Type document
Uittreksel document
Besloten behandeling van agendapunt
41. 41. Aanvullend reglement m.b.t. gemeentegrensoverschrijdende maatregelen - zone C23 +3.5t UPV - maas N227 - N2 - N3 - E314
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Stijn Dekelver (Schepen)
- David Haelterman (Schepen)
- Gabriëla Langmans (Schepen)
- Harold Vanheel (Schepen)
Afwezige leden
- Kristien Goeminne (Schepen)
- Wim Moons (Toegevoegde schepen)
- Alexandra Thienpont (Burgemeester)
Stemmingen bij agendapunt
De leden van het college stemmen openbaar
Het college van burgemeester en schepenen keurde het aanvullend reglement m.b.t gemeentegrensoverschrijdende maatregelen - zone C23 +3.5t UPV - maas N227 - N2 - N3 - E314 goed.
Aanwezigen tijdens de stemming
- Stijn Dekelver
- David Haelterman
- Gabriëla Langmans
- Harold Vanheel
Effectieve stemmers
- Stijn Dekelver
- David Haelterman
- Gabriëla Langmans
- Harold Vanheel
Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
Openbare titel besluit:
41. Aanvullend reglement m.b.t. gemeentegrensoverschrijdende maatregelen - zone C23 +3.5t UPV - maas N227 - N2 - N3 - E314
Korte openbare beschrijving:
Het college van burgemeester en schepenen keurde het aanvullend reglement m.b.t gemeentegrensoverschrijdende maatregelen - zone C23 +3.5t UPV - maas N227 - N2 - N3 - E314 goed.
Het college van burgemeester en schepenen,
Bevoegdheid
decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens(16 mei 2008)
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 4 maart 2013 waarin de bevoegdheid voor het uitvaardigen van de aanvullende reglementen wordt toevertrouwd aan het college van burgemeester en schepenen.
Juridische context
Nieuwe gemeentewet (KB 24/06/1988)
decreet over het lokaal bestuur van 22/12/2017
wet betreffende de politie over het wegverkeer (wegverkeerswet - Wet van 16 maart 1968)
wegcode - Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
code van de wegbeheerder - ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
specifiek voor aanvullende reglementen op het wegverkeer (= politieverordeningen m.b.t. het wegverkeer voor wat betreft permanente of periodieke verkeerssituaties)
decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens (16 mei 2008)
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens van 23 januari 2009
Feitelijke context en argumentatie
Overwegende het overleg met MOW, de gemeenten Kampenhout - Herent - Steenokkerzeel - Kortenberg - Bertem - Zaventem - Tervuren op 29 februari 2024 - verslag als bijlage. Op vraag van lokaal bestuur Kortenberg is er een overleg geweest met MOW (departement mobiliteit en openbare werken), de gemeenten Kampenhout - Herent - Steenokkerzeel - Kortenberg - Bertem - Zaventem en Tervuren.
Bedoeling is om intergemeentelijk de routes voor zwaar verkeer af te stemmen, alsook de zones waar dit verkeer geweerd dient te worden en op welke manier dit op het terrein op uniforme, wettelijke en leesbare wijze vormgegeven kan worden. Vooronderzoek werd reeds gedaan door dienst mobiliteit van Kortenberg.
Kortenberg zou graag in november 2024 de maatregel van start laten gaan.
Conclusie en afspraken: Eerst de maas tussen N21, N227, N2 en N26 aanpakken met de betrokken gemeenten Kortenberg, Herent, Zaventem, Steenokkerzeel en Kampenhout. Dit fungeert als pilootproject om later de de overige mazen in de Vervoerregio te bekijken. Elke gemeente maakt intern de oefening:
- welke zijn de gewenste routes voor zwaar verkeer
- in welke zones dient dit verkeer geweerd te worden
- op welke manier?
Handhaving? ANPR (automatische kentekenplaatherkenning)? In welke mate hangt dit samen met keuze van signalisatie/borden?
Resultaten van deze interne oefeningen worden besproken op een vervolgoverleg waarbij de politiezones Zaventem, Herko en Kastze ook betrokken worden.
Overwegende het overleg met MOW, de gemeenten Kampenhout - Herent - Steenokkerzeel - Kortenberg op 16 april 2024 - verslag als bijlage.
Er is consensus om het volledige binnengebied van de maas te verbieden voor vrachtverkeer/zwaar vervoer uitgezonderd plaatselijk verkeer (inclusief bussen van De Lijn en landbouwverkeer). De voor- en nadelen werden besproken van de verschillende verkeersborden C21 en C23, zoneborden, onderborden en het werken met één grote zone versus meerdere kleinere zones alsook de mogelijkheden tot handhaving. Via de nummerplaten kan automatisch info verkregen worden van het soort voertuig en het gewicht (onbeladen). Handhaving is een moeilijk gegeven in combinatie met “plaatselijk verkeer”. Op termijn zal uit evaluatie moeten blijken of er nog problemen opduiken op bepaalde routes. Om doorgaand verkeer te weren kan na evaluatie beslist worden om op een kort stuk van een sluiproute een totaalverbod in te stellen voor vrachtverkeer, een soort virtuele knip. Op die manier kunnen kleinere zones gecreëerd worden zodat ook vrachtverkeer dat zijn bestemming binnen de maas heeft, moet omrijden langs de maas om zo dicht mogelijk bij zijn bestemming pas de maas binnen te rijden en niet de hele maas te doorkruisen.In de Wegcode veranderde in 2022 de omschrijving van verkeersbord C23 zodat niet langer verwezen wordt naar de massa in beladen toestand, maar naar de maximaal toegelaten massa.
Daarom werd er uiteindelijk gekozen voor het zonebord C23 met onderbord +3,5 t en uitzonderlijk plaatselijk verkeer. C23 = verboden toegang voor bestuurders van voertuigen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen. Dus de bussen van De Lijn en landbouwverkeer komen bij dit verkeersbord niet in aanmerking en hebben toegang tot de zone. Dit bord kan ook later gebruikt worden bij eventuele digitale handhaving.
Overwegende het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant van 23 april 2024 over de voorsignalisatie op de gewestwegen voor de zoneborden in de zijstraten:
De voorkeur gaat naar het plaatsen van voorsignalisatie voor de zijstraten die momenteel effectief (frequent) gebruikt worden door zwaar verkeer. Voor de overige straten (bv smallere straatjes waar sowieso weinig tot geen zwaar verkeer doorgaat) volstaat het zonebord zelf zonder voorsignalisatie. Dit om een wildgroei aan borden tegen te gaan.
De voorsignalisatie betreft een verbod om af te slaan d.m.v. verkeersbord C31 (a of b) met één onderbord met symbool van de vrachtwagen alsook +3,5t. uitgezonderd plaatselijk verkeer.
Deze voorsignalisatie moet ook opgenomen worden in de respectievelijke aanvullende reglementen.
Overwegende het startoverleg, in bijlage, op 17/03/2025 en de aanloop van het startoverleg voor Kortenberg zuid met de gemeenten Kraainem, Wezembeek-Oppem, Tervuren, Zaventem, Kortenberg, Herent, Bertem, Leuven. In dit overleg werd de voorgestelde zone, de impact, signalisatie en timing besproken.
Overwegende het overleg, in bijlage, op 23/06/2025 waar de zone wordt afgeklopt. Kortenberg zal geen doorsteek voorzien via de Wijnegemhofstraat en Hulstbergstraat. Hierdoor wordt het één grote zone.
Overwegende de mail van de gemeente Kraainem op 03/07/2025 waarin er gezegd wordt dat er enkel straten zijn waar een C3 staat met onderbord 'uitgezonderd plaatselijk verkeer'. Het voorstel van Kortenberg is om deze uit de zone te halen en toch de Steenweg op Brussel in de zone te houden, zoals afgesproken in het overleg van 23/06/2025.
Overwegende het aanvullend reglement is gedeeltelijk van toepassing op gewestwegen en/of wegen bedoeld in artikel 6 van het decreet betreffende de aanvullende reglementen.
Overwegende het aanvullend reglement bevat maatregelen over volgende gewestwegen: N2 - N3 - N227
Overwegende dat de zone 3.5t in Kortenberg zuid niet sluitend is.
Overwegende dat er conflicten zijn met de zone 3.5t in Kortenberg zuid.
Overwegende de plannen in bijlage met de aangeduide zone en het detailplan van de gemeente.
Beslissing
Artikel 1.
Dit reglement heft op:
- aanvullend reglement op het wegverkeer: tonnagebeperking zone Everberg goedgekeurd in zitting van 23 december 2020.
- aanvullend reglement op het wegverkeer: tonnagebeperking zone Meerbeek: aangepaste versie goedgekeurd in zitting van 13 juli 2018
- het aanvullend reglement dat betrekking heeft op de zone C21 3,5t uitgezonderd plaatselijk verkeer en bus in het centrum van Kortenberg ten zuiden van de N2. Het eigenlijke reglement werd niet gevonden.
- het aanvullend reglement dat betrekking heeft op de zone C21 3,5t uitgezonderd laden en lossen. in het centrum van Kortenberg ten zuiden van de N2. Het eigenlijke reglement werd niet gevonden.
Art. 2.
In de zone begrensd door de maas N2 - N2 - N227 - E314 geldt: de toegang is verboden voor bestuurders van motorvoertuigen en slepen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen; de maatregel geldt alleen voor de bestuurders van voertuigen waarvan de maximaal toegelaten massa hoger is dan 3,5 ton; de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer.
De zone op grondgebied Kortenberg wordt begrensd door volgende straat op het kruispunt met de N2 (Leuvensesteenweg) en de
Walenweg
Windmolenstraat
Hoogveldstraat
Sint-Catharinastraat
Dr. V. De Walsplein
Lodewijk Maesstraat
Kerkstraat
Karterstraat
Prinsendreef
Wijnegemhofstraat
Meerbeekstraat
Schoonaardestraat
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Verkeersbord C23 met zonale geldigheid
Verkeersbord GVIIa
Art. 3.
Op de N2 naar de
- Hoogveldstraat
- Prinsendreef
- Wijnegemhofstraat
- Schoonaardestraat
geldt: het is verboden links af te slaan; de maatregel geldt alleen voor de bestuurders van voertuigen en slepen ontworpen en gebouwd voor het goederenvervoer, waarvan de maximaal toegelaten massa hoger is dan 3,5 ton; de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Verkeersbord C31a
Verkeersbord GVIIa
Art. 4.
Op de N2 naar de
- Hoogveldstraat
- Dr. V. De Walsplein
- Prinsendreef
- Wijnegemhofstraat
- Schoonaardestraat
geldt: het is verboden rechts af te slaan; de maatregel geldt alleen voor de bestuurders van voertuigen en slepen ontworpen en gebouwd voor het goederenvervoer, waarvan de maximaal toegelaten massa hoger is dan 3,5 ton; de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Verkeersbord C31b
Verkeersbord GVIIa
Art. 5.
Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan het Departement MOW.