Type document
Uittreksel document
Openbare behandeling van agendapunt
7. Aanpassing reglement belasting inname openbaar domein (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- René De Becker (Gemeenteraadslid)
- Walter De Brouwer (Gemeenteraadslid)
- Melody Debaetselier (Gemeenteraadslid)
- Axel Degreef (Gemeenteraadslid)
- Carla Demaertelaere (Gemeenteraadslid)
- Kristien Goeminne (Gemeenteraadslid)
- David Haelterman (Gemeenteraadslid)
- Gabriëla Langmans (Gemeenteraadslid)
- Sabine Ledens (Gemeenteraadslid)
- Thomas Malisart (Gemeenteraadslid)
- Wim Moons (Gemeenteraadslid)
- Bart Nevens (Gemeenteraadslid)
- Francis Peeters (Gemeenteraadslid)
- Jonas Piot (Gemeenteraadslid)
- Stef Ryckmans (Gemeenteraadslid)
- Alexandra Thienpont (Gemeenteraadslid)
- Hendrik Trappeniers (Gemeenteraadslid)
- Ann Van de Casteele (Gemeenteraadslid)
- Mia Vandervelde (Gemeenteraadslid)
- Wim Vangoidsenhoven (Gemeenteraadslid)
- Harold Vanheel (Gemeenteraadslid)
- Hans Vanhoof (Gemeenteraadslid)
- Ann Vannerem (Gemeenteraadslid)
- Chris Wynants (Gemeenteraadslid)
- Marinus van Greuningen (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Tine Vanneste (Gemeenteraadslid)
- Maarten Willems (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Ann Van de Casteele
Secretaris: Leen Ceuppens
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
De gemeenteraad keurde de aanpassingen aan het belastingreglement inname openbaar domein goed.
Aanwezigen tijdens de stemming
- René De Becker
- Walter De Brouwer
- Melody Debaetselier
- Axel Degreef
- Carla Demaertelaere
- Kristien Goeminne
- David Haelterman
- Gabriëla Langmans
- Sabine Ledens
- Thomas Malisart
- Wim Moons
- Bart Nevens
- Francis Peeters
- Jonas Piot
- Stef Ryckmans
- Alexandra Thienpont
- Hendrik Trappeniers
- Ann Van de Casteele
- Marinus van Greuningen
- Mia Vandervelde
- Wim Vangoidsenhoven
- Harold Vanheel
- Hans Vanhoof
- Ann Vannerem
- Chris Wynants
Effectieve stemmers
- René De Becker
- Walter De Brouwer
- Melody Debaetselier
- Axel Degreef
- Carla Demaertelaere
- Kristien Goeminne
- David Haelterman
- Gabriëla Langmans
- Sabine Ledens
- Thomas Malisart
- Wim Moons
- Bart Nevens
- Francis Peeters
- Jonas Piot
- Stef Ryckmans
- Alexandra Thienpont
- Hendrik Trappeniers
- Ann Van de Casteele
- Marinus van Greuningen
- Mia Vandervelde
- Wim Vangoidsenhoven
- Harold Vanheel
- Hans Vanhoof
- Ann Vannerem
- Chris Wynants
Totaal aantal voorstanders: 19
Totaal aantal tegenstanders: 0
Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 6
Voorstanders
- René De Becker
- Walter De Brouwer
- Axel Degreef
- Carla Demaertelaere
- Kristien Goeminne
- David Haelterman
- Gabriëla Langmans
- Sabine Ledens
- Thomas Malisart
- Wim Moons
- Francis Peeters
- Jonas Piot
- Stef Ryckmans
- Alexandra Thienpont
- Hendrik Trappeniers
- Ann Van de Casteele
- Mia Vandervelde
- Harold Vanheel
- Ann Vannerem
Onthoudingen, blanco of ongeldig
- Melody Debaetselier
- Bart Nevens
- Marinus van Greuningen
- Wim Vangoidsenhoven
- Hans Vanhoof
- Chris Wynants
Met als gevolg,
Goedgekeurd
Openbare titel besluit:
7. Aanpassing reglement belasting inname openbaar domein
Korte openbare beschrijving:
De gemeenteraad keurde de aanpassingen aan het belastingreglement inname openbaar domein goed.
Gemeenteraad,
Gelet op artikel 41, 162 en 170 § 4 van de Grondwet;
Gelet op artikel 40, § 3 van het decreet over het lokaal bestuur;
Overwegende dat het openbaar domein voor eenieder bestemd is;
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit;
Gelet op het decreet betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie-en gemeentebelastingen;
Gelet op de algemene bestuurlijke politieverordening goedgekeurd op de gemeenteraad van 7 december 2015 en volgende;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 29/03/2002 en gewijzigd door het besluit van 25 juni 2004 (B.S. 31 augustus 2004);
Gelet op de aanstelling van de Gemeenschapswachten op de gemeenteraad van 25 juni 2018;
Gelet op het reglement betreffende retributie van de leveringen van signalisatie en verkeersmaterialen door gemeentelijke arbeiders;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad nr. 21 d.d. 2 december 2019 houdende retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein (2020-2022) en volgende;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad d.d. 16 april 2012 houdende het reglement ontlenen van verkeersborden E3 en volgende;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad d.d. 5 december 2016 houdende het belastingreglement op tijdelijke bezetting van het openbaar domein van 2017-2021;
Overwegende dat het billijk voorkomt dat de persoon die een tijdelijk privaat genot krijgt van het openbaar domein hiervoor een vergoeding betaalt;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad nr. 12 d.d. 6 december 2021 houdende belasting inname openbaar domein;
Overwegende dat, bijvoorbeeld ten gevolge van calamiteiten, de burgemeester een besluit kan nemen tot het plaatsen van signalisatie ter vrijwaring van de openbare veiligheid;
Overwegende dat het aangewezen is om die eerste periode na een calamiteit de eigenaars die hier het slachtoffer van zijn niet bijkomend te belasten;
Overwegende dat gemeentebesturen de tekorten van de exploitatie van de kerkfabrieken bijleggen (alsook bijdragen in de investeringen in de gebouwen van de eredienst);
Overwegende dat het aangewezen is om ook een vrijstelling te voorzien t.a.v. de kerkfabrieken van de erkende parochies in Kortenberg;
Overwegende dat een evenement op openbaar domein steeds dient aangevraagd te worden en dit meestal een publiekelijk karakter heeft, waardoor het openbaar domein niet wordt geprivatiseerd;
Overwegende dat het hierdoor wenselijk is om voor evenementen ook een vrijstelling te voorzien;
Overwegende dat het wenselijk is om deze bijkomende vrijstellingen te voorzien in het belastingreglement ‘inname openbaar domein’;
Gelet op de financiële toestand van de gemeente;
Beslist,
Enig artikel: De gemeenteraad keurt de belasting inname openbaar domein 2022 - 2027 als volgt goed:
Artikel 1. Heffingstermijn en belastbaar feit
Er wordt ten behoeve van de gemeente voor een termijn van zes jaar, ingaande op 1 januari 2022 en eindigend op 31 december 2027 een belasting gevestigd op de inname van het openbaar domein.
Artikel 2. Toepassingsgebied
Met openbaar domein wordt bedoeld de openbare weg inclusief voet- en fietspaden en parkeerruimte, al dan niet afgebakend en de groene ruimten, wandelplaatsen, parken, pleinen en alle stukken van de openbare ruimte buiten de openbare weg, die openstaan voor het verkeer van personen.
De inname van het openbaar domein behelst:
- De tijdelijke inname van de openbare ruimte voor evenementen of voor het uitvoeren van bouwwerken zoals het bouwen, verbouwen, slopen, herstellen, herinrichten, schilderen en zandstralen van gebouwen, grondwerken... (dit is een niet limitatieve opsomming).
Hierbij wordt ervan uitgegaan dat voor het plaatsen van een container 36 m2 nodig is.
- De tijdelijke inname van parkeerplaatsen door middel van verkeerssignalisatie.
Hierbij wordt ervan uitgegaan dat voor een gewoon personenvoertuig één parkeerplaats nodig is, voor een bestelwagen twee parkeerplaatsen en voor een vrachtwagen drie parkeerplaatsen waarbij er van uitgegaan wordt dat één parkeerplaats 12 m2 groot is.
Een parkeerplaats kan permanent 24/24u ingenomen worden of enkel gedurende de dag van 8u tot 17u
- Het afsluiten van een openbare weg zodat deze niet meer kan gebruikt worden voor doorgaand gemotoriseerd verkeer, en dit voor een duurtijd die langer dan 2u bedraagt.
Artikel 3: Aanvraagtermijnen
De termijnen voor het indienen van een aanvraag bij het College van Burgemeester en Schepenen zijn als volgt:
- Standaardaanvraag: minstens 10 werkdagen voor de start van de tijdelijke inname van het openbaar domein.
- Spoedaanvraag: minstens 2 werkdagen voor de start van de tijdelijke inname van het openbaar domein en voor 9 uur 's morgens.
- Aanvraag met grote hinder (zoals afsluiten openbare weg): 1 maand voor start van de inname.
De termijnen voor het aanvragen van verlenging zijn als volgt:
- Standaardverlenging: minstens 5 werkdagen voor het aflopen van de tijdelijke inname van het openbaar domein.
- Spoedverlenging: minstens 1 werkdag (minimum 24 uur) voor het aflopen van de tijdelijke inname van het openbaar domein.
Artikel 4: Aanvrager
De belasting is verschuldigd door de aanvrager. Bij gebreke van aanvraag en voor zover de plaatsing kan toegestaan worden, is de belasting verschuldigd door de particulier, aannemer of rechtspersoon die het openbaar domein voor privédoeleinden heeft ingenomen.
Artikel 5:Tarief
De belasting is samengesteld als volgt:
- Een vaste administratieve kost van 20,00 euro voor standaardaanvragen of een vaste administratieve kost van 40,00 euro bij spoed aanvragen voor de verwerking van de aanvraag;
- Een vaste kost voor de inname van het openbaar domein, berekend volgens volgende formule: 0,30 euro per vierkante meter per dag.
De aanrekening van de belasting gebeurt pro rata het werkelijk aantal dagen van de inname van het openbaar domein. Elke begonnen dag wordt aangerekend.
Voor de afsluiting van een openbare weg of straat zodat deze niet meer kan gebruikt worden door gemotoriseerd verkeer voor een periode langer dan 2u, wordt een belasting van 100,00 euro per begonnen dag aangerekend.
- Voor verlengingen wordt een vaste kost voor de inname van het openbaar domein aangerekend vanaf de oorspronkelijk vergunde einddatum tot de feitelijke einddatum op basis van de ingenomen oppervlakte per dag en per locatie. De bijkomende aanrekening gebeurt via dezelfde formule als deze voor de berekening van de vaste kost bij de oorspronkelijke aanvraag.
Bij een spoedverlenging komt hier bovenop een vaste administratieve kost van 20,00 euro.
Een standaardaanvraag kan gecombineerd worden met een spoedverlenging, alsook kan een spoedaanvraag gecombineerd worden met een standaard verlenging.
Zonder voorafgaande vergunning wordt er gasboete opgelegd volgens het algemene bestuurlijke politieverordening.
Artikel 6: Wijze van inning
De belasting is contant betaalbaar via een factuur bij het einde van de bezetting. Indien de bezetting meer dan drie maanden duurt, is de belasting voor het verlopen kwartaal contant betaalbaar op het einde van het verlopen kwartaal.
Bij gebrek aan betaling wordt deze contante belasting gevestigd en moet de kohierbelasting betaald worden binnen de twee maand na toezending van het aanslagbiljet.
Artikel 7: Vrijstellingen
Het college van burgemeester en schepenen geeft automatisch een vrijstelling van de belasting aan:
* personen of organisaties voor herstel of wederbouw van door oorlogsfeiten of natuurrampen geteisterde gebouwen;
* de Sociale Huisvestingsmaatschappij;
* de Nutsmaatschappijen;
* de Federale, Regionale en Lokale Overheidsdiensten;
* personen of organisaties die parkeerplaatsen reserveren op het openbaar domein voor plechtigheden aan gemeentelijke gebouwen en kerken.
* innames in straten waar werken in opdracht van de gemeente worden uitgevoerd.
* alle evenementen die vergund zijn door de gemeente Kortenberg
* de evenementen en activiteiten georganiseerd door de gemeente Kortenberg
* scholen en erkende Kortenbergse verenigingen
* de kerkfabrieken van de erkende parochies van Kortenberg;
* personen of organisaties indien er ingevolge een calamiteit een burgemeestersbesluit werd opgemaakt die een inname van het openbaar domein omvat ter vrijwaring van de openbare veiligheid en dit voor de duur van de termijn die bepaald werd in het burgemeestersbesluit;
Steeds dient wel een aanvraag ingediend en duidelijk de voorziene periode bepaald. Deze vrijstelling wordt enkel verleend voor de standaardprocedure en niet voor de spoedprocedure.
Artikel 8: Inwerkingtreding
Dit reglement gaat in voor alle aanvragen welke worden ingediend na 25 april 2022.
Artikel 9: Bezwaar
Op grond van het Decreet van 30 mei 2008 en volgens de daar beschreven voorwaarden kan tegen deze belasting een bezwaar ingediend worden bij het college van burgemeester en schepenen.
Behoudens latere wijzigingen bepaalt het Decreet dat het bezwaar schriftelijk moet worden ingediend, en ondertekend en gemotiveerd zijn. Het moet op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning.
Bezwaren kunnen worden ingediend via de volgende kanalen:
- Per aangetekende zending gericht aan het College van burgemeester en schepenen, Dr. V. De Walsplein 30, 3070 Kortenberg
- Tegen ontvangstbewijs afgegeven aan de loketten tijdens de openingsuren van het administratief centrum gelegen te Dr. V. De Walsplein 30; 3070 Kortenberg
Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstmelding verstuurd, binnen vijftien kalenderdagen na de indiening ervan.
Artikel 10. Bestuurlijk toezicht
Deze verordening wordt online bekendgemaakt op de gemeentelijke webtoepassing en aan de toezichthoudende overheid bezorgd.