Nieuwe pagina: bestuurseenheid.zittingen.zitting.uittreksels.detail.raw

Vlaanderen

publicatie.gelinkt-notuleren.vlaanderen.be Naar de hoofdinhoud

Type document
Uittreksel document

Openbare behandeling van agendapunt

4.  04. Financiën / Personeel – vaststelling van de definitie van het begrip dagelijks bestuur:a) vaststelling van welke opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur,b) vaststelling van welke daden van beschikking beschouwd worden als verrichting behorende tot de aangelegenheden van het dagelijks bestuur,c) vaststelling van de aangelegenheden behorende tot het dagelijks personeelsbeheer;en vrijstelling van de voorafgaande visumplicht

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • Staf Braspenning (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Mark Bruurs (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Philip Loots (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Claudia Manders (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Bart Mertens (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Jeroen Raeijmaekers (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Anja Van Gils (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Leo Van Tilburg (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Jef Van de Perre (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Remco van Tilburg (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)

Afwezige leden

  • Ann Brosens (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)

Stemmingen bij agendapunt

De leden van de raad stemmen openbaar

over het voorstel van besluit

Aanwezigen tijdens de stemming

  • Staf Braspenning
  • Mark Bruurs
  • Philip Loots
  • Claudia Manders
  • Bart Mertens
  • Jeroen Raeijmaekers
  • Jef Van de Perre
  • Anja Van Gils
  • Remco van Tilburg
  • Leo Van Tilburg

Effectieve stemmers

  • Staf Braspenning
  • Mark Bruurs
  • Philip Loots
  • Claudia Manders
  • Bart Mertens
  • Jeroen Raeijmaekers
  • Jef Van de Perre
  • Anja Van Gils
  • Remco van Tilburg
  • Leo Van Tilburg

goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen

04. Financiën / Personeel – vaststelling van de definitie van het begrip dagelijks bestuur:
a) vaststelling van welke opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur,
b) vaststelling van welke daden van beschikking beschouwd worden als verrichting behorende tot de aangelegenheden van het dagelijks bestuur,
c) vaststelling van de aangelegenheden behorende tot het dagelijks personeelsbeheer;
en vrijstelling van de voorafgaande visumplicht

Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB);

Gelet inzonderheid op artikel 78 lid 2, 9° DLB welke bepaalt dat de raad voor maatschappelijk welzijn vaststelt wat onder 'dagelijks bestuur' dient te worden verstaan;

Gelet tevens op artikel 84 §2 en §3, 5° DLB op basis waarvan het vast bureau bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het 'dagelijks bestuur';

Overwegende dat een afbakening van het begrip dagelijks bestuur noodzakelijk is om de bevoegdheidsverdeling tussen raad voor maatschappelijk welzijn en schepencollege binnen ons bestuur duidelijk af te lijnen en de administratieve procedures te kunnen bijsturen;

Overwegende dat de bevoegdheid tot het vaststellen van de voorwaarden van de opdracht en het vaststellen van de plaatsingsprocedure principieel is toegekend aan de raad voor maatschappelijk welzijn (artikel 78, lid 2, 10° DLB), met eventueel de toewijzing van die bevoegdheid aan het vast bureau indien:

  • de opdracht past binnen het begrip 'dagelijks bestuur',

  • de raad voor maatschappelijk welzijn de plaatsingsprocedure en de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatie aan het vast bureau heeft toevertrouwd;

Overwegende dat het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten een bevoegdheid is van het vast bureau (artikel 84 §3, 5° DLB);

Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;

Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren;

Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten;

Overwegende dat, om de flexibele en efficiënte werking van het bestuur te kunnen behouden dan wel verbeteren, dient bij de definiëring van het begrip 'dagelijks bestuur' rekening gehouden te worden met de verhoogde drempelbedragen;

Overwegende dat het begrip 'dagelijks bestuur' het bestuur in staat moet stellen om in functie van de omvang van het bestuur en de organisatie, op eigen maat en naar eigen inzichten, nadere afspraken te maken over de taakverdeling tussen de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau. Hiertoe kan de raad voor maatschappelijk welzijn bij reglement bepaalde bevoegdheden toevertrouwen aan het vast bureau;

Overwegende dat overeenkomstig artikel 170 DLB de algemeen directeur bevoegd is voor het dagelijks personeelsbeheer, dat het wenselijk wordt geacht het begrip 'dagelijks personeelsbeheer' nader te definiëren;

Gelet op artikel 266 DLB waarbij de raad voor maatschappelijk welzijn de nadere voorwaarden bepaalt waaronder de financieel directeur zijn bevoegdheid inzake het verlenen van het voorafgaandelijk visum (wettelijkheids- en regelmatigheidscontrole) uitoefent. De raad voor maatschappelijk welzijn kan binnen de perken die vastgesteld zijn door de Vlaamse regering bepaalde categorieën van verrichtingen van dagelijks bestuur uitsluiten van de visumverplichting;

Overwegende dat de raad voor maatschappelijk welzijn binnen de perken die zijn vastgelegd door de Vlaamse regering en na advies van de financieel directeur, bepaalde categorieën van verrichtingen kan uitsluiten van de visumverplichting;

Gelet op het voorstel van het vast bureau;

Besluit

Artikel 1.

De inhoud van het begrip ‘dagelijks bestuur’ in de zin van het decreet lokaal bestuur met vaststelling van welke opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur wordt omschreven als volgt:

  • alle uitgaven van het exploitatiebudget, met uitzondering van meerjarige contracten, en dit binnen de perken van de daartoe op het exploitatiebudget ingeschreven kredieten. Verbintenissen die méér dan één jaar lopen maar zonder schade jaarlijks opzegbaar zijn, worden beschouwd als eenjarige verbintenissen;

  • alle uitgaven van het investeringsbudget met een geraamde waarde kleiner of gelijk aan het bedrag van de aanvaarde factuur, te weten de zogenaamde opdracht van beperkte waarde zoals bepaald in artikel 92 van de wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016 (op heden €30.000 excl. btw) mits er voldoende budget is voorzien op de jaarbudgetrekening voor de uitgaven, en dit binnen de perken van de daartoe op het investeringsbudget ingeschreven kredieten;

  • het aanbrengen van wijzigingen aan overeenkomsten die het vast bureau bij de uitvoering van de opdracht nodig acht voor zover hier geen bijkomende uitgaven van meer dan 10% voortvloeien en dit binnen de grenzen van het goedgekeurd budget.

Art. 2.

Het vast bureau zal bevoegd zijn voor de goedkeuring van principes, voorwaarden, procedures en ramingen van volgende verbintenissen die tot het dagelijks bestuur behoren mits waarde van de verbintenis niet groter is dan 25.000 euro excl. btw:

  • daden van beschikking over roerende en onroerende goederen;

  • concessies en verhuur;

  • alle verbintenissen in verband met nutsvoorzieningen;

  • tijdelijk ter beschikking stellen van lokalen en/of terreinen voor maximaal 1 jaar;

  • het toestaan of wijzigen van begraafplaatsconcessies.

Art. 3.

Het vast bureau zal bevoegd zijn voor het nemen van besluiten:

  • voor het aangaan van leningen;

  • voor het herschikken van de financiële lasten van de opgenomen leningen door die lasten te spreken over een kortere of gelijke periode;

  • voor het aangaan van beleggingen van kapitaal voor een periode langer dan één jaar.

Art. 4.

De hiernavolgende vormen van individueel en collectief personeelsbeheer worden beschouwd als dagelijks personeelsbeheer:

  • individuele verlof- en dienstregelingen;

  • alle vormen van loopbaanonderbreking, Vlaams zorgkrediet en andere tijdelijke loopbaanmaatregelen;

  • regelingen die rechtstreeks voorvloeien uit en de toepassing van de rechtspositieregeling voor het personeel;

  • aanpassingen van bestaande functiebeschrijvingen (niet de creatie van de functie);

  • werkorganisatie en regeling van de diensturen

  • individuele toepassingen van de bepalingen met betrekking tot vorming en evaluatie.

Art. 5.

Volgende categorieën van verrichtingen van dagelijks bestuur worden vrijgesteld van de visumverplichting:

  • alle verrichtingen, zowel binnen het exploitatiebudget als binnen het investeringsbudget, welke vallen onder het bij onderhavige beslissing gedefinieerde begrip 'dagelijks bestuur';

  • contractuele aanstellingen waarvan de duur niet meer bedraagt dan één jaar. Bij opeenvolgende contracten voor dezelfde functie wordt de totale duur genomen voor de toepassing van het visum.