Type document
Uittreksel document
Openbare behandeling van agendapunt
06. Personeel – rechtspositieregeling – wijziging
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Ann Brosens (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Mark Bruurs (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Frans De Bont (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Mano Jansens (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Bart Mertens (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Tom Sommen (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Leo Van Tilburg (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Jef Van de Perre (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Jeroen Van den Bogaert (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
Afwezige leden
- Philip Loots (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Jeroen Raeijmaekers (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
stemming over het voorstel van besluit:
Aanwezigen tijdens de stemming
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Bart Mertens
- Tom Sommen
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
Effectieve stemmers
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Bart Mertens
- Tom Sommen
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
6. Personeel – rechtspositieregeling – wijziging
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voorsommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen;
Gelet op het decreet van 18 november 2022 tot wijziging van het Provinciedecreet van 9 december 2005, het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en het Bestuursdecreet van 7 december 2018, wat betreft klokkenluiders;
Gelet op de rechtspositieregeling voor het personeel van het OCMW van Baarle-Hertog, zoals vastgesteld bij besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 augustus 2011 en gewijzigd bij beslissingen van 23 maart 2017, 22 maart 2018, 22 oktober 2020, 21 april 2022, 1 december 2022 en 20 april 2023;
Gelet op het voorstel om voormelde rechtspositieregeling te wijzigen met het oog op:
het voorzien van loopbaanmobiliteit binnen het lokaal bestuur
het verhogen van het aantal jaar privé-ervaring dat wordt meegerekend voor de geldelijke anciënniteit bij aanwerving
het invoeren van de klokkenluidersregeling
Overwegende dat voormelde wijzigingsvoorstellen m.b.t. de punten a en b ertoe strekken de aantrekkelijkheid van het lokaal bestuur als werkgever te versterken;
Overwegende dat het lokaal bestuur verplicht is in een klokkenluidersmeldpunt te voorzien; dat de klokkenluidersregeling van toepassing is op de eigen personeelsleden en waarbij klokkenluiders personen zijn die in het kader van hun werkrelatie feitelijke of mogelijke inbreuken vaststellen en melden bij een intern of extern meldpunt en daarbij bescherming tegen represailles genieten;
Overwegende dat voormelde rechtspositieregeling voor het al OCMW-personeel aansluit bij de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel van Baarle-Hertog, vastgesteld bij gemeenteraadsbeslissing van 18 december 2008 en latere wijzigingen, voor wat betreft de inhoud (rechten en plichten), opbouw en structuur van deze rechtspositieregeling;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van heden, houdende wijziging van voormelde rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel van Baarle-Hertog;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur, Artikel 186.;
Gelet op de besprekingen ter zake in het onderhandelingscomité van 4 september 2023 welke beëindigd werden met een protocol van akkoord;
Besluit
De rechtspositieregeling voor het personeel van het OCMW van Baarle-Hertog, zoals vastgesteld bij besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 augustus 2011 en gewijzigd bij beslissingen van 23 maart 2017, 22 maart 2018, 22 oktober 2020, 21 april 2022, 1 december 2022 en 20 april 2023, als volgt te wijzigen:
TITEL II. DE PERSONEELSFORMATIE EN DE LOOPBAAN
Hoofdstuk I. De personeelsformatie en de indeling van de graden en de procedures voor de vervulling van de betrekkingen
Art. 4. §1. Met behoud van de toepassing van de specifieke regels per procedure, wordt een vacante betrekking, ongeacht haar rangindeling, vervuld op een van de volgende manieren:
1° door een aanwervingsprocedure;
2° door een bevorderingsprocedure;
3° door de procedure van interne personeelsmobiliteit;
4° door een procedure van externe personeelsmobiliteit;
5° door een combinatie van de in deze paragraaf vermelde procedures
Bij de aanwervingsprocedure worden tegelijk personen extern aan het gemeentebestuur en personeelsleden van het gemeentebestuur uitgenodigd om zich kandidaat te stellen voor de betrekking.
Bij de bevorderingsprocedure en bij de procedure van interne personeelsmobiliteit worden alleen leden personeelsleden van het gemeentepersoneel de gemeente en van het OCMW met hetzelfde werkingsgebied als de gemeente uitgenodigd om zich voor de vacante betrekking kandidaat te stellen.
Bij de procedure van externe personeelsmobiliteit worden niet alleen de eigen personeelsleden maar ook de personeelsleden van de andere lokale overheden van hetzelfde werkingsgebied uitgenodigd om zich voor de vacante betrekking kandidaat te stellen,
De aanstellende overheid bepaalt bij de vacantverklaring van de betrekking volgens welke procedure of combinatie van procedures ze vervuld wordt.
(…)
Hoofdstuk XII. De bevordering
Afdeling I. Algemene bepalingen
Art. 114. (…)
§2. Voor de deelname aan een bevorderingsprocedure komen de volgende personeelsleden van de gemeente en van het OCMW met hetzelfde werkingsgebied als de gemeente, in aanmerking:
1° de vast aangestelde statutaire personeelsleden die aan de bevorderingsvoorwaarden voldoen, ongeacht hun administratieve toestand;
2° de contractuele personeelsleden die aan de bevorderingsvoorwaarden voldoen, als ze aan een van de volgende criteria beantwoorden:
a) ze zijn na 1 januari 2008 aangesteld na een aanwervings- en selectieprocedure als vermeld in hoofdstuk II afdeling II en III en ze hebben de proeftijd beëindigd;
b) ze zijn voor 1 januari 2008 aangesteld na een externe bekendmaking van de vacature en een gelijkwaardige selectieprocedure als van toepassing op vacatures in statutaire betrekkingen.
(…)
TITEL VI. HET SALARIS
Hoofdstuk II. De toekenning van periodieke salarisverhogingen door de opbouw van geldelijke anciënniteit
Afdeling II. Diensten in de privésector of als zelfstandige
Art. 162. Beroepservaring in de privésector of als zelfstandige wordt volledig in aanmerking genomen voor de toekenning van periodieke salarisverhogingen voor een maximum van 20 jaar, op voorwaarde dat ze relevant is voor de uitoefening van de functie.
De relevantie van de beroepservaring wordt beoordeeld op basis van een vergelijking van die ervaring met de voorwaarden en met het functieprofiel voor de functie waarin het personeelslid aangesteld wordt.
Het personeelslid levert zelf de bewijsstukken van de beroepservaring.
De geldelijke anciënniteit die op die manier verkregen wordt, blijft behouden voor het verdere verloop van de loopbaan.
TITEL VIIIbis. KLOKKENLUIDERSREGELING
Art. 329bis. §1. Deze regeling geldt voor alle personeelsleden van het lokaal bestuur en andere personen die met het lokaal bestuur samenwerken en heeft als doel om de klokkenluider meer bescherming te geven.
Klokkenluiders zijn personen die in het kader van een werkrelatie inbreuken vaststellen en die inbreuken melden. Dit kunnen personeelsleden zijn, maar ook andere personen die met het lokaal bestuur van Baarle-Hertog samenwerken, zoals vrijwilligers, aannemers, leveranciers, sollicitanten, voormalige werknemers, … Ook anonieme meldingen worden beschermd onder het decreet en het klokkenluiderssysteem.
De algemeen directeur is als hoofd van het personeel overeenkomstig het Bestuursdecreet het intern meldpunt. Enkel personeelsleden van het lokaal bestuur kunnen een melding indienen bij het intern meldpunt van hun bestuur.
Het externe meldpunt is Audit Vlaanderen en is te bereiken via volgende kanalen:
Havenlaan 88 bus 24, 1000 Brussel
+32 2 553 45 55
Andere personen die een werkrelatie hebben met het lokale of provinciale bestuur (bv. consultants, leveranciers, sollicitanten, stagairs, politieke mandatarissen, …) kunnen een melding maken bij het bevoegde externe meldkanaal.
Ook personeelsleden van het eigen lokaal bestuur kunnen bij het bevoegde externe meldingskanaal terecht zonder dat ze eerst een interne melding hebben gemaakt als:
ze menen dat de inbreuk intern niet doeltreffend behandeld kan worden,
er een risico op represailles bestaat.
Zij moeten dat niet motiveren bij het externe meldkanaal. Het interne meldkanaal geniet de voorkeur.
§2. Een klokkenluidersmelding kan gaan over een inbreuk op een regelgeving die op het lokale bestuur van toepassing is, die zich feitelijk of mogelijk al heeft voorgedaan of die zeer waarschijnlijk zal plaatsvinden.
Het Bestuursdecreet definieert het begrip ‘inbreuk’ als een handeling of nalatigheid die onrechtmatig is of het doel of de toepassing van de regelgeving ondermijnt.
De procedures en systemen die gebruikt worden om meldingen te ontvangen en op te volgen, bieden de nodige garanties inzake de vertrouwelijkheid, anonimiteit en kwaliteit van de behandeling.
Er geldt een verbod op represailles en dit onbeperkt in de tijd.
§3. Klokkenluiders kunnen meldingen schriftelijk, telefonisch of tijdens een fysieke ontmoeting bezorgen. De melder heeft hierbij recht op een verslag.
Binnen de zeven kalenderdagen dient de melder een ontvangstmelding te krijgen, binnen de drie maanden feedback.
De wijziging van de rechtspositieregeling voor het personeel van het OCMW van Baarle-Hertog zoals bepaald in artikel 1 van onderhavig besluit treedt in werking vanaf 1 oktober 2023.
Deze beslissing bekend te maken in toepassing van artikel 286 §1, 2° van het decreet over het lokaal bestuur.