Nieuwe pagina: bestuurseenheid.zittingen.zitting.notulen.index

Vlaanderen

publicatie.gelinkt-notuleren.vlaanderen.be Naar de hoofdinhoud

Datum publicatie: 20 november 2023

Notulen van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn Baarle-Hertog, van 21/09/2023 20:35

Geplande start: 21/09/2023 20:35

Locatie: Gemeentehuis Baarle-Hertog

Aanwezige leden

  • Ann Brosens (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Mark Bruurs (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Frans De Bont (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Mano Jansens (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Bart Mertens (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Tom Sommen (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Leo Van Tilburg (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Jef Van de Perre (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Jeroen Van den Bogaert (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)

Afwezige leden

  • Philip Loots (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Jeroen Raeijmaekers (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)

De voorzitter opent de zitting op 21/09/2023 20:35 .

Agenda overzicht

  • Agendapunt - Gepland openbaar

    1. 01. Opening

  • Agendapunt - Gepland openbaar

    2. 02. Uitloting voorstemmer

  • Agendapunt - Gepland openbaar

    3. 03. Financiën – jaarrekening 2022 – besluit goedkeuring gouverneur – kennisneming

  • Agendapunt - Gepland openbaar

    4. 04. Personeel - beheersovereenkomst tussen gemeente en OCMW

  • Agendapunt - Gepland openbaar

    5. 05. Personeel – goedkeuren geïntegreerd organogram gemeente en OCMW

  • Agendapunt - Gepland openbaar

    6. 06. Personeel – rechtspositieregeling – wijziging

  • Agendapunt - Gepland openbaar

    7. 07. Sluiting

Behandeling van de Agendapunten

Openbare behandeling van agendapunt

01. Opening

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • Ann Brosens (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Mark Bruurs (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Frans De Bont (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Mano Jansens (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Bart Mertens (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Tom Sommen (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Jef Van de Perre (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Jeroen Van den Bogaert (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Leo Van Tilburg (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)

Afwezige leden

  • Philip Loots (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Jeroen Raeijmaekers (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)

Voorzitter: Frans De Bont

Secretaris: Joannes Vervoort

Om 20.35 uur opent de voorzitter de vergadering.

Openbare behandeling van agendapunt

02. Uitloting voorstemmer

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • Ann Brosens (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Mark Bruurs (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Frans De Bont (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Mano Jansens (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Bart Mertens (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Tom Sommen (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Jef Van de Perre (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Jeroen Van den Bogaert (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Leo Van Tilburg (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)

Afwezige leden

  • Philip Loots (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Jeroen Raeijmaekers (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)

Voorzitter: Frans De Bont

Secretaris: Joannes Vervoort

Als voorstemmer wordt uitgeloot: raadslid M. Jansens.

Openbare behandeling van agendapunt

03. Financiën – jaarrekening 2022 – besluit goedkeuring gouverneur – kennisneming

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • Ann Brosens (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Mark Bruurs (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Frans De Bont (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Mano Jansens (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Bart Mertens (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Tom Sommen (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Jef Van de Perre (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Jeroen Van den Bogaert (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Leo Van Tilburg (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)

Afwezige leden

  • Philip Loots (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Jeroen Raeijmaekers (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)

Voorzitter: Frans De Bont

Secretaris: Joannes Vervoort

Stemmingen bij agendapunt

De leden van de raad stemmen openbaar

stemming over het voorstel van besluit:

Aanwezigen tijdens de stemming

  • Ann Brosens
  • Mark Bruurs
  • Frans De Bont
  • Mano Jansens
  • Bart Mertens
  • Tom Sommen
  • Jef Van de Perre
  • Jeroen Van den Bogaert
  • Leo Van Tilburg

Effectieve stemmers

  • Ann Brosens
  • Mark Bruurs
  • Frans De Bont
  • Mano Jansens
  • Bart Mertens
  • Tom Sommen
  • Jef Van de Perre
  • Jeroen Van den Bogaert
  • Leo Van Tilburg

goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen

3. Financiën – jaarrekening 2022 – besluit goedkeuring gouverneur – kennisneming


De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het besluit van de gouverneur van 31 augustus 2023 tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2022 van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Baarle-Hertog.

Openbare behandeling van agendapunt

04. Personeel - beheersovereenkomst tussen gemeente en OCMW

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • Ann Brosens (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Mark Bruurs (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Frans De Bont (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Mano Jansens (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Bart Mertens (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Tom Sommen (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Jef Van de Perre (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Jeroen Van den Bogaert (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Leo Van Tilburg (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)

Afwezige leden

  • Philip Loots (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Jeroen Raeijmaekers (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)

Voorzitter: Frans De Bont

Secretaris: Joannes Vervoort

Stemmingen bij agendapunt

De leden van de raad stemmen openbaar

stemming over het voorstel van besluit:

Aanwezigen tijdens de stemming

  • Ann Brosens
  • Mark Bruurs
  • Frans De Bont
  • Mano Jansens
  • Bart Mertens
  • Tom Sommen
  • Jef Van de Perre
  • Jeroen Van den Bogaert
  • Leo Van Tilburg

Effectieve stemmers

  • Ann Brosens
  • Mark Bruurs
  • Frans De Bont
  • Mano Jansens
  • Bart Mertens
  • Tom Sommen
  • Jef Van de Perre
  • Jeroen Van den Bogaert
  • Leo Van Tilburg

goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen

4. Personeel - beheersovereenkomst tussen gemeente en OCMW

Gelet op het decreet over het lokaal bestuur (DLB);

Gelet inzonderheid op artikel 196 §2 DLB:

“Tussen de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn dat de gemeente bedient kunnen beheersovereenkomsten worden gesloten over het gemeenschappelijk gebruik van elkaars diensten.

In de beheersovereenkomst kan worden opgenomen dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn voor bepaalde functies een beroep kunnen doen op elkaars personeelsleden. Tegelijk kan worden bepaald dat de bevoegde organen hun beslissings- en ondertekeningsbevoegdheid kunnen toevertrouwen aan de personeelsleden van het andere bestuur binnen de grenzen vastgesteld in dit decreet.”

Overwegende dat de gemeente en het OCMW van Baarle-Hertog een lange traditie van samenwerking kennen;

Overwegende dat sinds 1 januari 2019 de integratie van de gemeente en OCMW (inkanteling van OCMW in gemeente) decretaal een feit is, en het personeel en de diensten van beide besturen geacht worden verregaand met elkaar samen te werken;

Overwegende evenwel dat gemeente en OCMW twee aparte entiteiten en derhalve werkgevers blijven;

Overwegende dat het afsluiten van een beheersovereenkomst in toepassing van artikel 196 §2 DLB noodzakelijk is om gebruik te kunnen maken van elkaars diensten en een beroep te doen op elkaars personeel. Zo’n overeenkomst bevat bepalingen waardoor de besturen en de algemeen directeur:

  • gebruik kunnen maken van elkaars diensten, faciliteiten en uitrusting,

  • een beroep kunnen doen op elkaars personeel,

  • ambtelijke kruiselingse gezagsrelaties mogelijk kunnen maken (cfr. geïntegreerd

  • organogram),

  • gezamenlijke sollicitatieprocedures kunnen voeren,

  • gemeenschappelijke werfreserves aan kunnen leggen;

Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van heden houdende personeel – goedkeuring geïntegreerd organogram gemeente en OCMW, inzonderheid voor wat de organisatiestructuur vanaf 1 oktober 2023 en vanaf 1 maart 2024 betreft;

Gelet op het voorliggende ontwerp van beheersovereenkomst tussen de gemeente en het OCMW van Baarle-Hertog, waarin de bestaande en gewenste geïntegreerde werking van beide besturen principieel en juridisch wordt vastgelegd;

Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 15 december 2011 en de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24 november 2011 houdende onder meer de goedkeuring van een beheersovereenkomst tussen de gemeente en het OCMW;

Gelet op het syndicaal overleg van 4 september 2023 welke leidde tot een gunstig advies van de afgevaardigde vakbondsorganisaties;

Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van heden houdende samenwerking gemeente en OCMW - goedkeuren beheersovereenkomst;

Besluit

Artikel 1

De bij onderhavige beslissing gevoegde beheersovereenkomst tussen de gemeente en het OCMW van Baarle-Hertog goed te keuren. Deze beheersovereenkomst gaat in op 1 oktober 2023 voor onbepaalde duur.

Artikel 2

De beheersovereenkomst tussen de gemeente en het OCMW van Baarle-Hertog, goedgekeurd bij beslissing van de gemeenteraad van 15 december 2011 en bij beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24 november 2011, wordt per 1 oktober 2023 opgeheven.

Bijlagen

Openbare behandeling van agendapunt

05. Personeel – goedkeuren geïntegreerd organogram gemeente en OCMW

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • Ann Brosens (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Mark Bruurs (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Frans De Bont (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Mano Jansens (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Bart Mertens (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Tom Sommen (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Jef Van de Perre (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Jeroen Van den Bogaert (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Leo Van Tilburg (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)

Afwezige leden

  • Philip Loots (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Jeroen Raeijmaekers (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)

Voorzitter: Frans De Bont

Secretaris: Joannes Vervoort

Stemmingen bij agendapunt

De leden van de raad stemmen openbaar

stemming over het voorstel van besluit:

Aanwezigen tijdens de stemming

  • Ann Brosens
  • Mark Bruurs
  • Frans De Bont
  • Mano Jansens
  • Bart Mertens
  • Tom Sommen
  • Jef Van de Perre
  • Jeroen Van den Bogaert
  • Leo Van Tilburg

Effectieve stemmers

  • Ann Brosens
  • Mark Bruurs
  • Frans De Bont
  • Mano Jansens
  • Bart Mertens
  • Tom Sommen
  • Jef Van de Perre
  • Jeroen Van den Bogaert
  • Leo Van Tilburg

goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen

5. Personeel – goedkeuren geïntegreerd organogram gemeente en OCMW

Gelet op het decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 161 dat bepaalt dat de gemeenteraad en de OCMW-raad het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het OCMW vast leggen. Het organogram geeft de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het OCMW weer, duidt de gezagsverhoudingen en de functies aan waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden;

Gelet tevens op de artikels 179-181 van het decreet over het lokaal bestuur inzake het managementteam. De gemeente en het OCMW dat de gemeente bedient, hebben een gemeenschappelijk managementteam. Het managementteam bestaat minimaal uit de algemeen directeur, de financieel directeur en de burgemeester (deze laatste enkel met raadgevende stem). Daarnaast zitten in het managementteam de personeelsleden waarvan de deelname nuttig wordt geacht voor het functioneren van de gemeente en het OCMW. In het organogram wordt bepaald welke functies dit zijn. Het managementteam heeft vooral een rol bij de beleidsvoorbereiding, -uitvoering en -evaluatie. Het bewaakt de eenheid in de werking, de kwaliteit van de organisatie en de werking van de diensten van de gemeente en het OCMW, en de interne communicatie;

Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;

Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen;

Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 augustus 2011 houdende personeel – wijzigen personeelsformatie en organogram, gewijzigd bij beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 januari 2014;

Overwegende dat het voorontwerp van het gezamenlijk organogram voor de gemeente en het OCMW, waarin ook de gezagsverhoudingen en de functies waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden worden aangeduid, overeenkomstig art 171 § 4 van het decreet over het lokaal bestuur werd opgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam;

Overwegende dat de voorgestelde actualisering voor het lokaal bestuur van Baarle-Hertog een gefaseerde groei naar volledige integratie omvat door de vaststelling van:

  1. het organogram “as is” (huidige situatie)

  2. het organogram “to be (a)" (overgangssituatie van 1 oktober 2023 tot 1 maart 2024)

  3. het organogram “to be (b)” (beoogde situatie vanaf 1 maart 2024)

Overwegende dat volgende essentiële keuzes en wijzigingen aanleiding geven tot het bijsturen van de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het OCMW:

  • Als gevolg van de integratie van gemeente en OCMW sinds 2019 dient een gezamenlijk organogram te worden opgesteld;

  • Het organogram evolueert van 3 naar 2 clusters (naast de organisatiebrede ondersteunende diensten) met als doel een organisatie te creëren waarin teamwerking en coördinatie het risico op verkokering van diensten tot een minimum herleiden;

  • Met het oog op de geïntegreerde werking van de gemeente en het OCMW, wordt de cluster burgergerichte zaken (voorheen de cluster burgerzaken en welzijn enerzijds en op termijn beleving en vrije tijd anderzijds) aangestuurd door een nieuwe functie (clustercoördinator, A1a-A3a). Deze functie heeft als doel in te staan voor de coördinatie en goede werking van de diensten van het OCMW (sociale dienst, LOI) en van de gemeente (burgerzaken). Deze functie heeft de directe leiding over de diensten van de gemeente en het OCMW die binnen deze cluster vallen. In de aanloopfase (1 oktober 2023 tot 1 maart 2024, cfr. organogram “To be (a)”) wordt deze functie tijdelijk ingevuld via een interne vacature. Vanaf 1 maart 2024 zal deze functie worden vervuld door de euroambtenaar (cfr. organogram “To be (b)”);

  • Op termijn is een opschaling van kritieke functies noodzakelijk om enerzijds de een kwaliteitsvolle werking van de organisatie en anderzijds de aantrekkelijkheid van het lokaal bestuur op de arbeidsmarkt te verhogen. Het gaat inzonderheid om de functies die een hoge mate van expertise en handelingsautonomie vergen en tegelijk een complex geheel van taken omvatten (hetzij door een breed takenpakket, hetzij door complexe problematiek, hetzij door een combinatie van beide). Om hiertoe te komen zullen functies organisatiebreed geanalyseerd en geëvalueerd worden en gewogen worden op basis van takenpakket, verantwoordelijkheden en zwaarte. Daarbij wordt gestreefd naar interne billijkheid voor een correcte verloning naar inhoud en verantwoordelijkheid;

Overwegende dat aan navolgende functies het lidmaatschap van het managementteam wordt verbonden:

  • algemeen directeur

  • financieel directeur

  • eurambtenaar

  • diensthoofd grondzaken / clustercoördinator grondzaken

  • afdelingshoofd burgerzaken en welzijn / lustercoördinator burgergerichte zaken

Gelet op de besprekingen ter zake in het onderhandelingscomité van 4 september 2023 welke beëindigd werden met een protocol van akkoord;

Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van heden houdende goedkeuren geïntegreerd organogram gemeente en OCMW;

Besluit

Artikel 1

Het in bijlage bij onderhavige beslissing gevoegde organogram als volgt goed te keuren en vast te stellen:

  1. organogram “as is” : huidige situatie,

  2. organogram “to be (a)" : overgangssituatie van 1 oktober 2023 tot 1 maart 2024,

  3. organogram “to be (b)” : beoogde situatie vanaf 1 maart 2024.

Bijlagen

Openbare behandeling van agendapunt

06. Personeel – rechtspositieregeling – wijziging

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • Ann Brosens (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Mark Bruurs (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Frans De Bont (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Mano Jansens (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Bart Mertens (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Tom Sommen (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Jef Van de Perre (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Jeroen Van den Bogaert (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Leo Van Tilburg (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)

Afwezige leden

  • Philip Loots (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Jeroen Raeijmaekers (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)

Voorzitter: Frans De Bont

Secretaris: Joannes Vervoort

Stemmingen bij agendapunt

De leden van de raad stemmen openbaar

stemming over het voorstel van besluit:

Aanwezigen tijdens de stemming

  • Ann Brosens
  • Mark Bruurs
  • Frans De Bont
  • Mano Jansens
  • Bart Mertens
  • Tom Sommen
  • Jef Van de Perre
  • Jeroen Van den Bogaert
  • Leo Van Tilburg

Effectieve stemmers

  • Ann Brosens
  • Mark Bruurs
  • Frans De Bont
  • Mano Jansens
  • Bart Mertens
  • Tom Sommen
  • Jef Van de Perre
  • Jeroen Van den Bogaert
  • Leo Van Tilburg

goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen

6. Personeel – rechtspositieregeling – wijziging

Gelet op het decreet over het lokaal bestuur;

Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voorsommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;

Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen;

Gelet op het decreet van 18 november 2022 tot wijziging van het Provinciedecreet van 9 december 2005, het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en het Bestuursdecreet van 7 december 2018, wat betreft klokkenluiders;

Gelet op de rechtspositieregeling voor het personeel van het OCMW van Baarle-Hertog, zoals vastgesteld bij besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 augustus 2011 en gewijzigd bij beslissingen van 23 maart 2017, 22 maart 2018, 22 oktober 2020, 21 april 2022, 1 december 2022 en 20 april 2023;

Gelet op het voorstel om voormelde rechtspositieregeling te wijzigen met het oog op:

  • het voorzien van loopbaanmobiliteit binnen het lokaal bestuur

  • het verhogen van het aantal jaar privé-ervaring dat wordt meegerekend voor de geldelijke anciënniteit bij aanwerving

  • het invoeren van de klokkenluidersregeling

Overwegende dat voormelde wijzigingsvoorstellen m.b.t. de punten a en b ertoe strekken de aantrekkelijkheid van het lokaal bestuur als werkgever te versterken;

Overwegende dat het lokaal bestuur verplicht is in een klokkenluidersmeldpunt te voorzien; dat de klokkenluidersregeling van toepassing is op de eigen personeelsleden en waarbij klokkenluiders personen zijn die in het kader van hun werkrelatie feitelijke of mogelijke inbreuken vaststellen en melden bij een intern of extern meldpunt en daarbij bescherming tegen represailles genieten;

Overwegende dat voormelde rechtspositieregeling voor het al OCMW-personeel aansluit bij de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel van Baarle-Hertog, vastgesteld bij gemeenteraadsbeslissing van 18 december 2008 en latere wijzigingen, voor wat betreft de inhoud (rechten en plichten), opbouw en structuur van deze rechtspositieregeling;

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van heden, houdende wijziging van voormelde rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel van Baarle-Hertog;

Gelet op het decreet over het lokaal bestuur, Artikel 186.;

Gelet op de besprekingen ter zake in het onderhandelingscomité van 4 september 2023 welke beëindigd werden met een protocol van akkoord;

Besluit

Artikel 1

De rechtspositieregeling voor het personeel van het OCMW van Baarle-Hertog, zoals vastgesteld bij besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 augustus 2011 en gewijzigd bij beslissingen van 23 maart 2017, 22 maart 2018, 22 oktober 2020, 21 april 2022, 1 december 2022 en 20 april 2023, als volgt te wijzigen:

TITEL II. DE PERSONEELSFORMATIE EN DE LOOPBAAN

Hoofdstuk I. De personeelsformatie en de indeling van de graden en de procedures voor de vervulling van de betrekkingen

Art. 4. §1. Met behoud van de toepassing van de specifieke regels per procedure, wordt een vacante betrekking, ongeacht haar rangindeling, vervuld op een van de volgende manieren:

1° door een aanwervingsprocedure;
2° door een bevorderingsprocedure;
3° door de procedure van interne personeelsmobiliteit;
4° door een procedure van externe personeelsmobiliteit;
5° door een combinatie van de in deze paragraaf vermelde procedures

Bij de aanwervingsprocedure worden tegelijk personen extern aan het gemeentebestuur en personeelsleden van het gemeentebestuur uitgenodigd om zich kandidaat te stellen voor de betrekking.

Bij de bevorderingsprocedure en bij de procedure van interne personeelsmobiliteit worden alleen leden personeelsleden van het gemeentepersoneel de gemeente en van het OCMW met hetzelfde werkingsgebied als de gemeente uitgenodigd om zich voor de vacante betrekking kandidaat te stellen.

Bij de procedure van externe personeelsmobiliteit worden niet alleen de eigen personeelsleden maar ook de personeelsleden van de andere lokale overheden van hetzelfde werkingsgebied uitgenodigd om zich voor de vacante betrekking kandidaat te stellen,

De aanstellende overheid bepaalt bij de vacantverklaring van de betrekking volgens welke procedure of combinatie van procedures ze vervuld wordt.

(…)

Hoofdstuk XII. De bevordering

Afdeling I. Algemene bepalingen

Art. 114. (…)

§2. Voor de deelname aan een bevorderingsprocedure komen de volgende personeelsleden van de gemeente en van het OCMW met hetzelfde werkingsgebied als de gemeente, in aanmerking:

1°        de vast aangestelde statutaire personeelsleden die aan de bevorderingsvoorwaarden voldoen, ongeacht hun administratieve toestand;
2°        de contractuele personeelsleden die aan de bevorderingsvoorwaarden voldoen, als ze aan een van de volgende criteria beantwoorden:

a) ze zijn na 1 januari 2008 aangesteld na een aanwervings- en selectieprocedure als vermeld in hoofdstuk II afdeling II en III en ze hebben de proeftijd beëindigd;
b) ze zijn voor 1 januari 2008 aangesteld na een externe bekendmaking van de vacature en een gelijkwaardige selectieprocedure als van toepassing op vacatures in statutaire betrekkingen.

(…)

TITEL VI. HET SALARIS

Hoofdstuk II. De toekenning van periodieke salarisverhogingen door de opbouw van geldelijke anciënniteit

Afdeling II. Diensten in de privésector of als zelfstandige

Art. 162. Beroepservaring in de privésector of als zelfstandige wordt volledig in aanmerking genomen voor de toekenning van periodieke salarisverhogingen voor een maximum van 20 jaar, op voorwaarde dat ze relevant is voor de uitoefening van de functie.

De relevantie van de beroepservaring wordt beoordeeld op basis van een vergelijking van die ervaring met de voorwaarden en met het functieprofiel voor de functie waarin het personeelslid aangesteld wordt.

Het personeelslid levert zelf de bewijsstukken van de beroepservaring.

De geldelijke anciënniteit die op die manier verkregen wordt, blijft behouden voor het verdere verloop van de loopbaan.

TITEL VIIIbis. KLOKKENLUIDERSREGELING

Art. 329bis. §1. Deze regeling geldt voor alle personeelsleden van het lokaal bestuur en andere personen die met het lokaal bestuur samenwerken en heeft als doel om de klokkenluider meer bescherming te geven.

Klokkenluiders zijn personen die in het kader van een werkrelatie inbreuken vaststellen en die inbreuken melden. Dit kunnen personeelsleden zijn, maar ook andere personen die met het lokaal bestuur van Baarle-Hertog samenwerken, zoals vrijwilligers, aannemers, leveranciers, sollicitanten, voormalige werknemers, … Ook anonieme meldingen worden beschermd onder het decreet en het klokkenluiderssysteem.

De algemeen directeur is als hoofd van het personeel overeenkomstig het Bestuursdecreet het intern meldpunt. Enkel personeelsleden van het lokaal bestuur kunnen een melding indienen bij het intern meldpunt van hun bestuur.

Het externe meldpunt is Audit Vlaanderen en is te bereiken via volgende kanalen:

Andere personen die een werkrelatie hebben met het lokale of provinciale bestuur (bv. consultants, leveranciers, sollicitanten, stagairs, politieke mandatarissen, …) kunnen een melding maken bij het bevoegde externe meldkanaal.

Ook personeelsleden van het eigen lokaal bestuur kunnen bij het bevoegde externe meldingskanaal terecht zonder dat ze eerst een interne melding hebben gemaakt als:

  • ze menen dat de inbreuk intern niet doeltreffend behandeld kan worden,

  • er een risico op represailles bestaat.

Zij moeten dat niet motiveren bij het externe meldkanaal. Het interne meldkanaal geniet de voorkeur.

§2. Een klokkenluidersmelding kan gaan over een inbreuk op een regelgeving die op het lokale bestuur van toepassing is, die zich feitelijk of mogelijk al heeft voorgedaan of die zeer waarschijnlijk zal plaatsvinden.

Het Bestuursdecreet definieert het begrip ‘inbreuk’ als een handeling of nalatigheid die onrechtmatig is of het doel of de toepassing van de regelgeving ondermijnt.

De procedures en systemen die gebruikt worden om meldingen te ontvangen en op te volgen, bieden de nodige garanties inzake de vertrouwelijkheid, anonimiteit en kwaliteit van de behandeling.

Er geldt een verbod op represailles en dit onbeperkt in de tijd.

§3. Klokkenluiders kunnen meldingen schriftelijk, telefonisch of tijdens een fysieke ontmoeting bezorgen. De melder heeft hierbij recht op een verslag.

Binnen de zeven kalenderdagen dient de melder een ontvangstmelding te krijgen, binnen de drie maanden feedback.

Artikel 2

De wijziging van de rechtspositieregeling voor het personeel van het OCMW van Baarle-Hertog zoals bepaald in artikel 1 van onderhavig besluit treedt in werking vanaf 1 oktober 2023.

Artikel 3

Deze beslissing bekend te maken in toepassing van artikel 286 §1, 2° van het decreet over het lokaal bestuur.

Openbare behandeling van agendapunt

07. Sluiting

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • Ann Brosens (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Mark Bruurs (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Frans De Bont (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Mano Jansens (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Bart Mertens (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Tom Sommen (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Jef Van de Perre (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Jeroen Van den Bogaert (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Leo Van Tilburg (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)

Afwezige leden

  • Philip Loots (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Jeroen Raeijmaekers (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)

Voorzitter: Frans De Bont

Secretaris: Joannes Vervoort

Om 20.37 uur sluit de voorzitter de vergadering.

De voorzitter sluit de zitting op 21/09/2023 20:37 .