Type document
Uittreksel document
Openbare behandeling van agendapunt
Bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk - wijzigingen zomer 2022 (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Luka Augustijns (Provincieraadslid)
- Stef Boogaerts (Provincieraadslid)
- Manu Claes (Provincieraadslid)
- Gunther Coppens (Provincieraadslid)
- Ella De Neve (Provincieraadslid)
- Tom Dehaene (Provincieraadslid)
- Françoise Devleeschouwer (Provincieraadslid)
- Lucia Dewolfs (Provincieraadslid)
- Diederik Dunon (Provincieraadslid)
- Tine Eerlingen (Provincieraadslid)
- Steven Elpers (Provincieraadslid)
- Lena Ghysels (Provincieraadslid)
- Finke Jacobs (Provincieraadslid)
- Hilde Kaspers (Provincieraadslid)
- Nicolas Kuczynski (Provincieraadslid)
- Koen Moeyersons (Provincieraadslid)
- Hilde Mombaerts (Provincieraadslid)
- Bart Nevens (Provincieraadslid)
- Kris Peeters (Provincieraadslid)
- Kris Poelaert (Provincieraadslid)
- Tie Roefs (Provincieraadslid)
- Ann Schevenels (Provincieraadslid)
- Willy Smout (Provincieraadslid)
- Sarah Sneyers (Provincieraadslid)
- Monique Swinnen (Provincieraadslid)
- Louis Tobback (Provincieraadslid)
- Joris Van den Cruijce (Provincieraadslid)
- Linda Van den Eede (Provincieraadslid)
- Geertrui Windels (Provincieraadslid)
- Marc Wynants (Provincieraadslid)
- Elke Zelderloo (Provincieraadslid)
- Walter Zelderloo (Provincieraadslid)
Afwezige leden
- Bertrand Demiddeleer (Provincieraadslid)
- Marc Florquin (Provincieraadslid)
- Noor Mousaid (Provincieraadslid)
- Eddy Poffé (Provincieraadslid)
Voorzitter: Linda Van den Eede
Secretaris: Marc Collier
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
Kennisgeving nr. 64
Aanwezigen tijdens de stemming
- Luka Augustijns
- Stef Boogaerts
- Manu Claes
- Gunther Coppens
- Ella De Neve
- Tom Dehaene
- Françoise Devleeschouwer
- Lucia Dewolfs
- Diederik Dunon
- Tine Eerlingen
- Steven Elpers
- Lena Ghysels
- Finke Jacobs
- Hilde Kaspers
- Nicolas Kuczynski
- Koen Moeyersons
- Hilde Mombaerts
- Bart Nevens
- Kris Peeters
- Kris Poelaert
- Tie Roefs
- Ann Schevenels
- Willy Smout
- Sarah Sneyers
- Monique Swinnen
- Louis Tobback
- Joris Van den Cruijce
- Linda Van den Eede
- Geertrui Windels
- Marc Wynants
- Elke Zelderloo
- Walter Zelderloo
Effectieve stemmers
- Luka Augustijns
- Stef Boogaerts
- Manu Claes
- Gunther Coppens
- Ella De Neve
- Tom Dehaene
- Françoise Devleeschouwer
- Lucia Dewolfs
- Diederik Dunon
- Tine Eerlingen
- Steven Elpers
- Lena Ghysels
- Finke Jacobs
- Hilde Kaspers
- Nicolas Kuczynski
- Koen Moeyersons
- Hilde Mombaerts
- Bart Nevens
- Kris Peeters
- Kris Poelaert
- Tie Roefs
- Ann Schevenels
- Willy Smout
- Sarah Sneyers
- Monique Swinnen
- Louis Tobback
- Joris Van den Cruijce
- Linda Van den Eede
- Geertrui Windels
- Marc Wynants
- Elke Zelderloo
- Walter Zelderloo
Kennisname, met eenparigheid van stemmen
Op 4 juni 2002 werd het bovenlokaal functioneel en recreatief fietsroutenetwerk definitief goedgekeurd door de provincieraad. De methodiek voor de opbouw van het fietsroutenetwerk was gemeenschappelijk voor de vijf Vlaamse provincies.
Wanneer men overgaat tot de systematische inrichting op het terrein van de geselecteerde fietsroutes kan men tot de vaststelling komen dat de selectie van een bepaalde route niet meer wenselijk is en dat eventueel een andere route moet gekozen worden. Met het Vlaamse Gewest en de 5 Vlaamse provincies is een afsprakennota opgemaakt hoe en in welke gevallen wijzigingen mogelijk zijn. Jaarlijks of tweejaarlijks wordt een reeks wijzigingen in het fietsroutenetwerk voorgelegd aan de deputatie en ter kennis gegeven aan de provincieraad.
Volgens het decreet basisbereikbaarheid (goedgekeurd door de Vlaamse regering op 21 december 2018, aangenomen door het Vlaams Parlement op 3 april 2019, gepubliceerd in het Belgisch staatsblad op 12 juni 2019 en in werking getreden op 22 juni 2019) keuren de vervoersregio’s de BFF (bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk)- wijzigingen finaal goed, de minister bekrachtigt uiteindelijk de wijzigingen aan fietssnelwegen.
Dit dossier bevat wijzigingen vanuit twee wijzigingswerkgroepen en bijgevolg ook 2 deputatiebeslissingen.
Op 14 december 2021 vond een -digitale- wijzigingswerkgroep plaats over de voorgestelde wijzigingen aan het netwerk. Het verslag van deze vergadering is verspreid naar de partners. Er werden 3 voorstellen voor wijzigingen behandeld, voor deze wijzigingen werd telkens een consensus bereikt op de wijzigingswerkgroep. Alle voorstellen zijn gelegen in de onmiddellijke nabijheid van of op een bovenlokale functionele fietsroute (waaronder ook fietssnelwegen). De wijzigingen werden op 27 januari 2022 goedgekeurd door de deputatie.
Op 16 juni 2022 vond een -digitale- wijzigingswerkgroep plaats over de voorgestelde wijzigingen aan het netwerk. Het verslag van deze vergadering werd verspreid naar de partners. Er werden 3 voorstellen voor wijzigingen behandeld, voor deze wijzigingen werd telkens een consensus bereikt op de wijzigingswerkgroep. Ze zijn allen gelegen in de onmiddellijke nabijheid van of op een bovenlokale functionele fietsroute (waaronder ook fietssnelwegen). Deze wijzigingen werden op 7 juli 2022 goedgekeurd door de deputatie.
De totale lengte van het netwerk blijft zo goed als gelijk op 2.464 km (325 m minder).
Het verslag van beide wijzigingswerkgroepen is toegevoegd als bijlage. Hier staat ook een uitgebreidere argumentatie en kaartmateriaal in.
De wijzigingen van begin 2022 zijn:
1.Rotselaar op F25 Leuven-Aarschot: Heirbaan
De fietssnelweg in Rotselaar wordt geschrapt langs de Valleilaan en verplaatst naar de Heirbaan. De wijziging vloeit voort uit een recente toestemming van Infrabel om een fietstunnel in te passen die de spoorweg kruist onder een hoek van 15 graden. In het verleden werden enkel dwarse kruisingen toegestaan, wat niet mogelijk is op de nieuwe locatie voor de fietstunnel.
Het gewijzigde tracé is directer, heeft een beperktere ruimtelijke impact (minder inname van natuurgebied), heeft een hogere belevingswaarde en kent minder conflictpunten dan het originele tracé. De aanloophellingen van de nieuwe fietstunnel hebben aanzienlijk lagere hellingsgraden.
2.Boutersem: aardeweg/Brugstraat/Dorpsstraat
De as Neervelpsestraat/Smidstraat/Stationsstraat (N234) wordt gewijzigd naar aardeweg/ Brugstraat/ Dorpsstraat. De Smidstraat (N234) tussen Kerkweg en Stationsstraat (N234) is te smal om volwaardige fietspaden te kunnen aanleggen. Daarom wil de gemeente een parallel pad opwaarderen tot BFF-route. Deze route loopt dan verder door het centrum van Boutersem om tenslotte op de N3 aan te takken tegenover de Kerkomsesteenweg.
Ter hoogte van de aansluiting met de Neervelpsestraat (N234) wordt een dubbele aantakking voorzien in het BFF:
-Een aantakking via de Maagdomstraat om de verbinding richting Willebringen te verzekeren: volgens AWV zijn hier de mogelijkheden beperkt om de oversteek te beveiligen.
-Een aantakking met de Neervelpsestraat (N234) om de verbinding met Neervelp te verzekeren: hier is ruimte om een veilige oversteek te creëren.
De Kerkweg wordt omgevormd van een alternatieve BFF-route naar een gewone BFF-route.
3.Herent op F3 Brussel-Leuven: Kroonstraat/Speelbergweg/Warotstraat/Klein Dalenstraat
De F3 wordt verplaatst naar de BFF-route aan de zuidzijde van de spoorlijn vanaf de Kroonstraat (Veltem-Beisem). De route takt aan op het Brampad aan de zuidzijde van de spoorlijn richting Leuven. De route aan de noordkant wordt een BFF-route.
Aan de noordkant van de spoorlijn is het niet evident om fietssnelwegkwaliteit aan te leggen. De kwaliteit van het tracé langs de zuidkant van het spoor kan in de toekomst nog verbeterd worden door gerichte circulatie-en inrichtingsmaatregelen.
De wijzigingen van de zomer 2022 zijn:
1.Aarschot op F26 Aarschot-Diest: technische wijzigingen
Langs de F26 op grondgebied van Aarschot worden een aantal kleinere wijzigingen
voorgesteld zodanig dat de route beter realiseerbaar is. Voornamelijk gaat het om
wijzigingen die de spoorlijn zullen volgen i.p.v. bestaande straten zodanig dat de route rechter getrokken wordt.
2.Londerzeel op F44 Dendermonde-Mechelen: wijziging tussen Hoogweg en Lemmeken
De F44 tussen de Hoogweg en Lemmeken wordt verplaatst van de noordzijde langs de spoorweg naar de zuidzijde van de spoorweg. Aan de noordzijde is de realisatie van de fietssnelweg weinig realistisch door gebouwen die vrij dicht tegen de spoorweg liggen. De route wisselt sowieso van kant richting Buggenhout (Oost-Vlaanderen). De wissel van kant t.o.v. de spoorweg verplaatst door deze wijziging van het station Malderen naar Lemmeken.
3.Asse op F211 Brussel-Asse: wijziging tussen I. Cockaertstraat en Brusselsesteenweg
De F211 tussen I. Cockaertstraat en Brusselsesteenweg wordt verplaatst naar het zuiden van de N9 zodanig dat er geen kruisingen meer zijn met de gewestweg. De kruising met de F212 gebeurt nu ook ten zuiden van deze gewestweg.
Samenvattend overzicht van de wijzigingen aan het fietsroutenetwerk
Op 27 januari 2022 ging de deputatie akkoord met onderstaande wijzigingen in het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk van de provincie Vlaams-Brabant:
·Rotselaar: F25 wijziging Valleilaan naar Heirbaan;
·Boutersem: wijziging Neervelpsestraat/ Smidstraat/ Stationsstraat (N234) naar aardeweg/ Brugstraat/ Dorpsstraat;
·Herent: F3 wijziging Lodewijk van Veltemstraat/ Dorpssplein/ Stationsstraat/ Vilvoordse Baan naar Kroonstraat/ Speelbergweg/ Warotstraat/ Klein Dalenstraat.
Op 7 juli 2022 ging de deputatie akkoord met onderstaande wijzigingen in het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk van de provincie Vlaams-Brabant:
·Aarschot: F26 Technische wijzigingen;
·Londerzeel: F44 wijziging tussen Hoogweg en Lemmeken;
·Asse: F211 wijziging tussen I. Cockaertstraat en Brusselsesteenweg.
Bijlagen
Bijlage 1 verslag wijzigingswerkgroep zomer 2022;
Bijlage 2 verslag wijzigingswerkgroep begin 2022;
Bijlage 3 nota deputatie bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk- wijzigingen begin 2022.