Type document
Uittreksel document
Openbare behandeling van agendapunt
Bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk - wijzigingen zomer 2021 (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Luka Augustijns ( Provincieraadslid )
- Stef Boogaerts ( Provincieraadslid )
- Manu Claes ( Provincieraadslid )
- Gunther Coppens ( Provincieraadslid )
- Ella De Neve ( Provincieraadslid )
- Tom Dehaene ( Provincieraadslid )
- Bertrand Demiddeleer ( Provincieraadslid )
- Françoise Devleeschouwer ( Provincieraadslid )
- Lucia Dewolfs ( Provincieraadslid )
- Diederik Dunon ( Provincieraadslid )
- Tine Eerlingen ( Provincieraadslid )
- Steven Elpers ( Provincieraadslid )
- Hilde Kaspers ( Provincieraadslid )
- Nicolas Kuczynski ( Provincieraadslid )
- Koen Moeyersons ( Provincieraadslid )
- Hilde Mombaerts ( Provincieraadslid )
- Bart Nevens ( Provincieraadslid )
- Kris Peeters ( Provincieraadslid )
- Kris Poelaert ( Provincieraadslid )
- Eddy Poffé ( Provincieraadslid )
- Tie Roefs ( Provincieraadslid )
- Ann Schevenels ( Provincieraadslid )
- Willy Smout ( Provincieraadslid )
- Sarah Sneyers ( Provincieraadslid )
- Monique Swinnen ( Provincieraadslid )
- Louis Tobback ( Provincieraadslid )
- Leentje Van Aken ( Provincieraadslid )
- Joris Van den Cruijce ( Provincieraadslid )
- Linda Van den Eede ( Provincieraadslid )
- Geertrui Windels ( Provincieraadslid )
- Marc Wynants ( Provincieraadslid )
- Elke Zelderloo ( Provincieraadslid )
- Walter Zelderloo ( Provincieraadslid )
Afwezige leden
- Marc Florquin ( Provincieraadslid )
- Lena Ghysels ( Provincieraadslid )
- Noor Mousaid ( Provincieraadslid )
Voorzitter: Linda Van den Eede
Secretaris: Marc Collier
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
Aanwezigen tijdens de stemming
- Luka Augustijns ( Provincieraadslid )
- Stef Boogaerts ( Provincieraadslid )
- Manu Claes ( Provincieraadslid )
- Gunther Coppens ( Provincieraadslid )
- Ella De Neve ( Provincieraadslid )
- Tom Dehaene ( Provincieraadslid )
- Bertrand Demiddeleer ( Provincieraadslid )
- Françoise Devleeschouwer ( Provincieraadslid )
- Lucia Dewolfs ( Provincieraadslid )
- Diederik Dunon ( Provincieraadslid )
- Tine Eerlingen ( Provincieraadslid )
- Steven Elpers ( Provincieraadslid )
- Hilde Kaspers ( Provincieraadslid )
- Nicolas Kuczynski ( Provincieraadslid )
- Koen Moeyersons ( Provincieraadslid )
- Hilde Mombaerts ( Provincieraadslid )
- Bart Nevens ( Provincieraadslid )
- Kris Peeters ( Provincieraadslid )
- Kris Poelaert ( Provincieraadslid )
- Eddy Poffé ( Provincieraadslid )
- Tie Roefs ( Provincieraadslid )
- Ann Schevenels ( Provincieraadslid )
- Willy Smout ( Provincieraadslid )
- Sarah Sneyers ( Provincieraadslid )
- Monique Swinnen ( Provincieraadslid )
- Louis Tobback ( Provincieraadslid )
- Leentje Van Aken ( Provincieraadslid )
- Joris Van den Cruijce ( Provincieraadslid )
- Linda Van den Eede ( Provincieraadslid )
- Geertrui Windels ( Provincieraadslid )
- Marc Wynants ( Provincieraadslid )
- Elke Zelderloo ( Provincieraadslid )
- Walter Zelderloo ( Provincieraadslid )
Effectieve stemmers
- Luka Augustijns
- Stef Boogaerts
- Manu Claes
- Gunther Coppens
- Ella De Neve
- Tom Dehaene
- Bertrand Demiddeleer
- Françoise Devleeschouwer
- Lucia Dewolfs
- Diederik Dunon
- Tine Eerlingen
- Steven Elpers
- Hilde Kaspers
- Nicolas Kuczynski
- Koen Moeyersons
- Hilde Mombaerts
- Bart Nevens
- Kris Peeters
- Kris Poelaert
- Eddy Poffé
- Tie Roefs
- Ann Schevenels
- Willy Smout
- Sarah Sneyers
- Monique Swinnen
- Louis Tobback
- Leentje Van Aken
- Joris Van den Cruijce
- Linda Van den Eede
- Geertrui Windels
- Marc Wynants
- Elke Zelderloo
- Walter Zelderloo
Totaal aantal voorstanders: 0
Totaal aantal tegenstanders: 0
Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg,
kennisname
Kennisgeving nr. 66
Op 4 juni 2002 werd het bovenlokaal functioneel en recreatief fietsroutenetwerk definitief goedgekeurd door de provincieraad. De methodiek voor de opbouw van het fietsroutenetwerk was gemeenschappelijk voor de vijf Vlaamse provincies.
Wanneer men overgaat tot de systematische inrichting op het terrein van de geselecteerde fietsroutes kan men tot de vaststelling komen dat de selectie van een bepaalde route niet meer wenselijk is en dat eventueel een andere route moet gekozen worden. Met het Vlaamse Gewest en de 5 Vlaamse provincies is een afsprakennota opgemaakt hoe en in welke gevallen wijzigingen mogelijk zijn. Jaarlijks of tweejaarlijks wordt een reeks wijzigingen in het fietsroutenetwerk voorgelegd aan de deputatie en ter kennis gegeven aan de provincieraad.
Volgens het decreet basisbereikbaarheid (goedgekeurd door de Vlaamse regering op 21 december 2018, aangenomen door het Vlaams Parlement op 3 april 2019, gepubliceerd in het Belgisch staatsblad op 12 juni 2019 en in werking getreden op 22 juni 2019) keuren de vervoersregio’s de BFF- wijzigingen finaal goed, de minister bekrachtigt uiteindelijk de wijzigingen aan fietssnelwegen.
Dit dossier bevat wijzigingen vanuit twee wijzigingswerkgroepen en bijgevolg ook 2 deputatiebeslissingen.
Op 15 december 2020 vond een -digitale- wijzigingswerkgroep plaats over de voorgestelde wijzigingen aan het netwerk. Het verslag van deze vergadering is verspreid naar de partners. Er werden 6 voorstellen voor wijzigingen behandeld, waarvan er voor 5 een consensus werd bereikt op de wijzigingswerkgroep. Alle voorstellen zijn gelegen in de onmiddellijke nabijheid van of op een bovenlokale functionele fietsroute (waaronder ook fietssnelwegen). De wijzigingen werden op 11 maart 2021 goedgekeurd door de deputatie.
Op 17 juni 2021 vond een -digitale- wijzigingswerkgroep plaats over de voorgestelde wijzigingen aan het netwerk. Het verslag van deze vergadering werd opgemaakt door de dienst Mobiliteit en verspreid naar de partners. Er werden 6 voorstellen voor wijzigingen behandeld, waarvan er voor 4 een consensus werd bereikt op de wijzigingswerkgroep. Ze zijn allen gelegen in de onmiddellijke nabijheid van of op een bovenlokale functionele fietsroute (waaronder ook fietssnelwegen). Deze wijzigingen werden op 8 juli 2021 goedgekeurd door de deputatie.
Het netwerk breidt uit van 2.462 km (in voorjaar 2020) naar 2.465 km (zomer 2021). Het verslag van beide wijzigingswerkgroepen is toegevoegd als bijlage. Hier staat ook een uitgebreidere argumentatie en kaartmateriaal in.
De wijzigingen van begin 2021 zijn:
1. Zoutleeuw/Sint-Truiden: Runkelenstraat
De Muggenberg wordt geschrapt omdat de route eerder een recreatief karakter heeft. De route wordt verplaatst naar de Runkelenstraat als verbinding tussen Zoutleeuw en Nieuwerkerken (provincie Limburg). De Ossenwegstraat wordt ook toegevoegd om de verbinding Budingen–Runkelen-Sint-Truiden te garanderen. Op deze weg is een knip voor het autoverkeer doorgevoerd, enkel verlichting ontbreekt nog.
2. Huldenberg: Donkerstraat
De Langestraat wordt geschrapt en verplaatst naar de Donkerstraat. Er zijn meer functies op de Donkerstraat en op de Donkerstraat zijn er meer mogelijkheden om de route uit te bouwen tot een kwaliteitsvolle route.
3. Hoeilaart: fietsweg stationsomgeving Groenendaal
De fietssnelweg wordt geschrapt langs het station van Groenendaal en verplaatst naar de Terhulpsesteenweg. De Terhulpsesteenweg zal er niet meer aantakken op het Groenendaalcomplex maar op de Groenendaalsesteenweg. Ook de fietssnelweg zal daar de spoorweg kruisen met een apart fietspad en aansluiten op de bestaande brug over het Groenendaalcomplex. Dit bezorgt de fietser een meer continue route. De huidige fietssnelweg langs het station Groenendaal en de I. Vandammestraat wordt een BFF-route om het station met de fiets te bedienen. We wisselen de bovenlokale functionele route en de fietssnelweg dus eigenlijk van kant. De BFF-route kruist vandaag ook het Groenendaalcomplex gelijkgronds terwijl al ruim 15 jaar een ongelijkgrondse kruising via een brug langs de sporen bestaat. De BFF-route wordt er dan ook verplaatst naar de brug langs de sporen.
4. Kortenberg: Molenstraat
Het traject langs Bankstraat/Kruisstraat wordt geschrapt en verplaatst naar de Molenstraat-Ziptstraat omdat er op de Molenstraat-Zipstraat meer mogelijkheden zijn om een kwaliteitsvolle fietsroute te creëren. De buslijn blijft op het traject Bankstraat/Kruisstraat zodat de bus- en fietsroute gescheiden worden.
5. Machelen en Zaventem: F214 x F201
Het FSW-traject ten noorden van de A201 kent vandaag een aantal knelpunten:
- Ruimtelijk moeilijk inpasbaar o.w.v. aanleg Luchthaventram en Ringtrambus en aanleg ‘people mover’.
- De zone van General Aviation kent ook een regelmatige afsluiting van de Ringlaan, een zone van 30 m vanaf de gebouwen wordt dan afgesloten voor alle verkeer. De FSW zou hieronder vallen.
Tegelijk biedt de heraanleg van de knoop A201 x R0 ook een opportuniteit om de F214 en de F201 kwalitatief met elkaar te verbinden. Ook de FSW-verbinding die met de luchthaventram mee over de R0 gaat, is terug haalbaar en wordt weer als fietssnelweg aangeduid. Deze selectie heeft wel als gevolg dat de lus die langs bedrijventerrein Da Vinci gemaakt wordt niet meer als FSW geselecteerd wordt maar als BFF. De werkgroep bereikte een consensus voor deze wijziging mits er voor de F201 een brug over de R0 haalbaar is. Dit is bevestigd op een projectstuurgroep van 29 januari 2021.
De wijzigingen van de zomer 2021 zijn:
1. Londerzeel :F27 wijziging naar Drietorenstraat
Er zijn 7 varianten uitgewerkt aan de hand van een multicriteria-analyse in de studie van de Leirekensroute. De laatste variant, variant 7, loopt deels langs de bestaande rijbaan en deels langs de oude trambedding. Deze variant ontwijkt het natuurgebied.
2. Machelen en Vilvoorde: F214 wijziging van Luchthavenlaan naar Cat-site
De F214 langs de Luchthavenlaan wordt geschrapt en verplaatst naar de Cat-site. Deze site wordt in de toekomst ontwikkeld. De fietssnelweg wordt een functionele drager voor de nieuwe geplande functies. De F214 kruist de Luchthavenlaan ter hoogte van de Jan Veldmansstraat en loopt zo verder langs het behouden tracé richting E19. Ter hoogte van deze kruising wordt een bushalte geïntegreerd en komt er hoogstwaarschijnlijk een fietstunnel. De Jan Veldmansstraat zelf wordt ook opgenomen als nieuwe BFF-route om de functionele verbinding met Perk te garanderen.
3. Zaventem en Kraainem: F203 wijziging Oudstrijderslaan naar Molenstraat
Omdat het op de Oudstrijderslaan moeilijk wordt om comfortabele fietspaden in te passen, wordt het voorstel gelanceerd om de fietssnelweg te wijzigen naar de Molenstraat. Deze straat is verkeersluwer en leent zich beter tot een fietsstraat. De Molenstraat is vandaag al een alternatieve bovenlokale functionele route. Beide routes wijzigen van statuut: de Molenstraat wordt een fietssnelweg en de Oudstrijderslaan een alternatieve bovenlokale route.
4. Halle, Sint-Pieters-Leeuw, Beersel en Linkebeek: F208 wijziging vanaf aansluiting F20 tot aansluiting Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Deze wijziging bestaat uit 2 segmenten:
a. De wijziging ter hoogte van de aansluiting met de F20: vandaag sluit de F208 aan op de F20 via een tunnel onder de sporen ter hoogte van het station van Buizingen. Het voorstel is om via Sinneblok langs beide zijden aan te takken aan de F20 langs de Alsembergsesteenweg via een dubbelrichtingsfietspad dat nog verder moet ontworpen worden.
b. De wijziging voor het deel tussen station Beersel en station Moensberg:
er zijn voor dit segment verschillende varianten onderzocht. Er is uiteindelijk een variant naar voorgekomen met een wissel halverwege van de zuidkant naar de noordkant. Op korte termijn kan ook al een alternatieve route parallel langs het spoor door het centrum van Beersel ontwikkeld worden. Omdat de Kerkveldstraat hier meer potenties biedt, wordt de route langs de Steenweg op Ukkel verplaatst naar de Kerkveldstraat.
Samenvattend overzicht van de wijzigingen aan het fietsroutenetwerk
Op 11 maart 2021 ging de deputatie akkoord met onderstaande wijzigingen in het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk van de provincie Vlaams-Brabant:
· Zoutleeuw: wijziging naar Runkelenstraat;
· Huldenberg: wijziging naar Donkerstraat;
· Hoeilaart: wijziging fietsweg stationsomgeving Groenendaal;
· Kortenberg: wijziging naar Molenstraat;
· Machelen en Zaventem: F214 x F201.
Op 8 juli 2021 ging de deputatie akkoord met onderstaande wijzigingen in het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk van de provincie Vlaams-Brabant:
· Londerzeel: F27 wijziging naar Drietorenstraat;
· Machelen en Vilvoorde: F214 wijziging van Luchthavenlaan naar Cat-site;
· Zaventem en Kraainem: F203 wijziging Oudstrijderslaan naar Molenstraat;
· Halle, Sint-Pieters-Leeuw, Beersel en Linkebeek: F208 wijziging vanaf aansluiting F20 tot aansluiting Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Bijlagen
Bijlage 1 verslag wijzigingswerkgroep juni 2021;
Bijlage 2 verslag wijzigingswerkgroep Vlaamse Rand december 2020;
Bijlage 3 verslag wijzigingswerkgroep Leuven december 2020;
Bijlage 4 nota deputatie bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk- wijzigingen begin 2021.