Type document
Uittreksel document
Openbare behandeling van agendapunt
Bovenlokaal recreatief fietsroutenetwerk - wijzigingen 2021 (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Luka Augustijns ( Provincieraadslid )
- Stef Boogaerts ( Provincieraadslid )
- Manu Claes ( Provincieraadslid )
- Gunther Coppens ( Provincieraadslid )
- Ella De Neve ( Provincieraadslid )
- Tom Dehaene ( Provincieraadslid )
- Bertrand Demiddeleer ( Provincieraadslid )
- Françoise Devleeschouwer ( Provincieraadslid )
- Lucia Dewolfs ( Provincieraadslid )
- Diederik Dunon ( Provincieraadslid )
- Tine Eerlingen ( Provincieraadslid )
- Steven Elpers ( Provincieraadslid )
- Hilde Kaspers ( Provincieraadslid )
- Nicolas Kuczynski ( Provincieraadslid )
- Koen Moeyersons ( Provincieraadslid )
- Hilde Mombaerts ( Provincieraadslid )
- Bart Nevens ( Provincieraadslid )
- Kris Peeters ( Provincieraadslid )
- Kris Poelaert ( Provincieraadslid )
- Eddy Poffé ( Provincieraadslid )
- Tie Roefs ( Provincieraadslid )
- Ann Schevenels ( Provincieraadslid )
- Willy Smout ( Provincieraadslid )
- Sarah Sneyers ( Provincieraadslid )
- Monique Swinnen ( Provincieraadslid )
- Louis Tobback ( Provincieraadslid )
- Leentje Van Aken ( Provincieraadslid )
- Joris Van den Cruijce ( Provincieraadslid )
- Linda Van den Eede ( Provincieraadslid )
- Geertrui Windels ( Provincieraadslid )
- Marc Wynants ( Provincieraadslid )
- Elke Zelderloo ( Provincieraadslid )
- Walter Zelderloo ( Provincieraadslid )
Afwezige leden
- Marc Florquin ( Provincieraadslid )
- Lena Ghysels ( Provincieraadslid )
- Noor Mousaid ( Provincieraadslid )
Voorzitter: Linda Van den Eede
Secretaris: Marc Collier
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
Aanwezigen tijdens de stemming
- Luka Augustijns ( Provincieraadslid )
- Stef Boogaerts ( Provincieraadslid )
- Manu Claes ( Provincieraadslid )
- Gunther Coppens ( Provincieraadslid )
- Ella De Neve ( Provincieraadslid )
- Tom Dehaene ( Provincieraadslid )
- Bertrand Demiddeleer ( Provincieraadslid )
- Françoise Devleeschouwer ( Provincieraadslid )
- Lucia Dewolfs ( Provincieraadslid )
- Diederik Dunon ( Provincieraadslid )
- Tine Eerlingen ( Provincieraadslid )
- Steven Elpers ( Provincieraadslid )
- Hilde Kaspers ( Provincieraadslid )
- Nicolas Kuczynski ( Provincieraadslid )
- Koen Moeyersons ( Provincieraadslid )
- Hilde Mombaerts ( Provincieraadslid )
- Bart Nevens ( Provincieraadslid )
- Kris Peeters ( Provincieraadslid )
- Kris Poelaert ( Provincieraadslid )
- Eddy Poffé ( Provincieraadslid )
- Tie Roefs ( Provincieraadslid )
- Ann Schevenels ( Provincieraadslid )
- Willy Smout ( Provincieraadslid )
- Sarah Sneyers ( Provincieraadslid )
- Monique Swinnen ( Provincieraadslid )
- Louis Tobback ( Provincieraadslid )
- Leentje Van Aken ( Provincieraadslid )
- Joris Van den Cruijce ( Provincieraadslid )
- Linda Van den Eede ( Provincieraadslid )
- Geertrui Windels ( Provincieraadslid )
- Marc Wynants ( Provincieraadslid )
- Elke Zelderloo ( Provincieraadslid )
- Walter Zelderloo ( Provincieraadslid )
Effectieve stemmers
- Luka Augustijns
- Stef Boogaerts
- Manu Claes
- Gunther Coppens
- Ella De Neve
- Tom Dehaene
- Bertrand Demiddeleer
- Françoise Devleeschouwer
- Lucia Dewolfs
- Diederik Dunon
- Tine Eerlingen
- Steven Elpers
- Hilde Kaspers
- Nicolas Kuczynski
- Koen Moeyersons
- Hilde Mombaerts
- Bart Nevens
- Kris Peeters
- Kris Poelaert
- Eddy Poffé
- Tie Roefs
- Ann Schevenels
- Willy Smout
- Sarah Sneyers
- Monique Swinnen
- Louis Tobback
- Leentje Van Aken
- Joris Van den Cruijce
- Linda Van den Eede
- Geertrui Windels
- Marc Wynants
- Elke Zelderloo
- Walter Zelderloo
Totaal aantal voorstanders: 0
Totaal aantal tegenstanders: 0
Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg,
kennisname
Kennisgeving nr. 65
De eerste versie van het bovenlokaal recreatief fietsroutenetwerk is op 4 juni 2002 definitief goedgekeurd door de provincieraad.
Het bovenlokaal recreatief netwerk wordt gebruikt als basis (als gewenste situatie) voor de opmaak van het recreatief knooppuntennetwerk. Het recreatief knooppuntennetwerk wordt bewegwijzerd en gepromoot door Toerisme Vlaams-Brabant vzw. De routes voor dit netwerk worden in nauw overleg tussen de dienst Mobiliteit en de dienst Toerisme bepaald.
Bij raadsbesluit van 20 april 2004 werden een reeks wijzigingen aan het recreatief netwerk door de provincieraad goedgekeurd in functie van het Europees project ‘Beleef het Groen’.
Op 20 november 2007 werden bijkomende wijzigingen aan het bovenlokaal recreatief netwerk in het Hageland goedgekeurd door de provincieraad. Het betreft de vervollediging van het netwerk in het Hageland, meerbepaald voor de gemeenten Bierbeek, Boutersem, Lubbeek, Tielt-Winge en verder de aansluitingen richting Leuven, Holsbeek, Hoegaarden, Tienen en Glabbeek.
Op 16 juni 2009 werd de volgende versie van het recreatief netwerk goedgekeurd door de provincieraad. Hierin werd ook de gewenste structuur voor de knooppuntenroutes in het Dijleland, Brabantse Kouters en Pajottenland toegevoegd. Op die manier was het gewenste netwerk compleet.
In april 2012 bracht de dienst Toerisme de nieuwe knooppuntenkaart uit, één kaart voor de volledige provincie. Bijzonder is dat de Vlaams-Brabantse fietswegen ook aansluiten op de bestaande RAVEL-routes (Réseau Autonome des Voies Lentes, het netwerk in Wallonië dat voornamelijk gevormd is door jaagpaden en oude spoorwegbeddingen) in Wallonië en dat er enkele routes tot in het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest zijn toegevoegd.
In 2017-2018 werd het fietsknooppuntennetwerk in het Hageland en Leuven grondig herbekeken en aangesloten op het netwerk van Waals-Brabant, wat zorgde voor vele aanpassingen inzake gewenste trajecten.
In 2019-2020 werd het fietsknooppuntennetwerk van de Groene Gordel grondig herbekeken. In september 2020 werd een eerste deel van de wijzigingen, die reeds goedgekeurd waren door de gemeenten, goedgekeurd door deputatie.
In deze tweede ronde worden de resterende wijzigingen voorgelegd ter goedkeuring. Hierbij zitten ook nog wijzigingen in 8 Hagelandse gemeenten en Leuven.
Opdat provinciale subsidies voor de verbetering van de fietsinfrastructuur mogelijk zouden zijn, moeten de gewenste trajecten officieel opgenomen worden in het bovenlokaal recreatief fietsroutenetwerk.
Werkwijze voor de opbouw van het netwerk
De doelstelling van de samenwerking tussen de dienst Toerisme en de dienst Mobiliteit is te komen tot één vervolledigd recreatief knooppuntennetwerk. Dit netwerk maakt de synthese tussen het recreatief netwerk, dat werd uitgewerkt door de dienst Mobiliteit in het kader van het bovenlokaal fietsroutenetwerk en de toeristische fietslussen en de knooppuntennetwerken, die de dienst Toerisme realiseerde. De dienst Toerisme staat in voor de bewegwijzering, aantrekkelijk kaartmateriaal, randinfrastructuur en promotie.
Het voorstel van knooppuntennetwerk kwam tot stand via samenwerking tussen de diensten Toerisme, Mobiliteit, de Fietsersbondafdelingen, afdelingen van Regionaal Landschap, agentschap Natuur en Bos, VLM en zeker ook de gemeenten.
Uitgangspunten voor de uitbouw van het netwerk waren:
- gebruik maken van routes uit het bestaande bovenlokaal recreatieve en functionele netwerk;
- gebruik maken van de bestaande lussen en netwerken;
- gebruik maken van bestaande wegen om de kosten te beperken;
- veilige, aantrekkelijke en comfortabele routes;
- lussen van 10 à 20 km, afhankelijk van het reliëf;
- opnemen van recreatieve polen, stations, aantrekkelijke kernen, horeca;
- voorstellen van de gemeenten.
Het netwerk van Vlaams-Brabant sluit naadloos aan op het knooppuntennetwerk van Oost-Vlaanderen, Antwerpen en Limburg en de Waalse provincies Henegouwen, Waals-Brabant en Luik. Aan de grens met het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest wordt op meerdere plaatsen aangesloten op de Groene Wandeling (recreatieve wandel- en fietsroutes in Brussels Gewest, verbindingen tussen groene zones).
Voorstellen tot wijzigingen in 2021
Er worden voorstellen tot wijziging van het bovenlokaal recreatief netwerk en knooppuntennetwerk gedaan in 35 gemeenten. Deze voorstellen zijn in overleg met de dienst Toerisme en dienst Mobiliteit doorsproken.
Samen met de wijzigingen in de 16 gemeenten, die in de zomer van 2020 werden goedgekeurd, gaat het om een totaal van 162 voorgestelde wijzigingen.
Voor het fietsknooppuntennetwerk komt dit neer op:
- een totaal van 90 km gewijzigde trajecten;
- 150 km extra trajecten;
- 15 km extra trajecten enkel op het bovenlokaal recreatief fietsroutenetwerk maar nog niet op het knooppuntennetwerk.
De totale lengte van het fietsknooppuntennetwerk is nu 150 km langer dan in 2018.
Voor het bovenlokaal recreatief fietsroutenetwerk komt de totale lengte op 2.165 km. Er is gestreefd naar een maximale integratie van het bovenlokaal recreatief fietsroutenetwerk en het knooppuntennetwerk. Enkel de gewenste routes die vandaag nog niet toegankelijk zijn, komen in het bovenlokaal recreatief fietsroutenetwerk maar nog niet in het knooppuntennetwerk.
De meest voorkomende types van wijzigingen voor zowel het fietsknooppuntennetwerk als het bovenlokaal recreatief fietsroutenetwerk zijn:
- Recreatieve meerwaarde: o.a. verleggen naar rustiger en aangenamer traject, aanpassen voor passage langs POI (interessant punt).
- Lussen verkleinen tot 15 à 20 km: o.a. door extra trajecten, inpassen van nieuwe projecten.
- Logischer maasvorming: verleggen naar parallelroute met zelfde kwaliteit.
- Knelpunten wegwerken: verleggen om oversteken te vermijden, verleggen naar nieuwe fietsinfrastructuur.
- Inschakeling van de reeds befietsbare fietssnelwegen in het recreatief netwerk.
Voor het recreatief bovenlokaal fietsroutenetwerk zijn specifiek nog de volgende wijzigingen doorgevoerd:
- Verplaatsingen naar het knooppuntennetwerk als de anders geselecteerde bovenlokale recreatieve fietsroute uiteindelijk geen meerwaarde meer heeft.
- Het schrappen van doodlopende routes en waarvan het doortrekken geen meerwaarde heeft.
Resultaat
Het uitgetekende bovenlokaal recreatief netwerk (BRF) blijft een gewenst netwerk. Op een aantal plaatsen wijkt de uitgetekende toestand af van de bewegwijzering en zullen er nog werken moeten gebeuren. Het betreft vooral geplande routes langs spoorwegen of oude trambeddingen, waar de gemeente al heeft aangegeven dat men bereid is deze (opnieuw) toegankelijk te maken of aan te leggen. Hier en daar moet ook nog een veldweg fietsvriendelijk gemaakt worden.
De gemeenten kunnen hiervoor subsidies aanvragen volgens het subsidiereglement, waarbij de recreatieve routes voor 40 % worden gesubsidieerd. Voor die delen van het netwerk die samenvallen met het functioneel netwerk, is 90 % subsidie mogelijk via het fietsfonds (40 % van de provincie en 50 % van het Vlaamse Gewest).
De totale lengte van het BRF neemt toe van 2.070 naar 2.165 km. Dit hoeft echter geen probleem te zijn voor het budget. Het aantal plaatsen waar werken noodzakelijk zijn is immers beperkt en wordt geschat op minder dan 5% van de totale lengte. De ervaring leert dat er geen massale stormloop is voor de subsidies voor recreatieve trajecten.
Na goedkeuring zal het nieuwe netwerk verspreid worden naar alle betrokken partners en beschikbaar gesteld worden in het geoloket op de website van de provincie.
Bijlagen
Bijlage 1 bovenlokaal recreatief fietsroutenetwerk toestand na wijzigingen 2021
Bijlage 2 wijzigingen bovenlokaal recreatief fietsroutenetwerk 2021