Nieuwe pagina: bestuurseenheid.zittingen.zitting.uittreksels.detail.index

Vlaanderen

publicatie.gelinkt-notuleren.vlaanderen.be Naar de hoofdinhoud

Uittreksel van Provincieraad Vlaams-Brabant , zitting van 18 juni 2024, 12:00

Datum publicatie: 27 september 2024

Openbare behandeling van agendapunt

Definitief onteigeningsbesluit fietssnelweg F25, segment Wezemaal, inname 39 (gepland)

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • Luka Augustijns (Provincieraadslid)
  • Stef Boogaerts (Provincieraadslid)
  • Manu Claes (Provincieraadslid)
  • Gunther Coppens (Provincieraadslid)
  • Walter De Donder (Provincieraadslid)
  • Ella De Neve (Provincieraadslid)
  • Tom Dehaene (Provincieraadslid)
  • Bertrand Demiddeleer (Provincieraadslid)
  • Diederik Dunon (Provincieraadslid)
  • Tine Eerlingen (Provincieraadslid)
  • Steven Elpers (Provincieraadslid)
  • Daniel Fonteyne (Provincieraadslid)
  • Lena Ghysels (Provincieraadslid)
  • Finke Jacobs (Provincieraadslid)
  • Hilde Kaspers (Provincieraadslid)
  • Nicolas Kuczynski (Provincieraadslid)
  • Koen Moeyersons (Provincieraadslid)
  • Bart Nevens (Provincieraadslid)
  • Isabelle Pierreux (Provincieraadslid)
  • Eddy Poffé (Provincieraadslid)
  • Tie Roefs (Provincieraadslid)
  • Ann Schevenels (Provincieraadslid)
  • Willy Smout (Provincieraadslid)
  • Sarah Sneyers (Provincieraadslid)
  • Monique Swinnen (Provincieraadslid)
  • Louis Tobback (Provincieraadslid)
  • Joris Van den Cruijce (Provincieraadslid)
  • Linda Van den Eede (Provincieraadslid)
  • Geertrui Windels (Provincieraadslid)
  • Marc Wynants (Provincieraadslid)
  • Elke Zelderloo (Provincieraadslid)
  • Walter Zelderloo (Provincieraadslid)

Afwezige leden

  • Françoise Devleeschouwer (Provincieraadslid)
  • Lucia Dewolfs (Provincieraadslid)
  • Marc Florquin (Provincieraadslid)
  • Noor Mousaid (Provincieraadslid)

Stemmingen bij agendapunt

De leden van de raad stemmen openbaar

voorstel nr. 61

Aanwezigen tijdens de stemming

  • Luka Augustijns
  • Stef Boogaerts
  • Manu Claes
  • Gunther Coppens
  • Walter De Donder
  • Ella De Neve
  • Tom Dehaene
  • Bertrand Demiddeleer
  • Diederik Dunon
  • Tine Eerlingen
  • Steven Elpers
  • Daniel Fonteyne
  • Lena Ghysels
  • Finke Jacobs
  • Hilde Kaspers
  • Nicolas Kuczynski
  • Koen Moeyersons
  • Bart Nevens
  • Isabelle Pierreux
  • Eddy Poffé
  • Tie Roefs
  • Ann Schevenels
  • Willy Smout
  • Sarah Sneyers
  • Monique Swinnen
  • Louis Tobback
  • Joris Van den Cruijce
  • Linda Van den Eede
  • Geertrui Windels
  • Marc Wynants
  • Elke Zelderloo
  • Walter Zelderloo

Effectieve stemmers

  • Luka Augustijns
  • Stef Boogaerts
  • Manu Claes
  • Gunther Coppens
  • Walter De Donder
  • Ella De Neve
  • Tom Dehaene
  • Bertrand Demiddeleer
  • Diederik Dunon
  • Tine Eerlingen
  • Steven Elpers
  • Daniel Fonteyne
  • Lena Ghysels
  • Finke Jacobs
  • Hilde Kaspers
  • Nicolas Kuczynski
  • Koen Moeyersons
  • Bart Nevens
  • Isabelle Pierreux
  • Eddy Poffé
  • Tie Roefs
  • Ann Schevenels
  • Willy Smout
  • Sarah Sneyers
  • Monique Swinnen
  • Louis Tobback
  • Joris Van den Cruijce
  • Linda Van den Eede
  • Geertrui Windels
  • Marc Wynants
  • Elke Zelderloo
  • Walter Zelderloo

goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen

Openbare titel besluit:

Definitief onteigeningsbesluit fietssnelweg F25, segment Wezemaal, inname 39


Korte openbare beschrijving:

Voorstel nr. 61


Provincie Vlaams-Brabant,


  • Gelet op artikelen 42 en 43 van het provinciedecreet;

     

    Gelet op het decreet betreffende onteigening voor het algemeen nut van 24 februari 2017;

     

    Gelet op het besluit van 27 oktober 2017 van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017;;


  • Overwegende dat in het kader van het bovenlokale fietsbeleid de dienst Mobiliteit werkt aan de uitbouw van de fietssnelweg F25 als hoogwaardige fietsverbinding tussen de steden Leuven en Aarschot. De fietssnelweg F25 biedt zo een volwaardig alternatief voor de drukke gewestweg, met name een volwaardig mobiliteitsproduct voor duurzame functionele verplaatsingen in en tussen deze beide steden;

     

    Overwegende dat in de vergadering van de deputatie van 17 september 2015 de dienst Mobiliteit de opdracht werd gegeven om een studie op te starten voor de realisatie van de fietssnelweg F25 Leuven-Aarschot;

    Overwegende dat in 2017 de startnota voor de fietssnelweg F25, waarin het definitieve tracé voor de volledige fietssnelweg werd bepaald, werd goedgekeurd door de Regionale Mobiliteitscommissie (RMC);

    Overwegende dat de deputatie de dienst Mobiliteit op 4 januari 2018 opdracht gaf om op te treden als trekker/bouwheer voor vier ontbrekende segmenten van de fietssnelweg F25 Leuven-Aarschot;

    Overwegende dat de provincieraad van 19 juni 2018 de samenwerkingsovereenkomsten goedkeurde voor samenwerking rond de realisatie van de fietssnelweg F25 met de stad Leuven en de gemeenten Holsbeek en Rotselaar;

    Overwegende dat de deputatie op 8 november 2018 studiebureau Evolta Engineers aanstelde voor opmaak van voorontwerpplannen en projectnota’s voor de segmenten Kessel-Lo, Wezemaal en Wilsele-Rotselaar en begeleiding bij de volledige realisatie van de vier gekozen segmenten van de fietssnelweg F25;

     

    Overwegende dat de deputatie in haar vergadering van 28 april 2022 de voorontwerpplannen goedkeurde voor de fietssnelweg F25 Leuven-Aarschot, segment Wezemaal, en de dienst mobiliteit de opdracht gaf tot het nemen van de vervolgstappen.Alsook besliste de deputatie de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Belastingdienst (hierna AVT) last te geven om voor rekening van de provincie Vlaams-Brabant de grondverwervingen uit te voeren in het kader van realisatie van de fietssnelweg F25 Leuven-Aarschot, segment Wezemaal.

     

    Overwegende dat de provincieraad van 24 mei 2022 instemde met de grondverwervingen in het kader van de realisatie ‘fietssnelweg F25 Leuven-Aarschot binnen de vastgelegde perimeter langsheen het segment F25 Wezemaal;

    Overwegende dat de deputatie in haar vergadering van 11 mei 2023 de rooilijn- en grondinnemingsplannen voor het segment Wezemaal goedkeurde en opdracht gaf om de vaststelling van deze plannen door gemeente Rotselaar te integreren in de beoordelingsprocedure van de omgevingsvergunningsaanvraag. Het schattingsverslag dat op 27 februari 2023 door AVT werd opgemaakt voor de innames voor het segment Wezemaal werd eveneens goedgekeurd;

     

    Overwegende dat de omgevingsvergunningsaanvraag voor het segment Wezemaal op 23 februari 2024 werd goedgekeurd door de vergunningverlenende overheid;

     

     

    Voorlopig onteigeningsbesluit

     

    Overwegende dat in het segment Wezemaal er hoogte van de toekomstige tunnel reeds enkele grondinnames gerealiseerd zijn en er voor de meeste overige grondinnames akkoorden in opmaak zijn;

     

    Overwegende dat AVT in januari 2023 een eerste keer contact opnam met de eigenaars in het kader van de minnelijke verwerving van inname 39. Sindsdien is er meermaals contact geweest tussen AVT en de eigenaars. Aangezien er in januari 2024 niet werd ingestemd met het uitgebrachte bod, werd de onteigeningsprocedure opgestart volgens het Vlaamse Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 (hierna het Onteigeningsdecreet). Een eerste stap hierin was het vastleggen van het voorlopig onteigeningsbesluit;

    Overwegende dat de provincieraad op 6 februari 2024 het voorlopig onteigeningsbesluit in functie van de aanleg van F25 fietssnelweg Leuven-Aarschot, segment Wezemaal, voor de inname 39 volgens het onteigeningsplan dat werd opgemaakt door landmeter-expert Bert Milants van studiebureau Evolta Engineers op datum van 15 januari 2024, goedgekeurd heeft;

     

    Overwegende dat de onderhandelingstermijn van 16 februari 2024 tot en met 16 april 2024 liep;

     

    Overwegende dat conform het Onteigeningsdecreet een openbaar onderzoek werd georganiseerd. Het openbaar onderzoek startte op 4 maart 2024 en eindigde op 3 april 2024;

     

    Overwegende dat op 12 februari 2024 er een aangetekende brief gestuurd werd naar beide eigenaars met de aankondiging van het openbaar onderzoek;

     

    Overwegende dat het voorlopig onteigeningsbesluit en haar bijlagen ter inzage gelegd werden op het gemeentehuis van Rotselaar, Provinciebaan 20, 3110 Rotselaar en in het Provinciehuis, Provincieplein 1, 3010 Leuven. De documenten konden evenals geraadpleegd worden op de respectievelijke websites van provincie Vlaams-Brabant en van de gemeente Rotselaar;

     

    Overwegende dat de aankondiging van het openbaar onderzoek vanaf 23 februari 2024 gepubliceerd werd in het Belgisch Staatsblad;

     

    Overwegende dat op 4 maart 2024 de aankondiging met een gele affiche aangeplakt werd op de locatie van het betreffende perceel;

     

    Overwegende dat er tijdens het openbaar onderzoek geen standpunten, opmerkingen of bezwaren werden ontvangen. Een verslag van het openbaar onderzoek is als bijlage aan dit dossier toegevoegd;

     

    Overwegende dat er binnen de onderhandelingstermijn geen akkoord met de eigenaar bereikt kon worden;

     

    Overwegende dat volgens het Onteigeningsdecreet er na het verstrijken van de termijn van het openbaar onderzoek een definitief onteigeningsbesluit wordt vastgesteld;

     

    Definitief onteigeningsbesluit

     

    Overwegende dat dit raadsvoorstel als doel heeft aan de provincieraad te vragen om het definitief onteigeningsbesluit inclusief de verplichte bijlagen (het onteigeningsplan, de projectnota en het verslag van het openbaar onderzoek),voor de inname 39, volgens het grondinnemingsplan van 15 januari 2024, in functie van de aanleg van de fietssnelweg F25 Leuven-Aarschot, segment Wezemaal, goed te keuren;

     

    Overwegende dat conform artikel 28 § 1 van het Onteigeningsdecreet het definitief onteigeningsbesluit op straffe van nietigheid de volgende elementen bevat:

     

    1° de omschrijving van de te onteigenen onroerende goederen of de te onteigenen zakelijke rechten;

    2° de vermelding van de onteigenende instantie;

    3° de rechtsgrond voor de onteigening;

    4° de omschrijving van het onteigeningsdoel van algemeen nut;

    5° de omschrijving en de motivering van de onteigeningsnoodzaak;

     

    Overwegende dat dit besluit al deze elementen bevat;

     

    Overwegende dat conform artikel 28 § 2 van het Onteigeningsdecreet bij dit definitief onteigeningsbesluit op straffe van nietigheid de volgende bijlagen zijn opgenomen:

     

    1° een onteigeningsplan conform artikel 11 van het Onteigeningsdecreet;

    2° een projectnota conform artikel 12 van het Onteigeningsdecreet;

    3° het verslag van het openbaar onderzoek met de behandeling van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die geuit zijn tijdens het openbaar onderzoek, vermeld in artikel 21 §3 van het Onteigeningsdecreet;

     

    Overwegende dat de omschrijving van de te onteigenen onroerende goederen hieronder beschreven wordt;

     

    Overwegende dat het onteigeningsplan opgemaakt werd door landmeter-expert Bert Milants op 15 januari 2024 en goedgekeurd werd door de deputatie op 18 januari 2024;

     

    Overwegende dat het deel van het perceel dat in aanmerking komt om onteigend te worden is:

     

    • inname 39: Rotselaar, 1ste afdeling, sectie E, perceel 149K – totaal oppervlak 2.376 m² - inname van 1.182 m² - bestemming volgens gewestplan: natuurgebied;

    Overwegende dat overeenkomstig artikel 119 van het Bodemdecreet de overheid, die van plan is over te gaan tot onteigening, bij OVAM een bodemattest aanvraagt betreffende de gronden die ze wil onteigenen. Op 22 april 2024 werd het bodemattest van OVAM bekomen voor het perceel E 149K. Het bodemattest geeft aan dat deze grond geen risicogrond is en dat er geen bodemverontreiniging is;

     

    Overwegende dat de omschrijving van het onteigeningsdoel van algemeen nut hieronder beschreven wordt;

     

    Overwegende dat de dienst Mobiliteit van de provincie aan de uitbouw van een bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk werkt waarvan de fietssnelwegen de dragende structuur vormen. Fietssnelwegen zijn kwaliteitsvolle fietsroutes, rechttoe-rechtaan, voor duurzame functionele verplaatsingen. Fietssnelwegen vormen een ruggengraat waarop andere fietsverbindingen aansluiten. Het traject van een fietssnelweg is zorgvuldig uitgedacht en de infrastructuur wordt zo ontworpen of aangepast dat vlot fietsen over langere afstand haalbaar is:

     

    • zo weinig mogelijk stops;

    • bij kruispunten: voorrang voor fietsers waar mogelijk;

    • brede route, zodat voorbijsteken en sociaal fietsen haalbaar is;

    • comfortabele, vlot bollende ondergrond;

    • rechtlijnig ontwerp;

     

    Overwegende dat een fietssnelweg veel verschillende gezichten heeft: fietsstraat, fietsweg, fietspad, jaagpad, autoluwe wegen, woonerf... allemaal verschillende types infrastructuur die samen de fietssnelweg vormen;

     

    Overwegende dat fietssnelwegen een volwaardig mobiliteitsalternatief bieden voor verplaatsingen tussen en in stedelijke gebieden. De opmars van fietsen met elektrische trapondersteuning geeft het potentieel een extra boost, gezien nog grotere afstanden overbrugd kunnen worden. Op het vlak van mobiliteit leveren fietssnelwegen een groot voordeel op. Een hoger fietsgebruik voor het woon-werk- en woon-schoolverkeer leidt tot een daling in het aantal autoritten en het aantal autokilometers, wat een impact heeft op congestie, wat tevens een impact heeft op de CO2-uitstoot. Inzetten op de realisatie van fietssnelwegen past in de realisatie van de klimaatdoelstellingen van de provincie Vlaams-Brabant en van de Vlaamse regering;

     

    Overwegende dat de Vlaamse regering op 17 mei 2019 besliste dat de aanleg van het netwerk van fietssnelwegen is ingegeven door dwingende redenen van groot openbaar belang, met inbegrip van redenen van sociale of economische aard;

     

    Overwegende dat de F25 fietssnelweg tussen Leuven en Aarschot zorgt voor een aangenaam autoluw fietsalternatief voor de Aarschotsesteenweg (N19) en een prima filevrij alternatief voor de E314 Leuven-Aarschot. De fietssnelweg wordt uitgebouwd langs spoorlijn 35, met verbindingen met de stations op de route (Leuven, Wezemaal en Aarschot). De F25 sluit in Leuven aan op de F3-Leuven-Brussel, de F8-Leuven-Mechelen en de F24 Leuven-Tienen. In Aarschot sluit de F25 aan op de F26 Aarschot-Testelt, de F104 Aarschot-Lier en de F106 Aarschot-Herentals;

     

    Overwegende dat het segment Wezemaal van de fietssnelweg F25 zich bevindt langsheen de Kruisboogstraat en de Heirbaan in Rotselaar. Het is noodzakelijk dat de provincie over de betrokken percelen kan beschikken zodat de fietssnelweg gerealiseerd kan worden;

     

    Overwegende dat de omschrijving en motivering van de onteigeningsnoodzaak hieronder beschreven wordt;

     

    Overwegende dat uit de tracéstudie voor de fietssnelweg F25 Leuven-Aarschot het tracé langsheen de Kruisboogstraat en de Heirbaan als beste variant naar voor kwam in het segment Wezemaal;

    Overwegende dat het segment Wezemaal loopt vanaf de Kruisboogstraat in Wezemaal tot aan de gemeentegrens met Aarschot ter hoogte van Baan op Rotselaar. De Kruisboogstraat, die parallel loopt met de spoorlijn en doodlopend is, wordt ingepast in het tracé van de fietssnelweg en krijgt een inrichting als fietsstraat;

    Overwegende dat ter hoogte van nr. 60 buigt de Kruisboogstraat uit ten opzichte van de spoorlijn. Vanaf hier takt de fietssnelweg af en blijft deze in eigen bedding naast de spoorlijn lopen;

    Overwegende dat ter hoogte van Valleilaan nr. 7 / Heirbaan nr. 62 een kantwissel ten opzichte van de spoorlijn gerealiseerd wordt in de vorm van een fiets- en voetgangerstunnel. Bijkomend wordt een aantakking op de fietssnelweg voorzien vanuit de Valleilaan;

     

    Overwegende dat aan de noordzijde van de spoorlijn de fietssnelweg in eigen bedding naast de spoorlijn blijft lopen, tot aan het kruispunt van de Heirbaan met de Eekhoornlaan. Vanaf dit kruispunt worden de Heirbaan en Steenweg op Betekom ingepast in het tracé van de fietssnelweg, waarbij deze straten worden ingericht als fietsstraat;

     

    Overwegende dat ter hoogte van Steenweg op Betekom 149 de fietsstraat over gaat in een fietsweg in eigen bedding en dit tot aan Baan op Rotselaar 42, waar de aansluiting wordt gemaakt met het tracé van de F25 op grondgebied van Aarschot;

    Overwegende dat door de nieuwe fietsinfrastructuur de nodige ruimte moet ingenomen worden langsheen spoorlijn 35. Inname 39 situeert zich op het einde van de Kruisboogstraat, waar de fietssnelweg aftakt van de Kruisboogstraat en overgaat in een fietsweg in eigen bedding;

     

    Overwegende dat aangezien over de verwerving van deze grond geen regeling in der minne kon getroffen worden met de eigenaar, is een onteigening noodzakelijk;

    Overwegende dat na goedkeuring door de provincieraad van het definitief onteigeningsbesluit binnen de 15 werkdagen een aangetekende brief aan de onteigende moet verstuurd worden met het definitief onteigeningsbesluit en de bijlagen;

     

    Overwegende dat binnen dezelfde termijn een uittreksel van het definitief onteigeningsbesluit dient te verschijnen in het Belgische Staatsblad;

     

    Overwegende dat het definitieve onteigeningsbesluit samen met alle bijlagen bekendgemaakt moet worden op de website van de gemeente waar het te onteigenen onroerend goed ligt en op de website van de provincie Vlaams-Brabant, dat bij deze publicaties de gegevens die onder de regelgeving over de bescherming van de persoonlijke levenssfeer vallen, worden geschrapt;

     

    Overwegende dat de gerechtelijke commissaris van AVT na de goedkeuring van het definitief onteigeningsbesluit nog een laatste bod zal doen;

     

    Overwegende dat vier weken later er kan overgegaan worden tot dagvaarding om de gerechtelijke fase op te starten;

     

    Overwegende dat de gerechtelijke fase verder verloopt voor de vrederechter. In de vergadering van de deputatie van 18 januari 2024 werd AVT last gegeven om de gerechtelijke fase te voeren in dit dossier.;



Beslist,

Artikel 1

De provincieraad van de provincie Vlaams-Brabant besluit tot definitief onteigenen van de volgende onroerende goederen:

  • inname 39: Rotselaar, 1ste afdeling, sectie E, perceel 149K – totaal oppervlak 2.376 m² - inname van 1.182 m² - bestemming volgens gewestplan: natuurgebied, zoals omschreven in het onteigeningsplan opgemaakt door landmeter-expert Bert Milants van studiebureau Evolta Engineers en goedgekeurd door de deputatie van 18 januari 2024;

Artikel 2

De provincieraad neemt kennis van het bodemattest van OVAM van 22 april 2024 bekomen voor het perceel E 149K dat aangeeft dat deze grond geen risicogrond is en er geen bodemverontreiniging is.

Artikel 3

De provincieraad keurt de volgende bijlagen bij het definitief onteigeningsbesluit definitief goed:

  1. het onteigeningsplan van 15 januari 2024 van landmeter-expert Bert Milants, Evolta Engineers;

  2. de projectnota;

  3. het verslag van het openbaar onderzoek.

Artikel 4

De provincieraad keurt de hiernavolgende omschrijving van het onteigeningsdoel van het algemeen nut goed:

 

De dienst Mobiliteit van de provincie werkt aan de uitbouw van een bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk waarvan de fietssnelwegen de dragende structuur vormen. Fietssnelwegen zijn kwaliteitsvolle fietsroutes, rechttoe-rechtaan, voor duurzame functionele verplaatsingen. Fietssnelwegen vormen een ruggengraat waarop andere fietsverbindingen aansluiten. Het traject van een fietssnelweg is zorgvuldig uitgedacht en de infrastructuur wordt zo ontworpen of aangepast dat vlot fietsen over langere afstand haalbaar is:

 

  • zo weinig mogelijk stops;

  • bij kruispunten: voorrang voor fietsers waar mogelijk;

  • brede route, zodat voorbijsteken en sociaal fietsen haalbaar is;

  • comfortabele, vlot bollende ondergrond;

  • rechtlijnig ontwerp.

 

Een fietssnelweg heeft veel verschillende gezichten: fietsstraat, fietsweg, fietspad, jaagpad, autoluwe wegen, woonerf... allemaal verschillende types infrastructuur die samen de fietssnelweg vormen.

 

Fietssnelwegen bieden een volwaardig mobiliteitsalternatief voor verplaatsingen tussen en in stedelijke gebieden. De opmars van fietsen met elektrische trapondersteuning geeft het potentieel een extra boost, gezien nog grotere afstanden overbrugd kunnen worden. Op het vlak van mobiliteit leveren fietssnelwegen een groot voordeel op. Een hoger fietsgebruik voor het woon-werk- en woon-schoolverkeer leidt tot een daling in het aantal autoritten en het aantal autokilometers, wat een impact heeft op congestie, wat tevens een impact heeft op de CO2-uitstoot. Inzetten op de realisatie van fietssnelwegen past in de realisatie van de klimaatdoelstellingen van de provincie Vlaams-Brabant en van de Vlaamse regering.

 

De Vlaamse regering besliste op 17 mei 2019 dat de aanleg van het netwerk van fietssnelwegen is ingegeven door dwingende redenen van groot openbaar belang, met inbegrip van redenen van sociale of economische aard.

 

De F25 fietssnelweg tussen Leuven en Aarschot zorgt voor een aangenaam autoluw fietsalternatief voor de Aarschotsesteenweg (N19) en een prima filevrij alternatief voor de E314 Leuven-Aarschot. De fietssnelweg wordt uitgebouwd langs spoorlijn 35, met verbindingen met de stations op de route (Leuven, Wezemaal en Aarschot). De F25 sluit in Leuven aan op de F3-Leuven-Brussel, de F8-Leuven-Mechelen en de F24 Leuven-Tienen. In Aarschot sluit de F25 aan op de F26 Aarschot-Testelt, de F104 Aarschot-Lier en de F106 Aarschot-Herentals.

 

Het segment Wezemaal van de fietssnelweg F25 bevindt zich langsheen de Kruisboogstraat en de Heirbaan in Rotselaar. Het is noodzakelijk dat de provincie over de betrokken percelen kan beschikken zodat de fietssnelweg gerealiseerd kan worden.

Artikel 5

De provincieraad keurt de hiernavolgende motivering van de onteigeningsnoodzaak goed:

 

Uit de tracéstudie voor de fietssnelweg F25 Leuven-Aarschot kwam het tracé langsheen de Kruisboogstraat en de Heirbaan als beste variant naar voor in het segment Wezemaal.

Het segment Wezemaal loopt vanaf de Kruisboogstraat in Wezemaal tot aan de gemeentegrens met Aarschot ter hoogte van Baan op Rotselaar. De Kruisboogstraat, die parallel loopt met de spoorlijn en doodlopend is, wordt ingepast in het tracé van de fietssnelweg en krijgt een inrichting als fietsstraat.

Ter hoogte van nr. 60 buigt de Kruisboogstraat uit ten opzichte van de spoorlijn. Vanaf hier takt de fietssnelweg af en blijft deze in eigen bedding naast de spoorlijn lopen.

Ter hoogte van Valleilaan nr. 7 / Heirbaan nr. 62 wordt een kantwissel ten opzichte van de spoorlijn gerealiseerd in de vorm van een fiets- en voetgangerstunnel. Bijkomend wordt een aantakking op de fietssnelweg voorzien vanuit de Valleilaan.

 

Aan de noordzijde van de spoorlijn blijft de fietssnelweg in eigen bedding naast de spoorlijn lopen, tot aan het kruispunt van de Heirbaan met de Eekhoornlaan. Vanaf dit kruispunt worden de Heirbaan en Steenweg op Betekom ingepast in het tracé van de fietssnelweg, waarbij deze straten worden ingericht als fietsstraat.

 

Ter hoogte van Steenweg op Betekom 149 gaat de fietsstraat over in een fietsweg in eigen bedding en dit tot aan Baan op Rotselaar 42, waar de aansluiting wordt gemaakt met het tracé van de F25 op grondgebied van Aarschot.

Voor de nieuwe fietsinfrastructuur moet de nodige ruimte ingenomen worden langsheen spoorlijn 35. Inname 39 situeert zich op het einde van de Kruisboogstraat, waar de fietssnelweg aftakt van de Kruisboogstraat en overgaat in een fietsweg in eigen bedding. 

 

Aangezien over de verwerving van deze grond geen regeling in der minne kon getroffen worden met de eigenaar, is een onteigening noodzakelijk.

Artikel 6

Binnen de 15 werkdagen na goedkeuring van onderhavig besluit wordt een kopie ervan inclusief de bijlagen per aangetekende brief overgemaakt aan de te onteigenen partijen. Een uittreksel ervan wordt bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad.

Artikel 7

Dit besluit wordt samen met alle bijlagen bekendgemaakt op de website van de gemeente waar het te onteigenen goed ligt en op de website van de provincie Vlaams-Brabant. De gegevens die onder de regelgeving over de bescherming van de persoonlijke levenssfeer vallen, worden geschrapt.