Type document
Uittreksel document
Openbare behandeling van agendapunt
Bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk - wijzigingen 2023-2024 (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Luka Augustijns (Provincieraadslid)
- Stef Boogaerts (Provincieraadslid)
- Manu Claes (Provincieraadslid)
- Gunther Coppens (Provincieraadslid)
- Walter De Donder (Provincieraadslid)
- Ella De Neve (Provincieraadslid)
- Tom Dehaene (Provincieraadslid)
- Bertrand Demiddeleer (Provincieraadslid)
- Diederik Dunon (Provincieraadslid)
- Tine Eerlingen (Provincieraadslid)
- Steven Elpers (Provincieraadslid)
- Daniel Fonteyne (Provincieraadslid)
- Lena Ghysels (Provincieraadslid)
- Finke Jacobs (Provincieraadslid)
- Hilde Kaspers (Provincieraadslid)
- Nicolas Kuczynski (Provincieraadslid)
- Koen Moeyersons (Provincieraadslid)
- Bart Nevens (Provincieraadslid)
- Isabelle Pierreux (Provincieraadslid)
- Eddy Poffé (Provincieraadslid)
- Tie Roefs (Provincieraadslid)
- Ann Schevenels (Provincieraadslid)
- Willy Smout (Provincieraadslid)
- Sarah Sneyers (Provincieraadslid)
- Monique Swinnen (Provincieraadslid)
- Louis Tobback (Provincieraadslid)
- Joris Van den Cruijce (Provincieraadslid)
- Linda Van den Eede (Provincieraadslid)
- Geertrui Windels (Provincieraadslid)
- Marc Wynants (Provincieraadslid)
- Elke Zelderloo (Provincieraadslid)
- Walter Zelderloo (Provincieraadslid)
Afwezige leden
- Françoise Devleeschouwer (Provincieraadslid)
- Lucia Dewolfs (Provincieraadslid)
- Marc Florquin (Provincieraadslid)
- Noor Mousaid (Provincieraadslid)
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
kennisgeving nr. 51
Aanwezigen tijdens de stemming
- Luka Augustijns
- Stef Boogaerts
- Manu Claes
- Gunther Coppens
- Walter De Donder
- Ella De Neve
- Tom Dehaene
- Bertrand Demiddeleer
- Diederik Dunon
- Tine Eerlingen
- Steven Elpers
- Daniel Fonteyne
- Lena Ghysels
- Finke Jacobs
- Hilde Kaspers
- Nicolas Kuczynski
- Koen Moeyersons
- Bart Nevens
- Isabelle Pierreux
- Eddy Poffé
- Tie Roefs
- Ann Schevenels
- Willy Smout
- Sarah Sneyers
- Monique Swinnen
- Louis Tobback
- Joris Van den Cruijce
- Linda Van den Eede
- Geertrui Windels
- Marc Wynants
- Elke Zelderloo
- Walter Zelderloo
Effectieve stemmers
- Luka Augustijns
- Stef Boogaerts
- Manu Claes
- Gunther Coppens
- Walter De Donder
- Ella De Neve
- Tom Dehaene
- Bertrand Demiddeleer
- Diederik Dunon
- Tine Eerlingen
- Steven Elpers
- Daniel Fonteyne
- Lena Ghysels
- Finke Jacobs
- Hilde Kaspers
- Nicolas Kuczynski
- Koen Moeyersons
- Bart Nevens
- Isabelle Pierreux
- Eddy Poffé
- Tie Roefs
- Ann Schevenels
- Willy Smout
- Sarah Sneyers
- Monique Swinnen
- Louis Tobback
- Joris Van den Cruijce
- Linda Van den Eede
- Geertrui Windels
- Marc Wynants
- Elke Zelderloo
- Walter Zelderloo
kennisname, met eenparigheid van stemmen
Openbare titel besluit:
Bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk - wijzigingen 2023-2024
Korte openbare beschrijving:
Kennisgeving nr. 51
Provincie Vlaams-Brabant,
Kennisneming
Op 4 juni 2002 werd het bovenlokaal functioneel en recreatief fietsroutenetwerk definitief goedgekeurd door de provincieraad. De methodiek voor de opbouw van het fietsroutenetwerk was gemeenschappelijk voor de vijf Vlaamse provincies.
Wanneer men overgaat tot de systematische inrichting op het terrein van de geselecteerde fietsroutes kan men tot de vaststelling komen dat de selectie van een bepaalde route niet meer wenselijk is en dat eventueel een andere route moet gekozen worden. Met het Vlaamse Gewest en de 5 Vlaamse provincies is een afsprakennota opgemaakt hoe en in welke gevallen wijzigingen mogelijk zijn. Jaarlijks of tweejaarlijks wordt een reeks wijzigingen in het fietsroutenetwerk voorgelegd aan de deputatie en ter kennis gegeven aan de provincieraad.
Volgens het decreet basisbereikbaarheid (goedgekeurd door de Vlaamse regering op 21 december 2018, aangenomen door het Vlaams Parlement op 3 april 2019, gepubliceerd in het Belgisch staatsblad op 12 juni 2019 en in werking getreden op 22 juni 2019) keuren de vervoersregio’s de BFF (bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk)- wijzigingen finaal goed, de minister bekrachtigt uiteindelijk de wijzigingen aan fietssnelwegen.
Dit dossier bevat wijzigingen vanuit 4 wijzigingswerkgroepen en bijhorend 3 deputatiebeslissingen. Het verslag van elke wijzigingswerkgroep met bijhorend kaartmateriaal is verspreid naar de partner en is telkens toegevoegd als bijlage.
Op 13 december 2022 en aanvullend op 26 januari 2023 vonden een eerste reeks wijzigingswerkgroepen plaats over voorgestelde wijzigingen aan het netwerk. Er werden 6 voorstellen voor wijzigingen behandeld, voor deze wijzigingen werd telkens een consensus bereikt op de betreffende wijzigingswerkgroep. Alle voorstellen zijn gelegen in de onmiddellijke nabijheid van of op een bovenlokale functionele fietsroute (waaronder ook fietssnelwegen). De wijzigingen werden op 16 februari 2023 goedgekeurd door de deputatie.
Op 12 december 2023 vond een volgende wijzigingswerkgroep plaats over voorgestelde wijzigingen aan het netwerk. Het verslag van deze vergadering werd verspreid naar de partners. Er werden 4 voorstellen voor wijzigingen behandeld, waarvan voor 3 een consensus bereikt op de wijzigingswerkgroep. Ze zijn allen gelegen in de onmiddellijke nabijheid van of op een bovenlokale functionele fietsroute (waaronder ook fietssnelwegen). Deze wijzigingen werden op 22 februari 2024 goedgekeurd door de deputatie.
Op 28 maart 2024 vond een laatste wijzigingswerkgroep plaats over voorgestelde wijzigingen aan het netwerk. Het verslag van deze vergadering werd verspreid naar de partners. Er werden 7 voorstellen voor wijzigingen behandeld, voor deze wijzigingen werd telkens een consensus bereikt op de betreffende wijzigingswerkgroep. Ze zijn allen gelegen in de onmiddellijke nabijheid van of op een bovenlokale functionele fietsroute (waaronder ook fietssnelwegen). Deze wijzigingen werden op 30 mei 2024 goedgekeurd door de deputatie.
De totale lengte van het netwerk wordt verhoogd met 65,92 km tot 2.529,92 km.
De wijzigingen van begin 2023 zijn:
Dilbeek, Asse, Wemmel, Grimbergen, Vilvoorde, Machelen, Zaventem en Kraainem – FR0 wijziging en toevoeging van de totale route
Binnen de studie van werken aan de Ring R0 is er bekeken of samen met de heraanleg van de R0 er ook een Ringfietspad (FR0) kan aangelegd worden. Dit tracé loopt niet helemaal gelijk met het tracé zoals bepaald in de fietsGEN studie. Met deze wijziging worden de verschillen tussen beide studies weggewerkt en sluit het tracé van de FR0 ook nauw aan op de visie van het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest. Er wordt gefocust op de meer westelijke delen van de FR0. Zo wordt de FR0 een gesloten ringstructuur. Het oostelijke tracé van de FR0 wijkt af van de Brusselse visie en maakt geen deel uit van deze wijziging. Hiervoor is nog verder studiewerk nodig.
Zaventem- F202 wijziging van Stationsstraat naar Lindenstraat/Doggeweg
Sinds de realisatie van de fietsbrug over de R0 in 2022 loopt het tracé van de F3 Leuven-Brussel via Diegem. Daarom moet de F202 niet meer langs de Stationsstraat en de Hoogstraat lopen. Beide straten zijn belangrijke wegen in het centrum, op het vlak van auto-ontsluiting en bieden weinig fietsveiligheid. De Lindenstraat en Doggeweg zijn verkeersluwe straatjes. Het tracé van de F202 wordt daarom verlegd van de Stationsstraat en de Hoogstraat naar de Lindenstraat en de Doggeweg. Het statuut van de Stationsstraat verandert van fietssnelweg naar bovenlokale functionele fietsroute. De Hoogstraat wordt geschrapt uit het BFF.
Leuven, Lubbeek, Holsbeek, Tielt-Winge, Bekkevoort en Diest – toevoeging van
een doorfietsroute
De F9 blijft behouden in het ministerieel besluit. Een fietssnelweg met bijhorende kwaliteitseisen is echter zeer moeilijk inpasbaar in dit gebied. Daarom is de scope verlegd om een intergemeentelijke route (doorfietsroute) Leuven-Diest te selecteren. Segmenten uit het BFF die dubbel op zijn met de doorfietsroute worden geschrapt.
Tervuren, Bertem en Leuven – F29 toevoeging van de totale route
Op de as Tervuren- Leuven worden 3 fietsroutes uitgewerkt:
• N3 als functionele fietsroute: wegens te veel aansluitingen is het comfort van een fietssnelweg niet haalbaar;
• De dorpenroute verder te ontwikkelen als alternatieve fietsroute. Ook hier kan de kwaliteit van een fietssnelweg in de dorpskernen niet gewaarborgd worden;
• De fietsroute over het plateau van Duisburg: wordt geselecteerd als fietssnelweg F29.
Er worden drie doorsteken toegevoegd in het BFF om de verbinding tussen het BFF en de F29 in het centrum van Tervuren te optimaliseren.
Overijse en Hoeilaart – F204 wijziging van de totale route
Het ontwerp tussen de grens met Wallonië en Jezus-Eik is uitgeklaard. Enkel de verbinding verder door naar Hermann Debroux is nog in studie en wordt later behandeld. De route volgt zo veel mogelijk de westelijke berm van de E411. Er worden 3 doorsteken toegevoegd in het BFF om de verbinding vanop het BFF-netwerk met de F204 te optimaliseren.
Kapelle o/d Bos– BFF wijziging Mechelseweg naar Baanveldstraat
De wijziging houdt in dat de BFF-route op de Kapellebaan en Mechelseweg geschrapt wordt en dat een nieuwe BFF-route wordt ingericht op een gedeelte van de Baanveldstraat en op een terrein dat in het openbaar domein zal worden opgenomen. In de Kapellebaan en Mechelseweg zijn de mogelijkheden beperkt voor het aanleggen van kwaliteitsvolle fietsvoorzieningen. Parallel aan dit traject bevindt zich 75 m zuidelijker de F44, die dezelfde functie kan vervullen.
7. Zaventem: wijziging F3 van Erpsestraat en Nossegemwegje naar Namenstraat
De vraag van de gemeente naar een aangepast tracé voor de F3 is ingegeven door de mogelijkheden die dit tracé biedt voor een ongelijkgrondse kruising met de N227 Mechelsesteenweg. De huidige oversteek ter hoogte van de Erpsestraat is uitgerust met verkeerslichten met een drukknop, maar biedt geen mogelijkheden voor een ongelijkgrondse oversteek. Ter hoogte van de Namenstraat zou een tunnel gerealiseerd kunnen worden onder de N227.
De wijzigingen van begin 2024 zijn:
Aarschot – F104, F106 en F26 wijzigingen
Binnen de projectnota voor de F104 Aarschot-Lier op het grondgebied van Vlaams-Brabant werden een aantal wijzigingen op het traject voorgesteld. Er werd op deze wijzigingswerkgroep ingezoomd op de wijzigingen op grondgebied van Aarschot.
Het gaat om twee wijzigingen. Een eerste wijziging laat de F104, komende van Begijnendijk en Herselt, eerder afbuigen naar de F106 via de Guido Gezellelaan. Er is niet genoeg ruimte beschikbaar om de F104 door te trekken tot net ten noorden van de R25 in Aarschot.
Een tweede wijziging leidt de F104, F106 en F26 ter hoogte van de Grote Laakweg met een aan te leggen fietstunnel onder de spoorlijn naar de Spoorwegstraat. Er komt daarenboven een nieuwe fietsbrug over de Demer uit aan de stationsparking van Aarschot om zo te verknopen met de F25 Leuven-Aarschot. Het segment van de F104, F106 en F26 verschuift ter hoogte van de Grote Laakweg van de oost- naar de westzijde van de spoorlijn.
Dilbeek en Ternat – F2 wijziging tussen Castelhof en Kerkweg, optimalisatie t.h.v.
station Groot-Bijgaarden
In 2018 werd op basis van een goedgekeurde startnota de wenslijn van de F2 langs de noordzijde van de spoorlijn 50 opgenomen in het BFF. In kader van de projectnota werd het traject tussen het station Sint-Martens-Bodegem en de Kerkweg ontworpen. Gezien het tracé door een waardevol bos zou lopen gaf het ANB een ongunstig pré advies voor een tracé aan de noordzijde van de spoorlijn. Dit impliceerde een kantwissel langs de spoorlijn met een lengte van ongeveer 850 m op de gemeentegrens van Dilbeek en Ternat.
Bijkomend wordt in het kader van de voorziene heraanleg van de huidige parking aan het station van Groot-Bijgaarden het ontwerp van de F2 er licht aangepast t.o.v. het ontwerp zoals besproken op de wjizigingswerkgroep in april 2020.
Ternat – F209 : wijziging kruising spoorlijn 50a - Spoorwegbaan
In 2018 werd op basis van de startnota’s van de F2 en F209 een wenslijn ingetekend die de spoorlijn 50a recht ongelijkgronds zou kruisen. De realisatie van een nieuwe spoortunnel is wellicht weinig realistisch, zelfs op lange termijn. Daarom wordt het tijdelijk tracé, langs de bestaande spoorwegtunnel op de Spoorwegbaan opgenomen als effectieve fietssnelweg. De werkgroep bereikte een consensus voor deze wijziging.
De wijzigingen van voorjaar 2024 zijn:
Galmaarden, Gooik, Lennik en Sint-Pieters-Leeuw – toevoeging BFF
‘VolleGaasroute’
Het idee is om de Volle Gaasroute toe te voegen in het BFF-netwerk als alternatieve bovenlokale functionele fietsroute. Enkel thv de Vollezelestraat is een wijziging in het BFF-netwerk van toepassing. Daar blijft een gewone BFF-route van toepassing. De route bestaat hoofdzakelijk uit bestaande straten maar ook een paar missing links worden toegevoegd.
Lennik – wijziging Molenstraat naar G.Breynaarstraat/ Fr. De Voghellaan
Alle invalswegen in Lennik liggen op het BFF, de route langs de G.Breynaarstraat/ Fr. De Voghellaan was een missing link. Er komt weldra een project van de gemeente om er fietspaden volgens de richtlijnen van het Vademecum Fiets aan te leggen. De alternatieve BFF-route tussen de N8 en de G.Breynaarstraat/ Fr. De Voghellaan wordt geschrapt om aan de kilometerneutraliteit te voldoen.
Asse – F221 thv Mollemseweg
Het gaat om een kleine wijziging die voortkomt uit de projectnota: de fietssnelweg zal er plaatselijk de Mollemseweg volgen ipv een tracé langs de spoorlijn.
Londerzeel - F44 wijziging Molenheide/ Lemmeken
De wenslijn van de fietssnelweg (een olifantenpadje) takte haaks aan op Lemmeken. Op basis van ontwerpend onderzoek bleek dat het op deze locatie heel moeilijk is om dat kruispunt in de voorrang aan te leggen. Daarom wordt de fietssnelweg verplaatst naar Molenheide.
Wezembeek-Oppem en Kraainem – wijziging Albertlaan naar Elisabethlaan/
Dieweg/ Leopold-III-laan + Meiklokjeslaan
Het gaat om een wijziging grotendeels op grondgebied van de gemeente Wezembeek-Oppem en een kleine wijziging in Kraaniem. Een functionele fietsroute parallel met de tramlijn is niet mogelijk, waardoor de verbinding Wezembeek-Oppem met Tervuren via de Albertlaan verplaatst wordt.
Dit is ook van toepassing in Kraainem, waar lokaal thv de Meiklokjeslaan ook geen mogelijkheid is om parallel met de tramlijn een fietsroute aan te leggen.
Zaventem, Kortenberg en Bertem - F203 toevoeging
Binnen het BFF-netwerk tussen Brussel en Leuven is er tussen de F3 en de F29 nog ruimte voor een aanvullende verbinding. De doelstelling is bijgevolg een bijkomende fietssnelweg op te nemen in het BFF-netwerk tussen de F203 en F29 langs de E40. De Werkvennootschap zal hiervan enkel het deel aanleggen tussen de N227 en de F29. Het deel vanaf de Jos de Bruestraat tot de N227 is een project van de gemeente.
Begijnendijk - F104 wijziging Moorputstraat
Het gaat om een wijziging van de F104 die oorspronkelijk langs de spoorlijn loopt door de tuinen. Deze fietssnelweg wordt er plaatselijk verlegd naar de Moorputstraat.
Samenvattend overzicht van de wijzigingen aan het fietsroutenetwerk
Op 16 februari 2023 ging de deputatie akkoord met onderstaande wijzigingen in het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk van de provincie Vlaams-Brabant:
Dilbeek, Asse, Wemmel, Grimbergen, Vilvoorde, Machelen, Zaventem en Kraainem – FR0 wijziging en toevoeging van de totale route;
Zaventem- F202 wijziging van Stationsstraat naar Lindenstraat/Doggeweg;
Leuven, Lubbeek, Holsbeek, Tielt-Winge, Bekkevoort en Diest – toevoeging van een doorfietsroute;
Tervuren, Bertem en Leuven – F29 toevoeging van de totale route;
Overijse en Hoeilaart – F204 wijziging van de totale route;
Kapelle o/d Bos– BFF wijziging Mechelseweg naar Baanveldstraat;
Zaventem-F3 wijziging Erpsestraat en Nossegemwegje naar Namenstraat.
Op 22 februari 2024 ging de deputatie akkoord met onderstaande wijzigingen in het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk van de provincie Vlaams-Brabant:
Aarschot – F104, F106 en F26 wijzigingen;
Dilbeek en Ternat – F2 wijziging tussen Castelhof en Kerkweg, optimalisatie t.h.v. station Groot-Bijgaarden;
Ternat – F209 : wijziging kruising spoorlijn 50a – Spoorwegbaan.
Op 30 mei 2024 ging de deputatie akkoord met onderstaande wijzigingen in het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk van de provincie Vlaams-Brabant:
Galmaarden, Gooik, Lennik en Sint-Pieters-Leeuw – toevoeging BFF ‘VolleGaasroute’;
Lennik – wijziging Molenstraat naar G.Breynaarstraat/ Fr. De Voghellaan;
Asse – F221 thv Mollemseweg;
Londerzeel - F44 wijziging Molenheide/ Lemmeken;
Wezembeek-Oppem en Kraainem – wijziging Albertlaan naar Elisabethlaan/ Dieweg/ Leopold-III-laan + Meiklokjeslaan;
Zaventem, Kortenberg en Bertem - F203 toevoeging;
Begijnendijk - F104 wijziging Moorputstraat.
Bijlagen
Bijlage 1 verslag wijzigingswerkgroep voorjaar 2024;
Bijlage 2 verslag wijzigingswerkgroep begin 2024;
Bijlage 3 verslag wijzigingswerkgroep begin 2023;
Bijlage 4 nota deputatie bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk- wijzigingen begin 2024;
Bijlage 5 nota deputatie bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk- wijzigingen begin 2023.