Nieuwe pagina: bestuurseenheid.zittingen.zitting.uittreksels.detail.index

Vlaanderen

publicatie.gelinkt-notuleren.vlaanderen.be Naar de hoofdinhoud

Uittreksel van Provincieraad Vlaams-Brabant , zitting van 6 februari 2024, 13:00

Datum publicatie: 22 maart 2024

Openbare behandeling van agendapunt

Definitief onteigeningsbesluit fietssnelweg F25, segment Wezemaal, innames 40-41-42 (gepland)

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • Luka Augustijns (Provincieraadslid)
  • Manu Claes (Provincieraadslid)
  • Gunther Coppens (Provincieraadslid)
  • Walter De Donder (Provincieraadslid)
  • Ella De Neve (Provincieraadslid)
  • Tom Dehaene (Provincieraadslid)
  • Bertrand Demiddeleer (Provincieraadslid)
  • Françoise Devleeschouwer (Provincieraadslid)
  • Lucia Dewolfs (Provincieraadslid)
  • Diederik Dunon (Provincieraadslid)
  • Tine Eerlingen (Provincieraadslid)
  • Steven Elpers (Provincieraadslid)
  • Marc Florquin (Provincieraadslid)
  • Daniel Fonteyne (Provincieraadslid)
  • Lena Ghysels (Provincieraadslid)
  • Finke Jacobs (Provincieraadslid)
  • Hilde Kaspers (Provincieraadslid)
  • Nicolas Kuczynski (Provincieraadslid)
  • Koen Moeyersons (Provincieraadslid)
  • Noor Mousaid (Provincieraadslid)
  • Bart Nevens (Provincieraadslid)
  • Isabelle Pierreux (Provincieraadslid)
  • Eddy Poffé (Provincieraadslid)
  • Tie Roefs (Provincieraadslid)
  • Ann Schevenels (Provincieraadslid)
  • Willy Smout (Provincieraadslid)
  • Sarah Sneyers (Provincieraadslid)
  • Monique Swinnen (Provincieraadslid)
  • Louis Tobback (Provincieraadslid)
  • Joris Van den Cruijce (Provincieraadslid)
  • Linda Van den Eede (Provincieraadslid)
  • Geertrui Windels (Provincieraadslid)
  • Marc Wynants (Provincieraadslid)
  • Elke Zelderloo (Provincieraadslid)
  • Walter Zelderloo (Provincieraadslid)

Afwezige leden

  • Stef Boogaerts (Provincieraadslid)

Stemmingen bij agendapunt

De leden van de raad stemmen openbaar

voorstel nr. 4

Aanwezigen tijdens de stemming

  • Luka Augustijns
  • Manu Claes
  • Gunther Coppens
  • Walter De Donder
  • Ella De Neve
  • Tom Dehaene
  • Bertrand Demiddeleer
  • Françoise Devleeschouwer
  • Lucia Dewolfs
  • Diederik Dunon
  • Tine Eerlingen
  • Steven Elpers
  • Marc Florquin
  • Daniel Fonteyne
  • Lena Ghysels
  • Finke Jacobs
  • Hilde Kaspers
  • Nicolas Kuczynski
  • Koen Moeyersons
  • Noor Mousaid
  • Bart Nevens
  • Isabelle Pierreux
  • Eddy Poffé
  • Tie Roefs
  • Ann Schevenels
  • Willy Smout
  • Sarah Sneyers
  • Monique Swinnen
  • Louis Tobback
  • Joris Van den Cruijce
  • Linda Van den Eede
  • Geertrui Windels
  • Marc Wynants
  • Elke Zelderloo
  • Walter Zelderloo

Effectieve stemmers

  • Luka Augustijns
  • Manu Claes
  • Gunther Coppens
  • Walter De Donder
  • Ella De Neve
  • Tom Dehaene
  • Bertrand Demiddeleer
  • Françoise Devleeschouwer
  • Lucia Dewolfs
  • Diederik Dunon
  • Tine Eerlingen
  • Steven Elpers
  • Marc Florquin
  • Daniel Fonteyne
  • Lena Ghysels
  • Finke Jacobs
  • Hilde Kaspers
  • Nicolas Kuczynski
  • Koen Moeyersons
  • Noor Mousaid
  • Bart Nevens
  • Isabelle Pierreux
  • Eddy Poffé
  • Tie Roefs
  • Ann Schevenels
  • Willy Smout
  • Sarah Sneyers
  • Monique Swinnen
  • Louis Tobback
  • Joris Van den Cruijce
  • Linda Van den Eede
  • Geertrui Windels
  • Marc Wynants
  • Elke Zelderloo
  • Walter Zelderloo

goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen

Openbare titel besluit:

Definitief onteigeningsbesluit fietssnelweg F25, segment Wezemaal, innames 40-41-42


Korte openbare beschrijving:

Voorstel nr. 4


Provincie Vlaams-Brabant,


  • Gelet op de artikelen 42 en 43 van het provinciedecreet;

     

    Gelet op het Vlaams onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 betreffende onteigening voor het algemeen nut, en meer bepaald artikel 6,1° en artikel 7;

     

    Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 27 oktober 2017 tot uitvoering van het Vlaams onteigeningsdecreet van 24 februari 2017;;


  • Overwegende dat Overwegende dat in het kader van het bovenlokale fietsbeleid de dienst mobiliteit werkt aan de uitbouw van de fietssnelweg F25 Leuven-Aarschot als een hoogwaardige fietsverbinding die een volwaardig mobiliteitsalternatief biedt voor verplaatsingen tussen en in de stedelijke gebieden Leuven en Aarschot;

     

    Overwegende dat de provincieraad van 19 juni 2018 de samenwerkingsovereenkomsten goedkeurde voor samenwerking rond de realisatie van de fietssnelweg F25 met de stad Leuven en de gemeenten Holsbeek en Rotselaar;

    Overwegende dat de deputatie op 8 november 2018 studiebureau Evolta Engineers aanstelde voor de opmaak van voorontwerpplannen en projectnota’s voor de segmenten Kessel-Lo, Wezemaal en Wilsele-Rotselaar en begeleiding bij de volledige realisatie van de vier gekozen segmenten van de fietssnelweg F25;

    Overwegende dat de deputatie op 28 april 2022 de samenwerking goedkeurde met afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid (AVT) voor het organiseren van de grondverwervingen voor het segment Wezemaal;

     

    Overwegende dat de provincieraad van 24 mei 2022 akkoord ging met de perimeter en machtiging van de grondverwervingen voor de realisatie van de ‘Fietssnelweg F25 Leuven-Aarschot’ voor het segment Wezemaal;

    Overwegende dat de deputatie van 11 mei 2023 de rooilijn- en grondinnemingsplannen voor het segment Wezemaal goedkeurde en opdracht gaf om de vaststelling van deze plannen door gemeente Rotselaar te integreren in de beoordelingsprocedure van de omgevingsvergunningsaanvraag.

     

    Overwegende dat afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Belastingdienst een schattingsverslag opmaakte op 27 februari 2023 dat werd goedgekeurd door de deputatie van 11 mei 2023.

     

    Overwegende dat het grondinnemingsplan, opgemaakt op 17 augustus 2023 door landmeter-expert Bert Milants van studiebureau Evolta Engineers, 3 innames bevat:

    • Inname 40: Rotselaar, 1ste afdeling, sectie E, perceel 140K - 375 m²

    • Inname 41: Rotselaar, 1ste afdeling, sectie E, perceel 140L - 294 m²

    • Inname 42: Rotselaar, 1ste afdeling, sectie E, perceel 139K – 2.357 m²

    Overwegende dat voor de minnelijke verwerving van deze innames meerdere onderhandelingspogingen tevergeefs werden ondernomen. Gezien het belang van de verwerving van deze innames voor de realisatie van de fietssnelweg F25, dient de procedure tot onteigening te worden opgestart;

     

    Overwegende dat de provincieraad op 26 september 2023 het voorlopig onteigeningsbesluit in functie van de aanleg van F25 fietssnelweg Aarschot-Leuven, segment Wezemaal, voor de innames 40, 41 en 42 volgens het onteigeningsplan dat werd opgemaakt door landmeter-expert Bert Milants van studiebureau Evolta Engineers op datum van 17 augustus 2023, heeft goedgekeurd.

     

    Overwegende dat er conform het Onteigeningsdecreet een openbaar onderzoek werd georganiseerd. Het openbaar onderzoek startte op 23 oktober 2023 en eindigde op 22 november 2023. Er werden tijdens het openbaar onderzoek geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen. Een verslag van het openbaar onderzoek is als bijlage aan dit dossier toegevoegd;

     

    Overwegende dat de onderhandelingstermijn verliep van 12 oktober 2023 tot 12 december 2023, zoals vastgelegd in het voorlopig onteigeningsbesluit;

     

    Overwegende dat er ondanks meerdere pogingen geen minnelijk akkoord kon gesloten worden over de verwerving van de innames 40, 41 en 42 volgens het onteigeningsplan van 17 augustus 2023 van landmeter-expert Bert Milants, Evolta Engineers;

     

    Overwegende dat er, gelet op het belang van verwerving van deze innames voor de realisatie van de fietssnelweg F25, wordt overgegaan tot de vaststelling van een definitief onteigeningsbesluit;

     

    Overwegende dat conform artikel 28 § 1 van het Onteigeningsdecreet het definitief onteigeningsbesluit volgende elementen bevat:

    • de omschrijving van de te onteigenen onroerende goederen;

    • de vermelding van de onteigenende instantie;

    • de rechtsgrond voor onteigening;

    • de omschrijving van het onteigeningsdoel van algemeen nut;

    • de omschrijving en motivering van de onteigeningsnoodzaak;

     

    Overwegende dat dit besluit al deze elementen bevat;

     

    Overwegende dat als bijlage bij dit definitief onteigeningsbesluit de volgende verplichte onderdelen opgenomen zijn:

    • een onteigeningsplan conform art. 11 van het Onteigeningsdecreet;

    • een projectnota conform art. 12 van het Onteigeningsdecreet.

    • het verslag van het openbaar onderzoek met de behandeling van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die geuit zijn tijdens het openbaar onderzoek, vermeld in artikel 21,§3.

     

    Overwegende dat de omschrijving van het onteigeningsdoel van algemeen nut de volgende is;

     

    • Overwegende dat de dienst Mobiliteit van de provincie werkt aan de uitbouw van een bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk waarvan de fietssnelwegen de dragende structuur vormen. Fietssnelwegen zijn kwaliteitsvolle fietsroutes, rechttoe-rechtaan, voor fietsverplaatsingen tussen steden. Fietssnelweg vormen een ruggengraat waarop andere fietsverbindingen aansluiten. Het traject van een fietssnelweg is zorgvuldig uitgedacht en de infrastructuur wordt zo ontworpen of aangepast dat vlot fietsen over langere afstand haalbaar is:

      • zo weinig mogelijk stops,

      • bij kruispunten: voorrang voor fietsers waar mogelijk,

      • brede route, zodat voorbijsteken en sociaal fietsen haalbaar is,

      • comfortabele, vlot bollende ondergrond,

      • rechtlijnig ontwerp;

     

    • Overwegende dat fietssnelwegen een volwaardig mobiliteitsalternatief bieden voor verplaatsingen tussen en in stedelijke gebieden. De opmars van fietsen met elektrische trapondersteuning geeft het potentieel een extra boost, gezien nog grotere afstanden overbrugd kunnen worden. Op het vlak van mobiliteit leveren fietssnelwegen een groot voordeel op. Een hoger fietsgebruik voor het woon-werk- en woon-schoolverkeer leidt tot een daling in het aantal autoritten en het aantal autokilometers, wat een impact heeft op congestie wat tevens een impact heeft op de CO2 uitstoot. Inzetten op de realisatie van fietssnelwegen past in de realisatie van de klimaatdoelstellingen van de provincie Vlaams-Brabant en van de Vlaamse regering;

     

    • Overwegende dat de Vlaamse regering op 17 mei 2019 besliste dat de aanleg van het netwerk van fietssnelwegen is ingegeven door dwingende redenen van groot openbaar belang, met inbegrip van redenen van sociale of economische aard;

     

    • Overwegende dat de fietssnelweg F25 tussen Leuven en Aarschot zorgt voor een aangenaam autoluw fietsalternatief voor de Aarschotsesteenweg (N19) en een prima filevrij alternatief voor de E314 Aarschot-Leuven. De fietssnelweg wordt uitgebouwd langs spoorlijn 35, met verbindingen met de stations op de route (Leuven, Wezemaal en Aarschot). De F25 sluit in Leuven aan op de F3 Leuven-Brussel, de F8 Leuven-Mechelen en de F24 Leuven-Tienen. In Aarschot sluit de F25 aan op de F26 Aarschot-Testelt, de F104 Aarschot-Lier en de F106 Aarschot-Herentals;

     

    • Overwegende dat het segment F25 Wezemaal zich bevindt langsheen de spoorlijn 35 Leuven-Hasselt. Het is noodzakelijk dat de provincie zo spoedig mogelijk over de betrokken percelen kan beschikken;

    Overwegende dat de omschrijving en motivering van de onteigeningsnoodzaak de volgende is;

     

    • Overwegende dat uit de tracéstudie voor de fietssnelweg F25 Leuven-Aarschot het tracé langsheen de Kruisboogstraat en Heirbaan als beste variant naar voor kwam in het segment Wezemaal. In het segment Wezemaal bestaat het ontwerp voor de fietssnelweg F25 uit een combinatie van fietswegen in eigen bedding langs spoorlijn 35, met een breedte van 4 m, en uit de inpassing van de fietssnelweg in bestaande autoluwe straten, die worden omgevormd tot fietsstraten. Dit ter vervanging van het bestaande tijdelijke tracé, dat bochtig is en op een aantal vlakken niet voldoet aan de normen van het vademecum fietsvoorzieningen;

     

    • Overwegende dat voor deze nieuwe fietsinfrastructuur de nodige ruimte moet ingenomen worden langsheen spoorlijn 35. De innames 40, 41 en 42 situeren zich ter hoogte van de zuidelijke aanloophelling van de fietstunnel onder de sporen en ter hoogte van de aantakking van de fietssnelweg op de Valleilaan. Aangezien over de verwerving van deze gronden geen regeling in der minne kon getroffen worden met de eigenaar, is een onteigening noodzakelijk;

     

    Overwegende dat het verdere verloop van de procedure als volgt is;

     

    • Na goedkeuring door de provincieraad van het definitief onteigeningsbesluit moet de onteigende binnen de 15 dagen een aangetekende brief ontvangen met het definitief onteigeningsbesluit en de bijlagen.

    • Alsook dient er binnen deze 15 dagen een publicatie van het definitief onteigeningsbesluit te verschijnen in het Belgische Staatsblad.

    • De gerechtelijke commissaris van AVT zal na de goedkeuring van het definitief onteigeningsbesluit nog een laatste bod doen.

    • Vier weken later kan er overgegaan worden tot dagvaarding om de gerechtelijke fase op te starten.

    • De gerechtelijke fase verloopt verder voor de vrederechter. In de vergadering van de deputatie van 31 augustus 2023 werd AVT last gegeven om de gerechtelijke fase te voeren in dit dossier.;



Beslist,

Artikel 1

Omschrijving te onteigenen onroerende goederen:

Het onteigeningssplan werd opgemaakt door landmeter-expert Bert Milants van studiebureau Evolta Engineers en werd goedgekeurd door de deputatie van 31 augustus 2023.

De percelen die in aanmerking komen om onteigend te worden zijn:

  • Inname 40: Rotselaar, 1ste afdeling, sectie E, perceel 140K - 375 m²

  • Inname 41: Rotselaar, 1ste afdeling, sectie E, perceel 140L - 294 m²

  • Inname 42: Rotselaar, 1ste afdeling, sectie E, perceel 139K – 2.357 m²

Het totale te verwerven oppervlak bedraagt 3.026 m².

Overeenkomstig artikel 119 van het Bodemdecreet vraagt de overheid die van plan is over te gaan tot onteigening bij de OVAM een bodemattest aan betreffende de gronden die ze wil onteigenen. Op 31 maart 2023 werden bodemattesten van de OVAM bekomen voor de percelen E 140K, E140L en E 139L. De bodemattesten geven aan dat deze gronden geen risicogronden zijn en dat er geen bodemverontreiniging is.

Artikel 2

De onteigende instantie voor de te verwerven innemingen op het goedkeurde onteigeningsplan is de provincie Vlaams-Brabant.

Artikel 3

De rechtsgrond voor de onteigening wordt gevormd door de artikelen 42 en 43 van het provinciedecreet; door het Vlaams onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 betreffende onteigening voor het algemeen nut, alsook door het besluit van de Vlaamse regering van 27 oktober 2017 tot uitvoering van het Vlaams onteigeningsdecreet van 24 februari 2017.

Artikel 4

Goedkeuring wordt gehecht aan de omschrijving van het onteigeningsdoel van het algemeen nut:

De dienst Mobiliteit van de provincie werkt aan de uitbouw van een bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk waarvan de fietssnelwegen de dragende structuur vormen. Fietssnelwegen zijn kwaliteitsvolle fietsroutes, rechttoe-rechtaan, voor fietsverplaatsingen tussen steden. Fietssnelwegen vormen een ruggengraat waarop andere fietsverbindingen aansluiten. Het traject van een fietssnelweg is zorgvuldig uitgedacht en de infrastructuur wordt zo ontworpen of aangepast dat vlot fietsen over langere afstand haalbaar is:

  • zo weinig mogelijk stops;

  • bij kruispunten: voorrang voor fietsers waar mogelijk;

  • brede route, zodat voorbijsteken en sociaal fietsen haalbaar is;

  • comfortabele, vlot bollende ondergrond;

  • rechtlijnig ontwerp.

Een fietssnelweg heeft veel verschillende gezichten: fietsstraat, fietspad, jaagpad, aparte fietsweg, autoluwe wegen, woonerf... allemaal verschillende types infrastructuur die samen de fietssnelweg vormen.

Fietssnelwegen bieden een volwaardig mobiliteitsalternatief voor verplaatsingen tussen en in stedelijke gebieden. De opmars van fietsen met elektrische trapondersteuning geeft het potentieel een extra boost, gezien nog grotere afstanden overbrugd kunnen worden. Op het vlak van mobiliteit leveren fietssnelwegen een groot voordeel op. Een hoger fietsgebruik voor het woon-werk- en woon-schoolverkeer leidt tot een daling in het aantal autoritten en het aantal autokilometers, wat een impact heeft op congestie wat tevens een impact heeft op de CO2-uitstoot. Inzetten op de realisatie van fietssnelwegen past in de realisatie van de klimaatdoelstellingen van de provincie Vlaams-Brabant en van de Vlaamse regering.

De Vlaamse regering besliste op 17 mei 2019 dat de aanleg van het netwerk van fietssnelwegen is ingegeven door dwingende redenen van groot openbaar belang, met inbegrip van redenen van sociale of economische aard.

De F25 fietssnelweg tussen Leuven en Aarschot zorgt voor een aangenaam autoluw fietsalternatief voor de Aarschotsesteenweg (N19) en een prima filevrij alternatief voor de E314 Aarschot-Leuven. De fietssnelweg wordt uitgebouwd langs spoorlijn 35, met verbindingen met de stations op de route (Leuven, Wezemaal en Aarschot). De F25 sluit in Leuven aan op de F3-Leuven-Brussel, de F8-Leuven-Mechelen en de F24 Leuven-Tienen. In Aarschot sluit de F25 aan op de F26 Aarschot-Testelt, de F104 Aarschot-Lier en de F106 Aarschot-Herentals.

Het segment Wezemaal van de fietssnelweg F25 bevindt zich langsheen de Kruisboogstraat en de Heirbaan in Rotselaar. Het is noodzakelijk dat de provincie over de betrokken percelen kan beschikken zodat de fietssnelweg gerealiseerd kan worden.

Artikel 5

Goedkeuring wordt gehecht aan de motivering van de onteigeningsnoodzaak:

Uit de tracéstudie voor de fietssnelweg F25 Aarschot-Leuven kwam het tracé langsheen de Kruisboogstraat en de Heirbaan als beste variant naar voor in het segment Wezemaal.

Het segment Wezemaal loopt vanaf de Kruisboogstraat in Wezemaal tot aan de gemeentegrens met Aarschot ter hoogte van Baan op Rotselaar. De Kruisboogstraat, die parallel loopt met de spoorlijn en doodlopend is, wordt ingepast in het tracé van de fietssnelweg en krijgt een inrichting als fietsstraat.

Ter hoogte van nr. 60 buigt de Kruisboogstraat uit ten opzichte van de spoorlijn. Vanaf hier takt de fietssnelweg af en blijft deze in eigen bedding naast de spoorlijn lopen.

Ter hoogte van Valleilaan nr. 7 / Heirbaan nr. 62 wordt een kantwissel ten opzichte van de spoorlijn gerealiseerd in de vorm van een fiets- en voetgangerstunnel. Bijkomend wordt een aantakking op de fietssnelweg voorzien vanuit de Valleilaan.

Aan de noordzijde van de spoorlijn blijft de fietssnelweg in eigen bedding naast de spoorlijn lopen, tot aan het kruispunt van de Heirbaan met de Eekhoornlaan. Vanaf dit kruispunt worden de Heirbaan en Steenweg op Betekom ingepast in het tracé van de fietssnelweg, waarbij deze straten worden ingericht als fietsstraat.

Ter hoogte van Steenweg op Betekom 149 gaat de fietsstraat over in een fietsweg in eigen bedding en dit tot aan Baan op Rotselaar 42, waar de aansluiting wordt gemaakt met het tracé van de F25 op grondgebied van Aarschot.

Voor de nieuwe fietsinfrastructuur moet de nodige ruimte ingenomen worden langsheen spoorlijn 35. De innames 40, 41 en 42 situeren zich ter hoogte van de zuidelijke aanloophelling van de fietstunnel onder de sporen en ter hoogte van de aantakking van de fietssnelweg op de Valleilaan. Aangezien over de verwerving van deze gronden geen regeling in der minne kon getroffen worden met de eigenaar, is een onteigening noodzakelijk.

 

Artikel 6

De provincieraad neemt kennis van de projectnota, van het onteigeningsplan van 17 augustus 2023 van landmeter-expert Bert Milants, Evolta Engineers, en van het verslag van het openbaar onderzoek, die als bijlagen dienen voor het definitief onteigeningsbesluit, opgesteld in artikels 1 tot en met 5 van dit raadsbesluit.