Type document
Uittreksel document
Openbare behandeling van agendapunt
Voorlopig onteigeningsbesluit fietssnelweg F25, segment Holsbeek-Wilsele, inname 36 (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Luka Augustijns (Provincieraadslid)
- Manu Claes (Provincieraadslid)
- Gunther Coppens (Provincieraadslid)
- Walter De Donder (Provincieraadslid)
- Ella De Neve (Provincieraadslid)
- Tom Dehaene (Provincieraadslid)
- Bertrand Demiddeleer (Provincieraadslid)
- Françoise Devleeschouwer (Provincieraadslid)
- Lucia Dewolfs (Provincieraadslid)
- Diederik Dunon (Provincieraadslid)
- Tine Eerlingen (Provincieraadslid)
- Steven Elpers (Provincieraadslid)
- Marc Florquin (Provincieraadslid)
- Daniel Fonteyne (Provincieraadslid)
- Lena Ghysels (Provincieraadslid)
- Finke Jacobs (Provincieraadslid)
- Hilde Kaspers (Provincieraadslid)
- Nicolas Kuczynski (Provincieraadslid)
- Koen Moeyersons (Provincieraadslid)
- Noor Mousaid (Provincieraadslid)
- Bart Nevens (Provincieraadslid)
- Isabelle Pierreux (Provincieraadslid)
- Eddy Poffé (Provincieraadslid)
- Tie Roefs (Provincieraadslid)
- Ann Schevenels (Provincieraadslid)
- Willy Smout (Provincieraadslid)
- Sarah Sneyers (Provincieraadslid)
- Monique Swinnen (Provincieraadslid)
- Louis Tobback (Provincieraadslid)
- Joris Van den Cruijce (Provincieraadslid)
- Linda Van den Eede (Provincieraadslid)
- Geertrui Windels (Provincieraadslid)
- Marc Wynants (Provincieraadslid)
- Elke Zelderloo (Provincieraadslid)
- Walter Zelderloo (Provincieraadslid)
Afwezige leden
- Stef Boogaerts (Provincieraadslid)
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
voorstel nr. 2
Aanwezigen tijdens de stemming
- Luka Augustijns
- Manu Claes
- Gunther Coppens
- Walter De Donder
- Ella De Neve
- Tom Dehaene
- Bertrand Demiddeleer
- Françoise Devleeschouwer
- Lucia Dewolfs
- Diederik Dunon
- Tine Eerlingen
- Steven Elpers
- Marc Florquin
- Daniel Fonteyne
- Lena Ghysels
- Finke Jacobs
- Hilde Kaspers
- Nicolas Kuczynski
- Koen Moeyersons
- Noor Mousaid
- Bart Nevens
- Isabelle Pierreux
- Eddy Poffé
- Tie Roefs
- Ann Schevenels
- Willy Smout
- Sarah Sneyers
- Monique Swinnen
- Louis Tobback
- Joris Van den Cruijce
- Linda Van den Eede
- Geertrui Windels
- Marc Wynants
- Elke Zelderloo
- Walter Zelderloo
Effectieve stemmers
- Luka Augustijns
- Manu Claes
- Gunther Coppens
- Walter De Donder
- Ella De Neve
- Tom Dehaene
- Bertrand Demiddeleer
- Françoise Devleeschouwer
- Lucia Dewolfs
- Diederik Dunon
- Tine Eerlingen
- Steven Elpers
- Marc Florquin
- Daniel Fonteyne
- Lena Ghysels
- Finke Jacobs
- Hilde Kaspers
- Nicolas Kuczynski
- Koen Moeyersons
- Noor Mousaid
- Bart Nevens
- Isabelle Pierreux
- Eddy Poffé
- Tie Roefs
- Ann Schevenels
- Willy Smout
- Sarah Sneyers
- Monique Swinnen
- Louis Tobback
- Joris Van den Cruijce
- Linda Van den Eede
- Geertrui Windels
- Marc Wynants
- Elke Zelderloo
- Walter Zelderloo
goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
Openbare titel besluit:
Voorlopig onteigeningsbesluit fietssnelweg F25, segment Holsbeek-Wilsele, inname 36
Korte openbare beschrijving:
Voorstel nr. 2
Provincie Vlaams-Brabant,
Gelet op de artikelen 42 en 43 van het provinciedecreet;
Gelet op het Vlaams onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 betreffende onteigening voor het algemeen nut, en meer bepaald artikel 6,1° en artikel 7;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 27 oktober 2017 tot uitvoering van het Vlaams onteigeningsdecreet van 24 februari 2017;
Overwegende dat in het kader van het bovenlokale fietsbeleid de dienst Mobiliteit werkt aan de uitbouw van de fietssnelweg F25 Leuven-Aarschot als een hoogwaardige fietsverbinding die een volwaardig mobiliteitsalternatief biedt voor verplaatsingen tussen en in de stedelijke gebieden Leuven en Aarschot;
Overwegende dat de provincieraad van 19 juni 2018 de samenwerkingsovereenkomsten goedkeurde voor samenwerking rond de realisatie van de fietssnelweg F25 met de stad Leuven en de gemeenten Holsbeek en Rotselaar;
Overwegende dat de deputatie op 8 november 2018 studiebureau Evolta Engineers aanstelde voor de opmaak van voorontwerpplannen en projectnota’s voor de segmenten Kessel-Lo, Wezemaal en Wilsele-Rotselaar en begeleiding bij de volledige realisatie van de vier gekozen segmenten van de fietssnelweg F25;
Overwegende dat het onteigeningsplan, opgemaakt op 15 januari 2024 door landmeter-expert Bert Milants van studiebureau Evolta Engineers, volgende inname bevat:
Inname 36: Leuven, 6de afdeling, sectie B, perceel 280g2 – totaal oppervlak 1.295 m² - inname van 43 m² - bestemming volgens gewestplan: agrarisch gebied;
Overwegende dat voor de minnelijke verwerving van deze grond verschillende onderhandelingspogingen tevergeefs werden ondernomen. Gezien het belang van de verwerving van deze grond voor de realisatie van de fietssnelweg F25, dient de procedure tot onteigening te worden opgestart;
Overwegende dat de deputatie op 20 mei 2021 de rooilijn- en grondinnemingsplannen goedkeurde voor het segment Holsbeek-Wilsele, grondgebied Wilsele (Leuven). De deputatie ging ook akkkoord met het door Afdeling Vastgoedtransacties opgemaakte schattingsverslag en de uitgaven voor de grondinnames, die geraamd werden op 160.000 euro en voorzien werden op 201MOB01/001/2200 voor het jaar 2021 en 2022.
Overwegende dat volgens het decreet betreffende de onteigening voor algemeen nut van 24 februari 2017, hierna: ‘Onteigeningsdecreet’, de bestuurlijke fase van de onteigeningsprocedure start met het opstellen van een voorlopig onteigeningsbesluit;
Overwegende dat conform artikel 10 van het Onteigeningsdecreet het voorlopig onteigeningsbesluit de volgende elementen bevat:
de omschrijving van de te onteigenen onroerende goederen;
de vermelding van de onteigenende instantie;
de rechtsgrond voor onteigening;
de omschrijving van het onteigeningsdoel van algemeen nut;
de omschrijving en motivering van de onteigeningsnoodzaak;
de minnelijke onderhandelingstermijn.
Overwegende dat dit besluit al deze elementen bevat;
Overwegende dat als bijlage bij dit voorlopig onteigeningsbesluit de volgende verplichte onderdelen opgenomen zijn:
een onteigeningsplan conform art. 11 van het Onteigeningsdecreet;
een projectnota conform art. 12 van het Onteigeningsdecreet.
Overwegende dat het onteigeningsplan, opgemaakt op 15 januari 2024 door landmeter-expert Bert Milants van studiebureau Evolta Engineers, goedgekeurd door de deputatie van 18 januari 2024, ter goedkeuring wordt voorgelegd aan deze provincieraad;
Overwegende dat de volgende inname in aanmerking komt om onteigend te worden:
Inname 36: Leuven, 6de afdeling, sectie B, perceel 280g2 – totaal oppervlak 1.295 m² - inname van 43 m² - bestemming volgens gewestplan: agrarisch gebied;
Overwegende dat overeenkomstig artikel 119 van het Bodemdecreet door de onteigenende overheid een bodemattest werd aangevraagd betreffende de gronden die ze wil onteigenen. De bodemattesten van de betreffende gronden werden ontvangen op 26 augustus 2022 en geven aan dat deze gronden geen risicogronden zijn en dat er geen gekende bodemverontreiniging aanwezig is;
Overwegende dat de omschrijving van het onteigeningsdoel van algemeen nut de volgende is;
Overwegende dat de dienst Mobiliteit van de provincie werkt aan de uitbouw van een bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk waarvan de fietssnelwegen de dragende structuur vormen. Fietssnelwegen zijn kwaliteitsvolle fietsroutes, rechttoe-rechtaan, voor fietsverplaatsingen tussen steden. Fietssnelweg vormen een ruggengraat waarop andere fietsverbindingen aansluiten. Het traject van een fietssnelweg is zorgvuldig uitgedacht en de infrastructuur wordt zo ontworpen of aangepast dat vlot fietsen over langere afstand haalbaar is:
zo weinig mogelijk stops,
bij kruispunten: voorrang voor fietsers waar mogelijk,
brede route, zodat voorbijsteken en sociaal fietsen haalbaar is,
comfortabele, vlot bollende ondergrond,
rechtlijnig ontwerp;
Overwegende dat fietssnelwegen een volwaardig mobiliteitsalternatief bieden voor verplaatsingen tussen en in stedelijke gebieden. De opmars van fietsen met elektrische trapondersteuning geeft het potentieel een extra boost, gezien nog grotere afstanden overbrugd kunnen worden. Op het vlak van mobiliteit leveren fietssnelwegen een groot voordeel op. Een hoger fietsgebruik voor het woon-werk- en woon-schoolverkeer leidt tot een daling in het aantal autoritten en het aantal autokilometers, wat een impact heeft op congestie wat tevens een impact heeft op de CO2-uitstoot. Inzetten op de realisatie van fietssnelwegen past in de realisatie van de klimaatdoelstellingen van de provincie Vlaams-Brabant en van de Vlaamse regering;
Overwegende dat de Vlaamse regering op 17 mei 2019 besliste dat de aanleg van het netwerk van fietssnelwegen is ingegeven door dwingende redenen van groot openbaar belang, met inbegrip van redenen van sociale of economische aard;
Overwegende dat de fietssnelweg F25 tussen Leuven en Aarschot zorgt voor een aangenaam autoluw fietsalternatief voor de Aarschotsesteenweg (N19) en een prima filevrij alternatief voor de E314 Leuven-Aarschot. De fietssnelweg wordt uitgebouwd langs spoorlijn 35, met verbindingen met de stations op de route (Leuven, Wezemaal en Aarschot). De F25 sluit in Leuven aan op de F3 Leuven-Brussel, de F8 Leuven-Mechelen en de F24 Leuven-Tienen. In Aarschot sluit de F25 aan op de F26 Aarschot-Testelt, de F104 Aarschot-Lier en de F106 Aarschot-Herentals;
Overwegende dat het segment F25 Holsbeek-Wilsele zich bevindt langsheen de spoorlijn 35 Leuven-Hasselt, tussen Klein Langeveld in Holsbeek en de Pastoor Eralystraat in Wilsele. Inname 36 situeert zich op het einde van de Roestestraat, waar de fietssnelweg aansluit op de Berghoekstraat en de nieuwe fietstunnel richting de Bosstraat. Het is dus noodzakelijk dat de provincie zo spoedig mogelijk over de betrokken percelen kan beschikken;
Overwegende dat de omschrijving en motivering van de onteigeningsnoodzaak de volgende is;
Overwegende dat uit de tracéstudie voor de fietssnelweg F25 Leuven-Aarschot het tracé langsheen spoorweg 35 als beste variant naar voor kwam in het segment Holsbeek-Wilsele. In het segment Holsbeek-Wilsele bestaat het ontwerp voor de fietssnelweg F25 uit een combinatie van fietswegen in eigen bedding langs spoorlijn 35, met een breedte van 4 m, en uit de inpassing van de fietssnelweg in bestaande autoluwe straten, die worden omgevormd tot fietsstraten. Dit ter vervanging van het bestaande tijdelijke tracé, dat bochtig is en op een aantal vlakken niet voldoet aan de normen van het vademecum fietsvoorzieningen;
Overwegende dat voor deze nieuwe fietsinfrastructuur de nodige ruimte moet ingenomen worden langsheen spoorlijn 35. Inname 36 situeert zich op het einde van de Roestestraat, waar de fietssnelweg aan takt op de Berghoekstraat en de nieuwe fietstunnel richting Bosstraat. Aangezien over de verwerving van deze gronden geen regeling in der minne kon getroffen worden met de eigenaar, is een onteigening noodzakelijk;
Overwegende dat de minnelijke onderhandelingstermijn 2 maanden duurt;
Overwegende dat het verloop van de procedure als volgt is;
Na goedkeuring door de raad van het voorlopig onteigeningsbesluit is er nog steeds tijd en ruimte om tot een minnelijke overeenkomst te komen met de betrokkenen.
Na goedkeuring van het voorlopige onteigeningsbesluit start men met het openbaar onderzoek, dat 30 dagen duurt.
90 dagen na het einde van het openbaar onderzoek moet er een definitief onteigeningsbesluit voorgelegd worden aan de raad. Hier eindigt de bestuurlijke fase van de onteigening en kan de gerechtelijke fase starten.
De gerechtelijke fase verloopt verder voor de vrederechter.;
Beslist,
Omschrijving van de te onteigenen onroerende goederen:
Het onteigeningsplan werd opgemaakt door landmeter-expert Bert Milants op 15 januari 2024 en werd goedgekeurd door de deputatie op 18 januari 2024.
De innames die in aanmerking komen om onteigend te worden zijn:
Inname 36: Leuven, 6de afdeling, sectie B, perceel 280g2 – totaal oppervlak 1.295 m² - inname van 43 m² - bestemming volgens gewestplan: agrarisch gebied;
Het totale te verwerven oppervlak bedraagt 43 m².
Overeenkomstig artikel 119 van het Bodemdecreet vraagt de overheid die van plan is over te gaan tot onteigening bij de OVAM een bodemattest aan betreffende de gronden die ze wil onteigenen. Op 26 augustus 2022 werd een bodemattest van de OVAM bekomen voor het perceel 280g2. Het bodemattest geeft aan dat deze grond geen risicogrond is en dat er geen bodemverontreiniging is.
De onteigenende instantie voor de te verwerven innemingen op de goedgekeurde onteigeningsplannen is de provincie Vlaams-Brabant.
Goedkeuring wordt gehecht aan de omschrijving van het onteigeningsdoel van het algemeen nut:
De dienst Mobiliteit van de provincie werkt aan de uitbouw van een bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk waarvan de fietssnelwegen de dragende structuur vormen. Fietssnelwegen zijn kwaliteitsvolle fietsroutes, rechttoe-rechtaan, voor fietsverplaatsingen tussen steden. Fietssnelwegen vormen een ruggengraat waarop andere fietsverbindingen aansluiten. Het traject van een fietssnelweg is zorgvuldig uitgedacht en de infrastructuur wordt zo ontworpen of aangepast dat vlot fietsen over langere afstand haalbaar is:
zo weinig mogelijk stops;
bij kruispunten: voorrang voor fietsers waar mogelijk;
brede route, zodat voorbijsteken en sociaal fietsen haalbaar is;
comfortabele, vlot bollende ondergrond;
rechtlijnig ontwerp.
Een fietssnelweg heeft veel verschillende gezichten: fietsstraat, fietspad, jaagpad, aparte fietsweg, autoluwe wegen, woonerf... allemaal verschillende types infrastructuur die samen de fietssnelweg vormen.
Fietssnelwegen bieden een volwaardig mobiliteitsalternatief voor verplaatsingen tussen en in stedelijke gebieden. De opmars van fietsen met elektrische trapondersteuning geeft het potentieel een extra boost, gezien nog grotere afstanden overbrugd kunnen worden. Op het vlak van mobiliteit leveren fietssnelwegen een groot voordeel op. Een hoger fietsgebruik voor het woon-werk- en woon-schoolverkeer leidt tot een daling in het aantal autoritten en het aantal autokilometers, wat een impact heeft op congestie wat tevens een impact heeft op de CO2-uitstoot. Inzetten op de realisatie van fietssnelwegen past in de realisatie van de klimaatdoelstellingen van de provincie Vlaams-Brabant en van de Vlaamse regering.
De Vlaamse regering besliste op 17 mei 2019 dat de aanleg van het netwerk van fietssnelwegen is ingegeven door dwingende redenen van groot openbaar belang, met inbegrip van redenen van sociale of economische aard.
De F25 fietssnelweg tussen Leuven en Aarschot zorgt voor een aangenaam autoluw fietsalternatief voor de Aarschotsesteenweg (N19) en een prima filevrij alternatief voor de E314 Leuven-Aarschot. De fietssnelweg wordt uitgebouwd langs spoorlijn 35, met verbindingen met de stations op de route (Leuven, Wezemaal en Aarschot). De F25 sluit in Leuven aan op de F3-Leuven-Brussel, de F8-Leuven-Mechelen en de F24 Leuven-Tienen. In Aarschot sluit de F25 aan op de F26 Aarschot-Testelt, de F104 Aarschot-Lier en de F106 Aarschot-Herentals.
Het segment Holsbeek-Wilsele van de fietssnelweg F25 bevindt zich langsheen de spoorweg 35 tussen Klein Langeveld in Holsbeek en de Pastoor Eralystraat in Wilsele. Het is noodzakelijk dat de provincie over de betrokken percelen kan beschikken zodat de fietssnelweg gerealiseerd kan worden.
Goedkeuring wordt gehecht aan de motivering van de onteigeningsnoodzaak:
Uit de tracéstudie voor de fietssnelweg F25 Leuven-Aarschot kwam het tracé langsheen spoorweg 35 als beste variant naar voor in het segment Holsbeek-Wilsele.
Het segment Holsbeek-Wilsele loopt vanaf Klein Langeveld in Holsbeek tot de Pastoor Eralystraat in Wilsele. De F25 wordt ter hoogte van Klein Langeveld aangelegd langsheen de spoorweg en de talud van de E314 tot aan de Pleinstraat. Na een heringerichte oversteek van de Pleinstraat wordt vervolgd via noordelijke talud van de E314 om terug aan te sluiten op de spoorweg richting Wilsele-Putkapel.
De F25 vervolgt via de spoorweg en steekt de Puttebroekstraat over richting de Roestestraat die wordt heraangelegd als een fietsstraat. De bestaande voetgangerstunnel die de verbinding maakt tussen de Berghoekstraat en de Bosstraat wordt vervangen door een nieuwe fiets- en voetgangerstunnel waarlangs de F25 van kant wisselt en vervolgt langs de spoorweg parallel aan de spoorweg tot aan de Pastoor Eralystraat.
De nieuwe fietsinfrastructuur bestaat uit een combinatie van fietswegen in eigen bedding, een tunnel onder de sporen, en fietsstraten. De fietswegen worden uitgevoerd in standaard zwart asfalt en hebben een breedte van 4,0 m, zoals de kwaliteitseisen die zijn opgenomen in het vademecum fietsvoorzieningen voorschrijven. Enkel lokaal langs de talud van de E314 wordt het profiel versmald tot 3m wegens een gebrek aan ruimte. De fiets- en voetgangerstunnel onder de sporen heeft een befietsbare breedte van 4 m, een voetpad van 2 m en een totale breedte van 7 m. De fietshellingen worden voorzien met ruime bochtstralen en comfortabele hellingen. De fietsstraten worden voorzien van rood asfalt en de nodige markeringen.
Voor de nieuwe fietsinfrastructuur moet de nodige ruimte ingenomen worden langsheen spoorlijn 35. Inname 36 situeert zich op het einde van de Roestestraat, waar de fietssnelweg aansluit op de Berghoekstraat en de nieuwe fietstunnel richting de Bosstraat. De Roestestraat wordt heraangelegd als een fietsstraat.
Aangezien over de verwerving van deze grond geen regeling in der minne kon getroffen worden met de eigenaar, is een onteigening noodzakelijk.
De minnelijke onderhandelingstermijn duurt twee maanden.
De provincieraad keurt de projectnota en het onteigeningsplan van 15 januari 2024 voor inname 36 goed, die als bijlage dienen voor het voorlopig onteigeningsbesluit, opgesteld in artikels 1 tot en met 5 van dit raadsbesluit.