Uittreksel van Gemeenteraad Spiere-Helkijn , zitting van 22 december 2021, 18:00
Datum publicatie: 23 december 2021
Openbare behandeling van agendapunt
De retributies voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten en -documenten worden aangepast vanaf 1 januari 2022 (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Joris Blontrock ( Gemeenteraadslid )
- Nicolas Debonnet ( Gemeenteraadslid )
- Christine Delaplace ( Gemeenteraadslid )
- Patricia Deldaele ( Gemeenteraadslid )
- Roger Deldaele ( Gemeenteraadslid )
- Vincent Devos ( Gemeenteraadslid )
- Willy Glorieux ( Gemeenteraadslid )
- Conny Seynaeve ( Gemeenteraadslid )
- Gerda Van Den Driessche ( Gemeenteraadslid )
- Dirk Walraet ( Gemeenteraadslid )
Afwezige leden
- Mathias Goos ( Gemeenteraadslid )
Voorzitter: Dirk Walraet
Secretaris: Wout LEFEBVRE
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
Aanwezigen tijdens de stemming
- Joris Blontrock ( Gemeenteraadslid )
- Nicolas Debonnet ( Gemeenteraadslid )
- Christine Delaplace ( Gemeenteraadslid )
- Patricia Deldaele ( Gemeenteraadslid )
- Roger Deldaele ( Gemeenteraadslid )
- Vincent Devos ( Gemeenteraadslid )
- Willy Glorieux ( Gemeenteraadslid )
- Conny Seynaeve ( Gemeenteraadslid )
- Gerda Van Den Driessche ( Gemeenteraadslid )
- Dirk Walraet ( Gemeenteraadslid )
Effectieve stemmers
- Joris Blontrock
- Nicolas Debonnet
- Christine Delaplace
- Patricia Deldaele
- Roger Deldaele
- Vincent Devos
- Willy Glorieux
- Conny Seynaeve
- Gerda Van Den Driessche
- Dirk Walraet
Totaal aantal voorstanders: 10
Totaal aantal tegenstanders: 0
Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Voorstanders
- Joris Blontrock
- Nicolas Debonnet
- Christine Delaplace
- Patricia Deldaele
- Roger Deldaele
- Vincent Devos
- Willy Glorieux
- Conny Seynaeve
- Gerda Van Den Driessche
- Dirk Walraet
Met als gevolg,
Openbare titel besluit:
De retributies voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten en -documenten worden aangepast vanaf 1 januari 2022
Overwegende dat de afgifte van allerlei (administratieve) stukken diverse werkzaamheden voor de administratieve diensten van de gemeente meebrengt zodat het gepast is hiervoor van de belanghebbende een retributie te eisen;
Gelet op het Ministerieel Besluit van 28/10/2019 tot vaststelling van het tarief voor de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de verschillende categorieën van elektronische identiteitskaarten en -documenten die in het besluit worden opgesomd;
Gelet op het schrijven vanwege de FOD Binnenlandse Zaken dd. onbekend betreffende de indexering van een aantal tarieven waardoor het is aangewezen bepaalde gemeentelijke retributies te herzien;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22/12/2017;
Gelet op de bespreking ter zake;
Beslist,
Om met ingang van 01/01/2022 volgende retributies vast te stellen:
Elektronische identiteitskaarten (EIK):
afgifte EIK voor Belgen en kaarten en verblijfsdocumenten aan vreemde onderdanen 16,70 €
Dit bedrag is eveneens van toepassing bij ambtshalve vervanging of aflevering van een duplicaat bij verlies van een originele EIK
- spoedprocedure (D+1) met gecentraliseerde levering bij FOD 134,10 €
- spoedprocedure (D+1) met levering op de gemeente 101,90 €
afgifte EIK voor Belgische kinderen onder de 12 jaar 6,70 €
- spoedprocedure (D+1) met gecentraliseerde levering bij FOD 124,40 €
- spoedprocedure (D+1) met levering op de gemeente 91,90 €
afgifte biometrische kaarten en verblijfsdocumenten aan vreemdelingen 17,20 €
- spoedprocedure (D+1) met levering op de gemeente 101,90 €