Nieuwe pagina: bestuurseenheid.zittingen.zitting.uittreksels.detail.raw

Vlaanderen

publicatie.gelinkt-notuleren.vlaanderen.be Naar de hoofdinhoud

Type document
Uittreksel document

Openbare behandeling van agendapunt

Goedkeuring van een tijdelijke aanvullende politieverordening betreffende de verkeersregeling tijdens de 'oktoberkermis-2021' in Meeuwen

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • Marco Goossens ( Schepen )
  • Kurt Plessers ( Schepen )
  • Hanne Schrooten ( Schepen )
  • Jo Seutens ( Schepen )
  • Ilse Wevers ( Schepen )

Afwezige leden

  • Lode Ceyssens ( Burgemeester )
  • Benny Spreeuwers ( Schepen )

Voorzitter: Ilse Wevers

Secretaris: Guy Bodeux

Stemmingen bij agendapunt

De leden van het college stemmen openbaar

Goedkeuring van een tijdelijke aanvullende politieverordening betreffende de verkeersregeling tijdens de 'oktoberkermis-2021' in Meeuwen

Aanwezigen tijdens de stemming

  • Marco Goossens ( Schepen )
  • Kurt Plessers ( Schepen )
  • Hanne Schrooten ( Schepen )
  • Jo Seutens ( Schepen )
  • Ilse Wevers ( Schepen )

Effectieve stemmers

  • Marco Goossens
  • Kurt Plessers
  • Hanne Schrooten
  • Jo Seutens
  • Ilse Wevers

Totaal aantal voorstanders: 5

Totaal aantal tegenstanders: 0

Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0

Voorstanders

  • Marco Goossens
  • Kurt Plessers
  • Hanne Schrooten
  • Jo Seutens
  • Ilse Wevers

Met als gevolg,

goedgekeurd

https://data.vlaanderen.be/id/concept/BesluitType/256bd04a-b74b-4f2a-8f5d-14dda4765af9

Openbare titel besluit:

Goedkeuring van een tijdelijke aanvullende politieverordening betreffende de verkeersregeling tijdens de 'oktoberkermis-2021' in Meeuwen


Korte openbare beschrijving:

Ten behoeve van de veiligheid van de foorreizigers en bezoekers van de 'oktoberkermis' te Meeuwen van 10 tot en met 14 oktober 2021 is het aangewezen om beperkende maatregelen op te leggen aan het verkeer, namelijk een verbod voor alle verkeer in voornoemde periode.


Het college van burgemeester en schepenen


Bevoegdheid
Juridische context

Feitelijke context en argumentatie
Van de dienst Projectbureau ontvingen wij een aanvraag voor het organiseren van de ‘oktoberkermis’ in Meeuwen.
Voor het goede verloop van verschillende manifestaties die geen vaste regelmaat hebben, kan het college van burgemeester en schepenen een tijdelijke politieverordening op het wegverkeer uitvaardigen. 
Deze tijdelijke politieverordening wordt uitgevaardigd naar aanleiding van: Oktoberkermis Meeuwen 10-14 oktober 2021. De volgende maatregelen zijn aangewezen: verbod voor alle verkeer in voornoemde periode


Beslissing
Artikel 1
 
Naar aanleiding van de ‘oktoberkermis’ geldt er een verkeersverbod vanaf woensdag 06 oktober 2021 om 17:00 tot vrijdag 15 oktober 2021 om 12:00 op navolgende wegen of wegvakken: - Kiëstraat, vanaf het kruispunt met de Hoogstraat tot aan het Kerkplein; - verbindingsweg tussen de Torenstraat en het Kerkplein; - Torenstraat, vanaf de verbindingsweg naar het Kerkplein tot aan woning nr. 19; - Kerkplein; - Lentestraat, vanaf de Kiëstraat tot aan woning nr. 4.
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht middels het verkeersbord C3.

Artikel 2
 
Op de in artikel 1 vermelde wegen en wegvakken geldt tevens een stilstaan- en parkeerverbod.
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht middels het verkeersbord E3.


Artikel 3
 
Enkel plaatselijk verkeer wordt toegelaten op navolgende wegen of wegvakken: - Torenstraat, vanaf het kruispunt met de Arkstraat tot aan woning nr. 19; - Boomgaardstraat, vanaf het kruispunt met de Kiëstraat tot aan het kruispunt met de Arkstraat;
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht middels het verkeersbord C3 met onderbord Uitgezonderd Plaatselijk Verkeer.
Artikel 4
 
De Torenstraat wordt ter hoogte van het kruispunt met de Dorpsstraat in beide richtingen opengesteld voor het verkeer.

Artikel 5
 
De bepalingen van artikels 1, 2 en 3 zijn niet van toepassing op de voertuigen van de kermisexploitanten voor het opbouwen/afbreken van hun attractie. Artikels 1 en 2 zijn enkel van toepassing tijdens de openingsuren van de kermis voor de voertuigen van de inwoners van de straten vermeld in artikel 2 en voor de voertuigen van de bezoekers van de in deze straten gevestigde (handels)zaken.

Artikel 6​
 
Vanaf kermiszondag 14:00 tot kermiswoensdag 07:00 is er een verbod voor het verkeer in de Dorpsstraat-Hoogstraat, vanaf het kruispunt Torenstraat tot aan het kruispunt met de Kiëstraat. De aanwezige parkeerplaatsen in de straat mogen gebruikt worden door de bezoekers van de kermis.
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht middels het verkeersbord C3 en de nodige fysieke elementen.

Artikel 7​
 
Vanaf vrijdag vóór de kermis om 12:00 tot woensdag 12:00 na de oktoberkermis geldt er een verbod voor alle verkeer, uitgezonderd plaatselijk verkeer, in de Kapelanijstraat en dit vanaf nr. 5 tot aan de Dorpsstraat. Uitrijden in de richting van de Dorpsstraat is dan niet mogelijk.
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht middels het verkeersbord C3.

Artikel 8​
 
Op kermisdinsdag kunnen de bezoekers van de kermisnamiddag van 13:00 tot 18:00 parkeren in de Dorpsstraat, wegvak Weg naar Helchteren – Torenstraat. Op voornoemd rijvak is in vermeld tijdsvenster enkel plaatselijk verkeer toegelaten.
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht middels het verkeersbord C3.

Artikel 9​
 
Op kermisdinsdag geldt van 13:00 tot 18:00 een stilstaan- en parkeerverbod op de parking aan ’t Heem (deels). Deze maatregel wordt ter kennis gebracht middels het verkeersbord E3.

Artikel 10​
 
Tijdens de artikel 6 vermelde periode wordt het doorgaande verkeer omgeleid: - het verkeer komende vanuit de richting Genk en rijdende richting Ellikom, via de omleidingsweg en Weg op Bree; - het verkeer komende vanuit de richting Ellikom en rijdende richting Genk, via de Weg op Bree en de omleidingsweg.

Artikel 11​
 
De organisatoren zijn ertoe gehouden:
- de verkeersborden correct te plaatsen, te onderhouden, te verlichten en op te ruimen;
- ter hoogte van de wegafsluiting(en) steeds de nodige seingevers/parkeerwachters te voorzien;
- onmiddellijk alle nodige medewerking en doorgang te verlenen aan de hulpdiensten (100 – MUG - …) zo deze daar om vragen;
- de bewoners van de door afsluiting getroffen wegen en wegvakken minimum twee dagen voor het evenement schriftelijk op de hoogte te brengen van de te nemen maatregelen en het effect daarvan op deze bewoners;
- de mogelijke overlast voor de omwonenden tot een minimum te beperken.

Artikel 12​
 
Tegen dit besluit kan een klacht worden ingediend bij de toezichthoudende overheid. Deze klacht moet worden ingediend binnen een periode van 30 dagen die volgt op de dag van de bekendmaking van dit besluit op de website van de gemeente Oudsbergen. De klacht kan via een aangetekend schrijven gericht worden aan:
Agentschap Binnenlands Bestuur
VAC Herman Teirlinck Brussel
Havenlaan 88, bus 70
1000 Brussel
De klacht kan ook via een aangetekende e-mail verstuurd worden naar: binnenland@vlaanderen.be

Artikel 13​
 
Dit besluit wordt overeenkomstig de bepalingen uit artikels 285 tot en met 287 van het decreet lokaal bestuur bekendgemaakt op de website van de gemeente Oudsbergen. Het college van burgemeester en schepenen bezorgt daarnaast een afschrift van dit besluit aan:
- de politiezone CARMA
- de gemeentelijke technische dienst Meeuwen