Nieuwe pagina: bestuurseenheid.zittingen.zitting.uittreksels.detail.raw

Vlaanderen

publicatie.gelinkt-notuleren.vlaanderen.be Naar de hoofdinhoud

Type document
Uittreksel document

Openbare behandeling van agendapunt

13.  Mobiliteit – Invoering trajectcontroles en vrachtwagensluizen – Principieel akkoord (gepland)

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • Anne Bauwens (Gemeenteraadslid)
  • Gaëlle Cordier (Gemeenteraadslid)
  • Benjamin Daro (Gemeenteraadslid)
  • Yves Ghequiere (Gemeenteraadslid)
  • Antoinette Godin (Gemeenteraadslid)
  • Arlette Goossens (Gemeenteraadslid)
  • Joëlle Grimmeau (Gemeenteraadslid)
  • Delphine Jacques (Gemeenteraadslid)
  • Roel Leemans (Gemeenteraadslid)
  • Cédric Letier (Gemeenteraadslid)
  • Charlotte Noël (Gemeenteraadslid)
  • Leonôr Ramos Tavares da Silva (Gemeenteraadslid)
  • Damien Thiéry (Gemeenteraadslid)
  • Pierri Vercheval (Gemeenteraadslid)

Afwezige leden

  • Charlotte Houset (Gemeenteraadslid)

Stemmingen bij agendapunt

De leden van de raad stemmen openbaar

het voorstel van besluit

Aanwezigen tijdens de stemming

  • Anne Bauwens
  • Gaëlle Cordier
  • Benjamin Daro
  • Yves Ghequiere
  • Antoinette Godin
  • Arlette Goossens
  • Joëlle Grimmeau
  • Delphine Jacques
  • Roel Leemans
  • Cédric Letier
  • Charlotte Noël
  • Leonôr Ramos Tavares da Silva
  • Damien Thiéry
  • Pierri Vercheval

Effectieve stemmers

  • Anne Bauwens
  • Gaëlle Cordier
  • Benjamin Daro
  • Yves Ghequiere
  • Antoinette Godin
  • Arlette Goossens
  • Joëlle Grimmeau
  • Delphine Jacques
  • Roel Leemans
  • Cédric Letier
  • Charlotte Noël
  • Leonôr Ramos Tavares da Silva
  • Damien Thiéry
  • Pierri Vercheval

Totaal aantal voorstanders: 13

Totaal aantal tegenstanders: 0

Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 1

Voorstanders

  • Anne Bauwens
  • Gaëlle Cordier
  • Yves Ghequiere
  • Antoinette Godin
  • Arlette Goossens
  • Joëlle Grimmeau
  • Delphine Jacques
  • Roel Leemans
  • Cédric Letier
  • Charlotte Noël
  • Leonôr Ramos Tavares da Silva
  • Damien Thiéry
  • Pierri Vercheval

Onthoudingen, blanco of ongeldig

  • Benjamin Daro

Met als gevolg,

goedgekeurd

Mobiliteit – Invoering trajectcontroles en vrachtwagensluizen – Principieel akkoord

De gemeenteraad gaat principieel akkoord met de invoering van een trajectcontrole in de zone met een snelheidsbeperking tot 30 km/u, op volgende locaties: As Brouwerijstraat-Stationsstraat, tussen Molenstraat en Dapperensquare; As Hollebeekstraat, tussen Amnestysquare en Langehaagstraat. De gemeenteraad gaat principieel akkoord met de invoering van een vrachtwagensluis in de zone met een tonnagebeperking tot 5,5 ton, op volgende locatie: As Brouwerijstraat-Stationsstraat, tussen Molenstraat en Dapperensquare. De gemeenteraad behoudt zich het recht voor om eventuele bijkomende trajectcontroles of vrachtwagensluizen in te voeren indien de mobiliteitssituatie dit vereist.

De gemeenteraad,

Juridische context
  • Het decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald artikelen 40 en 41;

  • De Nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, meer bepaald artikelen 119, 119bis en 135 §2;

  • De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;

  • Het decreet van 9 oktober 2020 over diverse bepalingen over het gemeenschappelijk vervoer, de weginfrastructuur en het wegenbeleid, en de waterinfrastructuur en het waterbeleid, en latere wijzigingen;

  • De wet van 16 maart 1968 inzake de politie over het wegverkeer, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 29quater;

  • Het koninklijk besluit betreffende de inning en de consignatie van een som bij de vaststelling van overtredingen inzake het wegverkeer;

  • ​De wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;

  • ​Het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, en latere wijzigingen;

  • De richtlijn (EU) 2015/413 van het Europees parlement en de Raad van 11 maart 2015 ter facilitering van de grensoverschrijdende uitwisseling van informatie over verkeersveiligheid gerelateerde verkeersovertredingen;

  • De gemeenteraadsbeslissing van 23 oktober 2023 betreffende de aanpassing huidig snelheidsregime door het invoeren van 30km/u in bepaalde straten van de gemeente - Principe;

  • De gemeenteraadsbeslissing van 29 januari 2024 betreffende het aanvullend verkeersreglement betreffende de verkeerssignalisatie – Aanpassing huidig snelheidsregime door het invoeren van 30 km/u in de verschillende straten van Linkebeek.

Feitelijke context en argumentatie
  • Om de verkeersveiligheid te bevorderen besliste de gemeenteraad in zitting van 29 januari 2024 om een zone 30 in te voeren in verschillende straten van het grondgebied van de gemeente Linkebeek.

  • Er wordt echter vastgesteld dat automobilisten de snelheidsbeperking in deze zone regelmatig overtreden. Dit vormt een ernstig probleem voor de verkeersveiligheid.

  • Structurele ingrepen, zoals verkeersdrempels en wegversmallingen, vormen in bepaalde delen van de wegenis een mogelijkheid om de naleving van de heersende snelheidsbeperkingen te bevorderen. Bij het ontwerp van nieuwe wegenissen dient hier maximaal rekening mee gehouden te worden.

  • Zulke ingrepen zijn echter niet op elke locatie mogelijk, noch bereiken zij steeds het gewenste resultaat.

  • Snelheids- en trajectcontroles kunnen een aanvulling vormen op voornoemde structurele ingrepen en de verkeersveiligheid aanzienlijk bevorderen.

  • De lokale politie is echter niet altijd bij machte om op een structurele wijze zulke snelheidscontroles te organiseren. Ook het parket ondervindt moeilijkheden om de grote instroom aan overtredingen te verwerken.

  • Tot en met 31 januari 2021 konden snelheidsovertredingen in Vlaanderen enkel door de politie vastgesteld worden. Alle boetes werden via strafrechtelijke weg opgelegd.

  • Sinds 1 februari 2021 beschikken Vlaamse steden en gemeenten, via de zogenaamde GAS 5-regelgeving, echter over de mogelijkheid om bestuurders ook met een gemeentelijke administratieve sanctie ("GAS-boete") te beboeten voor snelheidsovertredingen, indien, conform artikel 29quater van de wet van 16 maart 1968 inzake de politie over het wegverkeer, voldaan is aan al de volgende voorwaarden:

    1. het betreft een overschrijding van de toegelaten maximumsnelheid met niet meer dan 20 kilometer per uur;

    2. de snelheidsovertredingen worden begaan op een plaats waar de snelheid beperkt is tot 30 of 50 kilometer per uur;

    3. het gaat om snelheidsovertredingen vastgesteld met automatisch werkende toestellen (bemand of onbemand; mobiel of vast), die volledig worden gefinancierd door de lokale overheid;

    4. de snelheidsovertreding wordt begaan door meerderjarige natuurlijke personen, vermoed of aangeduid;

    5. er wordt niet gelijktijdig een andere overtreding vastgesteld.

  • Het toepassen van deze GAS 5-regelgeving om snelheidsovertredingen in de zone 30 te beboeten, kan de verkeersveiligheid in Linkebeek aanzienlijk verhogen.

  • Om zulke overtredingen vast te stellen vormen trajectcontroles een adequaat middel. In tegenstelling tot gebruikelijke snelheidscontroles, die een momentopname bieden, wordt bij trajectcontroles de gemiddelde snelheid op een vast en specifiek traject beoordeeld. Op deze wijze heeft een trajectcontrole een grotere impact op de verkeersveiligheid.

  • Er wordt voorgesteld om op volgende locaties binnen de zone 30, waar extra handhaving van de snelheidsbeperking het dringendst nodig is, een trajectcontrole in te voeren:

    • As Brouwerijstraat-Stationsstraat, tussen Molenstraat en Dapperensquare;

    • As Hollebeekstraat, tussen Amnestysquare en Langehaagstraat.

  • Naast inbreuken op snelheidsbeperkingen vormt ook de niet-naleving van andere verkeersborden, waaronder deze ter tonnagebeperking van de doorgaande voertuigen, een ernstig probleem voor de verkeersveiligheid.

  • Het is wenselijk de naleving van de bestaande tonnagebeperkingen (tot 5,5 ton) strikter te controleren door middel van een permanente controle. Een vrachtwagensluis vormt hier een adequaat middel toe.

  • Er wordt voorgesteld om, gelet op de breedte van de weg en de nabijheid van de twee gemeentelijke basisscholen, op volgende locatie een vrachtwagensluis ter controle van de tonnagebeperking tot 5,5 ton in te voeren:

    • As Brouwerijstraat-Stationsstraat, tussen Molenstraat en Dapperensquare.

  • Later kunnen er nog steeds bijkomende trajectcontroles of vrachtwagensluizen ingevoerd worden indien de mobiliteitssituatie dit vereist.

  • Dit dossier behoeft verdere voorbereiding en uitwerking op administratief en technisch vlak.

Beslissing
Artikel 1.

De gemeenteraad gaat principieel akkoord met de invoering van een trajectcontrole in de zone met een snelheidsbeperking tot 30 km/u, op volgende locaties:

  • As Brouwerijstraat-Stationsstraat, tussen Molenstraat en Dapperensquare;

  • As Hollebeekstraat, tussen Amnestysquare en Langehaagstraat.

Art. 2.

De gemeenteraad gaat principieel akkoord met de invoering van een vrachtwagensluis in de zone met een tonnagebeperking tot 5,5 ton, op volgende locatie:

  • As Brouwerijstraat-Stationsstraat, tussen Molenstraat en Dapperensquare.

Art. 3.

De gemeenteraad behoudt zich het recht voor om eventuele bijkomende trajectcontroles of vrachtwagensluizen in te voeren indien de mobiliteitssituatie dit vereist.

Art. 4.

De gemeenteraad gelast het college ermee dit dossier verder voor te bereiden en uit te werken op administratief en technisch vlak en in het kader hiervan de nodige overeenkomsten en andere beslissingen voor te leggen aan de gemeenteraad.

Art. 5.

Deze beslissing wordt gecommuniceerd aan:

Wie?
Hoe?

Dienst secretariaat

Uittreksel

Dienst grondgebiedzaken

Uittreksel