Nieuwe pagina: bestuurseenheid.zittingen.zitting.uittreksels.detail.raw

Vlaanderen

publicatie.gelinkt-notuleren.vlaanderen.be Naar de hoofdinhoud

Type document
Uittreksel document

Openbare behandeling van agendapunt

Reglement op de organisatie van kermissen en de uitoefening van de kermisactiviteiten (gepland)

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • Christophe Boulert (Gemeenteraadslid)
  • Gaëlle Cordier (Gemeenteraadslid)
  • Benjamin Daro (Gemeenteraadslid)
  • Benjamin Desmet (Gemeenteraadslid)
  • Yves Ghequiere (Gemeenteraadslid)
  • Joëlle Grimmeau (Gemeenteraadslid)
  • Gilles Hallez (Gemeenteraadslid)
  • Charlotte Houset (Gemeenteraadslid)
  • Roel Leemans (Gemeenteraadslid)
  • Cédric Letier (Gemeenteraadslid)
  • Damien Thiéry (Gemeenteraadslid)
  • Monique Van Dieren (Gemeenteraadslid)

Afwezige leden

  • Arlette Goossens (Gemeenteraadslid)
  • Paul Opoczynski (Gemeenteraadslid)
  • Pierri Vercheval (Gemeenteraadslid)

Stemmingen bij agendapunt

De leden van de raad stemmen openbaar

Het voorstel van besluit

Aanwezigen tijdens de stemming

  • Christophe Boulert
  • Gaëlle Cordier
  • Benjamin Daro
  • Benjamin Desmet
  • Yves Ghequiere
  • Joëlle Grimmeau
  • Gilles Hallez
  • Charlotte Houset
  • Roel Leemans
  • Cédric Letier
  • Damien Thiéry
  • Monique Van Dieren

Effectieve stemmers

  • Christophe Boulert
  • Gaëlle Cordier
  • Benjamin Daro
  • Benjamin Desmet
  • Yves Ghequiere
  • Joëlle Grimmeau
  • Gilles Hallez
  • Charlotte Houset
  • Roel Leemans
  • Cédric Letier
  • Damien Thiéry
  • Monique Van Dieren

Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen

Openbare titel besluit:

Reglement op de organisatie van kermissen en de uitoefening van de kermisactiviteiten

Korte openbare beschrijving:

De gemeenteraad keurt het reglement op de organisatie van kermissen en de uitoefening van de kermisactiviteiten goed. Dit reglement treedt in werking op 1 juni 2024 en heft het gemeentelijk reglement op de kermissen van 24 september 2007 op.


De gemeenteraad,

Juridische context
Feitelijke context en argumentatie
  • Het besluit van de Vlaamse regering van 22 september 2023 brengt belangrijke wijzigingen aan in de wetgeving aangaande de ambulante en kermisactiviteiten. Deze wijzigingen traden in werking op 1 april 2024.

  • Het bestaande gemeentelijk reglement op de kermissen, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 september 2007, dient aangepast te worden aan deze vernieuwde regelgeving.

Beslissing
Artikel 1

De gemeenteraad keurt het reglement op de organisatie van kermissen en de uitoefening van de kermisactiviteiten goed als volgt:

AFDELING 1: ORGANISATIE VAN KERMISACTIVITEITEN EN AMBULANTE ACTIVITEITEN IN KERMISGASTRONOMIE OP OPENBARE KERMISSEN

Artikel 1. Toepassingsgebied

Als kermis wordt beschouwd elke manifestatie ingericht of voorafgaand toegelaten door de gemeente om, op vastgestelde plaatsen en tijdstippen, de uitbaters van kermisattracties of van vestigingen van kermisgastronomie, die er producten of diensten aan de consument verkopen, samen te brengen.
Als kermisactiviteit wordt beschouwd elke verkoop, te koop aanbieding of uitstalling met het oog op de verkoop van diensten aan de consument in het kader van de uitbating van kermisattracties of van vestigingen van kermisgastronomie.
Dit reglement is niet van toepassing op pretparken, noch op vaste kermisattracties.

Artikel 2. Gegevens van openbare kermissen

De gemeente richt op het openbaar domein volgende openbare kermissen in:

Linkebeekse Feesten:
PLAATS: Gemeenteplein
DAG: vrijdag, zaterdag en zondag
PERIODE: 2e weekend van oktober
PLAN VAN DE STANDPLAATSEN: volgens bijlage

De aankomst en de installatie van de foorkramers mag pas gebeuren vanaf 14 uur, op de donderdag voorafgaand aan de opening van de kermis. De afsluiting van de kermis wordt vastgesteld op uiterlijk maandagavond 22 uur. De foorkramers dienen de plaatsen te verlaten binnen de 24 uren die volgen op de sluiting van de kermis.
De standplaatsen ingenomen ter gelegenheid van voornoemde kermissen mogen niet langer bezet worden dan gedurende de in dit artikel vermelde periodes.
De gemeenteraad geeft volmacht aan het college van burgemeester en schepenen om de data voor de kermissen nader te bepalen.

Artikel 3. Voorwaarden inzake toewijzing standplaatsen

De standplaatsen op een openbare kermis worden toegewezen aan de houders van een ondernemingsnummer dat kermisactiviteiten toelaat via de persoon die de onderneming rechtsgeldig vertegenwoordigt.
Deze persoon moet desgevallend de stukken voorleggen die de volgende zaken aantonen:

  • de uitbater is behoorlijk gedekt door verzekeringspolissen voor burgerlijke aansprakelijkheid en brandrisico's;

  • de uitbater beschikt over een bewijs van de identificatie met de kentekenplaat van de kermisattractie of uitgebate vestiging als ze zich op eigen kracht voortbeweegt of van het voertuig dat de kermisattractie of uitgebate vestiging vervoert;

  • als het een kermistoestel met voortbeweging van personen, aangedreven door een niet-menselijke energiebron betreft voldoet het toestel aan de voorwaarden, vermeld in artikel 10 van het koninklijk besluit van 18 juni 2003 betreffende de uitbating van kermistoestellen;

  • als het een speeltoestel betreft: de attractie voldoet aan de voorwaarden, vermeld in artikel 9 van het koninklijk besluit van 28 maart 2001 betreffende de uitbating van speelterreinen;

  • de vestiging van kermisgastronomie en de personen die er werken voldoen aan de reglementaire voorwaarden voor de volksgezondheid.

De burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris kan altijd vragen dat diegene die de onderneming rechtsgeldig vertegenwoordigt, zijn identiteitsbewijs voorlegt.

Artikel 4. Verhouding abonnement – losse plaatsen

De standplaatsen op de openbare kermissen worden toegewezen hetzij voor de duur van de kermis, hetzij per abonnement. Het abonnement is de regel.

De toewijzing voor de duur van de kermis is mogelijk:
-
in geval van absolute noodzaak;
-
wanneer de verplichtingen onafscheidelijk zijn verbonden aan de hernieuwing van de kermis (bijvoorbeeld introductie van nieuwe attracties).

De standplaatsen per abonnement worden toegewezen aan de uitbater die een zelfde standplaats op een abonnementsplaats heeft verkregen gedurende drie opeenvolgende jaren.
Voor de berekening van de termijn, worden de opeenvolgende jaren van verkrijging van de standplaats door de overlater verrekend in het voordeel van de overnemer, op voorwaarde dat er geen onderbreking was bij de overname.
De regel van drie jaar geldt niet wanneer de standplaats werd verkregen naar aanleiding van een opschorting van het abonnement.  Deze beperking is echter niet van toepassing op de persoon die daarna de nieuwe overnemer is geworden van de standplaats.

Artikel 5. Toewijzingsregels voor standplaatsen op de openbare kermissen

5.1. Vacature en kandidatuurstelling standplaats

Wanneer een standplaats vrijkomt, zal de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris deze vacature bekend maken door publicatie van een kennisgeving.
Deze kennisgeving zal gebeuren door middel van een bericht aangeplakt aan het gemeentelijk infobord en via de website.
De kandidaturen worden digitaal ingediend volgens de voorschriften en binnen de termijn voorzien in de kennisgeving van de vacature. Kandidaturen die hieraan niet voldoen, worden niet weerhouden.
Kandidaturen kunnen ook ingediend worden via een aangetekende brief met ontvangstmelding, of door een brief met ontvangstbewijs die wordt neergelegd op de plaats die aangewezen is in de kennisgeving van de vacature.

5.2. Onderzoek van de kandidaturen

Voor de vergelijking van de kandidaturen onderzoekt de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris of voldaan is aan de voorwaarden inzake toewijzing vermeld in artikel 3 van dit reglement.
De standplaatsen worden toegewezen op basis van één of meer van de volgende criteria:

  1. de aard van de attractie of van de vestiging;

  2. de technische specificaties van de attractie of van de vestiging;

  3. de graad van veiligheid van de attractie of van de vestiging;

  4. de aantrekkingskracht van de attractie of van de vestiging;

  5. de deskundigheid van de uitbater, van de "aangestelde verantwoordelijken" en van het tewerkgesteld personeel;

  6. desgevallend, de nuttige ervaring;

  7. de ernst en het zedelijk gedrag van de kandidaat.

Als de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris op basis van deze criteria, geen onderscheid tussen de kandidaturen kan maken, is een loting mogelijk.
Het openen van de kandidaturen, hun vergelijkend onderzoek, de controle van de voorwaarden en de gemotiveerde beslissing tot toewijzing van de standplaats worden opgenomen in een proces-verbaal.
Deze kan geraadpleegd worden overeenkomstig de bepalingen van het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

5.3. Bekendmaking van de toewijzing van de standplaats

De burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris deelt zowel aan de kandidaat die de standplaats toegewezen kreeg als aan elke niet weerhouden kandidaat de beslissing die hem aanbelangt mee op één van de volgende wijzen:

  • bij ter post aangetekend schrijven met ontvangstmelding;

  • bij persoonlijk overhandigde brief tegen ontvangstmelding;

  • per duurzame drager (e-mail) met ontvangstmelding.

Artikel 6. Het register of plan van de toegewezen standplaatsen

Een plan of register wordt bijgehouden waarin voor elke toegewezen standplaats de volgende zaken worden vermeld:

  1. de situering van de standplaats;

  2. de toewijzingsmodaliteiten van de standplaats;

  3. de duur van het gebruiksrecht of het abonnement;

  4. de naam, voornaam, adres van de persoon aan wie of door tussenkomst van wie de standplaats toegewezen werd;

  5. desgevallend, het maatschappelijk doel van de rechtspersoon aan wie de standplaats toegewezen werd en het adres van haar maatschappelijke zetel;

  6. het ondernemingsnummer;

  7. de aard van de attractie of van de vestiging die de standplaats inneemt of die op de standplaats toegelaten is met vermelding van de technische specificaties;

  8. de prijs van de standplaats behalve wanneer deze uniform werd vastgesteld;

  9. desgevallend, de identificatie van de overlater en de datum van de overdracht.

Artikel 7. Spoedprocedure

Indien, in de vijftien dagen voorafgaand aan de opening van de kermis, de standplaatsen vacant blijven,

  • omdat zij niet konden worden toegewezen na afloop van de gewone procedure (cfr. artikel 5 van dit reglement),

  • omdat ze dit in die tussentijd zijn geworden,

  • ten gevolge van hun niet-bezetting wegens de afwezigheid van hun houder,

kan er worden voorzien in een spoedprocedure die als volgt is bepaald:

  1. de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris raadpleegt de door hem gekozen kandidaten. Hij richt zich, in de mate van het mogelijke, tot verscheidene kandidaten per voorziene standplaats;

  2. de kandidaturen worden ingediend hetzij per duurzame drager tegen ontvangstbewijs, hetzij schriftelijk tegen ontvangstbewijs;                         

  3. de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris gaat over tot de toewijzing van de standplaatsen overeenkomstig de bepalingen opgenomen in artikel 5.2, eerste en tweede lid van dit reglement;

  4. hij stelt een proces-verbaal op dat per vacature of onbezette standplaats de kandidaten vermeld die hun kandidatuur hebben ingediend;

  5. indien meerdere kandidaten naar eenzelfde standplaats dingen, geeft hij in het proces-verbaal de motivatie van zijn keuze aan;

  6. hij deelt aan iedere kandidaat, hetzij bij ter post aangetekend schrijven met ontvangstmelding, hetzij bij persoonlijk overhandigde brief tegen ontvangstmelding, hetzij per duurzame drager (bijv. e-mail) met ontvangstmelding, de beslissing mede die hem aanbelangt.

Het plaatsen van uitbaters van kermisattracties of vestigingen waaraan een standplaats werd toegewezen op basis van de spoedprocedure, kan leiden tot aanpassingen aan het plan van de kermis, voor zover deze beperkt blijven en nauwkeurig worden gemotiveerd door de technische noodzakelijkheden van de toevoeging van de nieuwkomers op het kermisterrein.
De aanpassingen zullen onderworpen worden aan de goedkeuring van de eerstvolgende gemeenteraad of college van burgemeester en schepenen, al naargelang het geval.

Artikel 8. Duur abonnement

1° Het abonnement heeft een duur van vijf jaar.
Na afloop wordt het stilzwijgend verlengd behalve in de gevallen bedoeld bij het opschorten (cfr. artikel 9 van dit reglement) of het afstand doen van het abonnement (cfr. artikel 10 van dit reglement).

2° De houder van het abonnement kan, op gemotiveerd verzoek, het abonnement voor een kortere duur verkrijgen. Deze aanvraag wordt ingewilligd bij de stopzetting van de activiteiten aan het einde van de loopbaan.
Indien zij omwille van andere motieven aangevraagd wordt, hangt ze af van de beoordeling van de burgemeester of zijn afgevaardigde.

Artikel 9. Opschorten abonnement

De houder van het abonnement kan het abonnement opschorten wanneer:

1° hij tijdelijk ongeschikt is om zijn activiteit uit te oefenen:

  • door ziekte of ongeval op grond van een medisch attest;

  • door overmacht op een verantwoorde wijze aangetoond.

De opschorting gaat in onmiddellijk na de bekendmaking van de ongeschiktheid en houdt op op het einde van de kermis.
Indien de opschorting één jaar overschrijdt, moet zij minstens dertig dagen voor het begin van de kermis hernieuwd worden.

2° hij over een abonnement beschikt voor een andere kermis die op hetzelfde ogenblik plaats heeft.

De opschorting moet worden bekend gemaakt tenminste drie maanden voor de begindatum van de kermis.
Zij mag geen drie opeenvolgende jaren overschrijden.
De opschorting impliceert de opschorting van de wederzijdse verplichtingen die uit de overeenkomst voortkomen.
De vraag tot opschorting dient te gebeuren:

  • bij ter post aangetekend schrijven met ontvangstmelding,

  • of bij persoonlijk overhandigde brief tegen ontvangstmelding,

  • of per duurzame drager (e-mail) met ontvangstmelding.

De burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris bevestigt onmiddellijk de ontvangst ervan.

Artikel 10. Afstand van het abonnement

De houder van het abonnement kan van het abonnement afstand doen:

  • bij de vervaldag van het abonnement, mits een opzegtermijn van tenminste drie maanden.

  • bij de stopzetting van zijn activiteiten, mits een opzegtermijn van tenminste drie maanden.

  • indien hij definitief ongeschikt is om zijn activiteit uit te oefenen omwille van redenen vermeld in artikel 9, 1° van dit reglement.  De opzegging gaat in op de dertigste dag volgend op de bekendmaking van de ongeschiktheid.

  • De houder kan een vervroegde beëindiging van zijn abonnement aanvragen voor andere motieven dan deze vermeld in het eerste lid. De burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris beslissen over deze aanvraag.

  • De rechthebbenden van de natuurlijke persoon die voor eigen rekening zijn activiteit uitoefent, kunnen bij zijn overlijden, zonder vooropzeg, afstand doen van het abonnement waarvan hij de houder was.

De vraag tot afstand dient te gebeuren:

  • bij ter post aangetekend schrijven met ontvangstmelding;

  • of bij persoonlijk overhandigde brief tegen ontvangstmelding;

  • of per duurzame drager (e-mail) met ontvangstmelding.

De burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris bevestigt onmiddellijk de ontvangst ervan.

Artikel 11. Schorsing en opzegging van het abonnement

De burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris kan het abonnement intrekken of opschorten per aangetekend schrijven omdat de titularis van de standplaats niet langer voldoet aan de wettelijke verplichtingen betreffende de uitoefening van kermisactiviteiten of aan deze die van toepassing zijn op de betrokken attractie of vestiging.
De beslissing tot schorsing wordt betekend bij een ter post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs of op een duurzame drager tegen ontvangstbewijs.

Artikel 12. Overdracht standplaats

De overdracht van een standplaats is toegelaten aan de overnemer:

  1. die in de Kruispuntbank van Ondernemingen ingeschreven is voor het uitbaten van een kermisattractie of een vestiging van kermisgastronomie

  2. en die de specialisatie met dezelfde technische specificaties van de overlater voortzet op de overgedragen standplaats. Een wijziging van specialisatie of technische specificatie is in uitzonderlijke gevallen mogelijk na voorafgaande toelating van de gemeente .

Binnen het eerste jaar na de overdracht kan een standplaats niet opnieuw worden overgedragen, behalve na de expliciete goedkeuring van de burgemeester of zijn afgevaardigde.
De inname van de overgedragen standplaats door de overnemer is pas toegelaten als de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris heeft vastgesteld dat de overnemer voldoet aan de bepalingen van artikel 3 van dit reglement.

Artikel 13. Inname standplaatsen

De standplaatsen die zijn toegewezen aan de personen, vermeld in artikel 3 van dit reglement, kunnen ingenomen worden door de volgende personen:

  1. de personen, vermeld in artikel 3 van dit reglement, die een kermisactiviteit uitoefenen;

  2. de personen die belast zijn met het dagelijks bestuur van een rechtspersoon aan wie de standplaats is toegewezen;

  3. de echtgenoot of echtgenote of wettelijk samenwonende partner van de natuurlijke persoon aan wie de standplaats is toegewezen, voor de uitoefening van de kermisactiviteit voor eigen rekening;

  4. de feitelijke vennoten van de natuurlijke persoon of een maatschap aan wie de standplaats is toegewezen, die een kermisactiviteit voor eigen rekening uitoefenen;

  5. de personen die de kermisactiviteit uitoefenen voor rekening of in dienst van de natuurlijke personen, maatschap of rechtspersonen, vermeld in punt 1 tot en met 4.

De personen, vermeld in het eerste lid, 2 tot en met 5, kunnen de standplaatsen innemen die toegewezen zijn aan de natuurlijke persoon of rechtspersoon of maatschap voor wiens rekening of wiens dienst ze de kermisactiviteit uitoefenen, buiten de aanwezigheid van de persoon aan wie of door middel van wie de standplaats is toegewezen.

Artikel 14. Vooropzeg vanuit de gemeente

Wanneer de openbare kermis of een deel van de standplaatsen definitief wordt opgeheven, geldt een termijn van vooropzeg aan de houders van een standplaats per abonnement

Deze termijn bedraagt 12 maanden wanneer de houder definitief zijn abonnement verliest.
Deze termijn bedraagt 12 maanden in het geval van een definitieve verhuizing van de openbare kermis of een deel ervan en de houder zijn abonnement behoudt.
In gevallen van absolute noodzakelijkheid kan hier van afgeweken worden. De minimumtermijn kan dan ingekort worden.

AFDELING 2 – ORGANISATIE VAN KERMISACTIVITEITEN OP HET OPENBAAR DOMEIN BUITEN OPENBARE KERMISSEN

Artikel 15. Toepassingsgebied

  1. Op aanvraag van een kermisuitbater

Eenieder die een standplaats wenst in te nemen op één of meerdere plaatsen van het openbaar domein buiten de openbare kermissen om een kermisactiviteit uit te oefenen moet die voorafgaand aanvragen bij de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris.
Deze aanvraag dient te gebeuren via het standaardformulier.

  1. Vanuit de gemeente

Wanneer de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris een standplaats op het openbaar domein wenst toe te kennen, wordt de procedure zoals omschreven in artikel 5 van dit reglement gevolgd.

Artikel 16. Voorwaarden inzake toewijzing en inname standplaatsen

De personen die voldoen aan de voorwaarden tot het verkrijgen en innemen van de standplaatsen op de openbare kermis kunnen standplaatsen op het openbaar domein verkrijgen en innemen.

Artikel 17. Duur machtiging

De machtiging wordt door de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris toegekend

  • voor een bepaalde periode;

  • per abonnement.

Een abonnement kan toegekend worden van zodra de kermisuitbater een zelfde standplaats heeft verkregen gedurende drie opeenvolgende jaren.
Voor de berekening van de termijn, worden de opeenvolgende jaren van verkrijging van de standplaats door de overlater verrekend in het voordeel van de overnemer, op voorwaarden dat er geen onderbreking was bij de overname.
De regel van drie jaar geldt niet wanneer de standplaats werd verkregen naar aanleiding van een opschorting van het abonnement. Deze beperking is echter niet van toepassing op de persoon die daarna de nieuwe overnemer is geworden van de standplaats.

AFDELING 3

Artikel 18.

De personen belast met de praktische organisatie van de openbare kermissen, hiertoe aangesteld door de burgemeester of zijn afgevaardigde zijn gemachtigd om de documenten vermeld in artikel 3 van dit reglement te controleren.

Artikel 19. In werking treden reglement

Dit reglement treedt in werking op 1 juni 2024 en heft het gemeentelijk reglement op de kermissen van 24 september 2007 op.

Artikel 2

Deze beslissing wordt gecommuniceerd aan:

Wie?

Hoe?

Dienst grondgebiedzaken

Uittreksel

Dienst secretariaat

Uittreksel

ABB (+ website)

Digitaal Loket

Bijlagen