Nieuwe pagina: bestuurseenheid.zittingen.zitting.notulen.index

Vlaanderen

publicatie.gelinkt-notuleren.vlaanderen.be Naar de hoofdinhoud

Datum publicatie: 2 mei 2024

Notulen van de Gemeenteraad Linkebeek, van 25/03/2024 20:00

Geplande start: 25/03/2024 20:00

Locatie: Gemeentehuis

Onderbrekingen

Van 25/03/2024 20:30 tot 25/03/2024 20:58 voor Amendement nr. 1, ingediend ter zitting door de heer Damien Thiéry (EnsembleLinkebeekSamen), bij het punt Samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Linkebeek en Haviland Intercommunale IgSV met betrekking tot een dienstverlening aankoopcentrale en aanvullende diensten voor onderhoudswerken aan gemeentewegen in de dienstjaren 2021-2024 - Definitieve goedkeuring stratenlijst met ramingen : Bij de bespreking van de samenwerkingsovereenkomst met Haviland wenst de fractie EnsembleLinkebeekSamen ter zitting een amendement in te dienen.De zitting wordt onderbroken voor het opstellen van het amendement en vervolgens de benodigde tijd voor de fracties om te overleggen over het ingediende amendement.

Aanwezige leden

  • Christophe Boulert (Gemeenteraadslid)
  • Gaëlle Cordier (Gemeenteraadslid)
  • Benjamin Daro (Gemeenteraadslid)
  • Benjamin Desmet (Gemeenteraadslid)
  • Yves Ghequiere (Gemeenteraadslid)
  • Arlette Goossens (Gemeenteraadslid)
  • Gilles Hallez (Gemeenteraadslid)
  • Charlotte Houset (Gemeenteraadslid)
  • Roel Leemans (Gemeenteraadslid)
  • Cédric Letier (Gemeenteraadslid)
  • Paul Opoczynski (Gemeenteraadslid)
  • Damien Thiéry (Gemeenteraadslid)
  • Monique Van Dieren (Gemeenteraadslid)
  • Pierri Vercheval (Gemeenteraadslid)

Afwezige leden

  • Joëlle Grimmeau (Gemeenteraadslid)

De voorzitter opent de zitting op 25/03/2024 20:00 .

De voorzitter opent de vergadering om 20u.

Agenda overzicht

  • Agendapunt - Gepland openbaar

    1. Goedkeuring van het PV van de zitting van 26 februari 2024

  • Agendapunt - Gepland openbaar

    2. Verdeling subsidies aan verenigingen 2024

  • Agendapunt - Gepland openbaar

    3. Kennisneming addendum bij het protocol ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegevens met het Agentschap Justitie en Handhaving in het kader van de toegang tot het Vlaams Handhavingsplatform

  • Agendapunt - Gepland openbaar

    4. Vastgoedinformatieplatform – Toetreding en retributie

  • Agendapunt - Gepland openbaar

    5. Brabantse Wouden - Instellen van een vordering tot tussenkomst voor de Raad van State

  • Agendapunt - Gepland openbaar

    6. Amendement nr. 1, ingediend ter zitting door de heer Damien Thiéry (EnsembleLinkebeekSamen), bij het punt Samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Linkebeek en Haviland Intercommunale IgSV met betrekking tot een dienstverlening aankoopcentrale en aanvullende diensten voor onderhoudswerken aan gemeentewegen in de dienstjaren 2021-2024 - Definitieve goedkeuring stratenlijst met ramingen

  • Agendapunt - Gepland openbaar

    7. Samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Linkebeek en Haviland intercommunale IgSV met betrekking tot een dienstverlening aankoopcentrale en aanvullende diensten voor onderhoudswerken aan gemeentewegen in de dienstjaren 2021-2024 - Goedkeuring stratenlijst en ramingen

  • Agendapunt - Gepland openbaar

    8. Opmaak energieprestatiecertificaten publieke gebouwen – Aanvulling

  • Agendapunt - Gepland openbaar

    9. Prioriteitenkader handhaving ruimtelijke ordening

Behandeling van de Agendapunten

Openbare behandeling van agendapunt

Goedkeuring van het PV van de zitting van 26 februari 2024 (gepland)

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • Christophe Boulert (Gemeenteraadslid)
  • Gaëlle Cordier (Gemeenteraadslid)
  • Benjamin Daro (Gemeenteraadslid)
  • Benjamin Desmet (Gemeenteraadslid)
  • Yves Ghequiere (Gemeenteraadslid)
  • Arlette Goossens (Gemeenteraadslid)
  • Gilles Hallez (Gemeenteraadslid)
  • Charlotte Houset (Gemeenteraadslid)
  • Roel Leemans (Gemeenteraadslid)
  • Cédric Letier (Gemeenteraadslid)
  • Paul Opoczynski (Gemeenteraadslid)
  • Damien Thiéry (Gemeenteraadslid)
  • Monique Van Dieren (Gemeenteraadslid)
  • Pierri Vercheval (Gemeenteraadslid)

Afwezige leden

  • Joëlle Grimmeau (Gemeenteraadslid)

Voorzitter: Roel Leemans

Secretaris: Veerle De Brael

Stemmingen bij agendapunt

De leden van de raad stemmen openbaar

Het PV van de vergadering van 26 februari 2024

Aanwezigen tijdens de stemming

  • Christophe Boulert
  • Gaëlle Cordier
  • Benjamin Daro
  • Benjamin Desmet
  • Yves Ghequiere
  • Arlette Goossens
  • Gilles Hallez
  • Charlotte Houset
  • Roel Leemans
  • Cédric Letier
  • Paul Opoczynski
  • Damien Thiéry
  • Monique Van Dieren
  • Pierri Vercheval

Effectieve stemmers

  • Christophe Boulert
  • Gaëlle Cordier
  • Benjamin Daro
  • Benjamin Desmet
  • Yves Ghequiere
  • Arlette Goossens
  • Gilles Hallez
  • Charlotte Houset
  • Roel Leemans
  • Cédric Letier
  • Paul Opoczynski
  • Damien Thiéry
  • Monique Van Dieren
  • Pierri Vercheval

Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen

Openbare titel besluit:

Goedkeuring van het PV van de zitting van 26 februari 2024

Het PV van de vergadering van 26 februari 2024 wordt goedgekeurd.

Openbare behandeling van agendapunt

Verdeling subsidies aan verenigingen 2024 (gepland)

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • Christophe Boulert (Gemeenteraadslid)
  • Benjamin Daro (Gemeenteraadslid)
  • Benjamin Desmet (Gemeenteraadslid)
  • Yves Ghequiere (Gemeenteraadslid)
  • Joëlle Grimmeau (Gemeenteraadslid)
  • Gilles Hallez (Gemeenteraadslid)
  • Charlotte Houset (Gemeenteraadslid)
  • Cédric Letier (Gemeenteraadslid)
  • Paul Opoczynski (Gemeenteraadslid)
  • Damien Thiéry (Gemeenteraadslid)
  • Monique Van Dieren (Gemeenteraadslid)
  • Pierri Vercheval (Gemeenteraadslid)

Afwezige leden

  • Gaëlle Cordier (Gemeenteraadslid)
  • Arlette Goossens (Gemeenteraadslid)
  • Roel Leemans (Gemeenteraadslid)

Voorzitter: Damien Thiéry

Secretaris: Veerle De Brael

Stemmingen bij agendapunt

De leden van de raad stemmen openbaar

Het voorstel van besluit

Aanwezigen tijdens de stemming

  • Christophe Boulert
  • Benjamin Daro
  • Benjamin Desmet
  • Yves Ghequiere
  • Joëlle Grimmeau
  • Gilles Hallez
  • Charlotte Houset
  • Cédric Letier
  • Paul Opoczynski
  • Damien Thiéry
  • Monique Van Dieren
  • Pierri Vercheval

Effectieve stemmers

  • Christophe Boulert
  • Benjamin Daro
  • Benjamin Desmet
  • Yves Ghequiere
  • Joëlle Grimmeau
  • Gilles Hallez
  • Charlotte Houset
  • Cédric Letier
  • Paul Opoczynski
  • Damien Thiéry
  • Monique Van Dieren
  • Pierri Vercheval

Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen

Openbare titel besluit:

Verdeling subsidies aan verenigingen

Korte openbare beschrijving:

De verdeling van de gemeentelijke subsidies aan de verenigingen voor het dienstjaar 2024 wordt vastgesteld.

De gemeenteraad,

Juridische context
  • Het DLB van 22 december 2017

  • De wet van 16 juli 1973, tot waarborg van de filosofische en ideologische strekkingen, inzonderheid de artikels 10 en 14

Feitelijke context en argumentatie
  • Het totaal bedrag van de toelagen die zullen verdeeld worden onder de verschillende verenigingen werd ingeschreven in het meerjarenplan 2020-2025, dat door de gemeenteraad in zitting van 16 december 2019 werd vastgesteld.

  • Gelet de nominatieve lijst zoals voorgeschreven dient te worden goedgekeurd.

Financiële gevolgen

  • De uitgaven voor subsidies aan verenigingen bedraagt dit jaar € 16.750. Er is voldoende budget voorzien op de actie 2024/GBB-03/64930000/GEMEENTE/BESTUUR/IP-GEEN, met als omschrijving “Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen”.

Beslissing
Artikel 1

De verdeling van de gemeentelijke subsidies aan de verenigingen voor het dienstjaar 2024 wordt als volgt vastgesteld :

0750 - 64930000                            JEUGDVERENIGINGEN                                             3.000 EUR

                                                           Chiro Sjoen                                                                        400 EUR

                                                           Unités Scoutes et Guides                                            2.600 EUR

0705 - 64930000                            ONTSPANNING EN CULTUUR                               2.500 EUR

                                                           Sint-Ceciliakoor                                                                 800 EUR

                                                           Orkest "Camerata"                                                          400 EUR

                                                           Chœur de la Vallée                                                            350 EUR

                                                           Petanqueclub voor senioren                                           500 EUR

                                                           Chorale A Viva Voce                                                          350 EUR

                                                           Ensemble A Piu Voci                                                         100 EUR

0740 - 64930000                            SPORT                                                                  4.950 EUR

                                                      KHVCL                                                                       2.000 EUR

                                                           Linkebeek Hockey Club                                                2.870 EUR

                                                           Schaveystampers                                                               80 EUR

0703 - 64930000                            OPENBARE BIBLIOTHEKEN                                    3.000 EUR

                                                            Ludotheek                                                                    1.500 EUR

                                                            Bibliothèque des Jeunes                                               1.500 EUR

0949 - 64930000                           SOCIALE HULP EN GEZINSVORMING                 2.900 EUR

                                                           Ziekenzorg  Samana                                                         300 EUR

                                                           "Le Relais"                                                                        150 EUR

                                                           Sportieve Vrouwen Linkebeek                                      400 EUR

                                                           K.A.L.M.                                                                            350 EUR

                                                           Gezinssport Linkebeek                                                    350 EUR

                                                           Breiatelier                                                                         200 EUR

                                                           Quilatelier                                                                         200 EUR

                                                           Repair Café                                                                       500 EUR

                                                           Thermos Operatie                                                            450 EUR

0985 - 64930000                           GEZONDHEID EN HYGIËNE                                       400 EUR

                                                      Bloedgevers                                                                   400 EUR

Artikel 2

Deze beslissing wordt gecommuniceerd aan:

Wie?

Hoe?

Financiële dienst

Uittreksel

Dienst secretariaat

Uittreksel

Openbare behandeling van agendapunt

Kennisneming addendum bij het protocol ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegevens met het Agentschap Justitie en Handhaving in het kader van de toegang tot het Vlaams Handhavingsplatform (gepland)

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • Christophe Boulert (Gemeenteraadslid)
  • Gaëlle Cordier (Gemeenteraadslid)
  • Benjamin Daro (Gemeenteraadslid)
  • Benjamin Desmet (Gemeenteraadslid)
  • Yves Ghequiere (Gemeenteraadslid)
  • Arlette Goossens (Gemeenteraadslid)
  • Joëlle Grimmeau (Gemeenteraadslid)
  • Gilles Hallez (Gemeenteraadslid)
  • Charlotte Houset (Gemeenteraadslid)
  • Roel Leemans (Gemeenteraadslid)
  • Cédric Letier (Gemeenteraadslid)
  • Paul Opoczynski (Gemeenteraadslid)
  • Damien Thiéry (Gemeenteraadslid)
  • Monique Van Dieren (Gemeenteraadslid)
  • Pierri Vercheval (Gemeenteraadslid)

Voorzitter: Roel Leemans

Secretaris: Veerle De Brael

Openbare titel besluit:

Kennisneming addendum bij het protocol ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegevens met het Agentschap Justitie en Handhaving in het kader van de toegang tot het Vlaams Handhavingsplatform

Korte openbare beschrijving:

De gemeenteraad neemt kennis van het addendum bij het protocol ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegevens met het Agentschap Justitie en Handhaving in het kader van de toegang tot het Vlaams Handhavingsplatform.


De gemeenteraad,

Juridische context
  • Het decreet betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer, meer bepaald artikel 8, §1;

  • De wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens, meer bepaald artikel 20;

  • Het samenwerkingsakkoord tussen de Federale Staat, de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaamse Gewest over de uitwisseling van informatie tussen het Openbaar Ministerie en een Vlaamse bestuurlijke beboetingsinstantie, vermeld in artikel 38, § 1 van het kaderdecreet over de handhaving van Vlaamse regelgeving;

  • De gemeenteraadsbeslissing van 29 januari 2024 met betrekking tot de goedkeuring protocol ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegevens met het Agentschap Justitie en Handhaving in het kader van de toegang tot het Vlaams Handhavingsplatform;

  • De gemeenteraadsbeslissing van 26 april 2021 met betrekking tot de goedkeuring van dienstverlening en ondersteuning inzake handhaving ruimtelijke ordening door de intercommunale HAVILAND;

  • De gemeenteraadsbeslissing van 19 december 2022 met betrekking tot de ondersteuning bij milieuhandhaving door de intercommunale HAVILAND;

  • De collegebeslissing van 20 februari 2024 met betrekking tot de goedkeuring van het addendum bij het protocol ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegevens met het Agentschap Justitie en Handhaving in het kader van de toegang tot het Vlaams Handhavingsplatform.

Feitelijke context en argumentatie
  • De gemeenteraad heeft het protocol goedgekeurd met betrekking ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegevens met het Agentschap Justitie en Handhaving in het kader van de toegang tot het Vlaams Handhavingsplatform. Hierdoor komen alle PV’s van lokale besturen, inspectiediensten en politie in real-time in het VHP terecht, meteen bij de juiste personen.

  • Linkebeek heeft een overeenkomst met HAVILAND voor handhaving ruimtelijke ordening en milieu. Door de ondertekening van het addendum/annex samenwerkingsprotocol kan Haviland inloggen op het platform wanneer het optreedt voor de gemeente. De verdere administratieve behandeling van dit document wordt door Haviland georganiseerd en opgevolgd.

  • Het college heeft het addendum/annex samenwerkingsprotocol goedgekeurd op 20 februari 2024.

Beslissing
Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het addendum bij het protocol ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegevens met het Agentschap Justitie en Handhaving in het kader van de toegang tot het Vlaams Handhavingsplatform.

Artikel 2

Deze beslissing wordt gecommuniceerd aan:

Wie?

Hoe?

Haviland

Uittreksel

Dienst grondgebiedzaken

Uittreksel

Dienst secretariaat

Uittreksel

Openbare behandeling van agendapunt

Vastgoedinformatieplatform – Toetreding en retributie (gepland)

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • Christophe Boulert (Gemeenteraadslid)
  • Gaëlle Cordier (Gemeenteraadslid)
  • Benjamin Daro (Gemeenteraadslid)
  • Benjamin Desmet (Gemeenteraadslid)
  • Yves Ghequiere (Gemeenteraadslid)
  • Arlette Goossens (Gemeenteraadslid)
  • Joëlle Grimmeau (Gemeenteraadslid)
  • Gilles Hallez (Gemeenteraadslid)
  • Charlotte Houset (Gemeenteraadslid)
  • Roel Leemans (Gemeenteraadslid)
  • Cédric Letier (Gemeenteraadslid)
  • Paul Opoczynski (Gemeenteraadslid)
  • Damien Thiéry (Gemeenteraadslid)
  • Monique Van Dieren (Gemeenteraadslid)
  • Pierri Vercheval (Gemeenteraadslid)

Voorzitter: Roel Leemans

Secretaris: Veerle De Brael

Stemmingen bij agendapunt

De leden van de raad stemmen openbaar

Het voorstel van besluit

Aanwezigen tijdens de stemming

  • Christophe Boulert
  • Gaëlle Cordier
  • Benjamin Daro
  • Benjamin Desmet
  • Yves Ghequiere
  • Arlette Goossens
  • Joëlle Grimmeau
  • Gilles Hallez
  • Charlotte Houset
  • Roel Leemans
  • Cédric Letier
  • Paul Opoczynski
  • Damien Thiéry
  • Monique Van Dieren
  • Pierri Vercheval

Effectieve stemmers

  • Christophe Boulert
  • Gaëlle Cordier
  • Benjamin Daro
  • Benjamin Desmet
  • Yves Ghequiere
  • Arlette Goossens
  • Joëlle Grimmeau
  • Gilles Hallez
  • Charlotte Houset
  • Roel Leemans
  • Cédric Letier
  • Paul Opoczynski
  • Damien Thiéry
  • Monique Van Dieren
  • Pierri Vercheval

Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen

Openbare titel besluit:

Vastgoedinformatieplatform – Toetreding en retributie

Korte openbare beschrijving:

De gemeenteraad keurt het reglement goed.


De gemeenteraad,

Juridische context
  • De gecoördineerde grondwet, meer bepaald artikel 173;

  • Het decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 40 §3;

  • De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009, meer bepaald artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7;

  • Het decreet over het Vastgoedinformatieplatform, onder meer artikel 21, eerste lid;

  • De gemeenteraadsbeslissing van 29 januari 2024 betreffende de aanpassing belasting op de afgifte van de administratieve stukken;

  • De collegebeslissing van 29 augustus 2023 betreffende uitstel aansluiting op Vastgoedinformatieplatform en vaststelling retributiereglement vastgoedinformatie;

  • De collegebeslissing van 5 maart 2024 betreffende het Vastgoedinformatieplatform.

Feitelijke context en argumentatie
  • Het Vastgoedinformatieplatform is een generiek gegevensdelingsplatform dat de uitwisseling van vastgoedinformatie mogelijk maakt. De verschillende aanvragers kunnen vastgoedinformatie verkrijgen via één eenvoudige weg in het kader van een verkoop of langdurige verhuur. Het platform verzamelt data uit de aangesloten, centrale bronnen waarna de bevoegde gemeente het dossier verrijkt via het platform en na een kwaliteitscontrole het dossier aflevert aan de aanvrager.

  • De betaling gebeurt rechtstreeks aan Athumi, dat in naam en voor rekening van de gemeente de gemeentelijke bronretributie int. Deze bronretributie wordt periodiek (maandelijks) integraal doorgestort aan de gemeente.

  • Het decreet over het Vastgoedinformatieplatform voorziet niet in afwijkingen op het gebruik van het Vastgoedinformatieplatform. Het gebruik van dit platform is met andere woorden decretaal verplicht.

  • Op 29 augustus 2023 besliste het college de aansluiting op het Vastgoedinformatieplatform uit te stellen aangezien het de mening toegedaan was dat de taalfaciliteiten van de Franstalige inwoners van Linkebeek geschonden zouden worden doordat enkel een Nederlandstalige versie van het Vastgoedinformatieplatform aangeboden werd.

  • Op 20 februari 2024 nam Athumi een beslissing, gevoegd in bijlage, die voorziet in een oplossing voor deze schending van de taalfaciliteiten. In de loop van het vierde kwartaal van 2024 worden Franstalige versies van "Mijn Burgerprofiel" en het Vastgoedinformatieplatform uitgerold, die enkel via de Franstalige versie van de gemeentelijke website bereikt zullen kunnen worden. Op deze manier kunnen inwoners met recht op taalfaciliteiten Franstalige vastgoedinformatie bekomen.

  • Voor de door Athumi voorgestelde oplossing, met name de ontwikkeling van Franstalige versies van "Mijn Burgerprofiel" en het Vastgoedinformatieplatform, wordt geen financiële inbreng van de gemeente gevraagd.

  • Tot op het moment van de uitrol van deze Franstalige versies van voornoemde platformen verloopt de volledige aanvraag en aflevering tijdelijk nog rechtstreeks via de gemeente.

  • Op 5 maart 2024 stemde het college principieel in met (1) de ingebruikname van het Vastgoedinformatieplatform voor professionelen en (2) uitstel van ingebruikname van het Vastgoedinformatieplatform voor burgers totdat burgers via Mijn Burgerprofiel in het Nederlands en het Frans vastgoedinformatie kunnen aanvragen.

  • De gemeente Linkebeek kan via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers aangevraagde vastgoedinformatie verzamelen in een product en dit product met vastgoedinformatie ontsluiten. Het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoedinformatie en het samenvoegen van deze vastgoedinformatie in een product, op verzoek van aanvragers brengt voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich mee.

  • De gemeente Linkebeek wenst de kost voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie via producten op de aanvrager ervan te verhalen, aan de hand van de gemeentelijke bronretributie. De huidige werkwijze en retributie blijft behouden, met name:

    • €100 per kadastraal perceel (CaPaKey);

    • Een aanvrager dient slechts eenmaal dit bedrag voor een aanvraag te betalen per groep 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat:

      1. De percelen aangrenzend zijn;

      2. De percelen binnen eenzelfde gemeentelijke grens liggen;

      3. Er maximaal op één perceel (een) gebouweenhe(i)d(en) geregistreerd is (zijn).

  • De aanvrager is eveneens een retributie verschuldigd aan Athumi voor de toegang tot en het gebruik van het VIP. Deze platformretributie wordt per CaPaKey berekend. Er wordt een plafonnering van 10 maal de platformretributie voorzien indien alle CaPaKeys in de aanvraag zich binnen dezelfde opdracht situeren.

Beslissing
Artikel 1

De gemeenteraad keurt onderstaand reglement goed:

Artikel 1

Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:

1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;

2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;

3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;

4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen;

5° product: een welbepaalde combinatie van vastgoedinformatie over één perceel, of een onderdeel ervan, die vooraf door het Vlaams Datanutsbedrijf is vastgelegd, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteiten, vermeld in het VIP-decreet in artikel 10, eerste tot en met derde lid, die wordt samengevoegd via het VIP, en die ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager via het VIP;

6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

7° Vlaamse instantie: een Vlaamse instantie als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022 houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Datanutsbedrijf in de vorm van een naamloze vennootschap;

8° aanvrager: een professionele aanvrager (zoals vermeld in artikel 2, 18° van het VIP-decreet) of een burger (zoals vermeld in artikel 2, 7° van het VIP-decreet) of zijn vertegenwoordiger die een aanvraag indient via het VIP;

9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;

10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;

11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;

12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;

13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;

14° VIP-decreet: decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;

15° gemeentelijke bronretributie: de retributie die de aanvrager verschuldigd is aan een lokaal bestuur voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie in een product;

Artikel 2

De aanvrager dient elektronisch een aanvraag in bij Athumi om een product via het Vastgoedinformatieplatform te ontvangen. Athumi ontvangt op elektronische wijze de vastgoedinformatie van de aanleverende entiteiten (de lokale gegevensbronnen en de centrale gegevensbronnen). De relevante vastgoedinformatie per perceel, of een onderdeel daarvan, wordt automatisch opgeladen in een product in het VIP of wordt door de aanleverende entiteiten aan het VIP bezorgd. Athumi en de gemeente stellen het product via het VIP ter beschikking aan de aanvrager.

In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van een product, verwerkt de gemeente die persoonsgegevens met als doeleinde om het product ter beschikking te kunnen stellen aan de aanvragers in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van één van de doelstellingen opgesomd in artikel 6 van het VIP-decreet.

Voor alle aanvragen die via het VIP verlopen, wordt ten voordele van de gemeente Linkebeek een gemeentelijke bronretributie geheven op aanvragen tot het verkrijgen van een product met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron.

Artikel 3

Alle aanvragen van producten, zoals vermeld in artikel 7 van het VIP-decreet, worden geacht via het VIP te verlopen. Het verplicht gebruik van het Vastgoedinformatieplatform wordt voor producten met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron geregeld in het VIP-decreet.

Een oplijsting van alle organisaties die als aanvrager toegang krijgen tot het Vastgoedinformatieplatform voor aanvragen van producten wordt door Athumi ter beschikking gesteld op de website van Athumi[1].

De gemeentelijke bronretributie is, overeenkomstig artikel 21 van het VIP-decreet, verschuldigd door de aanvrager. Van zodra het VIP-decreet in werking treedt is eveneens de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet verschuldigd door de aanvrager.

Dezelfde instanties die overeenkomstig artikel 23, §3, van het VIP-decreet zijn vrijgesteld van de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet worden vrijgesteld van de betaling van gemeentelijke bronretributie. Het gaat in concreto over deze organisaties:

  • externe overheden; een overheidsinstantie als vermeld in artikel I.3, 8°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

  • Vlaamse instanties, als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022.

  • lokale overheden, als vermeld in artikel I.3, 5°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

  • gerechtelijke overheden;

  • hulpverleningszones als vermeld in het koninklijk besluit van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszones;

  • politiezones als vermeld in artikel 9 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus.

[1] https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/athumi-het-vlaams-datanutsbedrijf/vastgoedinformatieplatform/gebruikersomgeving-vastgoedinformatieplatform

Artikel 4

Het bedrag van de gemeentelijke bronretributie wordt vastgelegd als volgt:

Voorwerp aanvraag

Retributiebedrag per kadastraal perceel

Product Vastgoedinlichtingen, zoals vermeld in hoofdstuk 8 van het VIP-decreet

100 EUR

Een aanvrager dient slechts éénmaal de retributieprijs voor een aanvraag te betalen per groep van 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat:

  • (i) De percelen aangrenzend zijn

  • (ii) De percelen binnen éénzelfde gemeentelijke grens liggen

  • (iii) Er maximaal op één perceel (een) gebouweenhe(i)d(en) geregistreerd is (zijn)

Daarbovenop komt het bedrag van de platformretributie of platformvergoeding zoals vastgelegd in het VIP-decreet.

Artikel 5

Athumi int de gemeentelijke bronretributie conform artikel 21 van het VIP-decreet via het VIP in naam en voor rekening van de lokale overheden. De bronretributie wordt periodiek (maandelijks) integraal doorgestort aan de gemeente voor alle aangevraagde producten.

Artikel 6

In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van de ontsluiting, samenvoeging en ter beschikkingstelling van vastgoedinformatie in een product, treden de gemeente Linkebeek en Athumi voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken.

Athumi treedt op als verwerker voor de gemeente Linkebeek wat betreft de verwerkingsactiviteiten die plaatsvinden in het kader van de heffing en de inning van de gemeentelijke bronretributie via het Vastgoedinformatieplatform.

De afspraken rond en de modaliteiten van de verwerkingen die de gemeente Linkebeek en Athumi uitvoeren als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken respectievelijk als verwerkingsverantwoordelijke en verwerker zijn geregeld in de Toetredingsovereenkomst, als gevoegd in bijlage.

Artikel 7

De vastgoedinformatie in het product die de gemeente Linkebeek via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, wordt niet ondertekend aangezien het product een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het decreet lokaal bestuur.

Artikel 8

Voor professionele aanvragers vervangt dit reglement vanaf 25 maart 2024 alle retributiereglementen die betrekking hebben op aanvragen van producten, die kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform. Voor professionele aanvragers wordt aldus vanaf die datum artikel 3, "G. Stedenbouwkundige inlichtingen" van de belasting op de afgifte van administratieve stukken, goedgekeurd door de gemeenteraad op 29 januari 2024, opgeheven.

Voor burgers vervangt dit reglement van zodra de burger via Mijn Burgerprofiel in het Nederlands en het Frans vastgoedinformatie kan aanvragen, alle retributiereglementen die betrekking hebben op aanvragen van producten, die kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform. Voor burgers wordt aldus vanaf de datum waarop aan voornoemde voorwaarde voldaan is artikel 3, "G. Stedenbouwkundige inlichtingen" van de belasting op de afgifte van administratieve stukken, goedgekeurd door de gemeenteraad op 29 januari 2024, opgeheven.

Artikel 9

Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

Artikel 10

Voor burgers, als vermeld in artikel I.4, 7°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, geldt de ingebruikname van het Vastgoedinformatieplatform nog niet. Voor hen verloopt de volledige aanvraag en aflevering tijdelijk nog rechtstreeks via de gemeente. Dit artikel vervalt van zodra de burger via Mijn Burgerprofiel in het Nederlands en het Frans vastgoedinformatie kan aanvragen.

Artikel 2

Deze beslissing wordt gecommuniceerd aan:

Wie?

Hoe?

Dienst grondgebiedzaken

Uittreksel

Dienst secretariaat

Uittreksel

Financiële dienst

Uittreksel

Vastgoedinformatieplatform

Mail

ABB

Digitaal Loket (+ website)

Bijlagen

Openbare behandeling van agendapunt

Brabantse Wouden - Instellen van een vordering tot tussenkomst voor de Raad van State (gepland)

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • Christophe Boulert (Gemeenteraadslid)
  • Gaëlle Cordier (Gemeenteraadslid)
  • Benjamin Daro (Gemeenteraadslid)
  • Benjamin Desmet (Gemeenteraadslid)
  • Yves Ghequiere (Gemeenteraadslid)
  • Arlette Goossens (Gemeenteraadslid)
  • Joëlle Grimmeau (Gemeenteraadslid)
  • Gilles Hallez (Gemeenteraadslid)
  • Charlotte Houset (Gemeenteraadslid)
  • Roel Leemans (Gemeenteraadslid)
  • Cédric Letier (Gemeenteraadslid)
  • Paul Opoczynski (Gemeenteraadslid)
  • Damien Thiéry (Gemeenteraadslid)
  • Monique Van Dieren (Gemeenteraadslid)
  • Pierri Vercheval (Gemeenteraadslid)

Voorzitter: Roel Leemans

Secretaris: Veerle De Brael

Stemmingen bij agendapunt

De leden van de raad stemmen openbaar

Het voorstel van besluit

Aanwezigen tijdens de stemming

  • Christophe Boulert
  • Gaëlle Cordier
  • Benjamin Daro
  • Benjamin Desmet
  • Yves Ghequiere
  • Arlette Goossens
  • Joëlle Grimmeau
  • Gilles Hallez
  • Charlotte Houset
  • Roel Leemans
  • Cédric Letier
  • Paul Opoczynski
  • Damien Thiéry
  • Monique Van Dieren
  • Pierri Vercheval

Effectieve stemmers

  • Christophe Boulert
  • Gaëlle Cordier
  • Benjamin Daro
  • Benjamin Desmet
  • Yves Ghequiere
  • Arlette Goossens
  • Joëlle Grimmeau
  • Gilles Hallez
  • Charlotte Houset
  • Roel Leemans
  • Cédric Letier
  • Paul Opoczynski
  • Damien Thiéry
  • Monique Van Dieren
  • Pierri Vercheval

Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen

Openbare titel besluit:

Brabantse Wouden - Instellen van een vordering tot tussenkomst voor de Raad van State

Korte openbare beschrijving:

De gemeente Linkebeek gaat niet in op het verzoek tot instellen van een vordering tot tussenkomst bij de Raad van State in de procedure, ingeleid door Boerenbond vzw, door middel van een enig verzoekschrift houdende een vordering tot schorsing en nietigverklaring van het besluit van 13 oktober 2023 van de Vlaamse Regering strekkende tot erkenning van de Brabantse Wouden als Nationaal Park. De gemeente Linkebeek gaat niet in op het verzoek tot instellen van een vordering tot tussenkomst bij de Raad van State in de procedure, ingeleid door vzw Leefbaar Land, door middel van een enig verzoekschrift houdende een vordering tot schorsing en nietigverklaring van het besluit van 13 oktober 2023 van de Vlaamse Regering strekkende tot erkenning van de Brabantse Wouden als Nationaal Park.


De gemeenteraad,

Juridische context
  • Het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2023 tot erkenning van de Brabantse Wouden als Nationaal Park;

  • Het decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 297.

Feitelijke context en argumentatie
  • Het verzoekschrift van de Boerenbond van 22 december 2023 tot nietigverklaring van voormeld besluit.

  • Het verzoekschrift van Leefbaar Land vzw van 8 januari 2024 tot nietigverklaring van voormeld besluit.

  • De oprichtingscoalitie Brabantse Wouden heeft melding gemaakt dat er een tussenkomst bij de Raad van State wordt voorbereid ter verdediging van het dossier Brabantse Wouden die qua dossieropbouw en advocatenkosten gefinancierd wordt vanuit het Park in oprichting (ic met middelen van o.a. de Vlaamse overheid). Er werd gevraagd dat zoveel mogelijk gemeenten zouden tussenkomen.

  • Het bestuur is echter van mening dat het niet opportuun is voor de gemeente om tussen te komen en financieel bij te dragen, en dat het aan de vzw Nationaal Park Brabantse Wouden toekomt om dit te doen

Dit punt werd geagendeerd op het college van 5 maart 2024 maar er kon op dat moment geen beslissing genomen worden bij gebrek aan consensus tussen de leden van het college

Artikel 107 van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat in de randgemeenten het college van burgemeester en schepenen bij consensus beslist en dat bij gebrek aan consensus de zaak door de burgemeester aan de gemeenteraad wordt voorgelegd

Ondertussen is echter de uiterste datum om nog tussen te komen in de procedure, ingeleid door Boerenbond vzw, verlopen. De tussenkomst dient echter te gebeuren binnen de 60 dagen nadat de gemeente werd betekend.

Beslissing

Artikel 1

De gemeente Linkebeek gaat niet in op het verzoek tot instellen van een vordering tot tussenkomst bij de Raad van State in de procedure, gekend onder G/A 240.806, ingeleid door Boerenbond vzw, Diestsevest 40 te 3000 Leuven door middel van een enig verzoekschrift houdende een vordering tot schorsing en nietigverklaring van het besluit van 13 oktober 2023 van de Vlaamse Regering strekkende tot erkenning van de Brabantse Wouden als Nationaal Park.

Artikel 2

De gemeente Linkebeek gaat niet in op het verzoek tot instellen van een vordering tot tussenkomst bij de Raad van State in de procedure, gekend onder G/A 240.917, ingeleid door vzw Leefbaar Land, Steenbergstraat 7 te 3960 Bree, door middel van een enig verzoekschrift houdende een vordering tot schorsing en nietigverklaring van het besluit van 13 oktober 2023 van de Vlaamse Regering strekkende tot erkenning van de Brabantse Wouden als Nationaal Park.

Artikel 3

Deze beslissing wordt gecommuniceerd aan:

Wie?

Hoe?

Dienst secretariaat

Uittreksel

Brabantse Wouden

Uittreksel via mail

Openbare behandeling van agendapunt

Amendement nr. 1, ingediend ter zitting door de heer Damien Thiéry (EnsembleLinkebeekSamen), bij het punt Samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Linkebeek en Haviland Intercommunale IgSV met betrekking tot een dienstverlening aankoopcentrale en aanvullende diensten voor onderhoudswerken aan gemeentewegen in de dienstjaren 2021-2024 - Definitieve goedkeuring stratenlijst met ramingen

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • Christophe Boulert (Gemeenteraadslid)
  • Gaëlle Cordier (Gemeenteraadslid)
  • Benjamin Daro (Gemeenteraadslid)
  • Benjamin Desmet (Gemeenteraadslid)
  • Yves Ghequiere (Gemeenteraadslid)
  • Arlette Goossens (Gemeenteraadslid)
  • Joëlle Grimmeau (Gemeenteraadslid)
  • Gilles Hallez (Gemeenteraadslid)
  • Charlotte Houset (Gemeenteraadslid)
  • Roel Leemans (Gemeenteraadslid)
  • Cédric Letier (Gemeenteraadslid)
  • Paul Opoczynski (Gemeenteraadslid)
  • Damien Thiéry (Gemeenteraadslid)
  • Monique Van Dieren (Gemeenteraadslid)
  • Pierri Vercheval (Gemeenteraadslid)

Voorzitter: Roel Leemans

Secretaris: Veerle De Brael

Stemmingen bij agendapunt

De leden van de raad stemmen openbaar

Het amendement nr. 1

Aanwezigen tijdens de stemming

  • Christophe Boulert
  • Gaëlle Cordier
  • Benjamin Daro
  • Benjamin Desmet
  • Yves Ghequiere
  • Arlette Goossens
  • Joëlle Grimmeau
  • Gilles Hallez
  • Charlotte Houset
  • Roel Leemans
  • Cédric Letier
  • Paul Opoczynski
  • Damien Thiéry
  • Monique Van Dieren
  • Pierri Vercheval

Effectieve stemmers

  • Christophe Boulert
  • Gaëlle Cordier
  • Benjamin Daro
  • Benjamin Desmet
  • Yves Ghequiere
  • Arlette Goossens
  • Joëlle Grimmeau
  • Gilles Hallez
  • Charlotte Houset
  • Roel Leemans
  • Cédric Letier
  • Paul Opoczynski
  • Damien Thiéry
  • Monique Van Dieren
  • Pierri Vercheval

Totaal aantal voorstanders: 5

Totaal aantal tegenstanders: 8

Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 2

Voorstanders

  • Gaëlle Cordier
  • Benjamin Desmet
  • Charlotte Houset
  • Paul Opoczynski
  • Damien Thiéry

Tegenstanders

  • Benjamin Daro
  • Yves Ghequiere
  • Arlette Goossens
  • Joëlle Grimmeau
  • Gilles Hallez
  • Cédric Letier
  • Monique Van Dieren
  • Pierri Vercheval

Onthoudingen, blanco of ongeldig

  • Christophe Boulert
  • Roel Leemans

Met als gevolg,

Afgekeurd

Openbare titel besluit:

Amendement nr. 1, ingediend ter zitting door de heer Damien Thiéry (EnsembleLinkebeekSamen), bij het punt Samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Linkebeek en Haviland Intercommunale IgSV met betrekking tot een dienstverlening aankoopcentrale en aanvullende diensten voor onderhoudswerken aan gemeentewegen in de dienstjaren 2021-2024 - Definitieve goedkeuring stratenlijst met ramingen


Korte openbare beschrijving:

Het amendement wordt verworpen.

Afschaffen van de verschillenden punten in verband met de Krekelendries als volgt:

Samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Linkebeek en Haviland intercommunale IgSV met betrekking tot een dienstverlening aankoopcentrale en aanvullende diensten voor onderhoudswerken aan gemeentewegen in de dienstjaren 2021-2024 - Definitieve goedkeuring stratenlijst met ramingen.

De gemeenteraad,

Juridische context
  • De gemeenteraadsbeslissing van 20 december 2021 betreffende het afsluiten van een samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Linkebeek en HAVILAND intercommunale IgSv (verder: ”Haviland”) met betrekking tot een dienstverlening aankoopcentrale en aanvullende diensten voor onderhoudswerken aan gemeentewegen in de dienstjaren 2021-2024;

  • De collegebeslissing van 28 maart 2023 betreffende de goedkeuring van het addendum om wegeniswerken in de volgende straten:

    • Molenhof (ingang)

    • Krekelendries (ontharding)

    • Brouwerijstraat (asfaltering tussen de Van Lishoutstraat en Stationstraat)

    • Dapperensquare (asfaltering tussen Stationstraat en Braambeziënlaan - kant politie)

    • Hollebeekstraat (asfaltering tussen Amnestysquare en gemeentegrens)

Feitelijke context en argumentatie
  • De gemeenteraad besliste in zitting van 20 december 2021 het college te gelasten met de uitvoering van voornoemde gemeenteraadsbeslissing betreffende de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Linkebeek en Haviland, inclusief het aanduiden van de straten zoals bepaald in artikel 1, §6 van die overeenkomst.

  • Het college keurde op datum van 28 maart 2023 het addendum goed om de wegeniswerken in volgende straten uit te voeren:

    • Molenhof (ingang)

    • Krekelendries (ontharding en plaatsing van waterdoorlatende betonstraatstenen)

    • Brouwerijstraat (asfaltering tussen de Van Lishoutstraat en Stationstraat)

    • Dapperensquare (asfaltering tussen Stationstraat en Braambeziënlaan - kant politie)

    • Hollebeekstraat (asfaltering tussen Amnestysquare en gemeentegrens)

  • Haviland het de betrokken straten opgemeten en een raming gemaakt van de te verwachten kosten:

    • Molenhof - €5.964,98

    • Krekelendries - €82.313,58

    • Brouwerijstraat - €34.589,44

    • Dapperensquare - €20.325,65

    • Hollebeekstraat - €19.824,17

  • Een extra zone zal worden toegevoegd. Het betreft een zone van 20m op de Molenstraat waarvoor nog geen raming werd bekomen, maar vergelijkbaar is met de kostprijs van Molenhof.

  • Het college dient de definitieve lijst van de uit te voeren straten goed te keuren.

  • Gelet het voor de Krekelendries over een gewijzigde inrichting gaat, dient tevens het ontwerpplan te worden goedgekeurd. De rijweg zal worden uitgevoerd in grijze waterdoorlatende betonstraatstenen.

Dit punt werd geagendeerd op het college van 5 maart 2024 maar er kon op dat moment geen beslissing genomen worden bij gebrek aan consensus tussen de leden van het college

Artikel 107 van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat in de randgemeenten het college van burgemeester en schepenen bij consensus beslist en dat bij gebrek aan consensus de zaak door de burgemeester aan de gemeenteraad wordt voorgelegd

Financiële context
  • Voor de uitvoering van de werken is er voldoende krediet voorzien op het budget 2024/AC-3.1.8/0200-00/22400007/GEMEENTE/BESTUUR/IP-05-2020.

Beslissing

Artikel 1

De gemeenteraad gaat akkoord met de uitvoering en de raming van asfalterings- en betonwerken door Haviland in volgende straten:

- Molenhof - €5.964,98

- Krekelendries - €82.313,58

- Brouwerijstraat - €34.589,44

- Dapperensquare - €20.325,65

- Hollebeekstraat - €19.824,17

- Molenstraat - €6.000

Artikel 2

De gemeenteraad gaat akkoord met het ontwerpplan voor de herinrichting van de Krekelendries.

Artikel 3

Deze beslissing wordt gecommuniceerd aan:

Wie?

Hoe?

Dienst grondgebiedzaken

Uittreksel

Dienst secretariaat

Uittreksel

Financiële dienst

Uittreksel

Haviland

Uittreksel

HET AMENDEMENT WORDT VERWORPEN

Deze beslissing wordt gecommuniceerd aan:

Wie?

Hoe?

Dienst secretariaat

Uittreksel

Openbare behandeling van agendapunt

Samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Linkebeek en Haviland intercommunale IgSV met betrekking tot een dienstverlening aankoopcentrale en aanvullende diensten voor onderhoudswerken aan gemeentewegen in de dienstjaren 2021-2024 - Goedkeuring stratenlijst en ramingen (gepland)

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • Christophe Boulert (Gemeenteraadslid)
  • Gaëlle Cordier (Gemeenteraadslid)
  • Benjamin Daro (Gemeenteraadslid)
  • Benjamin Desmet (Gemeenteraadslid)
  • Yves Ghequiere (Gemeenteraadslid)
  • Arlette Goossens (Gemeenteraadslid)
  • Joëlle Grimmeau (Gemeenteraadslid)
  • Gilles Hallez (Gemeenteraadslid)
  • Charlotte Houset (Gemeenteraadslid)
  • Roel Leemans (Gemeenteraadslid)
  • Cédric Letier (Gemeenteraadslid)
  • Paul Opoczynski (Gemeenteraadslid)
  • Damien Thiéry (Gemeenteraadslid)
  • Monique Van Dieren (Gemeenteraadslid)
  • Pierri Vercheval (Gemeenteraadslid)

Voorzitter: Roel Leemans

Secretaris: Veerle De Brael

Stemmingen bij agendapunt

De leden van de raad stemmen openbaar

Het voorstel van besluit

Aanwezigen tijdens de stemming

  • Christophe Boulert
  • Gaëlle Cordier
  • Benjamin Daro
  • Benjamin Desmet
  • Yves Ghequiere
  • Arlette Goossens
  • Joëlle Grimmeau
  • Gilles Hallez
  • Charlotte Houset
  • Roel Leemans
  • Cédric Letier
  • Paul Opoczynski
  • Damien Thiéry
  • Monique Van Dieren
  • Pierri Vercheval

Effectieve stemmers

  • Christophe Boulert
  • Gaëlle Cordier
  • Benjamin Daro
  • Benjamin Desmet
  • Yves Ghequiere
  • Arlette Goossens
  • Joëlle Grimmeau
  • Gilles Hallez
  • Charlotte Houset
  • Roel Leemans
  • Cédric Letier
  • Paul Opoczynski
  • Damien Thiéry
  • Monique Van Dieren
  • Pierri Vercheval

Totaal aantal voorstanders: 8

Totaal aantal tegenstanders: 0

Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 7

Voorstanders

  • Benjamin Daro
  • Yves Ghequiere
  • Arlette Goossens
  • Joëlle Grimmeau
  • Gilles Hallez
  • Cédric Letier
  • Monique Van Dieren
  • Pierri Vercheval

Onthoudingen, blanco of ongeldig

  • Christophe Boulert
  • Gaëlle Cordier
  • Benjamin Desmet
  • Charlotte Houset
  • Roel Leemans
  • Paul Opoczynski
  • Damien Thiéry

Met als gevolg,

Goedgekeurd

Openbare titel besluit:

Samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Linkebeek en Haviland intercommunale IgSV met betrekking tot een dienstverlening aankoopcentrale en aanvullende diensten voor onderhoudswerken aan gemeentewegen in de dienstjaren 2021-2024 - Definitieve goedkeuring stratenlijst met ramingen.

Korte openbare beschrijving:

De gemeenteraad gaat akkoord met de uitvoering en de raming van asfalterings- en betonwerken door Haviland in volgende straten: Molenhof - €5.964,98, Krekelendries - €82.313,58, Brouwerijstraat - €34.589,44, Dapperensquare - €20.325,65, Hollebeekstraat - €19.824,17, Molenstraat - €6.000. De gemeenteraad gaat akkoord met het ontwerpplan voor de herinrichting van de Krekelendries.


De gemeenteraad,

Juridische context
  • De gemeenteraadsbeslissing van 20 december 2021 betreffende het afsluiten van een samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Linkebeek en HAVILAND intercommunale IgSv (verder: ”Haviland”) met betrekking tot een dienstverlening aankoopcentrale en aanvullende diensten voor onderhoudswerken aan gemeentewegen in de dienstjaren 2021-2024;

  • De collegebeslissing van 28 maart 2023 betreffende de goedkeuring van het addendum om wegeniswerken in de volgende straten:

    • Molenhof (ingang)

    • Krekelendries (ontharding)

    • Brouwerijstraat (asfaltering tussen de Van Lishoutstraat en Stationstraat)

    • Dapperensquare (asfaltering tussen Stationstraat en Braambeziënlaan - kant politie)

    • Hollebeekstraat (asfaltering tussen Amnestysquare en gemeentegrens)

Feitelijke context en argumentatie
  • De gemeenteraad besliste in zitting van 20 december 2021 het college te gelasten met de uitvoering van voornoemde gemeenteraadsbeslissing betreffende de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Linkebeek en Haviland, inclusief het aanduiden van de straten zoals bepaald in artikel 1, §6 van die overeenkomst.

  • Het college keurde op datum van 28 maart 2023 het addendum goed om de wegeniswerken in volgende straten uit te voeren:

    • Molenhof (ingang)

    • Krekelendries (ontharding en plaatsing van waterdoorlatende betonstraatstenen)

    • Brouwerijstraat (asfaltering tussen de Van Lishoutstraat en Stationstraat)

    • Dapperensquare (asfaltering tussen Stationstraat en Braambeziënlaan - kant politie)

    • Hollebeekstraat (asfaltering tussen Amnestysquare en gemeentegrens)

  • Haviland het de betrokken straten opgemeten en een raming gemaakt van de te verwachten kosten:

    • Molenhof - €5.964,98

    • Krekelendries - €82.313,58

    • Brouwerijstraat - €34.589,44

    • Dapperensquare - €20.325,65

    • Hollebeekstraat - €19.824,17

  • Een extra zone zal worden toegevoegd. Het betreft een zone van 20m op de Molenstraat waarvoor nog geen raming werd bekomen, maar vergelijkbaar is met de kostprijs van Molenhof.

  • Het college dient de definitieve lijst van de uit te voeren straten goed te keuren.

  • Gelet het voor de Krekelendries over een gewijzigde inrichting gaat, dient tevens het ontwerpplan te worden goedgekeurd. De rijweg zal worden uitgevoerd in grijze waterdoorlatende betonstraatstenen.

Dit punt werd geagendeerd op het college van 5 maart 2024 maar er kon op dat moment geen beslissing genomen worden bij gebrek aan consensus tussen de leden van het college

Artikel 107 van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat in de randgemeenten het college van burgemeester en schepenen bij consensus beslist en dat bij gebrek aan consensus de zaak door de burgemeester aan de gemeenteraad wordt voorgelegd

Financiële context
  • Voor de uitvoering van de werken is er voldoende krediet voorzien op het budget 2024/AC-3.1.8/0200-00/22400007/GEMEENTE/BESTUUR/IP-05-2020.

Beslissing

Artikel 1

De gemeenteraad gaat akkoord met de uitvoering en de raming van asfalterings- en betonwerken door Haviland in volgende straten:

- Molenhof - €5.964,98

- Krekelendries - €82.313,58

- Brouwerijstraat - €34.589,44

- Dapperensquare - €20.325,65

- Hollebeekstraat - €19.824,17

- Molenstraat - €6.000

Artikel 2

De gemeenteraad gaat akkoord met het ontwerpplan voor de herinrichting van de Krekelendries.

Artikel 3

Deze beslissing wordt gecommuniceerd aan:

Wie?

Hoe?

Dienst grondgebiedzaken

Uittreksel

Dienst secretariaat

Uittreksel

Financiële dienst

Uittreksel

Haviland

Uittreksel

Openbare behandeling van agendapunt

Opmaak energieprestatiecertificaten publieke gebouwen – Aanvulling (gepland)

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • Christophe Boulert (Gemeenteraadslid)
  • Gaëlle Cordier (Gemeenteraadslid)
  • Benjamin Daro (Gemeenteraadslid)
  • Benjamin Desmet (Gemeenteraadslid)
  • Yves Ghequiere (Gemeenteraadslid)
  • Arlette Goossens (Gemeenteraadslid)
  • Joëlle Grimmeau (Gemeenteraadslid)
  • Gilles Hallez (Gemeenteraadslid)
  • Charlotte Houset (Gemeenteraadslid)
  • Roel Leemans (Gemeenteraadslid)
  • Cédric Letier (Gemeenteraadslid)
  • Paul Opoczynski (Gemeenteraadslid)
  • Damien Thiéry (Gemeenteraadslid)
  • Monique Van Dieren (Gemeenteraadslid)
  • Pierri Vercheval (Gemeenteraadslid)

Voorzitter: Roel Leemans

Secretaris: Veerle De Brael

Stemmingen bij agendapunt

De leden van de raad stemmen openbaar

Het voorstel van besluit

Aanwezigen tijdens de stemming

  • Christophe Boulert
  • Gaëlle Cordier
  • Benjamin Daro
  • Benjamin Desmet
  • Yves Ghequiere
  • Arlette Goossens
  • Joëlle Grimmeau
  • Gilles Hallez
  • Charlotte Houset
  • Roel Leemans
  • Cédric Letier
  • Paul Opoczynski
  • Damien Thiéry
  • Monique Van Dieren
  • Pierri Vercheval

Effectieve stemmers

  • Christophe Boulert
  • Gaëlle Cordier
  • Benjamin Daro
  • Benjamin Desmet
  • Yves Ghequiere
  • Arlette Goossens
  • Joëlle Grimmeau
  • Gilles Hallez
  • Charlotte Houset
  • Roel Leemans
  • Cédric Letier
  • Paul Opoczynski
  • Damien Thiéry
  • Monique Van Dieren
  • Pierri Vercheval

Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen

Openbare titel besluit:

Opmaak energieprestatiecertificaten publieke gebouwen – Aanvulling

Korte openbare beschrijving:

De gemeenteraad beslist aanvragen tot de opmaak van een energieprestatiecertificaat voor niet-residentiële gebouwen voor de gebouwen gelegen Hollebeekstraat 212, Brouwerijstraat 110 en Dwersbos 1 in te dienen op het platform van het Vlaams Energiebedrijf.


De gemeenteraad,

Juridische context
Feitelijke context en argumentatie
  • Vanaf 1 januari 2024 dienen bepaalde grote niet-residentiële gebouwen, waaronder publieke gebouwen en gebouwen die gebruikt worden door gemeentelijke overheden, continu te beschikken over een geldig energieprestatiecertificaat voor niet-residentiële gebouwen.

  • Een klein niet-residentieel gebouw wordt begrepen als een gebouweenheid met een niet-residentiële hoofdbestemming met een bruikbare vloeroppervlakte die niet groter is dan 500 m² en waarbij het aaneengesloten geheel van niet-residentiële gebouweenheden binnen hetzelfde gebouw waarvan de gebouweenheid deel uitmaakt, een bruikbare vloeroppervlakte heeft die niet groter is dan 1000 m² en geen niet-residentiële eenheid bevat die groter is dan 500 m². Een groot niet-residentieel gebouw is bijgevolg een niet-residentieel gebouw dat geen klein niet-residentieel gebouw is.

  • De gemeente Linkebeek dient een energieprestatiecertificaat voor niet-residentiële gebouwen te laten opmaken voor de grote niet-residentiële gebouwen in haar bezit op dewelke voornoemde verplichting van toepassing is.

  • Op 23 januari 2024 besliste het college reeds aanvragen tot de opmaak van een energieprestatiecertificaat voor niet-residentiële gebouwen voor vier gebouwen in te dienen.

  • De voornoemde verplichting is eveneens van toepassing op extern verzelfstandige agentschappen. Voor de gemeente Linkebeek omvatten deze concreet de gebouwen van Hoeve 't Holleken (Hollebeekstraat 212) en LinkebeekSport (Brouwerijstraat 110).

  • Ook het gebouw van Huize Lismonde (Dwersbos 1) voldoet aan de voorwaarden van het Energiebesluit van 19 november 2010 en dient over een energieprestatiecertificaat voor publieke gebouwen te beschikken.

  • Op 26 februari 2024 sloot de gemeente Linkebeek zich aan bij de aankoopcentrale Vlaams EnergieBedrijf (VEB) voor de plaatsing van opdrachten inzake onder meer energie-efficiëntiediensten.

  • Het VEB is een Extern Verzelfstandigd Agentschap van privaat recht (nv) en heeft rechtspersoonlijkheid. Eén van de haar toegewezen taken volgens het decreet van 15/07/2011 is het leveren van gas en elektriciteit en het faciliteren, het aanbieden en het coördineren van energiediensten om energiebesparende maatregelen en milieuvriendelijke energieproductie in gebouwen te verwezenlijken.

  • Voor wat de behandeling van energieprestatieprojecten betreft, plaatst het VEB als aankoopcentrale overheidsopdrachten of raamovereenkomsten voor werken, leveringen of diensten bestemd voor aanbesteders (i.e. het bemiddelaar-model).

Dit punt werd geagendeerd op het college van 12 maart 2024 maar er kon op dat moment geen beslissing genomen worden bij gebrek aan consensus tussen de leden van het college

Artikel 107 van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat in de randgemeenten het college van burgemeester en schepenen bij consensus beslist en dat bij gebrek aan consensus de zaak door de burgemeester aan de gemeenteraad wordt voorgelegd

Beslissing
Artikel 1

De gemeenteraad beslist aanvragen tot de opmaak van een energieprestatiecertificaat voor niet-residentiële gebouwen voor de gebouwen gelegen Hollebeekstraat 212, Brouwerijstraat 110 en Dwersbos 1 in te dienen op het platform van het Vlaams Energiebedrijf.

Artikel 2

Deze beslissing wordt gecommuniceerd aan:

Wie?

Hoe?

Dienst secretariaat

Uittreksel

Dienst grondgebiedzaken

Uittreksel

Vlaams EnergieBedrijf

Mail + aanvraag via platform

Openbare behandeling van agendapunt

Prioriteitenkader handhaving ruimtelijke ordening (gepland)

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • Christophe Boulert (Gemeenteraadslid)
  • Gaëlle Cordier (Gemeenteraadslid)
  • Benjamin Daro (Gemeenteraadslid)
  • Benjamin Desmet (Gemeenteraadslid)
  • Yves Ghequiere (Gemeenteraadslid)
  • Arlette Goossens (Gemeenteraadslid)
  • Joëlle Grimmeau (Gemeenteraadslid)
  • Gilles Hallez (Gemeenteraadslid)
  • Charlotte Houset (Gemeenteraadslid)
  • Roel Leemans (Gemeenteraadslid)
  • Cédric Letier (Gemeenteraadslid)
  • Paul Opoczynski (Gemeenteraadslid)
  • Damien Thiéry (Gemeenteraadslid)
  • Monique Van Dieren (Gemeenteraadslid)
  • Pierri Vercheval (Gemeenteraadslid)

Voorzitter: Roel Leemans

Secretaris: Veerle De Brael

Stemmingen bij agendapunt

De leden van de raad stemmen openbaar

Het voorstel van besluit

Aanwezigen tijdens de stemming

  • Christophe Boulert
  • Gaëlle Cordier
  • Benjamin Daro
  • Benjamin Desmet
  • Yves Ghequiere
  • Arlette Goossens
  • Joëlle Grimmeau
  • Gilles Hallez
  • Charlotte Houset
  • Roel Leemans
  • Cédric Letier
  • Paul Opoczynski
  • Damien Thiéry
  • Monique Van Dieren
  • Pierri Vercheval

Effectieve stemmers

  • Christophe Boulert
  • Gaëlle Cordier
  • Benjamin Daro
  • Benjamin Desmet
  • Yves Ghequiere
  • Arlette Goossens
  • Joëlle Grimmeau
  • Gilles Hallez
  • Charlotte Houset
  • Roel Leemans
  • Cédric Letier
  • Paul Opoczynski
  • Damien Thiéry
  • Monique Van Dieren
  • Pierri Vercheval

Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen

Openbare titel besluit:

Prioriteitenkader handhaving ruimtelijke ordening

Korte openbare beschrijving:

Het lokaal bestuur Linkebeek handhaaft bepaalde misdrijven en inbreuken prioritair, zet proactief in op controles betreffende bepaalde inbreuken en sensibiliseert betreffende bepaalde vergunningsplichten.


De gemeenteraad,

Juridische context
Feitelijke context en argumentatie
  • Het handhaven op stedenbouwkundige overtredingen is naast plannen en vergunnen een derde noodzakelijke pijler voor een behoorlijk gemeentelijk ruimtelijk beleid. Een gemeentelijk handhavingsbeleid betracht het objectief, transparant en gestructureerd behandelen van schendingen. Dit met als doel de goede ruimtelijke ordening en de unieke omgeving die Linkebeek biedt, als buurgemeente van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, met een sterk residentieel karakter in combinatie met waardevol open ruimtegebied, beekvalleien met tussenliggende plateaus en klein landschapselementen, te bewaken. Het handhavingsdecreet geeft de mogelijk om naast de gerechtelijke procedure ook aan de hand van beboeting op te treden voor wat betreft de inbreuken of misdrijven die door de gemeentelijk stedenbouwkundig inspecteur naar de beboetingsentiteit worden doorverwezen. Ook een proces-verbaal waarvoor het parket van de procureur des Konings beslist niet strafrechtelijk op te treden wordt door hen verzonden naar de beboetingsentiteit. Gezien het gewest meer op een programmatorische wijze wil handhaven, werd er een gewestelijk prioriteitenkader opgesteld aan de hand van het handhavingsprogramma ruimtelijke ordening van 2015. Gezien de beboetingsentiteit, zoals vele lokale besturen, ook geconfronteerd worden met beperkte middelen, is het van essentieel belang om deze zo efficiënt mogelijk in te zetten. Hieruit volgt dat dossiers die niet opgenomen zijn in een gewestelijk of een gemeentelijk prioriteitenkader, in principe geseponeerd worden. Gelet op deze werking van de beboetingsentiteit en de beperkte en niet lokaal afgestemde gewestelijke prioriteiten, is het van essentieel belang dat ook op het lokale niveau een prioriteitenkader wordt opgesteld en overgemaakt aan de beboetingsentiteit.

  • Het lokaal bestuur Linkebeek wenst een actief handhavingsbeleid te voeren inzake ruimtelijke ordening en milieu. Om dit beleid te concretiseren heeft de gemeente enkele verbalisanten ruimtelijke ordening aangesteld.

  • Onderstaand prioriteitenkader richt zich voornamelijk op schendingen met betrekking tot ruimtelijke ordening, dit voor de werking van de gemeentelijke verbalisanten ruimtelijke ordening en voor de mogelijke bestuurlijke beboeting door de gewestelijke entiteit. Het prioriteitenkader is een weerspiegeling van de lokale accenten die de gemeente wenst te stellen op vlak van ruimtelijke ordening, afgestemd op de beschikbare middelen.

  • De aangestelde verbalisant ruimtelijke ordening stelt schendingen vast en maakt, indien nodig, bij een misdrijf een proces-verbaal op of bij een inbreuk een verslag van vaststelling. Deze misdrijven en inbreuken worden opgevolgd in functie van het bekomen van een goede ruimtelijke ordening en het uitvoeren van dit prioriteitenkader. Het gevolg dat wordt gegeven aan bepaalde schendingen dient bepaald te worden door de gemeentelijk stedenbouwkundig inspecteur.

  • Het lokaal bestuur Linkebeek wenst een efficiënt, effectief en doelmatig handhavingsbeleid voorop te stellen. Er wordt getracht volgende doelstellingen te beogen:

    • Het bewaren en creëren van een goede ruimtelijke ordening.

    • Het vrijwaren van de resterende openruimte en de beekvalleien.

    • Het beschermen van waardevolle klein landschapselementen.

    • Het verbeteren van de algemene leefkwaliteit.

    • Het tegengaan van misdrijven en inbreuken in de toekomst.

    • Het realiseren van de klimaatdoelstellingen.

    Met haar beleid wil het lokaal bestuur Linkebeek inzetten op de preventie van misdrijven en inbreuken aan de hand van sensibilisering, communicatie, informatie delen en zo verder. Vanuit dit oogpunt wordt in eerste instantie gebruik gemaakt van zachte handhavingsinstrumenten zoals raadgevingen en aanmaningen. Dit gewenst beleid geeft vorm aan onderstaande methode, het samenwerkingsprotocol met Intercommunale Haviland en de gestelde gemeentelijke prioriteiten.

  • De werking van de gemeentelijk verbalisanten ruimtelijke ordening, in dit geval eveneens de medewerkers van de Intercommunale Haviland aangesteld door het college, wordt in detail toelicht in het samenwerkingsprotocol handhaving. Afhankelijk van het misdrijf of de inbreuk kan de aanmaning volgende mogelijkheden inhouden:

    • Aanmaning om regularisatieaanvraag in te dienen indien mogelijk.

    • Aanmaning om de plaats in oorspronkelijke staat te herstellen.

    • Aanmaning om het strijdig gebruik te stoppen.

    • Aanmaning tot het uitvoeren van aanpassingswerken om de integratie met de goede ruimtelijke ordening te garanderen.

    De overtreder kan zich steeds richten tot de gemeente voor het aangaan van een minnelijke schikking betreffende de schending. Deze vraag tot minnelijke schikking kan enkel gesteld worden door de overtreder, gericht aan burgemeester of de gemeentelijk stedenbouwkundig inspecteur. Indien voormelde zachte handhavingsinstrumenten niet meer voldoen, of er wordt niet binnen afzienbare tijd vastgelegd in de aanmaning of raadgeving gereageerd, rest een optreden langs gerechtelijke of bestuurlijke weg. Dit heeft als hoofddoel het herstel van de goede ruimtelijke ordening, niet het sanctionerend optreden op zich. Echter een burger/onderneming die onmiskenbaar weigert aan de regelgeving en/of aanmaningen een tijdig gevolg te geven, mag niet zomaar ongestraft blijven. Dit met het oog op een toekomstgericht ruimtelijk beleid en behoudt van de levenskwaliteit van de omgeving. De zachte handhavingsinstrumenten kunnen echter niet worden toegepast voor schendingen die in uitvoering en nog niet afgerond zijn. Ter bescherming van de goede ruimtelijke ordening wordt bij aan de gang zijnde schendingen meteen een stakingsbevel gegeven. Dit ook om de betrokkene(n) te beschermen tegen het maken van bijkomende schendingen. Het verder verloop van het handhavingstraject is beschreven in het samenwerkingsprotocol. Bovenstaande principes worden gehanteerd bij de inzet van de voorhanden zijnde handhavingsinstrumenten en middelen. Het prioriteitenkader en het samenwerkingsprotocol zorgen voor een consequent en transparant handhavingsbeleid. Het maakt ook de sensibilisering en activering van de burger/onderneming mogelijk en geeft een werkbaar kader om handhavend in te grijpen. Teneinde een volledige trajectopvolging van de misdrijven en inbreuken te kunnen garanderen dat in lijn ligt met het gemeentelijk beleid, wordt door het lokaal bestuur Linkebeek een prioriteitenkader opgesteld. Deze prioriteiten volgen uit een omgevingsanalyse die verankerd is op:

    • Het beleid van het college van burgemeester en schepenen met betrekking tot de unieke karakteristieken van de gemeente.

    • De ervaring en terreinkennis van de dienst grondgebiedzaken van de gemeente.

    • De meldingen en schendingen die vaak gesignaleerd worden bij de gemeente.

    • Het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan.

    • De toekomstvisie inzake ruimtelijke ordening.

    • Andere belangrijke planologische voorschriften en/of stedenbouwkundige verordeningen.

    • Belangrijke voorwaarden of verbodsbepalingen opgenomen in omgevingsvergunningen.

    • De te realiseren klimaatdoelstellingen.

  • Het prioriteitenkader omvat zowel de schendingen die als misdrijf gecategoriseerd worden als deze die als inbreuk aanzien worden. Naast het algemeen kaderen van de gemeentelijke prioriteiten is dit document ook van belang bij het opleggen van een bestuurlijke boete door het gewest. Dit voornamelijk voor de inbreuken maar ook voor de misdrijven die worden overgemaakt aan de beboetingsentiteit.

    Onderstaande prioriteiten kunnen aangepast worden naar gelang de evolutie van het beleid binnen de gemeente. Wijzigingen dienen te gebeuren in samenspraak met de verbalisanten RO van Intercommunale Haviland indien aangesteld en worden steeds overgemaakt aan de gewestelijke beboetingsentiteit.

    Er worden geen misdrijven aangeduid waarvoor de strafrechtelijke vervolging wordt vervangen door bestuurlijke beboeting.

    De keuze om prioritair te handhaven op misdrijven en inbreuken in uitvoering is een evidentie, ter bescherming van de goede ruimtelijke ordening wordt bij aan de gang zijnde schendingen meteen opgetreden, dit ook om de betrokkene(n) te beschermen tegen het maken van bijkomende schendingen. Bij aan de gang zijnde schendingen wordt een stakingsbevel gegeven. Ook schendingen gepleegd door recidivisten wordt als prioriteit opgenomen. Het is belangrijk om bij het herhaaldelijk plegen van misdrijven en inbreuken kort op de bal te spelen en een duidelijk signaal te geven dat aan de handelswijze van de recidivist een einde dient te komen.

    Gezien overtredingen in ruimtelijke kwetsbare- en openruimte gebieden een grotere impact hebben dan in andere gebieden zullen schendingen in deze gebieden steeds prioritair behandeld worden. Hoewel overtredingen in de ruimtelijk kwetsbare gebieden (RKG), zoals aangeduid in gewestelijke plannen (gewestplannen/ GRUP’s), een gewestelijke handhavingsprioriteit zijn, is het ook belangrijk op lokaal niveau extra aandacht te besteden aan deze gebieden, meer zelfs, deze gebieden zijn specifiek opgenomen in de lijst opgesteld door de Vlaams minister van Omgeving, Natuur en Landbouw met de gezamenlijke handhavingsprioriteiten Ruimtelijke Ordening. Linkebeek heeft waardevolle en beschermde openruimtegebieden. De gemeente wil dit optimaal bewaren voor de komende generaties. De kwaliteit van de open ruimte draagt sterk bij tot de leef- en woonkwaliteit, waarmee de gemeente zich kan onderscheiden van het naastliggende Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

    Linkebeek telt een aantal beekvalleien met tussenin plateaus, deze resulteren eveneens in waardevolle historische en nog in tact gebleven holle wegen die op de biologische waarderingskaarten zijn ingekleurd als biologisch zeer waardevol en naast de beschermde cultuur historische landschappen een belangrijke rol spelen inzake de biodiversiteit in de gemeente. De gemeente wil deze holle wegen dan ook optimaal beschermen waardoor overtredingen die schade toebrengen aan de holle wegen en hun onmiddellijke omgeving prioritair zullen behandeld worden. Ter bescherming van deze kleine landschapselementen zal de gemeente eveneens proactief optreden.

    Het opdelen van woningen en het creëren van bijkomende woongelegenheden is prioritair omdat het naast stedenbouw eveneens huisvesting betreft. Gezien vaak de meest kwetsbare mensen in de samenleving het slachtoffer zijn van de gevolgen van onvergunde woonentiteiten, die in veel gevallen ook voor inferieure woonvormen zorgen, betreft het sociale aspect een verzwarende omstandigheid bij deze schendingen. Het verhogen van het aantal woongelegenheden of het creëren van een woonentiteit in een daarvoor niet bestemd gebouw, kan tevens tot overlast en overbezetting van het terrein leiden.

    Belgen zijn kampioenen in het verharden van tuinen. Meer en meer tuinen worden verhard met kiezelstenen, klinkers, tegels, dolomiet, kunstgras; ook ondernemingen nemen het vaak niet zo nauw met verhardingen. De gemeente zal sensibiliseren rond de verhardingsproblematiek en de vergunningsplicht bij het aanleggen van verharding en zal tevens ook een proactief beleid voeren inzake de controle op het verharden van de voortuin. De gemeente besteed hier dan ook de nodige aandacht aan in zijn vergunningen- en planningsbeleid door beperkingen op te leggen inzake de verhardingsgraad. Naast sensibilisering hierrond is het uiteraard ook belangrijk na te gaan dat de regels correct worden nageleefd. Elke verharding heeft een negatieve invloed op de woonomgeving en het klimaat. Door de toenemende verharde oppervlakten ontstaat er een groter risico op overstromingen bij hevige regenval, het maakt infiltratie van oppervlaktewater op eigen terrein minder evident of genereert mogelijk overlast op aanpalende percelen door een versnelde afvoer, al dan niet naar het publieke domein of rioleringsstelsel, dat onder druk komt te staan. Verharding zorgt bovendien voor hittestress op warme dagen doordat verharding warmte absorbeert en terug uitstraalt, zorgt voor minder CO2- opslag door planten en bomen en een verlies aan biodiversiteit. Verharding kan tevens leiden tot ongewenste neveneffecten zoals het parkeren van voertuigen of het opslaan van materialen, materieel of afval. Deze maatschappelijke overlast en het feit dat een consequent vergunningen- en planningsbeleid enkel zin heeft als er ook effectief op wordt gehandhaafd maakt dat de gemeente schendingen betreffende het aanleggen van verharding als prioriteit vastlegt. Schendingen betreffende het aanleggen van voortuinverharding zonder vergunning of het niet naleven van voorwaarden m.b.t. voortuinverhardingen opgelegd in omgevingsvergunningen en het aanleggen van niet van vergunning vrijgestelde verharding in zij- en achtertuin in overstromingsgevoelig gebied zullen prioritair worden behandeld.

    Reliëfwijzigingen zijn vaak aanleiding van wateroverlast, ophogingen en afgravingen hebben mogelijk een effect op het publiek domein door een gewijzigde waterstroom en zijn vaak oorzaak van burgerlijke conflicten doordat eigenaars van aanpalende percelen plots te kampen krijgen met wateroverlast. Men dient extra waakzaam te zijn met aanpassingen van het reliëf in overstromingsgevoelig gebieden. Iedere manipulatie zoals het ophogen, of uitgraven van een terrein, waardoor de aard of de functie van het terrein wijzigt wordt aanzien als een reliëfwijziging. Onder ‘aard’ en ‘functie’ van het terrein wordt onder meer ook de invloed op de bestemming, het feitelijke gebruik of het uitzicht bedoeld. Reliëfwijzigingen hebben bovendien ook een invloed op de biodiversiteit door de ingrepen in de bodem. Het wijzigen van het reliëf in erosie- en overstromingsgevoelige gebieden is expliciet uitgesloten in het besluit van vergunning vrijgestelde stedenbouwkundige handelingen, hierop zal dan ook prioritair worden behandeld.

    Het groene karakter van de gemeente speelt een belangrijke rol in de woon- en leefkwaliteit en vormt een aantrekkingskracht voor nieuwe inwoners. Het bewaren van het bestaande groen in de gemeente is prioritair om het typische karakter van de gemeente, waarmee ze zich kan onderscheiden van de grootstad, te behouden. Het vellen van bomen uit gebruiksgemak en/of zonder compensatie door heraanplant kan niet aanvaard worden, de gemeente beoordeelt elke aanvraag tot vellen van bomen zorgvuldig en legt waar nodig voorwaarden op om het groene karakter van de gemeente te bewaken. Het kappen van bomen zonder vergunning en het niet naleven van de opgelegde heraanplant bij een omgevingsvergunning zal dan ook prioritair worden behandeld. De gemeente zal sensibiliseren rond de vergunningsplichtig van het vellen van hoogstammige bomen en wenst ook proactief op te treden tegen het kappen van bomen zonder vergunning en het niet naleven van de opgelegde groenaanplant.

    Milieuschendingen hebben nagenoeg altijd een impact op de goede ruimtelijke ordening, een gecoördineerde aanpak is dan ook aanbevolen gezien milieuschendingen vaak ook als verzwarende omstandigheden gelden bij de schendingen inzake ruimtelijke ordening. Gezien milieuschendingen meestal een voortdurend karakter kunnen hebben en het herstel steeds voorop wordt gesteld, is adequaat optreden uitermate belangrijk waardoor gecombineerde schendingen RO / Milieu steeds prioritair zullen behandeld worden.

    Inzake stedenbouwkundige inbreuken krijgen naast inbreuken bij werken in uitvoering en het herhaaldelijk plegen van inbreuken, ook dossiers inzake het uitvoeren van handelingen zonder controle van een architect een prioritaire behandeling. De Belgische wetgeving verplicht een beroep te doen op de tussenkomst van een architect voor elke bouw of verbouwing waarvoor een bouwvergunning vereist is – behalve voor de wettelijk vastgestelde uitzonderingen. De opvolging en controle van bouwwerken door een architect biedt enerzijds een bescherming voor de bouwheer zelf, maar zorgt anderzijds ook voor de bescherming van derden doordat de werken en de correcte uitvoering ervan van dichtbij worden opgevolgd. Een tijdig ingrijpen van de architect kan schade aan de bouwheer en derden voorkomen.

    De gemeente hecht veel belang aan het correct informeren van kandidaat-kopers bij de overdracht van een eigendom. Het correct informeren vermijdt latere onvoorziene omstandigheden, discussies en burgerlijke geschillen. De hogere overheid heeft het recent mogelijk gemaakt om strenger op te treden tegen schendingen van de informatieplicht door deze op te nemen als een stedenbouwkundige inbreuk in de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening. Schendingen tegen de informatieplicht worden eveneens als prioriteit opgenomen.

Beslissing
Artikel 1

Het lokaal bestuur Linkebeek handhaaft prioritair volgende misdrijven:

  • Werken in uitvoering en herhaaldelijk plegen van misdrijven.

  • Overtredingen in ruimtelijke kwetsbare- en openruimte gebieden.

  • Overtredingen in en langsheen waardevolle holle wegen.

  • Zonder vergunning opdelen van een woning of bijkomende woongelegenheden creëren.

  • Het aanleggen van voortuinverharding zonder vergunning of het niet naleven van voorwaarden m.b.t. voortuinverhardingen opgelegd in omgevingsvergunningen.

  • Het aanleggen van verharding in zij- en achtertuin in overstromingsgevoelig gebied.

  • Het wijzigen van het reliëf in erosie- en overstromingsgevoelige gebieden.

  • Het kappen van bomen zonder vergunning en/of het niet naleven van de opgelegde heraanplant bij een omgevingsvergunning.

  • Gecombineerde schendingen RO / Milieu.

  • Handelingen strijdig met de basisrechten van zonevreemde constructies.

  • Het plaatsen van gesloten afsluitingen in de voortuinstrook.

  • Bestemmingswijzigingen strijdig met de planologische voorschriften.

  • Het stallen van voertuigen en allerhande materiaal die het straatbeeld nefast beïnvloeden en schendingen betreffende het gewoonlijk gebruik van grond.

  • Verlichte- en LED-publiciteitsinrichtingen.

Artikel 2

Het lokaal bestuur Linkebeek handhaaft prioritair volgende inbreuken:

  • Werken in uitvoering en herhaaldelijk plegen van inbreuken.

  • Uitvoeren van handelingen zonder controle van architect.

  • Het schenden van de informatieplicht zoals bepaald in artikel 5.2.1 tot en met 5.2.6 van de VCRO.

  • Het realiseren van een aanbouw zonder aktename.

Artikel 3

Het lokaal bestuur Linkebeek zet proactief in op controles betreffende:

  • Naleving van voorwaarden m.b.t. verhardingen in voortuinen opgelegd in omgevingsvergunningen of uitgevoerd zonder omgevingsvergunning.

  • Overtredingen langsheen en in holle wegen.

  • Het kappen van bomen en het uitvoeren van de heraanplant.

Artikel 4

Het lokaal bestuur Linkebeek handhaaft niet-prioritair:

  • Vernieuwen van de draagstructuur van een dak.

  • Isoleren van gevels en daken.

  • Overtredingen en inbreuken verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.

  • Kleine overtredingen die in overeenstemming zijn met de toepasselijke stedenbouwkundige voorschriften, doch waarvoor geen omgevingsvergunning werd verleend.

  • Niet recente inbreuken en misdrijven.

Artikel 5

Het lokaal bestuur Linkebeek sensibiliseert betreffende:

  • Vergunningplicht voor het aanleggen van verhardingen in de voortuin.

  • Vergunningsplicht bij het vellen van bomen.

  • De vrijstellingen en de vergunningsplicht voor tuinafsluitingen en bijgebouwen.

Artikel 6

Deze beslissing wordt gecommuniceerd aan:

Wie?

Hoe?

Parket, Nerviersstraat 60 te 1730 Asse

Post

Intercommunale Haviland dienst ruimtelijke ordening - handhaving

Post

Dienst grondgebiedzaken

Uittreksel

De voorzitter sluit de zitting op 25/03/2024 21:35 .

1. VRAAG VANWEGE MEVR. A. GOOSSENS (LINK@VENIR) GERICHT AAN DHR THIÉRY ALS SCHEPEN VAN ONDERWIJS

Naar aanleiding van het burgemeesterbesluit tot stopzetting van de overeenkomst tot levering van de warme maaltijden op school na het zoveelste incident van aanwezigheid van vreemde voorwerpen (stukjes plastiek, stukjes rubber, stukjes metaal van schuursponsen,...) in de maaltijden: Waarom sleepte de zaak zo lang aan? Waarom werd het probleem niet vroeger aangepakt? Waarom was er geen communicatie over?

De heer Thiéry verwijt juist de burgemeester een gebrek aan communicatie bij het nemen van dit besluit en zegt dat hij zelf voldoende gecommuniceerd heeft. Met de directie, de kinderbegeleidsters, de ouders. Er was ook regelmatig contact met de leverancier. Het FAVV werd bij het dossier betrokken en van daaruit werd nooit gezegd dat de overeenkomst stop gezet moest worden. Hij meent, zeker tot eind vorig schooljaar, dat hij de problematiek verschillende keren gemeld heeft op het college. Hij begrijpt dus niet waarom hem een gebrek aan communicatie wordt verweten.

Hij zegt dat de betrokken firma ook maaltijden levert in andere scholen en dat daar nooit problemen zijn vastgesteld. De reden waarom hier zulke zaken gevonden zijn in de maaltijden, volgens hem, is omdat hij persoonlijk aan de kinderbegeleidsters gevraagd heeft om systematisch elk bord te controleren. Hij vindt dus ook niet dat de veiligheid van de kinderen in het gedrang is gekomen.

Uit zijn gesprekken met de ouderraad heeft hij geconcludeerd dat de ouders verkiezen dat er regelmatig gecontroleerd wordt en er toch maaltijden aangeboden worden dan dat er gestopt wordt met deze service. Bovendien had men ook aan een plan B moeten denken. Het gaat hier om een politieke beslissing om de schepen van onderwijs te ambeteren, maar de ouders zijn niet naïef en op vandaag zijn, volgens hem, alle ouders ontevreden met de huidige situatie.

Hij heeft ook de boodschap aan het college doorgegeven dat de ouders als alternatief om soep en broodjes vragen, maar hij merkt dat daar niks van komt.

In zijn ogen was het onverantwoord om deze beslissing te nemen, zeker zonder de betrokken schepen hierbij te consulteren. Men heeft vooral de mening van de directie gevolgd, die waarschijnlijk aangegeven hebben dat er te weinig personeel is, maar volgens hem is dat niet het geval. Er wordt immers al 20 jaar op deze manier gewerkt. De directie heeft de ouders niet geconsulteerd en heeft te weinig oog gehad voor de gevolgen voor de ouders.

Nadien merkt hij op dat een tweetal ouders hem hadden gesignaleerd dat ze bedenkingen hadden bij de warme maaltijden, hij heeft hun geantwoord dat, zeker met de check die hij gevraagd heeft om te doen bij het opdienen, hij niet de verantwoordelijkheid wou nemen om de warme maaltijden af te schaffen. Zeker wetende dat er voor volgend schooljaar een nieuwe overheidsopdracht zou komen. De ouders die er niet meer gerust op waren, hadden ook altijd de keuze om hun kinderen uit te schrijven.

Op sociaal vlak vindt hij de gebeurtenissen problematisch: 50% van de kinderen die warme maaltijden nemen op school, krijgen thuis blijkbaar geen warme maaltijd. Er is ook nooit een probleem geweest met één van de kinderen en daar moeten we de kinderbegeleidsters voor bedanken.

De heer Daro vraagt waarom het college niet op de hoogte gebracht werd van de verschillende incidenten?

De heer Thiéry zegt dat het college niet op de hoogte was van de laatste elementen maar dat hij verder het college regelmatig op de hoogte bracht. Het is niet omdat het college één keer niet op de hoogte gebracht werd, dat er geen communicatie was. Dat zijn leugens en hij zegt bewijs te hebben van de communicatie. Misschien heeft hij de laatste keer niet voldoende gecommuniceerd maar de andere schepenen hadden ook bij hem kunnen komen voor informatie.

Hij wijst er nog op dat hij, op de dag dat het burgemeesterbesluit genomen werd, niet in Linkebeek was en dat de beslissing achter zijn rug genomen werd.

Burgemeester Ghequiere ziet dit als een aanval op hem en wenst ook te reageren.

Eerst en vooral zegt hij dat hij liever geen besluit had genomen. Maar het gaat over feiten die potentieel een gevaar voor de kinderen konden zijn. Wat de communicatie op het college betreft: volgens hem is er dit schooljaar één keer kort een gesprek over geweest. En vorig schooljaar werd einde juni overeengekomen dat als zich nog één incident met de leverancier zou voordoen, dat het contract dan stop gezet zou worden. Deze afspraak is opgenomen in de varia-rubriek van het college en de dag nadien is er een engagementsverklaring in die zin naar de leverancier gestuurd, die dit getekend terug gestuurd heeft, dus met het engagement om bij een volgend incident akkoord te gaan met een stopzetting in onderling overleg.

Nu verneemt de burgemeester toevallig van de directie dat er dit schooljaar niet één of twee, maar meerdere incidenten geweest zijn, er werd een overzicht doorgegeven. Waarom werd dit niet gecommuniceerd in het college, waarom is die informatie niet tot in het college geraakt? De heer Thiéry is dan wel “schepen van” (onderwijs), maar de verantwoordelijkheid ligt wel bij het voltallige college. Het college is de inrichtende macht. Hij vindt het een zware fout dat hierover niet gecommuniceerd werd in het college, wetende dat er minstens 5 of 6 incidenten geweest zijn. En dan moet hij nu het verwijt aanhoren dat het de schuld van de meerderheid zou zijn?

Een plan B voorzien zou makkelijk geweest zijn als er in het verleden transparant en juist gecommuniceerd was geweest in het college en als over een oplossing gedebatteerd had kunnen worden, maar nee, integendeel, het college mocht niks vernemen. Er werd zelfs om gevraagd om dit stil te houden voor het college. Terwijl er vier personen verantwoordelijk zijn voor deze materie. Er was beslist om te stoppen als er nog een incident was, de heer Thiéry nam mee deze beslissing, en nu verwijt hij de burgemeester deze beslissing? De burgemeester zegt de verantwoordelijkheid volledig te nemen en misschien zijn sommige ouders ontevreden, maar hij heeft ook weet van ouders die dankbaar zijn voor de beslissing.

Het zal misschien tijd vragen om een eventuele oplossing te voorzien, maar de bedoeling is om het dit keer in goed beheer en in goede omstandigheden te doen. Want naast de kwaliteit van de maaltijden - die bovendien niet lekker waren en waarvan de kinderen dus heel weinig aten met als gevolg dat er elke dag veel voedsel weg gegooid wordt - is er in de ogen van de burgemeester nog een tweede probleem: nl. het correct vervullen van alle huidig voorziene taken. Hij stelt vast dat de bewaking niet meer op een verantwoorde manier georganiseerd kan worden. Alles is gelinkt. Hij is blij dat er nog niks ernstigs is gebeurd, maar dat had wel gekund: zo heeft hij weet van kinderen die de straat op straat lopen omdat er maar één bewaakster op de speelplaats stond voor de hele school, omdat de andere bewaaksters op dat moment nog aan het helpen waren bij de maaltijden. Dat is misschien maar twee keer gebeurd maar dat is twee keer te veel. Er worden immers verschillende taken van de kinderbegeleidsters gevraagd, gaande van hulp bij de maaltijden tot het begeleiden van de dutjes, maar eigenlijk hebben we niet de nodige personeelscapaciteit voor dit alles. De directie is ter plaatse en zorgt elke dag mee voor het beheer van deze werking, de gemeentelijke administratie moet zich elke dag bezig houden met het beheer. En dan zouden we volgens de heer Thiéry de mening van de directie en de administratie in de wind moeten slaan en enkel naar de ouders moeten luisteren? Het probleem is de veiligheid van de kinderen, maar als het belangrijker is om populaire beslissingen te nemen, dan zegt de burgemeester dat ze absoluut niet akkoord zijn.

De heer Thiéry zegt dat het duidelijk is dat de verkiezingsperiode is gestart en dat hij snapt, in de redenering van de burgemeester, dat de warme maaltijden niet altijd van grote kwaliteit waren. Hij veronderstelt dus dat het bestuur binnenkort bereid zal zijn om meer toe te steken aan de maaltijden, zodat ze kwaliteitsvoller zullen zijn. Hij vraagt of de burgemeester weet hoeveel dit zal kosten? Want vanuit zijn fractie hebben ze de berekening gemaakt.

De burgemeester zegt dat het over een bedrag tussen 6 en 8 euro per maaltijd gaat. En welk gedeelte daarvan door de ouders betaald zou moeten worden, en welk gedeelte ten laste van het bestuur zou komen, daar beslist hij niet alleen over.

2. VRAAG VANWEGE DHR THIÉRY (ENSEMBLELINKEBEEKSAMEN) GERICHT AAN DHR DARO

Afgelopen weekend ging de lenteschoonmaak door in Linkebeek: hoeveel deelnemers waren er, hoe verhoudt het aantal deelnemers zich tot het aantal deelnemers van vorig jaar, hoeveel kilogram afval is er opgehaald en welke waren de plaatsen waar de schoonmaak doorging?

De heer Daro antwoordt dat er een tiental personen hebben deelgenomen. Hij heeft nog geen idee van de opgehaalde hoeveelheid afval maar het was zeker een wagen vol.

De voorzitter sluit de vergadering om 21u35.