Datum publicatie: 24 februari 2022
Notulen van de Gemeenteraad Linkebeek, van 31/01/2022 20:03
Geplande start: 31/01/2022 20:00
Locatie: Gemeentehuis
Onderbrekingen
Van 31/01/2022 21:10 tot 31/01/2022 21:11 tijdens Herinrichting van het kerkhof - gunning en lastvoorwaarden : De heer Sedyn vraagt en krijgt het woord van de voorzitter. Hij brengt zijn tussenkomst in het Frans. De voorzitter vraagt hem onmiddellijk en herhaaldelijk om Nederlands te spreken. Aangezien de heer Sedyn doorgaat in het Frans, schorst de voorzitter de zitting voor de duur van de tussenkomst van de heer Sedyn. Hij vraagt ook aan de raadsleden om geen rekening te houden met die tussenkomst.
Aanwezige leden
- Thibault Arnould ( Gemeenteraadslid )
- Christophe Boulert ( Gemeenteraadslid )
- Benjamin Daro ( Gemeenteraadslid )
- Yves Ghequiere ( Gemeenteraadslid )
- Joëlle Grimmeau ( Gemeenteraadslid )
- Charlotte Houset ( Gemeenteraadslid )
- Roel Leemans ( Gemeenteraadslid )
- Cédric Letier ( Gemeenteraadslid )
- Paul Sedyn ( Gemeenteraadslid )
- Damien Thiéry ( Gemeenteraadslid )
- Pierri Vercheval ( Gemeenteraadslid )
- Mariette Wennmacher ( Gemeenteraadslid )
Afwezige leden
- Benjamin Desmet ( Gemeenteraadslid )
- Gilles Hallez ( Gemeenteraadslid )
- Charlotte Hollander ( Gemeenteraadslid )
Voorzitter: Roel Leemans
Secretaris: Veerle De Brael
De voorzitter opent de zitting op 31/01/2022 20:03 .
De voorzitter opent de vergadering om 20u03
Agenda overzicht
- Agendapunt - Gepland openbaar
1. Goedkeuring van het PV van de zitting van 20 december 2021
- Agendapunt - Gepland openbaar
2. Bekrachtiging besluit van de burgemeester d.d. 18 januari 2022 in het kader van de openbare gezondheid naar aanleiding van de verspreiding van het coronavirus Covid-19 - Gemeenteraad 31 januari 2022 met beperkt bezoekersaantal
- Agendapunt - Gepland openbaar
3. Samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Linkebeek en Haviland inzake ondersteuning ruimtelijke ordening - bekrachtiging
- Agendapunt - Gepland openbaar
4. Subsidieaanvraag voor het aanvraagdossier “De vergeten oase van Linkebeek”
- Agendapunt - Gepland openbaar
5. Huurovereenkomst Telenet plaatsing van zend- en ontvangststation voor telecommunicatie
- Agendapunt - Gepland openbaar
6. Deelname project intradura huis-aan-huis inzameling asbest bij particulieren
- Agendapunt - Gepland openbaar
7. Motie betreffende de aflsuiting van de Duboislaan naar aanleiding van de startnota voor het grup Groenendaal
- Agendapunt - Gepland openbaar
8. Herinrichting van het kerkhof - gunning en lastvoorwaarden
Behandeling van de Agendapunten
Openbare behandeling van agendapunt
Goedkeuring van het PV van de zitting van 20 december 2021 (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Thibault Arnould ( Gemeenteraadslid )
- Christophe Boulert ( Gemeenteraadslid )
- Benjamin Daro ( Gemeenteraadslid )
- Yves Ghequiere ( Gemeenteraadslid )
- Joëlle Grimmeau ( Gemeenteraadslid )
- Charlotte Houset ( Gemeenteraadslid )
- Roel Leemans ( Gemeenteraadslid )
- Cédric Letier ( Gemeenteraadslid )
- Paul Sedyn ( Gemeenteraadslid )
- Damien Thiéry ( Gemeenteraadslid )
- Pierri Vercheval ( Gemeenteraadslid )
- Mariette Wennmacher ( Gemeenteraadslid )
Afwezige leden
- Benjamin Desmet ( Gemeenteraadslid )
- Gilles Hallez ( Gemeenteraadslid )
- Charlotte Hollander ( Gemeenteraadslid )
Voorzitter: Roel Leemans
Secretaris: Veerle De Brael
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
Het PV van de zitting van 20 december 2021
Aanwezigen tijdens de stemming
- Thibault Arnould ( Gemeenteraadslid )
- Christophe Boulert ( Gemeenteraadslid )
- Benjamin Daro ( Gemeenteraadslid )
- Yves Ghequiere ( Gemeenteraadslid )
- Joëlle Grimmeau ( Gemeenteraadslid )
- Charlotte Houset ( Gemeenteraadslid )
- Roel Leemans ( Gemeenteraadslid )
- Cédric Letier ( Gemeenteraadslid )
- Paul Sedyn ( Gemeenteraadslid )
- Damien Thiéry ( Gemeenteraadslid )
- Pierri Vercheval ( Gemeenteraadslid )
- Mariette Wennmacher ( Gemeenteraadslid )
Effectieve stemmers
- Thibault Arnould
- Christophe Boulert
- Benjamin Daro
- Yves Ghequiere
- Joëlle Grimmeau
- Charlotte Houset
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Sedyn
- Damien Thiéry
- Pierri Vercheval
- Mariette Wennmacher
Totaal aantal voorstanders: 12
Totaal aantal tegenstanders: 0
Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Voorstanders
- Thibault Arnould
- Christophe Boulert
- Benjamin Daro
- Yves Ghequiere
- Joëlle Grimmeau
- Charlotte Houset
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Sedyn
- Damien Thiéry
- Pierri Vercheval
- Mariette Wennmacher
Met als gevolg,
Goedgekeurd
Openbare titel besluit:
Goedkeuring van het PV van de zitting van 20 december 2021
Het PV van de vergadering van 20 december 2021 wordt goedgekeurd.
Het PV van de vergadering van 20 december 2021 wordt goedgekeurd.
Openbare behandeling van agendapunt
Bekrachtiging besluit van de burgemeester d.d. 18 januari 2022 in het kader van de openbare gezondheid naar aanleiding van de verspreiding van het coronavirus Covid-19 - Gemeenteraad 31 januari 2022 met beperkt bezoekersaantal (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Thibault Arnould ( Gemeenteraadslid )
- Christophe Boulert ( Gemeenteraadslid )
- Benjamin Daro ( Gemeenteraadslid )
- Yves Ghequiere ( Gemeenteraadslid )
- Joëlle Grimmeau ( Gemeenteraadslid )
- Charlotte Houset ( Gemeenteraadslid )
- Roel Leemans ( Gemeenteraadslid )
- Cédric Letier ( Gemeenteraadslid )
- Paul Sedyn ( Gemeenteraadslid )
- Damien Thiéry ( Gemeenteraadslid )
- Pierri Vercheval ( Gemeenteraadslid )
- Mariette Wennmacher ( Gemeenteraadslid )
Afwezige leden
- Benjamin Desmet ( Gemeenteraadslid )
- Gilles Hallez ( Gemeenteraadslid )
- Charlotte Hollander ( Gemeenteraadslid )
Voorzitter: Roel Leemans
Secretaris: Veerle De Brael
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
Het voorstel van besluit
Aanwezigen tijdens de stemming
- Thibault Arnould ( Gemeenteraadslid )
- Christophe Boulert ( Gemeenteraadslid )
- Benjamin Daro ( Gemeenteraadslid )
- Yves Ghequiere ( Gemeenteraadslid )
- Joëlle Grimmeau ( Gemeenteraadslid )
- Charlotte Houset ( Gemeenteraadslid )
- Roel Leemans ( Gemeenteraadslid )
- Cédric Letier ( Gemeenteraadslid )
- Paul Sedyn ( Gemeenteraadslid )
- Damien Thiéry ( Gemeenteraadslid )
- Pierri Vercheval ( Gemeenteraadslid )
- Mariette Wennmacher ( Gemeenteraadslid )
Effectieve stemmers
- Thibault Arnould
- Christophe Boulert
- Benjamin Daro
- Yves Ghequiere
- Joëlle Grimmeau
- Charlotte Houset
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Sedyn
- Damien Thiéry
- Pierri Vercheval
- Mariette Wennmacher
Totaal aantal voorstanders: 12
Totaal aantal tegenstanders: 0
Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Voorstanders
- Thibault Arnould
- Christophe Boulert
- Benjamin Daro
- Yves Ghequiere
- Joëlle Grimmeau
- Charlotte Houset
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Sedyn
- Damien Thiéry
- Pierri Vercheval
- Mariette Wennmacher
Met als gevolg,
Goedgekeurd
Openbare titel besluit:
Bekrachtiging besluit van de burgemeester d.d. 18 januari 2022 in het kader van de openbare gezondheid naar aanleiding van de verspreiding van het coronavirus Covid-19 - Gemeenteraad 31 januari 2022 met beperkt bezoekersaantal
De gemeenteraad,
Bevoegdheid
- De Nieuwe Gemeentewet art. 134 § 1 en 135 § 2, 5°
- Het decreet over het lokaal bestuur, Artikel 63 e.v.
Juridische context
- Het koninklijk besluit houdende de nodige maatregelen van bestuurlijke politie teneinde de gevolgen voor de volksgezondheid van de afgekondigde epidemische noodsituatie betreffende de coronavirus COVID-19 pandemie te voorkomen of te beperken
- Het besluit van de burgemeester d.d. 18 januari 2022 in het kader van de openbare gezondheid naar aanleiding van de verspreiding van het coronavirus Covid-19 - Gemeenteraad 31 januari 2022 met beperkt bezoekersaantal
Feitelijke context en argumentatie
- Overwegende de urgentie en het risico voor de volksgezondheid die het coronavirus Covid-19 met zich meebrengt
- Overwegende de maatregelen die federaal opgelegd worden
- De gemeenten hebben tot taak het voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen. Meer bepaald kunnen zij passende maatregelen nemen om rampen en plagen, zoals brand, epidemieën en epizoötieën te voorkomen en het verstrekken van de nodige hulp om ze te doen ophouden
- Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het besluit van de burgemeester d.d. 18 januari 2022 te bekrachtigen
Beslissing
Het besluit van de burgemeester d.d. 18 januari 2022 in het kader van de openbare gezondheid naar aanleiding van de verspreiding van het coronavirus Covid-19 – Gemeenteraad 31 januari 2022 met beperkt bezoekersaantal, wordt bekrachtigd.
Deze beslissing wordt gecommuniceerd aan:
Wie? | Hoe? |
Dienst secretariaat | Uittreksel |
Openbare behandeling van agendapunt
Samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Linkebeek en Haviland inzake ondersteuning ruimtelijke ordening - bekrachtiging (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Thibault Arnould ( Gemeenteraadslid )
- Christophe Boulert ( Gemeenteraadslid )
- Benjamin Daro ( Gemeenteraadslid )
- Yves Ghequiere ( Gemeenteraadslid )
- Joëlle Grimmeau ( Gemeenteraadslid )
- Charlotte Houset ( Gemeenteraadslid )
- Roel Leemans ( Gemeenteraadslid )
- Cédric Letier ( Gemeenteraadslid )
- Paul Sedyn ( Gemeenteraadslid )
- Damien Thiéry ( Gemeenteraadslid )
- Pierri Vercheval ( Gemeenteraadslid )
- Mariette Wennmacher ( Gemeenteraadslid )
Afwezige leden
- Benjamin Desmet ( Gemeenteraadslid )
- Gilles Hallez ( Gemeenteraadslid )
- Charlotte Hollander ( Gemeenteraadslid )
Voorzitter: Roel Leemans
Secretaris: Veerle De Brael
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
Het voorstel van besluit
Aanwezigen tijdens de stemming
- Thibault Arnould ( Gemeenteraadslid )
- Christophe Boulert ( Gemeenteraadslid )
- Benjamin Daro ( Gemeenteraadslid )
- Yves Ghequiere ( Gemeenteraadslid )
- Joëlle Grimmeau ( Gemeenteraadslid )
- Charlotte Houset ( Gemeenteraadslid )
- Roel Leemans ( Gemeenteraadslid )
- Cédric Letier ( Gemeenteraadslid )
- Paul Sedyn ( Gemeenteraadslid )
- Damien Thiéry ( Gemeenteraadslid )
- Pierri Vercheval ( Gemeenteraadslid )
- Mariette Wennmacher ( Gemeenteraadslid )
Effectieve stemmers
- Thibault Arnould
- Christophe Boulert
- Benjamin Daro
- Yves Ghequiere
- Joëlle Grimmeau
- Charlotte Houset
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Sedyn
- Damien Thiéry
- Pierri Vercheval
- Mariette Wennmacher
Totaal aantal voorstanders: 12
Totaal aantal tegenstanders: 0
Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Voorstanders
- Thibault Arnould
- Christophe Boulert
- Benjamin Daro
- Yves Ghequiere
- Joëlle Grimmeau
- Charlotte Houset
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Sedyn
- Damien Thiéry
- Pierri Vercheval
- Mariette Wennmacher
Met als gevolg,
Goedgekeurd
Openbare titel besluit:
Samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Linkebeek en Haviland inzake ondersteuning ruimtelijke ordening - bekrachtiging
Korte openbare beschrijving:
De collegebeslissing d.d. 21 december 2021 houdende goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Linkebeek en Haviland inzake ondersteuning ruimtelijke ordening wordt bekrachtigd. De samenwerkingsovereenkomst is bijgevolg definitief goedgekeurd.
De gemeenteraad,
Juridische context
Het decreet over het lokaal bestuur
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening
Het decreet betreffende de omgevingsvergunning
Het besluit van de Vlaamse regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning
De collegebeslissing d.d. 14 december 2021 houdende aanstelling van een statutair deskundige milieu (B1-B3)
De collegebeslissing d.d. 14 december 2021 houdende vacantverklaring van de statutaire functie deskundige stedenbouw en ruimtelijke ordening (B1-B3) met aanleg van een wervingsreserve
- De collegebeslissing d.d. 21 december 2021 houdende goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Linkebeek en Haviland inzake ondersteuning ruimtelijke ordening
Feitelijke context en argumentatie
- Naar aanleiding van de interne verschuiving, vanaf 1 januari 2022, van de heer Mark Verhoeven van de functie deskundige stedenbouw en ruimtelijke ordening (B1-B3) naar deskundige milieu (B1-B3) via de procedure interne mobiliteit dient de functie van deskundige stedenbouw en ruimtelijke ordening (B1-B3) weer ingevuld te worden.
De functie werd op 14 december 2021 vacant verklaard, kandidaturen konden worden ingediend tot en met 26 januari 2022
In tussentijd is de functie niet ingevuld en om de continuïteit in de behandeling van de omgevingsvergunningen te kunnen garanderen, wenst de gemeente beroep te doen op Haviland Intercommunale, om ondersteuning te bieden bij de taken op het vlak van ruimtelijke ordening. Haviland beschikt over een zeer brede kennis en een ruim aantal deskundigen op dit vlak.
Deze ondersteuning kan o.a. bestaan uit:
- Aanvragen voor complexe stedenbouwkundige handelingen, omgevingsvergunningen
- Aanvragen voor stedenbouwkundige handelingen voor het verkavelen van grond
- Planologische attesten
- Adviesverlening op vlak van ruimtelijke planning en behoeftestudies
- Opmaak van ruimtelijke beleidsplannen
- …
De projectfiche en samenwerkingsovereenkomst werd aan de gemeente bezorgd. Het toepasbare uurtarief voor de deskundige ruimtelijke ordening bedraagt € 93,00 (excl. Btw)
Gelet de overeenkomst in werking diende te treden op 1 januari 2022 werd aan het college gevraagd deze goed te keuren, wat ook gebeurde op 21 december 2021.
- Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze beslissing te bekrachtigen
Financiële gevolgen
- De nodige kredieten voor deze uitgave zijn voorzien in het meerjarenplan op GBB-01/0112-00/61310020
Beslissing
De collegebeslissing d.d. 21 december 2021 houdende goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Linkebeek en Haviland inzake ondersteuning ruimtelijke ordening wordt bekrachtigd.
De samenwerkingsovereenkomst, zoals gevoegd in bijlage, is bijgevolg definitief goedgekeurd.
Deze beslissing wordt gecommuniceerd aan :
Wie? | Hoe? |
Dienst secretariaat | Uittreksel |
Haviland | Uittreksel + ondertekende overeenkomst |
Openbare behandeling van agendapunt
Subsidieaanvraag voor het aanvraagdossier “De vergeten oase van Linkebeek” (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Thibault Arnould ( Gemeenteraadslid )
- Christophe Boulert ( Gemeenteraadslid )
- Benjamin Daro ( Gemeenteraadslid )
- Yves Ghequiere ( Gemeenteraadslid )
- Joëlle Grimmeau ( Gemeenteraadslid )
- Charlotte Houset ( Gemeenteraadslid )
- Roel Leemans ( Gemeenteraadslid )
- Cédric Letier ( Gemeenteraadslid )
- Paul Sedyn ( Gemeenteraadslid )
- Damien Thiéry ( Gemeenteraadslid )
- Pierri Vercheval ( Gemeenteraadslid )
- Mariette Wennmacher ( Gemeenteraadslid )
Afwezige leden
- Benjamin Desmet ( Gemeenteraadslid )
- Gilles Hallez ( Gemeenteraadslid )
- Charlotte Hollander ( Gemeenteraadslid )
Voorzitter: Roel Leemans
Secretaris: Veerle De Brael
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
Het voorstel van besluit
Aanwezigen tijdens de stemming
- Thibault Arnould ( Gemeenteraadslid )
- Christophe Boulert ( Gemeenteraadslid )
- Benjamin Daro ( Gemeenteraadslid )
- Yves Ghequiere ( Gemeenteraadslid )
- Joëlle Grimmeau ( Gemeenteraadslid )
- Charlotte Houset ( Gemeenteraadslid )
- Roel Leemans ( Gemeenteraadslid )
- Cédric Letier ( Gemeenteraadslid )
- Paul Sedyn ( Gemeenteraadslid )
- Damien Thiéry ( Gemeenteraadslid )
- Pierri Vercheval ( Gemeenteraadslid )
- Mariette Wennmacher ( Gemeenteraadslid )
Effectieve stemmers
- Thibault Arnould
- Christophe Boulert
- Benjamin Daro
- Yves Ghequiere
- Joëlle Grimmeau
- Charlotte Houset
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Sedyn
- Damien Thiéry
- Pierri Vercheval
- Mariette Wennmacher
Totaal aantal voorstanders: 12
Totaal aantal tegenstanders: 0
Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Voorstanders
- Thibault Arnould
- Christophe Boulert
- Benjamin Daro
- Yves Ghequiere
- Joëlle Grimmeau
- Charlotte Houset
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Sedyn
- Damien Thiéry
- Pierri Vercheval
- Mariette Wennmacher
Met als gevolg,
Goedgekeurd
Openbare titel besluit:
Subsidieaanvraag voor het aanvraagdossier “De vergeten oase van Linkebeek”
Korte openbare beschrijving:
De gemeenteraad van Linkebeek verleent zijn goedkeuring aan regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei voor het indienen van het aanvraagdossier "De vergeten oase van Linkebeek" voor het bekomen van subsidies van de provincie Vlaams-Brabant.
De gemeenteraad,
Juridische context
- Het decreet over het lokaal bestuur
Feitelijke context en argumentatie
- De gemeente Linkebeek wenst gebruik te maken van de mogelijke subsidies van de provincie Vlaams-Brabant
voor het indienen van een aanvraagdossier met als titel "De vergeten oase van Linkebeek”.
De Dienst Grondgebiedzaken heeft in samenwerking met Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei het subsidiedossier voor het aanvragen van de subsidie samengesteld
De gemeente ondersteunt deze subsidieaanvraag, die door Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei werd ingediend onder voorbehoud van goedkeuring door het gemeentebestuur
- Gelet dit punt geagendeerd werd op het college van 14 december 2021 maar er op dat moment geen beslissing genomen kon worden bij gebrek aan consensus tussen de leden van het college
- Gelet artikel 107 van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat in de randgemeenten het college van burgemeester en schepenen bij consensus beslist en dat bij gebrek aan consensus de zaak door de burgemeester aan de gemeenteraad wordt voorgelegd
- Ondertussen vond er op 12 januari 2022 een overleg plaats tussen de gemeente en de EVA-vzw Linkebeeksport betreffende dit project. Naar aanleiding hiervan heeft de Raad van Bestuur van de EVA-vzw Linkebeeksport op 19 januari 2022 een advies terzake uitgebracht, waarin zij zich verheugen over het voorgestelde project maar ook enkele garanties vragen over een aantal punten. Hier zal rekening mee gehouden worden bij het vervolg van het project
Artikel 1
De gemeenteraad van Linkebeek verleent zijn goedkeuring aan regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei voor het indienen van het aanvraagdossier "De vergeten oase van Linkebeek" voor het bekomen van subsidies van de provincie Vlaams-Brabant.
Artikel 2
Deze beslissing wordt gecommuniceerd aan:
Wie? | Hoe? |
Regionaal Landschap Pajotteland en Zennevallei | Uittreksel |
Dienst grondgebiedzaken | Uittreksel |
Financiële Dienst | Uittreksel |
Openbare behandeling van agendapunt
Huurovereenkomst Telenet plaatsing van zend- en ontvangststation voor telecommunicatie (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Thibault Arnould ( Gemeenteraadslid )
- Christophe Boulert ( Gemeenteraadslid )
- Benjamin Daro ( Gemeenteraadslid )
- Yves Ghequiere ( Gemeenteraadslid )
- Joëlle Grimmeau ( Gemeenteraadslid )
- Charlotte Houset ( Gemeenteraadslid )
- Roel Leemans ( Gemeenteraadslid )
- Cédric Letier ( Gemeenteraadslid )
- Paul Sedyn ( Gemeenteraadslid )
- Damien Thiéry ( Gemeenteraadslid )
- Pierri Vercheval ( Gemeenteraadslid )
- Mariette Wennmacher ( Gemeenteraadslid )
Afwezige leden
- Benjamin Desmet ( Gemeenteraadslid )
- Gilles Hallez ( Gemeenteraadslid )
- Charlotte Hollander ( Gemeenteraadslid )
Voorzitter: Roel Leemans
Secretaris: Veerle De Brael
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
De verdaging van dit dossier
Aanwezigen tijdens de stemming
- Thibault Arnould ( Gemeenteraadslid )
- Christophe Boulert ( Gemeenteraadslid )
- Benjamin Daro ( Gemeenteraadslid )
- Yves Ghequiere ( Gemeenteraadslid )
- Joëlle Grimmeau ( Gemeenteraadslid )
- Charlotte Houset ( Gemeenteraadslid )
- Roel Leemans ( Gemeenteraadslid )
- Cédric Letier ( Gemeenteraadslid )
- Paul Sedyn ( Gemeenteraadslid )
- Damien Thiéry ( Gemeenteraadslid )
- Pierri Vercheval ( Gemeenteraadslid )
- Mariette Wennmacher ( Gemeenteraadslid )
Effectieve stemmers
- Thibault Arnould
- Christophe Boulert
- Benjamin Daro
- Yves Ghequiere
- Joëlle Grimmeau
- Charlotte Houset
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Sedyn
- Damien Thiéry
- Pierri Vercheval
- Mariette Wennmacher
Totaal aantal voorstanders: 12
Totaal aantal tegenstanders: 0
Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Voorstanders
- Thibault Arnould
- Christophe Boulert
- Benjamin Daro
- Yves Ghequiere
- Joëlle Grimmeau
- Charlotte Houset
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Sedyn
- Damien Thiéry
- Pierri Vercheval
- Mariette Wennmacher
Met als gevolg,
Verdaagd
Openbare titel besluit:
Huurovereenkomst Telenet plaatsing van zend- en ontvangststation voor telecommunicatie
Korte openbare beschrijving:
De behandeling van dit dossier wordt verdaagd tot een volgende zitting.
De gemeenteraad,
Juridische context
- De artikelen 40, 41 van het decreet lokaal bestuur.
De telecomcode, de code voor duurzame ruimtelijke inplanting van draadloze telecommunicatie-infrastructuur in Vlaanderen die door de Vlaamse overheid ondertekend werd op 4 juni 1998.
De gemeenteraadsbeslissing van 27 april 2020 met betrekking tot de introductie van 5G op het grondgebied van Linkebeek.
Feitelijke context en argumentatie
- De e-mail van Telenet van 14 januari 2020, waarmee zij melden dat Telenet een deel van de toren van de Sint-Sebastiaanskerk wenst te huren om er een zend- en ontvangststation voor telecommunicatie te installeren en te exploiteren.
De gemeente is eigenaar van de Sint-Sebastiaanskerk.
Volgens de telecomcode dient elke operator in eerste instantie op zoek te gaan naar inplantingsplaatsen op (niet-bewoonde) hoge gebouwen (bv. watertoren, kerktoren … ) en moet elke operator de mogelijkheid tot site-sharing nagaan.
In de kerktoren bevinden zich momenteel installaties van 2 telecommunicatieoperators.
Op 29 juli 2019 heeft het Agentschap Onroerend Erfgoed een gunstig gevolg gegeven op de aanvraag voor de plaatsing van een zend- en ontvangststation voor telecommunicatie in de toren van de Sint-Sebastiaanskerk.
Er moet voldaan worden aan de telecomcode. Volgens de milieuvoorwaarden is de exploitatie van een vast opgestelde zendantenne of de verandering van een vast opgestelde zendantenne verboden zonder conformiteitsattest.
- Ondertussen is uit een circulaire van het Ministerie van Justitie van 14 juli 1997 gebleken dat ook de kerkfabriek betrokken partij is bij de overeenkomst. Zij moeten nog gehoord worden en hebben bepaalde vragen.
- Om te komen tot een legitieme overeenkomst wordt voorgesteld om dit punt te verdagen tot een volgende zitting.
Beslissing
De behandeling van dit dossier wordt verdaagd tot een volgende zitting.
Wie? | Hoe? |
Dienst secretariaat | Uittreksel |
Dienst grondgebiedzaken | Uittreksel |
Openbare behandeling van agendapunt
Deelname project intradura huis-aan-huis inzameling asbest bij particulieren (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Thibault Arnould ( Gemeenteraadslid )
- Christophe Boulert ( Gemeenteraadslid )
- Benjamin Daro ( Gemeenteraadslid )
- Yves Ghequiere ( Gemeenteraadslid )
- Joëlle Grimmeau ( Gemeenteraadslid )
- Charlotte Houset ( Gemeenteraadslid )
- Roel Leemans ( Gemeenteraadslid )
- Cédric Letier ( Gemeenteraadslid )
- Paul Sedyn ( Gemeenteraadslid )
- Damien Thiéry ( Gemeenteraadslid )
- Pierri Vercheval ( Gemeenteraadslid )
- Mariette Wennmacher ( Gemeenteraadslid )
Afwezige leden
- Benjamin Desmet ( Gemeenteraadslid )
- Gilles Hallez ( Gemeenteraadslid )
- Charlotte Hollander ( Gemeenteraadslid )
Voorzitter: Roel Leemans
Secretaris: Veerle De Brael
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
Het voorstel van besluit
Aanwezigen tijdens de stemming
- Thibault Arnould ( Gemeenteraadslid )
- Christophe Boulert ( Gemeenteraadslid )
- Benjamin Daro ( Gemeenteraadslid )
- Yves Ghequiere ( Gemeenteraadslid )
- Joëlle Grimmeau ( Gemeenteraadslid )
- Charlotte Houset ( Gemeenteraadslid )
- Roel Leemans ( Gemeenteraadslid )
- Cédric Letier ( Gemeenteraadslid )
- Paul Sedyn ( Gemeenteraadslid )
- Damien Thiéry ( Gemeenteraadslid )
- Pierri Vercheval ( Gemeenteraadslid )
- Mariette Wennmacher ( Gemeenteraadslid )
Effectieve stemmers
- Thibault Arnould
- Christophe Boulert
- Benjamin Daro
- Yves Ghequiere
- Joëlle Grimmeau
- Charlotte Houset
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Sedyn
- Damien Thiéry
- Pierri Vercheval
- Mariette Wennmacher
Totaal aantal voorstanders: 12
Totaal aantal tegenstanders: 0
Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Voorstanders
- Thibault Arnould
- Christophe Boulert
- Benjamin Daro
- Yves Ghequiere
- Joëlle Grimmeau
- Charlotte Houset
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Sedyn
- Damien Thiéry
- Pierri Vercheval
- Mariette Wennmacher
Met als gevolg,
Goedgekeurd
Openbare titel besluit:
Deelname project intradura huis-aan-huis inzameling asbest bij particulieren
Korte openbare beschrijving:
De gemeenteraad beslist tot deelname aan het project van lntradura tot huis-aan-huis inzameling van asbestafval bij particulieren. Het project start in januari 2022 en heeft een totale duur van 3 jaar, tenzij de subsidiegelden eerder zijn uitgeput.
De gemeenteraad,
Bevoegdheid
Juridische context
Het decreet over het lokaal bestuur, Artikel 40 §3.
Het besluit van de vlaamse regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA)
Het Actieplan Asbestafbouw 'Asbestveilig Vlaanderen 2040', goedgekeurd door de Vlaamse regering op 20 juli 2018.
Het ministerieel besluit van 13 oktober 2021 tot toekenning van een subsidie aan lntradura voor een project in het kader van het asbesafbouwbeleid (perceel bronophaling).
De gemeenteraadsbeslissing van 27 maart 2017 betreffende het definitieve voorstel van 11 januari 2017 van het overlegorgaan houdende intergemeentelijke samenwerking voor afvalbeheer middels een opdrachthoudende vereniging.
Feitelijke context en argumentatie
- De gemeente ondertekende het toetredingscontract 'Asbestovereenkomst gemeenten 2018' via de intercommunale lntradura.
De Raad van Bestuur van lntradura heeft op 25 maart 2021 haar goedkeuring gegeven om een subsidieaanvraag bij OVAM in te dienen om een goedkope huis-aan-huis ophalingsdienst van asbestafval bij particulieren in het werkingsgebied van lntradura te realiseren.
Deze activiteit is nieuw en zal het aflopend subsidiedossier asbestovereenkomst 2018 - 2021 vervangen. Het bijgevoegd schrijven van lntradura van 26 oktober 2021 betreffende hun aanbod tot huis-aan-huis ophaling van asbestafval bij particulieren.
Inwoners kunnen momenteel gratis (gebonden) asbestafval aanbieden op de site van Intradura die zich bevindt in Drogenbos. Het subsidiedossier ‘overeenkomst asbest’ wordt beëindigd, met die subsidiepot werden de laatste 3 jaar de kost van deze inzameling betaald. Vanaf dit jaar zal de kost van inzameling, afvoer en verwerking weer door de gemeente betaald moeten worden. De enige subsidiemogelijkheid is de huis-aan-huis asbestinzameling. Als de gemeente deelneemt aan dit project wordt de inzameling van asbest deels gesubsidieerd.
Het aanbod van lntradura biedt een goedkope oplossing voor grote hoeveelheden asbestafval bij particulieren aan een minimum kost voor de vennoten van lntradura. De organisatie van de dienstverlening kadert in het versneld asbestafbouwbeleid zoals uitgewerkt door de OVAM dat streeft naar een versnelling in de afbouw van alle risicovolle asbesthoudende materialen uit onze leefomgeving binnen het Vlaamse Gewest. De Vlaams minister van Omgeving keurde op 13 oktober 2021 de projectsubsidieaanvraag van lntradura goed om via een huis-aan-huis ophaling de asbestafbouw in Vlaanderen te versnellen. lntradura richt zich op de inzameling van asbesthoudende materialen bij particulieren (woningen en bijgebouwen van woningen) met een maximum van 6 platen- of kuubzakken (komt neer op ongeveer 180m² dakoppervlakte) of 1 asbestcontainer van 12 m3 (komt neer op ongeveer 240m2 dakoppervlakte). Inwoners kunnen het hele jaar door een aanvraag indienen en asbestafval aan huis laten ophalen. lntradura stelt voor dit project 1 VTE projectcoördinator aan. Het ophalen van het asbestafval zal door een erkend extern transportbedrijf gebeuren. Deze nieuwe dienstverlening behelst volgende werkwijze:
-De inwoner vult op de website van lntradura een formulier in.
-De asbestcoach contacteert de inwoner en gaat op huisbezoek, bekijkt de situatie ter plaatse, geeft informatie over een veilige afbraak, verkoopt de asbestzakken of plant een plaatsing van een container, spreekt een plaats af waar de zakken moeten gezet worden en plant de ophaaldatum in.
-Het extern transportbedrijf komt in opdracht van lntradura de asbestzakken of container ter plaatse ophalen en voert het af naar een erkende verwerker.
-De asbestcoach handelt de aanvragen administratief verder af en rapporteert en factureert per kwartaal aan de OVAM en de vennoten van lntradura.
De kostprijs voor deze dienstverlening is voor de inwoner als volgt:
1 plaatzak (1 m³ ): 30,00 euro
1 kuubzak (1 m3³ ): 30,00 euro
1 container (12m³ ): 170,00 euro
Er kunnen jaarlijks maximum 6 plaat- of kuubzakken (of een combinatie van zakken beperkt tot 6 stuks) of 1 container per adres aangekocht worden. Hierbij zijn 2 veiligheidskits, begeleiding van een asbestcoach en de ophaling van de recipiënten aan huis inbegrepen. Grotere hoeveelheden kunnen toegestaan worden na bezoek van de asbestcoach ter plaatse.
Deze subsidiemogelijkheid laat ook toe om erkende jeugdverenigingen (jeugdhuizen) en lokale besturen te bedienen en dit voor grotere oppervlaktes dan woningen. Het project start in januari 2022 en heeft een totale duur van 3 jaar, tenzij de subsidiegelden eerder zijn uitgeput.
Financiële gevolgen
- De uitgave voor deze opdracht is voorzien op het exploitatiebudget van 2022 en volgende jaren onder de code 2022/GBB-02/0309-00/61399999/GEMEENTE/BESTUUR/IP-GEEN.
- OVAM raamt dat er op 3 jaar tijd zo’n 877 ton asbest zal ingezameld worden in Linkebeek. OVAM betaalt daar 25 639,31€ van (alsook de asbestcoach). De kost voor de gemeente, op basis van de raming, is een bedrag van € 2.848,81 of € 949,60 per jaar.
Gemeente | Verdeling budget OVAM per gemeente | Raming aantal aanvragen | Raming tonnage | % aandeel per gemeente | |
Linkebeek | € 25.639,31 | 118,69 | 877,28 | 3,75% |
Beslissing
De gemeenteraad beslist tot deelname aan het project van lntradura tot huis-aan-huis inzameling van asbestafval bij particulieren. Het project start in januari 2022 en heeft een totale duur van 3 jaar, tenzij de subsidiegelden eerder zijn uitgeput.
Tijdens de periode bedoeld in artikel 1, zal lntradura aan de inwoners volgende dienst verlenen: Begeleiden en informeren van inwoners hoe men veilig zelf de asbestmaterialen verwijdert a.d.h.v. een huisbezoek door een asbestexpert. Bezorgen van grote plaat- of kuubzakken en 2 gratis PBM-kits per aanvrager of het bezorgen van een asbestcontainer en 2 gratis PBM-kits per aanvrager. Het ophalen van het asbestafval (in plaat- of kuubzakken of container) door een extern transportbedrijf en afvoer naar een erkende verwerker.
Er kunnen jaarlijks maximum 6 plaat- of kuubzakken (of een combinatie van zakken beperkt tot 6 stuks) of 1 container per adres aangekocht worden. Hierbij zijn 2 veiligheidskits, begeleiding van een asbestcoach en de ophaling van de recipiënten aan huis inbegrepen. Grotere hoeveelheden kunnen toegestaan worden na bezoek van de asbestcoach ter plaatse.
De kostprijs voor deze dienstverlening is voor de inwoner als volgt:
1 plaatzak (1 m3 ): 30,00 euro
1 kuubzak (1 m3 ): 30,00 euro
1 container (12m3 ): 170,00 euro
Deze kost is verschuldigd door de aanvrager en te betalen aan lntradura.
Deze beslissing wordt gecommuniceerd aan:
Wie? | Hoe? |
De intercommunale lntradura | Post |
Financiële dienst | Uittreksel |
Dienst grondgebiedzaken | Uittreksel |
Openbare behandeling van agendapunt
Motie betreffende de aflsuiting van de Duboislaan naar aanleiding van de startnota voor het grup Groenendaal (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Thibault Arnould ( Gemeenteraadslid )
- Christophe Boulert ( Gemeenteraadslid )
- Benjamin Daro ( Gemeenteraadslid )
- Yves Ghequiere ( Gemeenteraadslid )
- Joëlle Grimmeau ( Gemeenteraadslid )
- Charlotte Houset ( Gemeenteraadslid )
- Roel Leemans ( Gemeenteraadslid )
- Cédric Letier ( Gemeenteraadslid )
- Paul Sedyn ( Gemeenteraadslid )
- Damien Thiéry ( Gemeenteraadslid )
- Pierri Vercheval ( Gemeenteraadslid )
- Mariette Wennmacher ( Gemeenteraadslid )
Afwezige leden
- Benjamin Desmet ( Gemeenteraadslid )
- Gilles Hallez ( Gemeenteraadslid )
- Charlotte Hollander ( Gemeenteraadslid )
Voorzitter: Roel Leemans
Secretaris: Veerle De Brael
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
Het voorstel van besluit
Aanwezigen tijdens de stemming
- Thibault Arnould ( Gemeenteraadslid )
- Christophe Boulert ( Gemeenteraadslid )
- Benjamin Daro ( Gemeenteraadslid )
- Yves Ghequiere ( Gemeenteraadslid )
- Joëlle Grimmeau ( Gemeenteraadslid )
- Charlotte Houset ( Gemeenteraadslid )
- Roel Leemans ( Gemeenteraadslid )
- Cédric Letier ( Gemeenteraadslid )
- Paul Sedyn ( Gemeenteraadslid )
- Damien Thiéry ( Gemeenteraadslid )
- Pierri Vercheval ( Gemeenteraadslid )
- Mariette Wennmacher ( Gemeenteraadslid )
Effectieve stemmers
- Thibault Arnould
- Christophe Boulert
- Benjamin Daro
- Yves Ghequiere
- Joëlle Grimmeau
- Charlotte Houset
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Sedyn
- Damien Thiéry
- Pierri Vercheval
- Mariette Wennmacher
Totaal aantal voorstanders: 12
Totaal aantal tegenstanders: 0
Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Voorstanders
- Thibault Arnould
- Christophe Boulert
- Benjamin Daro
- Yves Ghequiere
- Joëlle Grimmeau
- Charlotte Houset
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Sedyn
- Damien Thiéry
- Pierri Vercheval
- Mariette Wennmacher
Met als gevolg,
Goedgekeurd
Openbare titel besluit:
Motie betreffende de aflsuiting van de Duboislaan naar aanleiding van de startnota voor het grup Groenendaal
Korte openbare beschrijving:
De gemeenteraad vraagt in het kader van de startnota en procesnota van het GRUP “Ruimtelijke herinrichting knooppunt Groenendaal op de Ring rond Brussel (R0)” aan het Departement Omgeving Afdeling Gebiedsontwikkeling, Omgevingsplanning- en projecten om de Duboislaan voor het verkeer niet af te sluiten.
De gemeenteraad,
Feitelijke context en argumentatie
- Met de startnota “Ruimtelijke herinrichting knooppunt Groenendaal op de Ring rond Brussel (R0)” lanceert de Vlaamse Regering de opmaak van 4 gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen voor de 4 grote verkeersknooppunten binnen het projectgebied R0-oost: Groenendaal, Leonard, Vierarmen en Jezus-Eik.
Voor 3 van de 4 knooppunten (Groenendaal, Leonard en Vierarmen) is de hoofdplandoelstelling de optimalisatie van de bestaande knooppunten. Voor het knooppunt Jezus-Eik wordt een reorganisatie van het knooppunt beoogd. Deze hoofdplandoelstellingen worden verder uitgewerkt in twee subplandoelstellingen. Door netwerken te verbeteren voor de verschillende verkeersstromen, zal hierbij ingezet worden op een verbetering van de multimodale bereikbaarheid van de omgeving. Ook de verkeersleefbaarheid en doorstroming op de infrastructuur zal door de optimalisatie of reorganisatie van de knooppunten verbeteren.
- Men stelt dat het knooppunt Groenendaal vlotter en veiliger gemaakt kan worden door het compacter in te richten. Hierbij zou het afsluiten van de Duboislaan een mogelijke optie zijn, het plan bevat hierover geen uitspraak. Voor de inwoners van Linkebeek en de buurgemeenten is de Duboislaan een belangrijke verbindingsas naar de oostzijde van Brussel, de RO ring zou dan enkel te bereiken zijn via Waterloo of Bosvoorde. Hierdoor wordt de gemeente op een onrechtstreekse manier betrokken bij het GRUP Groenendaal. In het belang van een vlotte mobiliteit voor de inwoners van Linkebeek wordt gevraagd om de Duboislaan onder geen enkel voorwendsel af te sluiten voor auto’s, zelfs niet bij werken.
Beslissing
De gemeenteraad vraagt in het kader van de startnota en procesnota van het GRUP “Ruimtelijke herinrichting knooppunt Groenendaal op de Ring rond Brussel (R0)” aan het Departement Omgeving Afdeling Gebiedsontwikkeling, Omgevingsplanning- en projecten om de Duboislaan voor het verkeer niet af te sluiten.
Deze beslissing wordt gecommuniceerd aan:
Wie? | Hoe? |
Departement Omgeving Afdeling Gebiedsontwikkeling, Omgevingsplanning- en projecten. | Post |
Gemeentebestuur Sint-Genesius-Rode. | Post |
Dienst grondgebiedzaken. | Uittreksel |
Openbare behandeling van agendapunt
Herinrichting van het kerkhof - gunning en lastvoorwaarden
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Thibault Arnould ( Gemeenteraadslid )
- Christophe Boulert ( Gemeenteraadslid )
- Benjamin Daro ( Gemeenteraadslid )
- Yves Ghequiere ( Gemeenteraadslid )
- Joëlle Grimmeau ( Gemeenteraadslid )
- Charlotte Houset ( Gemeenteraadslid )
- Roel Leemans ( Gemeenteraadslid )
- Cédric Letier ( Gemeenteraadslid )
- Paul Sedyn ( Gemeenteraadslid )
- Damien Thiéry ( Gemeenteraadslid )
- Pierri Vercheval ( Gemeenteraadslid )
- Mariette Wennmacher ( Gemeenteraadslid )
Afwezige leden
- Benjamin Desmet ( Gemeenteraadslid )
- Gilles Hallez ( Gemeenteraadslid )
- Charlotte Hollander ( Gemeenteraadslid )
Voorzitter: Roel Leemans
Secretaris: Veerle De Brael
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
Het voorstel van besluit
Aanwezigen tijdens de stemming
- Thibault Arnould ( Gemeenteraadslid )
- Christophe Boulert ( Gemeenteraadslid )
- Benjamin Daro ( Gemeenteraadslid )
- Yves Ghequiere ( Gemeenteraadslid )
- Joëlle Grimmeau ( Gemeenteraadslid )
- Charlotte Houset ( Gemeenteraadslid )
- Roel Leemans ( Gemeenteraadslid )
- Cédric Letier ( Gemeenteraadslid )
- Paul Sedyn ( Gemeenteraadslid )
- Damien Thiéry ( Gemeenteraadslid )
- Pierri Vercheval ( Gemeenteraadslid )
- Mariette Wennmacher ( Gemeenteraadslid )
Effectieve stemmers
- Thibault Arnould
- Christophe Boulert
- Benjamin Daro
- Yves Ghequiere
- Joëlle Grimmeau
- Charlotte Houset
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Sedyn
- Damien Thiéry
- Pierri Vercheval
- Mariette Wennmacher
Totaal aantal voorstanders: 10
Totaal aantal tegenstanders: 1
Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 1
Voorstanders
- Thibault Arnould
- Christophe Boulert
- Benjamin Daro
- Yves Ghequiere
- Joëlle Grimmeau
- Charlotte Houset
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Pierri Vercheval
- Mariette Wennmacher
Tegenstanders
- Paul Sedyn
Onthoudingen, blanco of ongeldig
- Damien Thiéry
Met als gevolg,
Goedgekeurd
Openbare titel besluit:
Herinrichting van het kerkhof - gunning en lastvoorwaarden
Korte openbare beschrijving:
Deze opdracht wordt gegund aan de economisch meest voordelige bieder, zijnde Tielemans boomkwekerij, Vogelstraat 70 te 1600 Sint-Pieters-Leeuw tegen het nagerekende offertebedrag van € 3.026,15 excl. btw of € 3.661,64 incl. 21% btw.
Punt bij gebrek aan consensus in de schoot van het schepencollege overeenkomstig artikel 107 van de Nieuwe Gemeentewet:
De gemeenteraad.
Bevoegdheid
- Het decreet over het lokaal bestuur meer bepaald artikel 56, § 3, 5°, waarbij wordt bepaald dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur.
- De Nieuwe Gemeentewet, artikel 107
Juridische context
- De wet [betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies (verv. W 16 februari 2017, art. 2, I: 30 juni 2017)]
De wet inzake overheidsopdrachten meer bepaald artikel 92 (de geraamde waarde excl. btw bereikt de drempel van € 30.000,00 niet).
Het koninklijk besluit [tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten (verv. KB 22 juni 2017, art. 1, I: 30 juni 2017)]
Het koninklijk besluit plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het decreet over het lokaal bestuur meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 januari 2019 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.
Feitelijke context en argumentatie
Door het kappen van verschillende bomen in het kerkhof is een heraanplanting noodzakelijk. De opdracht heeft betrekking op de bestelling van 375 stuks bosplantsoen blote wortel en 26 hoogstambomen.
- In het kader van de opdracht “herinrichting van het kerkhof” werd een technische beschrijving opgesteld door de Technische Dienst.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 3.719,01 excl. btw of € 4.500,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht tot stand te brengen bij wijze van de aanvaarde factuur (overheidsopdracht van beperkte waarde).
Het bestuur beslist om de opdracht te starten en volgende ondernemers uit te nodigen om deel te nemen aan deze opdracht:
- Pajoplants, Lenniksebaan 1358 te 1602 Vlezenbeek;
- B & C VAN HULLE BVBA, Pot-En Zuidhoutstraat 10 te 9990 Maldegem;
- Tielemans boomkwekerij, Vogelstraat 70 te 1600 Sint-Pieters-Leeuw.
De offertes dienden het bestuur ten laatste op 11 januari 2022 te bereiken.
Er werden 3 offertes ontvangen:
- Pajoplants, Lenniksebaan 1358 te 1602 Vlezenbeek (€ 3.380,97 excl. btw of € 4.090,97 incl. 21% btw);
- Tielemans boomkwekerij, Vogelstraat 70 te 1600 Sint-Pieters-Leeuw (€ 3.026,15 excl. btw of € 3.661,64 incl. 21% btw);
- B & C VAN HULLE BVBA, Pot-En Zuidhoutstraat 10 te 9990 Maldegem (€ 448,34 excl. btw of € 542,49 incl. 21% btw);
De Technische Dienst stelde op 18 januari 2022 het verslag van nazicht van de offertes op.
De Technische Dienst stelt voor om, rekening houdende met het voorgaande, deze opdracht te gunnen aan de economisch meest voordelige bieder (op basis van de prijs), zijnde Tielemans boomkwekerij, Vogelstraat 70 te 1600 Sint-Pieters-Leeuwtegen het nagerekende offertebedrag van € 3.026,15 excl. btw of € 3.661,64 incl. 21% btw
- Dit punt werd geagendeerd op het college van 25 januari 2022 maar er kon op dat moment geen beslissing genomen worden bij gebrek aan consensus tussen de leden van het college
- Artikel 107 van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat in de randgemeenten het college van burgemeester en schepenen bij consensus beslist en dat bij gebrek aan consensus de zaak door de burgemeester aan de gemeenteraad wordt voorgelegd
Financiële gevolgen
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0990-00/22000007/GEMEENTE/BESTUUR/0/IP-07-2020 (actie AC-4.1.3).
- Er is geen visum van de financieel directeur vereist.
Artikel 1
De technische beschrijving voor de opdracht “herinrichting van het kerkhof”, opgesteld door de Technische Dienst wordt goedgekeurd. De raming bedraagt € 3.719,01 excl. btw of € 4.500,00 incl. 21% btw.
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht komt tot stand bij wijze van de aanvaarde factuur (overheidsopdracht van beperkte waarde).
Artikel 3
Goedkeuring wordt verleend aan het verslag van nazicht van de offertes van 18 januari 2022, opgesteld door de Technische Dienst.
Artikel 4
Het verslag van nazicht van de offertes in bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.
Artikel 5
Deze opdracht wordt gegund aan de economisch meest voordelige bieder (op basis van de prijs), zijnde Tielemans boomkwekerij, Vogelstraat 70 te 1600 Sint-Pieters-Leeuwtegen het nagerekende offertebedrag van € 3.026,15 excl. btw of € 3.661,64 incl. 21% btw.
Artikel 6
Deze beslissing wordt gecommuniceerd aan:
Wie? | Hoe? |
Dienst grondgebiedzaken | Uittreksel |
Financiële dienst | Uittreksel |
De voorzitter sluit de zitting op 31/01/2022 21:20 .
De voorzitter sluit de vergadering om 21u20.