Nieuwe pagina: bestuurseenheid.zittingen.zitting.uittreksels.detail.raw

Vlaanderen

publicatie.gelinkt-notuleren.vlaanderen.be Naar de hoofdinhoud

Type document
Uittreksel document

Openbare behandeling van agendapunt

Overeenkomst coördinatie projectrealisatie door Fluvius - Hoeve 't Holleken (gepland)

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • Christophe Boulert (Gemeenteraadslid)
  • Benjamin Desmet (Gemeenteraadslid)
  • Yves Ghequiere (Gemeenteraadslid)
  • Arlette Goossens (Gemeenteraadslid)
  • Joëlle Grimmeau (Gemeenteraadslid)
  • Gilles Hallez (Gemeenteraadslid)
  • Charlotte Hollander (Gemeenteraadslid)
  • Charlotte Houset (Gemeenteraadslid)
  • Cédric Letier (Gemeenteraadslid)
  • Paul Opoczynski (Gemeenteraadslid)
  • Damien Thiéry (Gemeenteraadslid)
  • Monique Van Dieren (Gemeenteraadslid)
  • Pierri Vercheval (Gemeenteraadslid)

Afwezige leden

  • Benjamin Daro (Gemeenteraadslid)
  • Roel Leemans (Gemeenteraadslid)

Stemmingen bij agendapunt

De leden van de raad stemmen openbaar

Het voorstel van besluit

Aanwezigen tijdens de stemming

  • Christophe Boulert
  • Benjamin Desmet
  • Yves Ghequiere
  • Arlette Goossens
  • Joëlle Grimmeau
  • Gilles Hallez
  • Charlotte Hollander
  • Charlotte Houset
  • Cédric Letier
  • Paul Opoczynski
  • Damien Thiéry
  • Monique Van Dieren
  • Pierri Vercheval

Effectieve stemmers

  • Christophe Boulert
  • Benjamin Desmet
  • Yves Ghequiere
  • Arlette Goossens
  • Joëlle Grimmeau
  • Gilles Hallez
  • Charlotte Hollander
  • Charlotte Houset
  • Cédric Letier
  • Paul Opoczynski
  • Damien Thiéry
  • Monique Van Dieren
  • Pierri Vercheval

Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen

Openbare titel besluit:

Overeenkomst coördinatie projectrealisatie door Fluvius - Hoeve 't Holleken


Korte openbare beschrijving:

De gemeenteraad geeft zijn goedkeuring aan de voorgestelde overeenkomst met Iverlek, Aarschotsesteenweg 58 te 3012 Wilsele-Leuven, voor de projectrealisatie voor de dakrenovatie, muur- en zoldervloerisolatie van het cultureel centrum de hoeve ‘t Holleken.


De gemeenteraad,


Juridische context


Feitelijke context en argumentatie
  • In het licht van de engagementen met betrekking tot het klimaat staat de gemeente Linkebeek voor de grote uitdaging om het energieverbruik van het eigen patrimonium omlaag en de duurzaamheid ervan omhoog te krijgen

  • DNB biedt haar vennoten  energiediensten aan naar een optimale energiebeheersing binnen haar statutair en regelgevend kader ten behoeve van het Lokaal bestuur

  • In het kader van het energiezorgplan dat werd opgemaakt door Fluvius werd het gebouw van het cultureel centrum de Hoeve ‘t Holleken onderworpen aan een energieanalyse.  Uit de gebouwenfiche blijkt dat een dakrenovatie, met de plaatsing van isolatie, en de plaatsing van muurisolatie een aangewezen efficiënte energiebesparende maatregel zou zijn.  Hierbij zal ook het wooncomfort voor de conciërgewoning sterk verhogen

  • De voorgestelde overeenkomst geldt in uitvoering van de kaderovereenkomst gesloten tussen de gemeente Linkebeek en de DNB. De overeenkomst betreft :

    • Opmaak definitief ontwerp

    • De investeringswerken zoals besproken in de overeenkomst

    • De projectcoördinatie

    • De veiligheidscoördinatie

    • ABR-polis (Alle Bouwplaatsrisico’s, verzekering)

Financiële gevolgen

  • De maximum prijs voor deze werken bedraagt 209.457,42 EUR (excl. BTW).

  • De uitgave voor deze opdracht is voorzien op het investeringsbudget van 2023 en volgende jaren onder de code 2023/AC-5.3.1/0705-01/GEMEENTE/BESTUUR/IP-11-2020.



Beslissing
Artikel 1

De gemeenteraad geeft zijn goedkeuring aan de voorgestelde overeenkomst met Iverlek, Aarschotsesteenweg 58 te 3012 Wilsele-Leuven (ondernemingsnummer 0.222.343.301), in de overeenkomst genoemd “DNB”, voor de projectrealisatie voor de dakrenovatie, muur- en zoldervloerisolatie van het cultureel centrum de hoeve ‘t Holleken.

Artikel 2

De tekst van de kaderovereenkomst wordt door de gemeenteraad goedgekeurd als volgt :.

CONTRACT

Fluvius Duurzame gebouwen

Kaderovereenkomst Fluvius Duurzame Gebouwen Gemeente Linkebeek 1

Tussen

Gemeentebestuur van Linkebeek

Gemeenteplein 2

1630 Linkebeek

vertegenwoordigd door Veerle De Brael, algemeen directeur van de gemeente Linkebeek en Roel Leemans, voorzitter van de gemeenteraad van Linkebeek

hierna genoemd “het Lokaal Bestuur”

en

Iverlek, opdrachthoudende vereniging/coöperatieve intercommunale vereniging,

Aarschotsesteenweg 58, 3012 Wilsele-Leuven

met ondernemingsnummer 0.222.343.301

vertegenwoordigd door

Tom Ceuppens

Directeur Klantendienst

hierna genoemd “de DNB”

De DNB treedt op via Fluvius System Operator CV (Brusselsesteenweg 199, B-9090 Melle, www.fluvius.be.) Fluvius is op 1 juli 2018 ontstaan uit de fusie van de netbedrijven Eandis en Infrax, T 078 35 35 34, BTW BE 0477.445.084, RPR Gent, afdeling Gent, optredend in naam en voor rekening van uw netbeheerder.

Wordt overwogen wat volgt:

Deze overeenkomst heeft als contractnummer LINK-G-TC-23-23-010, versie 1 en werd opgemaakt op 16/01/2022.

Wordt overeengekomen wat volgt:

Deel 1: algemene bepalingen en ondertekening

Artikel 1 – Voorwerp van de overeenkomst

Deze overeenkomst geldt in uitvoering van de kaderovereenkomst gesloten tussen het Lokaal Bestuur en de DNB op 3/06/2019 en dient derhalve beschouwd als een zogenaamde specifieke overeenkomst. Deze overeenkomst maakt integraal deel uit van de kaderovereenkomst en is derhalve onderworpen aan de bepalingen van deze kaderovereenkomst behoudens uitdrukkelijke afwijking hierna.

Overeenkomstig het aanbod van de DNB, aanvaard door het Lokaal Bestuur in haar streven naar een optimale energiebeheersing, laat de DNB een definitief ontwerp opmaken nopens de mogelijke energiebesparingen en dienstige investeringen op niveau van (hernieuwbare) energie en energie-

efficiëntie voor de gebouwen, installaties en/of andere zoals verder beschreven. Deel 2 van deze overeenkomst betreft de inhoud en modaliteiten van dit definitief ontwerp.

Vervolgens laat de DNB een project voor het leveren van energiediensten uitvoeren door de opdrachtnemer. Deel 3 van deze overeenkomst beschrijft de inhoud van het uit te voeren project waarvoor de DNB de projectcoördinatie op zich neemt t.a.v. het Lokaal Bestuur.

Coördinatie projectrealisatie Duurzame Gebouwen:

❖ Techniek: Dakrenovatie en Muur- en zoldervloerisolatie

❖ CC ‘t Holleken, Hollebeekstraat 212, 1630 Linkebeek

Artikel 2 – Duurtijd van de overeenkomst

Deze overeenkomst treedt in werking na ondertekening van dit contract en dient in te gaan ten laatste op 16/05/2023.

De aanbesteding en uitvoering van dit project zal verlopen volgens een projectplanning die in onderling overleg besproken wordt na (digitale) ontvangst van de getekende overeenkomst.

Artikel 3 – Aansprakelijkheid

De DNB is in geen enkel geval aansprakelijk op grond van onderhavig artikel of anderszins op grond van deze overeenkomst voor bijzondere, immateriële, indirecte, incidentele, strafrechtelijke, morele of gevolgschade, waaronder mede begrepen commercieel verlies, verlies van gebruik of winst, ongeacht de oorzaak ervan, zelfs als de DNB of haar aangestelde op de hoogte zijn gesteld van de mogelijkheid van dergelijke schade. In ieder geval, behoudens ingeval van moedwillig wangedrag of grof verzuim, is de totale aansprakelijkheid van de DNB voor één en alle vorderingen, verliezen of onkosten voortvloeiend uit deze overeenkomst of ongeacht of ze gebaseerd zijn op contract, vrijwaring of elke andere vorm van aansprakelijkheid, beperkt tot het bedrag van de verzekeringspolis, of de totale vergoeding die de DNB heeft ontvangen van het Lokaal Bestuur op grond van deze overeenkomst, indien dat minder is.

De DNB is verantwoordelijk voor de naleving van de wettelijke bepalingen (o.a. inzake veiligheid en gezondheid) betreffende de aspecten van de uitvoering van het project op de locatie zoals beschreven in art. 1 van dit deel, in die mate dat de naleving ervan inherent is aan de uitvoering van taken die in het takenpakket van de DNB of de opdrachtnemer zijn voorzien. Het Lokaal Bestuur blijft als enige verantwoordelijk voor de naleving van de wettelijke bepalingen (o.a. inzake veiligheid en gezondheid) betreffende die aspecten van de uitvoering van het project op de locatie zoals beschreven in art. 1 van dit deel, waarvan de naleving niet inherent is aan de uitvoering van taken die in het takenpakket van de DNB of de opdrachtnemer zijn voorzien. Zo draagt de DNB o.m. geen verantwoordelijkheid voor de verwijdering of bestrijding van gevaar voor de gezondheid, voor de veiligheid of voor enige andere overtreding voortvloeiende uit de activiteiten van het Lokaal Bestuur op de locatie of enige andere werkzaamheden die door personen welke geen personeelsleden van de DNB, Fluvius of opdrachtnemer zijn, worden uitgevoerd, inclusief het Lokaal Bestuur zelf, diens aannemers of onderaannemers aangesteld buiten het kader van deze overeenkomst, diens huurders of bezoekers.

De DNB heeft geen uitstaans met het personeel, de aannemers, en anderen aangesteld door het Lokaal Bestuur buiten het kader van deze overeenkomst, en evenmin met enige andere derden, en kan derhalve niet gehouden zijn tot supervisie van hen of tot vergoeding van enige schade welke zij zouden veroorzaken.

De aanwezigheid van de DNB op de werflocatie ontslaat derden niet van hun aansprakelijkheid ten opzichte van het Lokaal Bestuur en andere derden.

Indien in artikel 1 van deel 3 bij ontstentenis van een lastenboek bepaalde verbintenissen voor de opdrachtnemer uitsluit, dan zijn deze ook uitgesloten voor de DNB, tenzij anders bepaald in deze overeenkomst.

Artikel 4 – Contactpersonen

Volgende contactpersonen treden op voor de partijen. Zij zijn bevoegd om beslissingen te nemen met betrekking tot de ondersteuningsactiviteiten

Voor het Lokaal Bestuur:

Mark Verhoeven

Omgevingsambtenaar

Milieudienst

Gemeenteplein 2

1630 Linkebeek

02/383.09.42

mark.verhoeven@linkebeek.be

Voor de DNB/Fluvius:

Wouter Sansen

Lokale Relatiebeheerder

+32497132912

sansen.wouter@fluvius.be

Voor DNB/Fluvius

ESCO-Projectleider

Frederic Certyn

+32473 64 03 98

Frederic.certyn@fluvius.be

Klantendienst – Key Accounts (ESCO & DLB)

Brusselsesteenweg 199

9090 Melle

Project PCDO – 22018248 LINK-G-TC-23-23-010 4

Deel 2: definitief ontwerp

Overeenkomstig artikel ”Verplichtingen van de DNB” van voormelde kaderovereenkomst zal de DNB het definitief ontwerp zoals bepaald hieronder verwerven op de markt. De DNB zal de noodzakelijke overheidsopdrachten uitschrijven, gunnen en toewijzen aan (een) kandida(a)t(en), hierna opdrachtnemer(s) genoemd, en toezien op de realisatie van het definitief ontwerp door de opdrachtnemer(s), dit alles binnen de grenzen van de hierna beschreven modaliteiten.

Artikel 1 – Inhoud definitief ontwerp

Het definitief ontwerp brengt de opportuniteit, haalbaarheid en kosten van de te nemen maatregelen voor het Lokaal Bestuur in kaart en omvat een technisch en financieel luik.

De inhoud van het definitief ontwerp is afhankelijk van de maatregel doch omvat algemeen:

- opstellen van een beschrijving van de uit te voeren werken of lastenboek

- opstellen van een meetstaat horend bij bovenstaand lastenboek

-opstellen van de noodzakelijke uitvoeringsplannen nodig voor het opstarten van de overheidsopdracht

Documenten:

- bijzonder technisch lastenboek

- meetstaat horend bij bovenstaand lastenboek

- uitvoeringsplannen van de nieuw te plaatsen installatie

- veiligheidsplan ontwerp door een bevoegde veiligheidscoördinator

In het definitief ontwerp zijn geen prestaties voor een milieudeskundige opgenomen. De opmaak van de wettelijk verplichte asbestinventaris werd evenmin opgenomen.

Wijzigingen aan de inhoud van het definitief ontwerp tijdens de duur van het opstellen ervan worden door de DNB en de opdrachtnemer overeengekomen na voorafgaandelijk overleg tussen de DNB en het Lokaal Bestuur en dit voor zover toegelaten door de wet- en regelgeving overheidsopdrachten. De wijzigingen worden gevoegd als bijlage aan deze overeenkomst en maken er integraal deel van uit.

De DNB is niet aansprakelijk voor fouten in of onvolledigheid van de resultaten van definitief ontwerp geheel of gedeeltelijk te wijten aan het onvolledig, niet, of niet tijdig ter beschikking stellen van informatie, documentatie en ondersteuning die door het lokaal bestuur aan de DNB ter beschikking dient gesteld te worden. Een oplijsting van deze informatie – maar niet limitatief - is terug te vinden in deel 3, artikel 3, punt b

Artikel 2 – Prijs

De prijs voor de opmaak van het definitief ontwerp is meegerekend in de totaalprijs zoals bepaald in art. 5, deel 3.

Deel 3: inhoud project en projectcoördinatie

Artikel 1 – Inhoud project

Na het afleveren van het definitief ontwerp wordt overgegaan tot de uitvoering van het project voor het leveren van energiediensten waarvan de DNB de projectcoördinatie op zich neemt t.a.v. het Lokaal Bestuur. De projectcoördinatie wordt beschreven in artikel “Verplichtingen van de DNB” van de kaderovereenkomst en omvat onder meer de periodieke opvolging van de uitgevoerde werken (werfbezoeken met bijhorend verslag) evenals de voorlopige en definitieve oplevering. Voor de vergadering en de uitvoering van het project voorziet de DNB ook een werfcontrole.

De werken omvatten het leveren en plaatsen van de materialen zoals zal blijken uit bovenvermeld definitief ontwerp.

Artikel 2 – Verbintenissen van de DNB

De DNB verzekert de uitvoering van de energiediensten en dit tijdens de normale werkuren van maandag tot vrijdag, met uitzondering van de officiële feestdagen, tenzij anders overeengekomen.

De DNB streeft ernaar, naar best vermogen, om door middel van de geleverde energiediensten, met inbegrip van de exploitatie en het onderhoud van de machines en installaties die het voorwerp zijn van de energiediensten, het rendement inzake energiebeheersing zoals bepaald in de resultaten van het definitief ontwerp te behalen. Deze bepaling geldt eveneens wat de duurzaamheid van materialen en rendement van de installaties betreft.

De energiediensten worden vastgesteld en geleverd in functie van de resultaten van het definitief ontwerp. Ingeval de inhoud van de te leveren energiediensten echter werd gewijzigd in vergelijking met het voorwerp en resultaat van het definitief ontwerp, dienen bovenvermelde rendementen inzake energiebeheersing, duurzaamheid van materialen en rendement van de installaties aan het Lokaal Bestuur worden meegedeeld.

De partijen verbinden er zich toe op regelmatige basis (tussentijdse) werfvergaderingen te houden over de stand van zaken van het project (ondermeer, maar niet limitatief: bespreking voorbereiding en afspraken werf, maken uitvoeringsplan, bespreking (tussentijdse) oplevering en overdracht installaties, opleiding, oplevering instructies, technische handleiding, as built plannen, …). De data voor deze vergaderingen wordt in onderling overleg tussen partijen overeengekomen.

De DNB neemt het initiatief voor de organisatie van deze vergaderingen.

De DNB verbindt zich er toe bij de oplevering aan het Lokaal Bestuur de nodige toelichting en opleiding te verstrekken omtrent het gebruik van de machines en installaties.

Artikel 3 – Verbintenissen door het Lokaal Bestuur

Onverminderd de overige bepalingen in deze overeenkomst en bijlagen en in de kaderovereenkomst, is het Lokaal Bestuur gehouden tot:

a) de betaling van de prijs zoals bepaald in artikel 5 van dit deel van deze overeenkomst en in overeenstemming met de modaliteiten bepaald in artikel “Betaling” van de kaderovereenkomst.

b) het ter beschikking stellen aan de DNB van alle nodige technische en andere informatie (zoals, maar niet limitatief, kopie energiecontracten, gegevens energieverbruik, gegevens i.v.m. gebruik van het

gebouw, technische gegevens van de installaties, as built plannen, audits, keuringen, stedenbouwkundige informatie, vergunningen, asbestinventaris, plannen en plattegronden, organisatieschema’s), documentatie en dienstig voor de uitvoering van deze overeenkomst. Het Lokaal Bestuur voldoet zo snel mogelijk aan redelijke verzoeken van de DNB om nadere informatie.

c) het onverwijld in kennis stellen van de DNB van alle onregelmatigheden die een invloed kunnen hebben op de uitvoering door de DNB of de opdrachtnemer van hun verbintenissen (zoals, maar niet limitatief, met betrekking tot de locaties, de machines en installaties, diensturen van het personeel, …).

d) het verlenen van toestemming aan de DNB en de opdrachtnemer om gebruik te maken van de machines, apparaten, installaties, … die zich bevinden op de werklocaties, teneinde deze na te kijken en aan te passen indien dit noodzakelijk is voor de uitvoering van haar verbintenissen. Het Lokaal Bestuur verklaart dat deze machines, apparaten, installaties, … in goede staat zijn.

e) het bekomen van de nodige vergunningen, goedkeuringen en zakelijke rechten die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van deze overeenkomst.

f) het verlenen aan de DNB en de opdrachtnemer van toegang ten allen tijde (24u/24u, 7d/7d) tot alle werklocaties voor de uitvoering van deze overeenkomst en het bijzonder administratief lastenboek vermeld in art. 1 en het treffen van alle redelijke voorzieningen hiertoe.

g) het ter beschikking stellen van de ruimtes aan de DNB en de opdrachtnemer welke dienstig zijn voor de uitvoering van deze overeenkomst, ondermeer lokalen voor het opslaan van machines, materialen, … en sanitaire lokalen. Het Lokaal Bestuur stelt ook de nodige nutsvoorzieningen (elektriciteit, gas, water, telecommunicatie, …) ter beschikking van de DNB en de opdrachtnemer.

h) het zo snel als mogelijk inlichten van de DNB over de (mogelijke) aanwezigheid van gekende of vermeende gevaarlijke stoffen in de werklocaties. Het Lokaal Bestuur verstrekt de DNB onmiddellijk alle beschikbare informatie zoals aard, locatie en omvang en de wettelijk vereiste materialen hieromtrent.

i) het doen uitvoeren van het onderhoud vanaf de voorlopige oplevering van de installaties op zodanige wijze dat de doelstelling van energiebeheersing optimaal gegarandeerd blijft en met inachtneming van de gebruiksaanwijzingen van de fabrikant van de machines en installaties, evenals de wettelijke bepalingen omtrent onderhoud van de installaties. Het Lokaal Bestuur stelt de DNB ten allen tijde de onderhoudsrapporten ter beschikking op diens eenvoudig verzoek.

j) het doen uitvoeren van de nodige veiligheidscontroles door erkende organismen op de machines en installaties welke het voorwerp uitmaken van de geleverde energiediensten.

k) het zich onthouden van enige belemmering voor de efficiënte uitvoering van deze overeenkomst door de DNB en de opdrachtnemer door onder meer de werkzaamheden van haar eigen personeel en/of het personeel van (onder)aannemers aangesteld door haarzelf buiten het kader van deze overeenkomst op de werklocaties zodanig te organiseren. Het Lokaal Bestuur blijft ten alle tijde aansprakelijk voor haar eigen personeel en/of het personeel van door haar aangestelde (onder)aannemers aangesteld buiten het kader van de energiediensten op de werklocaties, ongeacht de mogelijke aanwezigheid van de DNB of de opdrachtnemer of hun respectieve personeel op de werklocaties.

l) het onverwijld in kennis stellen van de DNB ingeval zijzelf een gebrek of fout opmerkt in de uitvoering door de DNB of de opdrachtnemer van deze overeenkomst. Deze kennisgeving gebeurt in

principe schriftelijk, behoudens in dringende noodzakelijkheid, in welk geval de kennisgeving per telefoon, e-mail of fax gebeurt, en zo snel als mogelijk nadien per post wordt bevestigd.

m) het bezorgen aan de DNB van alle veiligheids- en noodplannen voor de werklocaties welke door de wetgeving omtrent veiligheid en welzijn worden opgelegd.

n) alle interventies die worden uitgevoerd op de machines en installaties die vallen onder de energiediensten geleverd door de opdrachtnemer door het personeel van het Lokaal Bestuur of het personeel van een door haar aangestelde derde. Indien voor die machines en installaties onderhoud, vervanging of reparatie nodig is te wijten aan verkeerd gebruik, verwaarlozing, onjuiste bediening …. door (het personeel van) het Lokaal Bestuur of een derde welke niet door de DNB is aangesteld, dan valt dit onder de verantwoordelijkheid van het Lokaal Bestuur.

Artikel 4 – Wijziging voorwerp

Wijzigingen aan (het voorwerp van) dit deel van deze overeenkomst gebeuren in onderling overleg en dit voor zover toegelaten door de wet- en regelgeving overheidsopdrachten. Zij zullen worden beschreven in een addendum aan deze projectovereenkomst.

Artikel 5 – Prijs

De prijs omvat – onverminderd andere bepalingen hieromtrent in onderhavige overeenkomst en in de kaderovereenkomst:

- definitief ontwerp

- investeringswerken zoals besproken in deze overeenkomst

- projectcoördinatie

- veiligheidscoördinatie: er zal door de DNB een veiligheidscoördinator worden aangesteld voor de werken ten behoeve van de projecten die door de DNB in opdracht worden gegeven. De prijs hiervoor is inbegrepen in deze projectofferte

- ABR-polis (Deel 3, Artikel 8)

Niet inbegrepen:

- wijzigingen aan de inhoud van het definitief ontwerp na de opmaak van het definitief ontwerp

De maximum prijs voor deze werken bedraagt 209.457,42 EUR (excl. BTW1), desgevallend verminderd met de korting voor minderwaarde zoals vermeld in artikel 6.2 van deel 3 van deze projectovereenkomst.

Op basis van deze prijs zal een maximumprijs worden ingeschreven in het lastenboek. De overeenkomst zal worden ontbonden indien desgevallend zou blijken dat niet aan of onder deze maximumprijs kan worden gegund.

We voorzien 16.627,30 EUR (excl. BTW) voor onvoorziene meerwerken tijdens de uitvoering. Deze zijn niet inbegrepen in hoger vermelde kostprijs. Na oplevering wordt een correcte afrekening gemaakt à rato van de al of niet uitgevoerde meerwerken.

De prijs wordt betaald door het Lokaal Bestuur volgens de bepalingen van artikel “Betaling” van de kaderovereenkomst.

1 Zie BTW-specificaties op het einde van het contract.

Na voorlopige oplevering wordt de factuur voor dit project opgemaakt.

Artikel 6 – Oplevering van de werkzaamheden

6.1. Voorlopige Oplevering

Wanneer de werken of een deel van de werken, in zijn geheel of een zelfstandig onderdeel ervan zoals aangeduid zoals beschreven in dit document, voltooid zijn conform de contractdocumenten, met zorg gereinigd en gereed om gebruikt te worden, zal de DNB een verklaring van voorlopige oplevering ondertekenen en overmaken aan het Lokaal Bestuur.

Indien de DNB een aantal gebreken heeft vastgesteld zal de DNB ervoor zorgen dat de opdrachtnemer de werkzaamheden zo snel als mogelijk corrigeert en zal dan pas de verklaring van voorlopige oplevering ondertekenen en overmaken aan het Lokaal Bestuur.

De voorlopige oplevering doet een waarborgtermijn van 12 maanden starten, gedurende dewelke de DNB de verplichting heeft om de gebreken en/of tekortkomingen, die na het opstellen van de verklaring van voorlopige oplevering zichtbaar zijn geworden, of welke reeds zichtbaar waren op het ogenblik van het opstellen van dat proces-verbaal van de voorlopige oplevering, doch nadien zijn verslechterd, op zijn kosten en risico te herstellen.

6.2. Definitieve oplevering

Bij toekenning van de definitieve oplevering eindigt de waarborgperiode op voorwaarde dat aan alle opmerkingen of voorbehouden die bij of sinds de voorlopige oplevering zijn geformuleerd, is tegemoetgekomen.

Enkel de verklaring van definitieve oplevering geldt als definitieve goedkeuring van de werken.

De definitieve oplevering gebeurt op dezelfde wijze en met dezelfde mogelijke gevolgen mutatis mutandis als voor de voorlopige oplevering zoals vermeld hierboven.

Indien niet aan alle opmerkingen of voorbehouden die bij of sinds de voorlopige oplevering zijn geformuleerd, is tegemoetgekomen behoudt het Lokaal Bestuur zich evenwel het recht voor de definitieve oplevering toe te staan onder beding van korting wegens minderwaarde.

Deze korting wegens minderwaarde wordt gecompenseerd met de betalingsverplichting(en) ten laste van het Lokaal Bestuur tot haar uitputting.

Uiterlijk 12 maand na de voorlopige oplevering kan de DNB niet meer aansprakelijk gesteld worden voor de verborgen gebreken in het ontwerp van de werken, voor de verborgen gebreken in de materialen of in de uitvoering van werken of de diensten, en voor de schade die voortspruit uit deze gebreken.

Artikel 7 – Overdracht van de installaties

Onder voorbehoud van art. 6 doet de Voorlopige Oplevering het schaderisico en het eigendomsrecht m.b.t. alle in uitvoering van deze overeenkomst verstrekte installaties overgaan van de opdrachtnemer op het Lokaal Bestuur.

Artikel 8 - ABR (Alle Bouwplaatsrisico’s) verzekeringsabonnement

Voor dit dossier zal Fluvius een ABR verzekering afsluiten.

Een ABR verzekering wordt ook een ‘werfverzekering’ genoemd en dekt aldus fouten op de werf.

Het lopend ABR verzekeringsabonnement Fluvius is specifiek afgestemd op het type werken dat in het kader van ESCO wordt uitgevoerd en is beperkt tot werken van max. 1 mio €. Voor werken van meer dan 1 mio € kan een afzonderlijke ABR polis aangevraagd worden.

De verzekering omvat 2 luiken: een verzekering tegen schade en verlies en een luik burgerlijke aansprakelijkheid.

Het luik schade en verlies omvat een uitbreiding voor foutief deel waardoor onder meer schade voortspruitend uit gebrekkig materiaal of conceptiefout eveneens worden gedekt. Daarnaast wordt de waarborg ook uitgebreid tot bestaande goederen eigendom van de bouwheer of die hem ter beschikking werden gesteld of zich onder zijn bewaring/toezicht bevinden. Het luik burgerlijke aansprakelijkheid dekt de aansprakelijkheid op basis van art. 1382 BW tot 1386 BW tot beloop van 500.000,00 EUR per schadegeval voor lichamelijke en materiële schade vermengd.

De waarborg omvat tevens een uitbreiding voor de aansprakelijkheid op basis van art. 544 BW.

Voor het luik schade en verlies is de verzekerde periode bouw-montage-test maximum 8 maanden. Verlenging is mogelijk mits betaling van een bijpremie. Na de bouw-montage-test volgt een onderhoudsperiode van 12 maanden.

Artikel 9 - Prijsherziening

Prijsindexatie / prijsherziening op materialen en loonkosten kan van toepassing zijn voor de totstandkoming van het project (studie & uitvoering). De eventuele meerkost die dit met zich meebrengt, komt bovenop de prijs zoals bepaald in artikel 5, ook bovenop het daar eventueel vermelde bedrag voor onvoorziene meerwerken. Het lokaal bestuur aanvaardt deze prijsherziening zonder mogelijkheid tot weigering. De meerkost wordt aan het lokaal bestuur aangerekend. De DNB verbindt zich ertoe deze meerkost wegens prijsherziening op redelijke wijze te kunnen staven. Indien prijsherziening /-indexatie niet van toepassing is, wordt de prijs zoals bepaald in artikel 5 aan het lokaal bestuur aangerekend.

Deel 4: Ondertekening van de overeenkomst

Gelieve de kruisjes aan te duiden die van toepassing zijn en de gevraagde informatie in te vullen

Gewenste uitvoeringsperiode van het Lokaal Bestuur: Vanaf september 2023

Indien het Lokaal Bestuur wenst dat er rekening dient gehouden te worden met vakanties, openingsuren, bezetting, … gelieve dit hieronder te noteren.

Er dient te worden rekening gehouden met de kinderopvang tijdens de schoolvakanties en evenementen.  De werken moeten worden uitgevoerd in samenspraak met de organisatie van de hoeve t’Holleken

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Komt u in aanmerking voor facturering met verlaagde BTW-voet?

neen

ja

Verlegde BTW (werken in onroerende staat): BE0 __ __ __ - __ __ __ - __ __ __

Gebouw met woonfunctie ouder dan 10 jaar (werken in onroerende staat):

neen

ja: 6% BTW*

*Gelieve het attest ‘BTW - reductie in de bouw’ in te vullen, te ondertekenen en terug te bezorgen samen met het ondertekende contract.

Schoolgebouw (nieuwbouw en verbouwing (werken in onroerende staat):

neen

ja: 6% BTW

Indien specifieke gegevens (referentie, bestelbonnummer, …) vereist op de factuur, gelieve deze hieronder te noteren.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

Bij dit contract horen onderstaande bijlage(n), u reeds voorgesteld:

☒Bijlage 1: financieel overzicht

☒Bijlage 2: projectvoorstel

 

Ondertekening in 2 exemplaren te Linkebeek op ____ / ____ / ______ waarvan elke partij erkent haar origineel exemplaar te hebben ontvangen.

Gelieve eveneens de bijlage(n) bij deze overeenkomst te ondertekenen Voor het Lokaal Bestuur

Veerle De Brael

Algemeen directeur

Roel Leemans

Voorzitter gemeenteraad

Voor de DNB

Tom Ceuppens

Directeur Klantendienst

Johan Smets

Afdelingshoofd Key Accounts

Artikel 3

Deze beslissing wordt gecommuniceerd aan:

Wie?

Hoe?

Fluvius

Mail

Dienst grondgebiedzaken

Uittreksel

Dienst secretariaat

Uittreksel