Nieuwe pagina: bestuurseenheid.zittingen.zitting.uittreksels.detail.raw

Vlaanderen

publicatie.gelinkt-notuleren.vlaanderen.be Naar de hoofdinhoud

Type document
Uittreksel document

Openbare behandeling van agendapunt

10.  Mobiliteit – Aanvullend verkeersreglement betreffende de verkeerssignalisatie – Invoering van een algemene tonnagebeperking in de gemeente (gepland)

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • Anne Bauwens (Gemeenteraadslid)
  • Gaëlle Cordier (Gemeenteraadslid)
  • Benjamin Daro (Gemeenteraadslid)
  • Yves Ghequiere (Gemeenteraadslid)
  • Antoinette Godin (Gemeenteraadslid)
  • Arlette Goossens (Gemeenteraadslid)
  • Joëlle Grimmeau (Gemeenteraadslid)
  • Charlotte Houset (Gemeenteraadslid)
  • Roel Leemans (Gemeenteraadslid)
  • Cédric Letier (Gemeenteraadslid)
  • Pascale Luyckfasseel (Gemeenteraadslid)
  • Charlotte Noël (Gemeenteraadslid)
  • Leonôr Ramos Tavares da Silva (Gemeenteraadslid)
  • Damien Thiéry (Gemeenteraadslid)
  • Pierri Vercheval (Gemeenteraadslid)

Stemmingen bij agendapunt

De leden van de raad stemmen openbaar

het voorstel van besluit,

Aanwezigen tijdens de stemming

  • Anne Bauwens
  • Gaëlle Cordier
  • Benjamin Daro
  • Yves Ghequiere
  • Antoinette Godin
  • Arlette Goossens
  • Joëlle Grimmeau
  • Charlotte Houset
  • Roel Leemans
  • Cédric Letier
  • Pascale Luyckfasseel
  • Charlotte Noël
  • Leonôr Ramos Tavares da Silva
  • Damien Thiéry
  • Pierri Vercheval

Effectieve stemmers

  • Anne Bauwens
  • Gaëlle Cordier
  • Benjamin Daro
  • Yves Ghequiere
  • Antoinette Godin
  • Arlette Goossens
  • Joëlle Grimmeau
  • Charlotte Houset
  • Roel Leemans
  • Cédric Letier
  • Pascale Luyckfasseel
  • Charlotte Noël
  • Leonôr Ramos Tavares da Silva
  • Damien Thiéry
  • Pierri Vercheval

Totaal aantal voorstanders: 8

Totaal aantal tegenstanders: 1

Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 6

Voorstanders

  • Yves Ghequiere
  • Arlette Goossens
  • Joëlle Grimmeau
  • Roel Leemans
  • Cédric Letier
  • Charlotte Noël
  • Leonôr Ramos Tavares da Silva
  • Pierri Vercheval

Tegenstanders

  • Benjamin Daro

Onthoudingen, blanco of ongeldig

  • Anne Bauwens
  • Gaëlle Cordier
  • Antoinette Godin
  • Charlotte Houset
  • Pascale Luyckfasseel
  • Damien Thiéry

Met als gevolg,

goedgekeurd

Mobiliteit – Aanvullend verkeersreglement betreffende de verkeerssignalisatie – Invoering van een algemene tonnagebeperking in de gemeente

De gemeenteraad keurt de invoering van een tonnagebeperking op het grondgebied van de gemeente Linkebeek om de verkeersveiligheid en leefbaarheid te verbeteren en schade aan de infrastructuur te beperken goed.

De gemeenteraad,

Juridische context
Feitelijke context en argumentatie
  • De gemeente stelt vast dat het toenemende vrachtverkeer binnen het gemeentelijk wegennet leidt tot verkeersveiligheidsproblemen, overlast voor bewoners en schade aan de infrastructuur. In het bijzonder wordt de verkeersdruk in de dorpskernen en woonstraten als problematisch ervaren.

  • Het doel van de maatregel is:

    • Het beperken van doorgaand zwaar verkeer dat geen bestemming binnen de gemeente heeft;

    • Het bevorderen van de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers, met bijzondere aandacht voor fietsers en voetgangers;

    • Het behouden van de leefbaarheid in woonstraten door vermindering van trillings- en geluidsoverlast;

    • Het beperken van infrastructuurschade aan het gemeentelijk wegennet.

  • Er wordt een onderscheid gemaakt tussen hoofdverbindingswegen en lokale wegen:

    • Hollebeekstraat, Brouwerijstraat, Molenstraat, Dapperensquare en Stationsstraat:

      deze wegen vormen de belangrijkste verbindingsassen met de omliggende gemeenten en zijn geschikt om beperkt vrachtverkeer te ontvangen. Een tonnagebeperking van 7,5 ton laat lokaal en regionaal economisch verkeer met een bestemming binnen de gemeente toe, terwijl doorgaand zwaar verkeer wordt geweerd.

    • Overige gemeentelijke wegen:

      deze zijn hoofdzakelijk residentieel van aard en vaak niet uitgerust voor zwaar verkeer (smalle rijbanen, beperkte fundering, aanwezigheid van zwakke infrastructuur zoals riooldeksels en stoepen).

      Een tonnagebeperking van 3,5 ton draagt bij aan:

      • het vermijden van sluipverkeer door woonstraten;

      • het verminderen van schade aan het wegdek;

      • het verbeteren van de verkeersveiligheid in kernen en schoolomgevingen.

  • Lokaal verkeer blijft toegelaten. Dit betekent dat leveringen, openbaar vervoer, landbouwvoertuigen, hulpdiensten, nutsmaatschappijen, afvalophaling en bewoners met een functionele noodzaak nog steeds toegang hebben tot deze wegen. Op die manier wordt de bereikbaarheid voor lokale gebruikers gegarandeerd, terwijl onnodig zwaar doorgaand verkeer wordt geweerd.

  • De verwachte effecten zijn

    • Doorstroming: doorgaand zwaar verkeer zal zich verplaatsen naar de bovenlokale wegen (gewestwegen), wat de verkeerscirculatie binnen de gemeente ten goede komt;

    • Veiligheid: minder conflictpunten tussen zwaar verkeer, fietsers en voetgangers;

    • Leefbaarheid: afname van geluidsoverlast, trillingen en uitstoot in woonstraten;

    • Onderhoudskosten: lagere onderhoudsdruk op het gemeentelijk wegennet door minder belasting van de wegverharding.

  • De voorgestelde maatregel is proportioneel en evenwichtig: ze laat lokaal vrachtverkeer met een economische of functionele bestemming toe via de aangewezen verbindingswegen (max. 7,5 ton) en behoudt volledige toegankelijkheid voor lokaal verkeer in alle zones, terwijl doorgaand zwaar verkeer wordt beperkt.

  • Deze regeling ondersteunt de gemeentelijke doelstellingen inzake veilig, leefbaar en duurzaam verkeer.

  • Dit aanvullend verkeersreglement betreft gemeentewegen.

  • Er wordt bijgevolg voorgesteld om de tonnage van het vrachtverkeer tot 7,5 ton te beperken in volgende straten van Linkebeek:

    • Hollebeekstraat, Stationsstraat, Molenstraat, Dapperensquare en Brouwerijstraat.

  • Er wordt bijgevolg voorgesteld om de tonnage van het vrachtverkeer tot 3,5 ton te beperken in volgende straten van Linkebeek:

    • Armandinepad, Arthur Van Dormaelstraat, Bankveld, Bloemhof, Braambeziënlaan, Bremhof, Dwersbos, Edmond Theunissenlaan, Elsgatveld, Esselaar, Fons Dehaesstraat, Galgendries, Gemeenteplein, Hess de Lilezlaan, Hof Roger Thiéry, Hofveld, J. en R. Wijtsmanpad, Jef Van Lishoutstraat, Karenveld, Kasteeldreef, Kasteelstraat, Kautergat, Kerkstraat, Kerkveld, Kerkveldweg, Klaprozenweg, Kleindalpad, Kleindalstraat, Kleiveld, Koeiestraat, Koekoekpad, Komd. Romain Marissaldreef, Lange Haagstraat, Linkebeeksedreef, Marcel en Robert Maassquare, Mezenhof, Oplinkebeekpad, Pastorijpad, Perkstraat, Scheeweg, Sint Sebastiaanstraat, Vijversdreef, Villalaan, Wijnbrondal, Zavelstraat.

  • De inrichting van de straten moet aangepast worden met de nodige signalisatieborden. De invoering van de tonnagebeperking moet uiteraard gepaard gaan met de nodige communicatie.

  • Het gunstig advies van de lokale politiezone Rode. d.d. 13 november 2025.

Financiële gevolgen
  • Voor dit dossier zijn er financiële gevolgen. De raming voor het plaatsen van de nodige verkeerssignalisatie bedraagt 13.000 euro (inclusief btw).

  • De nodige kredieten zijn voorzien in het exploitatiebudget van 2025 en 2026 op de budgetcode GBB-02/0200-00/61035102/GEMEENTE/BESTUUR/IP-geen.

Beslissing
Artikel 1.

De gemeenteraad keurt de invoering van een tonnagebeperking op het grondgebied van de gemeente Linkebeek om de verkeersveiligheid en leefbaarheid te verbeteren en schade aan de infrastructuur te beperken goed.

Art. 2.

In de volgende straten geldt een beperking voor voertuigen met een maximaal toegelaten massa (MTM) van 7,5 ton, uitgezonderd plaatselijk verkeer:

  • Brouwerijstraat;

  • Dapperensquare;

  • Hollebeekstraat;

  • Molenstraat;

  • Stationsstraat.

Art. 3.

In de volgende straten geldt een beperking voor voertuigen met een maximaal toegelaten massa (MTM) van 3,5 ton, uitgezonderd plaatselijk verkeer:

  • Armandinepad;

  • Arthur Van Dormaelstraat;

  • Bankveld;

  • Bloemhof;

  • Braambeziënlaan;

  • Bremhof;

  • Dwersbos;

  • Edmond Theunissenlaan;

  • Elsgatveld;

  • Esselaar;

  • Fons Dehaesstraat;

  • Galgendries;

  • Gemeenteplein;

  • Hess de Lilezlaan;

  • Hof Roger Thiéry;

  • Hofveld;

  • J. en R. Wijtsmanpad;

  • Jef Van Lishoutstraat;

  • Karenveld;

  • Kasteeldreef;

  • Kasteelstraat;

  • Kautergat;

  • Kerkstraat;

  • Kerkveld;

  • Klaprozenweg;

  • Kleindalpad;

  • Kleindalstraat;

  • Kleiveld;

  • Koekoekpad;

  • Komd. Romain Marissaldreef;

  • Lange Haagstraat;

  • Linkebeeksedreef;

  • Marcel en Robert Maassquare;

  • Mezenhof;

  • Oplinkebeekpad;

  • Pastorijpad;

  • Perkstraat;

  • Scheeweg;

  • Sint Sebastiaanstraat;

  • Vijversdreef;

  • Villalaan;

  • Wijnbrondal;

  • Zavelstraat.

Art. 4.
  1. Er wordt een verkeersbord C21 7t5 met onderbord “uitzonderlijk plaatselijk verkeer/excepté circulation locale” aangebracht in de Brouwerijstraat ter hoogte van het kruispunt met de Alsembergsesteenweg.

  2. Er wordt een verkeersbord C21 7t5 met onderborden “uitzonderlijk plaatselijk verkeer/excepté circulation locale” en “50 m” aangebracht op de Dapperensquare ter hoogte van het kruispunt met de Stationsstraat.

  3. Er wordt een verkeersbord C21 7t5 met onderbord “uitzonderlijk plaatselijk verkeer/excepté circulation locale” aangebracht in de Hollebeekstraat ter hoogte van het kruispunt met de Amnesty Internationalsquare.

  4. Er wordt een verkeersbord C21 7t5 met onderborden “uitzonderlijk plaatselijk verkeer/excepté circulation locale” en “200 m” aangebracht in de Linkebeeksedreef op de gemeentelijke grens Sint-Genesius-Rode.

  5. Er wordt een verkeersbord C21 7t5 met onderbord “uitzonderlijk plaatselijk verkeer/excepté circulation locale” aangebracht in de Molenstraat ter hoogte van het kruispunt met de Alsembergsesteenweg.

  6. Er wordt een verkeersbord C21 7t5 met onderborden “uitzonderlijk plaatselijk verkeer/excepté circulation locale” en “250 m” aangebracht in de Stationsstraat op de gemeentelijke grens Ukkel.

  7. Er wordt een verkeersbord C21 7t5 met onderbord “uitzonderlijk plaatselijk verkeer/excepté circulation locale” aangebracht in de Stationsstraat ter hoogte van het kruispunt met de Dapperensquare.

Art. 5.
  1. Er wordt een verkeersbord C21 3t5 met onderbord “uitzonderlijk plaatselijk verkeer/excepté circulation locale” aangebracht in de Braambeziënlaan ter hoogte van het kruispunt met de Dapperensquare.

  2. Er wordt een verkeersbord C21 3t5 met onderbord “uitzonderlijk plaatselijk verkeer/excepté circulation locale” aangebracht in Dwersbos ter hoogte van het kruispunt met de Hollebeekstraat.

  3. Er wordt een verkeersbord C21 3t5 met onderbord “uitzonderlijk plaatselijk verkeer/excepté circulation locale” aangebracht in Dwersbos op de gemeentelijke grens Beersel.

  4. Er wordt een verkeersbord C21 3t5 met onderbord “uitzonderlijk plaatselijk verkeer/excepté circulation locale” aangebracht in de Edmond Theunissenlaan ter hoogte van het kruispunt met de Ukkelsesteenweg.

  5. Er wordt een verkeersbord C21 3t5 met onderbord “uitzonderlijk plaatselijk verkeer/excepté circulation locale” aangebracht in de Galgendries ter hoogte van het kruispunt met de Hollebeekstraat.

  6. Er wordt een verkeersbord C21 3t5 met onderbord “uitzonderlijk plaatselijk verkeer/excepté circulation locale” aangebracht in het Gemeenteplein ter hoogte van het kruispunt met de Stationsstraat.

  7. Er wordt een verkeersbord C21 3t5 met onderbord “uitzonderlijk plaatselijk verkeer/excepté circulation locale” aangebracht in de Hess de Lilezlaan ter hoogte van het kruispunt met de Alsembergsesteenweg.

  8. Er wordt een verkeersbord C21 3t5 met onderbord “uitzonderlijk plaatselijk verkeer/excepté circulation locale” aangebracht in de Hess de Lilezlaan op de gemeentelijke grens Beersel.

  9. Er wordt een verkeersbord C21 3t5 met onderbord “uitzonderlijk plaatselijk verkeer/excepté circulation locale” aangebracht in de Jef Van Lishoutstraat ter hoogte van het kruispunt met de Stationsstraat.

  10. Er wordt een verkeersbord C21 3t5 met onderbord “uitzonderlijk plaatselijk verkeer/excepté circulation locale” aangebracht in de Jef Van Lishoutstraat ter hoogte van het kruispunt met de Brouwerijstraat.

  11. Er wordt een verkeersbord C21 3t5 met onderbord “uitzonderlijk plaatselijk verkeer/excepté circulation locale” aangebracht in de Kasteelstraat ter hoogte van het kruispunt met de Marcel en Robert Maassquare.

  12. Er wordt een verkeersbord C21 3t5 aangebracht in de Langehaagstraat ter hoogte van het kruispunt met de Hollebeekstraat.

  13. Er wordt een verkeersbord C21 3t5 met onderbord “uitzonderlijk plaatselijk verkeer/excepté circulation locale” aangebracht in de Perkstraat op de gemeentelijke grens Ukkel.

  14. Er wordt een verkeersbord C21 3t5 met onderbord “uitzonderlijk plaatselijk verkeer/excepté circulation locale” aangebracht in de Sint Sebastiaanstraat ter hoogte van het kruispunt met de Stationsstraat.

  15. Er wordt een verkeersbord C21 3t5 met onderbord “uitzonderlijk plaatselijk verkeer/excepté circulation locale” aangebracht in de Villalaan ter hoogte van het kruispunt met de Hollebeekstraat.

  16. Er wordt een verkeersbord C21 3t5 met onderbord “uitzonderlijk plaatselijk verkeer/excepté circulation locale” aangebracht in de Zavelstraat ter hoogte van het kruispunt met de Stationsstraat.

Art. 6.
  1. Er wordt een verkeersbord C3 met onderbord “uitzonderlijk plaatselijk verkeer/excepté circulation locale” aangebracht in Boesdaal ter hoogte van het kruispunt met de Hollebeekstraat.

  2. Er wordt een verkeersbord C3 met onderbord “uitzonderlijk plaatselijk verkeer/excepté circulation locale” aangebracht in Haldorp ter hoogte van het kruispunt met de Hollebeekstraat.

  3. Er wordt een verkeersbord C3 met onderbord “uitzonderlijk plaatselijk verkeer/excepté circulation locale” aangebracht in de Hollekensweg ter hoogte van het kruispunt met de Langehaagstraat.

  4. Er wordt een verkeersbord C3 met onderbord “uitzonderlijk plaatselijk verkeer/excepté circulation locale” aangebracht in de Hollekensweg ter hoogte van het kruispunt met de Villalaan.

  5. Er wordt een verkeersbord C3 met onderbord “uitzonderlijk plaatselijk verkeer/excepté circulation locale” aangebracht in de Krekelendries ter hoogte van het kruispunt met de Hollebeekstraat.

Art. 7.
  1. Er wordt een verkeersbord F45 1 aangebracht in het Armandinepad de ter hoogte van het kruispunt met de Hollebeekstraat.

  2. Er wordt een onderbord “7,5ton – uitzonderlijk plaatselijk verkeer/excepté circulation locale” aangebracht in Dapperensquare de ter hoogte van het kruispunt met de Stationsstraat.

  3. Er wordt een onderbord “3,5ton – uitzonderlijk plaatselijk verkeer/excepté circulation locale” verwijderd in de Hollebeekstraat ter hoogte van spoorwegbrug.

  4. Er wordt een onderbord “5,5ton – uitgez. diensten en laden en lossen -exc service chargement et déchargement” verwijderd in Dapperensquare de ter hoogte van het kruispunt met de Stationsstraat.

  5. Er wordt een verkeersbord C21 5t verwijderd in de Grote Baan ter hoogte van het kruispunt met de Boterberg.

  6. Er wordt een verkeersbord C21 5t verwijderd in de Grote Baan ter hoogte van het kruispunt met de Grote Baan.

  7. Er wordt een onderbord “uitzonderlijk plaatselijk verkeer/excepté circulation locale” verwijderd in de Hollebeekstraat ter hoogte van spoorwegbrug.

  8. Er wordt een verkeersbord C3 verwijderd in de Langehaagstraat ter hoogte van het kruispunt met de Hollebeekstraat.

  9. Er wordt een verkeersbord C3 met onderbord “uitzonderlijk plaatselijk verkeer/excepté circulation locale” verwijderd in de Langehaagstraat ter hoogte van het kruispunt met de Kleiveld.

  10. Er wordt een verkeersbord C23 met onderborden “5,5t” en “uitgezonderd diensten – excepté services” verwijderd in de Langehaagstraat ter hoogte van het kruispunt met de Kleiveld.

  11. Er wordt een verkeersbord F45 1 verwijderd in de Langehaagstraat ter hoogte van het kruispunt met de Perkstraat.

  12. Er wordt een verkeersbord C3 met onderbord “uitzonderlijk plaatselijk verkeer/excepté circulation locale” verwijderd in de Langehaagstraat ter hoogte van het kruispunt met de Perkstraat.

  13. Er wordt een verkeersbord C3 met onderbord “uitzonderlijk plaatselijk verkeer/excepté circulation locale” verwijderd in de Langehaagstraat ter hoogte van het kruispunt met de Esselaar.

  14. Er wordt een verkeersbord C3 met onderbord “uitzonderlijk plaatselijk verkeer/excepté circulation locale” verwijderd in de Langehaagstraat ter hoogte van het kruispunt met de Hollekensweg.

  15. Er wordt een verkeersbord C23 met onderborden “5,5t” en “enkel laden en lossen – sauf chargement et déchargement” verwijderd in de Stationsstraat ter hoogte van het kruispunt met de Brouwerijstraat.

  16. Er wordt een verkeersbord C23 met onderbord “5,5ton - uitgezonderd laden en lossen -excepté charger et décharger” verwijderd in de Stationsstraat ter hoogte van het kruispunt met de Dapperensquare.

  17. Er wordt een verkeersbord C21 15t met onderbord “uitgezonderd tussen 6u00 en 8u00 – excepté entre 6h00-8h00” verwijderd in de Stationsstraat ter hoogte van het kruispunt met de Dapperensquare.

Art. 8.

Deze beslissing wordt gecommuniceerd aan:

Wie?
Hoe?

Dienst grondgebiedzaken

Uittreksel

Dienst secretariaat

Uittreksel

Lokale politiezone 5403 (Rode)

Uittreksel

Brandweer te Halle en te Brussel

Uittreksel

Griffie van de Politierechtbank te Halle

Uittreksel

Griffies van de Rechtbank van Eerste Aanleg en van de Correctionele Rechtbank te Brussel

Uittreksel

ABB

Digitaal Loket (+ website)