Uittreksel van Gemeenteraad Linkebeek , zitting van 24 november 2025, 19:00
Datum publicatie: 12 december 2025
Openbare behandeling van agendapunt
17. Financiën – Belasting op reclamedrukwerk – 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031 (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Anne Bauwens (Gemeenteraadslid)
- Gaëlle Cordier (Gemeenteraadslid)
- Benjamin Daro (Gemeenteraadslid)
- Yves Ghequiere (Gemeenteraadslid)
- Antoinette Godin (Gemeenteraadslid)
- Arlette Goossens (Gemeenteraadslid)
- Joëlle Grimmeau (Gemeenteraadslid)
- Charlotte Houset (Gemeenteraadslid)
- Roel Leemans (Gemeenteraadslid)
- Cédric Letier (Gemeenteraadslid)
- Pascale Luyckfasseel (Gemeenteraadslid)
- Charlotte Noël (Gemeenteraadslid)
- Leonôr Ramos Tavares da Silva (Gemeenteraadslid)
- Damien Thiéry (Gemeenteraadslid)
- Pierri Vercheval (Gemeenteraadslid)
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
het voorstel van besluit
Aanwezigen tijdens de stemming
- Anne Bauwens
- Gaëlle Cordier
- Benjamin Daro
- Yves Ghequiere
- Antoinette Godin
- Arlette Goossens
- Joëlle Grimmeau
- Charlotte Houset
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Pascale Luyckfasseel
- Charlotte Noël
- Leonôr Ramos Tavares da Silva
- Damien Thiéry
- Pierri Vercheval
Effectieve stemmers
- Anne Bauwens
- Gaëlle Cordier
- Benjamin Daro
- Yves Ghequiere
- Antoinette Godin
- Arlette Goossens
- Joëlle Grimmeau
- Charlotte Houset
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Pascale Luyckfasseel
- Charlotte Noël
- Leonôr Ramos Tavares da Silva
- Damien Thiéry
- Pierri Vercheval
goedgekeurd,, met eenparigheid van stemmen
Financiën – Belasting op reclamedrukwerk – 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031
Er wordt vanaf 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031 een gemeentebelasting gevestigd op de huis-aan-huisverspreiding van niet-geadresseerde drukwerken met handelskarakter en van gelijkgestelde producten, ongeacht of ze in brievenbussen worden gedeponeerd of op de openbare weg worden verspreid, voor zover minstens 50% van hun bladspiegel handelsreclame bevat.
De gemeenteraad,
Juridische context
De gecoördineerde grondwet, meer bepaald artikel 170, §4;
Het decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald artikelen 40 en 41;
Het decreet betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen ;
Het decreet betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen;
Het besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2020 tot vaststelling van het Vlaams reglement inzake materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA);
De gemeenteraadsbeslissing van 20 december 2021 betreffende de belasting op reclamedrukwerk van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2025 - Goedkeuring.
Feitelijke context en argumentatie
De gemeente wenst de afvalberg te verminderen. Om de papierfractie gevoelig te verminderen hernieuwt de gemeente haar belasting op de verspreiding van niet-geadresseerd drukwerk. Naast het financiële doel, is de belasting erop gericht om deze verspreiders bewuster te maken en te doen nadenken over de hoeveelheid van reclamedrukwerk die ze verdelen en over alternatieve manieren om de reclameboodschap over te brengen, en om zo de hoeveelheid afval te verminderen. Dit komt ten goede aan de gemeente en haar inwoners en werknemers, omdat er minder afval opgehaald, afgevoerd en verwerkt moet worden. Ongeadresseerde reclamedrukwerken en daarmee gelijkgestelde producten zijn veelal ongevraagd en worden vaak ongelezen bij het op te halen papier gedeponeerd.
Vrijstelling wordt verleend:
voor drukwerk dat voor minstens 50% een algemeen informatief karakter heeft, nu het van belang is dat burgers degelijk geïnformeerd kunnen worden;
voor verkiezingsdrukwerk, om het democratisch discours maximale kansen te geven;
voor folders van plaatselijke sport- en cultuurverenigingen, gelet op het belang van zulke activiteiten voor de gezonde cohesie in de gemeente en gelet op het feit dat deze verenigingen veelal vzw’s zijn met beperkte middelen;
voor publiciteit voor vorming en onderwijs, nu dat geen commerciële dienst is (en dus eigenlijk sowieso geen handelskarakter heeft) en het bestuur het belangrijk acht dat informatie over vorming alle kansen krijgt.
Het bestuur analyseerde de huidige tarieven en stelt voor deze te actualiseren.
Beslissing
Artikel 1.
Er wordt vanaf 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031 een gemeentebelasting gevestigd op de huis-aan-huisverspreiding van niet-geadresseerde drukwerken met handelskarakter en van gelijkgestelde producten, ongeacht of ze in brievenbussen worden gedeponeerd of op de openbare weg worden verspreid, voor zover minstens 50% van hun bladspiegel handelsreclame bevat.
In het kader van dit reglement wordt het volgende verstaan onder:
drukwerk met handelskarakter: elke publicatie die ertoe strekt bekendheid te geven aan commerciële activiteiten, handelszaken, merknamen en andere elementen, en die erop gericht is de potentiële klant ertoe te bewegen gebruik te maken van de diensten en/of producten van de adverteerder;
gelijkgestelde producten: de stalen of reclamedragers van gelijk welke aard die aanzetten tot gebruik of verbruik van het aangeprezen product of de aangeboden diensten;
verspreiding aan huis: het op het grondgebied van de gemeente achterlaten van drukwerk zonder adressering in de brievenbussen en zonder initiatief van de bestemmeling.
De belasting is verschuldigd door de uitgever. De drukker en de verdeler zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de belasting. Wanneer de uitgever, de drukker en verdeler niet gekend zijn, is de belasting verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon onder wiens naam, handelsnaam, logo of embleem de reclame wordt gevoerd.
Art. 2.
De belasting wordt vastgesteld op:
€0,020 per bedeeld exemplaar voor eenbladig reclamedrukwerk maximumformaat A4, met een minimum van €20,00 per bedeling.
€0,025 per bedeeld exemplaar voor alle ander reclamedrukwerk, met een minimum van €20,00 per bedeling.
Dit bedrag worden op 1 januari van elk jaar verhoogd met 3%, afgerond naar de hoger liggende eurocent en euro, vastgesteld als volgt:
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | |
|---|---|---|---|---|---|---|
Tarief per bedeeld exemplaar voor eenbladig reclamedrukwerk maximumformaat A4 | €0,020 | €0,021 | €0,022 | €0,023 | €0,024 | €0,025 |
Tarief per bedeeld exemplaar voor alle ander reclamedrukwerk | €0,025 | €0,026 | €0,027 | €0,028 | €0,029 | €0,030 |
Minimumbedrag per bedeling | €20,00 | €21,00 | €22,00 | €23,00 | €24,00 | €25,00 |
Art. 3.
Vrijstelling wordt verleend:
de verspreiding van drukwerken waarvan de bedrukte oppervlakte voor 50% of meer wordt ingenomen door algemene informatie zonder handelskarakter;
plaatselijke sport- of culturele verenigingen voor zover ze folders uitgeven voor eigen organisaties;
wanneer het drukken of produceren uitgaat van politieke partijen die een lijst indienden voor de Europese, de federale, de regionale, provinciale of gemeentelijke verkiezingen, of van kandidaten die op een dergelijke lijst voorkomen, en dit voor zover de drukwerken of gelijkgestelde producten verspreid worden in de periode tussen de in de betreffende kieswetgeving vastgestelde datum van terhandstelling van de voordrachten van de kandidaten en de dag van der verkiezing;
publiciteit gevoerd door vormingsinstellingen en plaatselijke onderwijsinstellingen.
Art. 4.
De belastingplichtige is ertoe gehouden ten minste 24 uren vóór de verspreiding van het drukwerk aangifte te doen aan het gemeentebestuur. Hierbij dient de belastingplichtige alle noodzakelijke gegevens te verstrekken.
Voor de periodieke verspreidingen mag de aangifte bij voorbaat gedaan worden voor een periode van hoogstens 3 maanden.
Art. 5.
De kohieren worden door het college van burgemeester en schepenen opgemaakt en uitvoerbaar verklaard ten laatste op 30 juni van het jaar dat volgt op het aanslagjaar. Het kohier wordt tegen ontvangstbewijs overhandigd aan de financieel directeur.
De kohieren bevatten:
de naam van de gemeente;
de naam, de voornamen of de maatschappelijke benaming en het adres van de belastingplichtige;
de datum van het reglement krachtens dewelke de belasting is verschuldigd;
de benaming, het belastbaar feit, de berekening en het bedrag van de belasting, evenals het dienstjaar waarop zij betrekking heeft;
het nummer van het artikel;
de datum van de uitvoerbaarverklaring.
Art. 6.
§1. Bij gebrek aan aangifte of in geval van onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte vanwege de belastingplichtige wordt de belasting ambtshalve ingekohierd. In dit geval wordt de belasting verhoogd met een bedrag gelijk aan de verschuldigde belasting. Het bedrag van deze verhoging wordt ook ingekohierd.
§2. Vooraleer wordt overgegaan tot ambtshalve vaststelling van de belastingaanslag, betekent het gemeentebestuur aan de belastingplichtige, per aangetekend schrijven, een kennisgeving van aanslag van ambtswege, waarin de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting worden vermeld.
§3. De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig dagen volgend op de derde werkdag van de verzending van deze kennisgeving om zijn opmerkingen schriftelijk in te dienen.
§4. De ambtshalve vaststelling van de belasting kan slechts geldig worden ingekohierd gedurende een periode van drie jaar volgend op 1 januari van het aanslagjaar. Deze termijn wordt met vier jaar verlengd in geval van fraude, bij overtreding van de belastingverordening met bedrieglijk opzet of het oogmerk om te schaden, conform de bepalingen uit het Wetboek van de inkomstenbelastingen.
Art. 7.
§1. De belasting moet worden betaald binnen twee maanden na de derde werkdag van de verzending van het aanslagbiljet.
§2. De betaling kan alleen gebeuren door overschrijving op rekening van het gemeentebestuur en met verplichte vermelding van de gestructureerde mededeling op de betaalstrook gehecht aan het aanslagbiljet.
Art. 8.
Zonder afbreuk te doen aan de bepalingen van het decreet betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen van 30 mei 2008, zijn de bepalingen van titel VII hoofdstukken 1, 3, 4, 6 tot en met 9, van het Wetboek van de inkomstenbelastingen en artikelen 126 tot en met 175 van het uitvoeringsbesluit van het wetboek van toepassing op de gemeentebelastingen, voor zover ze niet specifiek de belastingen op de inkomsten betreffen.
Art. 9.
§1. De belastingschuldige kan een bezwaar tegen een gemeentelijke kohierbelasting indienen bij het college van burgemeester en schepenen.
§2. Het bezwaar moet schriftelijk en conform de hieronder bepaalde vorm worden ingediend. Het wordt ondertekend door de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger en vermeldt:
de naam, de hoedanigheid, het adres of de zetel van de belastingschuldige ten laste van wie de belasting gevestigd wordt;
het voorwerp van het bezwaarschrift en een opgave van de feiten en van de middelen;
de vraag om al dan niet gehoord te worden op een hoorzitting.
§3. Het bezwaarschrift moet op straffe van verval worden ingediend binnen termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de verzending van het aanslagbiljet waarop de bezwaartermijn vermeld staat.
Het indienen van een bezwaar heft evenwel de eisbaarheid van de belasting niet op en ontslaat de belastingschuldige niet van de verplichting deze binnen de opgelegde termijn te betalen.
Art. 10.
Tegen de beslissing van het college van burgemeester en schepenen, kan beroep worden ingesteld bij de rechtbank van eerste aanleg van Brussel.
Artikelen 1385decies en 1385indecies van het Gerechtelijk Wetboek zijn van toepassing.
De vormen, de termijnen en de rechtspleging worden geregeld zoals inzake rijksinkomstenbelastingen en gelden voor alle betrokken partijen.
Art. 11.
Huidig reglement treedt in werking met ingang vanaf 1 januari 2026.
Art. 12.
Deze beslissing wordt gecommuniceerd aan:
Wie? | Hoe? |
Dienst secretariaat | Uittreksel |
Dienst grondgebiedzaken | Uittreksel |
Dienst financiën | Uittreksel |
ABB | Digitaal Loket (+ website) |