Type document
Uittreksel document
Openbare behandeling van agendapunt
Wijziging reglement voor het inrichten van een rommelmarkt
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Christophe Boulert (Gemeenteraadslid)
- Gaëlle Cordier (Gemeenteraadslid)
- Benjamin Daro (Gemeenteraadslid)
- Benjamin Desmet (Gemeenteraadslid)
- Yves Ghequiere (Gemeenteraadslid)
- Joëlle Grimmeau (Gemeenteraadslid)
- Gilles Hallez (Gemeenteraadslid)
- Roel Leemans (Gemeenteraadslid)
- Cédric Letier (Gemeenteraadslid)
- Paul Opoczynski (Gemeenteraadslid)
- Damien Thiéry (Gemeenteraadslid)
- Pierri Vercheval (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Arlette Goossens (Gemeenteraadslid)
- Charlotte Houset (Gemeenteraadslid)
- Monique Van Dieren (Gemeenteraadslid)
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
Het voorstel van besluit
Aanwezigen tijdens de stemming
- Christophe Boulert
- Gaëlle Cordier
- Benjamin Daro
- Benjamin Desmet
- Yves Ghequiere
- Joëlle Grimmeau
- Gilles Hallez
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Opoczynski
- Damien Thiéry
- Pierri Vercheval
Effectieve stemmers
- Christophe Boulert
- Gaëlle Cordier
- Benjamin Daro
- Benjamin Desmet
- Yves Ghequiere
- Joëlle Grimmeau
- Gilles Hallez
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Opoczynski
- Damien Thiéry
- Pierri Vercheval
Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
Openbare titel besluit:
Wijziging reglement voor het inrichten van een rommelmarkt
Korte openbare beschrijving:
Het reglement op de inrichting van een rommelmarkt wordt goedgekeurd.
De gemeenteraad,
Juridische context
Het decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald artikelen 40 en 41;
Het Koninklijk Besluit betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten;
De gemeenteraadsbeslissing van 27 maart 2017 betreffende de goedkeuring reglement voor het inrichten van een rommelmarkt.
Feitelijke context en argumentatie
Tweemaal per jaar wordt een rommelmarkt georganiseerd door het gemeentebestuur, meer bepaald één in het voorjaar en één in het najaar.
Er wordt een waarborg van 10 EUR per standplaats gevraagd.
De professionele horecastandhouders dienen 50 EUR te betalen voor de standplaats.
De beslissing van de gemeenteraad van 27 maart 2017 betreffende de goedkeuring van het reglement voor het inrichten van de rommelmarkt moet aangepast worden gezien de aanpassingen op de inschrijvingsmethode.
De financiële toestand van de gemeente.
Beslissing
Het reglement op de inrichting van een rommelmarkt wordt als volgt goedgekeurd:
REGLEMENT BETREFFENDE DE INRICHTING VAN EEN ROMMELMARKT
1. Gegevens van de rommelmarkt
Artikel 1.
De gemeente richt op het openbaar domein de volgende rommelmarkt in:
PLAATS:
Voorjaar: Gemeenteplein;
Najaar: Gemeenteplein, Dapperensquare en Stationsstraat.
DAG: Zondag.
UUR: Van 7u tot 17u. Toegankelijk voor het publiek van 9u tot 16u.
SPECIALISATIE: Rommelmarkt.
PLAN VAN DE STANDPLAATSEN: Zie bijlage.
Artikel 2.
De gemeenteraad vertrouwt aan het college van burgemeester en schepenen de bevoegdheid toe om de markt in te delen en wijzigingen op te nemen.
Artikel 3.
De rommelmarkt verenigt niet-professionele verkopers die occasioneel goederen verkopen die hen toebehoren. Enkel professionele horecastandhouders, alsook uitbaters van een handelszaak die binnen de perimeters van de rommelmarkt gevestigd zijn, worden toegelaten als professionele verkopers. Zij dienen evenwel te bezitten over een kaart voor ambulante handel. Aanvullend dienen zij voor het schenken van gegiste dranken ook te beschikken over een reizende drankvergunning. Het schenken van sterke dranken wordt niet toegelaten.
Bij verkoop van voedsel moeten zij in orde zijn met de verplichtingen van FAVV.
2. Parkeerverbod voor voertuigen tijdens de rommelmarkt
Artikel 4.
Geen enkel voertuig van de standhouders zal toegelaten worden binnen de perimeters van de markt. Enkel bij aankomst en vertrek mogen voertuigen tot aan de standplaats rijden, meer bepaald van 6u tot 8u30 en van 16u tot 17u. Voertuigen die zonder toestemming op de markt blijven staan, kunnen door de politie ambtshalve en op kosten en risico van de bestuurder, weggesleept worden.
De speelplaats van de gemeentescholen van Linkebeek wordt ter beschikking gesteld als parking voor de standhouders.
3. Netheid
Artikel 5.
De standplaatsen en de onmiddellijke omgeving ervan moeten in een volkomen staat van netheid worden gehouden tijdens de duur van de rommelmarkt. Alle afval, puin, papier, verpakkingen op de grond van de standplaats en de omgeving moeten opgeraapt en meegenomen worden door de standhouder voordat hij zijn standplaats op het einde van de markt verlaat.
Artikel 6.
De standhouder die ter plaatse te verbruiken voedsel verkoopt, moet ten minste een vuilnisbak plaatsen ter beschikking van zijn klanten voor het afval, papier en de verpakkingen.
Deze vuilnisbak moet zichtbaar op de standplaats geplaatst worden.
Artikel 7.
Het is de verantwoordelijkheid van de standhouder deze vuilnisbak tijdens de markt regelmatig te ledigen. Hij dient de vuilnisbak en de inhoud ervan op het einde van de markt mee te nemen.
Artikel 8.
Bij het niet naleven van de bepalingen inzake netheid worden gemeentelijke administratieve sancties toegepast zoals voorzien in de gecoördineerde politieverordening Rode – Linkebeek – Drogenbos.
4. Standplaatsen
Artikel 9.
Een standplaats op de rommelmarkt heeft een grootte van 4m op 2m.
Artikel 10.
Er wordt maximum 1 standplaats per adres toegewezen.
Artikel 11.
De aanmelding en keuze van de standplaats gebeurt enkel en alleen via de website www.ticketgang.com.
Artikel 12.
De data voor de voorverkoop van de standplaatsen worden enkele weken voor de rommelmarkt bekend gemaakt via het gemeentelijk infoblad alsook via de gemeentelijke website en de Facebookpagina. De eerste week van de voorverkoop wordt gereserveerd voor de inwoners van het Gemeenteplein, de tweede week voor alle inwoners van Linkebeek. Nadien worden de plaatsen opengesteld voor iedereen. De gemeente behoudt zich het recht voor om het inschrijvingsgeld van 10 euro alsook de waarborg van 10 euro te houden en de plaats te annuleren indien deze inschrijvingsprioriteiten niet worden nageleefd.
Artikel 13.
Een standhouder heeft de vrije keuze over de plaats van zijn stand, binnen de opgegeven plaatsen vastgelegd in een plan.
Artikel 14.
De standplaatsen die net voor een commercieel handelspand liggen, worden gratis toegewezen aan de uitbaters van dat welbepaald handelspand. Indien de uitbater afstand doet van deze mogelijkheid, kan de standplaats aangeboden worden tegen betaling.
Artikel 15.
De standplaats wordt toegewezen na betaling van het standgeld.
Artikel 16.
Er wordt standgeld gevraagd van €10 per standplaats + €10 waarborg. De waarborgsom van €10 wordt automatisch teruggestort via ticketgang indien de standplaats proper wordt achtergelaten. Dit zal vastgesteld worden door een medewerker van het gemeentebestuur, de dag zelf van de rommelmarkt, vanaf 16u.
Artikel 17.
De standplaatsen worden ingenomen tussen 6u en 8u30.
Artikel 18.
De standplaatsen worden ontruimd tussen 16u en 17u. Om 17u dient elke standplaats ontruimd te zijn.
5. Professionele horecahouders
Artikel 19.
Elke persoon die een professionele horecastandplaats inneemt op de rommelmarkt dient zich te identificeren aan de hand van een leesbaar uithangbord, zichtbaar geplaatst op het kraam.
Het bord bevat de volgende vermeldingen:
Hetzij de naam en de voornaam van de persoon die een ambulante activiteit uitoefent als natuurlijk persoon voor eigen rekening of voor wiens rekening of in wiens dienst de activiteit wordt uitgeoefend; hetzij de naam en de voornaam van de persoon die het dagelijks bestuur binnen een rechtspersoon waarneemt of voor wiens rekening of in wiens dienst de activiteit wordt uitgeoefend;
De firmanaam van de onderneming en/of de handelsnaam;
Naargelang het geval de gemeente van haar maatschappelijke zetel of van de exploitatiezetel en indien de onderneming niet in België is gevestigd, het land en de gemeente waar deze zich bevindt;
Het inschrijvingsnummer in de Kruispuntbank van de Ondernemingen (of een identificatie die deze vervangt indien het om een buitenlands bedrijf gaat).
Artikel 20.
Het standgeld voor professionele horecastandhouders bedraagt €50 per standplaats, alsook €10 waarborg. De waarborgsom van €10 wordt automatisch teruggestort via ticketgang indien de standplaats proper wordt achtergelaten. Dit zal vastgesteld worden door een medewerker van het gemeentebestuur, de dag zelf van de rommelmarkt, vanaf 16u.
6. Bevoegdheid van de marktleider
Artikel 21.
De door het college of de gemeentevertegenwoordiger aangeduide marktleider is bevoegd om de documenten te controleren die de identiteit en de hoedanigheid aantonen van de personen die een professionele horeca-activiteit uitoefenen op de rommelmarkt.
Artikel 22.
Hij zorgt ervoor dat het onderhavige reglement wordt nageleefd en toegepast en hij is de contactpersoon tussen het gemeentebestuur en de deelnemers aan de markt.
Artikel 23.
De richtlijnen van de marktleiding moeten strikt opgevolgd worden. Weigeren aan de aanwijzingen en richtlijnen van de marktleider te voldoen, kan bevel tot onmiddellijk verlaten van de standplaats tot gevolg hebben.
7. In werking treden reglement
Artikel 24.
De huurder wordt geacht kennis te hebben genomen van het onderhavige reglement.
Artikel 25.
Huidig reglement zal in werking treden de vijfde dag na de bekendmaking ervan.
Huidig reglement vervangt de gemeenteraadsbeslissing d.d. 27 maart 2017 betreffende de goedkeuring van het reglement voor het inrichten van een rommelmarkt.
Deze beslissing wordt gecommuniceerd aan:
Wie? | Hoe? |
Dienst secretariaat | Uittreksel |
Dienst grondgebiedzaken | Uittreksel |
ABB (+ website) | Digitaal Loket |