Type document
Uittreksel document
Openbare behandeling van agendapunt
2. Mobiliteit – GEN – Dading met betrekking tot het GRUP
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Anne Bauwens (Gemeenteraadslid)
- Gaëlle Cordier (Gemeenteraadslid)
- Yves Ghequiere (Gemeenteraadslid)
- Antoinette Godin (Gemeenteraadslid)
- Arlette Goossens (Gemeenteraadslid)
- Joëlle Grimmeau (Gemeenteraadslid)
- Charlotte Houset (Gemeenteraadslid)
- Delphine Jacques (Gemeenteraadslid)
- Roel Leemans (Gemeenteraadslid)
- Cédric Letier (Gemeenteraadslid)
- Charlotte Noël (Gemeenteraadslid)
- Leonôr Ramos Tavares da Silva (Gemeenteraadslid)
- Damien Thiéry (Gemeenteraadslid)
- Pierri Vercheval (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Benjamin Daro (Gemeenteraadslid)
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
het voorstel van besluit,
Aanwezigen tijdens de stemming
- Anne Bauwens
- Gaëlle Cordier
- Yves Ghequiere
- Antoinette Godin
- Arlette Goossens
- Joëlle Grimmeau
- Charlotte Houset
- Delphine Jacques
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Charlotte Noël
- Leonôr Ramos Tavares da Silva
- Damien Thiéry
- Pierri Vercheval
Effectieve stemmers
- Anne Bauwens
- Gaëlle Cordier
- Yves Ghequiere
- Antoinette Godin
- Arlette Goossens
- Joëlle Grimmeau
- Charlotte Houset
- Delphine Jacques
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Charlotte Noël
- Leonôr Ramos Tavares da Silva
- Damien Thiéry
- Pierri Vercheval
Totaal aantal voorstanders: 7
Totaal aantal tegenstanders: 6
Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 1
Voorstanders
- Anne Bauwens
- Gaëlle Cordier
- Antoinette Godin
- Charlotte Houset
- Delphine Jacques
- Charlotte Noël
- Damien Thiéry
Tegenstanders
- Yves Ghequiere
- Arlette Goossens
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Leonôr Ramos Tavares da Silva
- Pierri Vercheval
Onthoudingen, blanco of ongeldig
- Joëlle Grimmeau
Met als gevolg,
goedgekeurd
Mobiliteit – GEN – Dading met betrekking tot het GRUP
De gemeenteraad keurt de door Tuc-Rail en Infrabel op 5 september 2025 aan het gemeentebestuur bezorgde dading goed.
De gemeenteraad,
Juridische context
Gelet op artikel 2 van het decreet over het lokaal bestuur, dat bepaalt dat gemeenten beogen om op het lokale niveau duurzaam bij te dragen aan het welzijn van de burgers, en verder dat gemeenten bevoegd zijn voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen de gemeenten alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk beleid;
Gelet op artikel 2.2.10 en 2.2.11 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;
Gelet op artikel 14 van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;
Gelet op artikel 297 van het decreet over het lokaal bestuur;
Gelet op de collegebeslissing van 23 januari 2024 betreffende GRUP/GEN - Beslissing om in rechte te treden - aanstellingsbesluit;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 31 maart 2025 betreffende de validatie van het principe van voorstel tot akkoord betreffende het GEN op grondgebied van de gemeente Linkebeek.
Feitelijke context en argumentatie
De Vlaamse regering heeft op 22 december 2023 het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) ‘GEN-spoor (L124) en fietssnelweg (F207) te Linkebeek en Sint-Genesius-Rode’ definitief vastgesteld.
Het GRUP heeft ook betrekking op het grondgebied van de gemeente Linkebeek.
Het GRUP zal de mogelijkheid bieden om op het grondgebied van de gemeente Linkebeek de bestaande twee sporen uit te breiden tot vier sporen en een fietssnelweg te realiseren. Daarnaast voorziet het GRUP o.m. in de mogelijkheid om de bruggen over de spoorweg te verbreden. Door het GRUP zal er bijkomende ruimte worden gereserveerd voor de infrastructuur en aanhorigheden van de spoorweguitbreiding en de aanleg van de fietssnelweg.
Overwegende dat de gemeente Linkebeek tijdens de vaststellingsprocedure heeft gewezen op tal van lacunes en problemen in het voorlopig vastgestelde ontwerp van het GRUP.
Overwegende dat de gemeente Linkebeek in samenspraak met het kabinet van (toenmalig) federaal minister van Mobiliteit dhr. Gilkinet een technische bemiddeling heeft trachten op te starten om met name de alternatieven met twee of drie sporen bijkomend te onderzoeken, maar dat de Vlaamse regering de resultaten van deze technische bemiddeling niet heeft willen afwachten en het GRUP spijts het lopende onderzoekstraject definitief heeft vastgesteld, en dit zonder dat een gedegen alternatievenonderzoek voorligt.
Overwegende dat de Vlaamse regering bij de definitieve vaststelling van het GRUP onvoldoende rekening heeft gehouden met de opmerkingen van de gemeente Linkebeek, waardoor moet worden besloten dat het GRUP niet met de vereiste zorgvuldigheid tot stand is gekomen.
Overwegende dat de definitieve vaststelling gebaseerd is op een lacuneus en onvolledig plan-MER. Dit plan-MER heeft onvoldoende aandacht voor zowel mogelijke alternatieven, de reële mobiliteitsimpact, de gevolgen voor het leefmilieu en omwonenden, de landschappelijke impact, en de effecten van de voorgenomen ontwikkeling op het onroerend erfgoed.
Overwegende dat de gemeente door het onzorgvuldig tot stand gekomen GRUP geconfronteerd dreigt te worden met een project dat ingaat tegen de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied, te weten een project dat onnodige ruimte inneemt, bovenmatige geluidshinder veroorzaakt, mobiliteitsproblemen teweegbrengt, visuele hinder veroorzaakt, en potentieel verstrekkende ongunstige gevolgen kan hebben voor het leefmilieu op het grondgebied van de gemeente Linkebeek.
Overwegende dat het GRUP behept is met meerdere, ernstige onwettigheden.
Overwegende dat de gemeente en haar inwoners in de huidige stand van zaken onmiskenbaar nadelige gevolgen zullen ondervinden door het GRUP.
Het besluit tot definitieve vaststelling van het GRUP werd gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 18 januari 2024.
Tegen dit besluit kon een verzoekschrift tot nietigverklaring worden ingediend bij de Raad van State binnen een termijn van 60 dagen na de bekendmaking van het besluit tot definitieve vaststelling in het Belgisch Staatsblad.
Overwegende dat het besluit tot definitieve vaststelling van het GRUP werd gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 18 januari 2024, waardoor een verzoekschrift tot nietigverklaring uiterlijk op 18 maart 2024 moest worden ingediend.
Overwegende dat de gemeente Linkebeek haar eigen ruimtelijk beleid en een duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied wenst te vrijwaren.
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen in zitting van 23 januari 2024 heeft beslist om een verzoek tot vernietiging in te dienen tegen het besluit van de Vlaamse regering van 22 december 2023 tot definitieve vaststelling van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan ‘GEN-spoor (L124) en fietssnelweg (F207) te Linkebeek en Sint-Genesius-Rode’.
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen in zitting van 23 januari 2024 mr. Tom Swerts heeft aangesteld, advocaat aan de balie van Limburg, handelend voor GYSEN – DE KEYSER – SWERTS genaamd ‘GD&A Advocaten’, burgerlijke vennootschap onder de vorm van een BVBA, KBO nr. 0884.605.752, met maatschappelijke zetel te 2800 Mechelen, Antwerpsesteenweg 16-18, om namens de gemeente Linkebeek een verzoekschrift tot nietigverklaring op te maken en in te dienen, en verder de belangen van de gemeente als verzoekende partij in de voormelde vernietigingsprocedures voor de Raad van State te behartigen, met inbegrip van het opstellen en indienen van een memorie van wederantwoord en een laatste memorie, en de vertegenwoordiging van de gemeente ter zitting.
Overwegende dat een verzoekschrift tot nietigverklaring uiterlijk op 18 maart 2024 werd ingediend.
Overwegende de stappen ter onderhandeling met de gemeente Linkebeek, ondernomen door Tuc-Rail en Infrabel, om een alternatief voor te stellen voor het 4-sporenproject op het volledige grondgebied van de gemeente Linkebeek.
Overwegende de vergaderingen tijdens dewelke Tuc-Rail en Infrabel de mogelijke alternatieven voorstelden, zoals gehouden op 5 februari 2025 voor het college van burgemeester en schepenen en op 10 maart 2025 voor de gemeenteraadsleden.
Overwegende dat de gemeenteraad in zitting van 31 maart 2025 besliste het principe van het voorstel tot akkoord betreffende het GEN op grondgebied van de gemeente Linkebeek, zoals op datum van 28 maart 2025 door Tuc-Rail geformuleerd, goed te keuren.
Overwegende dat dit principe verder uitgewerkt dient te worden in een door de gemeenteraad goed te keuren dading.
Overwegende de laatste vergaderingen tijdens dewelke Tuc-Rail en Infrabel op 25 augustus 2025 voor de gemeenteraadsleden een technische toelichting van de mogelijke alternatieven voorstelden en tijdens de welke op 1 september 2025 Tuc-Rail en Infrabel, het college van burgemeester en schepenen samen met hun respectievelijke raadsmannen/juristen het juridisch kader van de dading verder werd besproken.
Overwegende de, als gevolg van deze laatste vergadering, voorliggende dading, die Tuc-Rail en Infrabel op 5 september 2025 aan het gemeentebestuur bezorgde:
DADING
TUSSEN DE ONDERGETEKENDEN:
ENERZIJDS:
De naamloze vennootschap van publiek recht INFRABEL, met maatschappelijke zetel te 1060 Sint-Gillis, Marcel Broodthaersplein 2 en met ondernemingsnummer 0869.763.267, hier rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer Benoît Gilson, gedelegeerd bestuurder en de heer Jochen Bultinck, directeur - generaal;
Hierna ‘INFRABEL’ genoemd;
ANDERZIJDS:
1. De heer Benjamin DARO, wonende te 1630 Linkebeek, Kommandant Marissaldreef 18;
2. De heer François-Xavier GENICOT, wonende te 1630 Linkebeek, Lange Haagstraat 12;
3. De heer Axel SINGHOFEN, wonende te 1630 Linkebeek, Bloemhof 29;
4. Mevrouw Catherine PENNEQUIN, wonende te 1630 Linkebeek, Bloemhof 37;
5. De gemeente Linkebeek, met bestuurszetel te 1630 Linkebeek, Gemeenteplein 2 en met ondernemingsnummer 0207.484.384, hier rechtsgeldig vertegenwoordigd door Lydia Goossens, voorzitter van de gemeenteraad en Sven Van der Stappen, dienstdoend algemeen directeur
Tot onderhavige dading gemachtigd ingevolge het besluit van de gemeenteraad van 15/09/2025.
Overeenkomstig artikel 330 e.v. van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 is voormeld besluit van de gemeenteraad onmiddellijk uitvoerbaar doch onderworpen aan het algemeen administratief toezicht.
Hierna de ‘Beroepsindieners’ genoemd;
En gezamenlijk genoemd ‘Partijen’ en elk afzonderlijk ‘Partij’;
WORDT UITEENGEZET WAT VOLGT:
(A) De beslissing van 30 maart 1999 van de Interministeriële Conferentie voor Verkeer en Infrastructuur (ICVI) is een eerste interfederale politieke verbintenis om het Gewestelijk Expresnet (hierna: het ‘GEN’) te realiseren. Het viersporig maken van de lijn 124 vormt onderdeel van de beslissing. Volgende beslissingen vormen de basis en het kader van het GEN – project m.b.t. de uitbreiding naar vier sporen van de lijn L124: 1) Samenwerkingsakkoord van 11 oktober 2001 tussen de Staat, het Vlaams Gewest, het Waals Gewest en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest betreffende het meerjarig investeringsplan 2001-2002 van de NMBS (wet van 22 maart 2002 houdende instemming van het samenwerkingsakkoord van 11 oktober 2001 tussen de federale staat, het Vlaams, het Waals en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest betreffende het meerjarig investeringsplan 2001-2012 van de NMBS; BS 26 maart 2002); 2) De overeenkomst over het Gewestelijk Expres Net voor Brussel (GEN) dd. 4 april 2003 afgesloten tussen de vertegenwoordigers van de federale, Vlaamse, Waalse en Brusselse regering. De GEN-conventie met als doel het ontwikkelen van een Gewestelijk Expres Net voor Brussel, werd dan bekrachtigd; 3) Samenwerkingsakkoord van 5 oktober 2018 tussen de federale staat, het Vlaamse gewest, het Waalse gewest en het Brussels Hoofdstedelijke Gewest betreffende de financiering van de strategische spoorweginfrastructuur; 4) Uitvoerend samenwerkingsakkoord van 5 oktober 2018 tussen de federale staat, het Vlaamse gewest, het Waalse gewest en het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest betreffende de voltooiing van de GEN-werken; 5) Bijkomend uitvoerend samenwerkingsakkoord van 1 februari 2019 tussen de federale Staat en het Waals gewest houdende aanpassing van het uitvoerend samenwerkingsakkoord van 5 oktober 2018 tussen de federale staat, het Vlaamse gewest, het Waalse gewest en het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest betreffende de voltooiing van de GEN-werken; 6) Prefinancieringscontract van 1 februari 2019 m.b.t. de GEN - werken op de spoorlijnen 161 en 124 in het Waals gewest tussen de federale staat, het Waals gewest en INFRABEL; 7) Performantiecontract tussen de Belgische staat en INFRABEL voor de periode 2023-2032.
(B) Voor de uitvoering van de doelstellingen van het GEN dienen aan verschillende spoorlijnen aanpassingen te gebeuren. De spoorlijn L124 tussen Ukkel en Nijvel doorkruist achtereenvolgens het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, het Vlaams Gewest en het Waals Gewest. Vanaf de grens met Ukkel tot aan het station van Sint-Genesius-Rode worden de twee bijkomende sporen aangelegd ten oosten van de huidige spoorbedding. Voorbij het station van Sint-Genesius-Rode schuiven de sporen geleidelijk aan op naar het westen om te komen tot een situatie waarbij de twee nieuwe sporen ten westen van de huidige spoorbedding worden geplaatst. Deze situatie wordt aangehouden tot aan de grens met Waterloo.
(C) Voor de uitbreiding van het tracé van twee naar vier sporen binnen het Vlaams Gewest dient overeenkomstig de rechtspraak van de Raad voor Vergunningsbetwistingen eerst een bestemmingswijziging te gebeuren door middel van een gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.
(D) De opmaak van het beoogde ruimtelijk uitvoeringsplan ter realisatie van het GEN op de lijn 124 in het Vlaams Gewest is samen met een milieueffectenbeoordeling via het geïntegreerd planproces gebeurd. Bij besluit van 22 december 2023 tot definitieve vaststelling van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan ‘GEN-spoor (L124) en fietssnelweg (F207) te Linkebeek en Sint-Genesius-Rode’ (hierna: het ‘Bestreden Besluit’) werd het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (hierna: het ‘GRUP’) door de Vlaamse regering definitief vastgesteld en op 1 februari 2024 trad het GRUP in werking.
(E) Op basis van het GRUP kan een omgevingsvergunningsaanvraag worden ingediend voor de aanleg en exploitatie van twee bijkomende spoorlijnen ter hoogte van Linkebeek.
(F) De Beroepsindieners tekenden allen tegen het besluit van 22 december 2023 beroep aan bij de Raad van State. Naast de twee door de Beroepsindieners (G/A 241.464/X-18.612 (DARO e.a.) en (G/A 241.484/X-18.616 (Linkebeek)) ingestelde beroepen heeft de heer Thiery nog een derde vernietigingsberoep bij de Raad van State ingediend (G/A 241.472/Abis-32). Alle drie vernietigingsberoepen zijn op vandaag nog hangende bij de Raad van State.
(G) De eventuele vernietiging van het Bestreden Besluit kan leiden tot aanzienlijke bijkomende vertraging in de globale realisatie van het GEN.
(H) Partijen wensen hun geschil bij wijze van wederzijdse toegevingen definitief te beëindigen onder de voorwaarden die hierna in huidige overeenkomst (hierna de ‘Dading’) worden bepaald.
DAAROM WORDT OVEREENGEKOMEN WAT VOLGT:
ARTIKEL 1: DOEL VAN DE DADING
1.1. Partijen gaan akkoord dat onderhavige Dading geldt als definitieve, onherroepelijke en onvoorwaardelijke beslechting van hogervermeld geschil, tot slot van alle rekening van alle geschillen die tussen hen zijn gerezen met betrekking tot (1) het besluit van 22 december 2023 tot vaststelling van het GRUP, (2) de in het besluit opgenomen bestemmingswijziging in functie van de aanleg van bijkomende treinsporen op de lijn L124.
1.2. Onderhavige Dading vertegenwoordigt met andere woorden een compromis tussen Partijen voor de volledige en finale beslechting van hun geschillen, met betrekking tot het GRUP.
1.3. Partijen bevestigen dat deze overeenkomst een dading vormt conform de betekenis vervat in artikel 2044 tot 2058 van het (oud) Burgerlijk Wetboek.
ARTIKEL 2: BEVOEGDHEID VAN PARTIJEN
2.1. Elke Partij bevestigt, conform de van toepassing zijnde wetgeving, over voldoende bevoegdheid/machtiging te beschikken om onderhavige Dading aan te gaan en uit te voeren. Deze Dading vormt om deze reden dan ook een geldige, wettelijke en bindende verplichting van elke Partij, waarvan, conform de desbetreffende bepalingen, de (gedwongen) uitvoering/nakoming kan worden gevorderd.
2.2. Elke Partij verklaart eveneens dat zij toegestemd heeft tot deze Dading met volledige kennis en besef van de feitelijke elementen van het geschil zoals beschreven in de uiteenzetting van deze Dading.
2.3. Partijen verzaken eraan enige dwaling omtrent de feiten of het recht of omtrent het bestaan of de omvang van hun wederzijdse rechten en verplichtingen in te roepen.
ARTIKEL 3: WEDERZIJDSE TOEGEVINGEN
3.1. De Partijen verklaren het volgende gezamenlijke akkoord te hebben bereikt.
De verbintenissen van Infrabel:
3.2. Betreffende het baanvak van lijn 124 gelegen op het grondgebied van de gemeente Linkebeek, begrensd in het noorden door het Kleindalpad en in het zuiden door de grens met de gemeente Sint-Genesius- Rode (hierna het "Zuidelijke baanvak" genoemd) (zie Bijlage 1):
3.2.i. INFRABEL verbindt zich ertoe de gemeente Linkebeek op een open, transparante en constructieve manier te betrekken bij de opmaak van de plannen voor de indiening van de omgevingsvergunningsaanvraag met betrekking tot het op vier sporen brengen van het Zuidelijke baanvak van het GEN.
Dienaangaande verbindt INFRABEL zich ertoe om de respectievelijke ontwerpplannen te bezorgen aan de gemeente Linkebeek.
3.2.ii. Met het betrekken van de gemeente Linkebeek wordt meer bepaald bedoeld dat INFRABEL zich ertoe verbindt om, t.a.v. de gemeente Linkebeek volgende overlegmodaliteiten in acht te nemen om haar opmerkingen en voorstellen betreffende de voorbereiding van voornoemde plannen te verzamelen: twee overlegrondes met eventueel een derde (+/- 1 maand per ronde): a): presentatie (informatiebijeenkomst met de omwonenden), overleg (verzamelen van vragen, onderzoek naar eventueel gewenste alternatieve voorstellen), oriëntatie (arbitrage) (INFRABEL, NMBS, de bevoegde administratie van het Vlaams gewest en gemeente Linkebeek, wijziging van de schetsen (INFRABEL). Vervolgens worden de documenten van de omgevingsvergunningsaanvraag in voorkomend geval gewijzigd.
Dit overleg zal zich in het bijzonder toespitsen op:
• Technische- en milieuaspecten;
• lokale toegankelijkheid en verkeersdoorstroming;
• geluidsimpact en eventuele overlast voor de omwonenden.
Met de opmerkingen van de gemeente Linkebeek zal maximaal en in overeenstemming met de geldende wettelijke, reglementaire en technische voorschriften rekening worden gehouden tenzij hierdoor de vastgelegde budgettaire grenzen zouden overschreden worden.
Los van bovenvermelde overlegcyclus tussen INFRABEL en de gemeente Linkebeek, verbindt INFRABEL er zich toe om in het kader van het Tijdelijk Moratorium zo snel mogelijk een mobiliteitsstudie te laten opmaken die uitsluitend gericht is om de gevolgen van de (tijdelijke) sluiting van het station van Linkebeek in kaart te brengen.
De conclusies/resultaten van deze mobiliteitsstudie worden gedeeld vóór de officiële raadplegingen (openbare onderzoeken) voor wat betreft de omgevingsvergunningsaanvraag met betrekking tot het op 4 sporen brengen van het Zuidelijke baanvak, voor wat betreft de omgevingsvergunningsaanvraag voor de fietssnelweg op het grondgebied van de gemeente Linkebeek en voor wat betreft de vergunningsaanvraag voor het fiets – en voetpad op het grondgebied van de gemeente Ukkel.
Indien de vergunningverlenende overheid de conclusies van voormelde mobiliteitsstudie opneemt als last of voorwaarde in de vergunning, zullen de in voorkomend geval te ondernemen acties die voortvloeien uit voormelde last of voorwaarde worden besproken in overleg met INFRABEL, de bevoegde administratie van het Vlaams Gewest en de gemeente Linkebeek met inachtname van éénieders wettelijke bevoegdheden.
3.2.iii. INFRABEL zal alles in het werk stellen om ervoor te zorgen dat de grond die wordt uitgegraven in het kader van bovenvermelde werken m.b.t. het Zuidelijke baanvak, zo veel mogelijk en in overeenstemming met de geldende reglementeringen (met name inzake grondverzet, milieu en volksgezondheid), wordt hergebruikt in de gemeente Linkebeek om het reliëf naast de spoorlijn te verhogen
In het kader van bovenvermelde overlegcyclus tussen INFRABEL en de gemeente Linkebeek, verbindt INFRABEL zich ertoe een plan op te stellen voor het hergebruik van de uitgegraven grond, dit plan door te geven aan de gemeente Linkebeek.
Het doel van deze aanpak is om de verplaatsing van grond te beperken, de impact van het vervoer van materialen tijdens de bouwfase zoveel als mogelijk te verminderen en de geluidsoverlast tijdens de spoorwegactiviteiten zoveel als mogelijk te beperken.
INFRABEL zal erop toezien dat alle activiteiten voor het hergebruik van grond voldoen aan de geldende reglementeringen, veiligheidsnormen en goede milieupraktijken.
3.3. Betreffende het baanvak van de lijn 124 gelegen op het grondgebied van de gemeente Linkebeek dat in het noorden begrensd wordt door de grens met het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (Godshuizenlaan) en in het zuiden door het Kleindalpad (hierna het "Noordelijk baanvak" genoemd) (zie Bijlage 1):
INFRABEL verbindt zich ertoe om tijdelijk geen omgevingsvergunningsaanvraag in te dienen, noch voorbereidende werken uit te voeren voor de uitbreiding van 2 naar 4 sporen van het Noordelijk baanvak van de lijn L124 en dit voor een periode van twaalf (12) jaar vanaf de ondertekening door alle Partijen van deze Dading. Deze verbintenis wordt gezien als een Tijdelijk Moratorium op de realisatie van een gedeelte van het GEN.
3.4. Niettegenstaande artikel 3.3, behoudt INFRABEL het recht om op elk ogenblik een omgevingsvergunningsaanvraag in te dienen in het kader van de realisatie van het Zuidelijke baanvak van de lijn L124, met inbegrip van alle mogelijke machtigingen, toelatingen en vergunningen die nodige zouden zijn ter realisatie van het GEN.
Huidig artikel 3.4. impliceert geenszins een beperking op de wettelijk voorgeschreven advies- en toezichtsbevoegdheid van de gemeente Linkebeek. Deze wettelijk voorgeschreven bevoegdheden blijven te allen tijde behouden. Dit artikel doet op geen enkele wijze afbreuk aan de verbintenissen zoals omschreven in artikel 3.7 en artikel 3.8.
3.5. Niettegenstaande artikel 3.3, behoudt INFRABEL het recht om een omgevingsvergunningsaanvraag in te dienen voor de ontdubbeling van het Noordelijk baanvak van de lijn 124 van zodra de termijn van het Tijdelijk Moratorium is verstreken. Zij behoudt eveneens het recht om te allen tijde een milieueffectenrapport voor projecten (hierna: ‘Project-MER’) voor het Noordelijk baanvak bij de bevoegde overheid in te dienen.
Indien na het Tijdelijk Moratorium wordt besloten om de spoorweginfrastructuur te verbreden tot 4 sporen op het grondgebied van de gemeente Linkebeek, verbindt INFRABEL zich ertoe om binnen de perken van haar wettelijke bevoegdheden de werken van het station van Linkebeek mee te nemen. Infrabel zal alles in het werk stellen om in dit verband het standpunt van de gemeente Linkebeek bij alle andere betrokken partijen/actoren te bepleiten.
3.6. Wanneer de vergunning voor de bouwwerkzaamheden voor het op 4 sporen brengen van het Zuidelijk baanvak wordt verleend door het Vlaamse Gewest en blijkt dat bepaalde voorwaarden problematisch zijn voor de gemeente Linkebeek, verbindt Infrabel zich ertoe om samen met de gemeente Linkebeek zo snel mogelijk alternatieven te onderzoeken om tegemoet te komen aan deze bezorgdheden. Infrabel zal alles in het werk stellen om de gemeente binnen 30 dagen na het verlenen van de vergunning de resultaten van dit onderzoek te bezorgen.
Verbintenissen van de Beroepsindieners:
3.7. De Beroepsindieners verbinden zich ertoe om definitief en onherroepelijk afstand te doen van de twee vernietigingsberoepen die bij de Raad van State werden ingediend tegen het Bestreden Besluit van 22 december 2023 tot vaststelling van het GRUP, respectievelijk gekend onder de rolnummers G/A 241.464/X-18.612 (DARO e.a.) en G/A 241.484/X-18.616 (Linkebeek). De afstand van het vernietigingsberoep wordt gedaan bij wijze van beveiligde zending (aangetekende zending of digitale neerlegging via eProadmin) aan de Raad van State die wordt verzonden respectievelijk uiterlijk op 18 september 2025 (DARO e.a.) en uiterlijk op 19 december 2025 (Linkebeek) of ten laatste bij wijze van fysieke neerlegging op de zitting van de Raad van State waarop het vernietigingsberoep zal worden behandeld indien er minder dan drie dagen resteren tussen het ondertekenen van de Dading en de zittingsdatum.
Een kopie van dit schrijven wordt gelijktijdig aan INFRABEL overgemaakt.
3.8. De Beroepsindieners verbinden zich ertoe om definitief en onherroepelijk afstand te doen van elk mogelijk bezwaar en beroep (bezwaar, administratief beroep, exceptie van onwettigheid, jurisdictioneel beroep, …) dat zij tegen de afgeleverde/nog af te leveren (omgevings)vergunningen voor de realisatie van het GEN op de lijn L124, met uitzondering van het Noordelijk baanvak, zouden kunnen indienen, in het bijzonder:
- De vergunning voor de bouwwerkzaamheden voor het op 4 sporen brengen van spoorlijn 124 en de fietssnelweg F207 in Sint-Genesius-Rode.
- De vergunning voor de bouwwerkzaamheden voor het op 4 sporen brengen van het Zuidelijk baanvak van de spoorlijn 124 en de fietssnelweg F207 gelegen in de gemeente Linkebeek.
De Beroepsindieners verbinden zich er tevens toe dat zij op geen enkele manier (rechtstreeks noch onrechtreeks) derden zal aansporen of ondersteunen die zich tegen de realisatie van het GEN op de lijn L124 zouden verzetten, met uitzondering van het Noordelijk baanvak.
Huidig artikel 3.8 impliceert geenszins een beperking op de wettelijk voorgeschreven adviesbevoegdheid van de gemeente Linkebeek. Deze wettelijk voorgeschreven adviesbevoegdheid blijft te allen tijde behouden.
Verbintenissen van alle Partijen:
3.9. Infrabel zal alles in het werk stellen om ervoor te zorgen dat in de Kleindalstraat een fietspad kan worden aangelegd en zal zich niet verzetten tegen de indiening van een vergunningsaanvraag door het Vlaams Gewest hiervoor, op voorwaarde dat de constructie kan worden ontmanteld of compatibel is met de aanleg van 4 sporen op het Noordelijke baanvak. INFRABEL verbindt er zich toe om haar uiterste best te doen opdat de bevoegde administratie van het Vlaams Gewest de omgevingsvergunningsaanvraag voor het fietspad gelijktijdig indient met de door INFRABEL in te dienen omgevingsvergunningsaanvraag voor het Zuidelijke Baanvak. Infrabel verbindt zich ertoe om zijn uiterste best te doen om de aanleg van dit fietspad te ondersteunen.
Infrabel zal alles in het werk stellen om de snelle ingebruikname van het fietspad te vergemakkelijken en de periode tussen het wegvallen van de dienstverlening in Linkebeek (momenteel voorzien in 2028) en de ingebruikname van het fietspad te verkorten, zodat zachte mobiliteitsverbindingen om zich naar de stations Ukkel Moensberg en Holleken te verplaatsen, worden bevorderd.
3.10. INFRABEL en de gemeente Linkebeek verbinden zich ertoe om samen te werken met de openbare vervoersmaatschappijen (De Lijn, MIVB) die momenteel het station Linkebeek per bus bedienen, zodat zij het vervoersaanbod vanaf het station van Linkebeek, waarvan de treindienst zal worden opgeheven, kunnen verhogen/optimaliseren en ook vanaf het station van Holleken .
INFRABEL verbindt er zich toe om in dit verband het GEN – comité zijnde het overlegorgaan bestaande uit de federale overheid, het Vlaams, Waals en Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de 4 openbare vervoersmaatschappijen De Lijn, MIVB, TEC en de NMBS om de uitrol van het GEN rond Brussel te begeleiden - voor te stellen om de gemeente Linkebeek uit te nodigen om dit onderwerp te bespreken. Andere initiatieven zullen door Infrabel worden genomen indien dit onvoldoende blijkt.
3.11. INFRABEL garandeert nauw overleg met de omwonenden van de gebieden van de vergunning die betrekking heeft op de Zuidelijk baanvak en met de gemeente Linkebeek, om de impact van het project zoveel mogelijk te beperken.
3.12. INFRABEL en de gemeente Linkebeek verklaren dat zij inspanningen zullen leveren met het oog op een samenwerking met de gemeente Ukkel, zodat rechtstreekse zachte mobiliteitsverbinding (voor voetgangers en fietsers en, voor zover mogelijk, verenigbaar met de toegankelijkheidsnormen voor personen met beperkte mobiliteit) kan worden aangelegd tussen de parking van de Godshuizenlaan en het nieuwe station Ukkel-Moensberg. Onder voorbehoud van externe factoren (bvb. verlenen van de vergunning, technische moeilijkheden, …), streeft Infrabel naar een ingebruikstelling hiervan in 2028.
ARTIKEL 4: GEVOLGEN VAN HET MORATORIUM
4.1. De Partijen erkennen dat het Tijdelijk Moratorium de hierna vermelde gevolgen zal hebben:
a. Het NMBS-treinstation van Linkebeek en het NMBS-treinstation van Ukkel Moensberg zullen samengevoegd moeten worden, wat betekent dat het huidige halte Linkebeek niet langer bediend zal kunnen worden, momenteel voorzien na de ingebruikstelling van fiets- en voetgangersverbinding tussen Linkebeek en Ukkel – Moensberg. .
b. Er zullen geen nieuwe mitigerende maatregelen (zoals bvb de maatregelen die gepaard gaan met de toename van het verkeer (geluids-, trillings- bescherming en beschermingen in de ruime zin van het woord (ecoduct)) worden uitgevoerd op het gedeelte van spoorlijn 124 met twee sporen in de gemeente Linkebeek.
c. Als na de moratoriumperiode het Noordelijk baanvak van de lijn 124 wordt voorzien met vier sporen, zal Infrabel alles in het werk stellen om het station van Linkebeek opnieuw in gebruik te (laten) nemen, overeenkomstig artikel 3.5.
4.2. De Partijen aanvaarden de gevolgen zoals opgesomd in artikel 4.1.
ARTIKEL 5: VARIA TIJDELIJK MORATORIUM
5.1 Tijdens de periode van de duur van het Tijdelijk Moratorium van 12 jaar moet men rekening houden met:
• Een periode van 7 jaar om de vergunning te verkrijgen en de werkzaamheden van het Zuidelijke baanvak uit te voeren (= in dienst stelling van de 4 sporen).
• Een periode van 5 jaar om de nieuwe configuratie met 4 sporen tussen Braine - l’Alleud en Holleken inbegrepen te observeren en om te beoordelen of het al dan niet relevant is om het op vieren sporen brengen verder uit te breiden in de richting van Ukkel Moensberg.
5.2 Om ervoor te zorgen dat de duur van de werkzaamheden aan de Zuidelijke baanvak geen invloed heeft op de bovenvermelde observatietermijn, zou de periode van 5 jaar pas kunnen ingaan op de datum van voltooiing van de werkzaamheden, met dien verstande dat de periode van meer dan een jaar die nodig zou zijn voor de afgifte van de uitvoerbare vergunning voor het Zuidelijke baanvak (vrij van beroep) van deze periode kan worden afgetrokken.
ARTIKEL 6: DADING
6.1 Deze Dading noch de onderhandelingen erover kunnen door Partijen worden aangewend of geïnterpreteerd als een erkenning of standpuntbepaling voor andere doeleinden dan de Dading. Deze Dading houdt met andere woorden geen enkele nadelige erkenning in.
ARTIKEL 7: VERTROUWELIJKHEID
7.1. De Partijen verbinden er zich toe, behoudens in het kader van een procedure tussen Partijen, behoudens in geval van een dwingende wettelijke of reglementaire bepaling en behoudens op bevel van een bevoegde overheid, de inhoud van de Dading vertrouwelijk te houden.
7.2. De vertrouwelijkheidverplichting geldt niet indien de mededeling ervan noodzakelijk is voor de naleving van de verbintenissen van deze Dading of voor zover dit vereist is in het kader van de goedkeuring van deze Dading door de beslissingsorganen van de respectievelijke Partijen en in voorkomend geval door de verschillende regeringen.
7.3. De vertrouwelijkheidverplichting belet INFRABEL geenszins om het bestaan en de inhoud van de Dading te communiceren (i) aan ambtenaren van het Rekenhof (ii) aan (leden van het kabinet van) zijn voogdijminister en (iii) (vertegenwoordigers van) haar aandeelhouder, de Belgische Staat.
De vertrouwelijkheidverplichting belet de gemeente Linkebeek geenszins om het bestaan en de inhoud van de Dading te communiceren, in het kader van de openbaarheid van bestuur.
ARTIKEL 8: ALGEMENE BEPALINGEN
8.1. Elke Partij draagt alle door haar gemaakte kosten in het kader van, en met betrekking tot, de voorbereiding en totstandkoming van deze Dading.
8.2. De eventuele nietigheid, ongeldigheid en/of niet-afdwingbaarheid van één van de bepalingen van de Dading brengt op geen enkele wijze de geldigheid en/of de afdwingbaarheid van de overige bepalingen van de Dading in het gedrang.
8.3. Bovendien verbinden Partijen zich ertoe om in geval van nietigheid, ongeldigheid of niet- afdwingbaarheid van één of meerdere bepalingen van de Dading te goeder trouw te onderhandelen teneinde de betreffende bepaling te vervangen door een geldige en afdwingbare bepaling die het dichtst aanleunt bij de bedoelingen van Partijen.
8.4. Tenzij uitdrukkelijk anders bepaald in de Dading, zal iedere wijziging of aanpassing van de Dading, om bindend te zijn, dienen te blijken uit een schriftelijk en door alle Partijen ondertekend addendum aan de Dading.
8.5. Iedere afstand van enig recht uit de Dading kan uitsluitend schriftelijk gebeuren. Het enkele feit dat een Partij enig recht onder de Dading niet of niet onmiddellijk heeft uitgeoefend of aan de andere Partij een termijn toestaat om haar verplichtingen onder de Dading na te komen, zal geen afstand van het betrokken recht in hoofde van deze Partij uitmaken.
ARTIKEL 9: TOEPASSELIJK RECHT EN BEVOEGDHEID
9.1. De Dading wordt uitsluitend beheerst door en moet geïnterpreteerd worden overeenkomstig het Belgische recht.
9.2. Alle geschillen die uit of met betrekking tot deze Dading mochten ontstaan, zullen uitsluitend en definitief beslecht worden door de Nederlandstalige rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Brussel.
ARTIKEL 10: NIET-NAKOMING VAN DE VERBINTENISSEN
Indien één van de Partijen haar verplichtingen van onderhavige Dading niet nakomt, zullen de andere Partijen naar keuze de gerechtelijke ontbinding of de gedwongen uitvoering van de Dading kunnen vorderen nadat de Partij(en) ten nadele van wie de inbreuk wordt gepleegd aan de in gebreke gebleven Partij(en) eerst nog schriftelijk de mogelijkheid werd geboden om alsnog tegemoet te komen aan haar verplichtingen. Daarentegen wordt de Dading overeenkomstig artikel 11 onmiddellijk en van rechtswege beëindigd indien één partij een inbreuk pleegt op artikels 3.1 tot en met 3.12 van de Dading.
ARTIKEL 11: ONTBINDENDE VOORWAARDE
11.1. Partijen erkennen en aanvaarden dat deze Dading met onmiddellijke ingang en van rechtswege vervalt en geheel en al voor ongeschreven wordt gehouden in de volgende gevallen:
(i) Als het GRUP alsnog wordt vernietigd door de Raad van State of enig ander rechtscollege ingevolge beroep van een derde.
(ii) Indien één van de Partijen een inbreuk pleegt op de artikels 3.3, 3.7 en 3.8 van onderhavige Dading.
ARTIKEL 12: ELEKTRONISCHE ONDERTEKENING & INWERKINGTREDING
12.1. Partijen kiezen ervoor om deze Dading elektronisch te ondertekenen en erkennen bijgevolg dat de elektronische versie van deze Dading (i) het originele exemplaar uitmaakt en (ii) is opgesteld overeenkomstig artikel 8.1, 1° van het Burgerlijk Wetboek en het ondertekening proces elke Partij toelaat om over een schriftelijk exemplaar te beschikken of er toegang toe te hebben.
12.2. Deze Dading treedt in werking vanaf de datum van ondertekening door de laatste Partij.
BIJLAGEN
Bijlage 1: Plan
Ondertekend op …………………………………………………………..
Voor INFRABEL Naam: Benoît Gilson Functie: Gedelegeerd bestuurder Naam: Jochen Bultinck Functie: Directeur-generaal | Voor de gemeente Linkebeek Naam: Lydia Goossens Functie: Voorzitter van de gemeenteraad Naam: Sven Van der Stappen Functie: dienstdoend algemeen directeur De heer Benjamin DARO In eigen naam De heer François-Xavier GENICOT In eigen naam De heer Axel SINGHOFEN In eigen naam Mevrouw Catherine PENNEQUIN In eigen naam |
*** EINDE ***
Dhr Letier neemt het woord over het voorstel van dading;
Mevr. Godin neemt het woord over dit voorstel van dading en stelt tevens een vraag aan dhr Letier, die antwoordt op deze vraag;
Dhr Ghequiere neemt het woord over het voorstel van dading en verwijst expliciet naar het art. 3.8 van de dading ;
Dhr Vercheval neemt het woord over het voorstel van dading;
Dhr Bauwens neemt het woord over dit voorstel van dading en stelt meerdere vragen aan dhr Letier die antwoordt op deze vragen en dhr Letier verwijst hiervoor naar een zinsnede uit een mail van dhr Denayer van Infrabel, die opgesteld is in het Frans ;
Dhr Thiéry neemt het woord over dit voorstel van dading en leest de mails van dhr Denayer van Infrabel, die opgesteld zijn in het Frans, integraal voor;
Dhr Vercheval neemt een tweede maal het woord over het voorstel van dading;
Mevr. Goossens neemt het woord over dit voorstel van dading;
Dhr Thiéry neemt een tweede maal het woord over dit voorstel van dading;
Na de stemming neemt dhr Ghequiere nog het (slot)woord;
(ter herinnering: de integrale weergave van de interventies van de raadsleden wordt weergegeven in het audio-zittingsverslag)
Beslissing
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt de door Tuc-Rail en Infrabel op 5 september 2025 aan het gemeentebestuur bezorgde dading goed, zoals hierboven integraal weergegeven.
Art. 2.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd deze dading te ondertekenen.
Art. 3.
Deze beslissing wordt gecommuniceerd aan:
Wie? | Hoe? |
Dienst secretariaat | Uittreksel |
Dienst grondgebiedzaken | Uittreksel |
GD&A Advocaten | |
Tuc-Rail | |
Infrabel |