Nieuwe pagina: bestuurseenheid.zittingen.zitting.uittreksels.detail.index

Vlaanderen

publicatie.gelinkt-notuleren.vlaanderen.be Naar de hoofdinhoud

Uittreksel van Gemeenteraad Linkebeek , zitting van 26 juni 2023, 18:00

Datum publicatie: 2 oktober 2023

Openbare behandeling van agendapunt

Validering implementatieplan organisatiebeheersing (gepland)

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • Christophe Boulert (Gemeenteraadslid)
  • Gaëlle Cordier (Gemeenteraadslid)
  • Benjamin Daro (Gemeenteraadslid)
  • Benjamin Desmet (Gemeenteraadslid)
  • Yves Ghequiere (Gemeenteraadslid)
  • Gilles Hallez (Gemeenteraadslid)
  • Charlotte Houset (Gemeenteraadslid)
  • Roel Leemans (Gemeenteraadslid)
  • Cédric Letier (Gemeenteraadslid)
  • Paul Opoczynski (Gemeenteraadslid)
  • Damien Thiéry (Gemeenteraadslid)
  • Monique Van Dieren (Gemeenteraadslid)
  • Pierri Vercheval (Gemeenteraadslid)

Afwezige leden

  • Arlette Goossens (Gemeenteraadslid)
  • Joëlle Grimmeau (Gemeenteraadslid)

Stemmingen bij agendapunt

De leden van de raad stemmen openbaar

Het voorstel van besluit

Aanwezigen tijdens de stemming

  • Christophe Boulert
  • Gaëlle Cordier
  • Benjamin Daro
  • Benjamin Desmet
  • Yves Ghequiere
  • Gilles Hallez
  • Charlotte Houset
  • Roel Leemans
  • Cédric Letier
  • Paul Opoczynski
  • Damien Thiéry
  • Monique Van Dieren
  • Pierri Vercheval

Effectieve stemmers

  • Christophe Boulert
  • Gaëlle Cordier
  • Benjamin Daro
  • Benjamin Desmet
  • Yves Ghequiere
  • Gilles Hallez
  • Charlotte Houset
  • Roel Leemans
  • Cédric Letier
  • Paul Opoczynski
  • Damien Thiéry
  • Monique Van Dieren
  • Pierri Vercheval

Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen

Openbare titel besluit:

Validering implementatieplan organisatiebeheersing


Korte openbare beschrijving:

De gemeenteraad stemt in met het door de stuurgroep opgemaakte implementatieplan organisatiebeheersing voor de komende drie jaar, wetende dat het om een dynamisch document gaat in functie van eventueel wijzigende omgevingselementen (andere beleidskeuzes, belangrijke nieuwe risico's en knelpunten, gewijzigde organisatiestructuur,...).


De gemeenteraad,


Juridische context
  • Decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald titel 2, hoofdstuk 5, afdeling 1 (organisatiebeheersing)

  • De beslissing van de gemeenteraad van heden tot goedkeuring van het algemeen kader organisatiebeheersing


Feitelijke context en argumentatie
  • Lokale besturen dienen in te staan voor organisatiebeheersing; dat organisatiebeheersing het geheel van maatregelen en procedures is die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:

  1. de vastgestelde doelstellingen bereikt en de risico’s om deze te bereiken kent en beheerst;

  2. wetgeving en procedures naleeft;

  3. over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;

  4. op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;

  5. de activa beschermt en fraude voorkomt.

  • In het algemeen kader organisatiebeheer is bepaald dat er driejaarlijks een zelfevaluatie wordt doorgevoerd waaruit verbeteracties geselecteerd worden die er moeten toe bijdragen dat de gedetecteerde risico's worden beheerst. De verbeterprojecten, en het systeem van organisatiebeheersing in zijn geheel, zijn dynamisch en kunnen enkel redelijke en geen absolute zekerheid verschaffen voor het bereiken van de doelstellingen

  • Vermits de vorige zelfevaluatie uit 2019 dateerde, werd er dit voorjaar een nieuwe bevraging bij de medewerkers georganiseerd. Deze bevraging werd gebaseerd op de tien thema's uit de leidraad Audit Vlaanderen en gebeurde bij leidinggevende en administratieve profielen en een selectie van technisch uitvoerende medewerkers uit de gehele organisatie (gemeente en OCMW). Daarnaast werden diepte-interviews afgenomen met een aantal sleutelfiguren. De stuurgroep is met de resultaten van deze bevraging aan de slag gegaan en is tot een aantal verbeterprojecten gekomen die de gedetecteerde risico's zoveel mogelijk zouden moeten afdekken. Deze geselecteerde projecten werden in een implementatieplan verwerkt, zodat de organisatie ze op een eenvoudige manier zelfstandig kan opvolgen. Het implementatieplan vormt de af te leggen route en zal de leidraad vormen voor de verdere implementatie en opvolging van het organisatiebeheersingssysteem, zonder hier volledig op vast gepind te zijn omdat de organisatie op een dynamische manier dient om te gaan met eventueel wijzigende omgevingselementen (andere beleidskeuzes, belangrijke nieuwe risico's en knelpunten, gewijzigde organisatiestructuur,...) . De planning van de uit te voeren verbeterprojecten zal daarom jaarlijks geëvalueerd worden.

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het voorgestelde implementatieplan te valideren



Beslissing
Artikel 1

De gemeenteraad stemt in met het door de stuurgroep opgemaakte implementatieplan organisatiebeheersing voor de komende drie jaar, wetende dat het om een dynamisch document gaat in functie van eventueel wijzigende omgevingselementen (andere beleidskeuzes, belangrijke nieuwe risico's en knelpunten, gewijzigde organisatiestructuur,...).

Artikel 2

Deze beslissing wordt gecommuniceerd aan:

Wie?

Hoe?

Dienst secretariaat

Uittreksel

OCMW Linkebeek

Uittreksel

Probis

Uittreksel