Nieuwe pagina: bestuurseenheid.zittingen.zitting.uittreksels.detail.index

Vlaanderen

publicatie.gelinkt-notuleren.vlaanderen.be Naar de hoofdinhoud

Uittreksel van Gemeenteraad Linkebeek , zitting van 26 juni 2023, 18:00

Datum publicatie: 2 oktober 2023

Openbare behandeling van agendapunt

Aanpassing algemeen kader organisatiebeheersing (gepland)

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • Christophe Boulert (Gemeenteraadslid)
  • Gaëlle Cordier (Gemeenteraadslid)
  • Benjamin Daro (Gemeenteraadslid)
  • Benjamin Desmet (Gemeenteraadslid)
  • Yves Ghequiere (Gemeenteraadslid)
  • Gilles Hallez (Gemeenteraadslid)
  • Charlotte Houset (Gemeenteraadslid)
  • Roel Leemans (Gemeenteraadslid)
  • Cédric Letier (Gemeenteraadslid)
  • Paul Opoczynski (Gemeenteraadslid)
  • Damien Thiéry (Gemeenteraadslid)
  • Monique Van Dieren (Gemeenteraadslid)
  • Pierri Vercheval (Gemeenteraadslid)

Afwezige leden

  • Arlette Goossens (Gemeenteraadslid)
  • Joëlle Grimmeau (Gemeenteraadslid)

Stemmingen bij agendapunt

De leden van de raad stemmen openbaar

Het voorstel van besluit

Aanwezigen tijdens de stemming

  • Christophe Boulert
  • Gaëlle Cordier
  • Benjamin Daro
  • Benjamin Desmet
  • Yves Ghequiere
  • Gilles Hallez
  • Charlotte Houset
  • Roel Leemans
  • Cédric Letier
  • Paul Opoczynski
  • Damien Thiéry
  • Monique Van Dieren
  • Pierri Vercheval

Effectieve stemmers

  • Christophe Boulert
  • Gaëlle Cordier
  • Benjamin Daro
  • Benjamin Desmet
  • Yves Ghequiere
  • Gilles Hallez
  • Charlotte Houset
  • Roel Leemans
  • Cédric Letier
  • Paul Opoczynski
  • Damien Thiéry
  • Monique Van Dieren
  • Pierri Vercheval

Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen

Openbare titel besluit:

Aanpassing algemeen kader organisatiebeheersing


Korte openbare beschrijving:

De gemeenteraad keurt deze nota voor het lokaal bestuur Linkebeek goed. Het algemeen kader organisatiebeheersing, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 1 juli 2019, wordt opgeheven.


De gemeenteraad,


Juridische context
  • Decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald titel 2, hoofdstuk 5, afdeling 1 (organisatiebeheersing)

  • De beslissing van de gemeenteraad d.d. 1 juli 2019 houdende goedkeuring van het algemeen kader organisatiebeheersing


Feitelijke context en argumentatie
  • Lokale besturen dienen in te staan voor organisatiebeheersing; dat organisatiebeheersing het geheel van maatregelen en procedures is die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:

  1. de vastgestelde doelstellingen bereikt en de risico’s om deze te bereiken kent en beheerst;

  2. wetgeving en procedures naleeft;

  3. over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;

  4. op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;

  5. de activa beschermt en fraude voorkomt.

  • Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam; het algemeen kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn, zijn echter onderworpen aan de goedkeuring van de raden

  • De voorgelegde nota verduidelijkt de basisaspecten rond organisatiebeheersing in Linkebeek (gemeente en ocmw) en vormt het algemeen kader

  • Een soortgelijke nota werd reeds eerder goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 1 juli 2019. Ook toen reeds werd bepaald dat de concrete uitwerking van het organisatiebeheersingssysteem zou bestaan uit de opmaak van een organisatiehandboek en het organiseren van een periodieke zelfevaluatie.

    Het organisatiehandboek omvat de basisdocumenten waarop de organisatie gebouwd wordt. De zelfevaluatie en de verbeterprojecten zorgen ervoor dat de organisatie zichzelf op regelmatige basis in vraag stelten draagt er zorg voor dat de werking geoptimaliseerd wordt.

  • Daar waar het vorige kader organisatiebeheersing uit 2019 opgebouwd was op basis van het COSO-model, een model ontstaan in 1992 in de private sector en geformaliseerd in een rapport in 1994 bestaande uit vijf bouwstenen, wordt er nu voor gekozen om de leidraad Audit Vlaanderen te hanteren als kader om het organisatiebeheersingssysteem verder uit te bouwen. De leidraad Audit Vlaanderen is opgebouwd rond tien thema's en is een gids met doelstellingen rond organisatiebeheersing, risico’s en beheersmaatregelen die besturen ondersteuning biedt om een degelijke organisatiebeheersing uit te bouwen. Elke organisatie moet erover waken dat ze aandacht schenkt aan deze tien thema's zodat het geheel in balans blijft:

    1. Doelstellingen en procesmanagement

    2. Belanghebbendenmanagement

    3. Monitoring

    4. Financieel management

    5. Organisatiestructuur

    6. Personeelsbeleid

    7. Organisatiecultuur

    8. Informatie en communicatie

    9. Facilitaire middelen, opdrachten en contracten

    10. Informatie- en communicatietechnologie



Beslissing
Artikel 1

De gemeenteraad keurt de nota “Algemeen kader organisatiebeheersing” voor het lokaal bestuur Linkebeek, zoals toegevoegd in bijlage, goed.

Artikel 2

Het algemeen kader organisatiebeheersing, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 1 juli 2019, wordt opgeheven.

Artikel 3

Deze beslissing wordt gecommuniceerd aan:

Wie?

Hoe?

Dienst secretariaat

Uittreksel

OCMW Linkebeek

Uittreksel via mail

Probis

Uittreksel via mail