Datum publicatie: 2 oktober 2023
Notulen van de Gemeenteraad Linkebeek, van 26/06/2023 20:00
Geplande start: 26/06/2023 20:00
Locatie: Gemeentehuis
Aanwezige leden
- Christophe Boulert (Gemeenteraadslid)
- Benjamin Daro (Gemeenteraadslid)
- Benjamin Desmet (Gemeenteraadslid)
- Yves Ghequiere (Gemeenteraadslid)
- Gilles Hallez (Gemeenteraadslid)
- Charlotte Houset (Gemeenteraadslid)
- Roel Leemans (Gemeenteraadslid)
- Cédric Letier (Gemeenteraadslid)
- Paul Opoczynski (Gemeenteraadslid)
- Damien Thiéry (Gemeenteraadslid)
- Monique Van Dieren (Gemeenteraadslid)
- Pierri Vercheval (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Gaëlle Cordier (Gemeenteraadslid)
- Arlette Goossens (Gemeenteraadslid)
- Joëlle Grimmeau (Gemeenteraadslid)
De voorzitter opent de zitting op 26/06/2023 20:00 .
De voorzitter opent de vergadering om 20u.
Agenda overzicht
- Agendapunt - Gepland openbaar
1. Installatie van de opvolger ingevolge het ontslag van mevr. Charlotte Hollander als gemeenteraadslid
- Agendapunt - Gepland openbaar
2. Goedkeuring van het PV van de zitting van 22 mei 2023
- Agendapunt - Gepland openbaar
3. Advies jaarrekening 2022 Kerkfabriek Sint-Sebastiaan
- Agendapunt - Gepland openbaar
4. Jaarrekening 2022 lokaal bestuur Linkebeek - Vaststelling
- Agendapunt - Gepland openbaar
5. Kennisneming jaarrapport organisatiebeheersing
- Agendapunt - Gepland openbaar
6. Aanpassing algemeen kader organisatiebeheersing
- Agendapunt - Gepland openbaar
7. Validering implementatieplan organisatiebeheersing
- Agendapunt - Gepland openbaar
8. Aanduiding afgevaardigde in de Algemene Vergadering van Woonpunt Zennevallei
- Agendapunt - Gepland openbaar
9. Bekrachtiging collegebeslissing dd. 13 juni 2023 betreffende de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Providentia cvba op 15 juni 2023 en vaststelling van het mandaat
- Agendapunt - Gepland openbaar
10. Bekrachtiging collegebeslissing dd. 13 juni 2023 betreffende de agenda van de statutaire Algemene Vergadering van de vzw's 3Wplus, 3Wplus Werk, 3Wplus Energie en 3Wplus Kinderopvang op 23 juni 2023 en vaststelling van het mandaat
- Agendapunt - Gepland openbaar
11. Agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Iverlek op 28 augustus 2023 en vaststelling van het mandaat
- Agendapunt - Gepland openbaar
12. Aanstelling van een vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergadering vande Gemeentelijke Holding nv – in vereffening op 28 juni 2023
Behandeling van de Agendapunten
Openbare behandeling van agendapunt
Installatie van de opvolger ingevolge het ontslag van mevr. Charlotte Hollander als gemeenteraadslid (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Christophe Boulert (Gemeenteraadslid)
- Benjamin Daro (Gemeenteraadslid)
- Benjamin Desmet (Gemeenteraadslid)
- Yves Ghequiere (Gemeenteraadslid)
- Gilles Hallez (Gemeenteraadslid)
- Charlotte Houset (Gemeenteraadslid)
- Roel Leemans (Gemeenteraadslid)
- Cédric Letier (Gemeenteraadslid)
- Paul Opoczynski (Gemeenteraadslid)
- Damien Thiéry (Gemeenteraadslid)
- Monique Van Dieren (Gemeenteraadslid)
- Pierri Vercheval (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Gaëlle Cordier (Gemeenteraadslid)
- Arlette Goossens (Gemeenteraadslid)
- Joëlle Grimmeau (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Roel Leemans
Secretaris: Veerle De Brael
Openbare titel besluit:
Installatie van de opvolger ingevolge het ontslag van mevr. Charlotte Hollander als gemeenteraadslid
Korte openbare beschrijving:
De geloofsbrieven van mevrouw Gaëlle CORDIER worden goedgekeurd en de gemeenteraad neemt kennis van de eedaflegging van mevr. CORDIER in handen van de voorzitter.
De gemeenteraad,
Juridische context
Het decreet over het lokaal bestuur
Het decreet over het lokaal bestuur, Artikel 13 stelt dat het gemeenteraadslid dat ontslag wil nemen, dat schriftelijk meedeelt aan de voorzitter van de gemeenteraad. Het ontslag is definitief zodra de voorzitter van de gemeenteraad de kennisgeving ontvangt. Het lid van de gemeenteraad blijft zijn mandaat uitoefenen tot zijn opvolger is geïnstalleerd, behalve als het ontslag het gevolg is van een onverenigbaarheid.
Het decreet over het lokaal bestuur, Artikel 14 stelt dat het gemeenteraadslid dat ontslag genomen heeft, vervangen wordt door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011
Het PV van het gemeentelijk hoofdbureau van de verkiezingen van 14 oktober 2018
De kennisname door de gemeenteraad op datum van 22 mei 2023 van het ontslag van gemeenteraadslid mevrouw Charlotte Hollander
Feitelijke context en argumentatie
De resultaten van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 werden geldig verklaard door de Raad voor Verkiezingsbetwistingen op 20 december 2018
De gemeenteraad nam op 22 mei 2023 kennis van het ontslag van mevrouw Charlotte Hollander als gemeenteraadslid
Het PV van het gemeentelijk hoofdbureau van de verkiezingen van 14 oktober 2018, waaruit blijkt dat mevr. Gaëlle Cordier als opvolger werd aangewezen
Uit het onderzoek van de ingediende geloofsbrieven blijkt dat mevr. Cordier voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden en zich niet in een situatie van onverenigbaarheid bevindt.
Mevrouw Cordier legt de voorgeschreven eed af in handen van de voorzitter van de gemeenteraad
Beslissing
De geloofsbrieven van de volgende opvolger worden goedgekeurd:
- Mevrouw Gaëlle CORDIER
De gemeenteraad neemt kennis van de eedaflegging van mevr. CORDIER in handen van de voorzitter.
De voorgedragen opvolger Gaëlle CORDIER wordt verkozen verklaard als gemeenteraadslid met ingang van 26 juni 2023.
De rangorde van de gemeenteraadsleden als volgt vast te stellen:
Naam en voornaam | Datum van eerste indiensttreding of anciënniteit | Aantal naamstemmen (verkiezingen 14.10.2018) | |
1 | Damien Thiéry | 15 januari 2001 | 591 |
2 | Yves Ghequiere | 2 januari 2007 | 688 |
3 | Paul Opoczynski | 2 januari 2013 | 60 |
4 | Cédric Letier | 7 januari 2019 | 195 |
5 | Roel Leemans | 7 januari 2019 | 164 |
6 | Benjamin Daro | 7 januari 2019 | 161 |
7 | Charlotte Murphy-Houset | 7 januari 2019 | 158 |
8 | Benjamin Desmet | 7 januari 2019 | 100 |
9 | Joëlle Grimmeau | 7 januari 2019 | 90 |
10 | Gilles Hallez | 25 november 2019 | 128 |
11 | Christophe Boulert | 29 maart 2021 | 59 |
12 | Pierri Vercheval | 27 september 2021 | 96 |
13 | Arlette Goossens | 23 mei 2022 | 92 |
14 | Monique Van Dieren | 29 augustus 2022 | 81 |
15 | Gaëlle Cordier | 26 juni 2023 | 86 |
Deze beslissing wordt gecommuniceerd aan:
Wie? | Hoe? |
Dienst secretariaat | Uittreksel (3) |
Dienst personeel | Uittreksel |
Openbare behandeling van agendapunt
Goedkeuring van het PV van de zitting van 22 mei 2023 (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Christophe Boulert (Gemeenteraadslid)
- Gaëlle Cordier (Gemeenteraadslid)
- Benjamin Daro (Gemeenteraadslid)
- Benjamin Desmet (Gemeenteraadslid)
- Yves Ghequiere (Gemeenteraadslid)
- Gilles Hallez (Gemeenteraadslid)
- Charlotte Houset (Gemeenteraadslid)
- Roel Leemans (Gemeenteraadslid)
- Cédric Letier (Gemeenteraadslid)
- Paul Opoczynski (Gemeenteraadslid)
- Damien Thiéry (Gemeenteraadslid)
- Monique Van Dieren (Gemeenteraadslid)
- Pierri Vercheval (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Arlette Goossens (Gemeenteraadslid)
- Joëlle Grimmeau (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Roel Leemans
Secretaris: Veerle De Brael
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
Het PV van de vergadering van 22 mei 2023
Aanwezigen tijdens de stemming
- Christophe Boulert
- Gaëlle Cordier
- Benjamin Daro
- Benjamin Desmet
- Yves Ghequiere
- Gilles Hallez
- Charlotte Houset
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Opoczynski
- Damien Thiéry
- Monique Van Dieren
- Pierri Vercheval
Effectieve stemmers
- Christophe Boulert
- Gaëlle Cordier
- Benjamin Daro
- Benjamin Desmet
- Yves Ghequiere
- Gilles Hallez
- Charlotte Houset
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Opoczynski
- Damien Thiéry
- Monique Van Dieren
- Pierri Vercheval
Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
Openbare titel besluit:
Goedkeuring van het PV van de zitting van 22 mei 2023
Het PV van de vergadering van 22 mei 2023 wordt goedgekeurd.
Openbare behandeling van agendapunt
Advies jaarrekening 2022 Kerkfabriek Sint-Sebastiaan (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Christophe Boulert (Gemeenteraadslid)
- Gaëlle Cordier (Gemeenteraadslid)
- Benjamin Daro (Gemeenteraadslid)
- Benjamin Desmet (Gemeenteraadslid)
- Yves Ghequiere (Gemeenteraadslid)
- Gilles Hallez (Gemeenteraadslid)
- Charlotte Houset (Gemeenteraadslid)
- Roel Leemans (Gemeenteraadslid)
- Cédric Letier (Gemeenteraadslid)
- Paul Opoczynski (Gemeenteraadslid)
- Damien Thiéry (Gemeenteraadslid)
- Monique Van Dieren (Gemeenteraadslid)
- Pierri Vercheval (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Arlette Goossens (Gemeenteraadslid)
- Joëlle Grimmeau (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Roel Leemans
Secretaris: Veerle De Brael
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
Het voorstel van besluit
Aanwezigen tijdens de stemming
- Christophe Boulert
- Gaëlle Cordier
- Benjamin Daro
- Benjamin Desmet
- Yves Ghequiere
- Gilles Hallez
- Charlotte Houset
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Opoczynski
- Damien Thiéry
- Monique Van Dieren
- Pierri Vercheval
Effectieve stemmers
- Christophe Boulert
- Gaëlle Cordier
- Benjamin Daro
- Benjamin Desmet
- Yves Ghequiere
- Gilles Hallez
- Charlotte Houset
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Opoczynski
- Damien Thiéry
- Monique Van Dieren
- Pierri Vercheval
Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
Openbare titel besluit:
Advies jaarrekening 2022 Kerkfabriek Sint-Sebastiaan
Korte openbare beschrijving:
De gemeenteraad brengt een gunstig advies uit omtrent de jaarrekening 2022 van de Kerkfabriek Sint-Sebastiaan.
De gemeenteraad,
Juridische context
Het decreet betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, in het bijzonder de artikelen 55 en 57;
Het besluit van de Vlaamse regering houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, in het bijzonder de artikelen 39 tot 44.
Feitelijke context en argumentatie
De raad van de Kerkfabriek Sint-Sebastiaan heeft op 19 mei 2023 de jaarrekening 2022 van de Kerkfabriek bij het gemeentebestuur ingediend.
De nodige documenten werden bij de rekening gevoegd.
Volgens het verslag van de Kerkraad werd de jaarrekening door de voltallige Kerkraad goedgekeurd en ondertekend op 8 mei 2023.
De gemeenteraad moet binnen de 50 dagen na ontvangst van de jaarrekening een advies uitbrengen.
Financiële gevolgen
De jaarrekening 2022 van de Kerkfabriek sluit met een exploitatieoverschot van €480.761,40 en een investeringstekort van €34.738,04 wat resulteert in een globaal resultaat van de jaarrekening 2022 op €446.023,36.
Voor 2022 werd geen gemeentelijke tussenkomst in het exploitatiebudget gevraagd.
Het tekort aan investeringszijde wordt opgevangen door het exploitatieresultaat en er wordt geen gemeentelijke tussenkomst gevraagd.
Beslissing
De gemeenteraad brengt een gunstig advies uit omtrent de jaarrekening 2022 van de Kerkfabriek Sint-Sebastiaan.
Deze beslissing wordt gecommuniceerd aan:
Wie? | Hoe? |
ABB | Digitaal Loket |
Dienst secretariaat | Uittreksel |
Kerkfabriek | Uittreksel (Religiopoint) |
Openbare behandeling van agendapunt
Jaarrekening 2022 lokaal bestuur Linkebeek - Vaststelling (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Christophe Boulert (Gemeenteraadslid)
- Gaëlle Cordier (Gemeenteraadslid)
- Benjamin Daro (Gemeenteraadslid)
- Benjamin Desmet (Gemeenteraadslid)
- Yves Ghequiere (Gemeenteraadslid)
- Gilles Hallez (Gemeenteraadslid)
- Charlotte Houset (Gemeenteraadslid)
- Roel Leemans (Gemeenteraadslid)
- Cédric Letier (Gemeenteraadslid)
- Paul Opoczynski (Gemeenteraadslid)
- Damien Thiéry (Gemeenteraadslid)
- Monique Van Dieren (Gemeenteraadslid)
- Pierri Vercheval (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Arlette Goossens (Gemeenteraadslid)
- Joëlle Grimmeau (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Roel Leemans
Secretaris: Veerle De Brael
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
Het voorstel van besluit
Aanwezigen tijdens de stemming
- Christophe Boulert
- Gaëlle Cordier
- Benjamin Daro
- Benjamin Desmet
- Yves Ghequiere
- Gilles Hallez
- Charlotte Houset
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Opoczynski
- Damien Thiéry
- Monique Van Dieren
- Pierri Vercheval
Effectieve stemmers
- Christophe Boulert
- Gaëlle Cordier
- Benjamin Daro
- Benjamin Desmet
- Yves Ghequiere
- Gilles Hallez
- Charlotte Houset
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Opoczynski
- Damien Thiéry
- Monique Van Dieren
- Pierri Vercheval
Totaal aantal voorstanders: 9
Totaal aantal tegenstanders: 0
Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 4
Voorstanders
- Christophe Boulert
- Benjamin Daro
- Benjamin Desmet
- Yves Ghequiere
- Gilles Hallez
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Monique Van Dieren
- Pierri Vercheval
Onthoudingen, blanco of ongeldig
- Gaëlle Cordier
- Charlotte Houset
- Paul Opoczynski
- Damien Thiéry
Met als gevolg,
Goedgekeurd
Openbare titel besluit:
Jaarrekening 2022 lokaal bestuur Linkebeek - Vaststelling
Korte openbare beschrijving:
De jaarrekening 2022, gedeelte gemeente, wordt vastgesteld. De jaarrekening 2022, gedeelte OCMW, wordt goedgekeurd. De wettelijke rapporten van de jaarrekening 2022, bestaande uit de beleidsnota, de financiële nota, de samenvatting van de algemene rekeningen en de toelichting bij de jaarrekening 2022, worden vastgesteld en goedgekeurd.
De gemeenteraad,
Juridische context
Decreet over het lokaal bestuur, art. 249 § 3
Besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale] besturen
Feitelijke context en argumentatie
De voorliggende jaarrekening 2022 opgemaakt door de financieel directeur van het lokaal bestuur van Linkebeek
Gelet op de relevante documenten, zijnde:
de jaarrekening 2022, omvattende:
de beleidsnota houdende de realisatie van de doelstellingen in 2022 (J1)
de financiële nota houdende de staat van het financieel evenwicht (J2)
de financiële nota houdende de kredietrealisatie (J3)
de financiële nota houdende de balans per 31/12/2022 (J4)
de financiële nota houdende de staat van opbrengsten en kosten (J5)
de toelichting bij de financiële nota (TJ1 t.e.m. TJ5)
bijlagen
De jaarrekening 2022 (gemeente-OCMW) sluit af met volgend resultaat:
EXPLOITATIEBUDGET | 776.647 € |
Uitgaven | 9.153.011 € |
Ontvangsten | 9.929.658 € |
INVESTERINGSBUDGET | - 429.380 € |
Uitgaven | 439.478 € |
Ontvangsten | 10.098 € |
BUDGETTAIRE RESULTAAT BOEKJAAR | - 76.810 € |
GECUMULEERDE BUDGETTAIRE RESULTAAT VORIG BOEKJAAR | 1 955 880 € |
GECUMULEERDE BUDGETTAIRE RESULTAAT | 1.879.070 € |
AUTOFINANCIERINGSMARGE | 260.635 € |
Beslissing
De jaarrekening 2022, gedeelte gemeente, wordt vastgesteld.
De jaarrekening 2022, gedeelte OCMW, wordt goedgekeurd.
De wettelijke rapporten van de jaarrekening 2022, bestaande uit de beleidsnota, de financiële nota, de samenvatting van de algemene rekeningen en de toelichting bij de jaarrekening 2022, zoals in bijlage opgenomen, worden vastgesteld en goedgekeurd.
Deze beslissing wordt gecommuniceerd aan:
Wie? | Hoe? |
Financiële dienst | Uittreksel |
Financieel directeur | Uittreksel |
ABB | Digitaal loket + digitale rapportering |
Website | Uittreksel + https://www.linkebeek.be/nl/521-mjp-jaarrekening--gemeente-en-ocmw |
Bijlagen
Openbare behandeling van agendapunt
Kennisneming jaarrapport organisatiebeheersing (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Christophe Boulert (Gemeenteraadslid)
- Gaëlle Cordier (Gemeenteraadslid)
- Benjamin Daro (Gemeenteraadslid)
- Benjamin Desmet (Gemeenteraadslid)
- Yves Ghequiere (Gemeenteraadslid)
- Gilles Hallez (Gemeenteraadslid)
- Charlotte Houset (Gemeenteraadslid)
- Roel Leemans (Gemeenteraadslid)
- Cédric Letier (Gemeenteraadslid)
- Paul Opoczynski (Gemeenteraadslid)
- Damien Thiéry (Gemeenteraadslid)
- Monique Van Dieren (Gemeenteraadslid)
- Pierri Vercheval (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Arlette Goossens (Gemeenteraadslid)
- Joëlle Grimmeau (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Roel Leemans
Secretaris: Veerle De Brael
Openbare titel besluit:
Kennisneming jaarrapport organisatiebeheersing
Korte openbare beschrijving:
De gemeenteraad neemt kennis van het jaarrapport 2023 dat werd opgesteld in samenwerking met het aangesteld bureau betreffende het organisatiebeheersingssysteem van de gemeente en het OCMW van Linkebeek.
De gemeenteraad,
Juridische context
Het decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald deel 2, titel 2, hoofdstuk 5, afdeling 1 (organisatiebeheersing).
De beslissing van de gemeenteraad dd. 1 juli 2019 houdende de goedkeuring algemeen kader organisatiebeheersing.
Feitelijke context en argumentatie
De gemeenten en OCMW's dienen in te staan voor de organisatiebeheersing van hun activiteiten.
Volgens de startnota en het decreet lokaal bestuur dient de algemeen directeur jaarlijks een stand van zaken te rapporteren aan de gemeenteraad.
Het voorliggend jaarrapport met een overzicht van het afgelopen werkjaar (mei 2022 - mei 2023) wordt toegelicht.
Beslissing
Neemt kennis van het jaarrapport 2023 dat werd opgesteld in samenwerking met het aangesteld bureau betreffende het organisatiebeheersingssysteem van de gemeente en het OCMW van Linkebeek.
Wie? | Hoe? |
Dienst secretariaat | Uittreksel |
OCMW | Uittreksel |
Openbare behandeling van agendapunt
Aanpassing algemeen kader organisatiebeheersing (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Christophe Boulert (Gemeenteraadslid)
- Gaëlle Cordier (Gemeenteraadslid)
- Benjamin Daro (Gemeenteraadslid)
- Benjamin Desmet (Gemeenteraadslid)
- Yves Ghequiere (Gemeenteraadslid)
- Gilles Hallez (Gemeenteraadslid)
- Charlotte Houset (Gemeenteraadslid)
- Roel Leemans (Gemeenteraadslid)
- Cédric Letier (Gemeenteraadslid)
- Paul Opoczynski (Gemeenteraadslid)
- Damien Thiéry (Gemeenteraadslid)
- Monique Van Dieren (Gemeenteraadslid)
- Pierri Vercheval (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Arlette Goossens (Gemeenteraadslid)
- Joëlle Grimmeau (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Roel Leemans
Secretaris: Veerle De Brael
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
Het voorstel van besluit
Aanwezigen tijdens de stemming
- Christophe Boulert
- Gaëlle Cordier
- Benjamin Daro
- Benjamin Desmet
- Yves Ghequiere
- Gilles Hallez
- Charlotte Houset
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Opoczynski
- Damien Thiéry
- Monique Van Dieren
- Pierri Vercheval
Effectieve stemmers
- Christophe Boulert
- Gaëlle Cordier
- Benjamin Daro
- Benjamin Desmet
- Yves Ghequiere
- Gilles Hallez
- Charlotte Houset
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Opoczynski
- Damien Thiéry
- Monique Van Dieren
- Pierri Vercheval
Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
Openbare titel besluit:
Aanpassing algemeen kader organisatiebeheersing
Korte openbare beschrijving:
De gemeenteraad keurt deze nota voor het lokaal bestuur Linkebeek goed. Het algemeen kader organisatiebeheersing, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 1 juli 2019, wordt opgeheven.
De gemeenteraad,
Juridische context
Decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald titel 2, hoofdstuk 5, afdeling 1 (organisatiebeheersing)
De beslissing van de gemeenteraad d.d. 1 juli 2019 houdende goedkeuring van het algemeen kader organisatiebeheersing
Feitelijke context en argumentatie
Lokale besturen dienen in te staan voor organisatiebeheersing; dat organisatiebeheersing het geheel van maatregelen en procedures is die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:
de vastgestelde doelstellingen bereikt en de risico’s om deze te bereiken kent en beheerst;
wetgeving en procedures naleeft;
over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
de activa beschermt en fraude voorkomt.
Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam; het algemeen kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn, zijn echter onderworpen aan de goedkeuring van de raden
De voorgelegde nota verduidelijkt de basisaspecten rond organisatiebeheersing in Linkebeek (gemeente en ocmw) en vormt het algemeen kader
Een soortgelijke nota werd reeds eerder goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 1 juli 2019. Ook toen reeds werd bepaald dat de concrete uitwerking van het organisatiebeheersingssysteem zou bestaan uit de opmaak van een organisatiehandboek en het organiseren van een periodieke zelfevaluatie.
Het organisatiehandboek omvat de basisdocumenten waarop de organisatie gebouwd wordt. De zelfevaluatie en de verbeterprojecten zorgen ervoor dat de organisatie zichzelf op regelmatige basis in vraag stelten draagt er zorg voor dat de werking geoptimaliseerd wordt.
Daar waar het vorige kader organisatiebeheersing uit 2019 opgebouwd was op basis van het COSO-model, een model ontstaan in 1992 in de private sector en geformaliseerd in een rapport in 1994 bestaande uit vijf bouwstenen, wordt er nu voor gekozen om de leidraad Audit Vlaanderen te hanteren als kader om het organisatiebeheersingssysteem verder uit te bouwen. De leidraad Audit Vlaanderen is opgebouwd rond tien thema's en is een gids met doelstellingen rond organisatiebeheersing, risico’s en beheersmaatregelen die besturen ondersteuning biedt om een degelijke organisatiebeheersing uit te bouwen. Elke organisatie moet erover waken dat ze aandacht schenkt aan deze tien thema's zodat het geheel in balans blijft:
1. Doelstellingen en procesmanagement
2. Belanghebbendenmanagement
3. Monitoring
4. Financieel management
5. Organisatiestructuur
6. Personeelsbeleid
7. Organisatiecultuur
8. Informatie en communicatie
9. Facilitaire middelen, opdrachten en contracten
10. Informatie- en communicatietechnologie
Beslissing
De gemeenteraad keurt de nota “Algemeen kader organisatiebeheersing” voor het lokaal bestuur Linkebeek, zoals toegevoegd in bijlage, goed.
Het algemeen kader organisatiebeheersing, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 1 juli 2019, wordt opgeheven.
Deze beslissing wordt gecommuniceerd aan:
Wie? | Hoe? |
Dienst secretariaat | Uittreksel |
OCMW Linkebeek | Uittreksel via mail |
Probis | Uittreksel via mail |
Openbare behandeling van agendapunt
Validering implementatieplan organisatiebeheersing (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Christophe Boulert (Gemeenteraadslid)
- Gaëlle Cordier (Gemeenteraadslid)
- Benjamin Daro (Gemeenteraadslid)
- Benjamin Desmet (Gemeenteraadslid)
- Yves Ghequiere (Gemeenteraadslid)
- Gilles Hallez (Gemeenteraadslid)
- Charlotte Houset (Gemeenteraadslid)
- Roel Leemans (Gemeenteraadslid)
- Cédric Letier (Gemeenteraadslid)
- Paul Opoczynski (Gemeenteraadslid)
- Damien Thiéry (Gemeenteraadslid)
- Monique Van Dieren (Gemeenteraadslid)
- Pierri Vercheval (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Arlette Goossens (Gemeenteraadslid)
- Joëlle Grimmeau (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Roel Leemans
Secretaris: Veerle De Brael
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
Het voorstel van besluit
Aanwezigen tijdens de stemming
- Christophe Boulert
- Gaëlle Cordier
- Benjamin Daro
- Benjamin Desmet
- Yves Ghequiere
- Gilles Hallez
- Charlotte Houset
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Opoczynski
- Damien Thiéry
- Monique Van Dieren
- Pierri Vercheval
Effectieve stemmers
- Christophe Boulert
- Gaëlle Cordier
- Benjamin Daro
- Benjamin Desmet
- Yves Ghequiere
- Gilles Hallez
- Charlotte Houset
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Opoczynski
- Damien Thiéry
- Monique Van Dieren
- Pierri Vercheval
Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
Openbare titel besluit:
Validering implementatieplan organisatiebeheersing
Korte openbare beschrijving:
De gemeenteraad stemt in met het door de stuurgroep opgemaakte implementatieplan organisatiebeheersing voor de komende drie jaar, wetende dat het om een dynamisch document gaat in functie van eventueel wijzigende omgevingselementen (andere beleidskeuzes, belangrijke nieuwe risico's en knelpunten, gewijzigde organisatiestructuur,...).
De gemeenteraad,
Juridische context
Decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald titel 2, hoofdstuk 5, afdeling 1 (organisatiebeheersing)
De beslissing van de gemeenteraad van heden tot goedkeuring van het algemeen kader organisatiebeheersing
Feitelijke context en argumentatie
Lokale besturen dienen in te staan voor organisatiebeheersing; dat organisatiebeheersing het geheel van maatregelen en procedures is die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:
de vastgestelde doelstellingen bereikt en de risico’s om deze te bereiken kent en beheerst;
wetgeving en procedures naleeft;
over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
de activa beschermt en fraude voorkomt.
In het algemeen kader organisatiebeheer is bepaald dat er driejaarlijks een zelfevaluatie wordt doorgevoerd waaruit verbeteracties geselecteerd worden die er moeten toe bijdragen dat de gedetecteerde risico's worden beheerst. De verbeterprojecten, en het systeem van organisatiebeheersing in zijn geheel, zijn dynamisch en kunnen enkel redelijke en geen absolute zekerheid verschaffen voor het bereiken van de doelstellingen
Vermits de vorige zelfevaluatie uit 2019 dateerde, werd er dit voorjaar een nieuwe bevraging bij de medewerkers georganiseerd. Deze bevraging werd gebaseerd op de tien thema's uit de leidraad Audit Vlaanderen en gebeurde bij leidinggevende en administratieve profielen en een selectie van technisch uitvoerende medewerkers uit de gehele organisatie (gemeente en OCMW). Daarnaast werden diepte-interviews afgenomen met een aantal sleutelfiguren. De stuurgroep is met de resultaten van deze bevraging aan de slag gegaan en is tot een aantal verbeterprojecten gekomen die de gedetecteerde risico's zoveel mogelijk zouden moeten afdekken. Deze geselecteerde projecten werden in een implementatieplan verwerkt, zodat de organisatie ze op een eenvoudige manier zelfstandig kan opvolgen. Het implementatieplan vormt de af te leggen route en zal de leidraad vormen voor de verdere implementatie en opvolging van het organisatiebeheersingssysteem, zonder hier volledig op vast gepind te zijn omdat de organisatie op een dynamische manier dient om te gaan met eventueel wijzigende omgevingselementen (andere beleidskeuzes, belangrijke nieuwe risico's en knelpunten, gewijzigde organisatiestructuur,...) . De planning van de uit te voeren verbeterprojecten zal daarom jaarlijks geëvalueerd worden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het voorgestelde implementatieplan te valideren
Beslissing
De gemeenteraad stemt in met het door de stuurgroep opgemaakte implementatieplan organisatiebeheersing voor de komende drie jaar, wetende dat het om een dynamisch document gaat in functie van eventueel wijzigende omgevingselementen (andere beleidskeuzes, belangrijke nieuwe risico's en knelpunten, gewijzigde organisatiestructuur,...).
Deze beslissing wordt gecommuniceerd aan:
Wie? | Hoe? |
Dienst secretariaat | Uittreksel |
OCMW Linkebeek | Uittreksel |
Probis | Uittreksel |
Openbare behandeling van agendapunt
Aanduiding afgevaardigde in de Algemene Vergadering van Woonpunt Zennevallei (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Christophe Boulert (Gemeenteraadslid)
- Gaëlle Cordier (Gemeenteraadslid)
- Benjamin Daro (Gemeenteraadslid)
- Benjamin Desmet (Gemeenteraadslid)
- Yves Ghequiere (Gemeenteraadslid)
- Gilles Hallez (Gemeenteraadslid)
- Charlotte Houset (Gemeenteraadslid)
- Roel Leemans (Gemeenteraadslid)
- Cédric Letier (Gemeenteraadslid)
- Paul Opoczynski (Gemeenteraadslid)
- Damien Thiéry (Gemeenteraadslid)
- Monique Van Dieren (Gemeenteraadslid)
- Pierri Vercheval (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Arlette Goossens (Gemeenteraadslid)
- Joëlle Grimmeau (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Roel Leemans
Secretaris: Veerle De Brael
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen geheim
Het voorstel van besluit
Aanwezigen tijdens de stemming
- Christophe Boulert
- Gaëlle Cordier
- Benjamin Daro
- Benjamin Desmet
- Yves Ghequiere
- Gilles Hallez
- Charlotte Houset
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Opoczynski
- Damien Thiéry
- Monique Van Dieren
- Pierri Vercheval
Effectieve stemmers
- Christophe Boulert
- Gaëlle Cordier
- Benjamin Daro
- Benjamin Desmet
- Yves Ghequiere
- Gilles Hallez
- Charlotte Houset
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Opoczynski
- Damien Thiéry
- Monique Van Dieren
- Pierri Vercheval
Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
Openbare titel besluit:
Aanduiding afgevaardigde in de Algemene Vergadering van Woonpunt Zennevallei
Korte openbare beschrijving:
Mevrouw Arlette Goossens, raadslid, wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente Linkebeek voor de Algemene Vergadering van Woonmaatschappij Woonpunt Zennevallei voor de rest van de duur van de huidige legislatuur.
De gemeenteraad,
Juridische context
De gemeente Linkebeek is aangesloten bij Woonmaatschappij Woonpunt Zennevallei.
Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 432.
De beslissing van de gemeenteraad dd. 28 november 2022 betreffende de aanduiding van een waarnemend vertegenwoordiger voor de raad van bestuur van Woonmaatschappij Woonpunt Zennevallei en volstorting aandelen.
Feitelijke context en argumentatie
Bij gemeenteraadsbeslissing dd. 28 november 2022 werd dhr. Cédric Letier aangeduid als waarnemend vertegenwoordiger voor de raad van bestuur van Woonmaatschappij Woonpunt Zennevallei.
Er dient een vertegenwoordiger voor de Algemene Vergadering van Woonmaatschappij Woonpunt Zennevallei aangeduid te worden voor de rest van de duur van de huidige legislatuur.
De kandidaatstelling van mevrouw Arlette Goossens.
Gaat over tot een geheime stemming waaruit blijkt dat op 13 stembriefjes, 13 ja-stemmen werden uitgebracht op naam van Arlette Goossens
Beslissing
Mevrouw Arlette Goossens, raadslid, wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente Linkebeek voor de Algemene Vergadering van Woonmaatschappij Woonpunt Zennevallei voor de rest van de duur van de huidige legislatuur.
Deze beslissing wordt gecommuniceerd aan:
Wie? | Hoe? |
Dienst secretariaat | Uittreksel |
Vertegenwoordiger | Uittreksel |
Woonmaatschappij Woonpunt Zennevallei | Uittreksel via mail |
Openbare behandeling van agendapunt
Bekrachtiging collegebeslissing dd. 13 juni 2023 betreffende de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Providentia cvba op 15 juni 2023 en vaststelling van het mandaat (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Christophe Boulert (Gemeenteraadslid)
- Gaëlle Cordier (Gemeenteraadslid)
- Benjamin Daro (Gemeenteraadslid)
- Benjamin Desmet (Gemeenteraadslid)
- Yves Ghequiere (Gemeenteraadslid)
- Gilles Hallez (Gemeenteraadslid)
- Charlotte Houset (Gemeenteraadslid)
- Roel Leemans (Gemeenteraadslid)
- Cédric Letier (Gemeenteraadslid)
- Paul Opoczynski (Gemeenteraadslid)
- Damien Thiéry (Gemeenteraadslid)
- Monique Van Dieren (Gemeenteraadslid)
- Pierri Vercheval (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Arlette Goossens (Gemeenteraadslid)
- Joëlle Grimmeau (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Roel Leemans
Secretaris: Veerle De Brael
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
Het voorstel van besluit
Aanwezigen tijdens de stemming
- Christophe Boulert
- Gaëlle Cordier
- Benjamin Daro
- Benjamin Desmet
- Yves Ghequiere
- Gilles Hallez
- Charlotte Houset
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Opoczynski
- Damien Thiéry
- Monique Van Dieren
- Pierri Vercheval
Effectieve stemmers
- Christophe Boulert
- Gaëlle Cordier
- Benjamin Daro
- Benjamin Desmet
- Yves Ghequiere
- Gilles Hallez
- Charlotte Houset
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Opoczynski
- Damien Thiéry
- Monique Van Dieren
- Pierri Vercheval
Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
Openbare titel besluit:
Bekrachtiging collegebeslissing dd. 13 juni 2023 betreffende de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Providentia cvba op 15 juni 2023 en vaststelling van het mandaat
Korte openbare beschrijving:
De gemeenteraad bekrachtigt de goedkeuring van de agenda van de buitengewone algemene vergadering der aandeelhouders op 15 juni 2023 en de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten. De gemeenteraad bekrachtigt eveneens de opdracht aan de volmachtdrager van de gemeente (de heer Gilles Hallez) die deelneemt aan de buitengewone algemene vergadering van Providentia op 15 juni 2023 om zijn stemgedrag af te stemmen op de collegebeslissing dd. 13 juni 2023.
De gemeenteraad,
Juridische context
Het feit dat de gemeente aandeelhouder is van de cvba Providentia;
De gemeenteraadsbeslissing dd. 26 april 2021 waarbij de effectief vertegenwoordiger werd aangeduid;
De collegebeslissing dd. 13 juni 2023 betreffende de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Providentia cvba op 15 juni 2023 en vaststelling van het mandaat.
Feitelijke context en argumentatie
De uitnodiging bij aangetekende brief van 1 juni 2023 om vertegenwoordigd te zijn op de buitengewone algemene vergadering der aandeelhouders van Providentia cvba die plaatsheeft op 15 juni 2023.
De uitnodiging werd niet tijdig ontvangen om de gemeenteraad uitspraak te laten doen over de agenda. Daarom werd de goedkeuring van de agenda voorgelegd aan het college en wordt deze beslissing nu ter bekrachtiging aan de gemeenteraad voorgelegd.
De buitengewone algemene vergadering van Providentia op 15 juni 2023 heeft volgende agenda:
Kennisname van het ministerieel besluit tot erkenning van de vennootschap als woonmaatschappij;
Beslissing om volledig nieuwe statuten aan te nemen in toepassing van artikel 41, §4, tot invoering van het wetboek van vennootschappen en verenigingen en houdende diverse bepalingen - omzetting van een coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid naar besloten vennootschap;
Beslissing om het adres van de zetel buiten de statuten te laten overeenkomstig het Wetboek van vennootschappen en verenigingen;
Kennisname van het verslag van het bestuursorgaan dd. 25 april 2023 inzake de voorgenomen wijziging van het voorwerp;
Wijziging van het voorwerp;
Omzetting van het werkelijke gestort kapitaal en de wettelijk reserve naar statutair onbeschikbare eigen vermogensrekening;
Aanneming van volledig nieuwe statuten overeenkomstig de genomen besluiten en die in overeenstemming zijn met het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, zonder wijziging van het voorwerp van de vennootschap;
(Her)benoeming bestuurders;
Website en e-mail;
Volmachten.
De bijhorende documentatie kan via een extranet geraadpleegd worden.
Beslissing
De collegebeslissing dd. 13 juni 2023 betreffende de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Providentia cvba op 15 juni 2023 en vaststelling van het mandaat wordt bekrachtigd.
Hiermee bekrachtigt de gemeenteraad de goedkeuring van de agenda van de buitengewone algemene vergadering der aandeelhouders op 15 juni 2023 en de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:
Kennisname van het ministerieel besluit tot erkenning van de vennootschap als woonmaatschappij;
Beslissing om volledig nieuwe statuten aan te nemen in toepassing van artikel 41, §4, tot invoering van het wetboek van vennootschappen en verenigingen en houdende diverse bepalingen - omzetting van een coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid naar besloten vennootschap;
Beslissing om het adres van de zetel buiten de statuten te laten overeenkomstig het Wetboek van vennootschappen en verenigingen;
Kennisname van het verslag van het bestuursorgaan dd. 25 april 2023 inzake de voorgenomen wijziging van het voorwerp;
Wijziging van het voorwerp;
Omzetting van het werkelijke gestort kapitaal en de wettelijk reserve naar statutair onbeschikbare eigen vermogensrekening;
Aanneming van volledig nieuwe statuten overeenkomstig de genomen besluiten en die in overeenstemming zijn met het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, zonder wijziging van het voorwerp van de vennootschap;
(Her)benoeming bestuurders;
Website en e-mail;
Volmachten.
Hiermee bekrachtigt de gemeenteraad eveneens de opdracht aan de volmachtdrager van de gemeente (de heer Gilles Hallez) die deelneemt aan de buitengewone algemene vergadering van Providentia op 15 juni 2023 om zijn stemgedrag af te stemmen op de collegebeslissing dd. 13 juni 2023 betreffende de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Providentia cvba op 15 juni 2023 en vaststelling van het mandaat in verband met de te behandelen agendapunten.
Wie? | Hoe? |
Dienst secretariaat | Uittreksel |
Providentia | Uittreksel via mail |
Openbare behandeling van agendapunt
Bekrachtiging collegebeslissing dd. 13 juni 2023 betreffende de agenda van de statutaire Algemene Vergadering van de vzw's 3Wplus, 3Wplus Werk, 3Wplus Energie en 3Wplus Kinderopvang op 23 juni 2023 en vaststelling van het mandaat (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Christophe Boulert (Gemeenteraadslid)
- Gaëlle Cordier (Gemeenteraadslid)
- Benjamin Daro (Gemeenteraadslid)
- Benjamin Desmet (Gemeenteraadslid)
- Yves Ghequiere (Gemeenteraadslid)
- Gilles Hallez (Gemeenteraadslid)
- Charlotte Houset (Gemeenteraadslid)
- Roel Leemans (Gemeenteraadslid)
- Cédric Letier (Gemeenteraadslid)
- Paul Opoczynski (Gemeenteraadslid)
- Damien Thiéry (Gemeenteraadslid)
- Monique Van Dieren (Gemeenteraadslid)
- Pierri Vercheval (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Arlette Goossens (Gemeenteraadslid)
- Joëlle Grimmeau (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Roel Leemans
Secretaris: Veerle De Brael
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
Het voorstel van besluit
Aanwezigen tijdens de stemming
- Christophe Boulert
- Gaëlle Cordier
- Benjamin Daro
- Benjamin Desmet
- Yves Ghequiere
- Gilles Hallez
- Charlotte Houset
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Opoczynski
- Damien Thiéry
- Monique Van Dieren
- Pierri Vercheval
Effectieve stemmers
- Christophe Boulert
- Gaëlle Cordier
- Benjamin Daro
- Benjamin Desmet
- Yves Ghequiere
- Gilles Hallez
- Charlotte Houset
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Opoczynski
- Damien Thiéry
- Monique Van Dieren
- Pierri Vercheval
Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
Openbare titel besluit:
Bekrachtiging collegebeslissing dd. 13 juni 2023 betreffende de agenda van de statutaire Algemene Vergadering van de vzw's 3Wplus, 3Wplus Werk, 3Wplus Energie en 3Wplus Kinderopvang op 23 juni 2023 en vaststelling van het mandaat
Korte openbare beschrijving:
De gemeenteraad bekrachtigt de goedkeuring van de agenda van de statutaire Algemene Vergadering van de vzw's 3Wplus, 3Wplus Werk, 3Wplus Energie en 3Wplus Kinderopvang die gehouden wordt op vrijdag 23 juni 2023 en de daarbij horende documentatie. De gemeenteraad bekrachtigt eveneens de opdracht aan de afgevaardigde van de gemeente (de heer Gilles Hallez) die deelneemt aan de statutaire Algemene Vergadering van de vzw's 3Wplus, 3Wplus Werk, 3Wplus Energie en 3Wplus Kinderopvang die gehouden wordt op vrijdag 23 juni 2023 om zijn stemgedrag af te stemmen op de collegebeslissing dd. 13 juni 2023 in verband met de te behandelen agendapunten.
De gemeenteraad,
Juridische context
De gemeente Linkebeek is lid van 3Wplus.
De gemeenteraadsbeslissing dd. 24 oktober 2022 waarbij de gemeentelijke afgevaardigde voor de algemene vergaderingen van 3Wplus werd aangeduid.
De collegebeslissing dd. 13 juni 2023 betreffende de agenda van de statutaire Algemene Vergadering van de vzw's 3Wplus, 3Wplus Werk, 3Wplus Energie en 3Wplus Kinderopvang op 23 juni 2023 en vaststelling van het mandaat.
Feitelijke context en argumentatie
De uitnodiging via mail van 2 juni 2023 om vertegenwoordigd te zijn op de statutaire Algemene Vergadering van de vzw's 3Wplus, 3Wplus Werk, 3Wplus Energie en 3Wplus Kinderopvang die gehouden wordt op vrijdag 23 juni 2023.
De uitnodiging werd niet tijdig ontvangen om de gemeenteraad uitspraak te laten doen over de agenda. Daarom werd de goedkeuring van de agenda voorgelegd aan het college en wordt deze beslissing nu ter bekrachtiging aan de gemeenteraad voorgelegd.
De statutaire Algemene Vergadering van 3Wplus op 23 juni 2023 heeft volgende agenda:
Samenstelling Algemene Vergadering en Raad van Bestuur;
Goedkeuring verslag vorige vergadering;
Toelichting bij het jaarverslag en de jaarrekeningen van 2022 door de Teamleiders van 3Wplus;
Toelichting bij de controle van de jaarrekeningen van 2022 door Werner Claeys, bedrijfsrevisor van Groupe Audit Belgium;
Goedkeuring van het jaarverslag en de jaarrekeningen;
Kwijting aan de bestuurders en aan de bedrijfsrevisor;
Nieuwe statuten van de 4 vzw's naar aanleiding van de nieuwe wetgeving;
Varia.
De bijhorende documentatie werd meegestuurd via mail.
Beslissing
De collegebeslissing dd. 13 juni 2023 betreffende de agenda van de statutaire Algemene Vergadering van de vzw's 3Wplus, 3Wplus Werk, 3Wplus Energie en 3Wplus Kinderopvang op 23 juni 2023 en vaststelling van het mandaat wordt bekrachtigd.
Hiermee bekrachtigt de gemeenteraad de goedkeuring van de agenda van de statutaire Algemene Vergadering van de vzw's 3Wplus, 3Wplus Werk, 3Wplus Energie en 3Wplus Kinderopvang die gehouden wordt op vrijdag 23 juni 2023 en de daarbij horende documentatie:
Samenstelling Algemene Vergadering en Raad van Bestuur;
Goedkeuring verslag vorige vergadering;
Toelichting bij het jaarverslag en de jaarrekeningen van 2022 door de Teamleiders van 3Wplus;
Toelichting bij de controle van de jaarrekeningen van 2022 door Werner Claeys, bedrijfsrevisor van Groupe Audit Belgium;
Goedkeuring van het jaarverslag en de jaarrekeningen;
Kwijting aan de bestuurders en aan de bedrijfsrevisor;
Nieuwe statuten van de 4 vzw's naar aanleiding van de nieuwe wetgeving;
Varia.
Hiermee bekrachtigt de gemeenteraad eveneens de opdracht aan de afgevaardigde van de gemeente (de heer Gilles Hallez) die deelneemt aan de statutaire Algemene Vergadering van de vzw's 3Wplus, 3Wplus Werk, 3Wplus Energie en 3Wplus Kinderopvang die gehouden wordt op vrijdag 23 juni 2023 om zijn stemgedrag af te stemmen op de collegebeslissing dd. 13 juni 2023 betreffende de agenda van de statutaire Algemene Vergadering van de vzw's 3Wplus, 3Wplus Werk, 3Wplus Energie en 3Wplus Kinderopvang op 23 juni 2023 en vaststelling van het mandaat in verband met de te behandelen agendapunten.
Deze beslissing wordt gecommuniceerd aan:
Wie? | Hoe? |
Dienst secretariaat | Uittreksel |
3Wplus | Uittreksel via mail |
Openbare behandeling van agendapunt
Agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Iverlek op 28 augustus 2023 en vaststelling van het mandaat (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Christophe Boulert (Gemeenteraadslid)
- Gaëlle Cordier (Gemeenteraadslid)
- Benjamin Daro (Gemeenteraadslid)
- Benjamin Desmet (Gemeenteraadslid)
- Yves Ghequiere (Gemeenteraadslid)
- Gilles Hallez (Gemeenteraadslid)
- Charlotte Houset (Gemeenteraadslid)
- Roel Leemans (Gemeenteraadslid)
- Cédric Letier (Gemeenteraadslid)
- Paul Opoczynski (Gemeenteraadslid)
- Damien Thiéry (Gemeenteraadslid)
- Monique Van Dieren (Gemeenteraadslid)
- Pierri Vercheval (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Arlette Goossens (Gemeenteraadslid)
- Joëlle Grimmeau (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Roel Leemans
Secretaris: Veerle De Brael
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
Het voorstel van besluit
Aanwezigen tijdens de stemming
- Christophe Boulert
- Gaëlle Cordier
- Benjamin Daro
- Benjamin Desmet
- Yves Ghequiere
- Gilles Hallez
- Charlotte Houset
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Opoczynski
- Damien Thiéry
- Monique Van Dieren
- Pierri Vercheval
Effectieve stemmers
- Christophe Boulert
- Gaëlle Cordier
- Benjamin Daro
- Benjamin Desmet
- Yves Ghequiere
- Gilles Hallez
- Charlotte Houset
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Opoczynski
- Damien Thiéry
- Monique Van Dieren
- Pierri Vercheval
Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
Openbare titel besluit:
Agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Iverlek op 28 augustus 2023 en vaststelling van het mandaat
Korte openbare beschrijving:
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Iverlek dd. 28 augustus 2023. Om voor alle activiteiten uit te treden uit de Opdrachthoudende vereniging Iverlek (op 1 januari 2025 Fluvius Zenne-Dijle ingevolge fusie Iverlek-PBE) en toe te treden tot de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde), en dit met ingang van 1 januari 2025. De toetreding tot Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) gebeurt onder de opschortende voorwaarden van de aanvaarding van de uittreding door de buitengewone algemene vergadering van Iverlek en van de aanvaarding van de toetreding door de buitengewone algemene vergadering van Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde). De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de voorgestelde statutenwijzigingen (met inbegrip van de wijzigingen aan het deelnemersregister en de bijlage 1bis) van Fluvius Zenne-Dijle. De vertegenwoordiger van de gemeente, dhr. Cédric Letier, is gemandateerd om de agendapunten op de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek dd. 28 augustus 2023 bijgevolg goed te keuren.
De gemeenteraad,
Juridische context
De gemeente Linkebeek is voor een of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Iverlek.
Het decreet over het lokaal bestuur, in het bijzonder:
Artikel 422 waarbij bepaald wordt dat, voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het decreet houdende algemene bepalingen betreffende het energiebeleid [citeeropschrift: "het Energiedecreet"] zijn aangewezen als distributienetbeheerder, uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk is als de gemeenten en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
Artikel 432, alinea 3 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
Het decreet houdende algemene bepalingen betreffende het energiebeleid [citeeropschrift: "het Energiedecreet"].
De gemeenteraadsbeslissing van 27 mei 2019 waarbij de effectief vertegenwoordiger werd aangeduid.
Feitelijke context en argumentatie
De agenda met documentatiestukken werd door de Raad van Bestuur opgesteld in zitting van 24 mei 2023.
De gemeente Linkebeek werd per aangetekend schrijven van 26 mei 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Iverlek die op maandag 28 augustus 2023 plaatsheeft in Technopolis, Technologielaan 1 te 2800 Mechelen.
Een dossier met documentatiestukken werd bij deze oproepingsbrief gevoegd.
Het tweede agendapunt omvat de realisatie van de partiële splitsing door overneming van de activiteiten elektriciteit, aardgas en/of openbare verlichting en/of warmte en/of strategische participaties en/of openbare elektronische-communicatie-netwerken met betrekking tot de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle naar de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde):
De gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst wensen de keuze te maken om, samen met de gemeenten Affligem en Bever en de bestaande deelnemers van Sibelgas, de distributienetbeheerder Fluvius Halle-Vilvoorde voor zowel elektriciteit als aardgas te vormen. Daarom stellen de raden van bestuur van Iverlek, PBE en Sibelgas voor een partiële splitsing door overneming te realiseren waarbij voornoemde gemeenten voor de activiteiten elektriciteit, aardgas en/of openbare verlichting en/of warmte en/of strategische participaties en/of openbare elektronische-communicatie-netwerken uit de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle zullen treden en zullen toetreden tot de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde). Door deze partiële splitsing zullen voornoemde gemeenten de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het decreet houdende algemene bepalingen betreffende het energiebeleid [citeeropschrift: "het Energiedecreet"], op 1 januari 2025 respecteren.
Het derde agendapunt omvat de voorgestelde statutenwijzigingen:
De voorgestelde statutenwijzigingen vinden hun oorsprong in enerzijds de op de Raad van Bestuur in zitting van 24 mei 2023 voorgestelde structuurwijziging, meer bepaald de partiële splitsing Fluvius Zenne-Dijle – Sibelgas (die haar naam zal wijzigen in Fluvius Halle-Vilvoorde) en anderzijds het verwijderen van de bepalingen die geldig waren tot en met 31 december 2022.
De voorgestelde statutenwijzigingen treden in werking op 1 januari 2025.
Beslissing
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Iverlek dd. 28 augustus 2023:
Kennisneming van de vorming van een distributienetbeheerder Fluvius Halle-Vilvoorde.
Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas en/of openbare verlichting, en/of warmte en/of strategische participaties en/of openbare elektronische communicatienetwerken[1] met betrekking tot de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) (overnemende vereniging):
Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2025.
De deelnemers kunnen één maand voor de Algemene Vergadering op de zetel van Iverlek kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.Goedkeuring van:
De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, en/of openbare verlichting, en/of warmte en/of strategische participaties en/of openbare elektronische communicatienetwerken[1] met betrekking tot de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2022, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de (voorlopige) ruilverhouding van de balans afgesloten op 31 december 2022 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
Aanvaarding van de uittreding uit Fluvius Zenne-Dijle vanaf 1 januari 2025 voor:
de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, warmte en Strategische Participaties verbonden aan de gemeente Asse (1730);
de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken[1] verbonden aan de gemeente Beersel (1650);
de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en Strategische Participaties verbonden aan de gemeente Dilbeek (1700);
de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken[1] verbonden aan de gemeente Drogenbos (1650);
de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en de aandelen in de coöperatieve vennootschap Publi-T verbonden aan de gemeente Galmaarden (1570);
de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en de aandelen in de coöperatieve vennootschap Publi-T verbonden aan de gemeente Gooik (1755);
de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken[1] verbonden aan de gemeente Halle (1500);
de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en de aandelen in de coöperatieve vennootschap Publi-T verbonden aan de gemeente Herne (1540);
de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, warmte, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken[1] verbonden aan de gemeente Kapelle-op-den-Bos (1880);
de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken[1] verbonden aan de gemeente Kraainem (1950);
de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en Strategische Participaties verbonden aan de gemeente Lennik (1750);
de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en Strategische Participaties verbonden aan de gemeente Liedekerke (1770);
de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting warmte, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken[1] verbonden aan de gemeente Linkebeek (1630);
de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken[1] verbonden aan de gemeente Londerzeel (1840);
de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en Strategische Participaties verbonden aan de gemeente Merchtem (1785);
de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en Strategische Participaties verbonden aan de gemeente Opwijk (1745);
de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en de aandelen in de coöperatieve vennootschap Publi-T verbonden aan de gemeente Pepingen (1670);
de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en Strategische Participaties verbonden aan de gemeente Roosdaal (1760);
de activiteiten elektriciteit, aardgas, warmte, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken[1] verbonden aan de gemeente Sint-Genesius-Rode (1640);
de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, warmte, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken[1] verbonden aan de gemeente Sint-Pieters-Leeuw (1600);
de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en de aandelen in de coöperatieve vennootschap Publi-T verbonden aan de gemeente Steenokkerzeel (1820);
de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, warmte, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken[1] verbonden aan de gemeente Ternat (1740);
de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken[1] verbonden aan de gemeente Wezembeek-Oppem (1970);
de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken[1] verbonden aan de gemeente Zaventem (1930);
de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken[1] verbonden aan de gemeente Zemst (1980).
Kennisneming van de statuten van Fluvius Halle-Vilvoorde.
Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 2.a vast te stellen;
De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
Het overgedragen vermogen exact te beschrijven en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
Goedkeuring van de statutenwijzigingen van Fluvius Zenne-Dijle.
Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 1, 2 en 3 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, 2 en 3 bij authentieke akte te doen vaststellen.
[1] Onder voorbehoud van realisatie van Completion Datum van het dossier Tramontana.
Om voor alle activiteiten uit te treden uit de Opdrachthoudende vereniging Iverlek (op 1 januari 2025 Fluvius Zenne-Dijle ingevolge fusie Iverlek-PBE) en toe te treden tot de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde), en dit met ingang van 1 januari 2025. De toetreding tot Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) gebeurt onder de opschortende voorwaarden van de aanvaarding van de uittreding door de buitengewone algemene vergadering van Iverlek en van de aanvaarding van de toetreding door de buitengewone algemene vergadering van Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde).
Door de uittreding komen de mandaten met ingang van 1 januari 2025 te vervallen in de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle.
Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Fluvius Zenne-Dijle / Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) door overneming inzake de overgang van Fluvius Zenne-Dijle naar Sibelgas van de activiteiten elektriciteit, aardgas en/of openbare verlichting en/of warmte en/of strategische participaties en/of openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst.
De algemene vergadering in buitengewone zitting van Iverlek (per 1 januari 2025 Fluvius Zenne-Dijle ingevolge fusie Iverlek-PBE) wordt verzocht de uittreding met ingang van 1 januari 2025 van de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst uit Fluvius Zenne-Dijle voor voornoemde respectieve activiteiten te willen aanvaarden.
Kennis te nemen van de ontwerpstatuten van Fluvius Halle-Vilvoorde.
De algemene vergadering in buitengewone zitting van Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) wordt verzocht de toetreding met ingang van 1 januari 2025 van de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst voor de betrokken respectieve activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, warmte, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken te willen aanvaarden.
Ingevolge deze toetredingen zullen voornoemde gemeenten met ingang vanaf 1 januari 2025 recht hebben op een mandaat in het Regionaal Bestuurscomité Halle-Vilvoorde.
Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen (met inbegrip van de wijzigingen aan het deelnemersregister en de bijlage 1bis) van Fluvius Zenne-Dijle.
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2025 onder de opschortende voorwaarde van de effectieve realisatie van de partiële splitsing Fluvius Zenne-Dijle – Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde).
De betrokken Opdrachthoudende verenigingen te verzoeken om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Iverlek op 28 augustus 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1 tot en met 4 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.
De vertegenwoordiger van de gemeente, dhr. Cédric Letier, is gemandateerd om de agendapunten op de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek dd. 28 augustus 2023 bijgevolg goed te keuren.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Opdrachthoudende vereniging Iverlek, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Wie? | Hoe? |
Dienst secretariaat | Uittreksel |
Iverlek | |
Vertegenwoordiger van gemeente | Kopie van dossier |
Openbare behandeling van agendapunt
Aanstelling van een vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding nv – in vereffening op 28 juni 2023 (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Christophe Boulert (Gemeenteraadslid)
- Gaëlle Cordier (Gemeenteraadslid)
- Benjamin Daro (Gemeenteraadslid)
- Benjamin Desmet (Gemeenteraadslid)
- Yves Ghequiere (Gemeenteraadslid)
- Gilles Hallez (Gemeenteraadslid)
- Charlotte Houset (Gemeenteraadslid)
- Roel Leemans (Gemeenteraadslid)
- Cédric Letier (Gemeenteraadslid)
- Paul Opoczynski (Gemeenteraadslid)
- Damien Thiéry (Gemeenteraadslid)
- Monique Van Dieren (Gemeenteraadslid)
- Pierri Vercheval (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Arlette Goossens (Gemeenteraadslid)
- Joëlle Grimmeau (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Roel Leemans
Secretaris: Veerle De Brael
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen geheim
Het voorstel van besluit
Aanwezigen tijdens de stemming
- Christophe Boulert
- Gaëlle Cordier
- Benjamin Daro
- Benjamin Desmet
- Yves Ghequiere
- Gilles Hallez
- Charlotte Houset
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Opoczynski
- Damien Thiéry
- Monique Van Dieren
- Pierri Vercheval
Effectieve stemmers
- Christophe Boulert
- Gaëlle Cordier
- Benjamin Daro
- Benjamin Desmet
- Yves Ghequiere
- Gilles Hallez
- Charlotte Houset
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Opoczynski
- Damien Thiéry
- Monique Van Dieren
- Pierri Vercheval
Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
Openbare titel besluit:
Aanstelling van een vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding nv – in vereffening op 28 juni 2023
Korte openbare beschrijving:
De gemeenteraad neemt kennis van de agenda van de algemene vergadering van de Gemeentelijk Holding nv - in vereffening op 28 juni 2023. De heer Cédric Letier, schepen, wordt aangewezen als volmachtdrager van de gemeente om deel te nemen aan de algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding NV – in vereffening op 28 juni 2023.
De gemeenteraad,
Feitelijke context en argumentatie
De gemeente maakt deel uit van de Gemeentelijke Holding NV, opgericht als “Gemeentekrediet van België”, op 24 november 1860, waarvan de statuten bij koninklijk besluit d.d. 8 december 1860, overeenkomstig het destijds van toepassing zijnde artikel 29 e.v. van het Wetboek van Koophandel, werden bekrachtigd.
De gemeente wordt per brief, ontvangen op 24 mei 2023, opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering van aandeelhouders van de Gemeentelijke Holding NV – in vereffening, die op 28 juni 2023 plaatsheeft.
De gemeenteraad dient een vertegenwoordiger aan te stellen voor de algemene vergadering van 28 juni 2023.
Om deel te kunnen nemen aan de Algemene Vergadering, moet de vertegenwoordiger van de gemeente de hoedanigheid hebben van burgemeester, schepen of gemeenteraadslid van de gemeente.
De financiële toestand van de Gemeentelijke Holding en de vereffening ervan zal financiële gevolgen voor ons bestuur teweegbrengen.
De kandidaatstelling van de heer Cédric Letier.
Gaat over tot een geheime stemming waaruit blijkt dat op 13 stembriefjes, 13 ja-stemmen werden uitgebracht op naam van Cédric Letier.
De Algemene Vergadering van de Gemeentelijke Holding op 28 juni 2023 heeft volgende agenda:
Bespreking van de werkzaamheden van de vereffenaars over het boekjaar 2022;
Bespreking van de jaarrekening over het boekjaar 2022;
Bespreking van het jaarverslag van de vereffenaars over het boekjaar 2022 inclusief beschrijving van de vooruitgang van de vereffening en redenen waarom de vereffening nog niet kon worden afgesloten;
Bespreking van het verslag van de commissaris over de jaarrekening over het boekjaar 2022;
Vraagstelling.
Overeenkomstig de wettelijke regels ter zake worden alle punten van de agenda louter ter kennisname meegedeeld aan de algemene vergadering en worden zij dus niet ter stemming voorgelegd.
Beslissing
De gemeenteraad neemt kennis van de agenda van de algemene vergadering van de Gemeentelijk Holding nv - in vereffening op 28 juni 2023.
De heer Cédric Letier, schepen, wordt aangewezen als volmachtdrager van de gemeente om deel te nemen aan de algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding NV – in vereffening op 28 juni 2023.
Deze beslissing wordt gecommuniceerd aan:
Wie? | Hoe? |
Dienst secretariaat | Uittreksel |
Vertegenwoordiger van de gemeente | Kopie van dossier |
Gemeentelijke Holding NV | Volmachtformulier via e-mail |
De voorzitter sluit de zitting op 26/06/2023 20:40 .
De voorzitter sluit de vergadering om 20u40.