Nieuwe pagina: bestuurseenheid.zittingen.zitting.uittreksels.detail.raw

Vlaanderen

publicatie.gelinkt-notuleren.vlaanderen.be Naar de hoofdinhoud

Type document
Uittreksel document

Openbare behandeling van agendapunt

Algemeen kader organisatiebeheersing - toevoeging (gepland)

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • Christophe Boulert (Gemeenteraadslid)
  • Gaëlle Cordier (Gemeenteraadslid)
  • Benjamin Daro (Gemeenteraadslid)
  • Benjamin Desmet (Gemeenteraadslid)
  • Yves Ghequiere (Gemeenteraadslid)
  • Arlette Goossens (Gemeenteraadslid)
  • Joëlle Grimmeau (Gemeenteraadslid)
  • Gilles Hallez (Gemeenteraadslid)
  • Charlotte Houset (Gemeenteraadslid)
  • Roel Leemans (Gemeenteraadslid)
  • Cédric Letier (Gemeenteraadslid)
  • Paul Opoczynski (Gemeenteraadslid)
  • Damien Thiéry (Gemeenteraadslid)
  • Monique Van Dieren (Gemeenteraadslid)
  • Pierri Vercheval (Gemeenteraadslid)

Stemmingen bij agendapunt

De leden van de raad stemmen openbaar

Het voorstel van besluit

Aanwezigen tijdens de stemming

  • Christophe Boulert
  • Gaëlle Cordier
  • Benjamin Daro
  • Benjamin Desmet
  • Yves Ghequiere
  • Arlette Goossens
  • Joëlle Grimmeau
  • Gilles Hallez
  • Charlotte Houset
  • Roel Leemans
  • Cédric Letier
  • Paul Opoczynski
  • Damien Thiéry
  • Monique Van Dieren
  • Pierri Vercheval

Effectieve stemmers

  • Christophe Boulert
  • Gaëlle Cordier
  • Benjamin Daro
  • Benjamin Desmet
  • Yves Ghequiere
  • Arlette Goossens
  • Joëlle Grimmeau
  • Gilles Hallez
  • Charlotte Houset
  • Roel Leemans
  • Cédric Letier
  • Paul Opoczynski
  • Damien Thiéry
  • Monique Van Dieren
  • Pierri Vercheval

Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen

Openbare titel besluit:

Algemeen kader organisatiebeheersing - toevoeging


Korte openbare beschrijving:

De gemeenteraad keurt de toevoeging inzake rapportering, aan het algemeen kader organisatiebeheersing voor het lokaal bestuur Linkebeek, goed. Het algemeen kader organisatiebeheersing, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 1 juli 2019, wordt opgeheven en vervangen door de nieuwe versie.


De gemeenteraad,


Juridische context
  • Decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald titel 2, hoofdstuk 5, afdeling 1 (organisatiebeheersing)

  • De beslissing van de gemeenteraad d.d. 26 juni 2023 houdende aanpassing van het algemeen kader organisatiebeheersing


Feitelijke context en argumentatie
  • Lokale besturen dienen in te staan voor organisatiebeheersing; dat organisatiebeheersing het geheel van maatregelen en procedures is die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:

  1. de vastgestelde doelstellingen bereikt en de risico’s om deze te bereiken kent en beheerst;

  2. wetgeving en procedures naleeft;

  3. over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;

  4. op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;

  5. de activa beschermt en fraude voorkomt.

  • Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam; het algemeen kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn, zijn echter onderworpen aan de goedkeuring van de raden

  • De gemeenteraad keurde op 26 juni 2023 een nieuw algemeen kader organisatiebeheersing goed, gebaseerd op de leidraad Audit Vlaanderen.

  • Eind 2023-begin 2024 ging bij het gemeentebestuur de thema-audit Reispassen en rijbewijzen, uitgevoerd door Audit Vlaanderen, door. Ook de aanpak organisatiebeheersing van ons bestuur werd op dat moment beoordeeld. Deze beoordeling gaf aanleiding tot volgende aanbeveling:

Werk een degelijke aanpak uit voor de rapportering over organisatiebeheersing en veranker deze aanpak in het kader organisatiebeheersing. Geef uitvoering aan het kader door tijdig en transparant over organisatiebeheersing te rapporteren aan de raden.

 Een degelijke jaarlijkse rapportering is voldoende gekoppeld aan het organisatiebeheersingssysteem en geeft zo het bestuur informatie over de stand van zaken van organisatiebeheersing. Zo is de organisatie transparant over haar functioneren en legt ze hiermee de basis van een effectieve, efficiënte, kwaliteitsvolle en integere organisatie.

  • Om aan deze opmerking tegemoet te komen wordt de aanpak van de rapportering mee opgenomen in het algemeen kader organisatiebeheersing via onderstaande passage (te vinden onder hoofding 3.4 Rapportering):

    Door een structurele rapportering in te bedden in de werking wordt continu nagedacht over de uitrol en opvolging van de projecten m.b.t. organisatiebeheersing.

    In onderstaande tabel schetsen we enkele rapporteringen:

     

    Wat?

    Aan wie?

    Door wie?

    Wanneer?

    Jaarrapport organisatiebeheersing

    De gemeenteraad, het CBS, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau

    Stuurgroep organisatiebeheersing (managementteam)

    Jaarlijks

    - uiterlijk voor 30 juni (verplichting vanuit DLB)

    Tussentijdse stand van zaken m.b.t. implementatieplan organisatiebeheersing

    CBS en vast bureau

    Algemeen Directeur
    Adjunct Algemeen Directeur
    Bestuurssecretaris

    Halfjaarlijks

    Stand van zaken implementatieplan organisatiebeheersing

    MAT

    Bestuurssecretaris

    viermaandelijks  of bij urgentie 

    Stand van zaken uitvoering acties uit implementatieplan

    Bestuurssecretaris (en AD of AAD)

    actiecoördinatoren

    continu



Beslissing
Artikel 1

De gemeenteraad keurt de toevoeging inzake rapportering, aan het algemeen kader organisatiebeheersing voor het lokaal bestuur Linkebeek, goed.

Artikel 2

Het algemeen kader organisatiebeheersing, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 1 juli 2019, wordt opgeheven en vervangen door de versie zoals gevoegd in bijlage.

Artikel 3

Deze beslissing wordt gecommuniceerd aan:

Wie?

Hoe?

Dienst secretariaat

Uittreksel

OCMW Linkebeek

Uittreksel via mail

Probis

Uittreksel via mail