Uittreksel van Gemeenteraad Linkebeek , zitting van 24 juni 2024, 18:00
Datum publicatie: 30 augustus 2024
Openbare behandeling van agendapunt
Algemeen kader organisatiebeheersing - toevoeging (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Christophe Boulert (Gemeenteraadslid)
- Gaëlle Cordier (Gemeenteraadslid)
- Benjamin Daro (Gemeenteraadslid)
- Benjamin Desmet (Gemeenteraadslid)
- Yves Ghequiere (Gemeenteraadslid)
- Arlette Goossens (Gemeenteraadslid)
- Joëlle Grimmeau (Gemeenteraadslid)
- Gilles Hallez (Gemeenteraadslid)
- Charlotte Houset (Gemeenteraadslid)
- Roel Leemans (Gemeenteraadslid)
- Cédric Letier (Gemeenteraadslid)
- Paul Opoczynski (Gemeenteraadslid)
- Damien Thiéry (Gemeenteraadslid)
- Monique Van Dieren (Gemeenteraadslid)
- Pierri Vercheval (Gemeenteraadslid)
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
Het voorstel van besluit
Aanwezigen tijdens de stemming
- Christophe Boulert
- Gaëlle Cordier
- Benjamin Daro
- Benjamin Desmet
- Yves Ghequiere
- Arlette Goossens
- Joëlle Grimmeau
- Gilles Hallez
- Charlotte Houset
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Opoczynski
- Damien Thiéry
- Monique Van Dieren
- Pierri Vercheval
Effectieve stemmers
- Christophe Boulert
- Gaëlle Cordier
- Benjamin Daro
- Benjamin Desmet
- Yves Ghequiere
- Arlette Goossens
- Joëlle Grimmeau
- Gilles Hallez
- Charlotte Houset
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Opoczynski
- Damien Thiéry
- Monique Van Dieren
- Pierri Vercheval
Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
Openbare titel besluit:
Algemeen kader organisatiebeheersing - toevoeging
Korte openbare beschrijving:
De gemeenteraad keurt de toevoeging inzake rapportering, aan het algemeen kader organisatiebeheersing voor het lokaal bestuur Linkebeek, goed. Het algemeen kader organisatiebeheersing, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 1 juli 2019, wordt opgeheven en vervangen door de nieuwe versie.
De gemeenteraad,
Juridische context
Decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald titel 2, hoofdstuk 5, afdeling 1 (organisatiebeheersing)
De beslissing van de gemeenteraad d.d. 26 juni 2023 houdende aanpassing van het algemeen kader organisatiebeheersing
Feitelijke context en argumentatie
Lokale besturen dienen in te staan voor organisatiebeheersing; dat organisatiebeheersing het geheel van maatregelen en procedures is die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:
de vastgestelde doelstellingen bereikt en de risico’s om deze te bereiken kent en beheerst;
wetgeving en procedures naleeft;
over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
de activa beschermt en fraude voorkomt.
Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam; het algemeen kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn, zijn echter onderworpen aan de goedkeuring van de raden
De gemeenteraad keurde op 26 juni 2023 een nieuw algemeen kader organisatiebeheersing goed, gebaseerd op de leidraad Audit Vlaanderen.
Eind 2023-begin 2024 ging bij het gemeentebestuur de thema-audit Reispassen en rijbewijzen, uitgevoerd door Audit Vlaanderen, door. Ook de aanpak organisatiebeheersing van ons bestuur werd op dat moment beoordeeld. Deze beoordeling gaf aanleiding tot volgende aanbeveling:
Werk een degelijke aanpak uit voor de rapportering over organisatiebeheersing en veranker deze aanpak in het kader organisatiebeheersing. Geef uitvoering aan het kader door tijdig en transparant over organisatiebeheersing te rapporteren aan de raden.
Een degelijke jaarlijkse rapportering is voldoende gekoppeld aan het organisatiebeheersingssysteem en geeft zo het bestuur informatie over de stand van zaken van organisatiebeheersing. Zo is de organisatie transparant over haar functioneren en legt ze hiermee de basis van een effectieve, efficiënte, kwaliteitsvolle en integere organisatie.
Om aan deze opmerking tegemoet te komen wordt de aanpak van de rapportering mee opgenomen in het algemeen kader organisatiebeheersing via onderstaande passage (te vinden onder hoofding 3.4 Rapportering):
Door een structurele rapportering in te bedden in de werking wordt continu nagedacht over de uitrol en opvolging van de projecten m.b.t. organisatiebeheersing.
In onderstaande tabel schetsen we enkele rapporteringen:
Wat?
Aan wie?
Door wie?
Wanneer?
Jaarrapport organisatiebeheersing
De gemeenteraad, het CBS, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau
Stuurgroep organisatiebeheersing (managementteam)
Jaarlijks
- uiterlijk voor 30 juni (verplichting vanuit DLB)
Tussentijdse stand van zaken m.b.t. implementatieplan organisatiebeheersing
CBS en vast bureau
Algemeen Directeur
Adjunct Algemeen Directeur
BestuurssecretarisHalfjaarlijks
Stand van zaken implementatieplan organisatiebeheersing
MAT
Bestuurssecretaris
viermaandelijks of bij urgentie
Stand van zaken uitvoering acties uit implementatieplan
Bestuurssecretaris (en AD of AAD)
actiecoördinatoren
continu
Beslissing
De gemeenteraad keurt de toevoeging inzake rapportering, aan het algemeen kader organisatiebeheersing voor het lokaal bestuur Linkebeek, goed.
Het algemeen kader organisatiebeheersing, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 1 juli 2019, wordt opgeheven en vervangen door de versie zoals gevoegd in bijlage.
Deze beslissing wordt gecommuniceerd aan:
Wie? | Hoe? |
Dienst secretariaat | Uittreksel |
OCMW Linkebeek | Uittreksel via mail |
Probis | Uittreksel via mail |