Nieuwe pagina: bestuurseenheid.zittingen.zitting.uittreksels.detail.raw

Vlaanderen

publicatie.gelinkt-notuleren.vlaanderen.be Naar de hoofdinhoud

Type document
Uittreksel document

Openbare behandeling van agendapunt

13.  Validatie van het principe van voorstel tot akkoord betreffende het GEN op grondgebied van de gemeente Linkebeek

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • Anne Bauwens (Gemeenteraadslid)
  • Gaëlle Cordier (Gemeenteraadslid)
  • Benjamin Daro (Gemeenteraadslid)
  • Yves Ghequiere (Gemeenteraadslid)
  • Antoinette Godin (Gemeenteraadslid)
  • Arlette Goossens (Gemeenteraadslid)
  • Joëlle Grimmeau (Gemeenteraadslid)
  • Charlotte Houset (Gemeenteraadslid)
  • Delphine Jacques (Gemeenteraadslid)
  • Roel Leemans (Gemeenteraadslid)
  • Cédric Letier (Gemeenteraadslid)
  • Charlotte Noël (Gemeenteraadslid)
  • Leonôr Ramos Tavares da Silva (Gemeenteraadslid)
  • Damien Thiéry (Gemeenteraadslid)
  • Pierri Vercheval (Gemeenteraadslid)

Stemmingen bij agendapunt

De leden van de raad stemmen openbaar

spoedbehandeling van onderhavig punt

Aanwezigen tijdens de stemming

  • Anne Bauwens
  • Gaëlle Cordier
  • Benjamin Daro
  • Yves Ghequiere
  • Antoinette Godin
  • Arlette Goossens
  • Joëlle Grimmeau
  • Charlotte Houset
  • Delphine Jacques
  • Roel Leemans
  • Cédric Letier
  • Charlotte Noël
  • Leonôr Ramos Tavares da Silva
  • Damien Thiéry
  • Pierri Vercheval

Effectieve stemmers

  • Anne Bauwens
  • Gaëlle Cordier
  • Benjamin Daro
  • Yves Ghequiere
  • Antoinette Godin
  • Arlette Goossens
  • Joëlle Grimmeau
  • Charlotte Houset
  • Delphine Jacques
  • Roel Leemans
  • Cédric Letier
  • Charlotte Noël
  • Leonôr Ramos Tavares da Silva
  • Damien Thiéry
  • Pierri Vercheval

goedgekeurd,, met eenparigheid van stemmen

De leden van de raad stemmen openbaar

het voorstel van besluit

Aanwezigen tijdens de stemming

  • Anne Bauwens
  • Gaëlle Cordier
  • Benjamin Daro
  • Yves Ghequiere
  • Antoinette Godin
  • Arlette Goossens
  • Joëlle Grimmeau
  • Charlotte Houset
  • Delphine Jacques
  • Roel Leemans
  • Cédric Letier
  • Charlotte Noël
  • Leonôr Ramos Tavares da Silva
  • Damien Thiéry
  • Pierri Vercheval

Effectieve stemmers

  • Anne Bauwens
  • Gaëlle Cordier
  • Benjamin Daro
  • Yves Ghequiere
  • Antoinette Godin
  • Arlette Goossens
  • Joëlle Grimmeau
  • Charlotte Houset
  • Delphine Jacques
  • Roel Leemans
  • Cédric Letier
  • Charlotte Noël
  • Leonôr Ramos Tavares da Silva
  • Damien Thiéry
  • Pierri Vercheval

Totaal aantal voorstanders: 8

Totaal aantal tegenstanders: 6

Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 1

Voorstanders

  • Anne Bauwens
  • Gaëlle Cordier
  • Benjamin Daro
  • Antoinette Godin
  • Charlotte Houset
  • Delphine Jacques
  • Charlotte Noël
  • Damien Thiéry

Tegenstanders

  • Yves Ghequiere
  • Arlette Goossens
  • Roel Leemans
  • Cédric Letier
  • Leonôr Ramos Tavares da Silva
  • Pierri Vercheval

Onthoudingen, blanco of ongeldig

  • Joëlle Grimmeau

Met als gevolg,

goedgekeurd

Validatie van het principe van voorstel tot akkoord betreffende het GEN op grondgebied van de gemeente Linkebeek

De gemeenteraad beslist om het door TUC-Rail op 28 maart 2025 geformuleerde voorstel aan te nemen.

De gemeenteraad,

Juridische context
  • Gelet op artikel 2 van het decreet over het lokaal bestuur, dat bepaalt dat gemeenten beogen om op het lokale niveau duurzaam bij te dragen aan het welzijn van de burgers, en verder dat gemeenten bevoegd zijn voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen de gemeenten alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk beleid

  • Gelet op artikel 2.2.10 en 2.2.11 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;

  • Gelet op artikel 14 van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;

  • Gelet op artikel 297 van het decreet over het lokaal bestuur;

  • Gelet op de collegebeslissing van 23 januari 2024 betreffende GRUP/GEN - Beslissing om in rechte te treden - aanstellingsbesluit;

  • Gelet op artikel 23 van het decreet over het lokaal bestuur.

Feitelijke context en argumentatie
  • De heer Yves Ghequiere, burgemeester, verzoekt de voorzitter onderhavig punt als spoedeisend in bespreking te brengen en aldus aan de agenda toe te voegen.

  • Conform artikel 23 van het decreet over het lokaal bestuur kan alleen tot spoedbehandeling besloten worden door ten minste twee derde van de aanwezige leden, te weten ten minste 10 van de 15 aanwezige leden.

  • Volgende leden, te weten 15 van de 15 aanwezige leden, besluiten tot spoedbehandeling van onderhavig punt: Anne Bauwens, Gaëlle Cordier, Benjamin Daro, Yves Ghequiere, Antoinette Godin, Arlette Goossens, Joëlle Grimmeau, Charlotte Houset, Delphine Jacques, Roel Leemans, Cédric Letier, Charlotte Noël, Leonôr Ramos Tavares da Silva, Damien Thiéry, Pierri Vercheval.

  • De spoedeisendheid wordt gemotiveerd door het feit dat de heer Yves Ghequiere, burgemeester, op vrijdag 28 maart 2025 een aangepast voorstel ontving van Tuc-Rail betreffende het GEN op het grondgebied van de gemeente Linkebeek. De gemeenteraad dient zich te kunnen uitspreken over deze meest recente versie, en dit op zo kort mogelijke termijn, zoals verwacht door de andere instanties betrokken in dit dossier.

  • De Vlaamse regering heeft op 22 december 2023 het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) ‘GEN-spoor (L124) en fietssnelweg (F207) te Linkebeek en Sint-Genesius-Rode’ definitief vastgesteld.

  • Het GRUP heeft ook betrekking op het grondgebied van de gemeente Linkebeek.

  • Het GRUP zal de mogelijkheid bieden om op het grondgebied van de gemeente Linkebeek de bestaande twee sporen uit te breiden tot vier sporen en een fietssnelweg te realiseren. Daarnaast voorziet het GRUP o.m. in de mogelijkheid om de bruggen over de spoorweg te verbreden. Door het GRUP zal er bijkomende ruimte worden gereserveerd voor de infrastructuur en aanhorigheden van de spoorweguitbreiding en de aanleg van de fietssnelweg.

  • Overwegende dat de gemeente Linkebeek tijdens de vaststellingsprocedure heeft gewezen op tal van lacunes en problemen in het voorlopig vastgestelde ontwerp van het GRUP.

  • Overwegende dat de gemeente Linkebeek in samenspraak met het kabinet van (toenmalig) federaal minister van Mobiliteit dhr. Gilkinet een technische bemiddeling heeft trachten op te starten om met name de alternatieven met twee of drie sporen bijkomend te onderzoeken, maar dat de Vlaamse regering de resultaten van deze technische bemiddeling niet heeft willen afwachten en het GRUP spijts het lopende onderzoekstraject definitief heeft vastgesteld, en dit zonder dat een gedegen alternatievenonderzoek voorligt.

  • Overwegende dat de Vlaamse regering bij de definitieve vaststelling van het GRUP onvoldoende rekening heeft gehouden met de opmerkingen van de gemeente Linkebeek, waardoor moet worden besloten dat het GRUP niet met de vereiste zorgvuldigheid tot stand is gekomen.

  • Overwegende dat de definitieve vaststelling gebaseerd is op een lacuneus en onvolledig plan-MER. Dit plan-MER heeft onvoldoende aandacht voor zowel mogelijke alternatieven, de reële mobiliteitsimpact, de gevolgen voor het leefmilieu en omwonenden, de landschappelijke impact, en de effecten van de voorgenomen ontwikkeling op het onroerend erfgoed.

  • Overwegende dat de gemeente door het onzorgvuldig tot stand gekomen GRUP geconfronteerd dreigt te worden met een project dat ingaat tegen de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied, te weten een project dat onnodige ruimte inneemt, bovenmatige geluidshinder veroorzaakt, mobiliteitsproblemen teweegbrengt, visuele hinder veroorzaakt, en potentieel verstrekkende ongunstige gevolgen kan hebben voor het leefmilieu op het grondgebied van de gemeente Linkebeek.

  • Overwegende dat het GRUP behept is met meerdere, ernstige onwettigheden.

  • Overwegende dat de gemeente en haar inwoners in de huidige stand van zaken onmiskenbaar nadelige gevolgen zullen ondervinden door het GRUP.

  • Het besluit tot definitieve vaststelling van het GRUP werd gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 18 januari 2024.

  • Tegen dit besluit kon een verzoekschrift tot nietigverklaring worden ingediend bij de Raad van State binnen een termijn van 60 dagen na de bekendmaking van het besluit tot definitieve vaststelling in het Belgisch Staatsblad.

  • Overwegende dat het besluit tot definitieve vaststelling van het GRUP werd gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 18 januari 2024, waardoor een verzoekschrift tot nietigverklaring uiterlijk op 18 maart 2024 moest worden ingediend.

  • Overwegende dat de gemeente Linkebeek haar eigen ruimtelijk beleid en een duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied wenst te vrijwaren.

  • Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen in zitting van 23 januari 2024 heeft beslist om een verzoek tot vernietiging in te dienen tegen het besluit van de Vlaamse regering van 22 december 2023 tot definitieve vaststelling van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan ‘GEN-spoor (L124) en fietssnelweg (F207) te Linkebeek en Sint-Genesius-Rode’.

  • Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen in zitting van 23 januari 2024 mr. Tom Swerts heeft aangesteld, advocaat aan de balie van Limburg, handelend voor GYSEN – DE KEYSER – SWERTS genaamd ‘GD&A Advocaten’, burgerlijke vennootschap onder de vorm van een BVBA, KBO nr. 0884.605.752, met maatschappelijke zetel te 2800 Mechelen, Antwerpsesteenweg 16-18, om namens de gemeente Linkebeek een verzoekschrift tot nietigverklaring op te maken en in te dienen, en verder de belangen van de gemeente als verzoekende partij in de voormelde vernietigingsprocedures voor de Raad van State te behartigen, met inbegrip van het opstellen en indienen van een memorie van wederantwoord en een laatste memorie, en de vertegenwoordiging van de gemeente ter zitting.

  • Overwegende dat een verzoekschrift tot nietigverklaring uiterlijk op 18 maart 2024 werd ingediend.

  • Overwegende de stappen ter onderhandeling met de gemeente Linkebeek, ondernomen door Tuc-Rail en Infrabel, om een alternatief voor te stellen voor het 4-sporenproject op het volledige grondgebied van de gemeente Linkebeek.

  • Overwegende de vergaderingen tijdens dewelke Tuc-Rail en Infrabel de mogelijke alternatieven voorstelden, zoals gehouden op 5 februari 2025 voor het college van burgemeester en schepenen en op 10 maart 2025 voor de gemeenteraadsleden.

  • Overwegende het op datum van 28 maart 2025 door Tuc-Rail geformuleerde voorstel en integraal hernomen hieronder:

Principe van het voorstel tot akkoord betreffende het GEN op grondgebied van de gemeente Linkebeek

Preambule:

Vooraleer een overeenkomst ondertekend kan worden, moet het principe van het voorstel tot akkoord gevalideerd worden door alle partijen: namelijk Infrabel, de gemeente Linkebeek en de eisers die beroep hebben aangetekend tegen de beslissing van het GRUP om de lijn 124 op 4 sporen te brengen en een fietspad aan te leggen. Infrabel moet vooraf ook de verschillende overheden en de NMBS raadplegen.

Als alle partijen akkoord gaan, zal de tekst aangepast worden om juridisch correct te worden geformuleerd.

Tussen:

1. Infrabel
2. De gemeente Linkebeek

Rekening houdend met de bezorgdheden die door de eisers zijn geuit over de GEN-werken in Linkebeek en de verbintenissen die Infrabel is aangegaan, zijn de partijen een moratorium overeengekomen.

De verbintenissen van Infrabel (na de handtekeningen van overeenkomst):

Betreffende het baanvak van lijn 124 gelegen op het grondgebied van de gemeente Linkebeek, begrensd in het noorden door het Kleindalpad en in het zuiden door de grens met de gemeente Sint-Genesius-Rode (hierna het "zuidelijke baanvak" genoemd).

Betrokkenheid van de gemeente Linkebeek bij de opmaak van de plannen
Infrabel verbindt zich ertoe de gemeente Linkebeek op een open, transparante en constructieve manier te betrekken bij de opmaak van de plannen voor de indiening van de vergunning met betrekking tot het op vier sporen brengen van het zuidelijke baanvak van het Gewestelijk Expresnet (GEN).

Voorafgaand en doorlopend overleg
Infrabel verbindt zich ertoe regelmatig informatie- en overlegsessies te organiseren met de gemeente Linkebeek om haar opmerkingen en voorstellen betreffende de voorbereiding van voornoemde plannen te verzamelen. Dit overleg zal zich in het bijzonder toespitsen op :

• Technische- en milieuaspecten,
• lokale toegankelijkheid en verkeersdoorstroming,
• geluidsimpact en eventuele overlast voor de buren.
Met de opmerkingen van de gemeente zal in de mate van het mogelijke en in overeenstemming met de geldende wettelijke, reglementaire en technische voorschriften rekening worden gehouden.

Specifieke maatregel: Hergebruik van uitgegraven grond
Infrabel zal alles in het werk stellen om ervoor te zorgen dat de grond die wordt uitgegraven in het kader van bovenvermelde werken, in de mate van het mogelijke en in overeenstemming met de geldende reglementeringen (met name inzake milieu en volksgezondheid), wordt hergebruikt in de gemeente Linkebeek om het reliëf naast de spoorlijn te verhogen.

• Het doel van deze aanpak is om de verplaatsing van grond te beperken, de impact van het vervoer van materialen tijdens de bouwfase te verminderen en de geluidsoverlast tijdens de spoorwegactiviteiten te beperken.
• Infrabel zal erop toezien dat alle activiteiten voor het hergebruik van grond voldoen aan de geldende reglementeringen, veiligheidsnormen en goede milieupraktijken.

Betreffende het gedeelte dat in het noorden begrensd wordt door de grens met het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en in het zuiden door het Kleindal-pad (hierna het "noordelijk baanvak" genoemd en waarop het moratorium betrekking heeft).

Infrabel verbindt zich ertoe gedurende 12 jaar geen vergunningsaanvraag in te dienen voor de uitbreiding op 4 sporen van spoorlijn 124 op het noordelijk baanvak.

Tijdens deze periode moet men rekening houden met:

• Een periode van 7 jaar om de vergunning te verkrijgen en de werkzaamheden aan het zuidelijke deel uit te voeren,
• een periode van 5 jaar om het spoorbedrijf in de nieuwe configuratie te observeren (alleen 4 sporen op het zuidelijke deel).

Om ervoor te zorgen dat de duur van de werkzaamheden aan de Tronçon Sud geen invloed heeft op de waarnemingsperiode, zou de periode van 5 jaar pas kunnen ingaan op de datum van voltooiing van de werkzaamheden, met dien verstande dat de periode van meer dan een jaar die nodig is voor de afgifte van de uitvoerbare vergunning voor de Tronçon Sud (vrij van beroep) van deze periode kan worden afgetrokken.


Verbintenissen van de eisers (na de handtekeningen van overeenkomst):

De eisers verbinden zich ertoe om:

- Hun beroep tegen het GRUP (gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan) in te trekken.
- Geen beroep in te dienen tegen de vergunning voor de bouwwerkzaamheden voor het op sporen brengen van spoorlijn 124 en de fietssnelweg F207 in Sint-Genesius-Rode.
- Geen beroep in te dienen tegen de vergunning voor de bouwwerkzaamheden voor het op 4 sporen brengen van spoorlijn 124 en de fietssnelweg F207 gelegen in de gemeente Linkebeek, op het zuid Baanvak.

Inzet van alle partijen (na de handtekeningen van overeenkomst) :

- De partijen zullen alles in het werk stellen om ervoor te zorgen dat in de Kleindalstraat een fietspad kan worden aangelegd en zullen zich niet verzetten tegen de indiening van een vergunningsaanvraag door het Vlaams Gewest hiervoor, op voorwaarde dat de constructie kan worden ontmanteld of compatibel is met de 4-baansaanpassing van het noordelijke deel indien dit aan het einde van de observatieperiode nodig zou blijken.
- De partijen verbinden zich ertoe om samen te werken met de openbare vervoersmaatschappijen (De lijn, MIVB) die momenteel het station Linkebeek per bus bedienen, zodat zij het vervoersaanbod vanaf dit station, waarvan de treindienst zal worden opgeheven, kunnen verhogen/optimaliseren.
- De partijen garanderen nauw overleg met de omwonenden van de gebieden waarop de vergunningen betrekking hebben en met de gemeente Linkebeek, om de impact van het project zoveel mogelijk te beperken.


Gevolgen van het moratorium op het vlak van spoorweginfrastructuur:

1. Station Linkebeek en station Ukkel-Moensberg worden samengevoegd, wat betekent dat het huidige station Linkebeek niet langer bediend zal worden.
2. Er zullen geen nieuwe milderende maatregelen worden uitgevoerd op het gedeelte van spoorlijn 124 dat op 2 sporen behouden blijft in de gemeente Linkebeek.

Begeleidende maatregelen:
Infrabel en de gemeente Linkebeek verklaren dat ze zullen samenwerken met de gemeente Ukkel om van deze laatste het akkoord te bekomen voor de aanleg van een directe verbinding voor zachte mobiliteit tussen de parking van de Godshuizenlaan en het nieuwe station Ukkel-Moensberg.

Beslissing
Artikel 1.

De gemeenteraad neemt kennis van het door TUC-Rail op 28 maart 2025 geformuleerde voorstel.

Art. 2.

De gemeenteraad beslist, met 8 ja-stemmen, 6 nee-stemmen en 1 onthouding, om het door TUC-Rail op 28 maart 2025 geformuleerde voorstel wel aan te nemen.

Art. 3.

Deze beslissing wordt gecommuniceerd aan:

Wie?
Hoe?

Dienst secretariaat

Uittreksel

Dienst grondgebiedzaken

Uittreksel

Financiële dienst

Uittreksel

GD&A Advocaten

Mail

Tuc-Rail

Mail

Infrabel

Mail