Type document
Uittreksel document
Openbare behandeling van agendapunt
Ondersteuning bij milieuhandhaving door de intercommunale Haviland
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Christophe Boulert (Gemeenteraadslid)
- Benjamin Daro (Gemeenteraadslid)
- Benjamin Desmet (Gemeenteraadslid)
- Yves Ghequiere (Gemeenteraadslid)
- Arlette Goossens (Gemeenteraadslid)
- Joëlle Grimmeau (Gemeenteraadslid)
- Gilles Hallez (Gemeenteraadslid)
- Charlotte Hollander (Gemeenteraadslid)
- Roel Leemans (Gemeenteraadslid)
- Cédric Letier (Gemeenteraadslid)
- Paul Opoczynski (Gemeenteraadslid)
- Damien Thiéry (Gemeenteraadslid)
- Monique Van Dieren (Gemeenteraadslid)
- Pierri Vercheval (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Charlotte Houset (Gemeenteraadslid)
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
Het voorstel van besluit
Aanwezigen tijdens de stemming
- Christophe Boulert
- Benjamin Daro
- Benjamin Desmet
- Yves Ghequiere
- Arlette Goossens
- Joëlle Grimmeau
- Gilles Hallez
- Charlotte Hollander
- Charlotte Houset
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Opoczynski
- Damien Thiéry
- Monique Van Dieren
- Pierri Vercheval
Effectieve stemmers
- Christophe Boulert
- Benjamin Daro
- Benjamin Desmet
- Yves Ghequiere
- Arlette Goossens
- Joëlle Grimmeau
- Gilles Hallez
- Charlotte Hollander
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Opoczynski
- Damien Thiéry
- Monique Van Dieren
- Pierri Vercheval
Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
Openbare titel besluit:
Ondersteuning bij milieuhandhaving door de intercommunale Haviland
Korte openbare beschrijving:
De gemeenteraad bekrachtigt de collegebeslissing van 6 december 2022 waarbij beslist werd om via Haviland een beroep te doen op ondersteuning bij milieuhandhaving.
De gemeenteraad,
Bevoegdheid
De artikelen 40, 41 en 56 van het decreet over het lokaal bestuur
Juridische context
- Het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, titel XVI 'Toezicht, handhaving en veiligheidsmaatregelen'
- Het besluit van de Vlaamse regering van 12 december 2008 tot uitvoering van titel XVI van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid
- De van kracht zijnde statuten van Haviland blijkens buitengewone algemene vergadering van 26 april 2017 zoals gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad op 06 juni 2017
- De collegebeslissing van 6 december 2022 met betrekking tot ondersteuning bij milieuhandhaving door de intercommunale Haviland
Feitelijke context en argumentatie
- De gemeente is in de mogelijkheid om als deelnemer van Haviland en als dienstverlenende vereniging beroep te doen op de diensten van haar intercommunale. Vanwege de complexiteit van milieuhandhaving is het aangewezen om de gemeentelijke milieudienst te ondersteunen door een extern orgaan bij milieutoezicht.
Handhaving vormt het sluitstuk van elke regelgeving. Zonder het inzetten op handhaving bestaat de kans dat het gekozen beleid dode letter blijft. Milieutoezichthouders hebben tal van bevoegdheden zoals het uitvoeren van controles bij bedrijven, het nakijken van vergunningen, het opvolgen van klachten en het onderzoeken van lozingen.
Naast reactieve controles (naar aanleiding van klachten) wordt ook ingezet op preventief en proactief handelen, in functie van het voorkomen van milieumisdrijven en -inbreuken. De formele taken inzake handhaving zijn opgenomen in het handhavingsdecreet.
- Het college heeft op 6 december 2022 een beslissing genomen betreffende de ondersteuning bij milieuhandhaving door de intercommunale Haviland. De onderhavige beslissing dient nog door de gemeenteraad te worden bekrachtigd
- De toekenning via het in-house principe van voornoemde opdracht aan Haviland heeft als voordeel dat er in het beginsel, behoudens andersluidend standpunt van de btw-administratie, op de door de eigen personeelsleden van Haviland geleverde prestaties geen btw zal worden doorgerekend naar de gemeente. Op alle andere prestaties en kosten blijft btw uiteraard wel verschuldigd.
- De door Haviland gepresteerde uren worden aangerekend op basis van een open boekhouding, waarbij de opdrachtgever een stand van zaken kan opvragen.
Volgende uurlonen worden gehanteerd (toestand op 01/12/2022):
•Projectleider: € 103,00
•Jurist: € 111,00
Waar nodig wordt de verantwoordelijke/projectleider ondersteund door een gespecialiseerde jurist. Voor zover deze noodzakelijke ondersteuning binnen de afwerking van een bepaald dossier de grens van 5 uur overschrijdt, vraagt de handhaver toestemming aan de Opdrachtgever om op deze ondersteuning een beroep te doen.
Voor prestaties die uitgevoerd worden op een locatie buiten de kantoren van Haviland wordt een forfaitaire verplaatsingskost van 10,00 euro per aansluitende prestatie aangerekend.
Bovenstaande tarieven zijn van toepassing tijdens de kantooruren van 7.30 u. tot 18 u. Voor de prestaties die moeten worden geleverd buiten de kantooruren tijdens de normale werkdagen en op zaterdag, zondag en feestdagen, wordt dit tarief met 50% verhoogd.
- De hier opgegeven uurlonen zijn gekoppeld aan de indexaanpassing van de lonen zoals toepasselijk in de openbare sector. Alle andere lasten, zoals verplaatsingskosten, uitrustingskosten, enz. zijn begrepen in deze uurprijs.
- De uitgave voor deze opdracht is voorzien op het exploitatiebudget van 2022 en volgende jaren onder de code 2021/AC-1.2.11/0390-00/61310020/GEMEENTE/IP-GEEN.
Beslissing
De gemeenteraad bekrachtigt de collegebeslissing van 6 december 2022 waarbij beslist werd om via Haviland een beroep te doen op ondersteuning bij milieuhandhaving.
De toegewezen diensten zullen middels het “in-house principe” door Haviland worden gepresteerd en aangerekend in regie op basis van een open boekhouding.
De uitvoering van deze diensten gebeurt overeenkomstig de in bijlage toegevoegde overeenkomst.
De geaccrediteerde personeelsleden van Haviland worden aangesteld als intergemeentelijk toezichthouder milieu overeenkomstig de bepalingen van de samenwerkingsovereenkomst voor milieuhandhaving afgesloten tussen Linkebeek en Haviland.
Wie? | Hoe? |
Haviland | Uittreksel |
Dienst grondgebiedzaken | Uittreksel |
Dienst secretariaat | Uittreksel |
Financiële dienst | Uittreksel |