Datum publicatie: 3 februari 2023
Notulen van de Gemeenteraad Linkebeek, van 19/12/2022 20:00
Geplande start: 19/12/2022 20:00
Locatie: Gemeentehuis
Aanwezige leden
- Christophe Boulert (Gemeenteraadslid)
- Benjamin Daro (Gemeenteraadslid)
- Benjamin Desmet (Gemeenteraadslid)
- Yves Ghequiere (Gemeenteraadslid)
- Arlette Goossens (Gemeenteraadslid)
- Joëlle Grimmeau (Gemeenteraadslid)
- Gilles Hallez (Gemeenteraadslid)
- Charlotte Hollander (Gemeenteraadslid)
- Roel Leemans (Gemeenteraadslid)
- Cédric Letier (Gemeenteraadslid)
- Paul Opoczynski (Gemeenteraadslid)
- Damien Thiéry (Gemeenteraadslid)
- Monique Van Dieren (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Charlotte Houset (Gemeenteraadslid)
- Pierri Vercheval (Gemeenteraadslid)
De voorzitter opent de zitting op 19/12/2022 20:00 .
De voorzitter opent de vergadering om 20u.
Agenda overzicht
- Agendapunt - Gepland openbaar
1. Goedkeuring van het PV van de zitting van 28 november 2022
- Agendapunt - Gepland openbaar
2. Kennisneming van het budget 2023 van de Kerkfabriek Sint-Sebastiaan
- Agendapunt - Gepland openbaar
3. Belasting op masten en pylonen
- Agendapunt - Gepland openbaar
4. Afvaardiging van een vertegenwoordiger in de themawerkgroep Zorg en Welzijn van het toekomstforum Halle-Vilvoorde - Beslissing
- Agendapunt - Gepland openbaar
5. Lokaal toewijzingsreglement doelgroep ouderen
- Agendapunt - Gepland openbaar
6. Archiefbeheer - Samenwerkingsovereenkomst met Welzijnskoepel West-Brabant
- Agendapunt - Gepland openbaar
7. Ondersteuning bij milieuhandhaving door de intercommunale Haviland
- Agendapunt - Gepland openbaar
8. Indexering voor restafvalzakken door Intradura
- Agendapunt - Gepland openbaar
9. Toelage aan Bibliothèque des Jeunes ter gelegenheid van hun 50-jarig bestaan
Behandeling van de Agendapunten
Openbare behandeling van agendapunt
Goedkeuring van het PV van de zitting van 28 november 2022
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Christophe Boulert (Gemeenteraadslid)
- Benjamin Daro (Gemeenteraadslid)
- Benjamin Desmet (Gemeenteraadslid)
- Yves Ghequiere (Gemeenteraadslid)
- Arlette Goossens (Gemeenteraadslid)
- Joëlle Grimmeau (Gemeenteraadslid)
- Gilles Hallez (Gemeenteraadslid)
- Charlotte Hollander (Gemeenteraadslid)
- Roel Leemans (Gemeenteraadslid)
- Cédric Letier (Gemeenteraadslid)
- Paul Opoczynski (Gemeenteraadslid)
- Damien Thiéry (Gemeenteraadslid)
- Monique Van Dieren (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Charlotte Houset (Gemeenteraadslid)
- Pierri Vercheval (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Roel Leemans
Secretaris: Veerle De Brael
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
Het PV van de zitting van 28 november 2022
Aanwezigen tijdens de stemming
- Christophe Boulert
- Benjamin Daro
- Benjamin Desmet
- Yves Ghequiere
- Arlette Goossens
- Joëlle Grimmeau
- Gilles Hallez
- Charlotte Hollander
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Opoczynski
- Damien Thiéry
- Monique Van Dieren
Effectieve stemmers
- Christophe Boulert
- Benjamin Daro
- Benjamin Desmet
- Yves Ghequiere
- Arlette Goossens
- Joëlle Grimmeau
- Gilles Hallez
- Charlotte Hollander
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Opoczynski
- Damien Thiéry
- Monique Van Dieren
Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
Openbare titel besluit:
Goedkeuring van het PV van de zitting van 28 november 2022
Het PV van de vergadering van 28 november 2022 wordt goedgekeurd.
Het PV van de vergadering van 28 november 2022 wordt goedgekeurd.
Openbare behandeling van agendapunt
Kennisneming van het budget 2023 van de Kerkfabriek Sint-Sebastiaan
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Christophe Boulert (Gemeenteraadslid)
- Benjamin Daro (Gemeenteraadslid)
- Benjamin Desmet (Gemeenteraadslid)
- Yves Ghequiere (Gemeenteraadslid)
- Arlette Goossens (Gemeenteraadslid)
- Gilles Hallez (Gemeenteraadslid)
- Charlotte Hollander (Gemeenteraadslid)
- Roel Leemans (Gemeenteraadslid)
- Cédric Letier (Gemeenteraadslid)
- Paul Opoczynski (Gemeenteraadslid)
- Damien Thiéry (Gemeenteraadslid)
- Monique Van Dieren (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Joëlle Grimmeau (Gemeenteraadslid)
- Charlotte Houset (Gemeenteraadslid)
- Pierri Vercheval (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Roel Leemans
Secretaris: Veerle De Brael
Kennisneming van het budget 2023 van de Kerkfabriek Sint-Sebastiaan
Geef titel besluit op
Openbare titel besluit:
Korte openbare beschrijving:
De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2023 van de Kerkfabriek Sint-Sebastiaan.
De gemeenteraad,
Juridische context
Het decreet betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten
- Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012
- Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst
- Het decreet over het lokaal bestuur
Feitelijke context en argumentatie
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Sebastiaan is op 3 november 2022 overgegaan tot de vaststelling van het budget voor het dienstjaar 2023
De kerkfabriek heeft op 17 november 2022 het budget 2023 van de Kerkfabriek via brief bij het gemeentebestuur ingediend
Als het budget past in het goedgekeurde meerjarenplan, neemt de gemeenteraad hiervan akte binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het budget bij de gemeenteoverheid
Het budget 2023 sluit met een exploitatieoverschot van € 254.432,39 en het investeringsbudget eindigt met een tekort van € 179.631,26.
Er wordt geen gemeentelijke tussenkomst in het exploitatiebudget gevraagd, de investeringstoelage komt overeen met de gegevens die de gemeente in overleg met de leden van de kerkfabriek in het meerjarenplan van de gemeente schreef en het budget 2023 past bijgevolg binnen het meerjarenplan 2020-2025
- Het positief advies van de financieel directeur d.d. 6 december 2022
Beslissing
De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2023 van de Kerkfabriek Sint-Sebastiaan.
Deze beslissing wordt gecommuniceerd aan:
Wie? | Hoe? |
Dienst secretariaat | Uittreksel |
Kerkfabriek Sint-Sebastiaan | Uittreksel |
Aartsbisdom Mechelen-Brussel | Uittreksel |
ABB | Digitaal loket |
Website | Uittreksel + budget |
Openbare behandeling van agendapunt
Belasting op masten en pylonen
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Christophe Boulert (Gemeenteraadslid)
- Benjamin Daro (Gemeenteraadslid)
- Benjamin Desmet (Gemeenteraadslid)
- Yves Ghequiere (Gemeenteraadslid)
- Arlette Goossens (Gemeenteraadslid)
- Joëlle Grimmeau (Gemeenteraadslid)
- Gilles Hallez (Gemeenteraadslid)
- Charlotte Hollander (Gemeenteraadslid)
- Roel Leemans (Gemeenteraadslid)
- Cédric Letier (Gemeenteraadslid)
- Paul Opoczynski (Gemeenteraadslid)
- Damien Thiéry (Gemeenteraadslid)
- Monique Van Dieren (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Charlotte Houset (Gemeenteraadslid)
- Pierri Vercheval (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Roel Leemans
Secretaris: Veerle De Brael
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
Het voorstel van besluit
Aanwezigen tijdens de stemming
- Christophe Boulert
- Benjamin Daro
- Benjamin Desmet
- Yves Ghequiere
- Arlette Goossens
- Joëlle Grimmeau
- Gilles Hallez
- Charlotte Hollander
- Charlotte Houset
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Opoczynski
- Damien Thiéry
- Monique Van Dieren
- Pierri Vercheval
Effectieve stemmers
- Christophe Boulert
- Benjamin Daro
- Benjamin Desmet
- Yves Ghequiere
- Arlette Goossens
- Joëlle Grimmeau
- Gilles Hallez
- Charlotte Hollander
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Opoczynski
- Damien Thiéry
- Monique Van Dieren
Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
Openbare titel besluit:
Belasting op masten en pylonen
Korte openbare beschrijving:
Er wordt voor de periode van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025 een jaarlijkse en ondeelbare belasting geheven op de masten en pylonen, geplaatst in open lucht en zichtbaar vanaf de openbare weg. De belasting wordt vastgesteld op € 2.500 per mast of pyloon.
De gemeenteraad,
Juridische context
- Artikel 170 § 4 van de grondwet
- Artikelen 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur
- Het decreet betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen
- Het Wetboek van Inkomstenbelastingen 1992 en diverse uitvoeringsbesluiten
- De beslissing van de gemeenteraad d.d. 26 april 2021 houdende de goedkeuring van de belasting op masten en pylonen
Feitelijke context en argumentatie
- Het bestaande gemeentelijk belastingreglement op masten en pylonen wordt vernieuwd gelet op de in procedures opgeworpen vermeende onregelmatigheden. Aan de tarieven verandert momenteel niets.
De financiële toestand van de gemeente
De gemeenten beschikken over een grondwettelijk gewaarborgde fiscale autonomie die hen toelaat om binnen de grenzen van de door de wetgever opgelegde beperkingen en onder controle van de toezichthoudende overheid, gelijk welke materie aan een belasting te onderwerpen. Gelet op deze autonomie stelt de gemeente Linkebeek een bijdrageplicht in specifiek ten laste van de eigenaars van masten en pylonen
Masten en pylonen bederven immers de vrije open ruimte en worden als landschapsverstorend ervaren en brengen derhalve hinder mee voor de plaatselijke gemeenschap. De visuele vervuiling van masten en pylonen en het doorbreken van de vrije ruimte rechtvaardigen dat er een specifieke bijdrageplicht ten laste wordt gelegd van de eigenaars van masten en pylonen en dit met het oog op de financiering van algemene dienstverlening. Nu de mate van zichtbederving vanzelfsprekend in hoge mate afhankelijk is van de hoogte van de masten en pylonen, wordt ervoor gekozen om enkel masten en pylonen met een minimale hoogte van 20m te belasten.
Een vrijstelling voor constructies voor het produceren van energie op alternatieve wijze (windenergie of andere vormen van groene energie) is aangewezen, nu de gemeente deze vorm van energieopwekking wil aanmoedigen en nu het groene karakter daarvan het landschapsverstorende karakter van deze masten en pylonen compenseert
- Een vrijstelling voor masten en pylonen die dienstig zijn voor de verlichting van sport- en recreatievoorzieningen (bv. voetbalveld, tennisveld) is gepast gelet op het maatschappelijk nut van deze activiteiten en aangezien deze terreinen veelal worden uitgebaat door verenigingen zonder winstoogmerk, die zonder subsidie niet kunnen bestaan, zodat het gemeentebestuur deze activiteiten niet fiscaal wil treffen.
Beslissing
Er wordt voor de periode van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025 een jaarlijkse en ondeelbare belasting geheven op de masten en pylonen, geplaatst in open lucht en zichtbaar vanaf de openbare weg.
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
·Mast: een verticale structuur die geplaatst wordt op een dak of andere bestaande constructie met een gezamenlijke minimale hoogte van 20 meter.
·Pyloon: een individuele verticale constructie die opgericht wordt op het niveau van het maaiveld met een hoogte van minimaal 20 meter.
De belasting wordt vastgesteld op € 2.500 per mast of pyloon.
De belasting is verschuldigd door de eigenaar van de masten en pylonen op 1 januari van het aanslagjaar. De eigenaar van de constructie waarop de masten en pylonen werden bevestigd is hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de belasting
De belastingplichtige dient jaarlijks aangifte te doen van de belastbare elementen beschreven in artikel 2 die zijn eigendom zijn. De belastingplichtige ontvangt van het gemeentebestuur een aangifteformulier dat behoorlijk ingevuld en ondertekend, binnen de 30 dagen na ontvangst van het aangifteformulier moet worden teruggestuurd aan het gemeentebestuur.
De belastingplichtige die geen aangifteformulier heeft ontvangen, is ertoe gehouden jaarlijks vóór 31 maart van het belastingjaar op eigen initiatief de nodige informatie ter beschikking te stellen van het gemeentebestuur.
Bij gebreke aan aangifte binnen de in artikel 5 gestelde termijn of bij onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte kan de belastingplichtige ambtshalve worden belast.
In geval van een ambtshalve aanslag wordt de belasting gevestigd op basis van gegevens waarover de gemeente beschikt.
Voor de belasting ambtshalve wordt gevestigd, brengt het college van burgemeester en schepenen de belastingplichtige met een aangetekende brief op de hoogte van de redenen waarom ze gebruik maakt van deze procedure, de elementen waarop de belasting is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van die elementen en het bedrag van de belasting.
De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig kalenderdagen te rekenen van de derde werkdag die volgt op de datum van verzending van die kennisgeving om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen.
Er wordt geen vermindering of terugbetaling van de belasting toegestaan als de mast of pyloon in de loop van het jaar wordt weggenomen.
Worden vrijgesteld van deze belasting:
- Constructies voor de productie van windenergie of andere vormen van groene stroom
- Masten en pylonen die dienstig zijn voor de verlichting van sport- en recreatievoorzieningen
De belasting wordt ingevorderd bij wege van een kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen.
De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na verzending van het aanslagbiljet.
De belastingschuldige kan tegen deze belasting een bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen.
Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, gemotiveerd en ondertekend zijn.
De indiening van het bezwaarschrift moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet.
Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstmelding verstuurd, binnen vijftien kalenderdagen na de indiening ervan.
Huidig reglement treedt in werking met ingang van 1 januari 2023. Het vorige belastingreglement op masten en pylonen van 26 april 2021 wordt met ingang van dezelfde datum opgeheven.
Wie? | Hoe? |
Dienst secretariaat | Uittreksel |
Dienst grondgebiedzaken | Uittreksel |
ABB | Digitaal loket |
Website | Uittreksel |
Openbare behandeling van agendapunt
Afvaardiging van een vertegenwoordiger in de themawerkgroep Zorg en Welzijn van het toekomstforum Halle-Vilvoorde - Beslissing
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Christophe Boulert (Gemeenteraadslid)
- Benjamin Daro (Gemeenteraadslid)
- Benjamin Desmet (Gemeenteraadslid)
- Yves Ghequiere (Gemeenteraadslid)
- Arlette Goossens (Gemeenteraadslid)
- Joëlle Grimmeau (Gemeenteraadslid)
- Gilles Hallez (Gemeenteraadslid)
- Charlotte Hollander (Gemeenteraadslid)
- Roel Leemans (Gemeenteraadslid)
- Cédric Letier (Gemeenteraadslid)
- Paul Opoczynski (Gemeenteraadslid)
- Damien Thiéry (Gemeenteraadslid)
- Monique Van Dieren (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Charlotte Houset (Gemeenteraadslid)
- Pierri Vercheval (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Roel Leemans
Secretaris: Veerle De Brael
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
Het voorstel van besluit artikel 1 - principe van afvaardiging
Aanwezigen tijdens de stemming
- Christophe Boulert
- Benjamin Daro
- Benjamin Desmet
- Yves Ghequiere
- Arlette Goossens
- Joëlle Grimmeau
- Gilles Hallez
- Charlotte Hollander
- Charlotte Houset
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Opoczynski
- Damien Thiéry
- Monique Van Dieren
- Pierri Vercheval
Effectieve stemmers
- Christophe Boulert
- Benjamin Daro
- Benjamin Desmet
- Yves Ghequiere
- Arlette Goossens
- Joëlle Grimmeau
- Gilles Hallez
- Charlotte Hollander
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Opoczynski
- Damien Thiéry
- Monique Van Dieren
Totaal aantal voorstanders: 12
Totaal aantal tegenstanders: 1
Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Voorstanders
- Christophe Boulert
- Benjamin Daro
- Benjamin Desmet
- Yves Ghequiere
- Arlette Goossens
- Joëlle Grimmeau
- Gilles Hallez
- Charlotte Hollander
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Opoczynski
- Monique Van Dieren
Tegenstanders
- Damien Thiéry
Met als gevolg,
Goedgekeurd
De leden van de raad stemmen geheim
Het voorstel van besluit artikel 2 - vertegenwoordiger
Aanwezigen tijdens de stemming
- Christophe Boulert
- Benjamin Daro
- Benjamin Desmet
- Yves Ghequiere
- Arlette Goossens
- Joëlle Grimmeau
- Gilles Hallez
- Charlotte Hollander
- Charlotte Houset
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Opoczynski
- Damien Thiéry
- Monique Van Dieren
- Pierri Vercheval
Effectieve stemmers
- Christophe Boulert
- Benjamin Daro
- Benjamin Desmet
- Yves Ghequiere
- Arlette Goossens
- Joëlle Grimmeau
- Gilles Hallez
- Charlotte Hollander
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Opoczynski
- Damien Thiéry
- Monique Van Dieren
Totaal aantal voorstanders: 12
Totaal aantal tegenstanders: 1
Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg,
Goedgekeurd
De leden van de raad stemmen geheim
Het voorstel van besluit artikel 3 - plaatsvervanger
Aanwezigen tijdens de stemming
- Christophe Boulert
- Benjamin Daro
- Benjamin Desmet
- Yves Ghequiere
- Arlette Goossens
- Joëlle Grimmeau
- Gilles Hallez
- Charlotte Hollander
- Charlotte Houset
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Opoczynski
- Damien Thiéry
- Monique Van Dieren
- Pierri Vercheval
Effectieve stemmers
- Christophe Boulert
- Benjamin Daro
- Benjamin Desmet
- Yves Ghequiere
- Arlette Goossens
- Joëlle Grimmeau
- Gilles Hallez
- Charlotte Hollander
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Opoczynski
- Damien Thiéry
- Monique Van Dieren
Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
Openbare titel besluit:
Afvaardiging van een vertegenwoordiger in de themawerkgroep Zorg en Welzijn van het toekomstforum Halle-Vilvoorde - Beslissing
Korte openbare beschrijving:
Het lokaal bestuur besluit om een vertegenwoordiger en plaatsvervanger af te vaardigen in de themawerkgroep Zorg en Welzijn. De heer Philippe Thiéry, voorzitter OCMW-raad, wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger van het lokaal bestuur in de themawerkgroep Zorg en Welzijn van het Toekomstforum Halle-Vilvoorde. De heer Cédric Letier, schepen, wordt afgevaardigd als plaatsvervanger wanneer de vertegenwoordiger niet aanwezig kan zijn op het overleg van de themawerkgroep Zorg en Welzijn van het Toekomstforum Halle-Vilvoorde.
De gemeenteraad,
Juridische context
- De oprichting van het Toekomstforum Halle-Vilvoorde dd. 25 februari 2015 waarbinnen het burgemeestersoverleg plaatsvindt.
De oprichting van themawerkgroepen binnen dit toekomstforum, meer bepaald de themawerkgroep Zorg en Welzijn.
- De begeleidende nota dd. 14 november 2022 omtrent een afvaardiging naar deze themawerkgroep zorg en Welzijn.
- Het decreet over het lokaal bestuur
Feitelijke context en argumentatie
- Zoals omschreven in de begeleidende nota wordt de themawerkgroep Zorg en Welzijn van het Toekomstforum Halle-Vilvoorde opnieuw samengesteld.
Elk lokaal bestuur binnen de regio Halle-Vilvoorde besluit of men een vertegenwoordiger (en plaatsvervanger) wenst af te vaardigen naar deze themawerkgroep. Dit is een mandataris, bij voorkeur bevoegd voor het domein welzijn (schepen van Welzijn, voorzitter BCSD, …).
Het gaat om een onbezoldigd mandaat. De themawerkgroep zal zo’n 4 maal per jaar bijeen komen.
Aan het college voor burgemeester en schepenen / vast bureau werd bijgevolg gevraagd of men een vertegenwoordiger en plaatsvervanger wenst af te vaardigen en zo ja, de namen te bezorgen aan de Welzijnskoepel West-Brabant.
- Dit punt werd geagendeerd op het college van 6 december 2022 maar er kon op dat moment geen beslissing genomen worden bij gebrek aan consensus tussen de leden van het college
- Artikel 107 van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat in de randgemeenten het college van burgemeester en schepenen bij consensus beslist en dat bij gebrek aan consensus de zaak door de burgemeester aan de gemeenteraad wordt voorgelegd
- Volgens art. 34 van het decreet over het lokaal bestuur moet over de aanwijzing in de gemeenteraad van de vertegenwoordigers van de gemeente in overlegorganen en in de organen van andere rechtspersonen en feitelijke verenigingen geheim gestemd worden
- Gaat over tot geheime stemming waaruit blijkt dat op 13 stembriefjes, 12 ja-stemmen en 1 nee-stem werden uitgebracht op naam van Philippe Thiéry als effectieve vertegenwoordiger
- Gaat over tot geheime stemming waaruit blijkt dat op 13 stembriefjes, 13 ja-stemmen werden uitgebracht op naam van Cédric Letier als plaatsvervanger
Beslissing
Artikel 2
De heer Philippe Thiéry, voorzitter ocmw-raad, wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger van het lokaal bestuur in de themawerkgroep Zorg en Welzijn van het Toekomstforum Halle-Vilvoorde.
Artikel 3
De heer Cédric Letier, schepen, wordt afgevaardigd als plaatsvervanger wanneer de vertegenwoordiger niet aanwezig kan zijn op het overleg van de themawerkgroep Zorg en Welzijn van het Toekomstforum Halle-Vilvoorde.
Artikel 4
Deze beslissing wordt gecommuniceerd aan:Wie? Hoe? Dienst secretariaat Uittreksel OCMW Linkebeek Uittreksel Welzijnskoepel West-Brabant Uittreksel
Openbare behandeling van agendapunt
Lokaal toewijzingsreglement doelgroep ouderen
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Christophe Boulert (Gemeenteraadslid)
- Benjamin Daro (Gemeenteraadslid)
- Benjamin Desmet (Gemeenteraadslid)
- Yves Ghequiere (Gemeenteraadslid)
- Arlette Goossens (Gemeenteraadslid)
- Joëlle Grimmeau (Gemeenteraadslid)
- Gilles Hallez (Gemeenteraadslid)
- Charlotte Hollander (Gemeenteraadslid)
- Roel Leemans (Gemeenteraadslid)
- Cédric Letier (Gemeenteraadslid)
- Paul Opoczynski (Gemeenteraadslid)
- Damien Thiéry (Gemeenteraadslid)
- Monique Van Dieren (Gemeenteraadslid)
- Pierri Vercheval (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Charlotte Houset (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Roel Leemans
Secretaris: Veerle De Brael
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
Het voorstel van besluit
Aanwezigen tijdens de stemming
- Christophe Boulert
- Benjamin Daro
- Benjamin Desmet
- Yves Ghequiere
- Arlette Goossens
- Joëlle Grimmeau
- Gilles Hallez
- Charlotte Hollander
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Opoczynski
- Damien Thiéry
- Monique Van Dieren
- Pierri Vercheval
Effectieve stemmers
- Christophe Boulert
- Benjamin Daro
- Benjamin Desmet
- Yves Ghequiere
- Arlette Goossens
- Joëlle Grimmeau
- Gilles Hallez
- Charlotte Hollander
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Opoczynski
- Damien Thiéry
- Monique Van Dieren
- Pierri Vercheval
Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
Openbare titel besluit:
Lokaal toewijzingsreglement doelgroep ouderen
Korte openbare beschrijving:
Dit toewijzingsreglement ouderen geeft de voorrang aan 65-plussers bij de toewijzing van de woningen, met toepassing van het kaderbesluit sociale huur van 12 oktober 2007, zoals nadien gewijzigd. Deze voorrang voor ouderen staat op dezelfde hoogte van toepassing als de voorrangsregel uit artikel 19, eerste lid, 1° kaderbesluit sociale huur (art. 6.27 van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021).
De gemeenteraad,
Juridische context
- Het decreet houdende de Vlaamse Wooncode
- artikel 6.11 tot en met 6.13 Vlaamse Codex Wonen
- Het kaderbesluit sociale huur van 12 oktober 2007, zoals gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 4 oktober 2013.
- Boek 6 van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (artikel 6.27 tot en met 6.29)
- De omzendbrief OMG/W 2020/04 opmaak van een lokaal toewijzingsreglement
- De collegebeslissing van 9 juli 2019 betreffende de totstandkomingsprocedure Lokaal Toewijzingsreglement voor ouderen
- De goedkeuring van dit voorstel tot toewijzingsreglement voor de doelgroep ouderen door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 14 november 2022
Feitelijke context en argumentatie
a.Wettelijke bepalingen: Decreet d.d. 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode (artikel 6.12, eerste lid, 4°, van de Vlaamse Codex Wonen van 2021)
Artikel 4 van de Vlaamse Wooncode formuleert de bijzondere doelstellingen van het woonbeleid. Men moet rekening houden met deze doelstellingen bij de opmaak van het toewijzingsreglement. Zo moet het toewijzingsreglement het recht op menswaardig wonen waarborgen, het leefbaar samenwonen bevorderen en gelijke kansen voor iedereen nastreven.
Artikel 95 bepaalt dat een toewijzingsreglement een lokale invulling kan geven aan de prioriteiten en toewijzingsregels die de Vlaamse Regering vaststelt.
Het Agentschap Wonen Vlaanderen controleert de wettigheid van het toewijzingsreglement en de Minister bevoegd voor Wonen keurt het lokaal toewijzingsreglement goed.
b.Wettelijke bepalingen: het besluit van de Vlaamse regering d.d. 12/10/2007 tot reglementering van het sociale huurstelsel ter uitvoering van titel VII van de Vlaamse Wooncode, ook genoemd het Kaderbesluit sociale huur (art. 6.27 van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021)
Elke verhuring die in aanmerking wil komen als sociaal verhuur dient te voldoen aan het kaderbesluit sociale huur. In principe dient elke sociale woning beschikbaar te zijn voor ieder die aan de voorwaarden voldoet. Maar volgens het kaderbesluit Sociale Huur is het in drie gevallen verantwoord om passende maatregelen uit te werken in een eigen toewijzingsreglement, dat afwijkt van de standaardtoewijzingsregels:
1.Men wil rekening houden met de lokale binding van de kandidaat-huurders;
2.Men wil rekening houden met de woonbehoeftigheid van specifieke doelgroepen;
3.Men wil werken aan de verstoorde of bedreigde leefbaarheid in bepaalde wijken of complexen.
Het opstellen van een toewijzingsreglement wordt bepaald door artikels 26 tot en met 29 van het besluit van de Vlaamse Regering tot reglementering van het sociale huurstelsel ter uitvoering van titel VII van de Vlaamse Wooncode.
c.Wettelijke bepalingen: omzendbrief W/2014/01, d.d. 23 januari 2014 betreffende de mogelijkheid van een verkorte procedure bij de opmaak van een lokaal toewijzingsreglement voor ouderen
Er werd door de minister een omzendbrief W/2014/01, d.d. 23/01/2014 gepubliceerd waarin beschreven staat hoe een lokaal toewijzingsreglement voor ouderen dient opgesteld te worden. Concreet zijn er 4 richtlijnen die gevolgd dienen te worden.
1.Doelgroepafbakening: de ondergrens dient minstens 65 jaar te zijn; optioneel kan men ervoor kiezen deze groep verder op te delen in bijvoorbeeld 75-plussers, 70-plussers en tot slot 65-plussers;
2.Toegankelijkheid: men kan niet elke woning uit het patrimonium met voorrang toewijzen aan 65-plussers op basis van een lokaal toewijzingsreglement; de woningen die bij voorrang aan deze doelgroep kunnen worden toegewezen, moeten goed toegankelijk zijn; ze zijn minimaal gelijkvloers of toegankelijk met een lift; om onderbezetting te vermijden, mogen de woningen maximaal 2 slaapkamers hebben;
3.Patrimoniumgrens: niet heel het patrimonium mag enkel aan één doelgroep verhuurd worden, het is beperkt;
4.Procedure: er moeten verschillende stukken aan het toezicht afgeleverd worden (o.a. gemeentelijke beslissing, het verslag van het LWO);
Collegebeslissing van 9 juli 2019 betreffende de totstandkomingsprocedure Lokaal Toewijzingsreglement voor ouderen
Het lokaal woonoverleg van 29 november 2022 gaf een gunstig advies over dit Lokaal Toewijzingsreglement ouderen;
Beslissing
Dit toewijzingsreglement ouderen geeft de voorrang aan 65-plussers bij de toewijzing van de woningen, met toepassing van het kaderbesluit sociale huur van 12 oktober 2007, zoals nadien gewijzigd. Deze voorrang voor ouderen staat op dezelfde hoogte van toepassing als de voorrangsregel uit artikel 19, eerste lid, 1° kaderbesluit sociale huur (art. 6.27 van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021)
De voorrang wordt toegepast op basis van het sjabloon, dat integraal deel uitmaakt van dit besluit en zoals voorgeschreven door de omzendbrief van 23/1/2014 betreffende het lokaal toewijzingsreglement voor ouderen:
Sjabloon voor de aanvraaq tot goedkeurinq van een lokaal toewijzinqsreglement voor ouderen
1. Omschrijving van de doelgroep
Alleenstaanden of koppels vanaf de leeftijd van 65 jaar op het ogenblik van de aanvraag. Bij een koppel volstaat het dat één van beiden 65 jaar is of meer.
2. Grootte van de doelgroep
Met dit toewijzingsreglement ouderen dat conform de omzendbrief W/2014/01 van 23 januari 2014 wordt opgemaakt, beoogt Linkebeek een aantal sociale huurwoningen bij voorrang toe te wijzen aan ouderen omdat zij specifieke problemen ondervinden om een aangepaste en betaalbare woning te vinden op de lokale woningmarkt.
Ouderen wordt gedefinieerd als personen vanaf 65 jaar (bij een koppel volstaat het dat één van de beide partners 65 jaar of ouder is).
3.Patrimonium dat bij voorrang wordt toegewezen aan oudere Eengezinswoning aantal slaapkamers Appartement aantal slaapkamers Totaal 1 2 3 4 5 studio 1 2 3 4 Totaal WPZ (OCMW) - Hof Roger Thiéry 0 0 0 0 0 0 12 0 0 0 12 Totaal WPZ(Providentia) Molenstraat 0 0 0 0 0 0 6 8 5 0 19 Totaal aantal 0 0 0 0 0 0 18 8 5 0 31 Voorbehouden voorouderen WPZ (OCMW) - Hof Roger Thiéry 0 o o 0 o o 6 o o o 6 Voorbehouden voorouderen WPZ (Providentia) Molenstraat 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 Totaal voorbehouden woningenvoor ouderen 6 6
Totaal patrimonium | 31 |
1/4e van totaal patrimonium | 7,75 |
Totaal studio's, 1 en 2 slaapkamers | 26 |
1/3e van totaal studio's, 1 en 2 slaapkamers | 8,6 |
Totaal voorbehouden voor ouderen | 6 |
4. Motivatie voor de keuze van het voorbehouden patrimonium (Ligging, aard van de woning,...)
De woningen die voorbehouden worden voor ouderen zijn aangepast aan de specifieke noden van bejaarden: ze liggen op het gelijkvloers, er zijn geen drempels/trappen, hebben aangepast sanitair,...
Bovendien zijn deze woningen gelegen nabij verschillende winkels en openbaar vervoer. Het Hof Roger Thiéry bevindt zich in de onmiddellijke nabijheid van diverse winkels, en er is ook een bankfiliaal dichtbij. Het treinstation “Moensberg” is op 13 minuten wandelen gelegen van het Hof Roger Thiéry en is er een ruim aanbod aan openbaar vervoer (trams en bussen)..
5. Eventuele flankerende maatregelen ten behoeve van de doelgroep
Elke aanvraag voor één van de 6 appartementen gelegen te Hof Roger Thiéry kan begeleid worden door een sociaal assistent van het OCMW. De bewoners kunnen met hun hulpvragen ook steeds bij deze assistenten terecht.
Het groenonderhoud van het naastgelegen parkje wordt verzorgd door de gemeente Linkebeek.
Momenteel zijn er in Linkebeek nog geen service-flats. Wel is er een woon- en zorgcentrum, maar dit is een privaat rust- en verzorgingstehuis, dus niet enkel bedoeld voor ouderen (ook invaliden en zwaar zorgbehoevenden). Dit zorgcentrum is bovendien relatief klein met 58 bewoners. Met dit lokaal toewijzingsreglement zal er aan de noden van deze doelgroep tegemoet gekomen worden.
Bijlage 1: Adressenlijst van de woningen die bij voorrang zullen worden toegewezen aan senioren
Onderstaande woningen, gelegen te Linkebeek, worden bij voorrang toegewezen aan 65-plussers.
Straat | Adres | Postcode | Gemeente | Type woning | verdiep |
Hof Roger Thiery | 11/1 | 1630 | Linkebeek | appartement | GV |
Hof Roger Thiery | 12/1 | 1630 | Linkebeek | appartement | GV |
Hof Roger Thiery | 13/1 | 1630 | Linkebeek | appartement | GV |
Hof Roger Thiery | 14/1 | 1630 | Linkebeek | appartement | GV |
Hof Roger Thiery | 15/1 | 1630 | Linkebeek | appartement | GV |
Hof Roger Thiery | 16/1 | 1630 | Linkebeek | appartement | GV |
Deze beslissing wordt gecommuniceerd aan:
Wie | Hoe |
Dienst patrimonium Ocmw | Uittreksel |
Mevrouw Storms | Mail / brief + uittreksel Hildegardis.storms@vlaanderen.be |
Vlaamse overheid Agentschap Wonen-Vlaanderen Afdeling Woonbeleid Herman Teirlinckgebouw Havenlaan 88 bus 40D 1000 Brussel + | Uittreksel + administratief dossier voor aanvraag per brief + digitaal op lokaaltoewijzingsreglement.wonen@vlaanderen.be |
Beheerder Woonpunt Zennevallei | Mail / brief + uittreksel |
Administratie Gemeente | Uittreksel |
Openbare behandeling van agendapunt
Archiefbeheer - Samenwerkingsovereenkomst met Welzijnskoepel West-Brabant
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Christophe Boulert (Gemeenteraadslid)
- Benjamin Daro (Gemeenteraadslid)
- Benjamin Desmet (Gemeenteraadslid)
- Yves Ghequiere (Gemeenteraadslid)
- Arlette Goossens (Gemeenteraadslid)
- Joëlle Grimmeau (Gemeenteraadslid)
- Gilles Hallez (Gemeenteraadslid)
- Charlotte Hollander (Gemeenteraadslid)
- Roel Leemans (Gemeenteraadslid)
- Cédric Letier (Gemeenteraadslid)
- Paul Opoczynski (Gemeenteraadslid)
- Damien Thiéry (Gemeenteraadslid)
- Monique Van Dieren (Gemeenteraadslid)
- Pierri Vercheval (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Charlotte Houset (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Roel Leemans
Secretaris: Veerle De Brael
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
Het voorstel van besluit
Aanwezigen tijdens de stemming
- Christophe Boulert
- Benjamin Daro
- Benjamin Desmet
- Yves Ghequiere
- Arlette Goossens
- Joëlle Grimmeau
- Gilles Hallez
- Charlotte Hollander
- Charlotte Houset
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Opoczynski
- Damien Thiéry
- Monique Van Dieren
- Pierri Vercheval
Effectieve stemmers
- Christophe Boulert
- Benjamin Daro
- Benjamin Desmet
- Yves Ghequiere
- Arlette Goossens
- Joëlle Grimmeau
- Gilles Hallez
- Charlotte Hollander
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Opoczynski
- Damien Thiéry
- Monique Van Dieren
- Pierri Vercheval
Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
Openbare titel besluit:
Archiefbeheer - Samenwerkingsovereenkomst met Welzijnskoepel West-Brabant
Korte openbare beschrijving:
De "Samenwerkingsovereenkomst Archiefbeheer" met de Welzijnskoepel West-Brabant, met maatschappelijke zetel te 1742 Ternat, Kapelleveld 8 wordt goedgekeurd. De collegebeslissing terzake van 29 november 2022 wordt bekrachtigd.
De gemeenteraad,
Juridische context
- De Archiefwet van 24 juni 1955
- Het Bestuursdecreet
- Het decreet over het lokaal bestuur
Feitelijke context en argumentatie
- Archiefdocumenten dienen bijgehouden te worden omdat ze voor de organisatie belangrijk zijn voor het voeren van een efficiënte bedrijfsvoering, met het oog op verantwoording en bewijsvoering van het beleid en omwille van de cultuurhistorische betekenis voor de maatschappij in zijn geheel
- Het OCMW van Linkebeek is lid van de Welzijnskoepel West-Brabant
- De Welzijnskoepel West-Brabant biedt een aantal activiteiten aan waar het openbaar bestuur gebruik kan van maken om haar doelstellingen te bereiken
- Binnen het dienstenpakket van de Welzijnskoepel West-Brabant wordt er een archivaris ter beschikking gesteld
- Het OCMW van Linkebeek doet via de Welzijnskoepel West-Brabant reeds beroep op een archivaris. Het is raadzaam om dezelfde archivaris aan te stellen voor zowel gemeente als OCMW
- Voor de gemeentelijke werking is het aangewezen om deze dienstverlening 1 dag/maand af te nemen
- Gelet op het ontwerp van "Samenwerkingsovereenkomst Archiefbeheer"
- De samenwerkingsovereenkomst werd reeds goedgekeurd door het college op datum van 29 november 2022 en deze beslissing dient nog bekrachtigd te worden door de gemeenteraad.
- De kostenraming voor deze dienstverlening bedraagt € 5.456 op jaarbasis
- Deze uitgave werd voorzien in de aanpassing 1/2022 van het meerjarenplan 2020-2025 in het exploitatiebudget onder budgetcode GBB-01/0113-00/61399999/GEMEENTE/BESTUUR/IP-GEEN
Beslissing
Wie? | Hoe? |
Dienst secretariaat | Uittreksel |
Financiële dienst | Uittreksel |
Welzijnskoepel West-Brabant | Uittreksel |
Openbare behandeling van agendapunt
Ondersteuning bij milieuhandhaving door de intercommunale Haviland
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Christophe Boulert (Gemeenteraadslid)
- Benjamin Daro (Gemeenteraadslid)
- Benjamin Desmet (Gemeenteraadslid)
- Yves Ghequiere (Gemeenteraadslid)
- Arlette Goossens (Gemeenteraadslid)
- Joëlle Grimmeau (Gemeenteraadslid)
- Gilles Hallez (Gemeenteraadslid)
- Charlotte Hollander (Gemeenteraadslid)
- Roel Leemans (Gemeenteraadslid)
- Cédric Letier (Gemeenteraadslid)
- Paul Opoczynski (Gemeenteraadslid)
- Damien Thiéry (Gemeenteraadslid)
- Monique Van Dieren (Gemeenteraadslid)
- Pierri Vercheval (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Charlotte Houset (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Roel Leemans
Secretaris: Veerle De Brael
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
Het voorstel van besluit
Aanwezigen tijdens de stemming
- Christophe Boulert
- Benjamin Daro
- Benjamin Desmet
- Yves Ghequiere
- Arlette Goossens
- Joëlle Grimmeau
- Gilles Hallez
- Charlotte Hollander
- Charlotte Houset
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Opoczynski
- Damien Thiéry
- Monique Van Dieren
- Pierri Vercheval
Effectieve stemmers
- Christophe Boulert
- Benjamin Daro
- Benjamin Desmet
- Yves Ghequiere
- Arlette Goossens
- Joëlle Grimmeau
- Gilles Hallez
- Charlotte Hollander
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Opoczynski
- Damien Thiéry
- Monique Van Dieren
- Pierri Vercheval
Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
Openbare titel besluit:
Ondersteuning bij milieuhandhaving door de intercommunale Haviland
Korte openbare beschrijving:
De gemeenteraad bekrachtigt de collegebeslissing van 6 december 2022 waarbij beslist werd om via Haviland een beroep te doen op ondersteuning bij milieuhandhaving.
De gemeenteraad,
Bevoegdheid
De artikelen 40, 41 en 56 van het decreet over het lokaal bestuur
Juridische context
- Het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, titel XVI 'Toezicht, handhaving en veiligheidsmaatregelen'
- Het besluit van de Vlaamse regering van 12 december 2008 tot uitvoering van titel XVI van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid
- De van kracht zijnde statuten van Haviland blijkens buitengewone algemene vergadering van 26 april 2017 zoals gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad op 06 juni 2017
- De collegebeslissing van 6 december 2022 met betrekking tot ondersteuning bij milieuhandhaving door de intercommunale Haviland
Feitelijke context en argumentatie
- De gemeente is in de mogelijkheid om als deelnemer van Haviland en als dienstverlenende vereniging beroep te doen op de diensten van haar intercommunale. Vanwege de complexiteit van milieuhandhaving is het aangewezen om de gemeentelijke milieudienst te ondersteunen door een extern orgaan bij milieutoezicht.
Handhaving vormt het sluitstuk van elke regelgeving. Zonder het inzetten op handhaving bestaat de kans dat het gekozen beleid dode letter blijft. Milieutoezichthouders hebben tal van bevoegdheden zoals het uitvoeren van controles bij bedrijven, het nakijken van vergunningen, het opvolgen van klachten en het onderzoeken van lozingen.
Naast reactieve controles (naar aanleiding van klachten) wordt ook ingezet op preventief en proactief handelen, in functie van het voorkomen van milieumisdrijven en -inbreuken. De formele taken inzake handhaving zijn opgenomen in het handhavingsdecreet.
- Het college heeft op 6 december 2022 een beslissing genomen betreffende de ondersteuning bij milieuhandhaving door de intercommunale Haviland. De onderhavige beslissing dient nog door de gemeenteraad te worden bekrachtigd
- De toekenning via het in-house principe van voornoemde opdracht aan Haviland heeft als voordeel dat er in het beginsel, behoudens andersluidend standpunt van de btw-administratie, op de door de eigen personeelsleden van Haviland geleverde prestaties geen btw zal worden doorgerekend naar de gemeente. Op alle andere prestaties en kosten blijft btw uiteraard wel verschuldigd.
- De door Haviland gepresteerde uren worden aangerekend op basis van een open boekhouding, waarbij de opdrachtgever een stand van zaken kan opvragen.
Volgende uurlonen worden gehanteerd (toestand op 01/12/2022):
•Projectleider: € 103,00
•Jurist: € 111,00
Waar nodig wordt de verantwoordelijke/projectleider ondersteund door een gespecialiseerde jurist. Voor zover deze noodzakelijke ondersteuning binnen de afwerking van een bepaald dossier de grens van 5 uur overschrijdt, vraagt de handhaver toestemming aan de Opdrachtgever om op deze ondersteuning een beroep te doen.
Voor prestaties die uitgevoerd worden op een locatie buiten de kantoren van Haviland wordt een forfaitaire verplaatsingskost van 10,00 euro per aansluitende prestatie aangerekend.
Bovenstaande tarieven zijn van toepassing tijdens de kantooruren van 7.30 u. tot 18 u. Voor de prestaties die moeten worden geleverd buiten de kantooruren tijdens de normale werkdagen en op zaterdag, zondag en feestdagen, wordt dit tarief met 50% verhoogd.
- De hier opgegeven uurlonen zijn gekoppeld aan de indexaanpassing van de lonen zoals toepasselijk in de openbare sector. Alle andere lasten, zoals verplaatsingskosten, uitrustingskosten, enz. zijn begrepen in deze uurprijs.
- De uitgave voor deze opdracht is voorzien op het exploitatiebudget van 2022 en volgende jaren onder de code 2021/AC-1.2.11/0390-00/61310020/GEMEENTE/IP-GEEN.
Beslissing
De gemeenteraad bekrachtigt de collegebeslissing van 6 december 2022 waarbij beslist werd om via Haviland een beroep te doen op ondersteuning bij milieuhandhaving.
De toegewezen diensten zullen middels het “in-house principe” door Haviland worden gepresteerd en aangerekend in regie op basis van een open boekhouding.
De uitvoering van deze diensten gebeurt overeenkomstig de in bijlage toegevoegde overeenkomst.
De geaccrediteerde personeelsleden van Haviland worden aangesteld als intergemeentelijk toezichthouder milieu overeenkomstig de bepalingen van de samenwerkingsovereenkomst voor milieuhandhaving afgesloten tussen Linkebeek en Haviland.
Wie? | Hoe? |
Haviland | Uittreksel |
Dienst grondgebiedzaken | Uittreksel |
Dienst secretariaat | Uittreksel |
Financiële dienst | Uittreksel |
Openbare behandeling van agendapunt
Indexering voor restafvalzakken door Intradura
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Christophe Boulert (Gemeenteraadslid)
- Benjamin Daro (Gemeenteraadslid)
- Benjamin Desmet (Gemeenteraadslid)
- Yves Ghequiere (Gemeenteraadslid)
- Arlette Goossens (Gemeenteraadslid)
- Joëlle Grimmeau (Gemeenteraadslid)
- Gilles Hallez (Gemeenteraadslid)
- Charlotte Hollander (Gemeenteraadslid)
- Roel Leemans (Gemeenteraadslid)
- Cédric Letier (Gemeenteraadslid)
- Paul Opoczynski (Gemeenteraadslid)
- Damien Thiéry (Gemeenteraadslid)
- Monique Van Dieren (Gemeenteraadslid)
- Pierri Vercheval (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Charlotte Houset (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Roel Leemans
Secretaris: Veerle De Brael
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
Het voorstel van besluit
Aanwezigen tijdens de stemming
- Christophe Boulert
- Benjamin Daro
- Benjamin Desmet
- Yves Ghequiere
- Arlette Goossens
- Joëlle Grimmeau
- Gilles Hallez
- Charlotte Hollander
- Charlotte Houset
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Opoczynski
- Damien Thiéry
- Monique Van Dieren
- Pierri Vercheval
Effectieve stemmers
- Christophe Boulert
- Benjamin Daro
- Benjamin Desmet
- Yves Ghequiere
- Arlette Goossens
- Joëlle Grimmeau
- Gilles Hallez
- Charlotte Hollander
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Opoczynski
- Damien Thiéry
- Monique Van Dieren
- Pierri Vercheval
Totaal aantal voorstanders: 4
Totaal aantal tegenstanders: 6
Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 4
Voorstanders
- Benjamin Daro
- Benjamin Desmet
- Cédric Letier
- Pierri Vercheval
Tegenstanders
- Yves Ghequiere
- Arlette Goossens
- Joëlle Grimmeau
- Gilles Hallez
- Paul Opoczynski
- Damien Thiéry
Onthoudingen, blanco of ongeldig
- Christophe Boulert
- Charlotte Hollander
- Roel Leemans
- Monique Van Dieren
Met als gevolg,
Afgekeurd
Openbare titel besluit:
Indexering voor restafvalzakken door Intradura
Korte openbare beschrijving:
De gemeenteraad verwerpt principieel de door Intradura voorgestelde indexering van 15% van de prijs van de restafvalzakken, die door een aanpassing aan het belastingreglement contantbelasting op de inzameling van gemeentelijke huishoudelijke afvalstoffen (en vergelijkbare afvalstoffen) doorgevoerd zou kunnen worden, op voorwaarde dat alle andere vennoten unaniem akkoord gaan.
De gemeenteraad,
Bevoegdheid
·De artikelen 40, 41 § 14 van het decreet over het lokaal bestuur
Juridische context
- Het decreet betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (het Materialendecreet)
- Het besluit van de Vlaamse regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA)
- Het besluit van de Vlaamse regering van 16 september 2016 tot vaststelling van het Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval
- De beheersoverdracht die de gemeente heeft verleend aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband Intradura
- De beslissing van de gemeenteraad van 1 februari 2016 houdende de goedkeuring van het politiereglement en in het bijzonder hoofdstuk II, afdeling 6 omtrent de verwijdering van bepaalde afvalstoffen
De beslissing van de gemeenteraad van 25 november 2019 betreffende de goedkeuring van de invoering unizak van Intradura ter vervanging van de bestaande rest- en GFT-zakken.
De beslissing van de gemeenteraad van 16 december 2019 betreffende de goedkeuring van het retributiereglement op de gemeentelijke huisvuilzakken.
De beslissing van de gemeenteraad van 30 november 2020 betreffende de goedkeuring van de logistieke ontzorging PMD-zakken door Intradura.
De beslissing van de gemeenteraad van 20 december 2021 betreffende de goedkeuring van de contantbelasting op de inzameling van gemeentelijke huishoudelijke afvalstoffen (en vergelijkbare afvalstoffen) van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2025
Feitelijke context en argumentatie
·Intradura, de intercommunale die instaat voor het afvalbeheer van de gemeente, heeft op 22 november 2022 een schrijven gericht aan de vennoten waarin een indexering van de restafvalzakken wordt voorgelegd van 15%.
De prijsverhoging is het gevolg van het hoge arbeidsintensieve karakter van de verwerkingsactiviteiten, de hoge behoefte aan energie en brandstof en de stijgende loon- en energiekosten.- Indien alle vennoten akkoord gaan met het voorstel kan de indexering nadien doorgevoerd worden via een aanpassing aan het belastingreglement contantbelasting op de inzameling van gemeentelijke huishoudelijke afvalstoffen (en vergelijkbare afvalstoffen). De restafvalzak is een intergemeentelijke afvalzak en de beslissing dient dus unaniem door alle vennoten genomen te worden.
- Het Materialendecreet bevat een aantal passages over het harmoniseren en innen van gemeentelijke afvalbelastingen. Deze bepalingen worden verder geconcretiseerd in het uitvoeringsbesluit VLAREMA. Dit bevat een terugnameplicht voor huishoudelijk verpakkingsafval dat minstens papier en karton, hol glas en plastic flessen en flacons, metalen verpakkingen en drankkartons selectief moeten worden ingezameld. Ter bescherming van het leefmilieu is het noodzakelijk om het huishoudelijk afval tot een minimum te beperken en het afval maximaal selectief in te zamelen. De prioriteit dient verleend te worden aan afvalvoorkoming en hergebruik van afvalstoffen. In tweede instantie dient het huishoudelijk afval maximaal selectief ingezameld te worden. Er wordt gestreefd om de inzameling van het huishoudelijk afval in de gemeenten zo optimaal mogelijk op elkaar af te stemmen.
De gemeente moet in overeenstemming met haar gemeentelijke zorgplicht zoals bepaald in artikel 26 van het decreet betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, het niet aanbieden van huisvuil via de gemeentelijke inzamelkanalen en bijgevolg ontwijkgedrag (zoals sluikstorten, sluikstoken, afvaltoerisme naar buurgemeenten, afvaltoerisme naar de werkgever, …) maximaal voorkomen.
·Vlaanderen hanteert het principe ‘de vervuiler betaalt’, hierbij is het raadzaam om de goede sorteerder buiten schot te laten. Daarom zouden, vanaf 1/1/2023, enkel de prijzen van de afvalzakken restafval geïndexeerd worden met 15%:
Het huisvuil wordt huis-aan-huis ingezameld door middel van intergemeentelijke restafvalzakken van 60L, 30L en 15L.
Ten gevolge van de indexering zouden de tarieven voor restafvalzakken aangepast worden als volgt :
− Een rol van 10 x 60L kost € 20,00 en zou vanaf 1 januari 2023 verhoogd worden naar € 23,00;
− Een rol van 10 x 30L kost € 10,00 en zou vanaf 1 januari 2023 verhoogd worden naar € 11,50;
− Een rol van 10 x 15L kost € 5,00 en zou vanaf 1 januari 2023 verhoogd worden naar € 5,75.- Deze indexering van 15% op de restafvalzak wordt in voorkomend geval opgenomen in de berekening inkomsten ten goede van de begroting van de vennoten
- In eerste instantie wordt aan de gemeenteraad gevraagd om een principieel standpunt ter zake in te nemen
Beslissing
Wie? | Hoe? |
Intradura | Uittreksel via mail |
Dienst grondgebiedzaken | Uittreksel |
Dienst secretariaat | Uittreksel |
Openbare behandeling van agendapunt
Toelage aan Bibliothèque des Jeunes ter gelegenheid van hun 50-jarig bestaan
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Christophe Boulert (Gemeenteraadslid)
- Benjamin Daro (Gemeenteraadslid)
- Benjamin Desmet (Gemeenteraadslid)
- Yves Ghequiere (Gemeenteraadslid)
- Joëlle Grimmeau (Gemeenteraadslid)
- Gilles Hallez (Gemeenteraadslid)
- Charlotte Hollander (Gemeenteraadslid)
- Roel Leemans (Gemeenteraadslid)
- Cédric Letier (Gemeenteraadslid)
- Paul Opoczynski (Gemeenteraadslid)
- Damien Thiéry (Gemeenteraadslid)
- Monique Van Dieren (Gemeenteraadslid)
- Pierri Vercheval (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Arlette Goossens (Gemeenteraadslid)
- Charlotte Houset (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Roel Leemans
Secretaris: Veerle De Brael
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
Het voorstel van besluit
Aanwezigen tijdens de stemming
- Christophe Boulert
- Benjamin Daro
- Benjamin Desmet
- Yves Ghequiere
- Arlette Goossens
- Joëlle Grimmeau
- Gilles Hallez
- Charlotte Hollander
- Charlotte Houset
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Opoczynski
- Damien Thiéry
- Monique Van Dieren
- Pierri Vercheval
Effectieve stemmers
- Christophe Boulert
- Benjamin Daro
- Benjamin Desmet
- Yves Ghequiere
- Joëlle Grimmeau
- Gilles Hallez
- Charlotte Hollander
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Opoczynski
- Damien Thiéry
- Monique Van Dieren
- Pierri Vercheval
Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
Openbare titel besluit:
Toelage aan Bibliothèque des Jeunes ter gelegenheid van hun 50-jarig bestaan
Korte openbare beschrijving:
Er wordt een buitengewone subsidie van € 2.290 toegekend aan Bibliothèque des Jeunes ter gelegenheid van hun 50-jarig bestaan.
De gemeenteraad,
Juridische context
Het DLB van 22 december 2017
De wet van 16 juli 1973, tot waarborg van de filosofische en ideologische strekkingen, inzonderheid de artikels 10 en 14
Feitelijke context en argumentatie
De Bibliothèque des Jeunes bestaat dit jaar 50 jaar. Deze verjaardag werd gevierd met extra activiteiten, waardoor de vereniging ook extra kosten heeft.
- Het gemeentebestuur is van oordeel dat ter gelegenheid van dit jubileum een buitengewone toelage van € 2.290 toegekend kan worden
Buitengewone nominatieve subsidies dienen te worden goedgekeurd door de gemeenteraad
Financiële gevolgen
In het meerjarenplan 2020-2025 zijn de nodige budgetten hiervoor voorzien in het exploitatiebudget onder 2022/AC-1.1.12/0739-00/64990000/GEMEENTE/BESTUUR/IP-geen
Beslissing
Er wordt een buitengewone subsidie van € 2.290 toegekend aan Bibliothèque des Jeunes ter gelegenheid van hun 50-jarig bestaan.
Wie? | Hoe? |
Dienst secretariaat | Uittreksel |
Dienst financiën | Uittreksel |
De voorzitter sluit de zitting op 19/12/2022 21:10 .
Opmerking bij punt 2 - Kennisneming budget 2023 Kerkfabriek Sint-Sebastiaan:
overeenkomstig de bepalingen van art. 27 § 1 van het decreet lokaal bestuur heeft mevr. Grimmeau de zitting verlaten tijdens de bespreking van dit punt.
Opmerking bij punt 9 - Toelage aan de Bibliothèque des Jeunes ter gelegenheid van hun 50-jarig bestaan:
overeenkomstig de bepalingen van art. 27 § 1 van het decreet lokaal bestuur heeft mevr. Goossens de zitting verlaten tijdens de bespreking van dit punt.
De voorzitter sluit de vergadering om 21u10.