Nieuwe pagina: bestuurseenheid.zittingen.zitting.uittreksels.detail.raw

Vlaanderen

publicatie.gelinkt-notuleren.vlaanderen.be Naar de hoofdinhoud

Type document
Uittreksel document

Openbare behandeling van agendapunt

Retributiereglement op de afgifte van fotokopieën van administratieve stukken (gepland)

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • Thibault Arnould ( Gemeenteraadslid )
  • Christophe Boulert ( Gemeenteraadslid )
  • Benjamin Daro ( Gemeenteraadslid )
  • Benjamin Desmet ( Gemeenteraadslid )
  • Yves Ghequiere ( Gemeenteraadslid )
  • Joëlle Grimmeau ( Gemeenteraadslid )
  • Gilles Hallez ( Gemeenteraadslid )
  • Charlotte Hollander ( Gemeenteraadslid )
  • Charlotte Houset ( Gemeenteraadslid )
  • Roel Leemans ( Gemeenteraadslid )
  • Cédric Letier ( Gemeenteraadslid )
  • Damien Thiéry ( Gemeenteraadslid )
  • Pierri Vercheval ( Gemeenteraadslid )
  • Mariette Wennmacher ( Gemeenteraadslid )

Afwezige leden

  • Paul Sedyn ( Gemeenteraadslid )

Voorzitter: Roel Leemans

Secretaris: Veerle De Brael

Stemmingen bij agendapunt

De leden van de raad stemmen openbaar

Het voorstel van besluit

Aanwezigen tijdens de stemming

  • Thibault Arnould ( Gemeenteraadslid )
  • Christophe Boulert ( Gemeenteraadslid )
  • Benjamin Daro ( Gemeenteraadslid )
  • Benjamin Desmet ( Gemeenteraadslid )
  • Yves Ghequiere ( Gemeenteraadslid )
  • Joëlle Grimmeau ( Gemeenteraadslid )
  • Gilles Hallez ( Gemeenteraadslid )
  • Charlotte Hollander ( Gemeenteraadslid )
  • Charlotte Houset ( Gemeenteraadslid )
  • Roel Leemans ( Gemeenteraadslid )
  • Cédric Letier ( Gemeenteraadslid )
  • Damien Thiéry ( Gemeenteraadslid )
  • Pierri Vercheval ( Gemeenteraadslid )
  • Mariette Wennmacher ( Gemeenteraadslid )

Effectieve stemmers

  • Thibault Arnould
  • Christophe Boulert
  • Benjamin Daro
  • Benjamin Desmet
  • Yves Ghequiere
  • Joëlle Grimmeau
  • Gilles Hallez
  • Charlotte Hollander
  • Charlotte Houset
  • Roel Leemans
  • Cédric Letier
  • Damien Thiéry
  • Pierri Vercheval
  • Mariette Wennmacher

Totaal aantal voorstanders: 14

Totaal aantal tegenstanders: 0

Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0

Voorstanders

  • Thibault Arnould
  • Christophe Boulert
  • Benjamin Daro
  • Benjamin Desmet
  • Yves Ghequiere
  • Joëlle Grimmeau
  • Gilles Hallez
  • Charlotte Hollander
  • Charlotte Houset
  • Roel Leemans
  • Cédric Letier
  • Damien Thiéry
  • Pierri Vercheval
  • Mariette Wennmacher

Met als gevolg,

Goedgekeurd

https://data.vlaanderen.be/id/concept/BesluitType/ba5922c9-cfad-4b2e-b203-36479219ba56https://data.vlaanderen.be/id/concept/BesluitType/e96ec8af-6480-4b32-876a-fefe5f0a3793

Openbare titel besluit:

Retributiereglement op de afgifte van fotokopieën van administratieve stukken vanaf 1 januari 2022 - Goedkeuring

 

Korte openbare beschrijving:

Er wordt een gemeentelijk retributierecht gevestigd voor de afgifte van afschriften of fotokopieën van administratieve stukken vanaf 1 januari 2022.


De gemeenteraad,


Bevoegdheid


Juridische context

  • Het Bestuursdecreet  van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur voor de openbare diensten

  • De beslissing van de gemeenteraad d.d. 16 december 2019 houdende de goedkeuring van het retributiereglement op de afgifte van fotokopieën van administratieve stukken



Feitelijke context en argumentatie

  • De toepassing op gemeentelijk vlak van de bepalingen van het Bestuursdecreet  van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur voor de openbare diensten brengt lasten mee voor de gemeente en daarom is het gepast hiervoor van de belanghebbenden een retributie te vragen

  • De bestaande beslissing van de gemeenteraad dient aangepast te worden aan de opmerkingen van het Agentschap Binnenlands Bestuur. Aan de tarieven verandert momenteel niets.




Beslissing
Artikel 1
 

Er wordt een gemeentelijk retributierecht gevestigd voor de afgifte van afschriften of fotokopieën van administratieve stukken vanaf 1 januari 2022.


Artikel 2
 

De retributie is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon die om de afgifte verzoekt van de desbetreffende afschriften of fotokopieën.



Artikel 3
 

Deze retributie wordt vastgesteld als volgt:

- 0,20 per bladzijde (formaat A 4)

- € 0,30 per bladzijde (formaat A 3).


Artikel 4
 

De retributie dient te worden gekweten bij het indienen van de aanvraag.  De betaling zal worden vastgesteld tegen afgifte van een kwitantie.  Bij ontstentenis van betaling zal het gevraagde afschrift of fotokopie niet worden afgeleverd.


Artikel 5
 

Er zal geen retributie worden geëist :

o  voor de afgifte van afschriften of fotokopieën aan een ander openbaar bestuur in het kader van de goede werking van de openbare diensten;

o  wanneer het gemeentebestuur in het kader van een wettelijke verplichting dient mee te werken aan taken van openbare orde of van algemeen belang;  

o  voor de afschriften of fotokopieën die gebeurlijk aan de gemeenteraadsleden worden verstrekt, bij toepassing van artikel 29 van het decreet lokaal bestuur.

Artikel 6
 

Huidig reglement treedt in werking met ingang van 1 januari 2022. Het vorige retributiereglement op de afgifte van fotokopieën van administratieve stukken van 16 december 2019 wordt met ingang van dezelfde datum opgeheven


Artikel 7

Deze beslissing wordt gecommuniceerd aan:

Wie?

Hoe?

Dienst secretariaat

Uittreksel

Dienst burgerzaken

Uittreksel

Technische dienst

Uittreksel

ABB

Digitaal loket

Website

Uittreksel