Nieuwe pagina: bestuurseenheid.zittingen.zitting.uittreksels.detail.raw

Vlaanderen

publicatie.gelinkt-notuleren.vlaanderen.be Naar de hoofdinhoud

Type document
Uittreksel document

Openbare behandeling van agendapunt

Belasting op de bank- en daarmee gelijkgestelde instellingen (gepland)

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • Thibault Arnould ( Gemeenteraadslid )
  • Christophe Boulert ( Gemeenteraadslid )
  • Benjamin Daro ( Gemeenteraadslid )
  • Benjamin Desmet ( Gemeenteraadslid )
  • Yves Ghequiere ( Gemeenteraadslid )
  • Joëlle Grimmeau ( Gemeenteraadslid )
  • Gilles Hallez ( Gemeenteraadslid )
  • Charlotte Hollander ( Gemeenteraadslid )
  • Charlotte Houset ( Gemeenteraadslid )
  • Roel Leemans ( Gemeenteraadslid )
  • Cédric Letier ( Gemeenteraadslid )
  • Damien Thiéry ( Gemeenteraadslid )
  • Pierri Vercheval ( Gemeenteraadslid )
  • Mariette Wennmacher ( Gemeenteraadslid )

Afwezige leden

  • Paul Sedyn ( Gemeenteraadslid )

Voorzitter: Roel Leemans

Secretaris: Veerle De Brael

Stemmingen bij agendapunt

De leden van de raad stemmen openbaar

Het voorstel van besluit

Aanwezigen tijdens de stemming

  • Thibault Arnould ( Gemeenteraadslid )
  • Christophe Boulert ( Gemeenteraadslid )
  • Benjamin Daro ( Gemeenteraadslid )
  • Benjamin Desmet ( Gemeenteraadslid )
  • Yves Ghequiere ( Gemeenteraadslid )
  • Joëlle Grimmeau ( Gemeenteraadslid )
  • Gilles Hallez ( Gemeenteraadslid )
  • Charlotte Hollander ( Gemeenteraadslid )
  • Charlotte Houset ( Gemeenteraadslid )
  • Roel Leemans ( Gemeenteraadslid )
  • Cédric Letier ( Gemeenteraadslid )
  • Damien Thiéry ( Gemeenteraadslid )
  • Pierri Vercheval ( Gemeenteraadslid )
  • Mariette Wennmacher ( Gemeenteraadslid )

Effectieve stemmers

  • Thibault Arnould
  • Christophe Boulert
  • Benjamin Daro
  • Benjamin Desmet
  • Yves Ghequiere
  • Joëlle Grimmeau
  • Gilles Hallez
  • Charlotte Hollander
  • Charlotte Houset
  • Roel Leemans
  • Cédric Letier
  • Damien Thiéry
  • Pierri Vercheval
  • Mariette Wennmacher

Totaal aantal voorstanders: 14

Totaal aantal tegenstanders: 0

Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0

Voorstanders

  • Thibault Arnould
  • Christophe Boulert
  • Benjamin Daro
  • Benjamin Desmet
  • Yves Ghequiere
  • Joëlle Grimmeau
  • Gilles Hallez
  • Charlotte Hollander
  • Charlotte Houset
  • Roel Leemans
  • Cédric Letier
  • Damien Thiéry
  • Pierri Vercheval
  • Mariette Wennmacher

Met als gevolg,

Goedgekeurd

https://data.vlaanderen.be/id/concept/BesluitType/8597e056-b96d-4213-ad4c-37338f2aaf35https://data.vlaanderen.be/id/concept/BesluitType/e96ec8af-6480-4b32-876a-fefe5f0a3793

Openbare titel besluit:

Belasting op de bank- en daarmee gelijkgestelde instellingen

 

Korte openbare beschrijving:

Er wordt voor de periode van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2025 een jaarlijkse directe gemeentebelasting geheven op: - Kantoren van banken en gelijkgestelde instellingen met voor het publiek toegankelijke lokalen die zich op het grondgebied van de gemeente bevinden - ​Automatische verdelers van bankbiljetten die zich op het grondgebied van de gemeente bevinden - ​Selfbankingtoestellen die zich op het grondgebied van de gemeente bevinden.  


De gemeenteraad,


Bevoegdheid


Juridische context



Feitelijke context en argumentatie

  • De aanwezigheid van bank- en daarmee gelijkgestelde instellingen op het grondgebied van de gemeente brengt een verhoogd veiligheidsrisico met zich mee. Om de bijkomende lasten voor de politiediensten te compenseren, wordt de belasting ingesteld.
  • De bestaande beslissing van de gemeenteraad dient aangepast te worden aan de opmerkingen van het Agentschap Binnenlands Bestuur. Aan de tarieven verandert momenteel niets.




Beslissing
Artikel 1
 

Er wordt voor de periode van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2025 een jaarlijkse directe gemeentebelasting geheven op :

  • Kantoren van banken en gelijkgestelde instellingen met voor het publiek toegankelijke lokalen die zich op het grondgebied van de gemeente bevinden
  • Automatische verdelers van bankbiljetten die zich op het grondgebied van de gemeente bevinden
  • Selfbankingtoestellen die zich op het grondgebied van de gemeente bevinden.

Onder “kantoren van banken en gelijkgestelde instellingen” wordt verstaan : natuurlijke personen of rechtspersonen die, als hoofd- of bijberoep, wisselverrichtingen en/of beheersactiviteiten van fondsen en/of kredieten, in welke vorm dan ook, aanbieden en waar het cliënteel terecht kan voor deze bank- en/of financieringsverrichtingen, ongeacht of het grootste deel van bedoelde verrichtingen al dan niet ter plaatse wordt afgehandeld.

Onder “automatische verdelers van biljetten” wordt verstaan: elk toestel dat op de openbare weg of op eender welke voor het publiek toegankelijke plaats gebruikt kan worden om geld af te halen of om deposito- of spaarverrichtingen uit te voeren.

Onder “selfbanking” wordt verstaan : elk toestel dat op de openbare weg of op eender welke voor het cliënteel toegankelijke plaats gebruikt kan worden om verschillende financiële verrichtingen uit te voeren en om algemene inlichtingen of informatie op te vragen.


Artikel 2
 

De belasting is verschuldigd:

·      Voor de kantoren van bank of de gelijkgestelde instelling: door de natuurlijke persoon of rechtspersoon op wiens naam het kantoor wordt uitgebaat

·      Voor de automatische verdeler van biljetten en het selfbankingtoestel: door de natuurlijke persoon of rechtspersoon die verantwoordelijk is voor de installatie ervan

De Post geniet van vrijstelling van gemeentebelastingen en kan niet op haar bankautomaten worden belast.



Artikel 3
 

De belasting wordt vastgesteld als volgt :

  • € 1.500 per kantoor dat ten dienste staat van het cliënteel
  • € 800 per automatische verdeler van biljetten (depositoverrichtingen, geldafhalingen)
  • € 800 per ”selfbankingtoestel”

De belasting is cumulatief en is verschuldigd voor een volledig jaar, ongeacht de datum van opening of sluiting van de instelling of van de plaatsing van het toestel.


Artikel 4
 

De belasting is ondeelbaar en voor het hele jaar verschuldigd, welke ook de datum is waarop de dienstverlening aanvangt of eindigt.

Bij het overnemen van de instelling of van de automaat bestemd voor bankverrichtingen is de overnemer eveneens belastingplichtig.


Artikel 5
 

De belastingplichtige ontvangt van de gemeente een aangifteformulier dat door hem behoorlijk ingevuld en ondertekend voor de erin vermelde vervaldatum moet worden teruggestuurd.

De belastingplichtige die geen aangifteformulier heeft ontvangen, is gehouden om uiterlijk op 31 maart van het aanslagjaar, aan de gemeente de voor de aanslag noodzakelijke gegevens ter beschikking te stellen.

Van de verandering van houder of van de definitieve stopzetting van bedrijvigheid dient binnen de maand aangifte te worden gedaan bij het gemeentebestuur.

Artikel 6
 

Bij gebrek aan aangifte binnen de in artikel 5 gestelde termijn of bij onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte kan de belastingplichtige ambtshalve worden belast.

In geval van een ambtshalve aanslag wordt de belasting gevestigd op basis van gegevens waarover de gemeente beschikt.

Voor de belasting ambtshalve wordt gevestigd, brengt het college van burgemeester en schepenen de belastingplichtige met een aangetekende brief op de hoogte van de redenen waarom ze gebruik maakt van deze procedure, de elementen waarop de belasting is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van die elementen en het bedrag van de belasting.

De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig kalenderdagen te rekenen van de derde werkdag die volgt op de datum van verzending van die kennisgeving om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen.


Artikel 7

De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen.



Artikel 8
 

De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet.


Artikel 9
 

De belastingschuldige kan tegen deze belasting een bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen.

Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, gemotiveerd en ondertekend zijn.

Het bezwaarschrift moet, op straffe van verval, worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet.

Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstmelding verstuurd, binnen vijftien kalenderdagen na de indiening ervan.



Artikel 10
 

Huidig reglement treedt in werking met ingang van 1 januari 2022. Het vorige belastingreglement op de bank- en daarmee gelijkgestelde instellingen van 16 december 2019 wordt met ingang van dezelfde datum opgeheven


Artikel 11
 

Deze beslissing wordt gecommuniceerd aan:

Wie?

Hoe?

Dienst secretariaat

Uittreksel

ABB

Digitaal loket

Website

Uittreksel