Uittreksel van Gemeenteraad Linkebeek , zitting van 26 februari 2024, 19:00
Datum publicatie: 29 maart 2024
Openbare behandeling van agendapunt
Tijdelijke testfase voor verkeersborden – Snelheidsbeperking, wijziging van de plaats van parkeerplaatsen en wijziging van de rijrichting in de Brouwerijstraat en Van Lishoutstraat rond de gemeentescholen van Linkebeek (aanvullend)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Christophe Boulert (Gemeenteraadslid)
- Gaëlle Cordier (Gemeenteraadslid)
- Yves Ghequiere (Gemeenteraadslid)
- Arlette Goossens (Gemeenteraadslid)
- Joëlle Grimmeau (Gemeenteraadslid)
- Roel Leemans (Gemeenteraadslid)
- Cédric Letier (Gemeenteraadslid)
- Paul Opoczynski (Gemeenteraadslid)
- Damien Thiéry (Gemeenteraadslid)
- Monique Van Dieren (Gemeenteraadslid)
- Pierri Vercheval (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Benjamin Daro (Gemeenteraadslid)
- Benjamin Desmet (Gemeenteraadslid)
- Gilles Hallez (Gemeenteraadslid)
- Charlotte Houset (Gemeenteraadslid)
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
Het voorstel van besluit
Aanwezigen tijdens de stemming
- Christophe Boulert
- Gaëlle Cordier
- Yves Ghequiere
- Arlette Goossens
- Joëlle Grimmeau
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Opoczynski
- Damien Thiéry
- Monique Van Dieren
- Pierri Vercheval
Effectieve stemmers
- Christophe Boulert
- Gaëlle Cordier
- Yves Ghequiere
- Arlette Goossens
- Joëlle Grimmeau
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Opoczynski
- Damien Thiéry
- Monique Van Dieren
- Pierri Vercheval
Totaal aantal voorstanders: 4
Totaal aantal tegenstanders: 6
Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 1
Voorstanders
- Christophe Boulert
- Gaëlle Cordier
- Paul Opoczynski
- Damien Thiéry
Tegenstanders
- Yves Ghequiere
- Arlette Goossens
- Joëlle Grimmeau
- Cédric Letier
- Monique Van Dieren
- Pierri Vercheval
Onthoudingen, blanco of ongeldig
- Roel Leemans
Met als gevolg,
Afgekeurd
Openbare titel besluit:
Tijdelijke testfase voor verkeersborden – Snelheidsbeperking, wijziging van de plaats van parkeerplaatsen en wijziging van de rijrichting in de Brouwerijstraat en Van Lishoutstraat rond de gemeentescholen van Linkebeek
Korte openbare beschrijving:
De gemeenteraad gaat er niet akkoord mee om het voorstel uit 2020 opnieuw in te dienen bij de mobiliteitsdienst van de politiezone Rode voor advies en uitwerking, aangepast aan de huidige situatie. Dit omvatte minstens de projecten 1 en 3 uit de hierboven beschreven motivatie, alsook de vijf bijkomende voorstellen uit de motivatie.
De gemeenteraad,
Juridische context
Het decreet over het lokaal bestuur;
De wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer;
Wegcode – het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Code van de wegbeheerder – het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens;
Het decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens ;
Het besluit van de Vlaamse regering betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens;
De omzendbrief gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Feitelijke context en argumentatie
De veiligheid langs de wegen die de gemeente doorkruisen in de omgeving van de gemeentescholen van Linkebeek wordt steeds meer bedreigd door de toename van het autoverkeer, het gebrek aan burgerzin en het agressieve en onverantwoordelijke gedrag van sommige automobilisten, waardoor het verkeer op piekmomenten volledig kan vastlopen.
Parkeren blijft ook een probleem, hoewel het onlangs in dit gebied is aangepast.
Om het verkeer vlot en veilig te laten doorstromen en om de parkeermogelijkheden in de omgeving van de school en de aangrenzende straten (Van Dormaelstraat, Van Lishoutstraat, Brouwerijstraat en een deel van de Stationsstraat) te verduidelijken, moeten bepaalde zones heringericht worden.
De technische dienst heeft sinds 2019 al verschillende klachten van bewoners ontvangen.
Vandaag wordt in een petitie, ondertekend door meer dan 150 gezinnen (bijgevoegd), duidelijk gevraagd om een testfase om te proberen het probleem op te lossen, met onder andere een eenrichtingsindeling in de Brouwerijstraat.
Naast dit verzoek zijn er nog vijf voorstellen:
1. De permanente installatie van een "Kiss & Ride" aan de ingang van de basisschool van Dormaelstraat
2. De installatie van verlichte 30km/u-borden rond scholen.
3. Renovatie/vervanging van de huidige verkeersborden voor schoolzones.
4. De installatie van verkeersdrempels rond de school.
5. Zorgen voor de aanwezigheid van een verkeersregelaar rond de school op belangrijke momenten.
Schooldirecties en oudercomités vragen om een dergelijke regeling.
Op dit moment is het onmogelijk om te zeggen of er een ideale oplossing bestaat totdat deze is getest.
Vaste parkeerplaatsen ingevoerd in 2023. Deze nieuwe regeling bevestigt bestaande parkeerplaatsen door middel van witte lijnen. Deze zijn ontoereikend of ineffectief, te oordelen naar de foto's en video's in de bijlage bij dit bestand. Ze lijken geen verschil te hebben gemaakt voor het dagelijkse verkeer; integendeel, ze beperken zelfs het aantal beschikbare parkeerplaatsen voor buurtbewoners en verergeren het probleem.
Een concreet voorstel, dat gevalideerd werd door de diensten van de politiezone Rode in 2020, ligt nu opnieuw ter tafel. Er werd ook een communicatieplan voorgesteld. Dit voorstel omvat drie mogelijke projecten:
Project 1 (Prioriteit):
Invoering van eenrichtingsverkeer in de Brouwerijstraat, gedeelte tussen de J. v. Lishoutstraat en de Stationsstraat, in de richting van de Stationsstraat.
Project 2 (Alternatief en niet prioritair):
Invoering van een tweerichtingsstraat in de J. v. Lishoutstraat, gedeelte tussen de Stationsstraat en de A. Van Dormaelstraat.
Project 3:
De voortzetting van de "Kiss & Ride" zone in de A. Van Dormaelstraat, ter hoogte van het Van de Ghootenplein, tegenover de ingang van de basisscholen.
Er werd in 2020 een positief advies van de politie verkregen voor deze maatregelen.
Dit punt werd geagendeerd op het college van 20 februari 2024 maar er kon op dat moment geen beslissing genomen worden bij gebrek aan consensus tussen de leden van het college
Artikel 107 van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat in de randgemeenten het college van burgemeester en schepenen bij consensus beslist en dat bij gebrek aan consensus de zaak door de burgemeester aan de gemeenteraad wordt voorgelegd
BESLUIT
De gemeenteraad gaat er niet akkoord mee om het voorstel uit 2020 opnieuw in te dienen bij de mobiliteitsdienst van de politiezone Rode voor advies en uitwerking, aangepast aan de huidige situatie. Dit omvatte minstens de projecten 1 en 3 uit de hierboven beschreven motivatie, alsook de vijf bijkomende voorstellen uit de motivatie.
Deze beslissing wordt gecommuniceerd aan:
Wie? | Hoe? |
Dienst grondgebiedzaken | Uittreksel |
Dienst secretariaat | Uittreksel |