Type document
Uittreksel document
Openbare behandeling van agendapunt
Aansluiting bij een aankoopcentrale – Vlaams EnergieBedrijf (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Christophe Boulert (Gemeenteraadslid)
- Gaëlle Cordier (Gemeenteraadslid)
- Yves Ghequiere (Gemeenteraadslid)
- Arlette Goossens (Gemeenteraadslid)
- Joëlle Grimmeau (Gemeenteraadslid)
- Roel Leemans (Gemeenteraadslid)
- Cédric Letier (Gemeenteraadslid)
- Paul Opoczynski (Gemeenteraadslid)
- Damien Thiéry (Gemeenteraadslid)
- Monique Van Dieren (Gemeenteraadslid)
- Pierri Vercheval (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Benjamin Daro (Gemeenteraadslid)
- Benjamin Desmet (Gemeenteraadslid)
- Gilles Hallez (Gemeenteraadslid)
- Charlotte Houset (Gemeenteraadslid)
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
Het voorstel van besluit
Aanwezigen tijdens de stemming
- Christophe Boulert
- Gaëlle Cordier
- Yves Ghequiere
- Arlette Goossens
- Joëlle Grimmeau
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Opoczynski
- Damien Thiéry
- Monique Van Dieren
- Pierri Vercheval
Effectieve stemmers
- Christophe Boulert
- Gaëlle Cordier
- Yves Ghequiere
- Arlette Goossens
- Joëlle Grimmeau
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Opoczynski
- Damien Thiéry
- Monique Van Dieren
- Pierri Vercheval
Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
Openbare titel besluit:
Aansluiting bij een aankoopcentrale – Vlaams EnergieBedrijf
Korte openbare beschrijving:
De gemeente Linkebeek sluit zich aan bij de aankoopcentrale Vlaams EnergieBedrijf (VEB) voor de plaatsing van opdrachten inzake – onder meer – energie-efficiëntiediensten en de levering van gas en groene elektriciteit.
De gemeenteraad,
Juridische context
Het decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald artikelen 40 en 41;
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen;
Het Bestuursdecreet, titel II, hoofdstuk 3;
De wet inzake overheidsopdrachten;
Het koninklijk besluit plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren;
Het koninklijk besluit [tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten], en latere wijzigingen;
De wet [betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies], en latere wijzigingen.
Feitelijke context en argumentatie
Een aankoopcentrale in de zin van titel 2 van de wet inzake overheidsopdrachten (overheidsopdrachten in klassieke sectoren) is een aanbesteder die gecentraliseerde aankoopactiviteiten en eventueel aanvullende aankoopactiviteiten verricht als bedoeld in de bepalingen onder respectievelijk artikel 2, 7° en 8° van voornoemde wet.
Door de omvang van overheidsopdrachten te vergroten via de techniek van een aankoopcentrale wordt het mogelijk de mededinging te verbreden en overheidsbestellingen efficiënter te plaatsen.
In toepassing van artikel 48 van de genoemde wet inzake overheidsopdrachten kunnen overheidsopdrachten voor rekening van verschillende aanbesteders ook worden samengevoegd.
Een aankoopcentrale staat in voor de beslissing in verband met de keuze van de wijze van gunning, de redactie van het bestek, voor de publicatie van de opdracht, voor het onderzoek van de offertes, voor de gunning van de opdracht (en eventueel voor de oplevering van een prototype).
Een aanbesteder die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.
De betrokken aanbesteder is evenwel verantwoordelijk voor de nakoming van de verplichtingen met betrekking tot de delen die hij zelf verricht, zoals:
Het plaatsen van een opdracht in het kader van een dynamisch aankoopsysteem dat door een aankoopcentrale wordt geëxploiteerd;
Een nieuwe oproep tot mededinging organiseren op grond van een raamovereenkomst die door een aankoopcentrale is gesloten;
Conform de wet inzake overheidsopdrachten artikel 43, § 5, onder 1° en 2°, vaststellen welke van de ondernemers die partij zijn bij de raamovereenkomst, een gegeven taak uitvoert op grond van een door een aankoopcentrale gesloten raamovereenkomst.
De aanbesteders mogen, zonder toepassing van de in de wet inzake overheidsopdrachten vervatte procedures, een overheidsopdracht voor diensten betreffende gecentraliseerde aankoopactiviteiten aan een aankoopcentrale gunnen.
Dergelijke overheidsopdrachten voor diensten mogen ook het verrichten van aanvullende aankoopactiviteiten omvatten;
De aanbesteder Vlaams EnergieBedrijf (VEB) treedt op als aankoopcentrale voor de gunning van – onder meer – volgende opdrachten: levering gas en groene elektriciteit, energie-efficiëntiediensten.
De gemeente Linkebeek wenst, gelet op de hogergenoemde overwegingen, aan te sluiten bij genoemde aankoopcentrale.
Beslissing
De gemeente Linkebeek sluit zich aan bij de aankoopcentrale Vlaams EnergieBedrijf (VEB) voor de plaatsing van opdrachten inzake – onder meer – energie-efficiëntiediensten en de levering van gas en groene elektriciteit.
Deze aansluiting verplicht de gemeente Linkebeek niet tot een effectieve plaatsing van een opdracht.
Als aangeslotene bij de aankoopcentrale kan de gemeente Linkebeek rechtstreeks opdrachten plaatsen bij de opdrachtnemer, aan wie de aankoopcentrale de opdracht heeft gegund.
De gemeente Linkebeek staat zelf in voor de uitvoering van de geplaatste opdracht (levering, opvolging, betaling van facturen, …) en vrijwaart de aansprakelijkheid van de aankoopcentrale voor eventuele schade ten gevolge van fouten en/of leemten in de opdrachtdocumenten.
Deze beslissing wordt gecommuniceerd aan:
Wie? | Hoe? |
Dienst grondgebiedzaken | Uittreksel |
Financiële dienst | Uittreksel |
Dienst secretariaat | Uittreksel |
Vlaams EnergieBedrijf |