Type document
Uittreksel document
Openbare behandeling van agendapunt
Aanpassing belasting op de afgifte van de administratieve stukken (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Gaëlle Cordier (Gemeenteraadslid)
- Benjamin Daro (Gemeenteraadslid)
- Benjamin Desmet (Gemeenteraadslid)
- Yves Ghequiere (Gemeenteraadslid)
- Arlette Goossens (Gemeenteraadslid)
- Joëlle Grimmeau (Gemeenteraadslid)
- Gilles Hallez (Gemeenteraadslid)
- Charlotte Houset (Gemeenteraadslid)
- Roel Leemans (Gemeenteraadslid)
- Cédric Letier (Gemeenteraadslid)
- Paul Opoczynski (Gemeenteraadslid)
- Damien Thiéry (Gemeenteraadslid)
- Monique Van Dieren (Gemeenteraadslid)
- Pierri Vercheval (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Christophe Boulert (Gemeenteraadslid)
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
Het voorstel van besluit
Aanwezigen tijdens de stemming
- Gaëlle Cordier
- Benjamin Daro
- Benjamin Desmet
- Yves Ghequiere
- Arlette Goossens
- Joëlle Grimmeau
- Gilles Hallez
- Charlotte Houset
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Opoczynski
- Damien Thiéry
- Monique Van Dieren
- Pierri Vercheval
Effectieve stemmers
- Gaëlle Cordier
- Benjamin Daro
- Benjamin Desmet
- Yves Ghequiere
- Arlette Goossens
- Joëlle Grimmeau
- Gilles Hallez
- Charlotte Houset
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Opoczynski
- Damien Thiéry
- Monique Van Dieren
- Pierri Vercheval
Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
Openbare titel besluit:
Aanpassing belasting op de afgifte van de administratieve stukken
Korte openbare beschrijving:
Het belastingreglement op de afgifte van de administratieve stukken wordt vanaf 1 oktober 2023 aangepast als volgt: Stedenbouwkundige inlichtingen: €100 per dossier; Een aanvrager dient slechts eenmaal dit bedrag voor een aanvraag te betalen per groep 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat: 1. De percelen aangrenzend zijn; 2. De percelen binnen eenzelfde gemeentelijke grens liggen; 3. Er maximaal op één perceel (een) gebouweenhe(i)d(en) geregistreerd is (zijn).
De gemeenteraad,
Juridische context
Het decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald artikelen 40 en 41;
De gecoördineerde grondwet, meer bepaald artikel 170, § 4;
Het decreet betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen ;
Het decreet betreffende de omgevingsvergunning ;
De gemeenteraadsbeslissing van 20 december 2021 betreffende de belasting op de afgifte van de administratieve stukken.
Feitelijke context en argumentatie
Voor haar algemene financiering heft de gemeente een belasting op de afgifte van administratieve stukken. De afgifte hiervan vraagt namelijk een aanzienlijke administratieve last, waarvoor het gerechtvaardigd wordt geacht een belasting te vragen.
In zitting van 20 december 2021 vestigde de gemeenteraad een belasting op de afgifte van administratieve stukken voor de periode vanaf 1 januari 2022 tot en met 31 december 2025.
In het licht van recente en toekomstige wijzigingen inzake vastgoedinformatie is het aangewezen tot een actualisering te komen van deze belasting wat betreft de aanvraag tot het verkrijgen van stedenbouwkundige inlichtingen.
Beslissing
Er wordt vanaf 1 oktober 2023 tot en met 31 december 2025 een gemeentebelasting gevestigd op de afgifte van administratieve stukken.
De belasting is verschuldigd door de persoon aan wie het stuk door het gemeentebestuur op aanvraag of ambtshalve wordt uitgereikt.
De belasting wordt als volgt vastgesteld:
A. Getuigschriften
€3 per exemplaar;
Adresaanvraag: €5;
Stamboomopzoekingen: €20 als basisbedrag te vermeerderen met €20 per uur opzoekingswerk.
B. Identiteitsbewijzen voor kinderen van vreemde nationaliteit jonger dan twaalf jaar
€2.
C. Trouwboekjes
€45 voor een trouwboekje (dit bedrag omvat de belasting op het in het trouwboekje voorkomend huwelijksgetuigschrift);
€70 voor een duplicaat.
D. Belgische paspoorten voor Belgen en reistitels voor vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen
€25 voor de afgifte van een nieuw paspoort/reistitel bij gewone of (super)dringende procedure;
€5 voor de minderjarige kinderen tot en met 18 jaar voor een nieuw paspoort/reistitel bij gewone of (super)dringende procedure.
E. Arbeids- en beroepskaarten
€5 per exemplaar.
F. Immatriculatieattest vreemdelingen
€7 per exemplaar.
G. Rijbewijs in bankkaartmodel, internationale rijbewijzen, alsook latere verlengingen alsook aanvragen van duplicaten
Per exemplaar: de prijs aangerekend aan de gemeente verhoogd met €5.
H. Stedenbouwkundige inlichtingen
€100 per dossier;
Een aanvrager dient slechts eenmaal dit bedrag voor een aanvraag te betalen per groep 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat:
De percelen aangrenzend zijn;
De percelen binnen eenzelfde gemeentelijke grens liggen;
Er maximaal op één perceel (een) gebouweenhe(i)d(en) geregistreerd is (zijn).
G. Belasting omgevingsvergunningen
Belasting per dossiertype:
De gemeente is de vergunningverlenende overheid | Vlaamse overheid of provincie is de vergunningverlenende overheid | |
Melding van een ingedeelde inrichting of activiteit | €600 | (nul) |
Melding voor het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen | €25 | (nul) |
Aanvraag voor het houden van een project- vergadering (art. 8 Omgevingsvergunningsdecreet) | €50 | €50 |
Aanvraag voor een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen:
|
|
|
Aanvraag van een omgevingsvergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit:
|
|
|
Aanvraag regularisatievergunningen (art. 81 Omgevingsvergunningsdecreet):
|
|
|
Aanvraag voor een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden | €100, vermeerderd met €50 per lot. | €100, vermeerderd met €50 per lot. |
Vraag tot omzetting van een milieuvergunning verleend voor 20 jaar naar een permanente vergunning (art. 390 Omgevingsvergunningsdecreet) | €150. | €150. |
Verzoek tot bijstelling van de milieuvoorwaarden | €100. | €100. |
Verzoek tot bijstelling van een verkavelings- vergunning | €100, vermeerderd met €50 per lot. | €100, vermeerderd met €50 per lot. |
Afstand van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden (art. 104 Omgevings- vergunningsdecreet) | €50. | €50. |
Melding van de overdracht van de vergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit:
|
| (nul) |
Aanvraag van een stedenbouwkundig attest (art. 5.3.1 VCRO) | €20. | €20. |
Aanvraag van een planologisch attest (art. 4.4.24 e.v. VCRO) | €60. | €60. |
Zijn meerdere bedragen uit deze tabel van toepassing, dan geldt alleen het hoogste bedrag. Voor het aanplakken van een bericht van bekendmaking in het kader van een openbaar onderzoek, voor het publiceren van berichten in dag- of weekbladen, voor het in kennis brengen van kadastrale eigenaars en omwonenden worden de bedragen verhoogd met de werkelijk gemaakte kosten voor de afhandeling van het dossier namelijk, de kosten voor de aangetekende zendingen van het openbaar onderzoek en eventuele publicatiekosten;
Voor het organiseren van een informatievergadering (art. 23 omgevingsvergunningsbesluit): €50.
Zijn van de belasting vrijgesteld:
de stukken die krachtens een wet, een decreet, een koninklijk besluit of een andere overheidsverordening kosteloos door het gemeentebestuur dienen te worden afgegeven;
de stukken die aan behoeftige personen worden afgegeven, de behoeftigheid wordt vastgesteld door elk overtuigend bewijsstuk;
de machtigingen met betrekking tot godsdienstige of politieke demonstraties;
de stukken die als dusdanig reeds het voorwerp zijn van de heffing van een belasting of retributie ten behoeve van de gemeente krachtens een wet, decreet of verordening;
geldigheidsverklaring van aanvraagformulieren voor vermindering op biljetten van de N.M.B.S., de M.I.V.B. en de openbare autobusdiensten van "De Lijn";
alle stukken die vereist zijn voor eenieder die verklaart dat voormelde stukken dienen te worden voorgelegd om een tewerkstelling te bekomen, te kunnen solliciteren of aan examens of proeven deel te nemen met het oog op een eventuele aanwerving;
de stukken afgegeven aan de gerechtelijke overheden, de openbare besturen en de daarmede gelijkgestelde instellingen, alsook de instellingen van openbaar nut.
Indien de aanvrager een vaststellingsverslag omtrent de werkelijke toestand van het perceel in vergelijking met de beschikbare stedenbouwkundige gegevens en vergunningen wenst, kan de aanvrager hiervoor zelf een landmeter aanstellen en zal de gemeente de hiervoor nodige/beschikbare documenten ter beschikking stellen van de door de aanvrager aangestelde landmeter.
De aanvrager verbindt er zich toe een digitale kopie van het vaststellingsverslag over te maken aan de gemeente zonder enige bijkomende kosten. Na controle en goedkeuring door het college zal een attest van vaststelling worden afgeleverd door de gemeente binnen een termijn van 30 dagen.
Bij de aanvraag zal een bedrag gelijk aan de belasting, vermeerderd met de eventuele verzendingskosten, in consignatie worden gegeven bij de algemeen directeur of bij zijn afgevaardigde, indien het stuk niet onmiddellijk bij de aanvraag kan afgegeven worden.
De belasting en de eventuele verzendingskosten moeten bij de afgifte van het stuk contant worden betaald, tegen afgifte van een kwitantie.
Indien de contante belasting niet kan worden geïnd, wordt deze belasting een kohierbelasting. Na de inkohiering krijgt de oorspronkelijke contantbelasting alle kenmerken van een kohierbelasting en wordt er een aanslagbiljet aan de belastingplichtige toegezonden. Deze beschikt over een termijn van 2 maanden vanaf de verzending, voor de betaling ervan.
De belastingschuldige kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend en worden gemotiveerd. De indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van 3 maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning.
Huidig reglement treedt in werking met ingang van 1 oktober 2023. Het vorige belastingreglement op de afgifte van de administratieve stukken van 20 december 2021 wordt met ingang van dezelfde datum opgeheven.
Deze beslissing wordt gecommuniceerd aan:
Wie? | Hoe? |
Dienst secretariaat | Uittreksel |
Dienst grondgebiedzaken | Uittreksel |
Dienst burgerzaken | Uittreksel |
ABB (+ website) | Digitaal Loket |