Type document
Uittreksel document
Openbare behandeling van agendapunt
Aanpassing arbeidsreglement gemeentepersoneel (aanvullend)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Christophe Boulert (Gemeenteraadslid)
- Benjamin Daro (Gemeenteraadslid)
- Benjamin Desmet (Gemeenteraadslid)
- Yves Ghequiere (Gemeenteraadslid)
- Arlette Goossens (Gemeenteraadslid)
- Joëlle Grimmeau (Gemeenteraadslid)
- Gilles Hallez (Gemeenteraadslid)
- Charlotte Houset (Gemeenteraadslid)
- Roel Leemans (Gemeenteraadslid)
- Cédric Letier (Gemeenteraadslid)
- Paul Sedyn (Gemeenteraadslid)
- Damien Thiéry (Gemeenteraadslid)
- Pierri Vercheval (Gemeenteraadslid)
- Mariette Wennmacher (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Charlotte Hollander (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Roel Leemans
Secretaris: Veerle De Brael
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
Het voorstel van besluit
Aanwezigen tijdens de stemming
- Christophe Boulert
- Benjamin Daro
- Benjamin Desmet
- Yves Ghequiere
- Arlette Goossens
- Joëlle Grimmeau
- Gilles Hallez
- Charlotte Houset
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Sedyn
- Damien Thiéry
- Pierri Vercheval
- Mariette Wennmacher
Effectieve stemmers
- Christophe Boulert
- Benjamin Daro
- Benjamin Desmet
- Yves Ghequiere
- Arlette Goossens
- Joëlle Grimmeau
- Gilles Hallez
- Charlotte Houset
- Roel Leemans
- Cédric Letier
- Paul Sedyn
- Damien Thiéry
- Pierri Vercheval
- Mariette Wennmacher
Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
Openbare titel besluit:
Aanpassing arbeidsreglement gemeentepersoneel
Korte openbare beschrijving:
Het aangepaste arbeidsreglement voor de personeelsleden, exclusief het personeel van de gemeentescholen, van de gemeente Linkebeek wordt goedgekeurd.
De gemeenteraad,
Bevoegdheid
- Het decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald de artikelen 40 en 41
Juridische context
- De wet van 8 april 1965 houdende instelling van de arbeidsreglementen, en latere wijzigingen
- De wet tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel
- De gemeenteraadsbeslissing d.d. 29 juni 2015 houdende goedkeuring aanpassing arbeidsreglement gemeentepersoneel
Feitelijke context en argumentatie
- Het huidige arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel dient aangepast te worden aan een aantal wettelijke wijzigingen en aanvullingen en maatschappelijke tendensen.
- Een aantal voorbeelden hiervan zijn:
- Het gemeentebestuur wenst o.a., gelet op de ervaringen hiermee tijdens de corona-pandemie, occasioneel telewerk mogelijk te maken voor het gemeentepersoneel. Ook het OCMW wenst dit te doen
- Camerabewaking op de arbeidsplaats (loods). De regeling hieromtrent is nieuw, is er ter bescherming van de goederen van de organisatie, en werd nagekeken door de informatieveiligheidsambtenaar
- Enz.
- Er wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt, gelet op de integratie van beide administraties, om tot een eengemaakt arbeidsreglement gemeente-OCMW te komen zodat de bepalingen hiervan quasi gelijk zijn voor alle personeelsleden (maar wel afgestemd op de eigenheden van elk bestuur uiteraard, zoals bv. uurroosters ifv de openingsuren)
- Het GO-MAT gaf op 22 februari 2022 een positief advies betreffende de aanpassingen aan het arbeidsreglement
- Gelet op de bespreking in het bijzonder onderhandelingscomité d.d. 16 maart 2022
Beslissing
Deze beslissing wordt gecommuniceerd aan:
Wie? | Hoe? |
Dienst personeel | Uittreksel |
OCMW | Uittreksel |