Nieuwe pagina: bestuurseenheid.zittingen.zitting.uittreksels.detail.raw

Vlaanderen

publicatie.gelinkt-notuleren.vlaanderen.be Naar de hoofdinhoud

Type document
Uittreksel document

Openbare behandeling van agendapunt

Aanpassing huishoudelijk reglement inrichting speelpleinen tijdens de zomervakantie (aanvullend)

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • Christophe Boulert (Gemeenteraadslid)
  • Benjamin Daro (Gemeenteraadslid)
  • Benjamin Desmet (Gemeenteraadslid)
  • Yves Ghequiere (Gemeenteraadslid)
  • Arlette Goossens (Gemeenteraadslid)
  • Joëlle Grimmeau (Gemeenteraadslid)
  • Gilles Hallez (Gemeenteraadslid)
  • Charlotte Houset (Gemeenteraadslid)
  • Roel Leemans (Gemeenteraadslid)
  • Cédric Letier (Gemeenteraadslid)
  • Paul Sedyn (Gemeenteraadslid)
  • Damien Thiéry (Gemeenteraadslid)
  • Pierri Vercheval (Gemeenteraadslid)
  • Mariette Wennmacher (Gemeenteraadslid)

Afwezige leden

  • Charlotte Hollander (Gemeenteraadslid)

Voorzitter: Roel Leemans

Secretaris: Veerle De Brael

Stemmingen bij agendapunt

De leden van de raad stemmen openbaar

Het voorstel van besluit

Aanwezigen tijdens de stemming

  • Christophe Boulert
  • Benjamin Daro
  • Benjamin Desmet
  • Yves Ghequiere
  • Arlette Goossens
  • Joëlle Grimmeau
  • Gilles Hallez
  • Charlotte Houset
  • Roel Leemans
  • Cédric Letier
  • Paul Sedyn
  • Damien Thiéry
  • Pierri Vercheval
  • Mariette Wennmacher

Effectieve stemmers

  • Christophe Boulert
  • Benjamin Daro
  • Benjamin Desmet
  • Yves Ghequiere
  • Arlette Goossens
  • Joëlle Grimmeau
  • Gilles Hallez
  • Charlotte Houset
  • Roel Leemans
  • Cédric Letier
  • Paul Sedyn
  • Damien Thiéry
  • Pierri Vercheval
  • Mariette Wennmacher

Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen

https://data.vlaanderen.be/id/concept/BesluitType/a8486fa3-6375-494d-aa48-e34289b87d5bhttps://data.vlaanderen.be/id/concept/BesluitType/e96ec8af-6480-4b32-876a-fefe5f0a3793

Openbare titel besluit:

​Aanpassing huishoudelijk reglement inrichting speelpleinen tijdens de zomervakantie




Korte openbare beschrijving:

Het huishoudelijk reglement voor de speelpleinen in de Hoeve ’t Holleken tijdens de zomervakantie wordt goedgekeurd.


De gemeenteraad,​


Juridische context


  • Het decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald de artikelen 40 en 41 

  • De beslissing van de gemeenteraad van 31 mei 2021 tot goedkeuring van de aanpassing van het huishoudelijk reglement inrichting speelpleinen tijdens de zomervakantie



Feitelijke context en argumentatie

  • Tijdens de maanden juli en augustus worden er speelpleinen ingericht 
  • Er wordt gewerkt met online inschrijvingen via de gemeentelijke website. Vanaf dit jaar wordt ook voorzien om online te betalen.

  • Bovendien wordt opnieuw mogelijk gemaakt om per (halve) dag in te schrijven, naast de inschrijvingen voor een volledige week. Deze mogelijkheid werd vorige jaar geschrapt, omdat er, omwille van corona, in bubbels gewerkt diende te worden die een volledige week dezelfde moesten zijn. Aangezien de pandemie voorlopig onder controle is, kan er opnieuw meer flexibiliteit aan de dag gelegd worden
  • Daarnaast is er ook nog een wijziging in de contactpersoon

  • Het bestaande reglement dient aangepast te worden inzake bovenstaande wijzigingen

  • Het college van burgemeester en schepenen gaf op 10 mei 2022 reeds haar principieel akkoord
  • In tegenstelling tot wat het college principieel besliste op 10 mei 2022 zal er voorlopig geen administratieve kost per transactie aangerekend worden aan de ouders




Beslissing
Artikel 1

Onderstaand huishoudelijk reglement voor de speelpleinen in de Hoeve ’t Holleken tijdens de zomervakantie wordt goedgekeurd:

  1. Organisatie

1.1De organisator

De buitenschoolse bewaking wordt georganiseerd door:

Gemeentebestuur Linkebeek

Gemeenteplein 2

1630 LINKEBEEK

De contactpersoon is Cindy Gallez: 

02 380 62 15 ofinfo@linkebeek.be

1.2De opvanglocatie

Tijdens de zomermaanden juli en augustus wordt de opvang georganiseerd in:

Hoeve ’t Holleken

Hollebeekstraat 212

1630 LINKEBEEK

1.3Openingsuren

Tijdens de zomermaanden is de opvang open van 8u tot 17u30.

1.4De prijs

De opvang wordt georganiseerd voor kinderen vanaf 2,5 jaar (die reeds naar school gaan) tot en met 12 jaar. De kinderen dienen bovendien zindelijk te zijn.

De kosten voor de speelpleinen zijn fiscaal aftrekbaar.

De prijs (voor kinderen van Linkebeek of die in Linkebeek naar school gaan) tijdens de maanden juli en augustus werd vastgelegd op:

  • € 6 per dag, € 3 per halve dag
  • Per halve dag mag maximum € 4,5 per gezin aangerekend worden.​

Ook de kinderen die, door een geregistreerde co-ouderschap, deeltijds in Linkebeek wonen, genieten van dit tarief.

De financiële tussenkomst voor kinderen die niet in onze gemeente wonen, noch ingeschreven zijn in de gemeentescholen, bedraagt:

  • € 12 per dag, € 6 per halve dag 
  • Er is geen maximum per gezin vastgelegd​

De inschrijvingen dienen digitaal te gebeuren via de gemeentelijke website. Inschrijven is mogelijk per halve dag. Bij inschrijving zal het tarief per halve dag aangerekend worden.  

De kinderen die een hele dag blijven dienen hun picknick mee te brengen. 

Er worden workshops (knutselen sport, koken) ingericht van 10 tot 12 uur en van 14 tot 16 uur. Daarom mogen de kinderen ten laatste om 9u30 gebracht worden en ten vroegste om 16u opgehaald worden.

De kinderen die slechts een halve dag blijven kunnen opgehaald worden tussen 12u en 13u30.

Voor het afhalen van de kinderen na het sluitingsuur (17u30) wordt een boete van € 6 per begonnen kwartier per kind aangerekend.

Kinderen worden gebracht en/of opgehaald door 1 van de ouders. Indien een andere persoon uw kind zal ophalen, gelieve de kinderbegeleid(st)er te verwittigen, zodat er geen misverstanden ontstaan.

Indien een kind medicatie dient in te nemen, zal dit enkel toegestaan worden op doktersvoorschrift. Zonder dit voorschrift is het de kinderbegeleid(st)ers verboden om medicatie toe te dienen.

  1. Onderrichtingen

2.1Definities

2.1.1Kinderbegeleidster

  • Voert het geheel van taken uit, noodzakelijk voor het onthaal, de bewaking en de animatie van de kinderen (tussen 2,5 en 12 jaar).
  • Voorziet, organiseert, begeleidt, houdt toezicht over en neemt deel aan leerzame spelletjes.
  • Organiseert en verzekert het onderhoud en het opruimen van de zalen, de lokalen, het materiaal gebruikt in de toiletten, bij de maaltijden en tijdens de verschillende activiteiten.
  • Schept een vertrouwensklimaat waarin dialoog en respect vooropgesteld worden.
  • Evalueert de studenten. Deze evaluatie heeft tot doel dat de kinderbegeleidsters hun kennis en hun ervaring overbrengen zodat de monitoren een constante opleiding krijgen. Dit wordt verder uitgewerkt in punt 2.7 van huidig reglement.
  • Verzekert het dagelijks contact met de ouders, is de schakel tussen de speelpleinwerking en de familie.

Gedurende de bewaking is er altijd (minstens) één kinderbegeleidster aanwezig.

2.1.2Monitor (student)

  • Helpt de kinderbegeleidsters bij de dagelijkse taken
  • Bereidt activiteiten voor, organiseert en leidt deze onder toezicht van de kinderbegeleidsters 

2.2Begeleiding monitoren

  • Alle studenten zullen, vóór zij in dienst treden, een rondleiding in de Hoeve krijgen van een kinderbegeleidster om een aantal belangrijke punten onder hun aandacht te brengen (telefoon, veiligheid, instructies, locatie van de zekeringen,…).
  • Op het einde van hun contract zal een evaluatie gebeuren in aanwezigheid van 2 kinderbegeleidsters (cfr. 2.10 evaluatieformulier).

2.3Algemene onderrichtingen

  • De kinderen mogen overdag geen gsm, noch elektronische spelletjes, bij zich hebben behalve mits gemotiveerde toestemming van hun ouders en in overleg met de kinderbegeleidsters.
  • De kinderen moeten door hun ouders, zonder uitzondering, vóór 9u30 naar de zomerbewaking gebracht worden, en mogen ten vroegste om 16u afgehaald worden.
  • Het middagdutje, dat voorzien wordt voor de kinderen van 2.5 tot 5 jaar, heeft plaats in de vergaderzaal op de eerste verdieping, die daarvoor zal worden ingericht.
  • De bewaking is jaarlijks gesloten op 11 juli, 21 juli, 15 augustus alsook 31 augustus.
  • Iedere onderrichting die niet voorzien is in het algemeen reglement, zal voorgesteld, besproken en goedgekeurd worden door de schepen van jeugd. Deze onderrichting zal dan uitgetest worden gedurende het lopende jaar, nadien vastgesteld worden door een wijziging aan huidig reglement en wordt pas definitief na de goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen.

2.4Onderrichtingen inzake veiligheid en hygiëne

  • Elk incident, ongeluk of probleem met de ouders moet onmiddellijk gemeld worden aan de schepen van jeugd.
  • De kinderbegeleidsters en monitoren blijven altijd in de onmiddellijke omgeving van de kinderen.
  • De toegangspoort moet voortdurend gesloten blijven.
  • Elke ochtend doet een kinderbegeleidster, of een persoon door haar aangeduid, de ronde om zich te vergewissen dat er geen gevaarlijke voorwerpen rondslingeren (glasscherven, hondenuitwerpselen,…) en dat de afsluitingen (nadarhekken) op hun plaats staan.
  • De kinderen mogen in geen geval alleen op de trappen lopen en zich op de bovenverdieping bevinden.
  • Regels voor noodoproepen: deze worden meegedeeld telkens een nieuwe student in dienst treedt. Samen met een kinderbegeleidster doorlopen zij dan ook eens alle lokalen.
  • Richtlijnen in verband met het opbergen van persoonlijke spullen van de monitoren worden gegeven door de kinderbegeleidsters.
  • Kinderen met luizen worden slechts toegelaten tot de speelpleinen indien zij een bewijs van een medische behandeling of bewijs van genezing kunnen voorleggen. Dit betreft de hygiëne van alle deelnemers.

2.5Onderrichtingen van de Hoeve ’t Holleken

  • Het materiaal zal door de gemeentelijke werkmannen gebracht en geïnstalleerd worden op de eerste dag van de kinderopvang in juli om 7u.
  • De dag volgend op de laatste dag van de kinderopvang in augustus wordt voorbehouden voor het wegbrengen van het materiaal, het schoonmaken van de gebruikte lokalen en de nodige herstellingen door het gemeentepersoneel. De eindschoonmaak zal vanaf 14u door het personeel van de Hoeve gebeuren. Indien hulp vanuit de gemeente nodig blijkt, dient het gemeentepersoneel op dat ogenblik verwittigd te worden, via het gemeentelijk secretariaat.
  • De grote zaal is voornamelijk bestemd voor de activiteiten bij slecht weer, met uitzondering van spelen die de parketvloer, de muren, het behang, de ruiten, het meubilair of de verlichting zouden kunnen beschadigen (fietsen, ballonnen, stoelendans, waterspelen, reis rond de wereld,…). Geen enkel nat voorwerp/materiaal zal opgeslagen worden in deze zaal.
  • De muziek wordt gekozen in functie van de leeftijd van de kinderen en het geluidsniveau moet beperkt blijven teneinde de geluidshinder voor de omwonenden te vermijden.
  • Elke aanpassing aan de lokalen van de Hoeve (door gemeentelijke werkmannen of anderen) moet aangevraagd worden bij de schepen van jeugd, die de vraag ter goedkeuring voorlegt aan de Raad van Bestuur van de Hoeve.
  • De speelpleinwerking mag geen andere lokalen gebruiken dan die die aan haar verhuurd worden.
  • De omgeving van de Hoeve is een openbare plaats. De toegang ertoe mag dus niet geweigerd worden aan personen vreemd aan de speelpleinwerking.
  • De leden van de Hoeve krijgen, indien nodig en mits identificatie, toegang tot de lokalen (bv. onderhoud, controle, ondertekenen van overeenkomsten, bezoek van mogelijke huurders,…).

2.6Onderhoudsrichtlijnen

  • De wc’s moeten dagelijks schoongemaakt worden.
  • De lokalen alsook de trappen die naar de verdieping leiden, moeten na elke activiteit uitgeborsteld worden en in elk geval op het einde van de dag.
  • Elektriciteit: het is niet nodig alle lichten aan te steken – elke avond controleren dat alle lichten uit zijn.
  • De vuilbakken moeten in de container gezet worden (om schade door vossen of ratten te vermijden) en er moet gesorteerd worden.
  • Elke avond worden de buitendeuren en de ramen gesloten en vergrendeld.
  • Waterverspilling vermijden (lopende kraantjes sluiten, zowel in de loop van de dag als op het einde van de dag)
  • Elke kinderbewaakster die een sleutel van de Hoeve heeft, moet die terug aan het gemeentebestuur bezorgen.

2.7Evaluatieprocedure

  • De evaluatie van alle monitoren (studenten) zal iedere vrijdag gebeuren door minimum 2 kinderbegeleidsters (cfr. document in bijlage).
  • Iedere evaluatie zal de naam van de kinderbegeleidster en de datum van de evaluatie vermelden en zal ondertekend worden door de kinderbegeleidsters die de evaluatie hebben uitgevoerd.
  • De evaluaties zullen gemotiveerd worden in het voorziene kader.

2.8Communicatie

  • Het gebruik van het communicatieschrift is absoluut verplicht. Dit schrift is de link tussen de verschillende kinderbewaaksters en de monitoren. De lijst met de nodige informatie wordt eveneens in dit schrift opgenomen.
  • Een fiche waarop dagelijks de naam en de contactgegevens van de kinderbegeleidster die verantwoordelijk is voor de sluiting, worden aangeduid, wordt ter beschikking van de Hoeve gesteld (met het oog op een eventuele oproep wanneer de richtlijnen inzake onderhoud aan het einde van de dag niet nageleefd werden).
  • Op het einde van de dag worden de kinderen door een kinderbegeleidster of één van de monitoren tot bij hun ouders gebracht. Zij geven aan de ouders een kort verslag van het verloop van de dag, zeker wanneer zich één of ander incident heeft voorgedaan.

2.9Arbeidsovereenkomst

  • Alvorens in dienst te treden wordt de arbeidsovereenkomst ondertekend. De monitoren zullen hiertoe op een welbepaalde dag uitgenodigd worden. In geval de monitor uitzonderlijk niet aanwezig kan zijn op de vooropgestelde dag, zorgen zij zelf voor de ondertekening van hun arbeidsovereenkomst bij het gemeentebestuur. Zo niet kunnen zij niet in dienst treden.
  • Het aantal te presteren uren wordt opgenomen in de arbeidsovereenkomst. Indien de situatie het vereist kan de werkgever de monitoren vragen om bijkomende uren te presteren.
  • Het niet naleven van dit reglement wordt bestraft door de gemeentelijke voogdijoverheid (college van burgemeester en schepenen), in functie van de ernst van de tekortkoming(en).
  • Iedere betwisting die niet voorzien is in huidig reglement wordt eveneens behandeld door het college, dat hieromtrent zal beslissen.

2.10Evaluatieformulier

Naam student:

Periode beoordeling: 

Naam en functie beoordelaar 1:……………………………………..

Naam en functie beoordelaar 2: ………………………………………….

Criteria

zeer goed

goed

voldoende

onvoldoende

slecht

1. Bekwaamheid

2. Kind vriendelijkheid

3. De eigen werkorganisatie

4. Samenwerking met collega's

5. Communicatievaardigheid

6.Correctheid en verantwoordelijkheid

7. Polyvalentie

8. Werkritme

9. Zin voor initiatief

10. Stiptheid

Motivatie: 

Eindbeoordeling: GUNSTIG ONGUNSTIG

Naam beoordelaars: Handtekening beoordelaars:


Artikel 2

Deze beslissing wordt gecommuniceerd aan:

​​

Wie?

Hoe?

Dienst secretariaat

Uittreksel 

ABB

Digitaal loket

Website

Uittreksel