Nieuwe pagina: bestuurseenheid.zittingen.zitting.agenda.index

Vlaanderen

publicatie.gelinkt-notuleren.vlaanderen.be Naar de hoofdinhoud

Agenda voor Raad voor Maatschappelijk Welzijn Lanaken , zitting van 30 juni 2025, 18:00

Datum publicatie: 20 juni 2025

  • 1. Notulen OCMW-raad dd. 26 mei 2025

    gepland

    Voorstel tot goedkeuring van de notulen OCMW-raad dd. 26 mei 2025.

    true

    Inhoud niet publiek

  • 2. BBC-jaarrekening Gemeente en OCMW 2024. Vaststelling deel OCMW.

    gepland

    Voorliggende jaarrekening 2024 bestaat uit 2 boekdelen- het beleidsrapport jaarrekening 2024.- de documentatie bij de jaarrekening 2024.De belangrijkste onderdelen uit beide rapporten zijn toegevoegd als bijlage bij dit besluit. Het budgettair resultaat van het boekjaar bedraagt 767.652 euro. Samen met het gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar en na aftrek van de onbeschikbare gelden (pensioenfonds contractuelen) bedraagt het beschikbaar budgettair resultaat 7.904.591 euro.

    true

    Inhoud niet publiek

  • 3. Rapportering organisatiebeheersing 2024-2025

    gepland

    Conform artikel 219 van het Decreet Lokaal Bestuur moet de algemeen directeur jaarlijks rapporteren over organisatiebeheersing aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau en dit uiterlijk voor 30 juni.

    true

    Inhoud niet publiek

  • 4. Samenwerkingsovereenkomst Integra

    gepland

    Integra is een ambulante GGZ voorziening in Limburg en biedt een preventie- en zorgaanbod rond geestelijke gezondheidsthema’s , inclusief middelenmisbruik, verslaving , gokken en gamen , psychosociale revalidatie , mentale beperking en forensische zorg , en dit zowel voor kinderen, volwassenen en ouderen. Integra is sinds 2023 een fusie van zorGGroep Zin ( voorheen CAD Limburg en VGGZ ) het centrum voor geestelijke gezondheidszorg DAGG en het centrum voor psychosociale revalidatie Validag. In het kader van de middelenproblematiek had CAD Limburg voor haar toegankelijk preventie – en ambulant verslavingszorg-aanbod reeds jaren een samenwerkingsovereenkomst met alle Limburgse Lokale besturen, dat binnen de nieuwe organisatie Integra wordt gecontinueerd. Artikel 1. Met deze overeenkomst worden de afspraken van de sinds 1994 bestaande overeenkomst tussen CAD Limburg en alle Limburgse lokale besturen gecontinueerd en geactualiseerd in functie van de organisatorische structuur en getoetst aan het huidige zorglandschap. De overeenkomst situeert zich binnen het samenwerkingsverband tussen deLimburgse lokale besturen en Integra vzw.Dit samenwerkingsverband heeft tot doel om door een solidaire bijdrage de inwoners van de betrokken gemeenten deskundige zorg en preventie inzake alcohol- , drug-,gok en andere verslavingsproblemen te waarborgen, ook als ze zich tijdelijk in een andere gemeente bevinden dan deze van de onderhavige contractant. De opdracht. Artikel 2. Integra (verslavingszorg en -preventie) verbindt zich tot de volgende dienstverlening welke voor de personen en instellingen van openbaar nut van de contracterende gemeente beschikbaar zijn aan de tarieven zoals bepaald in Vlaamse regelgeving betreffende de verplichte toepassing van het BVR van 5 oktober 2012 inzake cliëntbijdragen, waarbij het preventieaanbod kosteloos blijft voor de non-profit meteen lokale verankering. Deze afspraken inzake de cliëntbijdragen werden eerder vastgelegd en een addendum bij de lopende overeenkomsten.Addendum : conform zijn met het BVR inzake cliëntbijdragen van 5 oktober 2012. als basistarief en 4€ als verminderd tarief.) “behartenswaardige” situatie. verwijzing door een welzijns- of gezondheidsactor.Art. 2.1 Ambulante zorg: Par.1 : Ambulante zorg aan personen met een probleem van middelenmisbruik en/of hun omgeving en dit door gesprekken op een van de regiokantoren van de organisatie of aan huis, of op andere locaties (bv ziekenhuis, gevangenis, burelen OCMW, enz) in zoverre deze laatste gelegen zijn op het grondgebied van de provincie Limburg en dit geïndiceerd is op casusniveau. We streven er naar de intakegesprekken en de start van de begeleiding binnen een zo kort mogelijke tijd na aanmelding of doorverwijzing plaats te laten vinden, en voeren hiervoor een actief en permanent gemonitord in- en uitstroombeleid. Situaties van “Kinderen in gevaar of een risico op suïcide” kunnen aanleiding zijn voor een prioritaire behandeling. Par.2 : Integra creëert en biedt consult en vormingsprogramma’s aan voor welzijnswerkers (huisartsen, OCMW hulpverleners, enz ) in functie van de noden en verwachtingen van de hulpverleners, inclusief intervisie aan teams. In functie van gemeenschappelijke noden kunnen deze provinciaal, regionaal of lokaal aangeboden worden. Par.3 : Coördinatie van de specifieke drughulpverlening, in functie van een algemene drughulpverleningsstrategie, ook in functie van “zorg in netwerken” door participatie aan initiatieven als kruispuntwerking, lokale partnerschappen ed. Art.2.2. Preventie Par.1: Stimuleren en ondersteunen van een gemeentelijk preventiebeleid gebaseerd op een lokale analyse..............Voor de rest van het voorstel zie het document Samenwerkingsovereenkomst Integra

    true

    Inhoud niet publiek

  • 5. Prijsverhoging tarieven buitenschoolse opvang en na de bel

    gepland

    Vraag om het tarief van de buitenschoolse kinderopvang en Na de Bel te verhogen van €1 per begonnen half uur naar €1,50 vanaf 1 september 2025. Bijkomend moeten dan ook de tarieven voor kinderopvang vanaf 2u aangepast worden. Dit betreft de opvang op woensdagnamiddag, op schoolvrije dagen en op vakantiedagen.

    true

    Inhoud niet publiek