Uittreksel van Raad voor Maatschappelijk Welzijn Lanaken , zitting van 27 juni 2022, 18:00
Datum publicatie: 1 juli 2022
Openbare behandeling van agendapunt
Actualisatie reglement mantelzorgpremie (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Tony Castermans (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Brecht Geurts (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Denis Geurts (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Jean-Pierre Hermans (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Vera Jans (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Pieter Janssen (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Anita Jeurissen (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Leo Joosten (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Marino Keulen (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Sarah Loubele (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Jolein Martens (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Rudi Mechels (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Jeroen Moors (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Pierre Nelissen (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Jasmine Neven (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Dirk Opsteyn (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Bert Paulissen (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Astrid Puts (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Alice Roemans (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Michel Stevens (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Freddy Stouten (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Dominique Terwingen (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Piet Van Berkel (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Peter Verheyen (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Raf Withofs (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
Afwezige leden
- Christel Gorissen (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Boris Mechels (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Viviane Schellingen (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
- Noëlla Vanaubel (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
Voorzitter: Jasmine Neven
Secretaris: William Vancleynenbreugel
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
Het voorstel van besluit
Aanwezigen tijdens de stemming
- Tony Castermans
- Brecht Geurts
- Denis Geurts
- Jean-Pierre Hermans
- Vera Jans
- Pieter Janssen
- Anita Jeurissen
- Leo Joosten
- Marino Keulen
- Sarah Loubele
- Jolein Martens
- Rudi Mechels
- Jeroen Moors
- Pierre Nelissen
- Jasmine Neven
- Dirk Opsteyn
- Bert Paulissen
- Astrid Puts
- Alice Roemans
- Michel Stevens
- Freddy Stouten
- Dominique Terwingen
- Piet Van Berkel
- Peter Verheyen
- Raf Withofs
Effectieve stemmers
- Tony Castermans
- Brecht Geurts
- Denis Geurts
- Jean-Pierre Hermans
- Vera Jans
- Pieter Janssen
- Anita Jeurissen
- Leo Joosten
- Marino Keulen
- Sarah Loubele
- Jolein Martens
- Rudi Mechels
- Jeroen Moors
- Pierre Nelissen
- Jasmine Neven
- Dirk Opsteyn
- Bert Paulissen
- Astrid Puts
- Alice Roemans
- Michel Stevens
- Freddy Stouten
- Dominique Terwingen
- Piet Van Berkel
- Peter Verheyen
- Raf Withofs
Op voorstel van dhr. Freddy Stouten, namens de CD&V-fractie, legt de Voorzitter volgend amendement voor ter stemming : In het voorgelegde reglement mantelzorgtoelage wordt art. 2.a. de derde voorwaarde waaraan de zorgbehoevende dient te voldoen gewijzigd als volgt : - 'Gedomicilieerd zijn in de gemeente Lanaken en samenwonend met de mantelzorger' te wijzigen naar 'Gedomicilieerd zijn in de gemeente Lanaken'. Het amendement wordt verworpen met 15 stemmen tegen (Open Vld/Vooruit-Groen), 9 stemmen akkoord (CD&V en Vlaams Belang) en 1 onthouding (N-VA) (25). Het voorliggend agendapunt wordt goedgekeurd met 16 stemmen akkoord (Open Vld/Vooruit-Groen en N-VA) 9 onthoudingen (CD&V en Vlaams Belang) (25). , met eenparigheid van stemmen
Openbare titel besluit:
Actualisatie reglement mantelzorgpremie
Korte openbare beschrijving:
We actualiseren het reglement grondig op vlak van duidelijkheid en leesbaarheid.
Wijziging tov het bestaande reglement:
* De toelage zal verhoogd worden van 38€ naar 40€ vanaf 1 september 2022.
* Elk bestaand dossier zal pas gewijzigd worden van 38€ naar 40€ op het moment van de verjaringsdatum van het dossier. Dit wilt zeggen dat elk dossier dat nu reeds lopende is pas vanaf de volgende verjaring (na 1/9/22) zal aangepast worden.
* Dit mantelzorgtoelage reglement zal ingaan vanaf 1/9/2022 en eindigen op 31/12/2025.
* Mantelzorger en zorgbehoevende moeten de minimumleeftijd van 18 jaar hebben ipv 21 jaar.
* Eenmaal een dossier wordt goedgekeurd en er is geen einddatum vastgesteld door de FOD Sociale Zekerheid, Directie-Generaal, Personen met een handicap zal de mantelzorgtoelage automatisch jaarlijks verlengd worden door de gemeente tot de voorwaarden om de toelage te ontvangen wijzigen.
De gemeenteraad,
Bevoegdheid
- Het decreet over het lokaal bestuur, Artikel 40.
- Het decreet over het lokaal bestuur, Artikel 41.
- Het begrip dagelijks bestuur van 24 juni 2019.
Juridische context
- De gemeente voorziet een mantelzorgtoelage voor mantelzorgers als blijk van waardering voor de zorg die ze op zich nemen.
Feitelijke context en argumentatie
- De huisartsen van Lanaken werden in het voorjaar van 2021 gevraagd om hun advies te geven rond verbetering van het bestaande reglement
- Het reglement wordt geactualiseerd om te komen tot een vlot leesbaar document dat op een eenvoudige en duidelijke manier informatie verschaft aan de inwoners van Lanaken.
Er wordt zowel rekening gehouden met het advies van de huisartsenverenging van Lanaken als met het budget dat ter beschikking wordt gesteld door de gemeente.
Beslissing
De OCMW raad keurt onderstaand geactualiseerd reglement Mantelzorgpremie goed Reglement Mantelzorgtoelage 01/09/2022-31/12/2025 De Dienst Thuiszorg organiseert de mantelzorgtoelage en kan je terugvinden in het Lokaal Dienstencentrum ‘Aan de Statie’ in Lanaken. Het Lokaal Dienstencentrum is een open huis waar iedereen terecht kan voor informatie, ontspanning, vorming, recreatie en ontmoeting. Je kan er terecht voor taal- dans- of computercursussen, voor een boeiende informatienamiddag of leuke activiteit of gewoon een babbeltje slaan met één van de vele vrijwilligers. Of om te genieten van een warme maaltijd op dinsdag, donderdag of vrijdag. De mantelzorgtoelage is een vorm van waardering voor de mantelzorgers van Lanaken die belangeloos, onbezoldigd en op regelmatige basis de zorg opnemen voor een zorgbehoevende.Op deze manier kan de zorgbehoevende langer in de thuisomgeving blijven wonen. Mantelzorg wordt niet verleend binnen het kader van een hulpverlenend beroep ofdoor een vrijwilligersorganisatie. Als mantelzorger neem je taken over van iemand die dat zelf niet (meer) kan. Dit kan van alles zijn: huishoudelijke taken, persoonsverzorging, emotionele of administratieve ondersteuning. Als mantelzorger heb je met de persoon voor wie je zorgt een persoonsgebonden relatie, een band die reeds bestond voordat er van een zorgsituatie sprake was. Inhoudstabel: 1Wat is de mantelzorgtoelage2 2Voorwaarden voor het bekomen van de mantelzorgtoelage2 3Bedrag3 4Aanvraag van de mantelzorgtoelage3 5Toekenning van de mantelzorgtoelage3 6Stopzetting van de mantelzorgtoelage4 7Gegevensverwerking4 8Overgangsbepaling5 9Onze gegevens5 1.Wat is de Mantelzorgtoelage: Binnen de hiernavolgende voorwaarden wordt door het OCMW Lanaken een mantelzorgtoelage verleend aan inwoners die de thuiszorg op zich nemen voor een zorgbehoevende medebewoner. De mantelzorgtoelage is een financiële bijdrage als waardering voor de inzet van de mantelzorgers die de opvang en verzorging van een zorgbehoevende persoon op zich nemen. Met ingang vanaf 1 september 2022 en eindigend op 31 december 2025 wordt deze toelage toegekend aan de mantelzorger zoals gedefinieerd in punt 2. 2.Voorwaarden voor het bekomen van de mantelzorgtoelage: a.Voorwaarden met betrekking tot de zorgbehoevende: De zorgbehoevende is elke persoon die een verminderde zelfredzaamheid heeft, hij/zij kan in beperkte mate, of niet meer voor zichzelf zorgen en heeft de constante hulp van een andere persoon nodig. Deze hulp is meestal van langdurige aard, maar kan soms ook van tijdelijke aard zijn. Voorwaarden waaraan de zorgbehoevende dient te voldoen: ·Beschikken over een attest vermindering van zelfredzaamheid van minstens 12 punten, afgeleverd door de FOD Sociale Zekerheid, Directie-generaal - Personen met een handicap. ·Minstens 18 jaar zijn. ·Gedomicilieerd zijn in de gemeente Lanaken én samenwonend met de mantelzorger. De zorgbehoevende kan zelf geen mantelzorger zijn voor iemand anders en reeds mantelzorgtoelage ontvangen. Er kan slechts 1 aanvraag per zorgbehoevende worden aangevraagd. b.Voorwaarden met betrekking tot de mantelzorger: De mantelzorger zorgt langdurig, vrijwillig en onbetaald voor een familielid, vriend of kennis waar hij/zij mee samenwoont. Dit vanuit een reeds eerder ontstane persoonlijke band en niet vanuit een professionele relatie. Voorwaarden waaraan de mantelzorger dient te voldoen: ·Gedomicilieerd zijn in de gemeente Lanaken en samenwonend met de zorgbehoevende. ·Minstens 18 jaar zijn ·De mantelzorger dient effectief de verzorging van de zorgbehoevende te organiseren op een permanente wijze en dit voor zowel de professionele als niet-professionele zorgen. De mantelzorger kan zelf geen zorgbehoevende zijn in een ander dossier. 3.Bedrag Met ingang vanaf 1 september 2022 bedraagt de gemeentelijke mantelzorgtoelage € 40,00 per maand voor het eerste dossier. Dit wil zeggen dat wanneer er meerdere personen verzorgd worden door dezelfde mantelzorger en zij ook aan de voorwaarden voldoen om de toelage te mogen ontvangen, er voor de 2de zorgbehoevende een bedrag van € 25,00 per maand zal overgemaakt worden en € 12,50 per maand voor een eventuele 3de of daarop volgende zorgbehoevende. Detarieven zijn voor het ganse kalenderjaar van toepassing. Indien een uitbetaling met terugwerking wordt toegestaan, zal het tarief -dat in het betreffende kalenderjaar van toepassing was - gehanteerd worden als uit te betalen bedrag. 4.Aanvraag van de mantelzorgtoelage: Het aanvraagformulier Mantelzorgtoelage kan je verkrijgen op de dienst Thuiszorg – Lokaal Dienstencentrum ‘Aan de Statie’ Lanaken, gelegen op het Europaplein 33 3620 Lanaken. Er is ook een elektronisch document op de website van de gemeente Lanaken terug te vinden www.lanaken.be/ocmw/Sociale_dienst/Mantelzorgtoelage Of je kan het via mail ontvangen op eenvoudig verzoek: michelle.beckers@lanaken.be ·Het aanvraagformulier mantelzorgtoelage moet ingevuld en ondertekend ingeleverd worden op de dienst Thuiszorg, Lokaal Dienstencentrum ‘Aan de Statie’ Lanaken, Europaplein 33 3620 Lanaken. Zowel de mantelzorger als de behandelende huisarts moeten dit invullen. ·Het attest van de FOD Sociale Zekerheid, Directie-generaal - Personen met een handicap moet mee afgeleverd te worden. 5.Toekenning van de mantelzorgtoelage: De mantelzorgtoelage zal uitbetaald worden vanaf de maand na de goedkeuring op het Bijzonder Comité Sociale Dienst. Deze zal maandelijks worden uitbetaald op het rekeningnummer van de mantelzorger. De startdatum van het mantelzorgdossier zal gelijk worden gesteld aan de datum waarop het attest vermindering zelfredzaamheid ingaat. Nota: Er kan maximum 12 maanden met terugwerkende kracht een uitbetaling van de toelage worden goedgekeurd, ook als dit attest reeds langer geleden goedgekeurd werd. Het attest van de FOD Sociale Zekerheid, Directie-generaal - Personen met een handicap met betrekking tot de goedkeuring vermindering zelfredzaamheid is de basis van de duurtijd van de toelage. Indien dit voor onbepaalde duur is, dan hoeft de mantelzorger geen nieuwe aanvraag meer te doen indien er zich geen wijzigingen voordoen. Indien er wel een einddatum wordt genoteerd op het attest van de FOD Sociale Zekerheid, Directie-generaal - Personen met een handicap, dan dient de mantelzorger de aanvraag opnieuw te doen. Zowel bij de FOD Sociale Zekerheid, Directie-generaal - Personen met een handicap moet je een nieuw attest vermindering van de zelfredzaamheid aanvragen. En ook bij de verantwoordelijke mantelzorgtoelagen van het Sociaal Huis, moet er een nieuwe aanvraag mantelzorgtoelage ingediend worden. 6.Stopzetting van de mantelzorgtoelage Bij een onderbreking van de gestelde voorwaarden (punt 2) van minstens 6 weken zal de toelage worden beëindigd vanaf de 3de maand volgend op maand waarin de wijziging is ontstaan. Bijvoorbeeld wanneer de zorgbehoevende of de mantelzorger voor een langere tijd zal opgenomen worden in een ziekenhuis, woonzorgcentrum of tijdelijk op een ander adres zal verblijven. In onderstaande situaties zal het recht op de mantelzorgtoelage tot een einde komen vanaf de maand volgend op de wijziging: ·Overlijden van de zorgbehoevende of de mantelzorger ·Definitieve opname in een woonzorgcentrum of andere residentiële instelling ·Definitieve wijziging in de thuiszorgsituatie zoals gesteld in het aanvraagdocument, bijvoorbeeld als mantelzorger of zorgbehoevende niet meer in de gemeente Lanaken wonen of niet meer samen wonen onder 1 dak. Alle onterecht betaalde toelagen zullen worden teruggevorderd, het is dus in je eigen belang dat elke wijziging zo snel mogelijk wordt doorgegeven. 7.Gegevensverwerking: Bij het indienen van de aanvraag mantelzorgtoelage ga je akkoord om jouw persoonlijke gegevens, die gevraagd worden op het aanvraagformulier, door ons te laten gebruiken en te verwerken. Conform de Europese regelgeving inzake privacy (GDPR/AVG) behandelen onze medewerkers deze persoonsgegevens met de nodige zorg ter bescherming van jouw privacy. 8.Overgangsbepaling: Dit reglement is van toepassing met ingang vanaf 1 september 2022 tem 31 december 2025 en vervangt het reglement van 2 april 2012. De mantelzorgtoelagen die reeds lopende zijn zullen blijven behouden tot aan de verjaringsdatum van hun dossier. Daarna zullen de nieuwe bedragen toegepast worden en dient men ook aan de nieuwe voorwaarden te voldoen. 9.Onze gegevens: Sociaal Huis Lanaken Contactpersoon Thuiszorgdienst Mantelzorgtoelage - Dienstencentrum Aan de Statie: Michelle Beckers Adres: Europaplein 33 – 3620 Lanaken Telefoon: Dienstencentrum Aan de Statie: 089/730061 Email: michelle.beckers@lanaken.be Bereikbaarheid: Maandag tem vrijdag: 9-12u |