Nieuwe pagina: bestuurseenheid.zittingen.zitting.uittreksels.detail.index

Vlaanderen

publicatie.gelinkt-notuleren.vlaanderen.be Naar de hoofdinhoud

Uittreksel van Raad voor Maatschappelijk Welzijn Lanaken , zitting van 27 november 2023, 19:00

Datum publicatie: 4 december 2023

Openbare behandeling van agendapunt

Aanpassing huishoudelijk reglement Villa Kakelbont (gepland)

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • Tony Castermans (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Brecht Geurts (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Denis Geurts (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Christel Gorissen (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Jean-Pierre Hermans (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Vera Jans (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Anita Jeurissen (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Leo Joosten (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Marino Keulen (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Sarah Loubele (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Jolein Martens (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Boris Mechels (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Rudi Mechels (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Jeroen Moors (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Pierre Nelissen (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Jasmine Neven (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Dirk Opsteyn (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Bert Paulissen (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Astrid Puts (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Alice Roemans (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Viviane Schellingen (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Michel Stevens (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Freddy Stouten (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Willy Stöcker (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Dominique Terwingen (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Noëlla Vanaubel (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Peter Verheyen (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)
  • Raf Withofs (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)

Afwezige leden

  • Piet Van Berkel (Lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn)

Stemmingen bij agendapunt

De leden van de raad stemmen openbaar

Het voorstel van besluit

Aanwezigen tijdens de stemming

  • Tony Castermans
  • Brecht Geurts
  • Denis Geurts
  • Christel Gorissen
  • Jean-Pierre Hermans
  • Vera Jans
  • Anita Jeurissen
  • Leo Joosten
  • Marino Keulen
  • Sarah Loubele
  • Jolein Martens
  • Boris Mechels
  • Rudi Mechels
  • Jeroen Moors
  • Pierre Nelissen
  • Jasmine Neven
  • Dirk Opsteyn
  • Bert Paulissen
  • Astrid Puts
  • Alice Roemans
  • Viviane Schellingen
  • Michel Stevens
  • Willy Stöcker
  • Freddy Stouten
  • Dominique Terwingen
  • Noëlla Vanaubel
  • Peter Verheyen
  • Raf Withofs

Effectieve stemmers

  • Tony Castermans
  • Brecht Geurts
  • Denis Geurts
  • Christel Gorissen
  • Jean-Pierre Hermans
  • Vera Jans
  • Anita Jeurissen
  • Leo Joosten
  • Marino Keulen
  • Sarah Loubele
  • Jolein Martens
  • Boris Mechels
  • Rudi Mechels
  • Jeroen Moors
  • Pierre Nelissen
  • Jasmine Neven
  • Dirk Opsteyn
  • Bert Paulissen
  • Astrid Puts
  • Alice Roemans
  • Viviane Schellingen
  • Michel Stevens
  • Willy Stöcker
  • Freddy Stouten
  • Dominique Terwingen
  • Noëlla Vanaubel
  • Peter Verheyen
  • Raf Withofs

Goedgekeurd met algemeen akkoord (28) , met eenparigheid van stemmen

Openbare titel besluit:

Aanpassing huishoudelijk reglement Villa Kakelbont


Korte openbare beschrijving:

De voorrangsregeling van het huishoudelijk reglement van IBO Villa Kakelbont dient aangepast te worden:

- voorrang voor kinderen woonachtig in Lanaken wordt verplaatst naar de reserverlijst

- voorrang voor kleuters volgens het decreet BOA (buitenschoolse opvang en activiteiten)

- lagereschoolkinderen worden bij voorkeur doorverwezen naar de “Na de bel” activiteiten

volgens het BOA decreet

Ook het retributie-reglement bij wanbetaling werd aangepast.


De OCMW-Raad,


Bevoegdheid


Juridische context
  • Voeg juridische context in


Feitelijke context en argumentatie
  • De wijziging van de voorrangsregeling werd besproken op de vergadering van het Lokaal overleg kinderopvang van 06.11.2023

  • Het nieuwe decreet BOA gaat vanaf 01.01.2026 in voege. IBO Villa Kakelbont bevindt zich momenteel in een overgangsperiode. Het decreet vraagt een voorrangsregeling voor kleuters en een doorverwijzing van lagereschoolkinderen naar buitenschoolse activiteiten.

    Met het aanpassen van de voorrangsregeling zetten we al een belangrijke stap in de goede richting.

    Ook het retributie-reglement bij wanbetaling werd aangepast.


Beslissing

Enig artikel:

De OCMW raad keurt onderstaand huishoudelijk reglement goed.

HUISHOUDELIJK REGLEMENT

Inlichtingen en afspraken

 

Voorwoord                                                                                                                   4

 

1.   Algemene informatie                                                                                              4

 

            1.1.      Organisator                                                                                           4

 

            1.2.      Kinderopvanglocaties en verantwoordelijken                                            4

 

            1.3.      Telefoon in geval van nood                                                                   5

 

            1.4.      Opgroeien                                                                                             5

 

 

2.   Het beleid                                                                                                               6

 

            2.1.      De aangeboden kinderopvang                                                               6

                        2.1.1.    Het pedagogisch beleid                                                            6

                        2.1.2.    Afspraken over eten en verzorging                                              8

                        2.1.3.    Afspraken over opvolging van de kinderen                                   9

 

            2.2.      Inschrijving en opname                                                                          9

                        2.2.1.    Inschrijving en reservatiebeleid                                                   9

                        2.2.2.    Voorrangsbeleid                                                                      11

 

            2.3.      Breng- en afhaalmomenten                                                                   12

 

            2.4.      Ziekte of ongeval van een kind                                                             13

                                              

            2.5.      Medicatie                                                                                            13

 

            2.6.      De veiligheid                                                                                       14

                       

3.   Prijsbeleid                                                                                                            15

 

            3.1.      Hoeveel betaal je ?                                                                              15

 

            3.2.      Sociaal tarief                                                                                       15

 

            3.3.      Verwittigen als het kind afwezig is en sanctie indien dit niet gebeurt        15

 

            3.4.      Extra kosten                                                                                        16

                                              

            3.5.      Hoe betalen ?                                                                                      16

 

            3.6.      Fiscaal attest                                                                                       17

 

           

4.   Rechten van het gezin                                                                                         18

 

            4.1.      Ouders mogen altijd binnen                                                                  18

 

            4.2.      Ouders mogen een klacht uiten                                                             18

 

            4.3.      Respect voor de privacy en bescherming van de                                               19

                        persoonlijke levenssfeer           

 

 

 

 

5.   Andere documenten                                                                                             21

 

            5.1.      Verzekering                                                                                         21

 

            5.2.      Inlichtingenfiche en het aanwezigheidsregister                                       21

 

            5.3.      Kwaliteitshandboek                                                                              22

 

 

6.   Wijzigingen in het huishoudelijk reglement en opzegmodaliteiten                      23

 

            6.1.      Werkwijze                                                                                            23

 

            6.2.      Gelijkwaardige opzegmodaliteiten voor de schriftelijke                           23

                        overeenkomst

                        6.2.1.    Opzegmodaliteiten voor het gezin                                             23

                        6.2.2.    Opzegmodaliteiten voor de organisator                                     23

 

 

7.   Tot slot                                                                                                                24                   

 

                                              

8.   Bijlage                                                                                                                  25                   

 

VOORWOORD

 

Van harte welkom in onze Buitenschoolse Kinderopvang!

Graag bieden wij de ouders deze infobrochure aan als handleiding bij een eerste kennismaking.

 

1.  LGEMENE INFORMAT

1.1.   ORGANISATOR

 

Organiserend bestuur :   OCMW Lanaken

Ondernemingsnummer :  0212.190.765

Adres :    Gasthuisstraat 18 – 3620 Lanaken

( :         089/73.00.60

8 :          villa.kakelbont@lanaken.be

website :  www.lanaken.be

 

 

1.2.   KINDEROPVANGLOCATIES en VERANTWOORDELIJKEN

 

DIENSTHOOFD Kinderopvang Lanaken

Marleen Vandamme

(      089/73.00.69

Bereikbaar tijdens de kantooruren of op afspraak.

 

VERANTWOORDELIJKE voor de WERKING van de IBO

Tony Nijsten

(      089/73.03.12

Bereikbaar tijdens de kantooruren of op afspraak.

Buiten deze kantooruren wordt de telefoon van de coördinatie doorgeschakeld naar de opvanglocaties zodat de ouders vanaf 07.00 uur en tot 18.00 uur iemand kunnen bereiken.

 

KINDEROPVANGLOCATIES

IBO ‘Villa Kakelbont’ Rekem                                      IBO ‘Villa Kakelbont’ Veldwezelt

Populierenlaan 30 – 3621 Rekem                                  Berenhofstraat 12 – 3620 Veldwezelt

( : 089/73.38.97                                                         ( : 089/71.90.36

Opvangcapaciteit:                                                      Opvangcapaciteit:

   - voorschoolse opvang : 42 plaatsen                            - voorschoolse opvang : 37 plaatsen

   - naschoolse opvang : 70 plaatsen                               - naschoolse opvang : 37 plaatsen

   - woensdagmiddagopvang : 42 plaatsen                      - woensdagmiddag : 37 plaatsen

   - schoolvrije dagen : 28 plaatsen                                 - schoolvrije dagen : 37 plaatsen

   - vakantieopvang : 42 plaatsen                                        - vakantieopvang : 28 plaatsen

 

SAMENWERKING met de SCHOLEN en met de DIENST JEUGD (speelpleinwerking)

Voor de voor- en naschoolse opvang en de schoolvrije dagen werkt Villa Kakelbont samen met ’t Wezeltje van Veldwezelt en met de GBS en methodeschool van Rekem.  Kinderen van andere scholen in Lanaken zijn welkom op voorwaarde dat ze gebracht worden op eigen initiatief.  Villa Kakelbont voorziet hiervoor geen vervoer. 

Tijdens de vakantieopvang voorzien we enkel opvang voor kleuters.  Kinderen vanaf het 1ste leerjaar en ouder verwijzen wij door naar de speelpleinwerking van onze collega’s  van de dienst jeugd of andere privé-initiatieven. 

Dienst Jeugd : ( : 089/73.98.50

                        8 :  jeugddienst@lanaken.be

                        website : www.lanaken.be

 

OPENINGSUREN

De opvang opent de deuren iedere schooldag vanaf 07.00 uur tot 08.45 uur ’s morgens.  Na de school zijn we terug open van 15.00 uur tot 18.00 uur.

Op woensdag zijn we open van 12.00 uur tot 18.00 uur. in Veldwezelt en Rekem.

 

Tijdens de vakantie- en schoolvrije dagen is de opvang geopend van 07.00 uur tot 18.00 uur.

 

Wij willen de ouders met aandrang verzoeken zich STIPT te houden aan de openingsuren. Bij niet tijdig afhalen van een kind zal er overgegaan worden tot het treffen van een financiële sanctie.

 

SLUITINGSDAGEN

Tijdens het werkingsjaar hebben we een aantal sluitingsdagen: dit betreft de wettelijke feestdagen (en eventuele brugdagen) en een collectief verlof tijdens de kerstvakantie.  Een overzicht van de juiste data van onze sluitingsdagen wordt ten laatste in de maand december per brief/mail kenbaar gemaakt aan de ouders.
Extra sluitingsdagen worden minstens 1 maand op voorhand gemeld in een e-mail en opgehangen in de twee locaties.

 

1.3.   TELEFOON in GEVAL VAN NOOD

 

Permanentie : 089.73.00.68

Bel dit nummer enkel in uitzonderlijke noodgevallen

 

1.4.   OPGROEIEN

 

IBO Villa Kakelbont is een erkende kinderopvang.

Het OCMW-bestuur beschikt dus over een erkenning voor de kinderopvanglocaties en voldoet aan alle wettelijke voorwaarden.

Dit betekent concreet dat wij de richtlijnen van Opgroeien naleven inzake intakeprocedure, oudercontacten, registratie, inrichting van de lokalen, pedagogisch beleid, … 

 

De zorginspectie zal in opdracht van Opgroeien regelmatig controles uitvoeren op de kwaliteit van de geboden buitenschoolse opvang.

 

Opgroeien :      Hallepoortlaan 27 – 1060 Brussel           

                        Website : www.opgroeien.be/contact 

2.   HET BE

 

2.1.   DE AANGEBODEN KINDEROPVANG

 

Onze buitenschoolse kinderopvang zet zijn deuren open voor kinderen van 2,5 jaar tot de laatste dag in het basisonderwijs.

De opvang wordt georganiseerd :         

  • voor en na de schooluren

  • op woensdagnamiddag

  • op schoolvrije dagen 

  • tijdens schoolvakanties voor kleuters

Er wordt dagopvang voorzien tijdens een schoolvrije dag op voorwaarde dat er minimum 10 kinderen ingeschreven zijn voor de dagopvang te Rekem en Veldwezelt. 

De opvang wordt voorzien op 2 vestigingsplaatsen door gekwalificeerd personeel.

Het begeleidend personeel volgt regelmatig opleidingen om op de hoogte te blijven van de veranderingen die zich voordoen in de sector. Zij volgen daarbij  om de 3 jaar een cursus levensreddend handelen. 

De coördinatie, de begeleiding en andere betrokken personen zullen regelmatig de kinderopvang evalueren tijdens teamvergaderingen en ouderbevragingen.

Villa kakelbont organiseert opvang voor ALLE schoolgaande kinderen en discrimineert niemand op basis van cultuur, afkomst, nationaliteit, geslacht, geloof of levensovertuiging.

Kinderen met specifieke zorgbehoeften worden ook opgenomen.

 

 

2.1.1.   Het pedagogisch beleid

 

We streven naar een kwalitatieve werking, waarbij we ons baseren op het Verdrag inzake de Rechten van het Kind en de reglementering van Opgroeien.

Er wordt dagelijks aandacht geschonken aan het welbevinden en de betrokkenheid van de kinderen.  De begeleidsters hebben de opdracht om kinderen tijdens de dagelijkse spel- en verblijfsmomenten te observeren en kinderen die zich niet goed voelen te detecteren.  Het welzijn van het kind staat centraal en we streven ernaar dat elk kind zich goed voelt in Villa Kakelbont 

Tijdens  overlegmomenten wordt er hard gewerkt aan klimaat- en sfeerhantering : er wordt aandacht geschonken aan een warme, kindvriendelijke omgeving waarbij kinderen inspraak hebben en actief betrokken worden bij inrichting, planning, …

In Villa Kakelbont streven we naar een huiselijke en gezellige sfeer.

Hierbij stemmen we onze werking af op de basisbehoeften van het kind :

  • non-discriminatie

  • warmte en geborgenheid

  • stimulatie tot zelfredzaamheid en autonomie

  • inspraak en keuzevrijheid

  • veiligheid en structuur

  • nood aan eigenheid (een eigen plek in de kinderopvang)

  • aandacht voor zijn eigen persoontje (nood aan individualisering).

Villa Kakelbont heeft een kindvriendelijke infrastructuur en biedt een veilige en gezonde omgeving.

Vanuit de reglementering van Opgroeien worden huisdieren niet toegelaten.

In onze kinderopvang besteden we aandacht aan de 5 pijlers:

  • de pedagogische werking

  • de ouderparticipatie

  • de begeleiding

  • de infrastructuur

  • de veiligheid en de gezondheid.

Om op maat te kunnen werken en op één lijn te staan achter onze visie heeft het team van Villa Kakelbont  regelmatig overlegmomenten en vormen zij regelmatig bijscholingen.  Wij zijn gehouden aan het beroepsgeheim, er wordt geen vertrouwelijke informatie omtrent kinderen en hun ouders doorgegeven aan derden.

Tijdens de opvang worden er verscheidene activiteiten aangeboden, de opvangruimte wordt ingedeeld in verschillende speelhoeken, zoals een hoek voor fantasiespel, een leeshoek, een poppenhoek, een kussen- en bewegingslokaal, …

Wij willen opvang op maat van elk kind bieden.

De kinderen mogen zich vrij bewegen.  De keuze van het kind staat centraal.  Het is belangrijk dat je kind de opvang als een verademing ervaart na een drukke schooldag.

Er zal dus van alles aangeboden worden, maar niets is verplicht.

In Villa Kakelbont wordt er een duidelijke structuur geboden aan de kinderen.  Er worden met de kinderen afspraken gemaakt omtrent omgaan met elkaar, met de begeleiding en de materialen in de kinderopvang.  Kinderen hebben nood aan een vaste structuur en een duidelijke dagindeling.  Zeker tijdens vakantieperiodes hebben kinderen nood aan een activiteitenaanbod (buiten de mogelijkheid tot vrij spel).

Elk programma wordt kenbaar gemaakt aan de ouders via mail.

Daarnaast wordt het programma ook dagelijks aangekondigd op het activiteitenbord in de vakanties.  De geplande uitstappen en speciale activiteiten worden op die manier tijdig aan de ouders doorgegeven.

Huiswerkbegeleiding behoort niet tot het takenpakket van de begeleiding.  Wij kunnen enkel de mogelijkheid bieden om de kinderen tijdens de opvang in een rustig lokaal hun huiswerk te laten maken.

Naast de kinderen vinden we het belangrijk dat ook de ouders zich goed voelen in de kinderopvang.  Ouderparticipatie staat dan ook hoog in het vaandel.  Als ouders kennen jullie je kind het beste.  Daarom vinden we samenwerken met ouders zeer belangrijk.  Zo kunnen we de kinderopvang afstemmen aan de noden en eigenheid van ieder kind.

 

2.1.2.   Afspraken over eten en verzorging

 

In principe is er geen eten voorzien in Villa Kakelbont.  Voor alle eetmomenten vragen we de ouders met aandrang om hun kind(eren) voldoende mee te geven.

Concreet betekent dit :

  • de kinderen tijdens de schooldagen een ontbijt meegeven voor ’s morgens indien ze thuis nog niet ontbeten hebben

  • een koek of een stuk fruit voor de pauze tijdens de naschoolse opvang

  • boterhammetjes voor de middagpauze tijdens een schoolvrije dag/vakantiedag/woensdagmiddag en een koek of een stuk fruit voor de pauzes om 10.00 uur en 15.30 uur

Hierbij verzoeken wij de ouders om de versnapering te beperken tot een koek en ander snoepgoed niet mee te geven naar de opvang.  De kinderen worden geholpen met het fruit.  Een yoghurtje behoort natuurlijk ook tot de mogelijkheden.

Drank (melk, water) is inbegrepen in de ouderbijdrage.

Andere dranken kunnen meegenomen worden, liefst in een drinkbeker.

 

Toepassing allergenenwetgeving

Indien een kind speciale voedingsregels heeft (dieet, allergie,…) verzoeken wij de ouders dit te melden tijdens het intakegesprek aan de coördinatie.  Zij vermelden de aandachtspunten op de persoonlijke gegevensfiche van het kind.

De ouders dienen ook elke wijziging te melden zodat het kind niet nodeloos in een uitzonderingspositie wordt gezet (kinderen groeien soms door allergieën uit). 

Wijzigingen kunnen via mail aan de coördinatie doorgegeven worden of kunnen aangepast worden door de ouders zelf in I-school.

Af en toe zijn er traktatiemomenten of kookactiviteiten in de kinderopvang.  De ouders zullen hiervan op de hoogte worden gebracht aan het onthaal en via het activiteitenprogramma. De ouder kan ook altijd vragen aan de begeleidster die instaat voor het onthaal naar de gebruikte ingrediënten en allergenen tijdens de kookactiviteit.

Indien het kind nog niet zindelijk is verzoeken wij de ouders om steeds voldoende luiers en reservekledij te voorzien (voorzien van de naam van het kind).  Ook het jasje van het kind dient getekend te zijn.

De tijd dat de ouders hun kind naar de opvang brengen, is een invulling van vrije tijd.  Wij verzoeken de ouders dan ook uitdrukkelijk om de kinderen steeds te voorzien van kledij die het mogelijk maakt om te spelen.

Op schoolvrije- en vakantiedagen wordt gevraagd om de kinderen te voorzien van speelkledij, aangepast aan de weersomstandigheden.

Indien hieromtrent afspraken gemaakt dienen te worden, worden deze opgenomen in de overeenkomst met de ouders.

Zonneolie is voorhanden.  Wanneer het kind omwille van specifieke zorgbehoeften (allergie) een speciale olie nodig heeft, dienen de ouders dit mee te geven van thuis, net zoals een zonnepetje voorzien van de naam van het kind. We vragen echter om het kind ’s morgens thuis al in te smeren op warme dagen.

Naast een zinvol en ontspannend activiteitenaanbod, vinden wij ook de verzorging van de kinderen in Villa Kakelbont belangrijk.

Indien je kind bepaalde specifieke zorgen nodig heeft, wordt dit genoteerd tijdens het intakegesprek door de coördinatie op de persoonlijke gegevensfiche van het kind.

 

2.1.3.   Afspraken over opvolging van de kinderen

Zoals vermeld observeren we het welbevinden en de betrokkenheid van het kind.  We kijken naar jouw kind : Hoe speelt het?  Hoe reageert het op andere kinderen?  We volgen zijn ontwikkeling en peilen of het kind zich goed voelt in onze opvang.

Wanneer een kind zich niet goed voelt of een probleem heeft (opstandig, grens aftastend, (verbaal) agressief, pesten, verdrietig, teruggetrokken, …) bespreken we dit met de ouders.  Tijdens  de dossierbespreking op de teamvergaderingen  proberen we ,in overleg met de ouders, een adequaat antwoord te bieden op de opvoedingsvraag.

 

2.2.   INSCHRIJVING en OPNAME

 

2.2.1.   Inschrijving en reservatiebeleid

Ouders nemen best telefonisch of via mail contact op met Villa Kakelbont : 089/73 03 12 of villa.kakelbont@lanaken.be
Het huishoudelijk reglement en de nodige intake-documenten worden via mail aan de ouders bezorgd.
De inschrijving zal verder via mail of via een persoonlijk gesprek in orde gebracht worden.

De inschrijving is pas definitief wanneer:

  • de opvangovereenkomst ondertekend is door beide partijen (of men volmacht heeft gegeven aan mekaar)

  • de persoonlijke inlichtingenfiche van het kind(eren) is ingevuld

  • volgende documenten toegevoegd zijn bij het dossier van het kind :

    • recente foto van het kind

    • 1 klevertje van de mutualiteit van het kind

    • getekende volmacht van de ouders.

Bij inschrijving van een kind met specifieke zorgbehoeften wordt er standaard een individueel gesprek met de ouders gepland.  Dit om een juist beeld te krijgen van de specifieke zorgbehoeften van het kind.  Indien gewenst licht de ouder de specifieke zorgbehoefte toe op de teamvergadering aan de begeleiding, zodat we opvang op maat kunnen bieden.

Na de opmaak van het dossier van het kind, raden we de ouders aan om de opvang te bezoeken met het kind.  Vooraf nemen de ouders best contact op met de coördinatie om een moment af te spreken voor een rondleiding in Villa Kakelbont.  Op die manier kan de begeleiding ook voldoende tijd vrijmaken voor de ouders.

 

HOE RESERVEREN ?

Ouders reserveren online via www.i-active.be/login en ontvangen bij inschrijving een handleiding

  • De kalender wordt op verschillende tijdstippen van het schooljaar open gezet om te reserveren. 
    De ouders worden hiervan via mail op de hoogte gebracht. 

  • Reserveren kan telkens ten laatste de donderdag die voorafgaat aan de opvangweek.

  • Indien een kind aanwezig is zonder reservatie wordt er een administratieve kost aangerekend.

 

HOE ANNULEREN ?

VOOR- EN NASCHOOLSE OPVANG EN SCHOOLVRIJE DAG (behalve schoolvakanties)

Men dient 3 werkdagen vooraf online te annuleren. 

Bij ziekte van het kind annuleren de ouders best de dag zelf vóór 08.15 uur in de opvanglocatie. 
Als ouders tijdig een doktersattest binnenbrengen, worden er geen jokers ingezet of annuleringskosten aangerekend.  Het doktersattest dient voor het verstrijken van de betreffende maand door de ouders afgeleverd te worden.
Bij niet tijdig annuleren wordt er een administratieve kost aangerekend.

 

VAKANTIEOPVANG

Er is geen annulering meer mogelijk tenzij bij overmacht (plotse werkloosheid, ziekte) mits voorlegging van een officieel document (document werkgever, VDAB, doktersattest).

Bij ziekte van het kind bel je best de dag zelf voor 08.15 uur naar de opvanglocatie.

 

WACHTLIJST

Indien de voor- en/of naschoolse opvang volzet is, wordt het kind automatisch op de wachtlijst geplaatst.  De ouders ontvangen een mail indien er een plaats zou vrijkomen. 

JOKERS

Met I-Active beschikken de ouders over 8 jokers die kunnen ingezet worden als plots wordt afgeweken van de reservatie, of als het kind ziek is maar een doktersbezoek niet nodig is. 

Wanneer deze 8 jokers opgebruikt zijn, wordt er wel een administratieve kost aangerekend bij niet tijdig/geldig annuleren. 

Jokers kunnen niet opgespaard worden en zijn geldig voor één kalenderjaar en per kind.

 

Omwille van de grote vraag naar kinderopvang hanteren wij een reservatiebeleid binnen de IBO.

We streven ernaar om de beperkte opvangplaatsen op die manier optimaal te benutten en zoveel mogelijk gezinnen van een opvangplaats te voorzien.

Daarnaast waken we erover dat de wettelijke opnamecapaciteit van de IBO niet overschreden wordt zodat het voor de kinderen aangenaam vertoeven is en de veiligheid en kwaliteit gegarandeerd wordt.

 

2.2.2.   Voorrangsbeleid

 

Het opnamebeleid verschilt naargelang de periode dat opvang gewenst is :

  1. voor- en naschoolse opvang. 

  1. Schoolvrije dag (behalve schoolvakanties )

  1. vakantieopvang

 

VOOR- en NASCHOOLSE OPVANG en SCHOOLVRIJE DAGEN

We geven voorrang aan:

  1. Kinderen, al dan niet inwoner van de gemeente Lanaken, die in Lanaken naar de kleuterschool gaan.  Toewijzing gebeurt op automatisch volgens chronologie van inschrijving. 

  2. Kinderen, al dan niet inwoner van de gemeente Lanaken, die in Lanaken naar de lagere school gaan.  Toewijzing gebeurt op automatisch volgens chronologie van inschrijving. 

Ouders van kleuters krijgen eerst de kans om een plekje te reserveren voor hun kleuter via I-acitve.  2 weken later krijgen ouders van lagereschoolkinderen de kans om in te schrijven.  Voor de voor- en naschoolse opvang verwijzen we de lagereschoolkinderen naar het aanbod van “Na de bel”. Op schoolvrije dagen is er geen aanbod van “Na de bel”.  

 

VAKANTIEOPVANG

We  geven voorrang aan kinderen :

  1. onder de zes jaar (t.e.m. de laatste kleuterklas)

  2. die woonachtig zijn in de gemeente Lanaken  

  3. in Lanaken naar school gaan

  4. geen binding hebben met de gemeente Lanaken : zij kunnen niet vooraf inschrijven en komen enkel in aanmerking voor een bepaalde vakantie indien er nog plaatsen vrij zijn. 

 

RESERVELIJST

De coördinator van Villa Kakelbont beheert de reservelijst en hanteert volgende criteria:

  1. kinderen woonachtig en schoolgaand in de gemeente Lanaken

  2. kinderen wel schoolgaand maar niet woonachtig in de gemeente Lanaken

  3. kinderen die geen binding hebben met de gemeente Lanaken

Kinderen kunnen, ten laatste 2 werkdagen voor de opvangdatum worden doorgeschoven naar de effectieve opvanglijst, afhankelijk van de beschikbare plaatsen, opvangbehoeften, personeelsinzet en middelen. 

 

2.3.   BRENG- en AFHAALMOMENTEN

 

PERSONEN die het KIND KUNNEN AFHALEN

  • De kinderen worden gebracht en terug afgehaald door de ouders IN de opvanglokalen. Dit omwille van de veiligheid van de kinderen en de dagelijkse informatie-uitwisseling met de ouders.

  • Indien de kinderen door iemand anders dan de ouders zullen opgehaald worden, moet dit door de ouders op voorhand gemeld worden (zie  fotoblad).

  • Op het moment dat het kind de opvang verlaat, zijn we niet meer verantwoordelijk voor gebeurlijke ongevallen.

  • Wij verzoeken de ouders om de kinderen tijdens een schoolvrije dag of vakantiedag niet tijdens het middaguur te komen afhalen. Dit zou het tafelmoment verstoren.

Daarom stellen we voor om de kinderen ofwel iets voor 12.00 uur ofwel na 12.30 uur af te halen of te brengen.

ZELFSTANDIG VERLATEN of AANKOMEN op de kinderopvang

  • Indien een kind, ouder dan 8 jaar, zelfstandig de opvang wil verlaten om naar huis te gaan of voor deelname aan sport of culturele activiteit, dient er een schriftelijke goedkeuring aanwezig te zijn van de ouders.

Zij vullen het document in bijlage in en geven dit af aan de begeleiding tijdens het brengmoment. Je kind is zo verzekerd voor lichamelijke ongevallen op de kortste weg van en naar de opvanglocatie  De begeleiding kan NIET instaan voor het vervoer van een kind naar zijn/haar eigen hobbyclub.

 

2.4.   ZIEKTE of ONGEVAL van een kind

 

Is een kind ziek ?   Dan kan dit kind niet in de kinderopvang terecht.

Zoek best vooraf een oplossing voor als een kind onverwacht ziek wordt.  Een ziek kind heeft extra zorgen nodig die het niet kan krijgen in de opvang.  Een ziek kind kan ook andere kinderen ziek maken.

Hierbij geven we een lijst mee van de ziektetekenen, waarbij een kind zeker niet zal worden opgevangen: 

  • diarree : lopende of waterige stoelgang

  • braken : met algemeen ziek zijn, oppassen voor uitdroging !!!

  • zeer zware hoest

  • koorts (vanaf 38 °C) gepaard gaande met keelpijn, braken, diarree, oorpijn, prikkelbaarheid, verwardheid, of rode uitslag.

 

Wanneer de ouders op de hoogte zijn van eventuele medische problemen van hun kind(eren), die enerzijds een gevaar zouden kunnen betekenen voor de begeleiding en de andere kinderen of anderzijds een bijzondere waakzaamheid vereisen, vragen wij dit dringend te signaleren.

Is er een besmettelijke ziekte bij de kinderen in de opvang vastgesteld, dan verwittigt de kinderopvang de ouders.  Om de privacy van de ouders en het kind te vrijwaren, zijn deze meldingen anoniem.

 

Daarnaast worden kinderen met levende luizen geweerd in de opvang.  Indien levende luizen worden vastgesteld, worden de ouders gecontacteerd om hun kind onmiddellijk te komen halen en te behandelen met een speciale shampoo. Zij kunnen hier in de opvang informatie over verkrijgen.

 

Indien er tijdens de opvang een kind ziek wordt, zullen de ouders gecontacteerd worden met de vraag om hun kind zo snel mogelijk te komen ophalen.

 

Wanneer we de ouders niet kunnen bereiken, bellen we één van de personen die vermeld staan op de inlichtingenfiche of de huisarts.  In geval van nood bellen we onmiddellijk een arts of hulpdiensten. We brengen de ouders zo snel mogelijk op de hoogte.

Bij een ongeval volgen we dezelfde procedure.

De ouders betalen voor alle kosten voor medische hulp die de kinderopvang maakt, behalve bij een ongeval.  Dan wordt het remgeld terug betaald door de verzekering.

 

2.5.   MEDICATIE

 

We wijzen erop dat medicatie best thuis wordt gegeven.  Vraag aan de huisarts om medicatie voor te schrijven die ’s morgens en/of ’s avonds door de ouders zelf toegediend kan worden.  De opvang geeft enkel medicatie als het echt nodig en haalbaar is.

Meld altijd wanneer het kind medicatie krijgt.

 

Indien de toediening tijdens de opvanguren toch noodzakelijk zou zijn (bijvoorbeeld bij een dagopvang tijdens de vakantie), dient de ouder een attest van de dokter of apotheek mee te brengen.  Op dit attest staat vermeld :

  • naam van de medicatie

  • naam van de arts

  • naam van de apotheker (natuurlijk bij een attest van de apotheek)

  • naam van het kind

  • datum van aflevering en vervaldatum

  • dosering en wijze van toediening

  • wijze van bewaren

  • einddatum en duur van de behandeling

 

KOORTSWEREND MIDDEL

Indien het kind koorts maakt, kan na telefonisch overleg één keer een koortswerend middel (vloeibare Paracetamol) gegeven worden.  Dit doen we enkel wanneer het kind zich niet goed voelt en we een akkoord van de ouders hebben.

 

 

2.6.   DE VEILIGHEID

 

Villa Kakelbont zorgt voor een veilige kinderopvang.  Met een risicoanalyse tracht de kinderopvang mogelijke risico’s in te schatten en tracht deze te voorkomen.  Villa Kakelbont volgt de voorgeschreven regels omtrent brandveiligheid, veilige speeltoestellen, inrichting, veilige speelomgeving, toegangscontrole, jaarlijkse opleiding van personeel, reanimatie bij kinderen, …

De opvang is voorbereid op gevaar met een crisisprocedure.  Deze procedure legt de stappen uit en de manier van communiceren in geval van crisis.  De crisis wordt zo snel mogelijk aan Kind en Gezin gemeld. 

 

Grensoverschrijdend gedrag wordt niet getolereerd.  Hiervoor voeren we een preventief beleid en wordt een plan van aanpak door alle medewerkers onderschreven.

Grensoverschrijdend gedrag = gedrag van een persoon in de kinderopvang waarbij een kind bedreigd wordt of slachtoffer van geweld dreigt te worden.

 

TOEGANGSCONTROLE

In Villa Kakelbont zorgen we voor een veilige toegang.  Niemand kan de kinderopvang en de buitenspeelruimte ongemerkt betreden.  Bel als ouder steeds aan.  Nadat de begeleiding gecontroleerd heeft wie zich aanmeldt, zal de deur geopend worden.

De ouders dienen bij het binnenkomen en weggaan steeds de deur te sluiten.

Laat zelf geen andere mensen binnen.

 

AFSPRAKEN over VERPLAATSING

Alle verplaatsingen tijdens de opvanguren gebeuren op een veilige manier en onder gepaste begeleiding.  De kinderen worden door een begeleidster van en naar de school begeleid.

Tijdens de vakantieperiodes kunnen er uitstappen gepland worden.  Het vervoer tijdens een uitstap zal steeds gebeuren door een gewettigd persoon (met medische schifting) en na melding aan de ouders.  Ouders tekenen voor akkoord.

3.   PRIJSBELEID

 

3.1.   HOEVEEL BETAAL JE ?

 

De prijs die de ouders betalen voor de buitenschoolse kinderopvang is gekoppeld aan de verblijfsduur van het kind.  De ouderbijdrage wordt jaarlijks, op 1 september,  aangepast aan de index.  De ouders worden schriftelijk (via brief of mail) op de hoogte gebracht van deze prijsaanpassing.

Voor voor– en naschoolse opvang wordt er per begonnen half uur aangerekend.

Vanaf 2 uur opvang wordt overgegaan naar de dagtarieven (1/3 dag, halve dag en hele dag).

 

Voor de tarieven verwijzen we naar punt 8 bijlage in het huishoudelijk reglement.

Tijdens de schoolvakanties en schoolvrije dagen  wordt er niet per half uur aangerekend.

In de prijs is de drank inbegrepen (melk en water).  Eten hebben we niet in huis en dient meegebracht te worden van thuis.

 

REDUCTIE MEERDERE KINDEREN in het GEZIN

Wanneer er meerdere kinderen van één gezin op éénzelfde dag samen worden opgevangen, zal er een prijsverlaging worden toegekend van 25 % op de totale maandelijkse ouderbijdrage.

 

3.2.   SOCIAAL TARIEF

Voor gezinnen met financiële moeilijkheden is er een sociaal tarief mogelijk.  Het sociaal tarief is gelijk aan 20% van het gebruikelijke tarief.   Dit kan aangevraagd worden bij de coördinatie.
Elke ouder verbindt zich ertoe bij toekenning van dit verminderd tarief elke wijziging in zijn/haar financiële situatie onmiddellijk te melden aan de coördinatie van de IBO.

Dit op straffe van terugbetaling van het voordeeltarief met terugwerkende kracht.

Wie komt in aanmerking om sociaal tarief te verkrijgen?

  • Gezinnen die “ verhoogde tegemoetkoming” hebben

  • Pleegkinderen

 

3.3.    VERWITTIGEN als het kind AFWEZIG is en SANCTIE indien dit NIET GEBEURT

 

AFWEZIGHEID of GEEN RESERVATIE bij VOOR- EN NASCHOOLSE KINDEROPVANG

Als je kind afwezig is op gereserveerde momenten (of aanwezig is op niet-gereserveerde momenten) wordt per afwijking in de opvangregeling en per kind van het gezin een administratieve kost aangerekend.

Voor deze vorm van kinderopvang kan er tot 3 werkdagen op voorhand schriftelijk geannuleerd worden zonder kosten.

Daarnaast kan er bij ziekte een kost vermeden worden, door voor het verstrijken van de betreffende maand, een ziekteattest binnen te brengen of door de automatische inzet van een joker in ons online inschrijvingsprogramma (8 jokers per kind). Wanneer deze 8 jokers opgebruikt zijn, wordt er wel een administratieve kost aangerekend.

 

AFWEZIGHEID bij VAKANTIEOPVANG

Annuleren is niet mogelijk tenzij bij overmacht (ziekte, plotselinge werkloosheid, …).  Bij overmacht dient er een (dokters-)attest bezorgd te worden tegen het einde van de betreffende maand. 

 

 

3.4.   EXTRA KOSTEN

 

We vragen aan de ouders  om zelf voeding, luiers, reservekledij, zonnehoedjes in de zomer te voorzien.  Zet duidelijk de naam van het kind in alle persoonlijke spullen.  Zo wordt er verlies of verwisseling vermeden.

Inningskosten bij wanbetaling:

De factuur en niet-aangetekende aanmaningen zijn gratis.

Bij het versturen van een aangetekende aanmaning wordt een dossierkost van €20,00 aangerekend.

Bij gebrek aan betaling in der minne en zonder klacht of betwisting binnen de 30 dagen, wordt de factuur als onbetwist en opeisbaar beschouwd.

Wanneer het bestuur vaststelt dat er na de derde aanmaning niet betaald wordt, kan men beslissen om het kind(eren) niet langer toe te laten tot de opvang.  Dit zal de ouders per brief worden meegedeeld.  Daarnaast neemt de verantwoordelijke ook telefonisch contact met de ouders op.

Het kind wordt na een uitschrijving omwille van wanbetaling slechts terug opgevangen indien alle opstaande facturen vereffend zijn

Om mogelijke betwisting van het aantal aanwezigheidsuren te voorkomen, vragen wij de ouders om in te tekenen bij het brengen van hun kind en uit te tekenen bij het afhalen.  Zo kunnen de ouders dagelijks opvolgen wat genoteerd wordt en trachten we eventuele discussies te vermijden omtrent facturatie.

Bij eventuele betalingsmoeilijkheden nemen de ouders contact op met de coördinatie.  Samen zal er dan naar een oplossing gezocht worden.  Een adreswijziging of een wijziging in de gezinstoestand worden best zo snel mogelijk aan de coördinatie gemeld.

3.5.   HOE BETALEN ?

 

De ouders ontvangen in de loop van de volgende maand digitaal een factuur.  Het blijft evenwel nog steeds mogelijk om een schriftelijke factuur te ontvangen.  Daarvoor dienen de ouders schriftelijk een verzoek in bij de verantwoordelijke van de werking van de IBO.

De betaling dient te gebeuren uiterlijk binnen de 30 dagen na factuurdatum. Hoe je betaalt, kies je zelf. Dit kan door overschrijving op het rekeningnummer BE47 0910 0099 4580 van OCMW Lanaken – Gasthuisstraat 18 - 3620 Lanaken met vermelding van de gestructureerde mededeling.

Het is belangrijk dat je op tijd betaalt. Daarom raden we je aan te betalen met domiciliëring.

Betaal je te laat? Dan krijg je daarover een herinnering

Inningskosten bij wanbetaling :

 

De facturen en niet-aangetekende aanmaningen zijn gratis.

Bij het versturen van een aangetekende aanmaning wordt een dossierkost van €20,00 aangerekend.

 

 

 

Bij niet betaling na de derde aanmaning, kunnen we je schorsen of de overeenkomst stopzetten.

De schorsing wordt pas opgeheven na betaling van alle facturen (+ bijkomende kosten).

De invordering van de gefactureerde bedragen zal desnoods overeenkomstig de wetsbepalingen van de burgerlijke rechtsvordering geschieden of overeenkomstig art. 94 van het gemeentedecreet door middel van een dwangbevel via de gerechtsdeurwaarder.

 

De regels over wanneer de prijs van de opvang verandert, staan in de schriftelijke overeenkomst.   Prijswijzigingen, met uitzondering van indexering, worden twee maanden vooraf bekend gemaakt aan de ouders met een brief. Die moet je ondertekenen als bewijs dat je op de hoogte van de wijziging bent.

 

Ga je niet akkoord?  Dan mag je de overeenkomst opzeggen zonder kosten, op voorwaarde dat je dit doet binnen de twee maanden nadat je op de hoogte werd gebracht.

 

 

3.6.   FISCAAL ATTEST

 

De kosten voor de kinderopvang zijn fiscaal aftrekbaar.  Villa Kakelbont levert de ouders na het verlopen jaar een fiscaal attest af.  De ouders ontvangen dit attest in het 2de trimester van het volgende jaar. Extra kosten, bv. aanmaningskosten, zijn niet fiscaal aftrekbaar.

In IBO Villa Kakelbont zijn de ouders de belangrijkste partners in de opvang van hun kinderen.  Zij kennen hun kind het beste en het team van begeleidsters heeft een opvoedings-ondersteunende taak.  Om op maat van het kind te werken, zicht te krijgen op de belevingswereld van het kind, het gedrag van het kind beter te kunnen begrijpen en hierop in te spelen is de samenwerking en communicatie met de ouders uiterst belangrijk.

Naast het uitwisselen van informatie omtrent het kind, willen we de ouders graag betrekken bij onze werking en vinden we het belangrijk dat ouders meedenken, advies geven en beslissingen helpen nemen omtrent de werking en de kwaliteit van de opvang van hun kinderen.  Ideeën en tips zijn dan ook steeds van harte welkom.  Vandaar dat wij jaarlijks een tevredenheidsenquête door de ouders laten invullen.  Uit deze feedback bepalen we onze actiepunten om onze werking te verbeteren.

Daarnaast worden de ouders op regelmatige tijdstippen uitgenodigd op activiteiten zoals de jaarlijkse opendeurdag, het Sinterklaasfeest, de IBO-week, de week van de opvoeding, …

We werken nauw samen met de ouders omtrent de opvoeding van hun kind : dagelijks tijdens het breng- en afhaalmoment wordt het verblijf in de opvang met de ouders besproken.  Indien er zich problemen  voordoen worden deze aangegeven door de begeleiding.  Indien dagelijkse bijsturing van het gedrag van het kind geen resultaat heeft wordt dit ook met de ouders besproken en wordt er samen naar afspraken en oplossingen gezocht.  Natuurlijk kunnen de ouders ook ten allen tijde met de coördinatie contact opnemen

Een wijziging in dit huishoudelijk reglement omtrent de prijsbepaling, met uitzondering van indexering,  dient minstens 2 maanden voor de wijziging ingaat schriftelijk aan de ouders meegedeeld te worden.

 

4.1.   OUDERS MOGEN ALTIJD BINNEN

 

Tijdens de opvanguren hebben de ouders vrije toegang tot alle lokalen waar de opvang plaats vindt.

Daarnaast vragen wij de ouders om tijdens de dagopvang (schoolvrije dagen en vakantieopvang) het kind niet tussen 12.00 uur en 12.30 uur te komen ophalen of brengen. Dit om het eetmoment rustig te laten verlopen.

 

 

4.2.   OUDERS MOGEN EEN KLACHT UITEN

 

Heb je bedenkingen, opmerkingen of klachten?  Bespreek ze met de kinderbegeleiders of de verantwoordelijken.  Samen zoeken we naar een oplossing.

Ben je niet tevreden met de oplossing? Dien een klacht in.  Je kan je klacht in een brief bezorgen aan de verantwoordelijke of de organisator.

Elke klacht wordt discreet en efficiënt geregistreerd, behandeld en beantwoord.

Ben je niet tevreden over hoe we je vraag of klacht behandelden? Meld het aan de Klachtendienst van Kind en Gezin, Hallepoortlaan 27 - 1060 Brussel.

e-mail: klachtendienst@kindengezin.be

telefoonnummer klachtendienst: 02/533.14.14

 

Ben je niet tevreden over hoe we je klacht over de overeenkomst of over de afrekening behandelen?

Meld het aan de Federale Consumentenombudsdienst,

e-mail: klachten@consumentenombudsdienst.be

 

Ben je niet tevreden over de manier waarop wij je persoonsgegevens bijhouden of verwerken?
Meld het aan de Gegevensbeschermingsautoriteit via mail:  contact@apd-gba.be

of via de post: Drukpersstraat 35 te 1000 Brussel.


Bij de ombudsdienst van de gemeente Lanaken kan men terecht voor het indienen van meldingen en klachten.

http://www.lanaken.be/A_tot_Z/O/Ombudsdienst

 

 

4.3.   RESPECT voor de PRIVACY en BESCHERMING van de PERSOONLIJKE LEVENSSFEER

 

De opvang heeft verschillende persoonsgegevens van je kind en je gezin nodig.

 

Doel van de verwerking van de persoonsgegevens

De persoonsgegevens van de kinderen en de gezinnen worden gebruikt in het kader van de klantenadministratie, de facturatie, het ontwikkelen van het kinderopvangbeleid van de organisator en de naleving van de vergunnings- en subsidievoorwaarden voor kinderopvang.

 

Rechtsgrond

We verwerken jouw persoonsgegevens in het kader van het decreet van 30 april 2004 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Kind en Gezin en de uitvoeringsbesluiten hiervan. Hierin staat welke gegevens we nodig hebben..

Voor het verwerken van andere gegevens vragen we je toestemming. Deze toestemming kan je op elk moment intrekken of wijzigen.

 

Data- en verwerkingsregister

Onze kinderopvang heeft een data- en verwerkingsregister dat alle informatie omvat over de verwerkingen van je gegevens zowel op papier als in de digitale informatieomgeving en op het internet. Ook de wettelijke grondslagen en de bewaartermijnen vind je daar.

 

Recht van het gezin

Als ouder heb je recht op informatie en toegang tot deze gegevens. Je kan vragen om de gegevens in te zien en er iets aan te verbeteren, door een mail te sturen naar petra.bobbaerts@lanaken.be.

Je kan ons ook vragen je een kopie van je persoonsgegevens te bezorgen of je gegevens door te geven aan een nieuwe kinderopvang als je zou veranderen van kinderopvangorganisator.

 

Bewaarperiode
Je gegevens worden vernietigd als de wettelijke bewaartermijn voorbij is. 

 

Vertrouwelijkheid
De organisator van de kinderopvang waarborgt de veiligheid en het vertrouwelijk karakter van het gebruik van de gegevens, zowel door de medewerkers van de opvang als door mogelijke onderaannemers (bv. een IT-bedrijf).  Deze verwerking gebeurt conform de huidige privacywetgeving.

 

Overmaken aan derden

Als het noodzakelijk is worden je persoonsgegevens doorgegeven aan Kind en Gezin of Zorginspectie.

 

Functionaris voor de gegevensbescherming

De verwerking van persoonsgegevens gebeurt onder toezicht van onze informatieveiligheidsconsulent. 
Contactgegevens: Dienst Juridische Zaken, Johan Kusters, johan.kusters@lanaken.be, T 089 739 822.

 

Foto’s, filmpjes, beeldmateriaal

Wij maken foto’s en filmpjes in de kinderopvang. Dit materiaal gebruiken we om informatie te verstrekken over de activiteiten en de werking van de opvang. Het gaat om algemeen beeldmateriaal van groepsactiviteiten én om portretten van jouw kind.

Je hebt het recht om het algemeen beeldmateriaal waarop jouw kind staat te laten verwijderen. Dit kan zonder opgave van reden. Contacteer hiervoor de verantwoordelijke.

Voor het maken en gebruiken van portretten van jouw kind, vragen wij toestemming. Dit doen we aan de hand van een clausule in onze overeenkomt. Je mag dit weigeren. Je kan op elk moment jouw beslissing herzien.

Kinderopvang  is een dienstverlening aan gezinnen. Het is onze taak om de privacy van elk kind te beschermen. We vragen je om voorzichtig te zijn met het delen van foto’s van de kinderen in de opvang op sociale media. 

5  ANDERE DOCUMEN

5.1.   VERZEKERING

 

Villa Kakelbont is verzekerd voor

  • de burgerlijke aansprakelijkheid voor de medewerkers en de kinderen

  • de lichamelijke ongevallen van de kinderen op de momenten dat ze onder toezicht van de kinderopvang staan.

Verplaatsingen vallen onder de verzekering, stoffelijke schade niet.

Aangifte van schade of ongeval dient binnen de 24 uren na het ongeval bij een verantwoordelijke gemeld te worden.  Deze laatste brengt de verzekeringsmaatschappij op de hoogte. 

De polissen liggen ter inzage bij het OCMW-bestuur.

De kosten die niet gedekt worden door het ziekenfonds worden terugbetaald door de verzekering.

De verzekering is afgesloten bij             ETHIAS - Prins Bisschopssingel 73 - 3500 Hasselt

                                               Polisnummer : 45196918

De kost van een doktersbezoek dient gedragen te worden door de ouders.

Schade of vernieling die door een kind moedwillig wordt aangebracht aan de gebouwen of het interieur van de opvang vallen niet onder de verzekeringspolis.  De IBO kan daarom, indien zij dit nodig achten, een eis tot schadevergoeding indienen bij de familiale verzekering van de ouders van het betrokken kind.

Laat waardevolle dingen thuis.  Zo kan je beschadiging of verlies voorkomen.

Het bestuur is niet verantwoordelijk voor beschadiging of verlies van persoonlijke spullen.

 

 

5.2.  INLICHTINGENFICHE en het AANWEZIGHEIDSREGISTER

 

Voor elk kind wordt er een informatiefiche ingevuld.  De juiste informatie op deze fiche is belangrijk voor de veiligheid van het kind.

Op deze fiche staat :

  • de identificatiegegevens van de ouders en het kind

  • de bereikbaarheidsgegevens van de ouders/contactpersonen en behandelende (huis)arts

  • de specifieke aandachtspunten omtrent de gezondheid en de manier van omgaan met het kind

  • de personen die het kind mogen ophalen.

De ouders dienen ervoor te zorgen dat de informatie juist is en dienen elke wijziging van telefoonnummer, medische aandachtspunten, huisarts, … tijdig door te geven.

Wij vragen toestemming om deze persoonlijke gegevens te mogen verwerken in het kader van het naleven van de erkenningsvoorwaarden van Kind en Gezin.

Wij garanderen een zorgvuldige en discrete omgang met deze informatie.

De inlichtingenfiche kan alleen en op elk moment geraadpleegd worden door :

  • de organisator van de IBO indien noodzakelijk

  • de verantwoordelijke van de IBO

  • de kinderbegeleider die het kind begeleidt

  • de zorginspectie die toezicht houdt op de naleving van de erkenningsvoorwaarden

  • Kind en Gezin

  • de ouders zelf

De organisator voorziet een aanwezigheidsregister. Daarin staat voor elk kind het uur van aankomst en vertrek per dag. De ouder bevestigt schriftelijk dagelijks elke aanwezigheid van zijn kind door te paraferen bij aankomst en vertrek.

Hierdoor verklaart de ouder zich akkoord met de genoteerde verblijfsduur en is betwisting hieromtrent bij facturatie niet mogelijk.

 

 

5.3.  KWALITEITSHANDBOEK

 

IBO Villa Kakelbont heeft een kwaliteitshandboek.

Het kwaliteitshandboek beschrijft hoe we werken. Doelstellingen voor het pedagogisch beleid, de betrokkenheid van ouders, klachtenprocedure, onze werkwijze, onze organisatiestructuur, onze verbeterplannen, … staan erin vermeld.

Ouders hebben inzage in het kwaliteitshandboek.

6.   WIJZIGINGEN in het HUISHOUDELIJK REGLEMENT en OPZEGMODALIT

6.1.  WERKWIJZE

Elke wijziging in het huishoudelijk reglement in het nadeel van de ouders (bijvoorbeeld wijziging van prijsbeleid) wordt minstens 2 maanden voordat de wijziging ingaat schriftelijk meegedeeld. 

De ouders hebben het recht om binnen 2 maanden na kennisname van deze mededeling de schriftelijke overeenkomst op te zeggen zonder schade- of opzegvergoeding.

 

6.2.  GELIJKWAARDIGE OPZEGMODALITEITEN voor de SCHRIFTELIJKE OVEREENKOMST

 

6.2.1.   Opzegmodaliteiten voor het gezin

Een kind is ingeschreven in de buitenschoolse kinderopvang :

  • voor de voor- en naschoolse opvang tot en met de laatste schooldag in het 6de leerjaar

  • voor de vakantieopvang tot en met de zomervakantie na de laatste kleuterklas.

De opvang kan altijd vroeger worden gestopt.  De ouders geven een seintje aan de coördinatie en zij schrijven hun kind(eren) uit.  De coördinatie zal de ouders bij uitschrijving wel nog vragen om een afrondende enquête in te vullen waarin de tevredenheid omtrent de werking wordt gepeild.

 

6.2.2.   Opzegmodaliteiten voor de organisator

IBO Villa Kakelbont kan de overeenkomst opzeggen en de opvang stopzetten als :

  • de ouders het huishoudelijk reglement en/of andere contractuele bepalingen niet naleven

  • de facturen niet tijdig betaald worden

  • geen gevolg gegeven wordt aan de mondelinge en schriftelijke verwittigingen van de coördinatie

  • de ouders de noodzakelijke documenten niet bezorgen aan de opvang

  • de sluitingstijden herhaaldelijk (maximaal 2x per maand) niet worden gerespecteerd.

Wanneer de opvang overweegt om de schriftelijke overeenkomst op te zeggen omwille van bovenstaande redenen, ontvangen de ouders een schriftelijke verwittiging. 

Wanneer de opvang beslist om de overeenkomst effectief stop te zetten, ontvangen de ouders een aangetekend schrijven met vermelding van reden van opzeg.  De termijn bedraagt 1 maand en gaat in op de datum van de verzending van de aangetekende brief.  Behalve in geval van niet betaling, dan wordt de overeenkomst stopgezet vanaf de datum die vermeld staat op de aangetekende aanmaning.

De bepaling inzake opzegtermijn kan niet gehandhaafd worden indien er een beslissing is van Kind en Gezin tot opheffing van de erkenning van de IBO.

De bepalingen inzake opzegtermijn dienen niet gerespecteerd te worden indien de ouder en/of het kind een zware fout heeft begaan en de organisator deze kan aantonen.

Dit huishoudelijk reglement is geldig vanaf 01/01/2022 en goedgekeurd door de OCMW-Raad volgens de op dat moment geldende regelgeving en richtlijnen van Kind en Gezin.  Alle regels over kinderopvang zijn terug te vinden op www.kindengezin.be.

Indien er vragen of opmerkingen zijn bij dit reglement of bij de werking van IBO Villa Kakelbont kan er gerust contact opgenomen worden met de verantwoordelijken.

8.   BI

OUDERBIJDRAGE

 

Voor- en naschoolse opvang:

(Inclusief woensdagnamiddag en schoolvrije dagen) 

Voor de voor- en naschoolse opvang, wordt € 1,00 per begonnen half uur aangerekend.

Vanaf 2 uur opvang geldt het tarief :

  • € 14,00 forfait:             voor een volledige dag (vanaf 6 uur en meer ) 

  • € 8,50 forfait:   voor een halve dag (vanaf 3 uur en minder dan 6 uur)

  • € 5,00 forfait:   voor een derde dag (minder dan 3 uur)

 

Aanwezigheid zonder reservatie:

            Administratieve kost boven op het normale tarief: 9,50 euro per vaststelling

Niet tijdig annuleren:

            Administratieve kost in plaats van normale tarief: 9,50 euro per vaststelling

Afwezigheid bij reservatie:

            Administratieve kost in plaats van normale tarief: 9,50 euro per vaststelling

 

Vakantieopvang:

(opvang tijdens schoolvakanties)

  • € 14,00 forfait:             voor een volledige dag (vanaf 6 uur en meer ) 

  • € 8,50 forfait:   voor een halve dag (vanaf 3 uur en minder dan 6 uur)

  • € 5,00 forfait:   voor een derde dag (minder dan 3 uur)

 

Annuleren kan enkel volgens de richtlijnen opgenomen in het huishoudelijk reglement.

 

Reductie van gelijktijdige aanwezigheid:

Meerdere kinderen uit hetzelfde gezin op 1 dag gelijktijdig aanwezig, geeft een korting van 25% op de totale ouderbijdrage van die dag.

Sociaal tarief:

Voor gezinnen met financiële moeilijkheden is er een sociaal tarief mogelijk. Het sociaal tarief bedraagt 20% van het gebruikelijke tarief. Elke ouder verbindt zich ertoe bij toekenning van dit verminderd tarief elke wijziging in zijn/haar financiële situatie onmiddellijk te melden aan de coördinatie van de IBO.

Dit op straffe van terugbetaling van het voordeeltarief met terugwerkende kracht.

Wie komt in aanmerking om sociaal tarief te verkrijgen?

  • Gezinnen die verhoogde tegemoetkoming hebben

  • Pleegkinderen

 

In bijlage:

  • Opvangovereenkomst

  • Persoonlijke gegevens van het kind

  • Volmacht van de ouders

  • Handleiding I-Active