Nieuwe pagina: bestuurseenheid.zittingen.zitting.agenda.index

Vlaanderen

publicatie.gelinkt-notuleren.vlaanderen.be Naar de hoofdinhoud

Agenda voor Gemeenteraad Lanaken , zitting van 24 februari 2025, 19:00

Datum publicatie: 21 februari 2025

  • 1. Notulen gemeenteraad dd. 27 januari 2025

    gepland

    Voorstel tot goedkeuring van de notulen gemeenteraad dd. 27 januari 2025.

    true

    Inhoud niet publiek

  • 2. Dagelijks bestuur - Delegatie van bevoegdheden door gemeenteraad aan het College van Burgemeester en Schepenen inzake dagelijks bestuur. Goedkeuring.

    gepland

    Voor een goede werking van de diensten kan de Raad een belangrijk deel van dagelijkse werking toevertrouwen aan het College van Burgemeester en Schepenen en aan de algemeen directeur. De bevoegdheidsverdeling die hieruit voortvloeit strekt ertoe de efficiëntie en slagkracht van het bestuur te versterken en de gemeenteraad de mogelijkheid te bieden om zich maximaal toe te spitsen op strategische, beleidsbepalende beslissingen. De Raad moet de beslissingen die vallen onder het begrip ‘dagelijks bestuur’ en die gedelegeerd worden naar het College van Burgemeester en Schepenen vaststellen. Er wordt voorgesteld dat volgende beslissingen vallen onder het begrip dagelijks bestuur en gedelegeerd worden naar het College van Burgemeester en Schepenen, aan wie het toegelaten is om delen van deze bevoegdheden door te delegeren:Alle uitgaven waarvoor kredieten op het exploitatie- en liquiditeitenbudget zijn ingeschreven. Alle uitgaven waarvoor kredieten op het investeringsbudget zijn ingeschreven en waarvan de geraamde waarde lager is dan het drempelbedrag voor overheidsopdrachten van beperkte waarde conform art. 92 van de Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten. Dit bedrag is vandaag 30.000 euro excl. BTW.Het vaststellen van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden voor het aangaan van leningen evenals de herschikking van de leninglasten over een kortere of gelijke periode.Alle beslissingen om een beroep te doen op een aankoopcentrale.

    true

    Inhoud niet publiek

  • 3. Visum - rapportering financieel directeur. Kennisgeving.

    gepland

    De financieel directeur is verantwoordelijk voor de voorafgaande controle van bepaalde categorieën van financiële verbintenissen die het bestuur wil aangaan en die resulteren in een uitgave. Deze visumverplichting kan gezien worden als één van de controlemiddelen binnen het ruimere kader van organisatiebeheersing om ervoor te zorgen dat verbintenissen op een correcte manier tot stand komen.De controle is drieledig en bestaat uit een controle van het budget, van de wettelijkheid en van de regelmatigheid. Als de financieel directeur oordeelt dat het bestuur de verbintenis op een wettige en regelmatige wijze kan aangaan, wordt een visum verleend.In het rapport in bijlage wordt gerapporteerd over deze visumverlening.Deze rapportering zal jaarlijks in het begin van het jaar een update krijgen. Voor bijkomende duiding kan steeds contact worden genomen met de financieel directeur.

    true

    Inhoud niet publiek

  • 4. Debiteurenbeheer - rapportering financieel directeur. Kennisgeving.

    gepland

    Het decreet over het lokaal bestuur schrijft voor dat de financieel directeur in volle onafhankelijkheid instaat voor het debiteurenbeheer van het lokaal bestuur. De gemeente en het OCMW doen heel wat ontvangsten. Vanaf het ogenblik dat ontvangsten niet contant worden geïnd ontstaat er een vordering. Debiteurenbeheer is het verwerken en opvolgen van deze vorderingen vanaf het ontstaan ervan tot en met de inning (of het oninvorderbaar stellen).Voor de rapportering is ervoor geopteerd om voornamelijk in te zoomen op een aantal statistieken inzake de 4 grootste – jaarlijkse weerkerende - belastingen (AGB gezinnen, AGB bedrijven, tweede verblijven, Limburg.net). Voor niet-fiscale vorderingen wordt gerapporteerd over een aantal globale cijfers. De gepresenteerde cijfers zijn een momentopname, een foto op een bepaald tijdstip. De rapportering is opgenomen als bijlage bij dit besluit.Deze rapportering zal jaarlijks in het begin van het jaar een update krijgen.

    true

    Inhoud niet publiek

  • 5. Kerkfabrieken - budget 2025 (kennisname) en meerjarenplanwijziging 2025 (goedkeuring).

    gepland

    De kerkraad stelt jaarlijks op basis van het meerjarenplan het budget van de kerkfabriek voor het volgende boekjaar vast en dient het in bij het centraal kerkbestuur. Het budget bestaat uit een investeringsbudget en een exploitatiebudget. De budgetten worden na het advies van het erkend representatief orgaan gecoördineerd bij de gemeenteoverheid ingediend door het centraal kerkbestuur. Dit gebeurde voor het merendeel van de kerkfabrieken op 13/01/2025. Het erkend representatief orgaan – het bisdom – verleende gunstig advies, doch formuleerde een aantal opmerkingen. Voorafgaandelijk – op 18 december 2024 - vond overleg plaats tussen het CKB en gemeente Lanaken over de ontwerp-budgetten 2025. Op dit overleg is afgesproken dat de huidige in het meerjarenplan opgenomen maximale investeringstoelagen behouden blijven en dat nieuwe wensen deel moeten uitmaken van de besprekingen in kader van het meerjarenplan 2026-2031.Voor kerkfabrieken Sint-Lambertus Veldwezelt en Sint-Servaes Lanaken is een aanpassing van het meerjarenplan nodig omdat de exploitatie-toelage hoger ligt dan in het meerjarenplan. Voor Sint-Servaes Lanaken was deze aanpassing op het moment van agendering van het dossier nog niet aangeleverd. De verhoging t.o.v. het meerjarenplan heeft in het geval van Sint-Lambertus Veldwezelt te maken met hogere uitgaven voor nutsvoorzieningen, onderhoud en verzekeringen. De gemeentelijke dotatie vormt de sluitpost in de financiering van de kerkfabrieken. Voor 2025 bedraagt de totale exploitatie-toelage 187.446 euro (t.o.v. 195.505 euro in 2024) en de totale toegestane geraamde investeringstoelage vanuit het oogpunt van de gemeente: 726.215 euro.

    true

    Inhoud niet publiek

  • 6. vzw Toerisme - Uitnodiging Algemene Vergadering dd. 24 februari 2025

    gepland

    Uitnodiging op de algemene vergadering van vzw Toerisme op maandag 24 februari 2025, aansluitend op de gemeenteraad.De agenda van deze vergadering ziet er als volgt uit:Notulen Algemene Vergadering toerisme dd. 26 augustus 2024Vaststelling leden AV, aanstelling voorzitter en secretaris, aanstelling leden bestuursorgaan.

    true

    Inhoud niet publiek

  • 7. OVSG - Aanduiding afgevaardigde

    gepland

    Op 15 januari 2025 ontvingen wij het schrijven in bijlage van OVSG. OVSG vraagt om een afgevaardigde aan te duiden voor de algemene vergadering.Wordt voorgedragen als afgevaardigde:Dominique Terwingen

    true

    Inhoud niet publiek

  • 8. RLKM - Aanduiding afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde

    gepland

    Op 29 januari 2025 ontvingen wij het schrijven in bijlage van RLKM. RLKM vraagt aan de gemeenteraad om een afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde aan te stellen voor de Algemene Vergaderingen van RLKM voor de periode van de nieuwe legislatuur 2025-2030. Deze afgevaardigde zal ook zetelen in de Raad van Bestuur van RLKM voor de periode van maart 2025 tot maart 2028.Deze nieuwe afgevaardigde of plaatsvervangend afgevaardigde wordt verwacht op de Algemene Vergadering dd. 26 maart 2025. Wordt voorgedragen als afgevaardigde:Jasmine NevenWordt voorgedragen als plaatsvervangend afgevaardigde:Marino Keulen

    true

    Inhoud niet publiek

  • 9. IGL - Aanduiding afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde

    gepland

    IGL vraagt om een afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde aan te duiden voor de legislatuur 2025-2030.Deze nieuwe afgevaardigde of plaatsvervangend afgevaardigde wordt verwacht op degewone Algemene Vergadering dd. 27 maart 2025.Wordt voorgedragen als afgevaardigde:Patrick MaesenWordt voorgedragen als plaatsvervangend afgevaardigde:Astrid Puts

    true

    Inhoud niet publiek

  • 10. IGL - Gewone Algemene Vergadering dd. 27 maart 2025

    gepland

    Uitnodiging op de gewone vergadering van de Algemene Vergadering van IGL op donderdag 27 maart 2025 om 18.00 uur, in de polyvalente zaal van het activiteitencentrum IGL - Ter Heide in Genk, Klotstraat 125.

    true

    Inhoud niet publiek

  • 11. ELZ Maasland - Aanduiding afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde

    gepland

    Het lokaal bestuur maakt deel uit van ELZ en kan zich via een afgevaardigde laten vertegenwoordigen in de algemene vergadering van de zorgraad van de eerstelijnszone.ELZ vraagt om een afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde aan te duiden.Indien gewenst kan de afgevaardigde zich kandidaat stellen om als bestuurder in hetbestuursorgaan van de zorgraad van ELZ te zetelen.Wordt voorgedragen als afgevaardigde:Astrid Puts.Wordt voorgedragen als plaatsvervangend afgevaardigde:Jasmine Neven.

    true

    Inhoud niet publiek

  • 12. Nuhma CV - Aanduiding afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde

    gepland

    Nuhma CV vraagt om een afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde aan te duiden voor de algemene vergadering.Deze afgevaardigde wordt verwacht op de algemene vergadering op maandag 2 juni 2025. De formele uitnodiging volgt nog.Wordt voorgedragen als afgevaardigde:Peter Verheyen.Wordt voorgedragen als plaatsvervangend afgevaardigde:Jasmine Neven.

    true

    Inhoud niet publiek

  • 13. Cipal dv - Aanduiding afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde

    Voor de algemene vergaderingen van de dienstverlenende vereniging Cipal (“Cipal dv”) dient een vertegenwoordiger en een plaatsvervangend vertegenwoordiger vanuit de gemeente aangeduid te worden.Wordt voorgedragen als afgevaardigde:Jasmine Neven.Wordt voorgedragen als plaatsvervangend afgevaardigde:Jolein Martens.

    true

    Inhoud niet publiek

  • 14. Cipal dv - Uitnodiging Algemene Vergadering dd. 27 maart 2025

    gepland

    Uitnodiging op de Algemene Vergadering Cipal van donderdag 27 maart 2025 om 16u00. De vergadering zal volledig digitaal plaatsvinden.

    true

    Inhoud niet publiek

  • 15. S-Lim DV - Uitnodiging Buitengewone Algemene Vergadering dd. 25 maart 2025

    gepland

    Uitnodiging op de Buitengewone Algemene Vergadering van de Dienstverlenende Vereniging s-Lim op dinsdag 25 maart 2025 om 18.00uur, Herkenrodesingel 14, 3500 Hasselt.

    true

    Inhoud niet publiek

  • 16. Samenwerkingsovereenkomst - ontwikkeling site Pannestraat

    gepland

    Voor de site gelegen op de hoek van de Pannestraat en de Stationsstraat is er een masterplan uitgewerkt waarbij er een project ontwikkeld kan worden met 6 woonvolumes. Voor dit project dient er nieuwe wegenis aangelegd te worden. Daarnaast zal deze gelegenheid ook gebruikt worden om de Langkeukelbeek terug open te leggen via een nieuwe bedding. Op deze manier worden ook een aantal heikele rioleringsproblematieken in de Pannestraat opgelost. De projectontwikkelaar, gemeente Lanaken en provincie Limburg dienen hiervoor organisatorische en financiële afspraken te maken met elkaar. Hiervoor werd er een samenwerkingsovereenkomst onderhandeld om alle wederzijdse rechten en plichten te formaliseren. Deze samenwerkingsovereenkomst dient ter goedkeuring voorgelegd te worden aan de gemeenteraad.

    true

    Inhoud niet publiek

  • 17. Europaplein 35 - Goedkeuring voortverkoop gebouw met grond

    Euroscoop NV met zetel te 3630 Maasmechelen, Zetellaan 74 is de huidige eigenaar van de grond met gebouw gelegen te 3620 Lanaken, Europaplein 35.Het betreffend perceel werd door de gemeente aan Euroscoop NV verkocht bijnotariële akte, verleden op 19 januari 1993 voor notaris L. Delwaide te Rekem-Lanaken.11 december 2024 ontvingen wij van Berquin Notarissen BV, Lloyd Georgelaan 11 te 1000 Brussel een aanvraag tot toelating voor verkoop van het onroerend goed.

    true

    Inhoud niet publiek

  • 18. MOB - GAR - Bebouwde kom

    gepland

    Dit aanvullend reglement omvat de bebouwde kom in Lanaken.

    true

    Inhoud niet publiek

  • 19. Ontslag van rechtswege

    gepland

    Nathalie Postal is sinds 1 januari 2025 volledig benoemd in het Pyxiscollege zodoende dient ze voor haar resterende uren ontslag te nemen in onze school.

    true

    Inhoud niet publiek

  • 20. Oprichting van een Gemeenschapsvormende Herdenkingsmoment/Dag

    aanvullend

    Wij stellen voor dat de gemeente zelf een jaarlijks herdenkingsmoment organiseert, waarbij Vrijheid, Gelijkheid en Solidariteit centraal staan en waarbij verenigingen, lokale organisaties, scholen en andere belanghebbenden actief worden betrokken. Dit initiatief moet breed gedragen worden en een reflectie zijn van de diverse gemeenschappen binnen onze gemeente.

    true

    Inhoud niet publiek