Uittreksel van Gemeenteraad Lanaken , zitting van 20 december 2021, 19:00
Datum publicatie: 27 december 2021
Openbare behandeling van agendapunt
Omslagbelasting op de papierfabrieken : aanslagjaren 2022 - 2025 (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Tony Castermans ( Gemeenteraadslid )
- Brecht Geurts ( Gemeenteraadslid )
- Christel Gorissen ( Gemeenteraadslid )
- Jean-Pierre Hermans ( Gemeenteraadslid )
- Vera Jans ( Gemeenteraadslid )
- Pieter Janssen ( Gemeenteraadslid )
- Anita Jeurissen ( Gemeenteraadslid )
- Leo Joosten ( Gemeenteraadslid )
- Marino Keulen ( Gemeenteraadslid )
- Sarah Loubele ( Gemeenteraadslid )
- Jolein Martens ( Gemeenteraadslid )
- Sofie Martens ( Gemeenteraadslid )
- Boris Mechels ( Gemeenteraadslid )
- Rudi Mechels ( Gemeenteraadslid )
- Jeroen Moors ( Gemeenteraadslid )
- Pierre Nelissen ( Gemeenteraadslid )
- Jasmine Neven ( Gemeenteraadslid )
- Dirk Opsteyn ( Gemeenteraadslid )
- Bert Paulissen ( Gemeenteraadslid )
- Astrid Puts ( Gemeenteraadslid )
- Alice Roemans ( Gemeenteraadslid )
- Viviane Schellingen ( Gemeenteraadslid )
- Michel Stevens ( Gemeenteraadslid )
- Freddy Stouten ( Gemeenteraadslid )
- Dominique Terwingen ( Gemeenteraadslid )
- Piet Van Berkel ( Gemeenteraadslid )
- Noëlla Vanaubel ( Gemeenteraadslid )
- Peter Verheyen ( Gemeenteraadslid )
- Raf Withofs ( Gemeenteraadslid )
Voorzitter: Viviane Schellingen
Secretaris: William Vancleynenbreugel
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
Het voorstel van besluit
Aanwezigen tijdens de stemming
- Tony Castermans ( Gemeenteraadslid )
- Brecht Geurts ( Gemeenteraadslid )
- Christel Gorissen ( Gemeenteraadslid )
- Jean-Pierre Hermans ( Gemeenteraadslid )
- Vera Jans ( Gemeenteraadslid )
- Pieter Janssen ( Gemeenteraadslid )
- Anita Jeurissen ( Gemeenteraadslid )
- Leo Joosten ( Gemeenteraadslid )
- Marino Keulen ( Gemeenteraadslid )
- Sarah Loubele ( Gemeenteraadslid )
- Jolein Martens ( Gemeenteraadslid )
- Sofie Martens ( Gemeenteraadslid )
- Boris Mechels ( Gemeenteraadslid )
- Rudi Mechels ( Gemeenteraadslid )
- Jeroen Moors ( Gemeenteraadslid )
- Pierre Nelissen ( Gemeenteraadslid )
- Jasmine Neven ( Gemeenteraadslid )
- Dirk Opsteyn ( Gemeenteraadslid )
- Bert Paulissen ( Gemeenteraadslid )
- Astrid Puts ( Gemeenteraadslid )
- Alice Roemans ( Gemeenteraadslid )
- Viviane Schellingen ( Gemeenteraadslid )
- Michel Stevens ( Gemeenteraadslid )
- Freddy Stouten ( Gemeenteraadslid )
- Dominique Terwingen ( Gemeenteraadslid )
- Piet Van Berkel ( Gemeenteraadslid )
- Noëlla Vanaubel ( Gemeenteraadslid )
- Peter Verheyen ( Gemeenteraadslid )
- Raf Withofs ( Gemeenteraadslid )
Effectieve stemmers
- Tony Castermans
- Brecht Geurts
- Christel Gorissen
- Jean-Pierre Hermans
- Vera Jans
- Pieter Janssen
- Anita Jeurissen
- Leo Joosten
- Marino Keulen
- Sarah Loubele
- Jolein Martens
- Sofie Martens
- Boris Mechels
- Rudi Mechels
- Jeroen Moors
- Pierre Nelissen
- Jasmine Neven
- Dirk Opsteyn
- Bert Paulissen
- Astrid Puts
- Alice Roemans
- Viviane Schellingen
- Michel Stevens
- Freddy Stouten
- Dominique Terwingen
- Piet Van Berkel
- Noëlla Vanaubel
- Peter Verheyen
- Raf Withofs
Totaal aantal voorstanders: 17
Totaal aantal tegenstanders: 12
Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Voorstanders
- Tony Castermans
- Christel Gorissen
- Pieter Janssen
- Anita Jeurissen
- Marino Keulen
- Sarah Loubele
- Jolein Martens
- Sofie Martens
- Jeroen Moors
- Pierre Nelissen
- Jasmine Neven
- Dirk Opsteyn
- Astrid Puts
- Viviane Schellingen
- Michel Stevens
- Dominique Terwingen
- Peter Verheyen
Tegenstanders
- Brecht Geurts
- Jean-Pierre Hermans
- Vera Jans
- Leo Joosten
- Boris Mechels
- Rudi Mechels
- Bert Paulissen
- Alice Roemans
- Freddy Stouten
- Piet Van Berkel
- Noëlla Vanaubel
- Raf Withofs
Met als gevolg,
Goedgekeurd met 17 stemmen akkoord (Open Vld/Vooruit-Groen) en 12 stemmen tegen (CD&V, N-VA en Vlaams Belang) (29).
Openbare titel besluit:
Omslagbelasting op de papierfabrieken : aanslagjaren 2022 - 2025
Korte openbare beschrijving:
Geef korte beschrijving op
De gemeenteraad
Bevoegdheid
- Het decreet over het lokaal bestuur, Artikel 40.
- Het decreet over het lokaal bestuur, Artikel 41.
- Het begrip dagelijks bestuur van 24 juni 2019.
Juridische context
· De artikelen 41, 162 en 170 §4 van de Grondwet. · Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen. · Het bestuursdecreet van 7 december 2018 en latere wijzigingen. · Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, zoals gewijzigd. · Het belastingreglement inzake de omslagbelasting op de papierfabrieken : aanslagjaren 2019 – 2024, goedgekeurd door de gemeenteraad van 28 januari 2019 · De financiële toestand van de gemeente. · Op voordracht van het College van Burgemeester en Schepenen. |
Feitelijke context en argumentatie
- In maart 1968 liep het eerste papier van de rollen in de KNP fabriek te Lanaken. In 1997 werden de papieractiviteiten van KNP BT overgenomen door Sappi. In de meer dan 50 jaar dat de fabriek in de gemeente Lanaken aanwezig is, was er steeds een goede wederzijdse verstandhouding en samenwerking. Toen Sappi in 2012-2014 met problemen kampte, nam ook de gemeente Lanaken haar verantwoordelijkheid en verlaagde de omslagbelasting op de papierfabrieken om de fabriek te helpen en de lokale tewerkstelling te helpen verzekeren. Ook tegenwoordig investeert de gemeente nog in de omgeving van de fabriek met de aanleg van een rotonde en een fietssnelweg en het realiseren van een geluidswal.
- 1.165.560 euro (aanslagjaar 2013)
- 1.015.560 euro (aanslagjaar 2014)
- 915.560 euro (aanslagjaar 2015)
- 1.015.560 euro (aanslagjaar 2016)
- 1.015.560 euro (aanslagjaar 2017)
- 1.015.560 euro (aanslagjaar 2018)
Hierdoor werd een belastingverlaging van 850.000 gerealiseerd.
Gelet op de engagementsverklaring van 28 november 2016, die ondertekend werd door alle fracties, werd tijdens de gemeenteraad van 28 januari 2019 de omslagbelasting voor de aanslagjaren 2019 tot en met 2024 vastgesteld op 1.090.560 euro.
En op basis van een aantal maatregelen van het Vlaamse Gewest die genomen waren om nieuwe investeringen in materieel en outillage te stimuleren, is het belastbaar kadastraal inkomen in 2020 van Sappi Lanaken met 2,2 miljoen euro tov 2019 en zelfs met 2,7 miljoen euro tov 2016 verminderd. De minderopbrengsten van de opcentiemen op de onroerende voorheffing voor de gemeente Lanaken bedroeg hierdoor respectievelijk 770.000 euro en 980.000 euro.
Door deze maatregel van het Vlaamse Gewest verkeert de gemeente Lanaken nu in de problemen.
Daarom willen we voorstellen om af te wijken van de engagementsverklaring en de gemeentelijke omslagbelasting met 180.000 euro te verhogen.
Op die manier betaalt de papierfabriek toch bijna 600.000 euro aan gemeentelijke belastingen minder dan in 2016, en worden de minderontvangsten van de gemeente voor een beperkt deel gecompenseerd.
- Het uitbaten van een papierfabriek in de vorm van productie van papier gaat gepaard met zwaar vrachtvervoer, namelijk in de vorm van het aanvoeren van de grondstoffen (hout) en het afvoeren van de eindproducten (papier).
Dit zwaar vrachtvervoer langs de ene kant en de grote frequentie ervan langs de andere kant heeft als gevolg dat er verhoogde kosten zijn inzake het wegenonderhoud.
Tijdens de gemeenteraad van 28 januari 2019 werd het vorige reglement met betrekking tot de omslagbelasting op de papierfabrieken voor de aanslagjaren 2019 tot en met 2024 goedgekeurd (Verseon 524905). Het bedrag van deze belasting werd toen vastgesteld op 1.090.560,00 euro.
De gemeente heeft zich in 2016 (28 november) geëngageerd om dit bedrag tijdens deze aanslagjaren te behouden, aangezien vanuit Sappi Lanaken de vraag was gekomen om duidelijkheid te krijgen voor het tarief van de omslagbelasting voor de periode na 2018, gelet op hun plannen tot nieuwe investeringen in de fabriek in Lanaken .
Maar deze investeringen die Sappi Lanaken heeft gedaan, hebben ook geleid naar een aanzienlijke vermindering van de opbrengst van de opcentiemen op de onroerende voorheffing voor de gemeente Lanaken.
Om nieuwe investeringen aan te moedigen, voerde het Vlaams Gewest immers de afgelopen jaren een aantal maatregelen in. Deze maatregelen hebben als gevolg dat specifiek voor Sappi Lanaken het gemeentelijk aandeel in de opcentiemen op de onroerende voorheffing in 2020 in totaal 770.000 euro minder bedroeg dan in 2019. Als we de cijfers vergelijken met de periode toen het engagement is aangegaan, dan is het gemeentelijk aandeel (van Sappi Lanaken) in 2020 zelfs met 980.000 euro verminderd.
Op die manier komt de financiële situatie van de gemeente Lanaken in gevaar.
Daarom zouden we willen voorstellen om het huidige tarief van de omslagbelasting te verhogen met 180.000 euro tot 1.270.560 euro.
Op die manier worden de mindere inkomsten voor de gemeente (een klein beetje) gecompenseerd en is de totale gemeentelijke belastingdruk voor Sappi Lanaken - na haar investering in de fabriek in Lanaken en verdere verankering in onze gemeente - toch jaarlijks met 800.000 euro verminderd in vergelijking met de periode van de engagementsverklaring in 2016.
Beslissing
Artikel 1 - Voor de aanslagjaren 2022 tot en met 2025 wordt, ten behoeve van de gemeente Lanaken een jaarlijkse omslagbelasting gevestigd voor een totaal bedrag van 1.270.450 euro ten laste van papierfabrieken die op het grondgebied van de gemeente Lanaken uitgebaat worden. Artikel 2 -
De belasting wordt over de betrokken bedrijven omgeslagen naar rato van de gebruikte tonnen droog hout in de gemeente tijdens het jaar dat het aanslagjaar voorafgaat.
Artikel 3 –
Het bedrag van deze belasting mag niet hoger zijn dan 25 euro per ton droog hout.
Artikel 4 –
De belasting wordt ingevoerd via een kohier dat wordt vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 5 - a. De belastingplichtigen zijn gehouden de belastbare elementen, met toestand 01 januari van het aanslagjaar, op te geven overeenkomstig een formulier hun toegezonden door het gemeentebestuur.
b. In afwijking van artikel 5.a. wordt een aantal belastingplichtigen vrijgesteld van deze aangifteplicht, tenzij de administratie hen verzoekt om een aangifte te doen. Er wordt vrijstelling verleend aan de belastingplichtige, die voor het (de) vorige aanslagjaar (aanslagjaren) voor deze vestiging reeds werd aangeslagen op basis van een door de gemeente als geldig aanvaard aangifteformulier. In voorkomend geval wordt de belastingplichtige belast op basis van de meest recente belastbare gegevens waarover het gemeentebestuur beschikt, en worden deze belastbare gegevens ter kennisgeving op het aanslagbiljet vermeld. De meest recente, door de gemeente gekende belastbare gegevens, gelden tot schriftelijke weder-roeping door de belastingplichtige bij wege van een door de gemeente als geldig aanvaard aangifteformulier.
c. Een belastingplichtige is verplicht om de belastbare elementen via een aangifteformulier op te geven, indien dat uitdrukkelijk gevraagd wordt door het gemeentebestuur Lanaken - dienst gemeentebelastingen of indien de belastbare gegevens verschillend zijn van degene die vermeld staan op het aanslagbiljet.
d. Het aangifteformulier dient binnen de dertig dagen volgend op de verzending aan de belastingplichtige, teruggezonden te worden aan het gemeentebestuur.
e. Zij, die geen aangifteformulier ontvangen hebben of belastingplichtige worden na de inzameling van de aangifteformulieren, zijn niettemin verplicht om voor 1 oktober van het aanslagjaar waarop de belasting betrekking heeft, spontaan de nodige gegevens aan het gemeentebestuur te bezorgen om de aanslag te kunnen berekenen.
Artikel 6 - Bij gebrek aan aangifte, of in geval van onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte vanwege de belastingplichtige, wordt de belasting ambtshalve ingekohierd.
Vooraleer wordt overgegaan tot de ambtshalve vaststelling van de belastingaanslag, betekent het college van burgemeester en schepenen, aan de belastingplichtige, per aangetekend schrijven, de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting.
De belastingplichtige beschikt over een termijn van 30 kalenderdagen, te rekenen vanaf de derde werkdag die volgt op de verzending van die kennisgeving om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen.
De ambtshalve vaststelling van de belastingaanslag kan slechts geldig worden ingekohierd gedurende een periode van drie jaar volgend op 1 januari van het aanslagjaar. Deze termijn wordt met twee jaar verlengd bij overtreding van de belastingverordening met het oogmerk te bedriegen of met de bedoeling schade te berokkenen.
De ambtshalve inkohiering gebeurt met een verhoging, waarbij het bedrag van de verhoging ook wordt ingekohierd, en wel als volgt :
1° overtreding : 10% verhoging 2° overtreding : 20% verhoging 3° en volgende overtredingen : 40% verhoging
Artikel 7 - De overtredingen op dit reglement worden vastgesteld door daartoe aangestelde personeelsleden. De door hen opgestelde processen-verbaal hebben bewijskracht tot bewijs van het tegendeel.
Artikel 8 – De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier, overeenkomstig het decreet van 30 mei 2008, en latere wijzigingen, betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelastingen.
De belastingkohieren worden vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen ten laatste op 30 juni van het jaar dat volgt op het aanslagjaar.
Het kohier wordt overgezonden aan de met de invordering belaste financieel directeur die onverwijld instaat voor de verzending van de aanslagbiljetten. Deze verzending gebeurt zonder kosten voor de belastingplichtigen.
Artikel 9 - De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen zijn aanslag of tegen de belastingverhoging bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen, Jan Rosierlaan 1 te 3620 Lanaken ofwel via mail op het volgende adres : financiele.zaken@lanaken.be .
Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, gemotiveerd en ondertekend zijn.
Het bezwaarschrift kan via een duurzame drager worden ingediend indien het college van burgemeester en schepenen in deze mogelijkheid voorziet.
De indiening van het bezwaarschrift moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgende op de datum van verzending van het aanslagbiljet.
Het bezwaarschrift wordt gedagtekend en ondertekend door de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger en vermeldt de naam, de hoedanigheid, het adres of de zetel van de belastingschuldige en ook het voorwerp van het bezwaarschrift en een duidelijke motivering.
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger die wenst gehoord te worden, vermeldt dit uitdrukkelijk in het bezwaarschrift. In voorkomend geval zal hij uitgenodigd worden op een hoorzitting.
Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstmelding verstuurd, binnen vijftien kalenderdagen na de indiening ervan.
Artikel 10 - Wanneer de belasting niet betaald is binnen de gestelde termijn, worden de regels toegepast betreffende de nalatigheidsintresten inzake de rijksbelastingen op de inkomsten. Artikel 11 - Deze verordening vervangt de verordening van 28 januari 2019 betreffende deze materie en treedt in werking vanaf 1 januari 2022. Artikel 12 - Deze beslissing wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286, 287 en 288 van het decreet over het lokaal bestuur. Er wordt melding gemaakt bij de toezichthoudende overheid overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur. |