Uittreksel van Gemeenteraad Lanaken , zitting van 29 augustus 2022, 18:00
Datum publicatie: 2 september 2022
Openbare behandeling van agendapunt
Goedkeuring aanpassing van de Rechtspositieregeling voor gemeentepersoneel naar aanleiding van recente wijzigingen in de regelgeving (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Tony Castermans (Gemeenteraadslid)
- Brecht Geurts (Gemeenteraadslid)
- Denis Geurts (Gemeenteraadslid)
- Christel Gorissen (Gemeenteraadslid)
- Jean-Pierre Hermans (Gemeenteraadslid)
- Vera Jans (Gemeenteraadslid)
- Pieter Janssen (Gemeenteraadslid)
- Anita Jeurissen (Gemeenteraadslid)
- Leo Joosten (Gemeenteraadslid)
- Marino Keulen (Gemeenteraadslid)
- Sarah Loubele (Gemeenteraadslid)
- Jolein Martens (Gemeenteraadslid)
- Boris Mechels (Gemeenteraadslid)
- Rudi Mechels (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Moors (Gemeenteraadslid)
- Jasmine Neven (Gemeenteraadslid)
- Bert Paulissen (Gemeenteraadslid)
- Astrid Puts (Gemeenteraadslid)
- Alice Roemans (Gemeenteraadslid)
- Viviane Schellingen (Gemeenteraadslid)
- Michel Stevens (Gemeenteraadslid)
- Dominique Terwingen (Gemeenteraadslid)
- Piet Van Berkel (Gemeenteraadslid)
- Noëlla Vanaubel (Gemeenteraadslid)
- Peter Verheyen (Gemeenteraadslid)
- Raf Withofs (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Pierre Nelissen (Gemeenteraadslid)
- Dirk Opsteyn (Gemeenteraadslid)
- Freddy Stouten (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Jasmine Neven
Secretaris: Manon Stylman
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
Het voorstel van besluit
Aanwezigen tijdens de stemming
- Tony Castermans
- Brecht Geurts
- Denis Geurts
- Christel Gorissen
- Jean-Pierre Hermans
- Vera Jans
- Pieter Janssen
- Anita Jeurissen
- Leo Joosten
- Marino Keulen
- Sarah Loubele
- Jolein Martens
- Boris Mechels
- Rudi Mechels
- Jeroen Moors
- Jasmine Neven
- Bert Paulissen
- Astrid Puts
- Alice Roemans
- Viviane Schellingen
- Michel Stevens
- Dominique Terwingen
- Piet Van Berkel
- Noëlla Vanaubel
- Peter Verheyen
- Raf Withofs
Effectieve stemmers
- Tony Castermans
- Brecht Geurts
- Denis Geurts
- Christel Gorissen
- Jean-Pierre Hermans
- Vera Jans
- Pieter Janssen
- Anita Jeurissen
- Leo Joosten
- Marino Keulen
- Sarah Loubele
- Jolein Martens
- Boris Mechels
- Rudi Mechels
- Jeroen Moors
- Jasmine Neven
- Bert Paulissen
- Astrid Puts
- Alice Roemans
- Viviane Schellingen
- Michel Stevens
- Dominique Terwingen
- Piet Van Berkel
- Noëlla Vanaubel
- Peter Verheyen
- Raf Withofs
Goedgekeurd met algemeen akkoord (26), met eenparigheid van stemmen
Openbare titel besluit:
Goedkeuring aanpassing van de Rechtspositieregeling voor gemeentepersoneel naar aanleiding van recente wijzigingen in de regelgeving
Korte openbare beschrijving:
De lokale Rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel werd voor het laatst geactualiseerd in zitting van de Gemeenteraad dd. 30/11/2020. Intussen werden een aantal nieuwe besluiten van de Vlaamse Regering van kracht, waardoor wij bepaalde regels in onze lokale Rechtspositieregeling dienen te wijzigen. Het gaat daarbij m.n. over geboorteverlof, rouwverlof, pleegzorgverlof, pleegouderverlof en mantelzorgverlof. Een voorstel met wijzigingen werd ter raadpleging aan het personeel voorgelegd en besproken met de representatieve syndicale partners.
De gemeenteraad,
Bevoegdheid
- Het decreet over het lokaal bestuur, Artikel 40.
- Het decreet over het lokaal bestuur, Artikel 41.
- Het begrip dagelijks bestuur zoals vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
Juridische context
- Besluit van de Vlaamse regering tot wijziging van artikel 135 en 209 van het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en artikel 98 van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn
- Besluit van de Vlaamse regering tot wijziging van artikel 136 en 209 van het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en artikel 99 van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn
- Besluit van de Vlaamse regering houdende maatregelen ten gevolge van de pandemie veroorzaakt door COVID-19 en tot wijziging van de minimale voorwaarden voor de rechtspositieregeling van het personeel van de gemeenten, de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de provincies
Feitelijke context en argumentatie
- Het besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het geboorteverlof voorziet een verhoging van het omstandigheidsverlof bij de geboorte van een kind van de echtgenote of samenwonende partner naar 15 werkdagen en vanaf 01/01/2023 naar 20 werkdagen. (deels 100% betaald door het bestuur, deels door het ziekenfonds of aan 82% bij statutairen)
- Het besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van de eindejaarstoelage voor het personeel van lokale besturen legt het percentage voor het veranderlijke gedeelte van de eindejaarstoelage vast op 3,6% (i.p.v. 2,5%) van het jaarsalaris van de maand oktober van het betrokken jaar. Het besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het opvangverlof verhoogt de duur van het verlof met een aantal weken per personeelslid.
- Het verhoogt met 1 week voor een adoptieouder en voor beide adoptieouders samen:
• Met 3 weken vanaf 1 januari 2023
• Met 4 weken vanaf 1 januari 2025
• Met 5 weken vanaf 1 januari 2027
- Verder wordt de duur van het opvangverlof verdubbeld, indien het aangenomen kind lijdt aan een erkende handicap. Bij interlandelijke adoptie kan het adoptieverlof ook vóór het moment van adoptie genomen worden, teneinde de adoptie voor te bereiden.
- Datzelfde besluit van de Vlaamse Regering voert ook de mogelijkheid tot pleegzorgverlof in à rato van 6 dagen, alsook pleegouderverlof bij langdurige pleegzorg. Dit laatste is een éénmalig verlof van maximaal 6 weken en wordt met ingang van 1 januari op dezelfde wijze en met dezelfde timing verhoogd als het opvangverlof.
- Het besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het rouwverlof maakt een nieuwe verdeling, naargelang de graad van de overleden bloed- of aanverwant en voegt tevens het overlijden van pleegkinderen of pleegouders toe. Het toegekende rouwverlof bestaat uit hetzij 10 werkdagen, 4 werkdagen, 2 werkdagen of 1 werkdag. Bij een rouwverlof van 10 werkdagen dienen er 3 dagen tussen het overlijden en de begrafenis te worden genomen. De andere 7 dagen mogen vrij opgenomen worden in het jaar na het overlijden. De syndicale partners vragen om de opname van die eerste 3 dagen te nemen na het overlijden, maar de bepaling van de begrafenis weg te laten, gezien er in diverse religies andere gebruiken daaromtrent bestaan.
- Het verlof voor mantelzorg wordt opgetrokken van 1 maand naar 3 maanden voltijds per zorgbehoevende persoon, of 6 maanden deeltijds. Tot slot worden de vermelde vergoedingen voor dienstverplaatsingen met de auto, fiets en carpool geactualiseerd aan de actueel geïndexeerde bedragen.
Beslissing
Artikel 1 Het voorstel van nieuwe Rechtspositieregeling met wijzigingen naar aanleiding van bovenstaande besluiten van de Vlaamse Regering met de naam "RpR Gemeente2022_ontwerp GR" wordt goedgekeurd. De nieuwe regeling gaat van kracht met ingang van 01/09/2022. |