Nieuwe pagina: bestuurseenheid.zittingen.zitting.uittreksels.detail.index

Vlaanderen

publicatie.gelinkt-notuleren.vlaanderen.be Naar de hoofdinhoud

Uittreksel van Gemeenteraad Lanaken , zitting van 29 april 2024, 18:00

Datum publicatie: 2 mei 2024

Openbare behandeling van agendapunt

Marktreglement dd. 01/04/2024 (gepland)

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • Tony Castermans (Gemeenteraadslid)
  • Petra Ceustermans (Gemeenteraadslid)
  • Brecht Geurts (Gemeenteraadslid)
  • Denis Geurts (Gemeenteraadslid)
  • Christel Gorissen (Gemeenteraadslid)
  • Jean-Pierre Hermans (Gemeenteraadslid)
  • Anita Jeurissen (Gemeenteraadslid)
  • Leo Joosten (Gemeenteraadslid)
  • Marino Keulen (Gemeenteraadslid)
  • Sarah Loubele (Gemeenteraadslid)
  • Jolein Martens (Gemeenteraadslid)
  • Boris Mechels (Gemeenteraadslid)
  • Rudi Mechels (Gemeenteraadslid)
  • Pierre Nelissen (Gemeenteraadslid)
  • Jasmine Neven (Gemeenteraadslid)
  • Bert Paulissen (Gemeenteraadslid)
  • Astrid Puts (Gemeenteraadslid)
  • Alice Roemans (Gemeenteraadslid)
  • Viviane Schellingen (Gemeenteraadslid)
  • Michel Stevens (Gemeenteraadslid)
  • Willy Stöcker (Gemeenteraadslid)
  • Dominique Terwingen (Gemeenteraadslid)
  • Piet Van Berkel (Gemeenteraadslid)
  • Noëlla Vanaubel (Gemeenteraadslid)
  • Peter Verheyen (Gemeenteraadslid)
  • Raf Withofs (Gemeenteraadslid)

Afwezige leden

  • Jeroen Moors (Gemeenteraadslid)
  • Dirk Opsteyn (Gemeenteraadslid)
  • Freddy Stouten (Gemeenteraadslid)

Stemmingen bij agendapunt

De leden van de raad stemmen openbaar

Het voorstel van besluit

Aanwezigen tijdens de stemming

  • Tony Castermans
  • Petra Ceustermans
  • Brecht Geurts
  • Denis Geurts
  • Christel Gorissen
  • Jean-Pierre Hermans
  • Anita Jeurissen
  • Leo Joosten
  • Marino Keulen
  • Sarah Loubele
  • Jolein Martens
  • Boris Mechels
  • Rudi Mechels
  • Pierre Nelissen
  • Jasmine Neven
  • Bert Paulissen
  • Astrid Puts
  • Alice Roemans
  • Viviane Schellingen
  • Michel Stevens
  • Willy Stöcker
  • Dominique Terwingen
  • Piet Van Berkel
  • Noëlla Vanaubel
  • Peter Verheyen
  • Raf Withofs

Effectieve stemmers

  • Tony Castermans
  • Petra Ceustermans
  • Brecht Geurts
  • Denis Geurts
  • Christel Gorissen
  • Jean-Pierre Hermans
  • Anita Jeurissen
  • Leo Joosten
  • Marino Keulen
  • Sarah Loubele
  • Jolein Martens
  • Boris Mechels
  • Rudi Mechels
  • Pierre Nelissen
  • Jasmine Neven
  • Bert Paulissen
  • Astrid Puts
  • Alice Roemans
  • Viviane Schellingen
  • Michel Stevens
  • Willy Stöcker
  • Dominique Terwingen
  • Piet Van Berkel
  • Noëlla Vanaubel
  • Peter Verheyen
  • Raf Withofs

Goedgekeurd door de gemeenteraad met unanimiteit (26), met eenparigheid van stemmen

Openbare titel besluit:

Marktreglement dd. 01/04/2024


Korte openbare beschrijving:

Waarom wordt het marktreglement gewijzigd?

De leurkaart werd afgeschaft vanaf 01/04/2024. Marktkramers dienen zich vanaf 01/04/2024 te identificeren met hun ondernemingsnummer.

De samenstelling van het assortiment wordt gewijzigd.

Het aantal standplaatsen voor de dinsdagmarkt wordt uitgebreid van 50 naar 55 plaatsen.

Vanaf 1 april 2024 zijn enkel de identificatieverplichtingen uit andere regelgevingen, zoals uit het Wetboek van economisch recht van toepassing. De identificatieverplichtingen in het kader van de wetgeving ambulante handel werden met de wetswijziging van 2023 geschrapt.

De regelgeving m.b.t. “ambulante handel op rondtrekkende wijze” werd toegevoegd.

Het College van Burgemeester en Schepenen ging op het CBS van 11 april 2024 akkoord om navolgend reglement ambulante handel voor te leggen aan de eerstvolgende gemeenteraad.


De gemeenteraad,


Bevoegdheid


Juridische context
  • De wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van ambulante activiteiten en de organisatie van openbare markten, gewijzigd bij wet van 4 juli 2005, van 20 juli 2006, 22 december 2009, 21 januari 2012 en decreet van 24 februari 2017 meer bepaald art. 8 t.e.m.10

  • De wetgeving op de ambulante activiteiten regelt de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten. Naar aanleiding van de zesde staatshervorming is dit vanaf 1 juli 2014 een bevoegdheid van het Vlaams gewest. De Vlaamse overheid heeft in 2017 een aantal wijzigingen aangebracht in de federale wet en het bijhorende Koninklijk Besluit (KB). KB van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en organisatie van ambulante activiteiten, meer bepaald artikelen 23 tot en met 44, gewijzigd bij Besluit Vlaamse Regering van 21 april 2017. In 2023 zijn opnieuw enkele wijzigingen aangebracht. Decreet van 3 maart 2023 tot afschaffing van de voorafgaande machtiging voor de uitoefening van ambulante of kermisactiviteiten en tot wijziging van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten

  • Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA)

  • Wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties

  • Decreet over het lokaal bestuur, Artikel 40.

  • Bestuursdecreet

  • Belastingreglement betreffende de inname van het openbaar domein - aanslagjaren 2020-2025 dd. 23 december 2019.

  • Gemeentelijk marktreglement gemeenteraad dd. 30 november 2020

  • Wetboek van economisch recht : artikel III 25 m.b.t. de identificatieverplichting


Feitelijke context en argumentatie
  • Advies marktcommissie:
    De marktcommissie is vragende partij voor de assortimentswijziging en de uitbreiding van het aantal standplaatsen naar 55 plaatsen op de dinsdagmarkt. Hierdoor kunnen er meer marktkramers deelnemen aan de wekelijkse markt en blijft de markt gezond en divers in Lanaken.

    Advies dienst economie:
    Dienst economie adviseert om het gewijzigde marktreglement goed te keuren in het kader van de huidige wetswijzigingen.

     

    Advies dienst mobiliteit:

    Gezien er geen impact is op de mobiliteit, geeft de dienst mobiliteit geen advies.

    Advies dienst leefmilieu:

    De uitbater van een tijdelijke  inrichting (bv. markten, kermissen, braderijen,...), zowel permanent (horeca, take away, winkels,...), als tijdelijke (bv. markten, kermissen, braderijen,...), die tabaksproducten, die voedingsmiddelen of dranken verkoopt of aanbiedt die buiten de inrichting onmiddellijk kunnen worden verbruikt moet op een behoorlijke wijze, voldoende duidelijk zichtbare en goed bereikbare selectieve inzamelrecipiënten voorzien en
    instaan voor een correcte inzameling, verwijdering en verwerking van het afval.

    De afvalstoffen dienen selectief te worden ingezameld in hun respectievelijke inzamelrecipiënten. Deze inzamelrecipiënten dienen voorzien te zijn van een duidelijk leesbaar opschrift dat aangeeft welke afvalstoffen erin gedeponeerd mogen worden.
    De nodige maatregelen moeten worden genomen zodat de ingezamelde afvalstoffen maximaal worden hergebruikt of gerecycleerd. De locatie waar de inzamelrecipiënten geplaatst worden en het aantal inzamelrecipiënten, alsook de aard van de in te zamelen afvalstoffen kunnen door de gemeente bepaald worden.

     

    De uitbater moet de inzamelrecipiënten zelf tijdig ledigen en het inzamelrecipiënt, de standplaats en de onmiddellijke omgeving van de inrichting rein houden.

    Daarnaast kan er ook nagedacht worden over wat er meegegeven wordt aan de klanten. Kleine materialen zoals servetten, kassatickets of flyers zijn heel gevoelig om te gaan vliegen en in zwerfvuil te veranderen. Deze materialen geeft de uitbater best dan ook niet automatisch mee. Hij vraagt best of een kassaticket of een servet nodig is. Wijs marktkramers op de mogelijkheid van wegwaaiend afval en verpakkingsmateriaal.

    Advies VVSG:

    Het gewijzigde marktreglement werd afgetoetst aan de richtlijnen en het modelreglement van VVSG (versie februari 2024).

  • Gewijzigde wetgeving betreffende de uitoefening en organisatie van ambulante handel: afschaffing leurkaart.

    Op 1 maart 2023 bekrachtigde de Vlaamse regering het decreet dat de voorafgaande machtiging voor de uitoefening van ambulante- of kermisactiviteiten afschaft én dat de wet van 25 juni 1993 over de uitoefening en de organisatie van ambulante- en kermisactiviteiten wijzigt.

    Dit nieuwe decreet zorgt voor een vereenvoudiging van de huidige regelgeving:

    - Vanaf 1 april 2024 is er geen machtiging meer nodig voor de uitoefening van ambulante of kermisactiviteiten in Vlaanderen. De leurkaart en de kermiskaart worden afgeschaft.

    - Lokale besturen krijgen de autonomie om de regelgeving omtrent de occasionele niet-commerciële verkopen zelf te regelen via het gemeentelijk reglement.

    De wetgeving ambulante handel definieert vanaf 1 april 2024 enkel nog een verkoop met niet-commercieel karakter en voorziet dat de gemeente in haar reglement bijkomende voorwaarden kan bepalen. Verder legt de wetgeving geen voorwaarden meer op aan deze verkopen.

    De wetgeving ambulante handel legde tot 1 april 2024 een specifieke identificatieverplichting op aan handelaars die beroepsmatig actief waren.

    Tegelijk legde ook het Wetboek van economisch recht de handelaars heel wat regels op inzake identificatie. De specifieke identificatieverlichtingen in het kader van de wetgeving ambulante handel werden dan ook met de wetswijziging van 2023 geschrapt.

    Vanaf 1 april 2024 zijn enkel de identificatieverplichtingen uit andere regelgevingen, zoals artikel III.25 uit het Wetboek van economisch recht van toepassing:

    “De voor de uitoefening van de economische activiteit van de inschrijvingsplichtige onderneming gebruikte marktkramen, evenals de vervoermiddelen, die hoofdzakelijk worden gebruikt in het kader van de uitoefening van ambulante activiteiten dragen op zichtbare wijze het ondernemingsnummer.”


Beslissing

Enig artikel:

De gemeenteraad keurt navolgend marktreglement goed:

 

Marktreglement

 

Afdeling 1 organisatie van ambulante activiteiten op de openbare markten

Artikel 1: Definities

Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:

1.1.  Marktcommissie:

Er werd een marktcommissie opgericht. Het doel van deze marktcommissie is het gemeentebestuur te adviseren inzake het gemeentelijk beleid met betrekking tot ambulante handel op openbare markten.

De marktcommissie vergadert minstens éénmaal per jaar en verder zo dikwijls als dit voor de goede werking noodzakelijk is. De vergaderingen zijn niet openbaar. Personen van wie wordt geoordeeld dat hun aanwezigheid nuttig kan zijn voor de bespreking van een bepaald onderwerp, kunnen enkel voor de bespreking van dit bepaald onderwerp worden uitgenodigd.

Samenstelling van de marktcommissie dinsdagmarkt:

  • burgemeester en/of de schepen bevoegd voor de markten

  • vertegenwoordiger dienst economie

  • maximum 4 vertegenwoordigers van de marktkramers (2 van de Provinciale Beroepsvereniging Marktkramers van Limburg + 2 vrij verkozene)

1.2.  Dienst economie:

Dienst economie is belast met de uitvoering en toepassing van dit reglement en duidt, overeenkomstig het marktplan, de standplaatsen aan.

De marktleiding wordt toevertrouwd aan een personeelslid van de gemeente.

 

1.3.  Markt: openbare markt, verder kortweg omschreven als 'markt',

is een plaats op een openbaar domein door de gemeente ingericht en georganiseerd om personen samen te brengen die producten/diensten verkopen op tijdstippen en plaatsen door de gemeente bepaald.

 

1.4.  Standhouder:

de uitbater van een standplaats.

 

1.5.  Standplaats:

afgebakende plaats op de markt

  • voor abonnementhouders

  • voor marktkramers die op eigen risico komen (zonder abonnement)

  • voor particuliere verkopers die occasioneel een plaats op de markt
    krijgen

1.6.  Abonnementhouder:

een marktkramer die een abonnement van de gemeente heeft om op de markt een vaste plaats in te nemen.

 

1.7   Losse deelnemer:

Marktkramer die op eigen risico komt.

 

Artikel 2: Bevoegdheid

De gemeenteraad vertrouwt aan het college van burgemeester en schepenen de bevoegdheid toe om de markten in te delen en wijzigingen op te nemen. Het college van burgemeester en schepenen zal voor elke standplaats de ligging, de grootte en het gebruik bepalen.

Wekelijkse markt

Dag: dinsdag

Plaats: Kerkplein, Gemeenteplein, Bessemerstraat, Pastorijstraat, Koning Albertlaan en Jan Rosierlaan.

Uur: van 8u00 tot 13u00

Specialisatie: alle toegestane activiteiten

 

Artikel 3: Wettelijke feestdagen

De wekelijkse dinsdagmarkt vindt niet plaats indien Kerst- en/of Nieuwjaarsdag samenvallen met een dinsdag.

De wekelijkse dinsdagmarkt vindt niet plaats op carnaval-dinsdag of de dag na Kerstmis of Nieuwjaar.

 

Artikel 4: Voorwaarden inzake toewijzing standplaatsen

Een standplaats op de openbare markt kan enkel toegewezen worden aan:

  • ondernemingen met een inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen die de ambulante activiteit toelaat, via de persoon die de onderneming rechtsgeldig kan vertegenwoordigen.
    Ambulante activiteiten zijn pas toegelaten als de verkoper aan volgende bijkomende voorwaarden voldoet:

    • 1° de uitoefening van de ambulante activiteiten in kwestie wordt behoorlijk gedekt door verzekeringspolissen voor burgerlijke aansprakelijkheid en in voorkomend geval tegen brandrisico's;

    • 2° bij de uitoefening van een ambulante activiteit waarbij voeding wordt verkocht, wordt voldaan aan de reglementaire voorwaarden voor de volksgezondheid.

De gemeente kan ook altijd vragen dat diegene die de onderneming rechtsgeldig vertegenwoordigt, zijn identiteitsbewijs voorlegt.

De standplaatsen kunnen occasioneel ook toegewezen worden aan wie producten of diensten met een niet-commercieel karakter verkoopt, te koop aanbiedt of uitstalt met het oog op de verkoop.

Teneinde de diversiteit van het aanbod te waarborgen is er wettelijk de mogelijkheid voorzien om het aantal standplaatsen per onderneming te beperken tot 2 en is er een plan van de standplaatsen, hun specialisaties en technische specificaties.

 

Artikel 5: Uitbreiding van het verkoopassortiment

De abonnementhouder verkoopt enkel de goederen die het voorwerp uitmaken van zijn overeenkomst (abonnement) met de gemeente Lanaken. Uitbreiding van het

verkoopassortiment is mogelijk indien deze aansluit bij de specialisatie die in het marktreglement op deze standplaats voorzien werd en dient bij middel van een aangetekend schrijven aangevraagd te worden aan de gemeente Lanaken.
Het College van Burgemeester en Schepenen beslist na advies van de marktcommissie over de toelating van deze uitbreiding.

 

Artikel 6: Verhouding abonnementen - losse plaatsen

De standplaatsen op de openbare markt worden toegewezen:

  • hetzij per abonnement (maximum 95 % van het totaal aantal standplaatsen)

  • hetzij van dag tot dag (minimum 5 % van het totaal aantal standplaatsen)

Teneinde de diversiteit van het aanbod te waarborgen is het aantal standplaatsen voor de dinsdagmarkt beperkt tot 55 plaatsen over het circuit. Indien de markt wordt uitgebreid wordt de procentuele verhouding tussen de categorieën zoals hieronder behouden bv. Textielwaren: 13 van 55 is 23% enz.

 

6.1.  Textielwaren

maximum 18 van de standplaatsen toe te kennen aan textielwaren, onderverdeeld als
volgt:

  • damestextiel = 6

  • herentextiel = 1

  • kindertextiel = 1

  • tafellakens en stoffen = 2 

  • kousen = 1

  • ondergoed = 2

  • mercerie (stoffen/garen) en ander textiel =1

  • lederwaren = 2

  • schoeisel = 2

6.2.  Voeding

maximum 24 van de standplaatsen toe te kennen aan voedingswaren, onderverdeeld als volgt:

  • groenten en fruit = 2

  • zuivel = 2:

    • kaas = 1

    • verse eieren = 1

  • vers vlees (geen gevogelte of konijn) = 1

  • vers gevogelte en konijn = 1

  • kip aan het spit = 2

  • verse vis en aanverwanten = 1

  • brood en banket = 2

  • gerechten gebruik ter plaatse = 4

  • confiserie = 1

  • kruiden en specerijen = 2

  • producten uit andere landen = 3

  • kant-en-klare gerechten = 1

  • Bio groenten en fruit = 1

  • Imkerij (honing en aanverwante producten) = 1

6.3.  Bloemen en planten, zaden en toebehoren

maximum 2 van de standplaatsen toe te kennen aan bloemen en planten, zaden en bijhorigheden, onderverdeeld als volgt:

  • bloemen en planten =1

  • verse snijbloemen, droogbloemen en boeketten = 1

6.4.  Diversen

maximum 9 van de standplaatsen toe te kennen aan diversen, onderverdeeld als volgt:

  • Persoonsverzorging, cosmetica = 1

  • Juwelen, sieraden = 1

  • Keukengerief, gereedschappen en onderhoudsartikelen = 2

  • Speelgoed = 1

  • Wenskaarten en papierwaren = 1

  • Dierenvoeding en benodigdheden = 1

  • Uurwerken of horloges = 1

  • Hobbymateriaal = 1

Artikel 7: Toewijzingsregels losse plaatsen

Losse deelnemers bezorgen dienst economie de verplichte documenten zoals omschreven in artikel 27 van dit reglement.

De toewijzing van losse plaatsen gebeurt bij loting indien de vrije plaatsen beperkt zijn in de marktzone.

Voorafgaand aan de loting kan dienst economie die kandidaten selecteren die voor de specialisatie, vastgelegde quota's of technische specificaties in aanmerking komen.

De losse standplaatsen en de toevallig vrije standplaatsen (bv. bij afwezigheid van een abonnementhouder) kunnen bij loting toegewezen worden, voor zover het geen verkoop van een artikel betreft waarvoor de saturatie bereikt is.

Dienst economie kan onder de losse standhouders de volgorde wijzigen om reden van praktische aard, veiligheid, openbare orde, toegankelijkheid en verkoopartikel.

Losse deelnemers zijn verplicht de plaatsen in te nemen, die hun door dienst economie toegewezen worden. Zij dienen hun stand onmiddellijk op te bouwen en te openen.

Losse deelnemers kunnen geweigerd worden om plaats te nemen indien zij de goede gang van zaken storen of eerder verstoord hebben en tegen het marktreglement handelen of eerder gehandeld hebben. Tevens kan toewijzing van een plaats geweigerd worden indien zij richtlijnen van dienst economie weigeren op te volgen of eerder geweigerd hebben op te volgen.

Diegene die de standplaats krijgt toegewezen, betaalt het verschuldigde standgeld aan de marktleider, tegen ontvangstbewijs, bij aanvang van de markt.

 

Artikel 8: Toewijzingsregels per abonnement op de openbare markten

8.1.  Vacature en kandidatuurstelling standplaats per abonnement

Wanneer een standplaats die per abonnement toegewezen wordt, vrijkomt gaat de gemeente na of er een geschikte kandidaat is in het register van kandidaturen zoals omschreven in 8.2. Als het register geen geschikte kandidaat bevat, wordt een vacature bekendgemaakt door publicatie van een kennisgeving.

Deze kennisgeving zal gebeuren door middel van een bericht via de website (www.lanaken.be) en/of via digitale nieuwsbrief ondernemen en/of via sociale media.

De kandidaturen kunnen ingediend worden:

  • per e-mail: economie@lanaken.be

  • per post, postdatum geldt als indieningsdatum: Gemeente Lanaken, dienst economie, Jan Rosierlaan 1, 3620 Lanaken

  • per aangetekende zending: Gemeente Lanaken, dienst economie, Jan Rosierlaan 1, 3620 Lanaken

De uiterste datum van indiening kandidatuur wordt in elke kennisgeving opgenomen.

8.2.  Register van de kandidaturen

Alle kandidaturen worden naargelang hun ontvangst bijgehouden in een register van kandidaturen met registratie van het tijdstip van de indiening van de kandidatuur.

Deze kandidaturen worden geklasseerd:

  • eerst volgens categorie zoals bepaald in 8.3

  • dan volgens de gevraagde standplaats en specialisatie

  • tenslotte volgens datum (datum e-mail, indiening per post)

Overeenkomstig het bestuursdecreet van 7 december 2018 kan dit register steeds geraadpleegd worden.

Jaarlijks moeten de kandidaten opgenomen in het register hun kandidatuur bevestigen om in het register opgenomen te blijven.

 

8.3.  Volgorde van toekenning van de standplaatsen

Bij het vacant komen van een standplaats per abonnement zullen met het oog op de toekenning ervan, de kandidaturen als volgt geklasseerd worden in het register van de kandidaturen:

  1. personen die een standplaats vragen als gevolg van de opheffing ervan die ze op de wekelijkse markt van de gemeente innamen of aan wie de gemeente een vooropzeg heeft gegeven omwille van definitieve opheffing van de markt of een deel van de standplaatsen;

  2. personen die een uitbreiding van hun standplaats vragen;

  3. personen die een wijziging van hun standplaats vragen;

  4. de externe kandidaten.

De standplaatsen worden binnen elke categorie, in voorkomend geval, volgens de gevraagde standplaats en specialisatie en tenslotte volgens datum chronologisch geordend.

Wanneer twee of meerdere aanvragen behorend tot dezelfde categorie tegelijkertijd ingediend worden, wordt als volgt voorrang gegeven:

  1. voorrang wordt gegeven (uitgezonderd de categorie externe kandidaten) aan de aanvrager die de hoogste anciënniteit op de markten van de gemeente heeft; wanneer de anciënniteit niet kan vergeleken worden, wordt de voorrang bepaald bij loting;

  2. voor de externe kandidaten wordt de voorrang bepaald bij loting.

8.4.  Bekendmaking van de toewijzing van de standplaatsen

De toewijzing van de standplaats wordt bekend gemaakt aan de aanvrager:

  • hetzij door overhandiging van een brief tegen ontvangstbewijs;

  • of bij een ter post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs;

  • of via e-mail

8.5. Het register van de standplaatsen toegewezen per abonnement

Een plan of register wordt bijgehouden waarin voor elke standplaats toegewezen per abonnement vermeld staat:

  • de naam, voornaam, het adres van de persoon aan wie of door wiens tussenkomst de standplaats werd toegekend;

  • in voorkomend geval, de handelsnaam van de rechtspersoon aan wie de standplaats toegekend werd en het adres van haar maatschappelijke zetel;

  • het ondernemingsnummer;

  • de producten en/of diensten die te koop aangeboden worden;

  • de datum van de toewijzing van de standplaats en de duur van het gebruiksrecht;

  • indien de activiteit seizoensgebonden is, de periode van de activiteit;

  • de prijs van de standplaats, behalve indien deze op een uniforme wijze vastgelegd is

  • desgevallend, de naam en het adres van de overlater en de datum van de overdracht.

Overeenkomstig het bestuursdecreet van 7 december 2018 kan dit register steeds geraadpleegd worden.

 

Artikel 9: Periodiciteit en betalingsmodaliteiten abonnement

De abonnementen worden toegekend voor de duur van 12 maanden.

Na verloop van deze termijn worden zij stilzwijgend verlengd behoudens anders bepaald zoals omschreven in artikels 11, 12 en 13 van dit reglement.

De opzegtermijn bedraagt 30 dagen.

De ingangsdatum van de opzegtermijn is minimaal 30 dagen voor de start van een nieuw kwartaal dat volgt op de startdatum van het abonnement.

Bijvoorbeeld:

  • het abonnement heeft als startdatum 8 maart

  • de opzegdatum van de standhouder is 10 juli

  • de stopdatum van het abonnement is bijgevolg 8 september (eerste dag van start van nieuw kwartaal dat 30 dagen na de opzegdatum volgt)

  • het verschuldigde abonnementsgeld bedraagt 2 kwartalen, namelijk van 8 maart tot en met 8 september. Er kan twee vierde (de helft dus) van het abonnementsgeld terugbetaald worden.

 

Artikel 10: Opschorting abonnement door de standhouder

De houder van een abonnement kan het abonnement opschorten voor een voorziene periode van tenminste een maand wanneer hij ongeschikt is zijn activiteit uit te oefenen:

  • door ziekte of ongeval op grond van een medisch attest

  • door overmacht op een verantwoorde wijze aangetoond.

  • bij langdurige afwezigheid in de winterperiode voor standhouders met bloemen, planten of andere seizoensgebonden artikelen

De opschorting gaat in de dag waarop de gemeente (dienst economie) per aangetekend schrijven of via e-mail op de hoogte gebracht wordt van de ongeschiktheid en houdt op ten laatste vijf dagen na de melding van het hernemen van de activiteiten. Na afloop van de opschorting krijgt de geabonneerde zijn standplaats terug.

De opschorting impliceert de opschorting van de wederzijdse verplichtingen die uit de overeenkomst voorkomen.

Gedurende de periode van opschorting kan de standplaats toegewezen worden als losse plaats, waarbij geen rekening gehouden wordt met de specialisatie van het register (van abonnementen).

 

Artikel 11: Afstand van het abonnement door de standhouder

De houder van een abonnement kan afstand doen van het abonnement:

  • bij de vervaldag van het abonnement mits een opzegtermijn van tenminste 30 dagen vóór de vervaldag;

  • bij stopzetting van de ambulante activiteiten mits een opzegtermijn van tenminste 30 dagen vóór de stopzetting;

  • indien hij definitief ongeschikt is om zijn activiteit uit te oefenen omwille van redenen vermeld in artikel 10 van dit reglement. In dit geval is geen vooropzeg nodig;

  • op ieder ogenblik mits een opzegtermijn van tenminste 30 dagen.

De rechthebbenden van de natuurlijke persoon die voor eigen rekening zijn activiteit uitoefent kunnen bij zijn overlijden, zonder vooropzeg afstand doen van het abonnement waarvan hij de houder was.

De aanvragen van opschorting, herneming of opzegging van een abonnement worden betekend volgens één van de vermelde modaliteiten:

  • bij per post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs

  • overhandiging tegen ontvangstbewijs

  • via e-mail

Artikel 12: Schorsing en opzegging van abonnement door het gemeentebestuur

Het abonnement kan door het college van burgemeester en schepenen geschorst of ingetrokken worden in één van de volgende gevallen:

  • bij niet of niet tijdige betaling standplaatsvergoeding

  • bij afwezigheid gedurende vier opeenvolgende weken zonder dienst economie vooraf of tijdens zijn eerste week van afwezigheid ervan op de hoogte te stellen of meer dan 13 weken per jaar. Na 10 afwezigheden wordt er een verwittiging gestuurd per brief.

  • bij overdracht van een abonnement aan een derde zonder te voldoen aan voorwaarden bepaald in artikel 16 van onderhavig gemeentelijk reglement

  • de standhouders die na schriftelijke aanmaning de goede gang van zaken blijven storen en tegen het marktreglement blijven handelen
    (o.a. doch niet limitatief: verkopen van andere waren dan diegene vermeld op zijn abonnement, te laat aanwezig zijn, te vroeg vertrekken,…)

  • Bij het herhaaldelijk niet respecteren van de instructies van de marktleider

  • Bij werken aan openbare of privé-gebouwen

  • bij werken van openbaar nut

  • bij manifestaties: jaarlijkse kermis en eventueel andere manifestaties die dan eerst zullen besproken worden in de marktcommissie.

De beslissing tot schorsing of opzegging wordt betekend bij een ter post aangetekend schrijven, met ontvangstbewijs of via e-mail.

Dienst economie is terzake bevoegd om de nodige vaststellingen te doen.

 

Artikel 13: Tijdelijk of definitief verplaatsen van een standplaats met abonnement

Het College van Burgemeester en Schepenen kan beslissen dat de standplaatsen van abonnementhouders tijdelijk of definitief kunnen verplaatst worden binnen het marktcircuit of de voorziene opvang- of uitbreidingszone en andere locaties zonder enig recht op schadevergoeding:

  • bij werken aan openbare of privé-gebouwen

  • bij werken van openbaar nut

  • bij manifestaties

  • bij herlocatie van het marktcircuit

Artikel 14: Vooropzeg vanuit de gemeente

Wanneer de openbare markt of een deel van de standplaatsen  definitief wordt opgeheven, geldt een termijn van vooropzeg aan de houders van een standplaats per abonnement.

Deze termijn bedraagt 12 maanden wanneer de houder definitief zijn abonnement verliest.

Deze termijn bedraagt 6 maanden in het geval van een definitieve verhuizing van de openbare markt of een deel ervan en de houder zijn abonnement behoudt.

In gevallen van absolute noodzakelijkheid kan hier van afgeweken worden. De minimumtermijn kan dan ingekort worden.

Deze personen krijgen voorrang bij het toekennen van een vacante standplaats per abonnement.
(cfr. artikel 8.3)

 

Artikel 15: Inname standplaatsen

De standplaatsen op de openbare markt kunnen ingenomen worden door:

  1. de natuurlijke persoon, aan wie de standplaats is toegewezen;

  2. de verantwoordelijke van het dagelijks bestuur van een rechtspersoon, aan wie de standplaats is toegewezen;

  3. de feitelijke vennoten van de natuurlijke persoon aan wie de standplaats is toegewezen, die een ambulante activiteit voor eigen rekening uitoefent;

  4. de echtgenoot of echtgenote of de wettelijk samenwonende partner van de natuurlijke persoon aan wie de standplaats is toegewezen, voor de uitoefening van een ambulante activiteit voor eigen rekening;

  5. de personen die een ambulante activiteit uitoefenen voor rekening of in dienst van de natuurlijke persoon; of rechtspersoon bedoeld in A. tot D.

De personen vermeld in B. tot E. kunnen de standplaatsen innemen, die toegewezen zijn of onderverhuurd zijn aan de natuurlijke persoon, of rechtspersoon voor wiens rekening of in wiens dienst zij de activiteit uitoefenen, buiten de aanwezigheid van de persoon aan wie of door middel van wie de standplaats is toegewezen of onderverhuurd.

Wie niet beroepsmatig producten of diensten met een niet-commercieel karakter verkoopt, te koop aanbiedt of uitstalt, kan, mits voorafgaande toelating van de gemeente, ook een standplaats innemen.

 

Artikel 16: Overdracht standplaats

De overdracht van een standplaats is toegelaten onder de volgende voorwaarden:

  1. de overnemer is in de Kruispuntbank van Ondernemingen ingeschreven voor het uitoefenen van ambulante activiteiten

  2. en zet de specialisatie van de overlater voort op de overgedragen standplaats. Een eventuele wijziging van specialisatie kan aangevraagd worden per aangetekend schrijven bij het college van burgemeester en schepenen.

  3. Binnen het eerste jaar kan de standplaats niet opnieuw overgedragen worden behalve na expliciete goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen.

  4. De onderneming van de overnemer mag door de overname over niet meer dan 2 standplaatsen beschikken (cfr. artikel 4 van dit reglement)

De overdracht is geldig voor de resterende geldigheidsduur van het abonnement van de overlater. Ingeval van overdracht wordt het abonnement eveneens stilzwijgend vernieuwd.

De inname van de overgedragen standplaats is pas toegelaten als de gemeente heeft vastgesteld dat:

  • de overnemer om dezelfde specialisatie als de overlater of de specialisaties die toegelaten zijn door de gemeente, uit te oefenen;

  • overnemer het aantal toegestane standplaatsen per onderneming niet overschrijdt.

  • de overnemer het bewijs levert waaruit blijkt dat hij voldoet aan de bijkomende voorwaarden, vermeld in artikel 4 van dit reglement.

Artikel 17: Opbouw / afbraak

De standplaatsen op de dinsdagmarkt worden maximum 2 uur voor het openen van de markten ingenomen. De standplaatsen die om 08u00 uur niet ingenomen zijn, kunnen door dienst economie aan een losse marktkramer worden toegewezen.

De standplaatshouder dient alle voorzorgen te nemen opdat opbouw en afbraak gebeuren zonder lawaai- of milieuhinder.

De voertuigen die de marktwaren aanbrengen en die het goede verloop van het marktgebeuren hinderen, dienen gelost en van de markt verwijderd voor 08u00. Deze voertuigen moeten geparkeerd worden buiten het marktcircuit.

Alle verkoopactiviteiten dienen pas gestaakt bij het sluitingsuur van de dinsdagmarkt, zijnde 13u00. Het volledig marktterrein moet ontruimd zijn door alle standhouders en hun voertuigen moeten verwijderd zijn om 14u30.

Standhouders aan wie een standplaats op de markt is toegewezen, dienen tussen de gevels en kramen een minimum doorgang vrij te houden; ingangen van handelspanden dienen toegankelijk te blijven.

 

Afdeling 2 Organisatie van ambulante activiteiten op het openbaar domein buiten de openbare markten


2.1 Plaatsen op het openbaar domein waar de ambulante activiteit mag plaatsvinden

Artikel 18: Toepassingsgebied

Plaatsen op het openbaar domein waar de ambulante activiteit mag plaatsvinden zijn vooraf bepaald.

Eenieder die een standplaats wenst in te nemen op één of meerdere plaatsen van het openbaar domein buiten de openbare markten om ambulante activiteiten uit te oefenen dient dit voorafgaand aan te vragen bij de gemeente: Gemeente Lanaken, dienst economie, Jan Rosierlaan 1, 3620 Lanaken (economie@lanaken.be)

Op de volgende plaatsen is de uitoefening van ambulante handel toegelaten na voorafgaande machtiging van de gemeente:

  • Lanaken: Ceulemansplein, parking CC, Koning Albertlaan (kiezelparking)

  • Gellik: Biesweg (parking basisschool), Dorpsstraat (parking kerkhof), Kerkplein

  • Kesselt: Kiezelweg (parking tegenover Steenfabriek Nelissen)

  • Neerharen: Heirbaan (parking oude gemeentehuis), Kasteelstraat (parking OC)

  • Rekem: parking langs kanaal, Pater Verboislaan (parking naast zaal), Populierenlaan (kiezelparking)

  • Smeermaas: Baudouinplein, parking OC

  • Veldwezelt: Kiezelweg (parking drankenhal – Kleine Omstraat), Lindestraat (parking kerkhof), OC (parking)

De gemeenteraad geeft volmacht aan het college van burgemeester en schepenen om de locaties voor ambulante activiteiten op openbaar domein buiten de openbare markten, te bepalen.

Ten einde de diversiteit van het aanbod te waarborgen is het aantal standplaatsen per onderneming beperkt tot 2 (cfr. artikel 4 van dit reglement).

 

Artikel 19: Aanvraag machtiging

Eenieder die een standplaats wenst in te nemen op één of meerdere van de vermelde plaatsen (zoals vermeld artikel 18) om ambulante activiteiten uit te oefenen moet voldoen aan de voorwaarden vermeld in artikel 4 van dit reglement en is onderworpen aan een voorafgaande machtiging. Deze machtiging moet voorafgaand aan het uitoefenen van de ambulante handel aangevraagd worden bij de gemeente: Gemeente Lanaken, dienst economie, Jan Rosierlaan 1, 3620 Lanaken (economie@lanaken.be)

De aanvrager dient te vermelden op welke specifieke plaats(en) hij ambulante handel wenst uit te oefenen.

Beslissing machtiging

In geval van positieve beslissing verkrijgt de aanvrager een machtiging met daarin vermeld

  • Identiteit van de aanvrager

  • de aard van de producten of diensten die hij gemachtigd is te verkopen

  • afmeting van de marktkraam + aard van marktkraam

  • de plaats

  • de datum en duur van de verkoop

Een machtiging kan enkel verleend worden voor donderdagen, vrijdagen, zaterdagen of zondagen. Een machtiging vermeldt ook steeds de periode (begin- en einddatum) voor dewelke de machtiging verleend wordt.

De gevraagde machtiging kan geweigerd worden omwille van één of meerdere van onderstaande redenen:

  • redenen van openbare orde

  • redenen van volksgezondheid

  • bescherming van de consument

De gemeente zal deze reden(-en) motiveren in zijn kennisgeving van de negatieve beslissing aan de aanvrager en verwijst tevens naar rechtsmiddelen inzake beroep.

 

Artikel 20: Voorwaarden inzake toewijzing en inname standplaatsen

De personen die voldoen aan de voorwaarden tot het verkrijgen en innemen van de standplaatsen op de openbare markt kunnen standplaatsen op het openbaar domein verkrijgen en innemen.

 

Artikel 21: Toewijzingsregels losse standplaatsen

De toewijzing van losse plaatsen gebeurt volgens de chronologische volgorde van aanvragen en desgevallend in functie van de gevraagde plaats en specialisatie.

Wanneer twee of meerdere aanvragen voor standplaatsen gelijktijdig ingediend worden, gebeurt de toewijzing via loting.

 

2.2 Ambulante handel op rondtrekkende wijze

Artikel 22: Toepassingsgebied

Bij een ambulante activiteit op rondtrekkende wijze verplaatst de handelaar zich langs een traject (al dan niet vooraf bepaald), waarbij een verkooppunt telkens voor een korte stoptijd wordt ingenomen. De stoptijd beperkt zich tot de duur van de directe transactie(s), waarna het traject onmiddellijk verdergezet wordt. De ambulante handelaar dient deze ambulante activiteit voorafgaand aan te vragen bij de gemeente.

Artikel 23: Voorafgaande machtiging

23.1. Aanvraag machtiging (KB art. 43, gewijzigd door BVR)

Om een ambulante activiteit op de openbare weg uit te oefenen, als vermeld in artikel 22, moet voldaan zijn  aan de voorwaarden vermeld in artikel 4 en dient men te beschikken over een machtiging. Deze machtiging dient voorafgaand aan het uitoefenen van de ambulante activiteit aangevraagd te worden bij de gemeente (contactgegevens vermelden).

 

23.2. Beslissing machtiging

In geval van positieve beslissing verkrijgt de aanvrager een machtiging met daarin
vermeld :

  • Identiteit van de aanvrager

  • de aard van de producten of diensten die hij gemachtigd is te verkopen

  • de toegestane route

  • de datum en duur van de verkoop

De gevraagde machtiging kan geweigerd worden omwille van één of meerdere van onderstaande redenen :

  • redenen van openbare orde en veiligheid

  • redenen van volksgezondheid

  • bescherming van de consument

  • wanneer de voorwaarden vermeld in artikel 4 niet in orde zijn

  • de modaliteiten van het gemeentelijk reglement niet gerespecteerd worden

De gemeente zal deze reden(-en) objectief en grondig motiveren in zijn kennisgeving van de negatieve beslissing aan de aanvrager en verwijst tevens naar rechtsmiddelen inzake beroep.

 

Afdeling 3 Verkopen van producten of diensten met niet- commercieel karakter

Artikel 24: Specifieke voorwaarden voor verkopen niet-commercieel karakter

Onder producten of diensten met een niet-commercieel karakter wordt verstaan:

  1. de occasionele verkoop van producten of diensten met het oog op een menslievend, sociaal, cultureel, educatief of sportief doel;

  2. de occasionele verkoop van producten of diensten met als doel de verdediging en promotie van de natuur, de dierenwereld, een ambacht of streekproducten;

  3. de occasionele verkoop van producten of diensten die plaatsvindt bij een humanitaire catastrofe, een ramp of belangrijke schade.

Voor deze ambulante activiteiten moet voorafgaand een toelating gevraagd worden.

Dit kan via het aanvraagformulier “aanvraag standplaats ambulante handel”

Verder zijn volgende voorwaarden van toepassing:

  a.   ze blijven occasioneel, dit betekent niet meer dan 2 keer per kalenderjaar

  b.   het college van burgemeester en schepenen de burgemeester of zijn/haar 
        afgevaardigde heeft vooraf toestemming verleend

   

Afdeling 4: Aanvullende bepalingen

Artikel 25: Bevoegdheid dienst economie

De personen (dienst economie) belast met de organisatie van de openbare markten en de uitoefening ambulante activiteiten op het openbaar domein, volgens de regels door het college van burgemeester en schepenen aangesteld, zijn in de uitoefening van hun opdracht bevoegd om de documenten, welke de identiteit en de hoedanigheid van de personen die een ambulante activiteit uitoefenen op het grondgebied van de gemeente aantonen, te controleren.

Artikel 26: Verkeersreglementering en veiligheidsvoorwaarden

Alle bepalingen inzake het verkeer zijn/worden opgenomen in het verkeersreglement terzake.

De marktkramers dienen een verzekering af te sluiten ter dekking van hun burgerlijke aansprakelijkheid.

Zij dienen alle veiligheidsmaatregelen te treffen die nodig zijn om brand, diefstal en andere schade of verliezen te voorkomen.

Zij blijven burgerlijk aansprakelijk voor alle ongevallen, schade of verliezen die zijzelf of hun kraam zou veroorzaken.

De gebruikte koel- en verwarmingsinstallaties moeten voldoen aan de wettelijke voorschriften.

Handelaars in voedingswaren dienen alle voorschriften van het Ministerie van Volksgezondheid na te leven.

 

Artikel 27: Reiniging en afvalbeleid

Elke standhouder en zijn personeel dienen de nodige voorzorgen te nemen om het vervuilen van het marktterrein te beperken.

Al het geproduceerde afval afkomstig van de marktdag op de standplaats van de abonnementhouder of van de marktkramer dient zelf te worden meegenomen.

27.1 Onmiddellijk verbruik voedingsmiddelen

De uitbater van een tijdelijke  inrichting die voedingsmiddelen of dranken verkoopt of aanbiedt die buiten de inrichting onmiddellijk kunnen worden verbruikt moet op een behoorlijke wijze, voldoende duidelijk zichtbare en goed bereikbare selectieve inzamelrecipiënten voorzien en in staan voor een correcte inzameling, verwijdering en verwerking van het afval.

De afvalstoffen dienen selectief te worden ingezameld in hun respectievelijke inzamelrecipiënten (afvalbakken). Deze inzamelrecipiënten (afvalbakken) dienen voorzien te zijn van een duidelijk leesbaar opschrift dat aangeeft welke afvalstoffen erin gedeponeerd mogen worden.

De nodige maatregelen moeten worden genomen zodat de ingezamelde afvalstoffen maximaal worden hergebruikt of gerecycleerd.

De locatie waar de inzamelrecipiënten (afvalbakken) geplaatst worden en het aantal inzamelrecipiënten (afvalbakken), alsook de aard van de in te zamelen afvalstoffen kunnen door de gemeente bepaald worden. De uitbater moet de inzamelrecipiënten (afvalbakken) zelf tijdig ledigen en het inzamelrecipiënt (de afvalbak), de standplaats en de onmiddellijke omgeving van de inrichting rein houden.

Overeenkomstig de bepalingen van de wet van 24 juni 2013 worden de overtredingen als volgt bestraft:

  • een administratieve geldboete met een maximum van € 500,00;

  • een administratieve schorsing van een door de burgemeester afgegeven vergunning;

  • een administratieve intrekking van een door de burgemeester afgegeven vergunning.

De wettelijke bepalingen op het slinger- en zwerfvuil zijn eveneens van toepassing.

 

Artikel 28: Geluidsinstallaties

Het gebruik van een geluidsinstallatie is verboden. Enkel de verkopers van geluidsdragers en dergelijke mogen zich van een geluidsinstallatie bedienen, op voorwaarde dat de geluidssterkte niet meer dan 75 decibel bedraagt, gemeten op 5m van de geluidsbron.

 

Artikel 29: Elektriciteit, gas en brandblustoestel

Elektriciteitsaansluiting gebeurt uitsluitend door aansluiting op de daartoe voorziene stroomverdelingskasten. Het gebruik van elektrische verwarmingstoestellen is verboden.

Het gebruik van gastoestellen dient te gebeuren conform de wettelijke voorschriften.

Een brandblustoestel dient op de stand aanwezig te zijn.

Artikel 30

Dit reglement treedt in werking op 1 april 2024 en voorgaand gemeentelijk marktreglement van
30 november 2020 wordt opgeheven.