Nieuwe pagina: bestuurseenheid.zittingen.zitting.uittreksels.detail.raw

Vlaanderen

publicatie.gelinkt-notuleren.vlaanderen.be Naar de hoofdinhoud

Type document
Uittreksel document

Openbare behandeling van agendapunt

Retributiereglement inzake verhuur van infrastructuur en levering diensten en producten afdeling MENS (gepland)

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • Tony Castermans ( Gemeenteraadslid )
  • Brecht Geurts ( Gemeenteraadslid )
  • Denis Geurts ( Gemeenteraadslid )
  • Christel Gorissen ( Gemeenteraadslid )
  • Jean-Pierre Hermans ( Gemeenteraadslid )
  • Vera Jans ( Gemeenteraadslid )
  • Pieter Janssen ( Gemeenteraadslid )
  • Anita Jeurissen ( Gemeenteraadslid )
  • Leo Joosten ( Gemeenteraadslid )
  • Marino Keulen ( Gemeenteraadslid )
  • Sarah Loubele ( Gemeenteraadslid )
  • Jolein Martens ( Gemeenteraadslid )
  • Boris Mechels ( Gemeenteraadslid )
  • Rudi Mechels ( Gemeenteraadslid )
  • Jeroen Moors ( Gemeenteraadslid )
  • Pierre Nelissen ( Gemeenteraadslid )
  • Jasmine Neven ( Gemeenteraadslid )
  • Dirk Opsteyn ( Gemeenteraadslid )
  • Bert Paulissen ( Gemeenteraadslid )
  • Astrid Puts ( Gemeenteraadslid )
  • Alice Roemans ( Gemeenteraadslid )
  • Viviane Schellingen ( Gemeenteraadslid )
  • Michel Stevens ( Gemeenteraadslid )
  • Freddy Stouten ( Gemeenteraadslid )
  • Dominique Terwingen ( Gemeenteraadslid )
  • Piet Van Berkel ( Gemeenteraadslid )
  • Noëlla Vanaubel ( Gemeenteraadslid )
  • Peter Verheyen ( Gemeenteraadslid )
  • Raf Withofs ( Gemeenteraadslid )

Voorzitter: Jasmine Neven

Secretaris: William Vancleynenbreugel

Stemmingen bij agendapunt

De leden van de raad stemmen openbaar

Het voorstel van besluit

Aanwezigen tijdens de stemming

  • Tony Castermans ( Gemeenteraadslid )
  • Brecht Geurts ( Gemeenteraadslid )
  • Denis Geurts ( Gemeenteraadslid )
  • Christel Gorissen ( Gemeenteraadslid )
  • Jean-Pierre Hermans ( Gemeenteraadslid )
  • Vera Jans ( Gemeenteraadslid )
  • Pieter Janssen ( Gemeenteraadslid )
  • Anita Jeurissen ( Gemeenteraadslid )
  • Leo Joosten ( Gemeenteraadslid )
  • Marino Keulen ( Gemeenteraadslid )
  • Sarah Loubele ( Gemeenteraadslid )
  • Jolein Martens ( Gemeenteraadslid )
  • Boris Mechels ( Gemeenteraadslid )
  • Rudi Mechels ( Gemeenteraadslid )
  • Jeroen Moors ( Gemeenteraadslid )
  • Pierre Nelissen ( Gemeenteraadslid )
  • Jasmine Neven ( Gemeenteraadslid )
  • Dirk Opsteyn ( Gemeenteraadslid )
  • Bert Paulissen ( Gemeenteraadslid )
  • Astrid Puts ( Gemeenteraadslid )
  • Alice Roemans ( Gemeenteraadslid )
  • Viviane Schellingen ( Gemeenteraadslid )
  • Michel Stevens ( Gemeenteraadslid )
  • Freddy Stouten ( Gemeenteraadslid )
  • Dominique Terwingen ( Gemeenteraadslid )
  • Piet Van Berkel ( Gemeenteraadslid )
  • Noëlla Vanaubel ( Gemeenteraadslid )
  • Peter Verheyen ( Gemeenteraadslid )
  • Raf Withofs ( Gemeenteraadslid )

Effectieve stemmers

  • Tony Castermans
  • Brecht Geurts
  • Denis Geurts
  • Christel Gorissen
  • Jean-Pierre Hermans
  • Vera Jans
  • Pieter Janssen
  • Anita Jeurissen
  • Leo Joosten
  • Marino Keulen
  • Sarah Loubele
  • Jolein Martens
  • Boris Mechels
  • Rudi Mechels
  • Jeroen Moors
  • Pierre Nelissen
  • Jasmine Neven
  • Dirk Opsteyn
  • Bert Paulissen
  • Astrid Puts
  • Alice Roemans
  • Viviane Schellingen
  • Michel Stevens
  • Freddy Stouten
  • Dominique Terwingen
  • Piet Van Berkel
  • Noëlla Vanaubel
  • Peter Verheyen
  • Raf Withofs

Totaal aantal voorstanders: 17

Totaal aantal tegenstanders: 7

Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 5

Voorstanders

  • Tony Castermans
  • Denis Geurts
  • Christel Gorissen
  • Pieter Janssen
  • Anita Jeurissen
  • Marino Keulen
  • Sarah Loubele
  • Jolein Martens
  • Jeroen Moors
  • Pierre Nelissen
  • Jasmine Neven
  • Dirk Opsteyn
  • Astrid Puts
  • Viviane Schellingen
  • Michel Stevens
  • Dominique Terwingen
  • Peter Verheyen

Tegenstanders

  • Brecht Geurts
  • Jean-Pierre Hermans
  • Vera Jans
  • Rudi Mechels
  • Bert Paulissen
  • Freddy Stouten
  • Raf Withofs

Onthoudingen, blanco of ongeldig

  • Leo Joosten
  • Boris Mechels
  • Alice Roemans
  • Piet Van Berkel
  • Noëlla Vanaubel

Met als gevolg,

Goedgekeurd met 17 stemmen akkoord (Open Vld/Vooruit-Groen), 5 onthoudingen (N-VA en Vlaams Belang) en 7 stemmen tegen (CD&V) (29).

https://data.vlaanderen.be/id/concept/BesluitType/ba5922c9-cfad-4b2e-b203-36479219ba56

Openbare titel besluit:

Retributiereglement inzake verhuur van infrastructuur en levering diensten en producten afdeling MENS

 

Korte openbare beschrijving:

Geef korte beschrijving op


De gemeenteraad,


Bevoegdheid

Juridische context

Feitelijke context en argumentatie
  • Gemeente Lanaken hernieuwt haar reglement inzake de verhuur van infrastructuur (o.a. cultureel centrum, ontmoetingscentra,…) en de levering van diensten en producten m.b.t. de afdeling MENS. De tariefstructuur voor de verhuur van gemeentelijke culturele accommodaties wordt hierbij vereenvoudigd. De transitie van de bibliotheek naar ‘De Bron’ wordt mee geïntegreerd in dit reglement.
Bij het hertekenen van de tariefstructuur is het feit dat de prijzen al heel toegankelijk en goedkoop zijn in vergelijking met andere gemeenten, steeds in beschouwing gehouden.
Voorstel is om het bestaande reglement, zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 26 oktober 2020 aan te passen op volgende vlakken:
- een vereenvoudigde tariefstructuur uitgaande van de geldende tarieven
- een uitbreiding van de grootgebruikerskorting
- de afschaffing van de doorrekening van de billijke vergoeding
- de facturatiewijze
In samenhang met de aanpassing van dit reglement wordt ook het reglement van de korting op de drankenfactuur van 31 maart 2011 herzien.
  • De bevolking en verenigingen maken regelmatig gebruik van de gemeentelijke infrastructuur en ook van de diverse diensten en producten die aangeboden worden door diensten onder de afdeling ‘MENS’. Het is redelijk om voor deze dienstverlening een retributie aan te rekenen.
In dit vernieuwde reglement zijn de tarieven voor de verhuur van alle infrastructuur van het cultureel centrum en de ontmoetingscentra en de Bron enerzijds en diverse producten die uitgeleend en aangeboden worden door de diverse diensten van afdeling MENS anderzijds opgenomen.
Ten aanzien van het reglement van 26 oktober 2020 wordt het reglement m.b.t. huur van infrastructuur (zie hoofdstuk 1 van het besluit) op een aantal vlakken aangepast en – administratief – vereenvoudigd:

1) de vereenvoudigde tariefstructuur bestaat er in dat er voortaan gewerkt wordt als volgt:
- er zijn 3 types van gebruiker i.p.v. 4. Het ‘oude’ tarief 3 – ‘niet erkende verenigingen van Lanaken’ - komt te vervallen. Er is dus geen onderscheid meer tussen erkende en niet-erkende verenigingen.
- het aantal categorieën van activiteiten blijft behouden op 3, doch de categorieën worden anders en duidelijker gedefinieerd zodat het voor de gebruiker transparanter is in welke categorie hij of zij valt.
• De categorie 1 (repetitie, vergadering, ledenactiviteit, tentoonstelling, koffietafel) is als limitatief te beschouwen.
• De categorie 2 betreft de activiteiten ‘bals, feesten en eetdagen’.
• Valt het gebruik niet onder één van deze 2 categorieën van activiteiten, dan valt het gebruik onder categorie 3 (‘overige activiteiten’).
Het systeem van kortingen voor meerdaagse initiatieven, voor opbouw- en afbraakdagen, voor personele inzet wijzigt. Het tarief podiumrepetitie valt weg en de vrijstellingen van huur zijn herbekeken.
Het onderscheid vergaderlokalen groter of kleiner dan 80m² valt weg en wordt vereenvoudigd naar één tarief, waarbij het gemiddelde van de voorgaande tarieven – 4 euro en 7 euro - wordt gehanteerd, dus 5,5 euro.
De tarieven worden – net zoals voorheen – jaarlijks geïndexeerd en afgerond op 0,50 euro.

2) de grootgebruikerskorting wordt als volgt herzien:
• 40% korting op basis van 40 keer gebruik op jaarbasis
• 30% korting op basis van 30 keer gebruik op jaarbasis
• De korting wordt achteraf op jaarbasis verrekend op basis van het effectief gebruik.

3) de billijke vergoeding die de gemeente moet betalen, wordt niet meer doorgerekend aan de gebruiker.

4) de facturatie gebeurt op maandbasis, achteraf, op basis van het effectieve gebruik.

In samenhang met de aanpassing van dit reglement wordt ook het reglement van de korting op de drankenfactuur van 31 maart 2011 herzien, vanuit het oogpunt van administratieve vereenvoudiging. Hiervoor wordt verwezen naar een ander besluit.

Hoofdstuk 2 van voorliggend retributiereglement betreft een delegatiebesluit (zie hoofdstuk 2). Dit betekent dat de gemeenteraad – voor de betreffende aangeboden diensten en goederen - enkel beslist over het kader en de bijzondere voorwaarden van de retributie. Dit houdt onder meer de aanduiding in van degene die de retributie verschuldigd is, voor zover dit niet vanzelfsprekend volgt uit de aard van de retributie, en de vaststelling van vrijstellingen of verminderingen. Het vaststellen van het tarief zelf en de bepaling van de wijze van inning worden aan het college gedelegeerd. ​

Beslissing

 

 

Met ingang vanaf 1 maart 2022 wordt een retributie gevestigd op  de verhuur van infrastructuur en levering van diensten en producten m.b.t. de afdeling MENS overeenkomstig de volgende bepalingen.

 

Hoofdstuk 1: Huur gemeentelijke socio-culturele infrastructuur

 

Artikel 1:  tariefbepaling

 

Bij de tariefbepaling van verhuring van de gemeentelijke socio-culturele infrastructuur wordt de volgende indeling gemaakt:

 

·         Tarief 1: van LANAKEN: Alle verenigingen, scholen, kunstenaars politieke partijen

·         Tarief 2: van LANAKEN: Inwoners en commerciële organisatoren

·         Tarief 3: NIET van LANAKEN: verenigingen en commerciële organisatoren

 

 

 

 

 

VAN LANAKEN

 

Alle verenigingen scholen, kunstenaars, politieke partijen

VAN LANAKEN

 

Inwoners &

commerciële organisatoren

NIET VAN LANAKEN

Verenigingen & commerciële organisatoren

Repetitie

Vergadering

Vorming

Ledenactiviteit

Tentoonstelling

Koffietafel

 

limitatief

Zaal of hal CCL

91

255,5

700

Zaal én hal CCL

122

333,5

833,5

Zaal OCS, OCK,OCV,OCR,

OCN

72

166,5

450

Halve en kleine zalen OCK, OCV,OCR,

OCN, OCG, BHB, OGR, De Bron

30,5

122

366,5

Vergaderlokalen &

Kleine zaal CCL

5,5

28

81

 

 

 

 

Bal

Feest

Eetdag

Zaal of hal CCL

373,5

539

1.456

Zaal én hal CCL

450

722,5

2.122,5

Zaal OCS, OCK,OCV,OCR,

OCN

238

411

955,5

Halve en kleine zalen OCK, OCV,OCR,

OCN, OCG, BHB

128,5

216,5

583,5

 

 

 

 

Overige activiteiten

Zaal of hal CCL

162

283,5

728

Zaal én hal CCL

194,5

361

855,5

Zaal OCS, OCK,OCV,OCR,

OCN

135,5

194,5

478

Halve en kleine zalen OCK, OCV,OCR,

OCN, OCG, BHB

61,5

139

383,5

Museumkerk

116,5

389

583,5

 

 

 

 

 

Meerdaagse initiatieven vanaf de 2de dag, opbouw- en afbraak dagen,

podiumrepetities (zonder personeel)

50% korting

50% korting

50% korting

Zonder te reserveren voor opbouw: bellen dag zelf

Indien beschikbaar

GRATIS

GRATIS

GRATIS

Bij alle evenementen in het CCL (1x 4u personeel in prijs inbegrepen)

€ 30 per bijkomend uur per persoon

Minimale poetsverplichting niet nagekomen

€ 30 per uur per persoon

Afvalbeheer (niet nakomen van

sorteerregeling)

€ 30 per uur per persoon binnen de zaal en

€ 45 per uur per persoon voor omgeving zaal

 

Artikel 2: indexering

 

De tarieven in artikel 1.1 zullen jaarlijks in september geïndexeerd worden aan de hand van volgende formule:

 

Nieuw tarief jaar X = (origineel tarief x gezondheidsindex mei jaar X-1) / 110,99

waarbij

- 110,99 de waarde is van de gezondheidsindex van de maand mei 2021 met als berekeningsbasis het jaar 2013 = 100 en

- het ‘origineel’ tarief het vastgestelde tarief is in dit reglement.

 

De indexatie wordt voor het eerst toegepast in september 2023.

 

De geïndexeerde tarieven worden afgerond op € 0,50. Indien de toepassing van deze indexeringsformule aanleiding zou geven tot een vermindering van de op dat moment geldende tarieven, blijven deze laatste van kracht.

 

Artikel 3: facturatiewijze

 

De facturatie gebeurt op maandbasis – achteraf - op basis van het effectief gebruik.

 

Artikel 4: vrijstellingen en vermindering van huur

 

Vrijstelling van huur is mogelijk:

·         voor gemeentelijke diensten, adviesraden, dorpsraden i.k.v. organisatie dorpsdagen.

·         bij huur van lokalen voor bloedgeven.

·         bij organisaties voor het goede doel overeenkomstig het ter zake actueel geldende besluit van het CBS.

·         voor herdenkingsplechtigheden van vaderlandslievende verenigingen.

·         voor de organisatie van het sociaal restaurant

 

Specifieke vrijstellingen gedurende de pandemie:

·         de erkende jeugdverenigingen mogen in het kerkdorp waar zij hun lokaal hebben,  gratis beschikken over de accommodatie van het plaatselijk ontmoetingscentrum op de dagen dat de jeugdverenigingen  hun reguliere activiteit organiseren. Dit kan maximum 1 dag per weekend. De jeugdvereniging dient maximaal 4 weken  de aanvragen te doen. De jeugdvereniging kan geen aanspraak maken op de accommodatie op data waar reeds andere activiteiten geboekt staan. Deze regeling blijft beperkt tot de periode van de pandemie GR 28/10/2020 

 

·         Voor een periode die beperkt blijft tot het einde van de pandemie mogen verenigingen gebruik maken van een grotere zaal en hiervoor het tarief van de kleinere zaal betalen. Dit kan enkel indien de grotere zaal beschikbaar is en indien het omwille van epidemiologische redenen aangewezen is om uit te wijken naar een grotere zaal. Het te betalen tarief (van de kleinere zaal) is het tarief van de zaal die vereniging normaliter in het verleden boekte of zou boeken als er geen pandemie zou zijn.

 

De vermindering voor grootgebruikers wordt bepaald als volgt:

  • 40% korting op basis van 40 keer gebruik op jaarbasis
  • 30% korting op basis van 30 keer gebruik op jaarbasis
  • De korting wordt jaarlijks in januari verrekend op basis van het effectief gebruik in het afgelopen kalenderjaar.

Voor het overgangsjaar 2022 wordt de korting van 40% en 30% bepaald op basis van  – proportioneel gezien – 33 keer en 25 keer gebruik over de periode maart – december.

 

Alle onderwijs- en vormingsinstellingen die ten behoeve van de inwoners van Lanaken voorzien in vorming vallen onder tarief 1, tenzij anders overeengekomen via een overeenkomst.

 

 

 

Hoofdstuk 2: Delegatie aan het College van Burgemeester en Schepenen

 

Artikel 5:  De gemeenteraad verleent machtiging aan het College van Burgemeester en Schepenen tot het vaststellen van de tarieven van de diensten, producten en prestaties zoals omschreven in artikels 6 t.e.m. 9.

 

Artikel 6: Voor wat betreft de gemeentelijke uitleendienst wordt een retributie gevestigd inzake:

·         diverse uit te lenen materialen (incl. mobiel podium): tussen 0 en 1000 euro.

·         boetes bij het overschrijden van de uitleen termijn tussen 0 en 250 euro.

·         Vergoeding bij schade : aan kostprijs van de herstelling of aankoop van het materiaal

 

Vrijstelling van huur is er voor gemeentelijke diensten en voor een initiatief van minimum 2 handelaars in handelskernen. 

·         Voor de handelskern van Lanaken-centrum dienen minimum 4 handelaars een gezamenlijke aanvraag in te dienen.

·         Voor de handelskernen van Smeermaas, Veldwezelt, Rekem & Oud-Rekem, Gellik, Kesselt en Neerharen dienen minstens 2 handelaars van dezelfde handelskern een gezamenlijke aanvraag in te dienen, tenzij dit niet mogelijk is omdat in de omschreven handelskernen van Smeermaas, Veldwezelt, Rekem & Oud-Rekem, Gellik, Kesselt en Neerharen te weinig handelszaken gevestigd zijn.

 

Vermindering van huur is er voor verenigingen, scholen, kunstenaars, politieke partijen (cf. tarief 1 in art. 2), deze genieten een vermindering van 50% van de huurprijs. 

 

Specifiek m.b.t. het mobiel podium: Het door het CBS vastgestelde tarief is het basistarief. Hierop zijn volgende vrijstellingen en verminderingen van toepassing.

 

Vrijstelling van huur voor het mobiel podium is er voor:

·         Alle gemeentelijke diensten van de gemeente Lanaken

·         Alle gemeentelijke adviesraden van Lanaken

·         Alle scholen van Lanaken

·         Elke Raad van Elf, aangesloten bij GLOCK (met die beperking dat deze groepen slechts 1 keer per jaar kunnen gebruik maken van de vrijstelling)

·         Een initiatief van minimum 2 handelaars in handelskernen

- Voor de handelskern van Lanaken-centrum dienen minimum 4 handelaars een gezamenlijke aanvraag in te dienen.

-Voor de handelskernen van Smeermaas, Veldwezelt, Rekem & Oud-Rekem, Gellik, Kesselt en Neerharen dienen minstens 2 handelaars van dezelfde handelskern een gezamenlijke aanvraag in te dienen, tenzij dit niet mogelijk is omdat in de omschreven handelskernen van Smeermaas, Veldwezelt, Rekem & Oud-Rekem, Gellik, Kesselt en Neerharen te weinig handelszaken gevestigd zijn.

 

Vermindering van huur is er voor:

·         Verenigingen, kunstenaars, politieke partijen van Lanaken: 50% korting.

 

Artikel 7:  Voor wat betreft apparaten en uitrusting cultureel centrum en andere te huren apparaten wordt een retributie gevestigd inzake :

·         Diverse te huren materialen en uitrusting : tussen 0 en 1.000 euro

·         Vergoeding bij schade: aan kostprijs van de herstelling of aankoop van het materiaal

 

Artikel 8: Wat de dienst reserveringen en festiviteiten betreft, wordt een retributie gevestigd inzake:

·         Drank en dergelijke: tussen 0 en 5 euro.

·         Diverse materialen: tussen 0 en 5 euro.

·         Inkomgelden: tussen 0 en 20 euro.

 

Hoofstuk 3: Slotbepalingen

 

Artikel 9: Bij gebrek aan betaling van de retributie wordt deze ingevorderd conform het

gemeentelijk retributiereglement ‘dossierkosten van aanmaningen en aangetekende aanmaningen’.

 

Artikel 10: Dit reglement treedt in voege op 1 maart 2022 en wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286, 287 en 288 van het decreet over het lokaal bestuur. Er wordt melding gemaakt bij de toezichthoudende overheid overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur.