Type document
Uittreksel document
Openbare behandeling van agendapunt
25. Belastingreglement algemene gemeentebelasting gezinnen (AGB-Gezinnen) : aanslagjaren 2026 - 2031 (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Brecht Caenen (Gemeenteraadslid)
- Erik Eurlings (Gemeenteraadslid)
- Marc Fraussen (Gemeenteraadslid)
- Patrick Gerets (Gemeenteraadslid)
- Leon Haesen (Gemeenteraadslid)
- Jean-Pierre Hermans (Gemeenteraadslid)
- Anita Jeurissen (Gemeenteraadslid)
- Leo Joosten (Gemeenteraadslid)
- Marino Keulen (Gemeenteraadslid)
- Marco Lambrigts (Gemeenteraadslid)
- Patrick Maesen (Gemeenteraadslid)
- Jolein Martens (Gemeenteraadslid)
- Anneleen Massot (Gemeenteraadslid)
- Boris Mechels (Gemeenteraadslid)
- Rudi Mechels (Gemeenteraadslid)
- Anita Miermans (Gemeenteraadslid)
- Jasmine Neven (Gemeenteraadslid)
- Dirk Opsteyn (Gemeenteraadslid)
- Bert Paulissen (Gemeenteraadslid)
- Lucas Prevaes (Gemeenteraadslid)
- Astrid Puts (Gemeenteraadslid)
- Alice Roemans (Gemeenteraadslid)
- Viviane Schellingen (Gemeenteraadslid)
- Freddy Stouten (Gemeenteraadslid)
- Willy Stöcker (Gemeenteraadslid)
- Dominique Terwingen (Gemeenteraadslid)
- Piet Van Berkel (Gemeenteraadslid)
- Peter Verheyen (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Brecht Geurts (Gemeenteraadslid)
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
Het voorstel van besluit
Aanwezigen tijdens de stemming
- Brecht Caenen
- Erik Eurlings
- Marc Fraussen
- Patrick Gerets
- Leon Haesen
- Jean-Pierre Hermans
- Anita Jeurissen
- Leo Joosten
- Marino Keulen
- Marco Lambrigts
- Patrick Maesen
- Jolein Martens
- Anneleen Massot
- Boris Mechels
- Rudi Mechels
- Anita Miermans
- Jasmine Neven
- Dirk Opsteyn
- Bert Paulissen
- Lucas Prevaes
- Astrid Puts
- Alice Roemans
- Viviane Schellingen
- Willy Stöcker
- Freddy Stouten
- Dominique Terwingen
- Piet Van Berkel
- Peter Verheyen
Effectieve stemmers
- Brecht Caenen
- Erik Eurlings
- Marc Fraussen
- Patrick Gerets
- Leon Haesen
- Jean-Pierre Hermans
- Anita Jeurissen
- Leo Joosten
- Marino Keulen
- Marco Lambrigts
- Patrick Maesen
- Jolein Martens
- Anneleen Massot
- Boris Mechels
- Rudi Mechels
- Anita Miermans
- Jasmine Neven
- Dirk Opsteyn
- Bert Paulissen
- Lucas Prevaes
- Astrid Puts
- Alice Roemans
- Viviane Schellingen
- Willy Stöcker
- Freddy Stouten
- Dominique Terwingen
- Piet Van Berkel
- Peter Verheyen
Totaal aantal voorstanders: 16
Totaal aantal tegenstanders: 8
Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 4
Voorstanders
- Marc Fraussen
- Patrick Gerets
- Leon Haesen
- Anita Jeurissen
- Marino Keulen
- Marco Lambrigts
- Patrick Maesen
- Jolein Martens
- Anita Miermans
- Jasmine Neven
- Lucas Prevaes
- Astrid Puts
- Viviane Schellingen
- Willy Stöcker
- Dominique Terwingen
- Peter Verheyen
Tegenstanders
- Erik Eurlings
- Jean-Pierre Hermans
- Leo Joosten
- Anneleen Massot
- Rudi Mechels
- Bert Paulissen
- Alice Roemans
- Freddy Stouten
Onthoudingen, blanco of ongeldig
- Brecht Caenen
- Boris Mechels
- Dirk Opsteyn
- Piet Van Berkel
Met als gevolg,
Goedgekeurd door de gemeenteraad met - 16 stemmen voor : Marc Fraussen; Patrick Gerets; Leo Haesen; Anita Jeurissen; Marino Keulen; Marco Lambrigts; Patrick Maesen; Jolein Martens; Anita Miermans; Jasmine Neven; Luc Prevaes; Astrid Puts; Viviane Schellingen; Willy Stöcker; Dominique Terwingen; Peter Verheyen - 8 stemmen tegen : Erik Eurlings; Jean Pierre Hermans; Leo Joosten; Anneleen Massot; Rudi Mechels; Bert Paulissen; Alice Roemans; Freddy Stouten - 4 onthoudingen : Brecht Caenen; Boris Mechels; Dirk Opsteyn; Piet Van Berkel
Belastingreglement algemene gemeentebelasting gezinnen (AGB-Gezinnen) : aanslagjaren 2026 - 2031 |
Tijdens de gemeenteraad van 21 december 2020 werd het belastingreglement inzake de algemene gemeentebelasting gezinnen (AGB gezinnen) - aanslagjaren 2020 – 2025 goedgekeurd (djuma 56537). |
De gemeenteraad,
Bevoegdheid
Het decreet over het lokaal bestuur, Artikel 40.
Het decreet over het lokaal bestuur, Artikel 41.
Het begrip dagelijks bestuur zoals vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 24 februari 2025.
Juridische context
de gecoördineerde grondwet, artikelen 41, 162 en 170§
De wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters
Het Koninklijk Besluit van 16 juli 1992
Het decreet betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen
Het decreet over het lokaal bestuur
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening; Artikel 4.1.1.18°
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit
Belastingreglement algemene gemeentebelasting gezinnen (AGB gezinnen) - aanslagjaren 2021 – 2025.
Feitelijke context en argumentatie
De gemeente dient over de nodige financiële middelen te beschikken om de haar opgelegde taken naar behoren te kunnen vervullen en om het financieel evenwicht te handhaven.
Een algemene gemeentebelasting gezinnen draagt hiertoe bij.
Tot en met aanslagjaar 2025 was de belasting gebaseerd op de netto-vloeroppervlakte van dewoongelegenheid.
Door het decreet van 3 mei 2024 tot wijziging van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, is het verplicht om jaarlijks een aangifteformulier te versturen naar alle belastingplichtigen.
Dit zou zowel voor de burger als voor de administratie een aanzienlijke jaarlijkse administratieve last betekenen. Bovendien zijn de huidige oppervlaktegegevens verouderd, en vormt de bestaande grondslag een complexe basis voor de belastingheffing.
Daarom wordt voorgesteld de huidige aangiftebelasting te vervangen door een forfaitaire belasting waarbij geen aangifte meer nodig is. In plaats daarvan wordt gewerkt met een vast basistarief per referentiepersoon en een bijkomend tarief per gezinslid.
Bij de vaststelling van de tarieven is bovendien rekening gehouden met sociale correcties voor specifieke bevolkingsgroepen, zoals :
* een verlaagd tarief voor personen met het statuut van verhoogde tegemoetkoming (VT)
* geen bijkomend tarief voor kinderen die nog ten laste zijn.
Daarnaast is het billijk om een belastingvrijstelling in te voeren voor de gezinnen die op 1 januari van het aanslagjaar:
* een referentieadres hebben, zoals bedoeld in de wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters en het Koninklijk Besluit van 16 juli 1992. Een referentieadres is immers alleen een officieel administratief adres voor personen zonder vaste verblijfplaats, zoals daklozen of woonwagenbewoners
* wonen in het kader van zorgwonen, zoals omschreven in artikel 4.1.1.18° van de Vlaamse Codex Ruimtelijk Ordening. De vrijstelling geldt voor de zorgbehoevenden die in een zorgwoning verblijven en als zodanig geregistreerd staan in het bevolkingsregister. Dit is gerechtvaardigd omdat op zorgwoningadressen twee of meer referentiepersonen op één adres ingeschreven zijn en de zorgbehoevenden verblijven in een ondergeschikte wooneenheid.
Voor woningen gelegen in woonparken, zoals omschreven in het gewestplan, wordt het belastingtarief verdubbeld. In het ‘gemeentelijk beleidskader wonen’ worden woonparken beschouwd als deel van het landelijk wonen, waar de nadruk ligt op het optimaliseren van het bestaande ruimtebeslag en het verhogen van de leefkwaliteit door vergroening, ontharding en het behoud van landschappelijke waarde. In deze zones wordt geen verdere woonuitbreiding nagestreefd, maar wel een duurzame vernieuwing van het verouderde woningpatrimonium. Het verhoogde tarief weerspiegelt deze beleidskeuze en ondersteunt de doelstelling om de ruimtelijke kwaliteit en duurzaamheid binnen woonparken te bevorderen. Vanaf aanslagjaar 2027 worden alle tarieven geïndexeerd en afgerond tot de dichtstbijzijnde euro, volgens klassieke afrondingsregels. Bedragen gelijk aan of groter dan 0,50 euro worden afgerond naar de bovenliggende eenheid en bedragen onder 0,50 euro naar de onderliggende eenheid.
Beslissing
Hoofdstuk 1 : Algemeen
Artikel 1.1: Belastbaar feit
Voor de aanslagjaren 2026 tot en met 2031 wordt ten behoeve van gemeente Lanaken een jaarlijkse algemene gemeentebelasting gezinnen (AGB-gezinnen) geheven, ten laste van ieder gezin dat op 1 januari van het aanslagjaar is ingeschreven in het bevolkings-, vreemdelingen- of wachtregister van de gemeente Lanaken en er een woongelegenheid in gebruikt heeft of zich ervan voorbehoudt.
Artikel 1.2 : Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder :
Gezin : een persoon die gewoonlijk alleen leeft of een vereniging van twee of meer personen die, al dan niet door verwantschap aan elkaar verbonden zijn en die gewoonlijk éénzelfde woongelegenheid betrekken en er samen leven.
Kinderen ten laste : kinderen die op 1 januari van het aanslagjaar een groeipakket ontvangen en die deel uitmaken van het gezin.
Statuut verhoogde verzekeringstegemoetkoming : statuut dat is toegekend op basis van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994.
Hoofdstuk 2 : Belastingplichtige
Artikel 2.1
§1. De belasting is verschuldigd door de referentiepersoon van elk gezin, zoals ingeschreven in het bevolkings-, vreemdelingen-, of wachtregister op 1 januari van het aanslagjaar.
§2. De betaling van de belasting is hoofdelijk verschuldigd door elk meerderjarig lid van het gezin.
§3. In geval van overlijden van de belastingplichtige wordt de belasting ingekohierd op naam van de overleden belastingplichtige, voorafgegaan door het woord ‘nalatenschap’ of ‘aan de erven van’.
Hoofdstuk 3 : Tarief en vrijstellingen
Artikel 3.1 : Tarief
§1. De belasting bedraagt :
De vermeerdering geldt niet voor : kinderen ten laste op 1 januari van het aanslagjaar.
§2. De belasting is ondeelbaar en voor het hele jaar verschuldigd.
§3. Om te bepalen of een kind nog ten laste is op 1 januari wordt rekening gehouden met de gegevens verstrekt door het Vlaams Agentschap Uitbetaling Groeipakket OF op basis van de bewijsstukken die door betrokkenen worden bezorgd aan de financiële dienst van de gemeente Lanaken, binnen 3 maanden na verzending van het aanslagbiljet.
§4. De toekenning van het verlaagde tarief voor gezinnen waarvan minstens één lid op 1 januari het statuut verhoogde verzekeringstegemoetkoming heeft, gebeurt automatisch op basis van de lijsten ter beschikking gesteld door de Kruispuntbank van Sociale Zekerheid. Als het verlaagde tarief niet werd toegepast, kan de betrokkene het verminderde tarief, binnen 3 maanden na verzending van het aanslagbiljet, aanvragen bij de financiële dienst van de gemeente Lanaken met de nodige bewijzen waaruit blijkt dat betrokkene het statuut al op 1 januari van het aanslagjaar bezat. Artikel 3.2 : Indexatie
De tarieven in artikel 3.1 worden jaarlijks automatisch aangepast aan de evolutie van de gezondheidsindex. Deze aanpassing gebeurt elk jaar op 1 januari en wordt voor het eerst toegepast in januari 2027.
De indexering gebeurt aan de hand van volgende formule :
Nieuw tarief jaar N = (origineel tarief x gezondheidsindex oktober (jaar N-1) ) ____________________________________________________ gezondheidsindex oktober 2025
De geïndexeerde tarieven worden afgerond tot de dichtstbijzijnde euro.
Als de toepassing van deze indexeringsformule aanleiding zou geven tot een vermindering van de op dat moment geldende tarieven, blijven deze laatste van kracht.
Artikel 3.3 : Vrijstellingen
De belasting is niet verschuldigd door gezinnen die op 1 januari van het aanslagjaar:
Hoofdstuk 4 : wijze van inning
Artikel 4.1
De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier dat wordt vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen ten laatste op 30 juni van het jaar dat volgt op het aanslagjaar.
Hoofdstuk 5: betaaltermijn
Artikel 5.1:
De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na verzending van het aanslagbiljet.
Artikel 5.2 :
Bij niet-betaling van de belasting wordt deze ingevorderd conform het gemeentelijk retributiereglement dossierkosten van aangetekende aanmaningen en zijn de regels van het WIB over de nalatigheidsintresten van toepassing.
Hoofdstuk 6: bezwaarprocedure
Artikel 6.1.
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen de belastingaanslag, de belastingverhoging (in voorkomend geval) of de administratieve geldboete (in voorkomend geval) bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen overeenkomstig de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen (en latere wijzigingen).
Het bezwaar moet worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning.
Artikel 6.2 : wijze van indiening
Het bezwaar kan worden ingediend t.a.v. het college van burgemeester en schepenen :
Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn, met toevoeging van de nodige bewijsstukken.
Hoofdstuk 7 : inwerkingtreding
Artikel 7.1: inwerkingtreding
Dit reglement vervangt het reglement van 21 december 2020 betreffende deze materie en treedt in werking vanaf 1 januari 2026. |