Nieuwe pagina: bestuurseenheid.zittingen.zitting.uittreksels.detail.raw

Vlaanderen

publicatie.gelinkt-notuleren.vlaanderen.be Naar de hoofdinhoud

Type document
Uittreksel document

Openbare behandeling van agendapunt

35.  Reglement voor het opstellen en beheer van het leegstandregister & gemeentebelasting op leegstaande woningen en gebouwen : AJ 2026 - 2031 (gepland)

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • Brecht Caenen (Gemeenteraadslid)
  • Erik Eurlings (Gemeenteraadslid)
  • Marc Fraussen (Gemeenteraadslid)
  • Patrick Gerets (Gemeenteraadslid)
  • Leon Haesen (Gemeenteraadslid)
  • Jean-Pierre Hermans (Gemeenteraadslid)
  • Anita Jeurissen (Gemeenteraadslid)
  • Leo Joosten (Gemeenteraadslid)
  • Marino Keulen (Gemeenteraadslid)
  • Marco Lambrigts (Gemeenteraadslid)
  • Patrick Maesen (Gemeenteraadslid)
  • Jolein Martens (Gemeenteraadslid)
  • Anneleen Massot (Gemeenteraadslid)
  • Boris Mechels (Gemeenteraadslid)
  • Rudi Mechels (Gemeenteraadslid)
  • Anita Miermans (Gemeenteraadslid)
  • Jasmine Neven (Gemeenteraadslid)
  • Dirk Opsteyn (Gemeenteraadslid)
  • Bert Paulissen (Gemeenteraadslid)
  • Lucas Prevaes (Gemeenteraadslid)
  • Astrid Puts (Gemeenteraadslid)
  • Alice Roemans (Gemeenteraadslid)
  • Viviane Schellingen (Gemeenteraadslid)
  • Freddy Stouten (Gemeenteraadslid)
  • Willy Stöcker (Gemeenteraadslid)
  • Dominique Terwingen (Gemeenteraadslid)
  • Piet Van Berkel (Gemeenteraadslid)
  • Peter Verheyen (Gemeenteraadslid)

Afwezige leden

  • Brecht Geurts (Gemeenteraadslid)

Stemmingen bij agendapunt

De leden van de raad stemmen openbaar

Het voorstel van besluit

Aanwezigen tijdens de stemming

  • Brecht Caenen
  • Erik Eurlings
  • Marc Fraussen
  • Patrick Gerets
  • Leon Haesen
  • Jean-Pierre Hermans
  • Anita Jeurissen
  • Leo Joosten
  • Marino Keulen
  • Marco Lambrigts
  • Patrick Maesen
  • Jolein Martens
  • Anneleen Massot
  • Boris Mechels
  • Rudi Mechels
  • Anita Miermans
  • Jasmine Neven
  • Dirk Opsteyn
  • Bert Paulissen
  • Lucas Prevaes
  • Astrid Puts
  • Alice Roemans
  • Viviane Schellingen
  • Willy Stöcker
  • Freddy Stouten
  • Dominique Terwingen
  • Piet Van Berkel
  • Peter Verheyen

Effectieve stemmers

  • Brecht Caenen
  • Erik Eurlings
  • Marc Fraussen
  • Patrick Gerets
  • Leon Haesen
  • Jean-Pierre Hermans
  • Anita Jeurissen
  • Leo Joosten
  • Marino Keulen
  • Marco Lambrigts
  • Patrick Maesen
  • Jolein Martens
  • Anneleen Massot
  • Boris Mechels
  • Rudi Mechels
  • Anita Miermans
  • Jasmine Neven
  • Dirk Opsteyn
  • Bert Paulissen
  • Lucas Prevaes
  • Astrid Puts
  • Alice Roemans
  • Viviane Schellingen
  • Willy Stöcker
  • Freddy Stouten
  • Dominique Terwingen
  • Piet Van Berkel
  • Peter Verheyen

Totaal aantal voorstanders: 20

Totaal aantal tegenstanders: 8

Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0

Voorstanders

  • Brecht Caenen
  • Marc Fraussen
  • Patrick Gerets
  • Leon Haesen
  • Anita Jeurissen
  • Marino Keulen
  • Marco Lambrigts
  • Patrick Maesen
  • Jolein Martens
  • Boris Mechels
  • Anita Miermans
  • Jasmine Neven
  • Dirk Opsteyn
  • Lucas Prevaes
  • Astrid Puts
  • Viviane Schellingen
  • Willy Stöcker
  • Dominique Terwingen
  • Piet Van Berkel
  • Peter Verheyen

Tegenstanders

  • Erik Eurlings
  • Jean-Pierre Hermans
  • Leo Joosten
  • Anneleen Massot
  • Rudi Mechels
  • Bert Paulissen
  • Alice Roemans
  • Freddy Stouten

Met als gevolg,

Goedgekeurd door de gemeenteraad met - 20 stemmen voor : Brecht Caenen; Marc Fraussen; Patrick Gerets; Leo Haesen; Anita Jeurissen; Marino Keulen; Marco Lambrigts; Patrick Maesen; Jolein Martens; Boris Mechels; Anita Miermans; Jasmine Neven; Dirk Opsteyn; Luc Prevaes; Astrid Puts; Viviane Schellingen; Willy Stöcker; Dominique Terwingen; Piet Van Berkel; Peter Verheyen - 8 stemmen tegen : Erik Eurlings; Jean Pierre Hermans; Leo Joosten; Anneleen Massot; Rudi Mechels; Bert Paulissen; Alice Roemans; Freddy Stouten

Reglement voor het opstellen en beheer van het leegstandregister & gemeentebelasting op leegstaande woningen en gebouwen : AJ 2026 - 2031

Het huidige reglement voor het opstellen en beheer van de inventaris van leegstaande woningen en gebouwen & gemeentebelasting op leegstaande woningen en gebouwen, zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 21 december 2020 - loopt af op 31 december 2025.

Daarom stellen we voor om een aangepast reglement ter goedkeuring te agenderen op de gemeenteraad van november 2025.

In het aangepast reglement werden er een aantal grote wijzigingen aangebracht, zoals o.a. :
Verhoging van de tarieven en koppeling aan de gezondheidsindex vanaf aanslagjaar 2027
Bij de vrijstellingen van leegstandsheffing werd er een éénjarige vrijstelling voorzien op basis van een renovatienota
bepaalde termijnen (uitspraak beroep tegen opname, uitspraak over vrijstellingsaanvraag…) worden op 90 dagen gebracht.
De andere wijzigingen zijn kleine aanpassingen zonder grote impact en/of situeren zich vooral in het leesbaarder maken van het reglement.

De gemeenteraad,


Bevoegdheid


Juridische context
Feitelijke context en argumentatie

De Vlaamse Codex Wonen van 2021 stelt de gemeente aan als coördinator en regisseur van het lokale woonbeleid.

 

Gemeenten kunnen, zoals bepaald in de Vlaamse Codex Wonen, een register van leegstaande woningen en gebouwen bijhouden.

Daarbij kunnen ze nadere materiële en procedurele regels voor het leegstandsregister bepalen.

 

Er zijn meerdere redenen om leegstaande woningen en gebouwen te registreren en te belasten:

 

  • Leegstand is de voorbode van verkrotting: een toestand waarin woningen en gebouwen minder waard of zelfs gevaarlijk zijn, wat niet enkel voor de eigenaar, maar ook voor de gemeente een verarming betekent.

  • Leegstaande woningen en gebouwen vormen makkelijker het mikpunt van vandalisme, krakers, vervuiling en worden soms ook gebruikt als schuilplaats voor illegale of criminele activiteiten.

  • Leegstand creëert een gevoel van onveiligheid, wat een hogere inzet van politie- en veiligheidsdiensten vraagt.

  • Leegstaande woningen of gebouwen maken het minder aantrekkelijk voor andere eigenaars in de straat of buurt om hun woning te renoveren of te verbeteren.

  • Sommige eigenaars laten woningen en gebouwen leegstaan louter om speculatieve redenen, in de hoop op hogere prijzen in de toekomst. Zij dragen echter niet bij aan de kosten die leegstand met zich mee brengt.

  • Leegstaande woningen en gebouwen in de gemeente verhogen onnodig het ruimtebeslag, terwijl de ecologische en maatschappelijke druk steeds groter wordt om hier zuinig mee om te gaan.

  • Woningen die zonder reden leegstaan, dragen bij aan de schaarste van betaalbare en kwaliteitsvolle woningen en drijven huur- en verkoopprijzen op. Tegelijk is er een grote groep in de samenleving die moeilijk aan een goede woning raakt die ze kan betalen. De Vlaamse en lokale overheden investeren jaarlijks veel middelen in het betaalbaar en toegankelijk houden van de woningmarkt. Onder die omstandigheden is het verantwoord om instrumenten als leegstandsbestrijding in te zetten om het aanbod te vergroten en te helpen de prijzen te beheersen.

  • leegstaande gebouwen kunnen een sneeuwbaleffect veroorzaken.  Zo verminderen ze de aantrekkelijkheid van winkelgebieden, waardoor nog meer winkels leeg komen te staan.  Dat maakt de hele gemeente minder aantrekkelijk, wat op zijn beurt kan leiden tot meer leegstaande woningen. Daarom werd een gedifferentieerde fiscale aanpak voorzien voor de handelspanden in het kernwinkelgebied.

De strijd tegen leegstaande woningen en gebouwen heeft pas effect als de opname in het leegstandsregister ook leidt tot een belasting.

 

Gelet op de financiële toestand van de gemeente en de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven, worden de tarieven verhoogd vanaf de 2e verjaardag op het leegstandsregister. 

 

Vanaf aanslagjaar 2026 zijn de nieuwe tarieven :

 

aantal opeenvolgende termijnen van 12 maanden dat het pand is opgenomen op het leegstandsregister

(aantal verjaardagen)

te betalen leegstandsheffing in euro per categorie

woning

andere (appartement, studio…)


kamer

(studenten-kamer)

gebouw
categorie A

gebouw
categorie B

1

1.200

360

90

1.200

1.200

2

2.400

720

180

3.000

2.400

3

3.600

1.080

270

4.800

3.600

4

4.800

1.440

360

6.600

4.800

5

6.000

1.800

450

7.200

6.000

vanaf 6e

7.200

2.160

540

7.200

7.200

 

Bovenvermelde tarieven worden vanaf aanslagjaar 2027 gekoppeld aan de gezondheidsindex.

 

De vrijstellingen van belasting die in dit reglement zijn opgenomen sluiten het best aan bij de noden en het beleid van de gemeente.

Vaak gaat het om situaties waarin een zakelijk gerechtigde of het pand zich in omstandigheden bevindt waardoor het niet redelijk is te verwachten dat de leegstand snel kan worden opgelost.  Dit is bijvoorbeeld het geval bij : verblijf in een psychiatrische instelling of ouderenvoorziening, bij beperking van de handelingsbekwaamheid, bij onteigening, bij leegstand die kadert in een beleidsmatig strategisch project, schade door plotse ramp of verzegeling van het gebouw.

Ook zijn er situaties waarin men aan de betrokken belastingplichtige de kans wenst te geven om binnen een redelijke termijn de nodige acties te ondernemen om een einde te stellen aan de leegstand : bijvoorbeeld bij overdracht van het pand, bij de uitvoering van al dan niet vergunningsplichtige werken.  Bij sociale woningen moeten betrokken eigenaars vaak wachten op subsidies of totdat alle woningen van een project gelijktijdig kunnen worden gerenoveerd.  Bovendien zou het niet redelijk zijn dat de gemeente zichzelf of haar eigen OCMW zou gaan belasten.

 

In dit reglement werden de vrijstellingen uitgebreid met een éénjarige vrijstelling voor verbouwingswerken die worden uitgevoerd zonder vergunning, maar op basis van een renovatienota.   Enerzijds omwille van de tariefverhoging en anderzijds omdat de wetgeving rond omgevingsvergunningen soepeler wordt waardoor voor minder renovatiewerken een omgevingsvergunning moet aangevraagd worden.

 

Verder worden o.a. de termijnen voor uitspraak over beroep tegen opname en voor uitspraak over een vrijstellingsaanvraag gebracht op 90 dagen omwille van de uniformiteit in het reglement en voor rechtszekerheid voor de belastingplichtige.

 

Voor de rest blijft het reglement in grote lijnen hetzelfde als ervoor en werd geprobeerd om de leesbaarheid ervan te verhogen.



Beslissing
Enig artikel 1

De gemeenteraad keurt het bijgevoegd reglement voor het opstellen en beheer van het leegstandsregister & gemeentebelasting op leegstaande woningen en gebouwen, aanslagjaren 2026-2031, goed.

Bijlagen