Type document
Uittreksel document
Openbare behandeling van agendapunt
MOB - Retributiereglement inzake gemeentelijke parkeerkaarten (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Tony Castermans (Gemeenteraadslid)
- Brecht Geurts (Gemeenteraadslid)
- Denis Geurts (Gemeenteraadslid)
- Christel Gorissen (Gemeenteraadslid)
- Jean-Pierre Hermans (Gemeenteraadslid)
- Vera Jans (Gemeenteraadslid)
- Anita Jeurissen (Gemeenteraadslid)
- Leo Joosten (Gemeenteraadslid)
- Marino Keulen (Gemeenteraadslid)
- Sarah Loubele (Gemeenteraadslid)
- Jolein Martens (Gemeenteraadslid)
- Rudi Mechels (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Moors (Gemeenteraadslid)
- Jasmine Neven (Gemeenteraadslid)
- Bert Paulissen (Gemeenteraadslid)
- Astrid Puts (Gemeenteraadslid)
- Alice Roemans (Gemeenteraadslid)
- Viviane Schellingen (Gemeenteraadslid)
- Michel Stevens (Gemeenteraadslid)
- Freddy Stouten (Gemeenteraadslid)
- Willy Stöcker (Gemeenteraadslid)
- Dominique Terwingen (Gemeenteraadslid)
- Piet Van Berkel (Gemeenteraadslid)
- Noëlla Vanaubel (Gemeenteraadslid)
- Peter Verheyen (Gemeenteraadslid)
- Raf Withofs (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Boris Mechels (Gemeenteraadslid)
- Pierre Nelissen (Gemeenteraadslid)
- Dirk Opsteyn (Gemeenteraadslid)
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
Het voorstel van besluit
Aanwezigen tijdens de stemming
- Tony Castermans
- Brecht Geurts
- Denis Geurts
- Christel Gorissen
- Jean-Pierre Hermans
- Vera Jans
- Anita Jeurissen
- Leo Joosten
- Marino Keulen
- Sarah Loubele
- Jolein Martens
- Rudi Mechels
- Jeroen Moors
- Jasmine Neven
- Bert Paulissen
- Astrid Puts
- Alice Roemans
- Viviane Schellingen
- Michel Stevens
- Willy Stöcker
- Freddy Stouten
- Dominique Terwingen
- Piet Van Berkel
- Noëlla Vanaubel
- Peter Verheyen
- Raf Withofs
Effectieve stemmers
- Tony Castermans
- Brecht Geurts
- Denis Geurts
- Christel Gorissen
- Jean-Pierre Hermans
- Vera Jans
- Anita Jeurissen
- Leo Joosten
- Marino Keulen
- Sarah Loubele
- Jolein Martens
- Rudi Mechels
- Jeroen Moors
- Jasmine Neven
- Bert Paulissen
- Astrid Puts
- Alice Roemans
- Viviane Schellingen
- Michel Stevens
- Willy Stöcker
- Freddy Stouten
- Dominique Terwingen
- Piet Van Berkel
- Noëlla Vanaubel
- Peter Verheyen
- Raf Withofs
Totaal aantal voorstanders: 15
Totaal aantal tegenstanders: 0
Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 11
Voorstanders
- Tony Castermans
- Denis Geurts
- Christel Gorissen
- Anita Jeurissen
- Marino Keulen
- Sarah Loubele
- Jolein Martens
- Jeroen Moors
- Jasmine Neven
- Astrid Puts
- Viviane Schellingen
- Michel Stevens
- Willy Stöcker
- Dominique Terwingen
- Peter Verheyen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
- Brecht Geurts
- Jean-Pierre Hermans
- Vera Jans
- Leo Joosten
- Rudi Mechels
- Bert Paulissen
- Alice Roemans
- Freddy Stouten
- Piet Van Berkel
- Noëlla Vanaubel
- Raf Withofs
Met als gevolg,
Goedgekeurd met 15 stemmen akkoord (Open Vld/Vooruit-Groen) en 11 onthoudingen (CD&V, N-VA en Vlaams Belang) (26).
Openbare titel besluit:
MOB - Retributiereglement inzake gemeentelijke parkeerkaarten
Korte openbare beschrijving:
Dit reglement omvat het retributiereglement inzake de gemeentelijke parkeerkaarten.
De gemeenteraad,
Bevoegdheid
Het decreet over het lokaal bestuur, Artikel 40.
Het decreet over het lokaal bestuur, Artikel 41.
Het begrip dagelijks bestuur zoals vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2023
Juridische context
de gecoördineerde grondwet, Artikel 170 §4
de gecoördineerde grondwet, Artikel 173
Het decreet betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen
Het decreet over het lokaal bestuur
Het Koninklijk besluit van 15 maart 1968 betreffende categorieën van voertuigen
Het Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer [en van het gebruik van de openbare weg]
Het Koninklijk besluit van 20 juli 2001 betreffende de inschrijving van voertuigen
Het Ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende de parkeerkaart voor mensen met een handicap, waarbij de personen die deze parkeerkaart kunnen bekomen en de overheid die bevoegd is om deze kaart uit te reiken, worden aangewezen en waarbij het model ervan alsmede de nadere regels voor uitreiking en voor gebruik worden bepaald
Het Ministerieel besluit van 9 januari 2007 betreffende de gemeentelijke parkeerkaart
Het Ministerieel besluit van 9 april 2021 tot wijziging van het Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzonder plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit
Feitelijke context en argumentatie
Om gemeentelijke parkeerkaarten te kunnen uitreiken aan specifieke doelgroepen dient er door de gemeenteraad een reglement aangenomen te worden. Om een retributie te kunnen heffen op de uitreiking van gemeentelijke parkeerkaarten dient er een reglement opgesteld te worden als wettelijke basis.
Sinds het 'retributiereglement voor bewonersparkeren', vastgesteld door de gemeenteraad op 29 augustus 2022 en in werking getreden vanaf 1 september heeft de gemeente Lanaken op basis van art. 27 quater van de Wegcode beslist om het gebruik van de gemeentelijke parkeerkaart voor bewoners te vervangen door een elektronisch toezichtsysteem op basis van het kenteken van het voertuig. In dat geval wordt de bijzondere parkeerregeling inzake beperkte voorbehouden parkeerplaatsen gecontroleerd op basis van de kentekenplaat van het voertuig en hoeft er geen kaart op de voorruit te worden aangebracht. Dat reglement zal vervangen worden door het reglement dat hier nu voorligt.
Door de recente beslissing van het CBS dd. 20 juli 2023 dient het vorige reglement vervangen te worden aangezien hier de beslissing is gemaakt dat ieder huisnummer ( behalve de appartementen op Groenplaats 8-14) in Oud-Rekem recht zal hebben op twee digitale bewonerskaarten, namelijk eentje die gratis aangevraagd kan worden en eentje die tegen betaling van €25 aangevraagd kan worden. In het verleden had men slechts recht op één gratis digitale bewonerskaart.
Er bestaan vandaag de dag binnen de gemeente Lanaken nog meer gemeentelijke parkeerkaarten, namelijk die van de (para)-medische beroepen en professionele zorgverleners. Deze zijn tot op heden nog niet vervat in een reglement dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad en worden ook in dit reglement vervat.
Beslissing
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het reglement inzake de gemeentelijke parkeerkaarten goed. Reglement inzake de gemeentelijke parkeerkaarten
|
Atikel 1: Algemene bepalingen
Artikel 1.1: Soorten gemeentelijke parkeerkaarten
Artikel 1.2: Aantal nummerplaten per parkeervergunning Een (digitale) parkeervergunning kan enkel uitgereikt worden op basis van het kenteken van het voertuig. Er kan maximaal één nummerplaat gekoppeld worden aan één parkeervergunning.
Artikel 1.3: Voertuigen waarvoor een parkeervergunning verkregen kan worden Een parkeervergunning kan enkel verkregen worden voor voertuigen die behoren tot volgende voertuigcategorieën, zoals bepaald door het K.B. van 15 maart 1968: · M1: Voor het vervoer van passagiers ontworpen en gebouwde voertuigen met ten minste vier wielen en ten hoogste acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend. · N1: Voor het vervoer van goederen ontworpen en gebouwde voertuigen met ten minste vier wielen en een maximummassa van ten hoogste 3,5 ton. · Voertuigen voor speciale doeleinden: ambulances (SC), lijkwagens (SD) en voor rolstoelen toegankelijk voertuig (SH). De aanvrager van een (digitale) parkeervergunning moet het bewijs voorleggen dat het voertuig met de desbetreffende nummerplaat op zijn naam is ingeschreven of dat hij er bestendig over beschikt en dat hij voldoet aan alle voorwaarden. Zo is het o.a. niet mogelijk om een (digitale) parkeervergunning te verkrijgen voor een voertuig met een proefrittenplaat (ZZ-plaat)
Artikel 1.4: Geldigheidsperiode van de parkeervergunning De gemeentelijke parkeerkaart is 1 jaar geldig en moet daarna terug opnieuw aangevraagd worden. Artikel 1.5: Geen garantie op parkeerplaats De houder van een (digitale) parkeervergunning zal geen bezwaar kunnen indienen wanneer hij/zij niet heeft kunnen parkeren.
Artikel 2: Digitale parkeervergunningen – Bewoners
Artikel 2.1: Voorwaarden voor het verkrijgen van een parkeervergunning voor bewoners Per wooneenheid gelegen in Oud-Rekem wordt een gratis bewonerskaart ter beschikking gesteld en de mogelijkheid gegeven om een tweede bewonerskaart aan te vragen tegen betaling (€25). Deze kaart dient niet meer fysiek zichtbaar te liggen, aangezien er overgeschakeld wordt naar een systeem met digitale controle. Een uitzondering hierop zijn de bewoners van de appartementen op Groenplaats 8-14. Deze appartementen hebben geen recht op een bewonerskaart. Dit werd ook zo gespecifieerd in hun vergunning (OMV_2018105938).
Artikel 2.2: Voertuigen waarvoor een parkeervergunning verkregen kan worden
Het voertuig waarvoor de bewonersparkeervergunning wordt aangevraagd moet ingeschreven zijn op naam van de aanvrager of op naam van een persoon behorende tot eenzelfde gezin of huishouden, zoals gedefinieerd in de algemene onderrichtingen betreffende het houden van het bevolkingsregister.
Als het voertuig waarvoor de parkeervergunning wordt aangevraagd een leasing- of bedrijfsvoertuig betreft, dan moet de aanvrager het bestendige gebruiksrecht van het desbetreffende voertuig bewijzen.
Als het voertuig waarvoor de parkeervergunning wordt aangevraagd een voertuig betreft dat ingeschreven staat op naam van een natuurlijk persoon en deze persoon gedomicilieerd is op een adres verschillend van dat van de aanvrager, dan moet de aanvrager het bestendige gebruiksrecht van het desbetreffende voertuig bewijzen. |
Artikel 2.3: Wijze van aanvraag De bewonerskaart zal via mail (parkeren.lanaken.be@streeteo.com) of in de parkeerwinkel te Bilzen (Klokkestraat 28, Bilzen) aangevraagd worden. De documenten die hierbij aangeleverd moeten worden, zijn: · Het inschrijvingsbewijs (kentekenbewijs deel 1) van de wagen waarvoor de parkeerkaart wordt aangevraagd · De identiteitskaart van de aanvrager (uitgelezen versie via ID-reader of via gemeente) oftewel het ‘bewijs van woonst’ · Indien de wagen op naam van een andere persoon staat; kopie van het verzekeringsdocument waarop de aanvrager is vermeld als medebestuurder · Bij bedrijfsvoertuigen en leasingwagens: attest van de werkgever of leasingmaatschappij dat bevestigt dat de aanvrager de vaste bestuurder is van de wagen · Als het om een vervangwagen gaat: attest van de garage of automobielvereniging dat vermeldt dat deze wagen een vervangwagen is voor het voertuig waarvoor reeds een parkeerkaart werd uitgereikt · Als het gaat om een voertuig van derden: ondertekende toestemming van de inwoners van de desbetreffende wooneenheid.
Artikel 2.4: Vervangvoertuig Als de houder van een bewonersparkeervergunning een vervangvoertuig ter beschikking krijgt, dient de houder dit zo snel mogelijk te melden aan de bevoegde dienst van de gemeente. De nummerplaat die aan de uitgereikte bewonersparkeervergunning gekoppeld is, wordt dan voor de duur van de vervanging gewijzigd in de nummerplaat van het vervangvoertuig. De vergunninghouder is steeds verplicht om een officieel document van de garage of verzekeringsmaatschappij als bewijs voor te leggen of te bezorgen aan de bevoegde dienst van de gemeente Lanaken waaruit blijkt dat het betreffende voertuig binnen is voor herstelling.
Artikel 2.5: Retributie Artikel 2.5.1 Vaststelling De retributie wordt als volgt vastgesteld:
Per wooneenheid gelegen in Oud-Rekem wordt een gratis bewonerskaart ter beschikking gesteld. De mogelijkheid wordt ook geboden om een tweede bewonerskaart aan te vragen tegen betaling (€25/jaar). Het statuut van bewoner wordt vastgesteld door de correcte aanvraag van een gemeentelijke parkeerkaart. Deze kaart dient niet meer fysiek zichtbaar te liggen, aangezien er overgeschakeld wordt naar een systeem met digitale controle. 2. Voor het parkeren van voertuigen gebruikt door personen met een handicap : Het parkeren van voertuigen gebruikt door personen met een handicap is gratis. Het statuut van "persoon met een handicap" wordt beoordeeld op het ogenblik van het parkeren door het aanbrengen op een zichtbare plaats achter de voorruit van het voertuig van de kaart uitgereikt overeenkomstig het ministerieel besluit van 7 mei 1999. 3. Niet correct gebruik of ontbreken van de parkeerkaart Bij het niet correct gebruik van de (digitale) parkeerkaart of het ontbreken ervan, wordt een retributie geheven van €25 per dag van niet correct gebruik.
Artikel 2.5.2 Betaling De retributie is verschuldigd door de houder van de nummerplaat van het voertuig. De retributie is verschuldigd zodra het voertuig geparkeerd is zonder een geldige digitale bewonerskaart te hebben geregistreerd op het voertuig voor deze zone en is betaalbaar door overschrijving op de rekening van de gemeente. De aangestelde van de gemeente brengt op de voorruit van het voertuig een uitnodiging aan om de retributie binnen de vijf dagen te betalen. De retributie is ondeelbaar en voor de geldigheidsduur verschuldigd.
Artikel 2.6 Gebrek aan minnelijke betaling Bij gebreke aan minnelijke betaling is het retributiereglement inzake dossierkosten van aanmaningen en aangetekende aanmaningen dd. 2 maart 2020 en mogelijke latere wijzigingen, van kracht. Artikel 2.7: Betwisting In geval van betwisting zijn de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement van Limburg bevoegd.
Artikel 177 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 voorziet in de mogelijkheid om een dwangbevel uit te vaardigen met het oog op de invordering van onbetwiste en opeisbare niet-fiscale vorderingen. Bij betwisting kan het gemeentebestuur zich tot de burgerlijke rechtbank wenden om de retributie in te vorderen.
Artikel 3: Fysieke parkeervergunningen
De parkeervergunningen voor (para)medische beroepen en zorgverleners worden gratis ter beschikking gesteld door de gemeente Lanaken.
Artikel 3.1 Parkeervergunningen voor (para)medische beroepen Artikel 3.1.1: Welke rechten geeft deze parkeervergunning? Een parkeervergunning voor (para)medische beroepen geeft het recht aan de houder van de vergunning om te parkeren binnen de blauwe zone & de zone voor bewonersparkeren voor een tijdsduur van maximaal 3 uur, mits geldige voorlegging van de kaart en in combinatie met de blauwe schijf. Deze kaart geeft ook recht om op een zorgparkeerplaats te parkeren, mits in combinatie met het telefoonnummer. Het telefoonnummer van de zorgverlener zal bij uitreiking van nieuwe parkeervergunningen op de parkeervergunning zichtbaar zijn.
Artikel 3.1.2: Wie kan de fysieke parkeervergunning voor medische beroepen aanvragen? Beoefenaars van medische en paramedische beroepen die als zorgverstrekker erkend zijn door het RIZIV, door de Vlaamse gemeenschap of door de gemeente Lanaken kunnen een parkeervergunning voor medische beroepen aanvragen op het adres van hun (para)medische praktijk. De aanvraag dient te gebeuren op naam van de zorgverstrekker.
Artikel 3.1.3: Aantal parkeervergunningen Per zorgverstrekker kan er maximaal 1 parkeervergunning voor medische beroepen uitgereikt worden.
Artikel 3.1.4: Voertuig waarvoor een parkeervergunning verkregen kan worden
Het voertuig waarvoor de parkeervergunning voor medische beroepen wordt aangevraagd moet ingeschreven zijn op naam van de aanvrager.
Als het voertuig waarvoor de parkeervergunning wordt aangevraagd een leasing- of bedrijfsvoertuig betreft, dan moet de aanvrager het bestendige gebruiksrecht van het desbetreffende voertuig bewijzen. Artikel 3.1.5: Wijze van aanvraag De aanvraag van een parkeervergunning voor medische beroepen kan gebeuren via een online e-loket van de gemeente Lanaken. Als het niet mogelijk is om het online e-loket te gebruiken, moet de aanvraag van de parkeervergunning gebeuren via het loket van de bevoegde dienst van de gemeente Lanaken (mobiliteit@lanaken.be). Als de parkeervergunning voor medische beroepen via het online e-loket wordt aangevraagd, is de aanvrager verplicht om de bewijsstukken digitaal als bijlage mee te sturen. Deze bewijsstukken zijn:
Artikel 3.2 Parkeervergunningen voor professionele zorgverleners Artikel 3.2.1: Welke rechten geeft deze parkeervergunning? Een parkeervergunning voor professionele zorgverleners geeft het recht aan de houder van de vergunning om te parkeren binnen de blauwe zone & de zone voor bewonersparkeren voor een tijdsduur van maximaal 3 uur, mits geldige voorlegging van de kaart en in combinatie met de blauwe schijf. Deze kaart geeft ook recht om op een zorgparkeerplaats te parkeren, mits in combinatie met het telefoonnummer. Het telefoonnummer van de zorgverlener zal bij uitreiking van nieuwe parkeervergunningen op de parkeervergunning zichtbaar zijn.
Artikel 3.2.2 Wie kan de fysieke parkeervergunning voor professionele zorgverlening aanvragen? Organisaties voor thuiszorg die erkend zijn door het RIZIV, door de Vlaamse Gemeenschap of door de gemeente Lanaken kunnen voor hun zorgverleners een parkeervergunning voor professionele zorgverlening aanvragen. De aanvraag dient te gebeuren op naam van de zorgonderneming en op het adres van haar vestigingseenheid of maatschappelijke zetel. De organisatie moet werkzaam zijn in Lanaken binnen een parkeerzone waar een reglementering beperkte parkeertijd (blauwe zone), ‘uitgezonderd vergunninghouders’ of ‘uitgezonderd bewoners’ van toepassing is.
Artikel 3.2.3: Aantal parkeervergunningen Per organisatie voor thuiszorg kan er een onbeperkt aantal parkeervergunningen voor professionele zorgverlening uitgereikt worden.
Artikel 3.2.4: Voertuig waarvoor een parkeervergunning verkregen kan worden
Het voertuig waarvoor de parkeervergunning wordt aangevraagd moet ingeschreven zijn op naam van de aanvrager of op naam van de zorgverstrekker.
Als het voertuig waarvoor de parkeervergunning wordt aangevraagd een leasing- of bedrijfsvoertuig betreft, dan moet de aanvrager het bestendige gebruiksrecht van het desbetreffende voertuig bewijzen.
Artikel 3.2.5: Wijze van aanvraag De aanvraag van een parkeervergunning voor professionele zorgverlening kan gebeuren via een online e-loket van de gemeente Lanaken. Als het niet mogelijk is om het online e-loket te gebruiken, moet de aanvraag van de parkeervergunning gebeuren via het loket van de bevoegde dienst van de Gemeente Lanaken (mobiliteit@lanaken.be). Als de parkeervergunning via het online e-loket wordt aangevraagd, is de aanvrager verplicht om de bewijsstukken digitaal als bijlage mee te sturen. Deze bewijsstukken zijn:
Artikel 4: Overgangsmaatregelen
Artikel 4.1: Digitale bewonersvergunningen Aangezien er niets verandert aan de regeling voor de bewoners, blijven deze geldig tot de einddatum.
Artikel 4.1: Parkeerkaarten voor zorgverleners en (para)-medici Wanneer de zorgverleners en (para)-medici gebruik willen maken van een zorgparkeerplaats, dient het telefoonnummer van de zorgverlener duidelijk zichtbaar achter de ruit van de wagen bij de gemeentelijke parkeerkaart te liggen.
Bij alle nieuwe parkeervergunningen wordt het telefoonnummer op de parkeervergunning voorzien. Artikel 5: Dit reglement wordt overeenkomstig artikel 285,286, 287 en 288 van het decreet over het lokaal bestuur afgekondigd en bekendgemaakt. Van dit retributiereglement wordt melding gemaakt bij de toezichthoudende overheid overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 6: Volgend retributiereglement komt te vervallen:
|