Nieuwe pagina: bestuurseenheid.zittingen.zitting.uittreksels.detail.index

Vlaanderen

publicatie.gelinkt-notuleren.vlaanderen.be Naar de hoofdinhoud

Uittreksel van Gemeenteraad Lanaken , zitting van 31 januari 2022, 19:00

Datum publicatie: 7 februari 2022

Openbare behandeling van agendapunt

Bekrachtiging verordening burgemeester inzake maatregelen coronavirus - Covid 19 - zitting gemeente- en OCMW-raad 31 januari 2022 (gepland)

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • Tony Castermans ( Gemeenteraadslid )
  • Brecht Geurts ( Gemeenteraadslid )
  • Christel Gorissen ( Gemeenteraadslid )
  • Jean-Pierre Hermans ( Gemeenteraadslid )
  • Vera Jans ( Gemeenteraadslid )
  • Pieter Janssen ( Gemeenteraadslid )
  • Anita Jeurissen ( Gemeenteraadslid )
  • Leo Joosten ( Gemeenteraadslid )
  • Marino Keulen ( Gemeenteraadslid )
  • Sarah Loubele ( Gemeenteraadslid )
  • Jolein Martens ( Gemeenteraadslid )
  • Rudi Mechels ( Gemeenteraadslid )
  • Jeroen Moors ( Gemeenteraadslid )
  • Pierre Nelissen ( Gemeenteraadslid )
  • Jasmine Neven ( Gemeenteraadslid )
  • Dirk Opsteyn ( Gemeenteraadslid )
  • Bert Paulissen ( Gemeenteraadslid )
  • Astrid Puts ( Gemeenteraadslid )
  • Alice Roemans ( Gemeenteraadslid )
  • Viviane Schellingen ( Gemeenteraadslid )
  • Michel Stevens ( Gemeenteraadslid )
  • Freddy Stouten ( Gemeenteraadslid )
  • Dominique Terwingen ( Gemeenteraadslid )
  • Piet Van Berkel ( Gemeenteraadslid )
  • Noëlla Vanaubel ( Gemeenteraadslid )
  • Peter Verheyen ( Gemeenteraadslid )
  • Raf Withofs ( Gemeenteraadslid )

Afwezige leden

  • Denis Geurts ( Gemeenteraadslid )
  • Boris Mechels ( Gemeenteraadslid )

Voorzitter: Jasmine Neven

Secretaris: William Vancleynenbreugel

Stemmingen bij agendapunt

De leden van de raad stemmen openbaar

Het voorstel van besluit

Aanwezigen tijdens de stemming

  • Tony Castermans ( Gemeenteraadslid )
  • Brecht Geurts ( Gemeenteraadslid )
  • Christel Gorissen ( Gemeenteraadslid )
  • Jean-Pierre Hermans ( Gemeenteraadslid )
  • Vera Jans ( Gemeenteraadslid )
  • Pieter Janssen ( Gemeenteraadslid )
  • Anita Jeurissen ( Gemeenteraadslid )
  • Leo Joosten ( Gemeenteraadslid )
  • Marino Keulen ( Gemeenteraadslid )
  • Sarah Loubele ( Gemeenteraadslid )
  • Jolein Martens ( Gemeenteraadslid )
  • Rudi Mechels ( Gemeenteraadslid )
  • Jeroen Moors ( Gemeenteraadslid )
  • Pierre Nelissen ( Gemeenteraadslid )
  • Jasmine Neven ( Gemeenteraadslid )
  • Dirk Opsteyn ( Gemeenteraadslid )
  • Bert Paulissen ( Gemeenteraadslid )
  • Astrid Puts ( Gemeenteraadslid )
  • Alice Roemans ( Gemeenteraadslid )
  • Viviane Schellingen ( Gemeenteraadslid )
  • Michel Stevens ( Gemeenteraadslid )
  • Freddy Stouten ( Gemeenteraadslid )
  • Dominique Terwingen ( Gemeenteraadslid )
  • Piet Van Berkel ( Gemeenteraadslid )
  • Noëlla Vanaubel ( Gemeenteraadslid )
  • Peter Verheyen ( Gemeenteraadslid )
  • Raf Withofs ( Gemeenteraadslid )

Effectieve stemmers

  • Tony Castermans
  • Brecht Geurts
  • Christel Gorissen
  • Jean-Pierre Hermans
  • Vera Jans
  • Pieter Janssen
  • Anita Jeurissen
  • Leo Joosten
  • Marino Keulen
  • Sarah Loubele
  • Jolein Martens
  • Rudi Mechels
  • Jeroen Moors
  • Pierre Nelissen
  • Jasmine Neven
  • Dirk Opsteyn
  • Bert Paulissen
  • Astrid Puts
  • Alice Roemans
  • Viviane Schellingen
  • Freddy Stouten
  • Dominique Terwingen
  • Piet Van Berkel
  • Noëlla Vanaubel
  • Peter Verheyen

Totaal aantal voorstanders: 25

Totaal aantal tegenstanders: 0

Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0

Voorstanders

  • Tony Castermans
  • Brecht Geurts
  • Christel Gorissen
  • Jean-Pierre Hermans
  • Vera Jans
  • Pieter Janssen
  • Anita Jeurissen
  • Leo Joosten
  • Marino Keulen
  • Sarah Loubele
  • Jolein Martens
  • Rudi Mechels
  • Jeroen Moors
  • Pierre Nelissen
  • Jasmine Neven
  • Dirk Opsteyn
  • Bert Paulissen
  • Astrid Puts
  • Alice Roemans
  • Viviane Schellingen
  • Freddy Stouten
  • Dominique Terwingen
  • Piet Van Berkel
  • Noëlla Vanaubel
  • Peter Verheyen

Met als gevolg,

M. Stevens, R. Withofs en D. Geurts nemen niet deel aan de stemming. Goedgekeurd met algemeen akkoord (25).

https://data.vlaanderen.be/id/concept/BesluitType/84121221-4217-40e3-ada2-cd1379b168e1

Openbare titel besluit:

Bekrachtiging verordening burgemeester inzake maatregelen coronavirus - Covid 19 - zitting gemeente- en OCMW-raad 31 januari 2022

 

Korte openbare beschrijving:

Geef korte beschrijving op


De Gemeenteraad,


Bevoegdheid

Juridische context
  • ​Artikel 133, lid 2 en artikel 135, §2, 5° van de nieuwe gemeentewet dat stelt dat de gemeente passende maatregelen kan nemen om rampen en plagen, zoals brand, epidemieën en epizoötieën te voorkomen en het verstrekken van de nodige hulp om ze te doen ophouden.  
  • Artikel 134, §1 van de nieuwe gemeentewet dat stelt dat in geval van oproer, kwaadwillige samenscholing, ernstige stoornis van de openbare rust of andere onvoorziene gebeurtenissen, waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners, kan de burgemeester politieverordeningen maken, onder verplichting om daarvan onverwijld aan de gemeenteraad kennis te geven, met opgave van de redenen waarom hij heeft gemeend zich niet tot de raad te moeten wenden. De verordeningen vervallen dadelijk, indien zij door de raad in de eerstvolgende vergadering niet worden bekrachtigd. 
  • Het KB van 28 oktober 2021 houdende de afkondiging van de epidemische noodsituatie betreffende de coronavirus COVID-19 pandemie;
  • De wet van 14 augustus 2021 betreffende de maatregelen van bestuurlijke politie tijdens een epidemische noodsituatie;

Feitelijke context en argumentatie
  • N.a.v. de uitbraak van het coronavirus Covid-19 heeft de burgemeester zich genoodzaakt gezien om bijkomende maatregelen te nemen ten einde de verspreiding van het virus op het grondgebied van de gemeente Lanaken tegen te gaan en in de mate van het mogelijke in te perken. 
​Het betreft een uitzonderlijke en hoogdringende situatie met het oog op de openbare veiligheid en de algemene volksgezondheid.
In concreto werd de volgende verordening afgekondigd door de burgemeester: Verordening van de burgemeester tot het opleggen van passende maatregelen om de verspreiding van het COVID-19 virus te beperken – zitting gemeente- en OCMW-raad 31 januari 2022 dd. 10 januari 2022. 
Cfr. Artikel 134 §1 van de nieuwe gemeentewet dienen deze verordeningen bekrachtigd te worden op de eerstvolgende zitting van de gemeenteraad.

  • Gelet op de uitzonderlijkheid en de hoogdringendheid kon de burgemeester niet anders dan de betreffende verordening afkondigen in uitvoering van artikel 134 § 1 van de nieuwe gemeentewet.

Beslissing

Artikel 1: De gemeenteraad gaat over tot bekrachtiging van de verordening van de burgemeester tot het opleggen van passende maatregelen om de verspreiding van het COVID-19 virus te beperken – zitting gemeente- en OCMW-raad 31 januari 2022 dd. 10 januari 2022 met onderstaande tekst:

 

Verordening van de burgemeester tot het opleggen van passende maatregelen om de verspreiding van het COVID-19 virus te beperken – zitting gemeente- en OCMW-raad 31 januari 2022 

 

 

De burgemeester, 

 

Gelet op de verspreiding van het COVID-19 virus (coronavirus) binnen Europa en België;   

 

Gelet op de opeenvolgende bijeenkomsten van de Nationale Veiligheidsraad en de daarmee gepaard gaande maatregelen die van kracht zijn;

 

Gelet op bet beleid van “social distancing” dat onverkort blijft gelden; 

 

Gelet op de opwaartse golf van besmettingen waarvoor de federale regering genoodzaakt was om verstrengde maatregelen af te kondigen;

 

Gelet op het KB van 28 oktober 2021 houdende de afkondiging van de epidemische noodsituatie betreffende de coronavirus COVID-19 pandemie;

 

Gelet op de wet van 14 augustus 2021 betreffende de maatregelen van bestuurlijke politie tijdens een epidemische noodsituatie;

 

Gelet op het feit dat de afkondiging van de epidemische noodsituatie inhoudt dat, voor haar volledige duur, de lokale overheden de bestuurlijke politiemaatregelen die zij nemen om de gevolgen van de epidemische noodsituatie voor de volksgezondheid te voorkomen of te beperken moet baseren op artikel 4, §2 van de pandemiewet;

 

Gelet op de richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur inzake de organisatie van vergaderingen bestuursorganen dd. 25 maart 2020 en 26 maart 2020; 

 

Gelet op de mogelijkheden die voorgesteld worden om de vergaderingen van bestuursorganen op digitale wijze te organiseren; 

 

Gelet op het feit dat de burgemeester desgevallend een verordening dient te nemen waarbij hij opteert om de gemeenteraad op digitale wijze te organiseren; 

 

Gelet op de verordeningen van de burgemeester dd. 15 april 2020 , 9 mei 2020, 19 juni 2020, 20 augustus 2020, 17 september 2020, 14 oktober 2020, 17 november 2020, 7 december 2020, 7 januari 2021, 9 februari 2021, 16 maart 2021, 13 april 2021, 17 mei 2021, 14 juni 2021, 18 november 2021 en 7 december 2021 inzake de zittingen van de gemeenteraad van 27 april 2020, 25 mei 2020, 29 juni 2020, 31 augustus, 28 september, 26 oktober, 30 november 2020 , 21 december 2020, 25 januari 2021, 22 februari 2021, 29 maart 2021, 26 april 2021, 31 mei 2021, 28 juni 2021, 29 november 2021 en 20 december 2021  zoals bekrachtigd door de gemeenteraad zelf in deze zittingen, waarbij reeds gebruik gemaakt werd van de mogelijkheden zoals aangeboden door het Agentschap Binnenlands Bestuur; 

 

Gelet op het gunstig verloop van de zittingen van de gemeenteraad dd. 27 april 2020,  25 mei 2020,  29 juni 2020, 31 augustus 2020, 28 september 2020, 26 oktober 2020, 30 november 2020, 21 december 2020, 25 januari 2021, 22 februari 2021, 29 maart 2021, 26 april 2021, 31 mei 2021, 28 juni 2021, 29 november 2021 en 20 december 2021 via videoconferentie; 

 

Gelet op het feit dat het onder huidige omstandigheden niet is aangewezen om de vergadering van de gemeenteraad in fysieke zitting te organiseren; 

 

Dat de burgemeester zich effectief genoodzaakt ziet om bijgevolg bijkomende maatregelen te nemen ten einde de verspreiding van het COVID-19 (coronavirus) op het grondgebied van de gemeente Lanaken tegen te gaan en in de mate van het mogelijke in te perken. 

 

Gelet op de uitzonderlijkheid en hoogdringendheid zijn bijkomende maatregelen noodzakelijk om de openbare veiligheid en gezondheid te herstellen.  

 

Gelet op de nieuwe gemeentewet, inzonderheid artikel 133, lid 2 en artikel 135 §2, 5° dat stelt dat de gemeente passende maatregelen kan nemen om rampen en plagen, zoals brand, epidemieën en epizoötieën te voorkomen en het verstrekken van de nodige hulp om ze te doen ophouden; 

 

Gelet op artikel 134, §1 van de nieuwe gemeentewet dat stelt: “in geval van oproer, kwaadwillige samenscholing, ernstige stoornis van de openbare rust of andere onvoorziene gebeurtenissen, waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners, kan de burgemeester politieverordeningen maken, onder verplichting om daarvan onverwijld aan de gemeenteraad kennis te geven, met opgave van de redenen waarom hij heeft gemeend zich niet tot de raad te moeten wenden. Die verordeningen vervallen dadelijk, indien zij door de raad in de eerstvolgende vergadering niet worden bekrachtigd.” 

 

 

 

 

BESLUIT 

 

 

Artikel 1 

 

Onderhavige maatregel wordt genomen in uitvoering van artikel 133, lid 2 en artikel 135, §2, 5° van de nieuwe gemeentewet en in uitvoering van artikel 4, §2 van de pandemiewet:

 

De zitting van de gemeente- en OCMW-raad van 31 januari 2022 zal digitaal afgehandeld worden. Het betreft een zitting op digitale wijze die door extern publiek en pers live gevolgd kan worden via internet (YouTube). Er is géén fysieke bijeenkomst van de gemeenteraad zodat publiek of pers ook niet fysiek aanwezig kunnen zijn. Volgende werkwijze wordt gehanteerd: 

 

o    De agenda van de gemeenteraad wordt verzonden op vrijdag 21 januari 2022. Vanaf dat moment kunnen alle raadsleden de dossiers online raadplegen via het documentmanagementsysteem DJUMA. 

 

o    Op 31 januari 2022  om 20u00 zal er een videoconferentie plaatsvinden waarop alle leden van de gemeenteraad kunnen inloggen.  

 

o    De voorzitter kan tijdens de zitting het stemgedrag van de fracties vragen aan de fractieleiders, doch de raadsleden moeten ALTIJD individueel hun stem uitbrengen. De raadsleden kunnen vanaf het versturen van de agenda op 21 januari 2022 via DJUMA voor ieder agendapunt afzonderlijk digitaal hun stem uitbrengen. Hiervoor heeft men uiterlijk de tijd tot 30 minuten na het einde van de videoconferentie op 31 januari 2022. Raadsleden kunnen hun stem dus uitbrengen reeds voor aanvang van de videoconferentie, tijdens de videoconferentie en tot 30 minuten na het einde van de videoconferentie. De vergadering wordt (voor de notulering van het stemgedrag) definitief gesloten 30 minuten na sluiting van de videoconferentie. Stemmen tijdens de videoconferentie kan eventueel ook gebeuren via e-mail, SMS, chatfunctie van het digitaal platform of een andere informatiedrager gericht aan de algemeen directeur. 

 

 

Raadsleden die hun stem niet uitbrengen worden geacht afwezig te zijn voor het agendapunt waarvoor zij niet gestemd hebben, ongeacht of zij deelgenomen hebben aan de videoconferentie, behoudens wanneer zij bij technische problemen voor het einde van de zitting via e-mail, SMS, chatfunctie van het digitaal platform of een andere informatiedrager hun stemgedrag kenbaar maken aan de algemeen directeur. 

 

 

o    Omwille van praktische redenen worden m.b.t. de videoconferentie volgende afspraken gemaakt: 

 

§   De videoconferentie vat aan om 20u00 stipt. Het wordt aangeraden om reeds vanaf 19u30 in te loggen zodat eventuele problemen nog ondervangen kunnen worden voor aanvang van de conferentie. 

 

 

§   De verschillende politieke fracties worden verzocht uiterlijk tegen 31 januari 12u00 ’s middags door te geven welke dossiers men wenst te bespreken tijdens de videoconferentie en wie er voor het betreffende dossier namens de fractie zal spreken. Het college van burgemeester en schepenen zal eveneens voor 31 januari  12.00u ’s middags doorgeven welken leden van het college toelichting zullen geven bij welke agendapunten. De voorzitter zal tijdens de zitting de leden van de verschillende fracties per agendapunt om beurt het eerste woord verlenen, wanneer ze hebben aangegeven met meerdere fracties te willen tussenkomen op één agendapunt. 

 

§   Indien tijdens de videoconferentie andere raadsleden wensen tussen te komen, dan kan dat. Zij moeten dan gebruik maken van de chatfunctie op het digitaal platform waarbij ze een tussenkomst vragen. De voorzitter verleent hun dan het woord.  

 

§   De microfoon van alle deelnemers aan de videoconferentie wordt op ieder moment op “mute” gezet, met uitzondering van het raadslid die van de voorzitter het woord heeft gekregen. Er wordt niet gesproken indien men niet het woord gekregen heeft van de voorzitter. Het woord vragen gebeurt via de chatfunctie die voorzien is in de videoconferentie. De raadsleden kijken er op toe dat ze deelnemen aan de conferentie in een serene omgeving waarbij achtergrondgeluiden zo veel als mogelijk vermeden worden.  

 

§   Het openbare deel van de zitting van de gemeenteraad zal live gevolgd kunnen worden via internet (YouTube), dit om het openbaar karakter van de vergadering te garanderen. De link hiertoe zal voorafgaand aan de vergadering geplaatst worden op de website van de gemeente Lanaken.   

 

§   De voorzitter heeft de mogelijkheid om documenten te delen via het scherm die inhoudelijke toelichting geven bij de agendapunten, teneinde het voor de raadsleden gemakkelijker te maken om de zitting te volgen. 

 

§   Het is aangewezen dat de raadsleden van thuis uit inloggen op de videoconferentie, het is echter ook toegelaten om, met inachtname van de geldende maatregelen inzake het coronavirus, de vergadering te komen volgen op het gemeentehuis, dit om connectieproblemen uit te sluiten. Voor de raadsleden die naar het gemeentehuis komen zullen er afzonderlijke lokalen voorzien worden. 

 

Artikel 2 

In toepassing van artikel 19 lid 2 van de gecoördineerde wetten op de Raad van State kan een verzoekschrift tot nietigverklaring bij de Raad van State worden ingediend tegen deze beslissing. 

Het verzoekschrift moet, gedateerd en ondertekend, vergezeld worden van het vereiste aantal eensluidend verklaarde afschriften en van een afschrift van de bestreden beslissing en bevat : 

o    het opschrift ‘verzoekschrift tot nietigverklaring” als het niet eveneens een vordering tot schorsing bevat; 

o    de naam, hoedanigheid en woonplaats of zetel van de verzoekende partij, en in voorkomend geval, de gekozen woonplaats; 

o    het voorwerp van het beroep en een uiteenzetting van de feiten en de middelen; 

o    de naam en het adres van de verwerende partij; 

 

De termijn voor het indienen van een beroep bij de Raad van State bedraagt 60 dagen vanaf de kennisgeving. Op hetzelfde ogenblik als zij haar verzoekschrift indient, stuurt de verzoekende partij een kopie daarvan ter informatie aan de verwerende partij. De verzoekende partij mag zich laten vertegenwoordigen of bijstaan door een advocaat. 

De verzending naar de Raad van State gebeurt bij ter post aangetekende brief naar volgend adres : Wetenschapsstraat 33, 1040 Brussel. 

 

Artikel 3 

Dit besluit zal worden aangeplakt aan het gemeentelijke aanplakbord en worden bekend gemaakt via de gemeentelijke online kanalen. 

 

Daarnaast wordt dit besluit ter kennis gebracht aan de Gouverneur van de provincie Limburg. 

 

Artikel 4 

Onderhavige verordening zal in uitvoering van artikel 134, §1 van de nieuwe gemeentewet op de eerstvolgende gemeenteraad ter bekrachtiging voorgelegd worden. 

 

 

 

Gedaan te Lanaken op 10 januari 2022 

 

 

 

 

 

Marino Keulen                              William Vancleynenbreugel 

Burgemeester                                Algemeen Directeur